Peter Hedström–Richard Swedberg (eds.) 1998
Társadalomelmélet analitikus megközelítésben
(An Analytical Approach and to Social Theory)
A tanulmánykötet üzenete az, hogy a társadalomtudománynak jelenlegi fejlõdési
szakaszában olyan elemzési eljárásokra van szüksége, amelyek magyarázatot adnak
arra, hogy az empirikus jelenségek közti összefüggések miért és hogyan jönnek
létre. A társadalomtudóstól egyre inkább elvárják, hogy olyan eszközt adjon az
alkalmazók kezébe, mely gyakorlati segítséget nyújthat társadalmi események és
jelenségek elõrejelzésére. Más szóval a dolgok mûködési mechanizmuskészletét
várják tõle. A társadalmi mechanizmusokon alapuló megközelítés leginkább a
társadalomtudományban a második világháború után, a Robert Merton és Paul
Lazarsfeld nevével fémjelzett középszintû elméletek iskolájához sorolható. A
középszintû elméletek a két szélsõség, a nagyelméletek és az anekdotikus leírások
között helyezkednek el.
A tanulmánykötet szerzõi között olyan jeles szociológusok szerepelnek, mint
Raymond Boudon, Jon Elster, Diego Gambetta, Aage Sorensen, Arthur Stinchcombe,
és természetesen a szerkesztõk, akik közül Hedström önálló cikkel is hozzájárul
a kötethez. A szerzõk között továbbá közgazdászok és filozófusok fordulnak elõ.
Recenziómat elsõsorban szociológiai szempontból írom, elsõsorban a szociológusok
tanulmányait ismertetem.
A bevezetõ tanulmányban Hedström és Swedberg megfogalmazza a társadalmi
mechanizmusok alapkoncepcióját, mûködésének típusait, valamint rámutat a mechanizmusalapú
megközelítések és a nagyelméletek közti különbségekre.
A mechanizmus lényegének megértéséhez érdemes a Nobel-díjas biológus,
Francis Crick kijelentését idézni. Szerinte a XX. századi biológusok inkább
mechanizmusokban gondolkoznak, mint törvényekben. Adott biológiai állapot vagy
helyzet többféle módon reagálhat egy kémiai hatásra, attól függõen, hogy a hatás
milyen más tényezõkkel együtt, azokhoz mennyire „igazodva” fejti ki hatását. A
törvények, úgy tûnik, egyedül a fizikában mûködnek tökéletesen. Ez az egyetlen
tudomány, ahol a törvények kivétel nélkül igazak.
A társadalomtudományokban nem új keletû a mechanizmusok használata és tanulmányozása,
de a mechanizmusokon alapuló magyarázatok nagy különbségeket
mutatnak a különbözõ diszciplínák szerint. „Mechanizmusalapú magyarázatokat
ritkán használnak a történelemben, néha a szociológiában, ugyanakkor meglehetõsen
gyakran használnak a közgazdaságtanban és a pszichológiában” (6. old.). Különösen
az úgynevezett kognitív pszichológiában, ahol a mechanizmusok kulcsszerepet
játszanak. Ilyen az információfeldolgozás „kódolás-transzformáció-újrakódolás”
mechanizmusa. A közgazdászokat gyakran jellemzik úgy, hogy õket nem is érdekli
más, mint a mechanizmusok tanulmányozása, szemben a szociológusokkal és a
történészekkel, akik úgy tûnik, inkább társadalmi intézményekben gondolkoznak.
Schumpeter szerint a közgazdaságtan tulajdonképpen nem más, mint magyarázó
jellegû leírása azoknak a gazdasági mechanizmusoknak, amelyek adott
intézményekben mûködnek. Ilyenek például a piaci mechanizmusok. A piaci
mechanizmusoknak olyan almechanizmusai vannak, mint a termelés, a fogyasztás
és az elosztás. Ide tartoznak az egyensúlyelméletek is, amelyekrõl Tyler Cowen ír
részletesebben a kötetben. Tulajdonképpen a közgazdászok körében készségszinten
van jelen a mechanizmusokban való gondolkodás, s ez más diszciplínák számára
elsõsorban akkor válik világossá, ha nem hagyományos közgazdasági témákkal
foglalkoznak. Kitûnõ példa erre Hirschman nagyhatású Kivonulás, tiltakozás, hûség
címû könyvében kifejtett megközelítés.
Sorensen – a munkaerõpiacok szociológiáját a munkaerõpiacok
közgazdaságtanával, összehasonlító tanulmányában – megjegyzi, hogy a
munkaerõpiaccal foglalkozó szociológusok fõleg arra figyelnek, hogy milyen
változókat vonjanak bele elemzéseikbe, és hogy ezek a változók hogyan függnek
egymástól, vagy hogyan kapcsolódnak egymáshoz, és nem pedig arra, hogy melyek
azok a mechanizmusok, amelyek a változók közötti összefüggéseket elõidézik. Ez
rámutat a szociológiai kutatás és a közgazