Husz Ildikó
AZ ANGOLSZÁSZ CSALÁDTÖRTÉNETI KUTATÁSOK ÉS HATÁSUK A MAGYARORSZÁGI TÖRTÉNETI
DEMOGRÁFIÁRA*
A család történeti vizsgálatakor már több évtizede foglalkoztatja a kutatókat az a
kérdés, hogy a nukleáris, tehát a szülõkbõl és nem házas gyerekeikbõl álló
családrendszer elterjedése vajon a modern nyugati társadalom kialakulásával van-e
összefüggésben, vagy sem. Azt az elméletet, amely a nagycsaládból a kiscsaládba
vezetõ utat a tradicionálistól a modern társadalom felé mutató fejlõdés, ezen
belül pedig elsõsorban az iparosodás velejárójának tekinti, tömören fogalmazza
meg William Goode a családi minták változásáról szóló alapmunkájában: "Ahol a
gazdasági rendszer kersztülmegy az iparosodás folyamatán, ott a családi minták
megváltoznak. A kiterjedt rokoni kötelékek meggyengülnek, a leszármazási
rendszerek felbomlanak, és általában a konjugális rendszer bizonyos formája
jelenik meg - azaz a nukleáris család egyre inkább önálló rokonsági egységgé
válik" (Goode 1963: 6).
A fenti evolucionista elméletet alapvetõen kérdõjelezte meg Peter Laslett a hatvanas
évek közepén. A The World We Have Lost címû nagy hatású munkájában angliai
lélekösszeírások statisztikai elemzése alapján arra a következtetésre jutott, hogy az
angol társadalmat már az ipari forradalom elõtt is a nukleáris család dominanciája
jellemezte (Laslett 1965). Ez a felismerés követõket és bírálókat egyaránt munkára
ösztönzött, ami végül is a történeti demográfián belül a családtörténeti kutatások
önállósulásához vezetett.
A Laslett professzor és a Cambridge Group for the History of Population and
Social Structure kutatócsoport nevével fémjelzett irányvonalat a kezdetektõl fogva a
térben és idõben értelmezett komparativitásra való törekvés jellemezte. Ehhez
mindenekelõtt szükség volt az összehasonlíthatóságot biztosító módszertani alapra,
amelynek kidolgozására a hetvenes évek elején került sor. Kiindulópontként a fent
említett angol kutatás eredményei szolgáltak, és a további vizsgálatok annak eldöntésére
irányultak, hogy vajon kiterjeszthetõ-e a nukleáris család iparosodás elõtti
doMinanciájának feltételezése egész Nyugat-Európára nézve, illetve hogy milyen egyéb
együttélési formák léteztek a világ más földrészein és Európa más régióiban. A
vizsgálathoz Laslett kidolgozott egy klasszifikációt, amely szándéka szerint az egyes
történetileg-földrajzilag-kulturálisan eltérõ családtípusok megkülönböztetését szolgálja.
Mivel ez a módszertani munka alapvetõen meghatározta a családtörténeti kutatások
kezdeti irányultságát és egyben referenciául szolgált (helyenként szolgál ma
is) az ilyen témájú vizsgálatokhoz, ezért fõbb pontjait érdemes röviden ismertetni.
A klasszifikációt ismertetõ tanulmány a "Household and Family in Past
Time" címû konferenciakötet bevezetõ írásaként jelent meg, amelyben Laslett az általa
kidolgozott módszertan felvázolása elõtt a történeti kutathatóság érdekében
bevezetett, és a maitól eltérõ módon használt fogalmakat ismerteti (Laslett
1972 1-89, a
továbbiakban: "Introduction"). Definíciójában a család hangsúlyozottan nem a
néprajzi értelemben vett rokonsági csoportként szerepel, mivel a történeti
együttélési formák kutatásának tömeges forrásai, a névjegyzékek ennek vizsgálatára
nem alkalmasak. Az elemzés tehát a családi (háztartási) csoportokon belüli,
nem pedig az azok közötti kapcsolatokra vonatkozik. Magának a családnak a
definiálása Laslettnél indirekt módon, a háztartás fogalmának körülhatárolása
után történik. A fogalmi apparátusban ezért kitüntetett szerepet kap a háztartás,
a késõbb ismertetett klasszifikáció is ennek típusaira vonatkozik.
Laslett felfogása meglehetõsen pragmatikus és egyben történeti, amikor a
vizsgálathoz felhasználandó forrástípus, a különbözõ névjegyzékek készítõire bízza a
háztartás határainak kijelölését. E szerint azok tekintendõk egy háztartás tagjainak,
akik az adott összeírásban egy csoportban szerepelnek. A csoportosítás az angol
történeti források vizsgálata alapján három szempont szerint történt: az együtt
felsorolt személyek rendszerint egy fedél alatt laktak, együtt végeztek bizonyos
tevékenységeket, és vérségi vagy házassági rokonságban álltak egymással. A szerzõ az
elsõ két - más néven a lokális és a funkcionális - kritériumot egyetemes érvényûnek,
míg az együtt élõ háztartási csoportok tagjai közötti rokonsági kapcsolatot
többségi, de nem általános jelenségnek tekinti (ugyanis a családi háztartásokat nem
ritkán rokonságban nem álló szolgák, szolgálók, lakók stb. egészítették ki). Az
univerzalitás megfogalmazása miatt az együtt lakás és a közös tevékenység kikerül a
történeti vizsgálódás mezejébõl, és a továbbiakban a háztartással kapcsolatos
összehasonlító elemzés a háztartáson belüli rokonsági viszonyok összetettségének és a
rokonok-nem rokonok arányának eltéréseire korlátozódik.1
Az együtt élõ háztartási csoport tagjait a háztartásfõ, annak felesége és gyerekei,
az egyéb rokonok, továbbá a szolgák/szolgálók alkotják. A család fogalma ettõl
annyiban tér el, hogy ez utóbbiakat nem tartalmazza, tehát végeredményben az
együtt élõ, egymással vérségi vagy házassági rokonságban lévõ személyek együttesét
jelenti.2 Az elõbb felsoroltak
mellett a vizsgált összeírásokban felbukkantak még
bérlõk, látogatók, kosztosok stb. is, akik a tanulmányban összefoglalóan bentlakókként
szerepelnek. Esetükben Laslett érezhetõen bizonytalan azt illetõen, hogy vajon
a háztartás tagjai közé sorolja-e õket, vagy sem. Végül is a probléma megoldásaként
bevezeti a háznép ("houseful") fogalmát, amin az egy házban élõket érti, és amelybe
immár a bentlakók is beletartoznak3.
Mivel a háztartások struktúráját a szolgák jelentõsen nem befolyásolják - érvel
Laslett -, ezért a család összetételének leírása elvégezhetõ a háztartás összetételének
vizsgálatával. Ezután közli a szerzõ az azóta Laslett-féle háztartástipológiaként
ismert klasszifikációt, amelyben a következõ kategóriák és osztályok szerepelnek:
1. Egyedül élõk háztartásai:
a. özvegy
b. egyedülálló vagy ismeretlen családi állapotú
2. Nem-család háztartások:
a. együtt lakó testvérek
b. egyéb együtt lakó rokonok
c. meghatározatlan
kapcsolatban álló együtt lakó személyek
3. Egyszerû családi háztartások:
a. házaspárok gyermek nélkül
b. házaspárok gyermek(ek)kel
c. özvegyember
gyermek(ek)kel
d. özvegyasszony gyermek(ek)kel
4. Kiterjesztett családi
háztartások:
a. felmenõ ági kiterjesztés
b. lemenõ ági kiterjesztés
c.
oldalági kiterjesztés
d. az elõbbi három altípus kombinációja
5.
Többcsaládos háztartások:
a. felmenõ másodlagos családi egység
b. lemenõ másodlagos
családi egység
c. oldalági másodlagos családi egység
d.
fréreche4
e. egyéb
többcsaládos háztartások
6. Nem teljesen klasszifikálható
háztartások5
A Laslett és Hammel által kidolgozott klasszifikáció hatékony módszernek bizonyult
az iparosodás elõtti korszak családtörténeti forrásainak feldolgozására,
amelyet az is bizonyít, hogy annak alapján a világ számos országában indultak
meg regionális és település szintû kutatások a háztartás-összetétel
tanulmányozására. A vizsgálatok eredményei igen vegyes képet mutattak.
Egyrészt a legtöbb európai országban kimutatható volt az egyszerû családok
dominanciája vagy legalábbis jelentõs elterjedtsége, ugyanakkor például
Franciaország esete (ti. az északi és a déli területek szignifikánsan eltérõ
háztartás-összetétele) arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyes országokon
belül nagy regionális különbségek találhatók.6
A leginkább egységes területet
az észak-nyugat-európai régió alkott, amelyhez Anglia, Skandinávia bizonyos
területei7, a Németalföld és
Franciaország északi része tartozott, és amelyet
Laslett a család nyugati tradíciójának követõjeként azonosított. Az itt
regisztrált egyszerû családi háztartási rendszer ideáltípusának szabályozó
elemeit Hajnal a mindkét nem esetében megfigyelhetõ késõi házasodásban, a
házasságkötés utáni saját háztartás alapításában, és a még nem házas fiatalok
szolgaként való elhelyezkedésében (az ún. életciklus-szolgaságban)
látta8.(Hajnal 1983)
Ugyanakkor úgy tûnt, minél inkább távolodunk Angliától, annál
inkább valószínûsíthetõ a nukleáristól eltérõ családformák létezése. Az
egyszerû család ellentéteként Peter Czap beszámolt az oroszországi
nagycsaládi együttélési forma elterjedtségérõl9 (1983), míg az észak-nyugati
és a keleti területet jelentõs kiterjedésû köztes régió kötötte össze. Ez
utóbbiba, az eltérõ családformák keveredésével jellemzett térségbe volt
sorolható többek között Magyarország is (Laslett 1977: 15-17). Késõbb Hajnal
már idézett teóriáját Európa demográfiai régióiról Laslett továbbfejlesztette
azzal, hogy a demográfiai ismérvek mellett a háztartás mint munkaszervezet
jellemzõit is vizsgálta, és ennek alapján a tradicionális Európa négy régióját
vélte megkülönböztethetõnek (Laslett 1983). Ebben a felosztásban a nyugati/
észak-nyugati térség mellett már önálló típusként helyet kapott Közép-Európa
(pontosabban Nyugat-Európa középsõ része), a mediterráneum és a keleti régió
is (az egyes földrajzi területek jellemzõit magyarul ismerteti: Andorka 1984:
179).
A kutatások egyik érdekes, új eredményeket hozó témája a Balkán
jellegzetes családformája, a zadruga vizsgálata volt. A háztartástípusok
szerinti kategorizálás azt mutatta, hogy a - szülõk és házas gyermekeikbõl
álló nagycsaláddal azonosított - zadruga jelenléte jól összefér a nukleáris
családok nagyobb arányú elõfordulásával. Ennek magyarázatát az említett
családforma fejlõdési ciklusának elemzése adta, amely megmutatta, hogy abban a
nukleáris fázis éppúgy megtalálható, mint a többcsaládos, és a zadrugának,
mint intézménynek a fejlõdése éppen ezen fázisok egymáshoz viszonyított
hosszának változásával ragadható meg (Halpern 1972; Hammel 1972). Ez a
dinamikus megközelítés, amely egy létezõ családstruktúrát nem dologként,
hanem folyamatként kívánt megragadni, elõrevetítette a családtörténeti
kutatások második hullámának egyik vizsgálati irányát. Azonban mielõtt erre
rátérnék, szót kell ejteni a Cambridge Group és fõként Peter Laslett munkáját ért
kritikákról is.
Már az összehasonlító vizsgálatok elsõ eredményeinek
megjelenését követõen jelentek meg bírálatok a Laslett-féle klasszifikáció, és
az ezen alapuló kutatási eredmények relevanciáját illetõen. A legélesebben
Lutz Berkner fogalmazott, amikor az "Introduction" minden lényeges elemét: a
felhasznált történeti forrásokat, a definíciókat, a komparativitást szolgáló
háztartástipológiát, és a Laslett által kifejtett elméletet egyaránt
alkalmatlannak tartotta a család strukturájának történeti tanulmányozására.
Az angol vizsgálatnál alkalmazott lakólisták - érvelt Berkner -, és általában
a XIX. század elõtt készült összeírások nem tekinthetõk a szó valódi értelmében
vett cenzusoknak, mivel azokat különbözõ céllal, eltérõ szempontok szerint
készítették, és így a bennük szereplõ összeírási egységek erõsen függtek az
összeírás céljától. A különbözõ jellegû listákon alapuló elemzések
összevetésekor ezért fennáll a veszély, hogy valójában nem mást hasonlítunk
össze, mint az összeírások ezen eltérõ céljait. A háztartás Laslett-féle
definíciójának sarkalatos pontja, tudniillik az együttlakás feltételének
teljesülése jelentõsen függ a helyi építészeti hagyományoktól és a
településrendtõl, tágabb értelemben pedig a társadalmi kontextustól, ami
szintén hangsúlyozza a standard statisztikán alapuló komparativitás
lehetetlenségét. A lakóhelyi kritérium helyett a rokonsági kapcsolatok
fontossága kell, hogy a vizsgálatok fókuszába kerüljön - javasolta a szerzõ.
A tanulmányban hivatkozott esetek, amelyek a nukleáris családtípus széleskörû
elterjedtségét igyekeznek alátámasztani, inkább kiragadott példáknak, sem mint
az egyes országok reprezentatív mintáinak tekinthetõk, ráadásul az ezen
alapuló következtetések általánosíthatóságának korlátait a magyarázó változók
vizsgálatának hiánya miatt nem lehet meghúzni. Végül Laslett e korai
munkájának elméleti következtetése, hogy tudniillik a nukleáris család
intézménye dominánsnak tekinthetõ a tradicionális társadalmak többségében, nem
megalapozott. A kötetben szereplõ tanulmányok adatai ugyanis csak azt
bizonyítják, hogy egy adott idõpontban egy társadalom tagjainak nagy részét
nukleáris családi együttélési formában találjuk, azonban a család mint
társadalomszervezõ intézmény lényegi sajátosságairól csak annak fejlõdési
folyamatát vizsgálva nyerhetõ reális kép. Az eltérõ fejlõdési ciklusok
alapján pedig világosan elkülöníthetõ a nukleáris mellett a törzscsalád és az
úgynevezett "joint family" (rokoni többcsaládos háztartás) ideáljai is,
amelyeket a tradicionális Európában egymás mellett létezõ családformáknak
tekinthetünk10 (Berkner 1975).
Amiért Berkner kritikáját hosszabban idéztem,
annak oka az, hogy az általa felvetett problémacsokrok a családtörténeti
vizsgálatok további kutatási irányait képviselõ tanulmányokban rendre
visszaköszönnek. Mint láttuk, Laslett maga is finomította elméleti
következtetéseit az egyszerû család intézményének európai dominanciájáról,
amelyet a négyrégió-koncepció megszületése is bizonyít. Ennek a hátterében
azok az újabb kutatások álltak, amelyek addig feltáratlan területek
családformáit kísérelték meg feltérképezni. Az extenzív adatgyûjtés a
nyolcvanas, sõt a kilencvenes években is folytatódott, amint azt a Journal of
Family History régiók és országok szerinti tematikus számai is
jelzik11. Végül
is a legfontosabb kérdésekben a kutatóknak sikerült konszenzusra jutni.
Általánosan elfogadottá vált az a nézet, hogy a késõi házasodással,
születéskorlátozással, valamint a nukleáris családformával jellemzett
"modern" család kialakulása nem kötõdött közvetlenül az iparosodás folyamatához,
sõt egyes területeken már az elõtt is bizonyíthatóan létezett. Több
kutatás eredménye pedig arról tanúskodik, hogy az iparosodás elsõ szakaszában
inkább a háztartásnagyság növekedése figyelhetõ
meg.12 Ugyanakkor azt is számos
munka igazolta, hogy a változatlannak tûnõ struktúrák mögött lényeges belsõ
módosulások zajlottak
le13. Ezek nagy része
természetesen nem volt független az iparosodás hatásától, azonban a
két folyamat között inkább közvetett kapcsolatot érdemes keresni.
A fenti gondolatra építkezik a családtörténeti
kutatások második hulláma, amelyben az érdeklõdés a nagy tendenciák közötti
összefüggések keresése helyett a vizsgálatok mélyebbé tételére, a
szubsztantív különbségek megragadására irányul. A szemléletváltást - azon
belsõ fejlõdés mellett, amely a családtörténetet a történeti demográfián belül
önálló részdiszciplínává avatta - elõsegítette az európai társadalomtörténetben
a hetvenes, nyolcvanas években nyomon követhetõ paradigmaváltás
is.14 A "new social history"
(vagy eredeti megfogalmazásában "nouvelle histoire")
új megközelítése a kvantitatív módszerek helyett a korábban nem, vagy alig
használt, kvalitatív módon feldolgozható forrásokat helyezi elõtérbe. A nagy
társadalmi strukturák, fejlõdési folyamatok, gazdasági ciklusok leírása
helyett szerepet kap a kulturális-mentális változások, az egyéni világok
"konstruálódásának" vizsgálata, az elit csoportok élete felõl az érdeklõdés a
hétköznapi emberek világa felé fordul ("reconstruction of lives as people
lived them").
Ez a szemlélet- (vagy paradigma-) váltás a családtörténeti
kutatások súlypontjainak áthelyezõdésében is nyomon követhetõ. A
kiindulópontot, mint láttuk, két makrofolyamat: az iparosodás és a
családformák változása közötti kapcsolat feltérképezése jelentette, azonban a
hetvenes, nyolcvanas évek kutatási irányaiban már más jellegû kérdések
fogalmazódtak meg. Az egyik új irányzatot a rokonsággal kapcsolatos
tanulmányok jelentik, amelyek a család mint együtt élõ háztartási csoport
lasletti konstrukciója helyett valóságos társadalmi egységeket keresve a
rokonságot teszik meg vizsgálatuk kiindulópontjául15. A témaválasztás eleve
meghatározza a kutatás léptékét: a rokonsági hálókat és azok szerepét a
családi élet alakulásában csak mikroszinten, egy-egy közösségen belül lehet
vizsgálni. Az irányzat alapkérdése az, hogy vajon a rokonsági rendszer milyen
szerepet töltött (tölt) be a családok életében, segítette-e vagy inkább
akadályozta a változó társadalmi feltételekhez való alkalmazkodást. Számos
résztanulmány született, amelyek vizsgálaták a rokonság szerepét a háztartásban,
a családi gazdaságban, a lokális közösség szervezõdésében, a migrációs minták
alakulásában.16
A felhasznált források köre és a feldolgozás módja is kibõvült:
a cenzusok helyett olyan, korábban kevéssé használt irattípusok is
feldolgozásra kerültek, mint a végrendeletek, a bírósági perek anyagai,
különféle szerzõdésekrõl szóló iratok, a migráció nyomon követését célzó
különféle típusú források. Az addig szinte csak családrekonstrukció céljából
alkalmazott egyházi anyakönyvek feldolgozásakor a szülõk neveinek kigyûjtése
mellett érdekes lett a keresztszülõk kilétének tanulmányozása is, amely a
családok közötti kapcsolatok feltérképezéséhez nyújt segítséget. Újra az
érdeklõdés középpontjába kerültek a genealógiák, de azok használata eltér az
eredeti, Henry által javasolttól. Ugyanis elsõsorban nem demográfiai
arányszámok kiszámítására alkalmazzák azokat, hanem
annak bemutatására, hogy a család hogyan ágyazódik be rokonsági és szomszédsági
kötelékek hálójába.17
A családtörténeten belül kialakuló másik markáns irányzatot az életútelemzés
alkalmazása, és ezzel az idõhasználat változása jelenti. Amíg a hagyományos
társadalomtörténet csak a kronologikus idõt ismerte, addig az életciklus-, majd az
életútelemzés felhívja a figyelmet az egyes idõsíkok (egyéni idõ, háztartási idõ,
társadalmi idõ) egymástól való eltérésére. Az új szemlélet alapjait a Berkner-kritika kapcsán
már említett fejlõdési ciklus megközelítés jelentette, amelynek gondolati gyökere az
antropológus Fortesig nyúlik vissza (Fortes 1971).18 A
család mint ciklikus folyamat, illetve ennek eltérõ fázisainak leírásánál a
kiinduló felismerés az volt, hogy a
fontosabb családi események (házasodás, gyermekszülés, háztartásalapítás)
bekövetkezésével az egyének életciklusai családi ciklusokban kapcsolódnak össze. Az
egyéni sorsfordulókra analóg módon meghatározható a család "születési idõpontja"
is, amelyet a szülõk házasságkötése jelent, és a "halálozás éve" is, amelyet a
kutatók az egyik, vagy mindkét szülõ halálának idõpontjával azonosítanak. A kettõ
közötti idõszakot demográfiai és egyéb (fõként társadalmi normák által szabályozott)
események tagolják, amelyek a családi ciklus különbözõ fázisait választják el
egymástól. Ezen fázisok egymáshoz viszonyított hossza és egymás utáni bekövetkezésének
sorrendje adja az egyes családformák megkülönböztetésének alapját. Ilyen sajátos
fejlõdési ciklussal írható le Berkner szerint például a törzscsalád, amely leírás
egyben ezen családforma önállóságának, tehát mind a nukleáris, mind a komplex
családtól való szignifikáns különbözõségének
bizonyítéka19 (Berkner 1972).
Más családformák esetében is találkozunk ilyen leírásokkal, például a már említett
Czap-tanulmány az orosz nagycsalád, Hammel pedig a szerb zadruga sajátos fejlõdési
ciklusait írta le20.
Az életútelemzés21 egy ennél dinamikusabb megközelítést javasol, amikor azt
vizsgálja, hogy milyen módon történik az egyéni és a családi élet fordulópontjainak
idõzítése ("timing"). Ebben a megközelítésben az egyén és család között interakció
zajlik, amelynek lényege az egyéni és kollektív célok összehangolása. Ezen interakció
ugyanakkor a változó történeti idõ kontextusában zajlik, ezért a végkimenetelt,
az individuális/családi eseményt az aktuális társadalmi körülmények, kulturális
feltételek befolyásolják. A családi események ütemezésére ezenkívül a korábbi
fordulópontok is hatással vannak, pozitív és negatív mintákat szolgáltatva a
késõbbi interakciók kimeneteléhez és azok következményeihez.
Az elemzésekben kitüntetett szerepet kap az idõ értelmezése. Az egyéni preferenciák
és a családi szükségletek egyeztetése nem más, mint az eltérõ idõmértékek: az
egyéni, a családi és a történeti idõ összehangolása. Maga az egyéni idõ is társadalmi
kontextussal bíró, összetett jelenség. Az egyén korát ugyanis nemcsak a születése
óta eltelt idõszak, tehát a kronologikus idõ jelzi, hanem az interakcióban való
részvétele szempontjából éppúgy fontos társadalmi kora is, amely "társadalmilag
konstruált jelentésekben és az életesemények és szerepek mintáiban" ölt
testet22 (Hareven
1987: 181). A családi idõ a családi életnek a fejlõdési ciklusoknál már említett
fordulópontjait, és ezzel kapcsolatban az egyéni szerepek változásait jelzi. A
harmadik idõsík a történeti idõ, amelyben az egyént az azonos idõben születettekkel,
azaz születési kohorszának tagjaival a közösen megélt történelmi tapasztalat
kapcsolja össze (Hareven 1977, 1987; Elder 1987; Sieder-Mitterauer 1983).
Mint az eddigiekbõl kitûnt, az életútelemzés elméleti irányzata nemcsak a
hagyományos idõszemlélettel szakít, hanem az egyénnek a társadalmi folyamatokban
játszott szerepét is újrafogalmazza. A családi események idõzítése mint az egyén és
a család közötti interakció végeredménye a passzív, külsõ kényszerekhez alkalmazkodó
szereplõk helyett aktív, saját életüket alakító embereket feltételez. Elvben
legalábbis ezt az értelmezést nyújtja az életútelemzés, azonban a konkrét
kutatásokban inkább a társadalmi változásokhoz való adaptáción, mint a szabad
cselekvésen van a hangsúly. Ezen utóbbi szemlélet csak a módszertani individualizmus
társadalomtörténetben való megjelenésekor kap majd valódi jelentõséget.
A fenti két irányzat mellett a hagyományos megközelítés belsõ fejlõdésének
eredményeként lehet értékelni a családi stratégiák kutatási irányának megjelenését.
Az ehhez kapcsolódó tanulmányok a család és más intézmények, társadalmi folyamatok
közötti kölcsönhatásokra hívják fel a figyelmet. A vizsgálatok alapvetõen két
irányban indultak el: egyrészt a családnagyság- és összetétel, a házassági minták
különbségeire ható demográfiai, gazdasági, jogi stb. faktorok kutatását célozzák,
másrészt azt tanulmányozzák, hogy a család- és háztartásösszetétel hogyan hat a
demográfiai, gazdasági és társadalmi stratégiákra (Rudolph 1992).
Az irányzat széles spektrumot átfogó témáinak új eredményei közül kettõt
emelnék ki. Az egyik a családi stratégiákra ható endogén tényezõkkel kapcsolatban az
ökotípus fogalmának megalkotása és használata a családnagyság különbségeinek
magyarázatára. Magát a fogalmat David Gaunt dolgozta ki svédországi vizsgálatai
alapján, amelyekben kimutatta, hogy a helyi humán-ökológiai különbségek hogyan
hatnak a demográfiai viselkedésre. Az egyes tényezõk kombinációi ökotípusokat
alkotnak, amelyek alapvetõen befolyásolják a háztartásnagyságot és összetételt. Ezt
a gondolatot Michael Mitterauer is felhasználta, amikor magyarázó sémájában oksági
viszonyt állított fel az ökotípus, az egyes gazdaságok munkaerõ.szükséglete és a
domináns családforma között. Tanulmányában osztrák adatok alapján kimutatta,
hogy a marhatenyésztõ területeken, ahol a családi gazdaságok munkaerõ-szükséglete
egész évben állandó, a kiterjesztett családok (vagy az állandó mezõgazdasági
bérmunkások) elõfordulása volt gyakori, míg a szõlõkultúra és a gabonatermelés
szezonális munkaerõigénye a napszámosokkal idõszakosan kibõvített kiscsaládi
gazdasági szervezet elterjedésének
kedvezett23 (1992).
A háztartás-összetételt alakító tényezõkkel kapcsolatban fontos kutatási téma lett
az örökösödési rendszer hatása.24 A
kutatók többnyire az osztó-osztatlan öröklés
dichotómiájában vizsgálták az eltérõ szokásjogú területek domináns háztartástípusait,
és azt találták, hogy míg az osztatlan öröklés többnyire együt tjárt a többgenerációs
törzscsaládi háztartások elõfordulásával, addig az osztó öröklés esetében
találkozni lehet mind kiscsaládos, mind többcsaládos forma
kialakulásával.25 Rudolph
Lengyelország három régiójának vizsgálata alapján úgy találta, hogy erõs korreláció
figyelhetõ meg az ökotípus és az öröklés között (1992). Ugyanakkor Mitterauer ezt
az összefüggést saját kutatásai során csak a szõlõmûvelõ területek osztó öröklési
rendszerével tudta igazolni, és egyben felhívta a figyelmet az ökitípus-magyarázatok
alkalmazhatóságának korlátaira (1992).
Szót kell ejtenünk még a családtörténet, és a társadalomtörténetben az utóbbi
évtizedben felbukkanó új irányzat, a
mikrotörténelem26 kapcsolatáról.
Amíg a húszas,
harmincas években induló Annales-iskola a durkheimi szociológiától vette
alapgondolatát, mely szerint a társadalmi tények nem vezethetõk vissza maradéktalanul
egyének jellemzõire, addig a mikrotörténetírás metodológiai alapját a módszertani
individualizmus jelenti. Az addig passzív, különbözõ külsõ kényszerekhez
alkalmazkodó egyének a mikrotörténeti vizsgálatokban aktív szereplõkként tûnnek fel,
állandóan változó kapcsolatrendszereikbe ágyazva, amelyekben választásaikat,
döntéseiket meghozzák. A történész feladata a történetírás "intézménytelenítése",
tehát nem az intézményesült folyamatok elõre meghatározott fogalmakkal való
"konstruált valóságának" leírása (lásd iparosodás, modernizáció stb.), hanem annak
vizsgálata, hogy hogyan válhatnak lehetségessé ezek a folyamatok, hogyan hozzák
létre maguk a társadalmak azt, amit társadalmi kényszernek nevezünk. Ebbõl a
szempontból lényeges a kutatás helyes léptékének megválasztása, amely
kiindulópontként a mikroszintet preferálja, hiszen csak ezen a szinten tárható
fel az egyéni döntési szituációk, a választási lehetõségek sokfélesége. Ugyanakkor
a kutatás nem ragadhat le a mikroszintû elemzésnél, végsõ célként általánosítható
következtetések levonására törekszik.27
A mikrotörténelem érdeklõdése a család és a rokonság iránt elsõsorban annak
köszönhetõ, hogy ezek alkotják az egyének természetes kapcsolatrendszerét. Több
nagy hatású munkában is központi szerepet játszanak a családi és rokonsági
kapcsolatok28. Ezekben a
tanulmányokban azonban a család
gyakran magyarázó tényezõként tûnik fel valamely más folyamat értelmezésében,
míg a családtörténeti
kutatásokban éppen fordítva: annak egyes jellemzõje (nagyság, összetétel) a
magyarázandó változó. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy éles határvonal
húzható a
mikrotörténelem családtörténeti irányultsága és a családtörténet mint kutatási
irányvonal között. Jól szemlélteti ezt David W. Sabean nagyszabású Neckarhausen-
monográfiája,29 vagy Jürgen
Schlumbohm belmi egyházközségrõl írt dolgozata.
Mindkét kutatás hagyományos családtörténeti kérdéseket helyez vizsgálódása
fókuszába. Sabean tanulmánya arról szól, hogy a piacosodás, a tõke benyomulása hogyan
hatott a család belsõ dinamikájára, hogyan változtatta meg a munka nemek szerinti
elosztását, a családon belüli szerepeket, a generációk közötti vagyonátruházás
módját, és a hatalomgyakorlás mintáit (Sabean 1990). Míg a vizsgált település,
Neckarhausen esetében az osztó öröklési rendnek köszönhetõen a népességnövekedés
nem okozott lényeges változást a tulajdoneloszlásban, addig Schlumbohm példájában
az osztatlan örökösödés következményeként a népességszaporulat egy
földtulajdon nélküli réteg kialakulásában jelentkezett. A szerzõ bemutatja, hogy
hogyan formálódott egyre inkább osztállyá ez a réteg, amely folyamatban a demográfiai
és a rokonsági stratégiák alakítása éppúgy szerepet játszott, mint az agrárágazat és
a protoindusztriális keretek között mûködõ helyi textilipar fejlõdése (Schlumbohm
1992, 1996).
A magyar család- és háztartástörténeti kutatásokat nem jellemezte, jellemzi a
témák és irányzatok fenti sokszínûsége, ami elsõsorban intézményi és
tudománytörténeti okokra vezethetõ vissza. A családdal foglalkozó kutatások kezdeti
irányultságát a néprajzi irodalom inspirálta, amely elsõsorban a századelõn is még
megtalálható többgenerációs nagycsaládot, mint archaikusnak tartott formát tette
vizsgálata fókuszába30. A történeti
kutatások megindulásakor ezért a fõ kérdés az volt, hogy a néprajzi
munkákban leírt nagycsalád mennyire jelenthette a domináns családformát az
elmúlt évszázadokban. A fõként adóösszeírások alapján készült történeti vizsgálatok
több település és uradalom esetében is kis átlagos háztartásnagyságot mutattak
ki,31
amibõl arra lehetett következtetni, hogy a szülõkbõl és több házas gyermekbõl álló
nagycsalád elterjedtsége legalábbis korlátozott lehetett. A korai munkák közül
kiemelkedõ figyelmet érdemel Tamásy Józsefnek az elsõ magyarországi népszámlálás
adataiból kigyûjtött háztartásstatisztikája, amely az elsõ kísérlet volt az egész
országra vonatkozó adatok közlésére. Amint a tanulmányban szerepel, a József-
korabeli Magyarországon a háztartások átlagos nagysága 5,28 fõ volt, amely az
átlagos gyerekszám tekintetében háztartásonként alig 3 gyermeket jelentett. A házas
férfiak és a háztartások számának egybevetése alapján legfeljebb 12-13 százaléka
volt tehetõ a többcsaládos háztartások elõfordulásának aránya. Mint arra Tamásy is
felhívta a figyelmet, a korszak ismert rossz halandósági viszonyai nem is igen tették
volna lehetõvé a háromgenerációs nagycsaládi forma nagyobb
elterjedtségét.32 A
háztartásnagyságra kapott kiugróan magas horvátországi értékek valószínûleg együtt
élõ testvérháztartások gyakoribb elõfordulását jelentették (Tamásy 1963). Tamásy
tanulmányának a makrostatisztikai megközelítés mellett az volt a másik jelentõsége,
hogy ezzel a néprajz és a történelem mellett a nálunk akkoriban kialakuló történeti
demográfia is képviseltette magát a család- és háztartástörténeti
kutatásokban.33
Az elsõ vizsgálatoknak, úttörõ jellegük és vitaindító eredményeik ellenére
meg volt az a hátrányuk, hogy nem egységes kategóriarendszerrel dolgoztak, ezért a
kapott eredmények egymással és a külföldi hasonló adatokkal nehezen voltak
összevethetõk. Ez a komparativitásra való törekvés motiválta Andorka Rudolfot abban,
hogy a hetvenes években egységes módszertan alapján szisztematikus mikroszintû
kutatásokba kezdjen, viszonylag rövid idõbeli késéssel nálunk is meghonosítva a
Laslett-féle háztartástipológiát. Az elsõ ezzel a módszerrel történt településszintû
vizsgálat két református falu, Alsónyék és Kölked háztartásait dolgozta fel. Az
eredmények azt mutatták, hogy nemzetközi összehasonlításban a két település adatai
erõsen eltérnek a nyugat-európai hasonló adatoktól, így például a nukleáris
családtípus elõfordulásának gyakorisága mindkét esetben 50 százalék alatt maradt.
Andorka megkísérelte hipotetikus állításokkal egy lehetséges magyarázatát adni a
kapott
eredményeknek, amikor feltette, hogy a bonyolult háztartások megfigyelt relatív
gyakoriságát három tényezõ befolyásolta. Egyfelõl valószínûsítette, hogy a XVIII-
XIX. század fordulójára a vizsgált dél-dunántúli területen a gazdasági terjeszkedési
lehetõségek már kimerültek, így nem volt mód új jobbágygazdaságok létrehozására.
További feltevése szerint a kölkedi és alsónyéki magyarok az osztott öröklési rendet
követték, amely az elõbb említett gazdasági tényezõ mellett szükségszerûen a telkek
elaprózódásához, végeredményben az elszegényedéshez vezetett volna. Ez ellen a
jobbágyok nem a Hajnal által leírt nyugat-európai modellel, azaz a késõi
házasodással, illetve a
cölibátussal, hanem a születéskorlátozással védekeztek, amelynek jeleire
szociográfusok és történészek már régóta felhívták a figyelmet. Erre a jelenségre,
tudniillik a bonyolult összetételû háztartások és a születéskorlátozás egyidejû
elõfordulására a külföldi szakirodalom addig nemigen ismert példát, ami ismételten
felhívta a figyelmet a családi stratégiák rendkívüli sokszínûségére (Andorka 1975).
Andorka tanulmányának megjelenése után nem sokkal két országos/szintû
háztartásstatisztikai vizsgálat is született, az egyik Dányi Dezsõ, a másik Faragó Tamás
nevéhez fûzõdik. Dányi többszintû elemzése 1777 és 1828 közötti különbözõ célú
országos összeírásokat, 210 település esetében pedig XVII-XVIII. századi urbáriumokat
használt fel a háztartások, családok nagyságának és összetételének elemzésére.
A korszerû statisztikai apparátust felhasználó tanulmány fõbb megállapításai a
következõk voltak: Az 1784-1787. évi népszámlálás és az 1828. évi összeírás
idõpontjában a háztartások nagysága és struktúrája szignifikáns eltérést nem mutatott.
A családok nagyságát elsõsorban a házas termékenység szintje befolyásolta, amely
mutató értékében jelentõs területi eltérések voltak megfigyelhetõk. Így a dél-
magyarországi vármegyék relatíve alacsony gyermekszáma már a XVIII. század
utolsó harmadától kimutatható volt34. Ezek közül néhányban az alacsony
termékenység együtt járt a többcsaládos háztartások gyakoribb elõfordulásával, azonban más
megyéknél ez a kapcsolat nem állt fenn. Andorka kölkedi és alsónyéki adatai tehát
inkább kivételesnek, mintsem általánosnak mondhatók a fenti összefüggés
tekintetében. A háztartástípusokkal kapcsolatban az urbáriumokból az a következtetés
szûrhetõ le, hogy Magyarországot már a XVII-XVIII. század fordulóján a nukleáris
családok dominanciája jellemezte (Dányi 1977).
Faragó Tamás részben más források - a József-kori népszámlálás és az 1804-tõl
készített nem nemesi összeírások - feldolgozása alapján az elõbbitõl lényegesen
eltérõ következtetésre jutott. Eredményei azt mutatták, hogy amíg 1787-ben a
nagycsaládos (többcsaládos) háztartások nagyobb aránya csak bizonyos megyékben volt
kimutatható, addig ezen régiók kiterjedése 1828-ra megnõtt, tehát a
háztartásstruktúra lényegesen átalakult. A háztartások bonyolultabbá válásának
tendenciája ugyanakkor hipotézise szerint csak a XVIII. század végéhez köthetõ,
korábbi idõszakokra nézve a nukleáris család dominanciáját feltételezhetjük. A
fenti folyamatot a szerzõ a XVIII. század végétõl bekövetkezõ túlnépesedési válsággal
magyarázta, amelyre a birtokos parasztság - további mûvelésbe vehetõ földterületek
hiányában - részben a gyermekszám, részben pedig az új háztartások alapításának
korlátozásával reagált. Ugyan a szerzõ összegzésében ezt az adaptációs stratégiát
hangsúlyozza (ami egyébként Andorka korábban már említett hipotézisével egybevág),
azonban a tanulmányban szerepel még legalább két másik, kevésbé kifejtett
alkalmazkodási mód is, amelyek azonban a mellékletek segítségével jól kibonthatók.
Az egyik az ország
középsõ részére (Alföld, Duna-Tisza köze) jellemzõ: itt a földbõség ellenére jelentõs
számú zsellérség is kialakult, erõsen diffrenciált helyi társadalmakat hozva létre,
ugyanakkor ez a térség egyike a vizsgált idõszak során újonnan kialakult
nagycsaládos régióknak. A Nyugat-Dunántúlon és az északnyugati országrészben viszont a
zselléresedés nem járt együtt a háztartásszerkezet számottevõ változásával, itt
továbbra is az egyszerû családforma dominált. Faragó magyarázata a relatív
túlnépesedés és a háztartások bonyolultabbá válásának összefüggésérõl tehát
elsõsorban a
földmûvelés szempontjából kedvezõtlen adottságú, az árutermelésbe bekapcsolódni
nem tudó, a kereskedelmi központoktól távolabb esõ hegyvidékek és peremvidékek
falvaira vonatkozik, míg - amint a szerzõ is elismeri - más régiók a
társadalomfejlõdés más-más útjait követték (1977: 134-141). További, a fentiektõl
eltérõ fejlõdést
mutató típus a Délvidék, ahol úgy tûnik, a vizsgált idõszakban semmi sem változott:
a nagycsaládok elterjedtsége továbbra is együtt járt a földbõséggel.
Faragó egy nemrégiben megjelent tanulmányában a háztartások bonyolultabbá
válásának tézisét kiterjesztette egészen a századfordulóig, és amellett érvelt, hogy
"...A szûkebb értelemben vett Magyarország legnagyobb részén csak a századfordulón
állt meg a XVIII. század végétõl megfigyelt háztartás-növekedési tendencia, s
a nyugat-európai típusú nukleáris családos háztartássá való átalakulás felé a
struktúrában egészen a századfordulóig nem következett be egyértelmû áttörés" (1997:
224). Mivel a fenti tézis - tudniillik a háztartások bonyolultabbá válása, és ezzel
Magyarországnak a nyugat-európai fejlõdéstõl való elkanyarodása - meglehetõsen
nagy horderejû értelmezést és értékelést jelent, ezért érdemes röviden megemlíteni
néhány, az állítás mögött rejlõ módszertani feltevést:
1. Az elsõ és legfontosabb feltevés az, hogy a József-kori népszámlálástól a
századfordulóig terjedõ idõszak eltérõ célú és szerkezetû makrostatisztikai
összeírásai
összevethetõk egymással, nem elsõsorban a háztartásnagyság, hanem a háztartás-
szerkezet változásait illetõen. A történészek ugyanis mind ez idáig inkább a
komparativitással kapcsolatos aggályokat hangsúlyozták (gondolok itt például a
család fogalmának az összeírási utasításokban is tetten érhetõ történeti
fogalomváltozására), amelyek közül néhány forráskritikai problémára Faragó is
kitér fent említett tanulmányaiban.
2. A felhasznált összeírásokban közölt adatok jellege miatt a háztartásszerkezet
jellemzésére a szerzõ az "egy háztartásra esõ 18 éven felüli fiú és võ" mutatót
használja, amely feltevése szerint annál nagyobb, minél több a bonyolultabb, ez
esetben
a többcsaládos háztartások aránya. A fenti mutató azonban egyrészt csak a lefelé
kiterjesztett többcsaládos családtípust jelzi (alulbecslés), másrészt csak akkor
jó indikátor, ha a férfiak esetében az átlagos házasságkötési kor 18 év körüli,
idõben
változatlan és térben homogén35.
Csak ekkor feltételezhetjük ugyanis, hogy a
háztartásban élõ 18 éven felüli férfiak mindegyike egy-egy családot is reprezentál.
Egy
példával szemléltetve: ha minden gyermek házasságkötése után rögtön új háztartást
alapít (nyugat-európai modell), viszont házasságkötésére csak 25 éves korába kerül
sor, akkor a családban, születéskorlátozást nem feltételezve, 3-4 felnõtt (18 éven
felüli) gyermek is élhet a családban egyszerre anélkül, hogy a szülõkkel együtt
többcsaládos háztartást alkotnának. Az átlagos házasságkötési korral kapcsolatban
pedig
országos szinten annyit valószínûsíthetünk, hogy az idõben növekedõ tendenciát,
térben pedig jelentõs variabilitást mutatott36.
3. A hosszú távú háztartásszerkezeti változások leírása elsõsorban a háztartás-
nagyság makroadatokból megfigyelhetõ növekedésén alapul, ami mögött az a
további feltevés húzódik, hogy a háztartásnagyságból következtethetünk a háztartás-
szerkezet bonyolultsági fokára.37
Ezt a feltevést mind a fentiekben már többször
idézett külföldi, mind a magyar munkák megkérdõjelezik38 (Wall-Robin-Laslett 1983;
Tamásy 1963; Dányi 1977).
Ha a fenti háztartásszerkezeti változás valóban hosszú távú (XX. század elejéig
tartó), és az ország nagyobb részére kiterjedõ folyamat volt, akkor igen érdekes
kérdés annak vizsgálata, hogy vajon ez a tendencia milyen okokkal magyarázható.
Ugyanis a történészek által leírt folyamatok a XIX. század második felében, mint
például a paraszti agrotechnika fejlõdése39,
a városi migráció, a demográfiai
változások, majd végül a kivándorlás elméletben mind a háztartások egyszerûsödése
irányába hatottak.
A fenti makrostatisztikai elemzések részben eltérõ konklúziójuk ellenére abban
megegyeztek, hogy a megyei adatokból egyértelmûen kiderült: az alapvetõen
etnikai-felekezeti-kulturális és gazdasági tényezõkre visszavezethetõ különbségek a
család (háztartás) mint társadalomszervezõ intézmény regionálisan eltérõ mintáit
eredményezték a XVIII-XIX. századi Magyarországon. Ezeket az eltéréseket
plasztikusabbá tették a nyolcvanas évek mikroszintû kutatásai, amelyek egy-egy
település, kisrégió összeírásainak adatait dolgozták fel. A Cambridge Group
ajánlását követve ezek a vizsgálatok már a Laslett-módszer segítségével készültek,
az átlagos
háztartásnagyságnál finomabb mutatók felhasználását is lehetõvé téve.
Faragó Tamás elõbb Nagykovácsi, majd késõbb még további hét Buda környéki
település háztartásainak név szerinti feldolgozását végezte el. A kutatás célja - azon
túl, hogy a regionális kutatások számára sztenderd módszert kívánt kidolgozni - az
volt, hogy a különbözõ etnikumú és felekezetû települések kiválasztásával
reprezentatív mintán lehessen vizsgálni a háztartászerkezeti
eltéréseket40. A házasodási
minta, a házasságkötést követõ lakóhelyválasztás, az együtt élõ csoporton belüli
rokoni kapcsolatok, és a háztartási ciklusok milyensége alapján a szerzõ három
együttélési típust - ideáltípust - vélt megkülönböztethetõnek: a törzscsaládot, a
zadrugát és a nagycsaládot. Az elsõt a késõi és egalitárius házasságkötési kor, a
neolokális lakóhelyválasztás, a családmaghoz kapcsolódó rokonok kis száma és
közeli rokonsági foka, továbbá a háztartási ciklus domináns nukleáris fázisa jellemzi,
míg a második típus ennek éppen ellenkezõje: az igen korai (és férfiszenioritást
mutató) házasságkötés az együtt élõ rokonok nagy számával és távolabbi rokonsági
fokával, a háztartás vezetésének patriarchális voltával, és az összetett
háztartásciklus-fázis dominanciájával kapcsolódik össze. A harmadik szinte
minden jellemzõjében leírható a két elõbb említett szélsõ típus köztes eseteként.
Faragó szerint a fenti
három családtípust "úgy kell tekintenünk, mint sajátos etnokulturális hatásokat
tükrözõ, de a környezethez ugyanakkor dinamikusan alkalmazkodó mikro-rendszereket"
(Faragó 1985: 93), így a törzscsalád a német, a zadruga a délszláv, a nagycsalád
pedig a nyugati szláv és a magyar falvak etnokulturáis sajátosságaihoz kapcsolható.
(Valójában a kép ennél sokszínûbb, minthogy az egyes "tiszta" esetek mellett
elõfordultak nem egyértelmûen besorolható települések is.)
Már az elõbb említett tanulmányban is megjelent a családciklusok szerinti
megközelítés, amelyet Andorka sárpilisi vizsgálata kapcsán példákkal is tudott
illusztrálni. Az említett település esetében ugyanis fennmaradt két, egymáshoz
közeli idõpontban - 1792 és 1804 - készült név szerinti összeírás, továbbá a
születéskorlátozás kérdését kutatva a szerzõ már korábban elvégezte a falu
családrekonstitúcióját.
A vizsgálatból kiderült, hogy egy korai "demográfiai átmenetnek" köszönhetõen a
népesség szaporodásával nem tudott lépést tartani a háztartások számának
növekedése, amelyre átmeneti megoldásként a házas fiúknak (többnyire azonban
csak a
legidõsebbnek) a szülõi háztartásban maradása kínálkozott.41
A tanulmány másik
megállapítása szerint a többcsaládos háztartásban élés a családok nagy részét
jellemezte fejlõdési ciklusuk bizonyos fázisában, azonban a szegényebbek esetén ezen
családtípus elõfordulása csak kivételes lehetett (Andorka-Balázs-Kovács 1984,
1986).42
A Cambridge Group ajánlásai által megújuló családtörténeti részdiszciplina a
magyar történész-kutatókat is megihlette, akik közül többen is erõteljes érdeklõdést
mutattak a család történetisége iránt. Ez abban nyilvánult meg, hogy a Történelmi
Szemle egyes számaiban a nyolcvanas évek elején több, a Laslett-klasszifikációt
alkalmazó tanulmány is megjelent egy-egy lokális közösség családformájának
vizsgálatával kapcsolatban. Granasztói György Kassa 1549-es összeírását dolgozta fel,
és ez alapján mutatta be a nukleáris típus erõs dominanciáján nyugvó
késõközépkori polgári család rendszerét. A tanulmány a morfológiai ismérvek
helyett/mellett nagy súlyt fektetett a demográfiai viszonyok, a társadalmi-vagyoni
rétegzõdés, az örökösödési-reprodukciós rendszer kereteibe beágyazott család
mûködésének leírására. Granasztói néhány általánosabb, a demográfiai mentalitással
kapcsolatos kérdés felvetése után a következõképpen fogalmaz:
"Az igazi, a fõ kérdés azonban még általánosabb. Mint bevezetésül már utaltam
rá, ezt a kérdést nem szabad úgy feltenni, mi a család. Azt kell néznünk, hogy
mûködik. A látszólag szerényebb fogalmazás gyökeresen eltérõ megközelítést fejez ki.
A feudális kori polgári társadalom reprodukciós folyamata jól kivehetõen arra
irányul, hogy intézményeit, jog- és szokásrendjét többé-kevésbé változatlanul tartsa
fenn, így hagyományozódik nemzedékrõl nemzedékre a hatalmi politikai egyensúllyal
biztosított »jólét«. A megértés útja tehát az, hogy vizsgáljuk, mihez és
mennyire alkalmazkodik, hatékony-e, hogyan szervezõdik társadalmi egésszé a sok
egyed (család)" (1982:647).
Az idézetben megjelenõ, európai viszonylatban is korszerû szemlélet bár nem
maradt visszhang nélkül, mégsem tudott gyökeret verni a magyar társadalomtudományos
történetírásban, a történeti demográfiára gyakorolt hatása pedig még
jelentéktelenebbnek mondható. Granasztói írásának megjelenését egy vita követte,
amelybõl három hozzászólást a Történeti Szemle is közölt (1983/1. szám Mûhely
rovata). A vitához kapcsolódó két empirikus vizsgálatból a történeti demográfiai
indíttatású, lényegében Andorka Rudolf és Faragó Tamás nevével fémjelzett
családés háztartás-kutatások átvették a Balázs Magdolna-Katus László szerzõpáros
tanulmányának eredményeit, amely a leginkább tükrözte a hagyományos morfológiai
megközelítést. Az említett történészek egy Somogy megyei településcsoport XVIII.
századi család- és háztartásrekonstitúcióját végezték el, és eredményeiket
összevetették más magyar, illetve európai települések hasonló adataival.
Andorka, Faragó és a Balázs-Katus szerzõpáros mikrovizsgálatainak eredményei
a következõ táblázatban foglalhatók
össze:43
Falu |
Felekezet |
Év |
1-2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
N |
Magyar falvak |
Alsónyék |
ref. |
1792 |
2,4 |
44,3 |
14,8 |
38,5 |
- |
122 |
Kölked |
ref. |
1816 |
- |
47,3 |
13,4 |
35,7 |
3,6 |
112 |
Sárpilis |
ref. |
1792 |
5,9 |
62,4 |
8,2 |
23,5 |
- |
85 |
|
|
1804 |
9 |
47 |
10 |
34 |
- |
100 |
Tiszacsege |
ref. |
1808 |
1,5 |
65,5 |
10 |
18,4 |
4,6 |
261 |
Endréd |
róm.kat. |
1763 |
7,6 |
65,7 |
11,2 |
15,5 |
- |
251 |
Fajsz |
róm.kat. |
1762 |
2,8 |
60,8 |
8,8 |
27,1 |
- |
181 |
Német falvak |
Dunabogdány |
róm.kat |
1747 |
0,8 |
77,2 |
7,9 |
9,4 |
4,7 |
127 |
Nagykovácsi |
róm.kat |
1747 |
5,7 |
79,3 |
7,1 |
7,9 |
- |
140 |
|
|
1769 |
2,6 |
77,4 |
5,8 |
13,7 |
0,5 |
190 |
Perbál |
róm.kat. |
1747 |
1,9 |
85,7 |
5,7 |
4,8 |
1,9 |
105 |
Szlovák falvak |
Pereg |
róm.kat |
1777 |
4,5 |
72 |
4,5 |
12,9 |
6,1 |
132 |
Pilisszántó |
róm.kat. |
1747 |
4,1 |
70,4 |
8,2 |
17,3 |
- |
98 |
Horvát falu |
Tököl |
róm.kat. |
1747 |
3,7 |
45,5 |
6 |
44,8 |
- |
136 |
* A táblázatban csak azokat a településeket szerepeltettem, amelyeknél a 3., 4., 5. kategóriák
megoszlása egyértelmû volt.
A magyar mikroszintû háztartásmorfológiai vizsgálatok eredményei a Laslett-Hammel
tipológia alapján. Forrás: Faragó (1997)
Nagyjából Andorka és Faragó közös szintézisének megjelenése idején (Andorka-
Faragó 1983) vált egyre inkább érezhetõvé a hagyományos morfológiai megközelítés
válsága. Az újabb és újabb (de azért nem olyan nagy számú) lokális vizsgálatok
már csak ismételni tudták a korábbi állításokat, mely szerint Magyarország a
háztartásszerkezeti sajátosságok tekintetében is köztes helyet foglal el Európa nyugati
és keleti fele között, és hogy az ország régóta közismert regionális megosztottsága
ezen a területen is jelentõs eltérésekben jelentkezik. A vizsgálatok "csökkenõ
hozadékának" jelensége részben más témák irányába terelte a kutatókat, így fõként a
demográfiai átmenet, a termékenységcsökkenés-születéskorlátozás kérdése kapott
ismét figyelmet (lásd többek között Andorka egyke-kutatásait, Dányi Magyarországra
számított princetoni indexeit). Ugyanakkor a további magyar családtörténeti
kutatásokban csak elszórtan jelentkeztek azok a témák, amelyek a már bemutatott
nyugat-európai (elsõsorban angolszász) hasonló vizsgálatok második hullámát
jelentették. Mint ahogyan arra Faragó a rokonsági rendszerrel kapcsolatos
tanulmányában rávilágított, Magyarországon a néprajz nem tudta azt a termékenyítõ
szerepet betölteni, amit Európa nyugati felén és Észak-Amerikában a társadalom-antropológia
jelentett a családtörténet megújulását jelzõ rokonságkutatások
megindulásában 44
(Faragó 1983). Emellett a magyar társadalomtörténet sem tudta az új irányzatokat
közvetíteni, mivel itt is késett, késik a paradigmaváltás, a "new social history" új
megközelítésének áttörése.45
Ezért ha az elmúlt 10-15 év hazai, családtörténettel
foglalkozó kutatásait áttekintjük, inkább egyéni teljesítményekrõl, mintsem a
diskurzus közös nyelvérõl beszélhetünk. A háztartásmorfológiai elemzésektõl való
elmozdulást jelzi Faragó Tamás nemrégiben megjelent tanulmánya, amelyben azt
vizsgálja, hogy a már több szempontból elemzett Buda környéki falvaiban a
rokonság mennyiben tölt be elsõdleges társadalomszervezõ funkciót (1996). Itt kell
megemlíteni a fiatalabb generációból Melegh Attila kutatását, amely két mezõváros
(Tapolca és Halas) eltérõ fejlõdési útjait kívánja feltárni, többek között például egyéni
életutak összehasonlításával (1997), vagy Pozsgai Péter Torna vármegyei vizsgálatát
(1997), amelyben külön figyelmet szentel az örökléssel kapcsolatos paraszti családi
stratégiáknak.
A nyugat-európai és a magyarországi társadalomtörténet helyzetének
összehasonlításánál gyakori érv, hogy nálunk nincsenek olyan minõségû történeti
források,
mint egyes tõlünk nyugatabbra (vagy éppen északabbra/délebbre) fekvõ országokban,
mert részben nem is készültek ilyenek (az írásbeliség fejletlensége okán), részben
pedig az idõk során megsemmisültek (háborúk, selejtezések miatt). A saját véleményem
az, hogy a családtörténeti kutatás, mint ami a társadalomtörténeten belül
mûködõ történeti demográfia egy részterülete, Magyarországon ez idáig nemigen
használta ki a fellelhetõ forrásokban meglévõ lehetõséget sem. A tömegesen
fennmaradt anyakönyvek feldolgozása nem elég intenzív, általában csak bizonyos adatok
kerülnek kiírásra, az úriszéki, bírósági peres iratok felhasználásával is ritkán
találkozunk, a plébániákon, helyi levéltárakban õrzött iratok (pl. Historia Domus)
pedig
még katalógusszinten sem feltártak. Pedig ezen a területen a forrásközpontú helyett
a problémaközpontú megközelítés, és ehhez kapcsolódva az interdiszciplinaritás
hozhat egyedül további eredményeket.
Hivatkozott irodalom
Andorka R. 1975. Paraszti családszervezet a XVIII-XIX. században: Alsónyék és
Kölked adatai nemzetközi összehasonlításban. Ethnographia, LXXXVI. 2-3,
340-365.
Andorka, R.-Faragó, T. 1983. Pre-industrial household structure in Hungary. In:
R. Wall-J. Robin-P. Laslett (eds.) Family forms in historic Europe. Cambridge:
Cambridge University Press, 281-307.
- - 1984. Az iparosodás elõtti (XVIII-XIX. századi) család- és háztartásszerkezet
vizsgálata. Agrártörténeti Szemle, 3-4, 402-437.
Andorka R.-Balázs-Kovács S. 1984. A háztartás összetétel típusai és változásai
(Sárpilis, 1792-1804). Ethnographia, 2, 177-199.
- - 1986. The social demography of Hungarian villages in the eighteenth and
nineteenth centuries (with special attention to Sárpilis, 1792-1804). Journal of
Family History (Vol. 11), 2, 169-192.
Berkner, L. 1972. The Stem Family and the Developmental Cycle of the Peasant
Household: An Eighteenth-Century Austrian Example. The American Historical
Review (Vol. 77), November, 398-418.
- 1975. The Use and Misuse of Census Data for the Historical Analysis of Family
Structure. Journal of Interdisciplinary History (Vol. 4), Spring, 721-738.
Bódy Zs. 1999. Mikrotörténeti módszerek makrotársadalmi csoportok kutatásában.
In: Mikrotörténelem: Vívmányok és korlátok. A Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület miskolci konferenciája (Megjelenés alatt.)
Burch, T. K. 1972. Some demographic determinants of average household size:
An analytic approach. In: P. Laslett-R. Wall (eds.) Household and family in past
time. Cambridge: Cambridge University Press, 91-102.
Czap, P. 1983. A large family: the peasant's greatest wealth: serf households in
Mishino, Russia, 1814-1858. In: R. Wall-J. Robin-P. Laslett (eds.) Family Forms
in Historic Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 105-151.
Czoch G. 1999. A társadalmi rétegzõdés vizsgálata mikrotörténelmi szempontból.
In: Mikrotörténelem: Vívmányok és korlátok. A Hajnal István Kör
Társadalomtörténeti Egyesület miskolci konferenciája. (Megjelenés alatt.)
Dányi D. 1965. Városi háztartások és családok a 18. század végén (Gyõr 1787).
Történeti Statisztikai Évkönyv, 1963-64. Budapest: KSH, 73-109.
- 1977. Háztartás és család nagysága és struktúrája az iparosodás elõtti Magyaror-
szágon. Történeti Statisztikai Tanulmányok, 3. Budapest: KSH, 5-104.
Dávid Z. 1973. A családok nagysága és összetétele a veszprémi püspökség területén
1747-1748. Történeti Statisztikai Kötetek. Budapest: KSH
Elder, G. H., Jr. 1987. Families and Lives: Some Developments in Life-Course
Studies. Journal of Family History (Vol. 12), 1-3, 179-199.
Faragó T. 1977. Háztartásszerkezet és falusi társadalomfejlõdés Magyarországon
1787-1828. Történeti Statisztikai Tanulmányok, 3. Budapest: KSH, 105-214.
- 1983. Háztartás, család, rokonság. Jegyzetek a legújabb család- és
rokonságkutatási eredmények alapján. Ethnographia, 2, 216-255.
- 1985. Paraszti háztartás- és munkaszervezet-típusok Magyarországon a 18. század
közepén. Pilis-Buda környéki háztartások 1745-1770 között. Történeti Statisztikai
Füzetek, 7. Budapest: KSH
- 1996. Rokonsági viszonyok a magyarországi falvakban a 18. században.
Demográfia, 39. 4, 241-262.
- 1997a. Az egykorú néprajzi leírások mint a magyar család- és háztartástörténet
forrásai. In: Társadalom és gazdaság Közép- és Kelet-Európában. Budapest: BKE,
XIX. 2, 206-216.
- 1997b. Család és háztartás Magyarországon a 18. században. In: Kovacsics J.
(szerk.) Magyarország történeti demográfiája (896-1995). 217-239.
Fél, E.-Hofer, T. 1969. Proper Peasants: Traditional life in a Hungarian village.
New York: Wenner-Gren Foundation, Part Two: The Family, 79-147.
- - 1997. Arányok és mértékek a paraszti gazdálkodásban. Budapest: Balassi Kiadó
Fortes, M. 1971. Introduction. In: J.Goody (ed.) The developmental cycle in
domestic groups. Cambridge: Cambridge University Press, 1-14.
Gaunt, D. 1983. The property and kin relations of retired farmers. In: R. Wall-J.
Robin-P. Laslett (eds.) Family Forms in Historic Europe. Cambridge: Cambridge
University Press, 249-280.
Goode, W. J. 1963. World Revolution and Family Patterns. New York: The Free
Press of Glencoe
Goody, J. (ed.) 1971. The Developmental cycle in domestic groups. Cambridge:
Cambridge University Press
- 1972. The evolution of the family. In: P. Laslett-R. Wall (eds.) Household and
family in past time. Cambridge: Cambridge University Press, 103-124.
Goody, J.-J. Thirsk-E. P. Thompson (eds.) 1976. Family and Inheritance. Bristol:
Cambridge University Press
Granasztói Gy. 1982. A polgári család a középkor végi Magyarországon. Történelmi
Szemle, 4, 605-663.
Hajnal, J. 1965. European marriage patterns in perspective. In: D. V. Glass-D. E. C.
Eversley (eds.) Population in history: essays in historical demography. London:
Cambridge University Press
- 1983. Two kinds of pre-industrial household formation system. In: R. Wall-
J. Robin-P. Laslett (eds.) Family Forms in Historic Europe. Cambridge: Cambridge
University Press, 65-104.
Hammel, E. A. 1972. The zadruga as process. In: P. Laslett-R. Wall (eds.)
Household and family in past time. Cambridge: Cambridge University Press,
335-373.
Hammel, E. A.-P. Laslett 1974. Comparing Household Structure Over Time and
Between Cultures. Comparative Studies in Society and History (Vol. 16), 73-103.
Hareven, T. K. 1977. Family Time and Historical Time. Daedalus, 106, 57-70.
- 1987. Family History at the Crossroads. Journal of Family History (Vol. 12), 1-3,
ix-xxiii.
Kocsis Gy. 1992. Ceglédi katolikusok többcsaládos háztartásai a XVIII. század
második felében. In: Mohay T. (szerk.) Közelítések. Tanulmányok Hofer Tamás 60.
születésnapjára. Debrecen. Ethnica, 187-198.
Laslett, P. 1965. The World We Have Lost. London: Arnold
- 1972. Introduction: The history of the family. In: P. Laslett-R. Wall (eds.)
Household and family in past time. Cambridge: Cambridge University Press, 1-89.
- 1977. Family life and illicite love in earlier generations. Cambridge: Cambridge
University Press, 1-49.
- 1983. Family and household as work group and kin group: areas of traditional
Europe compared. In: R. Wall-J. Robin-P. Laslett (eds.) Family forms in historic
Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 513-563.
- 1987. The Character of Familial History, Its Limitations and the Conditions for Its
Proper Pursuit. Journal of Family History (Vol. 12), 1-3, 263-284.
Laslett, P.-R. Wall (eds.) 1972. Household and family in past time. Cambridge:
Cambridge University Press
Löfgren, O. 1974. Family and Household among Scandinavian Peasants:
An Exploratory Essay. In: Ethnologia Scandinavica. 17-52.
Magyar A. 1987. A ceglédi katolikusok háztartásszerkezete a XVIII. században.
Szentendre: Studia Comitatensia, 18, 123-142.
Melegh A. 1997. Nõi és férfi életpályák két 18. századi mezõvárosban. In: Nagy B.-
S. Sárdi M. (szerk.) Szerep és alkotás: Nõi szerepek a társadalomban és az
alkotómûvészetben. Debrecen: Csokonai Kiadó, 157-163.
Mitterauer, M. 1979. Családnagyság-családtípusok-családciklus. Világtörténet, (Új
folyam) 4, 38-70.
- 1992. Peasant and Non-Peasant Family Forms in Relation to the Physical
Environment and Local Economy. Journal of Family History (Vol. 17) 2,
139-159.
Õri P. 1998. Paradigmaváltás a francia történeti demográfiában? Demográfia, XLI.
4, 414-455.
Pfister, U. 1992. The protoindustrial household economy: Toward a formal analysis.
Journal of Family History (Vol. 17), 2, 201-232.
Pozsgai P. 1997. Family strategies and adjustment to the external opportunities in
a rural region in Hungary in the second half of the 19th century. (Manuscript.)
Rudolph, R. L. 1992. The European Peasant Family and Economy: Central Themes
and Issues. Journal of Family History (Vol. 17), 2, 119-138.
Sabean, D. W. 1990. Property, production, and family in Neckarhausen, 1700-1870.
Cambridge: Cambridge University Press
Schlumbohm, J. 1992. From Peasant Society to Class Society: Aspects of Family
and Class in a Northwest Protoindustrial Parish, 17th-18th Centuries. Journal of
Family History (Vol. 17), 2, 183-199.
- 1996. Micro-History and the Macro-Models of the European Demographic
System: Life Course Patterns in the Parish of Belm, Germany - Seventeenth to the
Nineteenth Centuries. The History of the Family (Vol. 1), 1, 81-95.
Segalen, M. 1986. Historical Anthropology of the Family. New York: Cambridge
University Press, 1-42.; 257-308.
Sieder, R.-M. Mitterauer 1983. The reconstruction of the family life course:
theoretical problems and empirical results. In: R. Wall-J. Robin-P. Laslett (eds.)
Family forms in historic Europe, 309-345.
Sonkoly G.-N. Verdier 1996. Hogyan gyúrjuk össze a morzsákat? Az angol és
a francia társadalomtörténet múltja és új útjai. Regio, 7, 4, 105-119.
Wall, R.-J. Robin-P. Laslett (eds.) 1983. Family forms in historic Europe.
Cambridge: Cambridge University Press
Wheaton, R. 1987. Observations on the Development of Kinship History,
1942-1985. Journal of Family History (Vol. 12), 1-3, 285-301.
* A fenti szakirodalmi áttekintés része a szerzõ "Család és társadalmi reprodukció" címû PhD-
disszertációjának. A kutatást az FO 18291. számú OTKA pályázati program támogatta.
1. Egy késõbbi cikkében a szerzõ röviden utal olyan esetekre is, amikor kulturálisan teljesen
eltérõ együttélési mintákkal találkozunk, ahol a lokalitás fenti kritériuma nem érvényesül
(duolokalitás, poligámia esetében a multilokalitás), lásd Hammel-Laslett (1974: 77).
2. A fogalmak explicit meghatározása gyakran a tanulmányban nem szerepel, így azok pontos
jelentését a szövegkörnyezet, a szemléltetõ példák és a klasszifikációs táblához fûzött
magyarázatok adják meg. Így például a család kifejezés a tanulmányban több összefüggésben is
elõfordul: tágabb értelemben az együtt lakó rokonok csoportjaként, szûkebben pedig a
konjugális kapcsolaton alapuló "kiscsalád" ma használatos értelmében.
3. A háznép ("houseful"), a háztartás ("household") és a család ("family") hierarchikus
fogalmai mellett Laslett használja még az együtt élõ háztartási csoport ("coresident domestic
group") kifejezést is, amely a felsorolt három megnevezés közül leginkább az elsõvel
rokonítható.
4. Ez a franciából átvett kifejezés a szülõk vagy egyéb felmenõ generáció jelenléte nélkül
együtt élõ házas testvérek háztartásainak jelölésére használatos.
5. A családi formák leírásának alternatív módja a grafikus ábrázolás, amelynek szabályait lásd
Hammel-Laslett (1974: 73-103). Tulajdonképpen helyesebb lenne a
háztartásklasszifikációra Laslett-Hammel módszerként hivatkozni, amikor ettõl eltérek, azt csak a
rövidség kedvéért teszem.
6. Ugyanez volt a helyzet Olaszország esetében a pármai és a toszkanai települések háztartás
összetételének összehasonlításakor.
7. A skandináv kutatások sajátos helyzetben vannak a kontinensen folyó
családtörténeti vizsgálatokhoz képest. Az északi országokban kiemelkedõen jó történeti-demográfiai források
állnak rendelkezésre: megbízható, pontos anyakönyvek, névszerinti lélekösszeírás-sorozatok
maradtak fenn az iparosodás elõtti idõszakból. Ugyanakkor a nyelvi izoláció és az eltérõ
kutatási hagyományok miatt a vizsgálati eredmények csak lassan és részlegesen épültek be a
kontinens kutatóinak tudáshalmazába. Ennek tulajdonítható, hogy a fent idézett összefoglaló
munkájában Laslett még egységesen a nyugati modell követõjeként szerepelteti
Skandináviát (1977: 29), holott dán, norvég, svéd és finn kutatóktól már évekkel korábban jelentek meg
tanulmányok, amelyek az említett területen megfigyelhetõ igen nagy regionális
különbségeket hangsúlyozták. A két végletet Dánia és Finnország képviseli - az elõbbiben a
többcsaládos háztartások elõfordulása meglehetõsen ritka volt, míg az utóbbiban igen gyakori. A
skandináv történeti-demográfiai kutatások addigi összefoglalása megtalálható Orvar Löfgren
(1974) tanulmányában.
8. A hivatkozott tanulmány Hajnal egyik korábbi írásának kiegészítése, amelyben a szerzõ a
Szentpétervár-Trieszt közötti demarkációs vonallal húzta meg Nyugat-Európa
történeti-demográfiai határát, amelytõl nyugatra esõ területekre a késõi, a keleti részekre
pedig a korai házasságkötési kor volt jellemzõ (Hajnal 1965). A háztartások összetétele szempontjából
azonban a két régióra bontás elégtelennek bizonyult, az egyszerû háztartások létrejöttét és
fennmaradását szabályozó normák szempontjából csak Északnyugat-Európa mutatkozott
homogén területnek. Az ezen kívül esõ térségek esetében az egyszerû háztartásokétól eltérõ
rendszerként Hajnal szerint csak az úngynevezett "joint household" (két vagy több,
egymással rokonságban álló házaspárral jellemezhetõ) együttélési rendszer jelenléte
volt azonosítható, amelynek elterjedtsége azonban nem volt egy meghatározott régióhoz köthetõ. Hajnal
ez utóbbi típus szabályozó mechanizmusának - az elõbbi formáció esetében említett
szabályok ellentéteként - a korai házasságkötést, a fiatal párnak a szülõi
háztartásban maradását
és a többcsaládos háztartások kisebbekké hasadását tekintette.
9. Czap a nyugat-európaiétól szignifikánsan eltérõ kelet-európai családtípus, illetve
demográfiai viselkedés jellemzõinek a többcsaládos háztartások nagy arányát, ezen belül a két- és
többgenerációs együttélések gyakoriságát, az 5 fõnél nagyobb átlagos háztartásnagyságot, és
a szinte általános korai házasságkötést és gyermekszülést tartja (1983: 145).
10. Lényegében hasonló érveket hoz fel Michael Mitterauer is, amikor a
Laslett-tipológia használatának problematikusságát írja le saját, osztrák területen
végzett kutatási tapasztalatai alapján (1979). További kritikai munkák hivatkozásai találhatók
Granasztói (1982) lábjegyzeteiben. Az említett magyar nyelvû tanulmány továbbá számos bibliográfiai
adattal bizonyítja, hogy a Laslettet ért kritikák ellenére a Household and Family... megjelenése
fordulópontot hozott a családtörténeti kutatásokban, a kötet eredményei "határozott lökést adtak
a modern családtörténeti koncepció kialakításához" (1982: 612).
11. 1994-ben az egyik ilyen tematikus számban magyar kutatók írásai olvashatók egyes hazai
népesedéstörténeti (és társadalomtörténeti) kérdéssel kapcsolatban (Journal of Family
History 1994. Vol. 19. No.4.)
12. Ezt a jelenséget többnyire a protoindusztrializáció hatásának szokás tulajdonítani, amely
megnövelte a családok átlagos gyerekszámát azzal, hogy egyfelõl az így elérhetõ magasabb
kereset lehetõvé tette a házasságkötés elõrehozását, csökkentve ezzel a házasságkötési kort,
másfelõl felértékelte a gyermek mint munkaerõnövelõ tényezõ szerepét. A
protoindusztriális háztartásgazdaság Medick-féle koncepcióját újabban többen is megkérdõjelezik (Pfister
1992). Más összefüggésben Anderson rámutat arra, hogy a vidékrõl az iparvárosokba
vándorló munkáscsaládok nagyobb és komplexebb háztartásokat hoztak létre, mint a vidékiek
(idézi: Wheaton 1987: 290). Ez is alátámasztja a rokonságkutatások azon megfigyelését,
mely szerint a családok számára válságos idõszakokban a rokonság stratégiai támogatást
jelentett, elõsegítve ezzel az új helyzethez való alkalmazkodásukat.
13. Gondolok itt elsõsorban a demográfiai változások (csökkenõ gyerekszám, hosszabb várható
élettartam) hatására, de ide sorolható a családon belüli intimitás, a magánélet megjelenése,
és ezzel összefüggésben a generációk közötti kapcsolatok átalakulása, vagy az egyes,
korábban családi funkciók leválásának következményei. A morfológiai változatlanság mögötti
változásokat hangsúlyozza Gaunt is az északi országok családi életének átalakulásával
kapcsolatban (1987). A mentalitás történeti változásának tanulmányozásával több neves kutató
is foglalkozott, itt emlithetjük Ph. Aries, J. L. Flandrin, E. Shorter, vagy L. Stone nevét.
14. A társadalomtörténetben végbemenõ paradigmaváltás hatásáról a francia
történeti demográfia megújulásában lásd Õri Péter (1998) áttekintõ tanulmányát. A francia és az
angol társadalomtörténet sajátos kapcsolatáról Sonkoly-Verdier (1996) rövid írásában olvashatunk.
15. Ebben az irányzatban tagadhatatlan a történeti- és a társadalom-antropológia, elsõsorban
Jack Goody és Martine Segalen munkáinak hatása. A rokonság helyett más kutatók a
szomszédsági kapcsolatok fontosságát hangsúlyozzák.
16. A rokonságkutatások történetérõl lásd Wheaton (1987) tanulmányát.
17. Segalen kimutatta, hogy a nukleáris háztartásszerkezet mögött megtalálható volt a fiatal
párok azon törekvése, hogy térben minél közelebb maradjanak a szülõi háztartáshoz. Rehert
idézve"...dacára annak, hogy maguk a háztartások elkülönülnek, a családi kötelék
ugyanazon család különbözõ háztartásai között az emberi és gazdasági kapcsolatok
örökké jelenlévõ meghatározó faktora volt" (1991: 77).
18. Peter Laslett az "Introduction"-t ért kritikákra válaszolva maga a múlt
századfordulóig vezeti vissza a családi fejlõdési ciklusok gondolatának megjelenését (1987: 277-278).
19. A fejlõdési ciklus felrajzolásakor komoly módszertani problémát jelent, hogy
egy-egy lokális közösségrõl szeriális név szerinti lélekösszeírások, amelyekbõl az egyes
fázisok azonosíthatók, csak igen kis számban maradtak fenn a tradicionális korszakból.
Ezen probléma
megoldására Berkner tanulmánya kiváló tanpéldát szolgáltat, amikor a családtípusoknak a
háztartásfõ kora szerinti bontásban szerepeltetésével egy év cenzusának adatai alapján
sikerül megrajzolnia a törzscsalád fejlõdési ciklusát.
20. Ebbõl a szempontból különösen Hammel kiváló tanulmánya érdemel figyelmet, amely a
szerb zadruga példáján bemutatja, hogy külsõ kényszerek hogyan növelték meg a nem
összetett háztartások elõfordulásának gyakoriságát, miközben a háztartási ciklus felépítése,
és a mögötte meghúzódó rokonsági ideológia lényegében nem változott (1972). További
érdekes példákat találunk Franciaország esetében, ahol Agnes Fine-Souriac a törzscsaládos,
Martine Segalen pedig a nukleáris családos területeken végzett hasonló alapos vizsgálatokat
(Segalen 1986: 27-28).
21. Az életútelemzés történetének összefoglalását lásd Elder (1987) gazdag
hivatkozással ellátott tanulmányában.
22. A kronologikus idõ-társadalmi idõ megkülönböztetésében kap értelmet például a
gyermekkor történeti vizsgálata, azaz annak összehasonlítása, hogy az egymást követõ történeti
korszakokban hogyan változott, tolódott ki a gyermekkor végének, a felnõtté válás kezdetének
idõpontja. Ugyanígy az öregedés folyamatának bizonyos életkorhoz kötése is társadalmilag
konstruált, tehát térben és idõben változó jelenség.
23. Hasonló módon Fél Edit és Hofer Tamás is a gazdaságok eltérõ munkaerõ-szükségletével
hozzák összefüggésbe a családok nagyságát, nemek és életkorok szerinti összetételét
(Fél-Hofer 1997: 144-190).
24. Ebben a témában Family and Inheritance címmel egy gyakran hivatkozott tanulmánykötet
is megjelent, amely az örökösödési rendszer számos aspektusát tárgyalja. Sajnos a kötetben
csak Nyugat- és Dél-Európával foglalkozó írásokkal találkozunk (Goody-Thirsk-
Thompson 1976).
25. Berkner például a németországi régiók összehasonlitó vizsgálata alapján azt állítja, hogy
szoros összefüggés volt az osztott öröklés és a nukleáris családok elõfordulása között.
Továbbá ez a rendszer együtt járt a kisebb birtoktestek kialakulásával, míg a törzsöröklés
nagyobb földbirtokok mûvelését tette lehetõvé (1976). Macfarlane viszont a 13-14. századi
Angliát vizsgálva az osztott öröklésû területeken "az orosz nagycsaládrendszerhez közel
álló szisztémát" talált, mivel a földosztást az örökösök az apa halála után még néhány évig
ténylegesen nem hajtották végre. Bizonyos idõ után az ilyen nagycsaládok felbomlottak,
ami gyakran úgy következett be, hogy az egyik fiú kivásárolta a testvérei részét az addig
közösen mûvelt földbõl (Macfarlane 1993: 5. fejezet ). A háztartástípus és az öröklési
rendszer szoros kapcsolatát hangsúlyozta Goldschmidt és Kunkel tanulmánya is, amelyet az
osztatlan öröklés-törzscsalád, a fiági osztott öröklés-testvérházaspárok együttlakása,
egyenlõ osztott öröklés-nukleáris család megfeleltetésekkel tartottak leírhatónak (idézi
Andorka 1975). Az elõbbi tanulmányokon és a Family and Inheritance említett kötetén
kívül további hivatkozások találhatók Sabean kötetében (1990: 13-15. o. lábjegyzetek).
26. Jacques Revel, a mikrotörténetírás ismert személyisége az elmúlt évben az ELTE-n mûködõ
Atelier Intézet meghívásából járt Magyarországon, amelynek során elõadást tartott az
irányzat kialakulásának tudománytörténeti kontextusáról, intézményi hátterérõl, bizonyos
elméleti és módszertani vonatkozásairól. (Az irányzat kifejtésénél a továbbiakban az
elõadáson elhangzottakra támaszkodom.) Mint ahogy Revel elõadásából kitûnt, a
mikrotörténelem (még?) nem új paradigma, hanem több módszer együttesét jelentõ
történetírói gyakorlat, amelynek ismertsége és elismertsége országonként változó.
27. Ez az a pont, ahol a mikrotörténetírás kiforratlansága megmutatkozik, ugyanis eddig nem
tudta meggyõzõ módon megoldani a léptékváltás, tehát a mikro-makroszint
összekapcsolásának problémáját.
28. Vegyük például Maurizio Gribaudi munkáját, aki a torinói munkásnegyedben a fasizmus
behatolását kívánta megmagyarázni. Az oral history és a terepmunka módszereit
felhasználva végül is arra a következtetésre jutott, hogy a negyedben kezdetben megfigyelhetõ
szocialista diskurzus a családok közötti, kölcsönös szívességeken alapuló funkcionális
kapcsolatok létrejöttét segítette elõ, illetve fennmaradását szolgálta, majd amikor ezen
kapcsolatok funkcióját átvette más intézmény (a társadalombiztosítás), akkor a családok
eltérõ társadalmi hátterét és aspirációit elfedõ szocialista diskurzus jelentõsége is
elhalványult, teret engedve olyan megkülönböztetésen alapuló szélsõséges ideológiának, mint a
fasizmus (Gribaudi tanulmányát ismerteti Bódy 1999). Egy másik példa Simona Cerutti
szintén Torinó életével foglalkozó könyve, amely a városi lakosság céhes tömörülését
kívánja megmagyarázni a 18. század elején. A szerzõ alapos vizsgálattal térképezi fel a
városban fellelhetõ különbözõ házassági stratégiákat. Leírja, hogy a pestisjárvány hogyan
változtatja meg ezeket, a változás hogyan járul hozzá ahhoz, hogy a helyi és a központi
hatalom konfliktusából végül is az utóbbi kerül ki gyõztesen, és ez hogyan vezet el addig,
hogy a helyi hatalomból kiszoruló társadalmi csoportok érdekeik és politikai szándékaik
kifejezésére hogyan találják meg a céhekbe szervezõdés formáját. Cerutti dolgozatában
hangsúlyozza a mikrotörténeti megközelítés és a helytörténet közötti különbséget, amikor
rámutat arra, hogy a torinói eset nemcsak helyi sajátosságokat mutat, hanem az egyben "az
egyének, az intézmények, az ideológiák közötti kapcsolatok története, amelyek egy adott
pillanatban kialakulnak személyek és intézmények, viselkedések és ideológiák között"
(idézi Czoch 1999)
29. Sabean monográfiájának tavaly megjelent második kötetében az elõszóban azt vallja, hogy
anélkül írt "mikrotörténetet", hogy ismerte volna ezt a kifejezést. Ez is arra utal, hogy a
mikrotörténelemnek nincs elméleti ortodoxiája, csak közös módszerei. Ez persze nem
jelenti azt, hogy ne lennének bizonyos elméleti elõfeltevései, mint például az egyéni
cselekvésekre visszavezethetõ társadalmi jelenségek tételezése.
30. A néprajzi munkákra hivatkozók fõként Morvay Judit, Gunda Béla írásait említik.
Ugyanakkor más néprajzkutatók (pl. Fél Edit) már korábban is a nagycsalád korlátozott
elterjedtségét valószínûsítették (Andorka 1975; Faragó 1977; Andorka-Faragó 1983, 1984; Faragó
1997a).
31. Lásd Szabó István, Zimányi Vera, Veress Éva, Kosáry Domokos munkáit (idézi Andorka
1975: 341).
32. Ugyanígy a demográfiai tényezõknek az átlagos háztartásnagyságot
korlátozó voltát mutatta be - Coale modelljét felhasználva - Thomas Burch stabil népességre
kidolgozott demográfiai modelljében (1972).
33. Itt kell megemlítenünk Dányi Dezsõnek a gyõri háztartásokról szóló szintén
korai munkáját, amely az elsõ népszámlálás fennmaradt családi összesítései alapján a háztartások
típusokba sorolásával is foglalkozik (1965). Nagyobb területrõl, a veszprémi püspökség
településeinek családjairól közöl részletes statisztikai táblázatokat Dávid Zoltán (1973).
34. Hasonló módon felrajzolhatók a nagycsaládos települések régiói is, amelyek fõként a mai
Magyarország déli-délnyugati és északi részén voltak találhatók.
35. További feltétel a teljeskörû, tehát közel 100 százalékos házasodási arány.
36. Az átlagos házasságkötési kor kiszámítása általában csak egy-egy település esetében
megoldható. Faragó saját számításai szerint, valamint Dányi Dezsõ munkájára hivatkozva közöl
egy táblázatot, amely alapján a vidéki Magyarországon 1777-ben a férfiak esetében ez a
mutató 22,5 év, 1876-ban pedig 24,4 év volt. Ha ehhez hozzávesszük a városok minden
bizonnyal magasabb adatait, akkor az elõbbinél magasabb értékeket kapunk, ami
valószínûleg még így is alatta marad a Hajnal által észak-nyugat-európainak nevezett
házasodási modell 26 éves minimumának (Faragó 1997: 234; vö. Hajnal 1983: 69).
37. Lehetséges, hogy egy pontatlan megfogalmazás miatt félreértettem Faragó mondanivalóját,
amely így szólt: "Ami a hosszú távú háztartásszerkezet-változásokat illeti, ott
Magyarország esetében két korábbi vizsgálatom (13,14) alapján azt mondhatom, hogy az adatokkal
ellenõrizhetõ idõszakban két trend érzékelhetõ. A háztartások mérete (az átlagos
háztartás-nagyság) a 18. század végétõl fokozatosan növekszik körülbelül a századfordulóig, majd
attól kezdve gyors ütemben és folyamatosan esik. A háztartás-növekedési tendenciát
igazolja a háztartásnagyságon kívül egyéb mutató is: az egy famíliára esõ felnõtt fiúk és võk
arányának növekedése a 19. század elsõ évtizedeiben (7. tábla). Úgy vélem, ezek alapján
bizonyítottnak vehetõ, hogy a háztartásnagyság méretének növekedése nem kizárólag a
gyermekek halandóságának javulása által elõidézett létszámgyarapodásra vezethetõ vissza,
hanem az együtt élõ családok számának és arányának valós növekedését, a
háztartásszerkezet tényleges átalakulását jelenti. A trend a századforduló körül változik meg
Magyarországon - ez az az idõszak (a 19. század vége-20. század elsõ évtizede), amikor a néprajzi
gyûjtések is egyre inkább a régi, nagy együtt élõ csoportok bomlásáról, a hagyományos
háztartásszerkezet átalakulásáról adnak hírt" (Faragó 1997: 223). Az idézetben a szerzõ -
az én olvasatomban - azt állítja, hogy a háztartásnagyság növekedésébõl, amelyet adatai a
XVIII. század vége és a XIX-XX. század fordulója közötti idõszakra mutatnak,
következtethetünk a háztartásstruktúra átalakulására, amelyre viszont adatok csak az 1787-1828
közötti évekbõl állnak rendelkezésre. Az extrapoláció magyarázatának kulcsa lehetséges,
hogy az idézetben is feltüntetett egyik hivatkozásban rejlik, amely a szerzõnek egy 1979-es,
eddig nem publikált kézirata.
38. Elég csak arra utalnunk, hogy hogyan szorult háttérbe a korábban elõszeretettel alkalmazott
MHS (mean household size) mutató a külföldi publikációkban a lényegi háztartásszerkezeti
eltéréseket elfedõ volta miatt.
39. Mint arra a néprajzi kutatások felhívták a figyelmet, a vaseke és az új szántási
mód elterjedése már nem igényelt annyi férfi munkaerõt a föld megmûveléséhez. Ugyanakkor például
a minõségi állattenyésztés, fõképp az igényesebb lótenyésztés olyan speciális gondoskodást
igényelt, amit a parasztok szívesebben bíztak családtagokra, mint fizetett munkerõre. Az
elõbbihez hasonlóan a konyhakerti növényekre speicalizált árutermelés is megnövelhette a
gazdaság munkaerõigényét.
40. A szerzõ hangsúlyozza, hogy a reprezentativitás nem statisztikai értelemben értendõ, hiszen
valódi reprezentatív mintavételre megfelelõ levéltári források hiányában nincs mód.
Általánosabb következtetések levonásához az ad alapot, hogy mint a vizsgált pilisi járásról meg-
állapítja, az "kicsiben szinte az egész ország 18. századi falusi társadalmát tükrözi" (Faragó
1985: 10-11; 33). A vizsgált települések mind etnikum, mind vallás tekintetében valóban
vegyes képet mutatnak: a magyar református Tótfalu és Tök mellett feldolgozásra került
három katolikus német, illetve német többségû falu (Nagykovácsi, Perbál, Dunabogdány),
az ortodox szerbek által lakott Kalász, a horvát római katolikus Tököl és a szlovákok lakta,
szintén katolikus Pilisszántó.
41. Hosszabb távon a falu családjaiból egyre többen választották a születéskorlátozást, amely
stratégia a kortárs és a mai irodalomban "egykézés" néven vált ismertté.
42. A magyar háztartásszerkezeti kutatások szintézisét jelentette Andorka Rudolf és Faragó
Tamás közös tanulmánya, amely a rangos "Family forms in historic Europe" címû kötetben
jelent meg, és amelyben a szerzõpáros az addigi lokális és makroszintû vizsgálatok fõbb
eredményeit foglalta össze (Andorka-Faragó 1983., magyarul kisebb kiegészítéssel lásd a
szerzõk 1984-es írását).
43. A Laslett-Hammel-féle klasszifikáció ismertsége és használata nem korlátozódott a fent
említett lokális vizsgálatok készítõire. Így például ezzel a módszerrel dolgozta fel Cegléd
1773-as katolikus összeírását Kocsis Gyula és Magyar Antal is (Kocsis 1992; Magyar
1987). Más kutatók azt a jobb használhatóság végett a saját céljaiknak megfelelõen kisebb-
nagyobb mértékig átalakítva használták.
44. A néprajz (vagy inkább antropológia) hatása a háztartásszerkezeti kutatásokra leginkább Fél
Edit és Hofer Tamás Átányról írt kötetei kapcsán mutatható ki. Különösen a háztartás és a
munkaszervezet viszonyának sokféleségérõl szóló részeket szokás idézni (lásd Fél-Hofer
1969). A Proper peasants kivételesen gazdag gondolatiságát jelzi, hogy ebben a kérdésben
számos ismert külföldi kutató hivatkozik a kötetre (lásd többek között Richard Wall-nak a
Family Forms... elé írt bevezetését).
45. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy az új társadalom-történetírás nincs jelen egyes, az
írásbeliséggel, a mentalitásváltozással, a paraszti fogyasztás módosulásával stb. foglalkozó
írásban, hanem azt, hogy megjelenése nem hozott olyan áttörést, mint amilyen Nyugat-
Európában megfigyelhetõ volt. Lehetséges, hogy ezen fázis helyett az új
történészgenerációval együtt felnövõ mikrotörténeti megközelítés fogja jelenteni az új paradigmát?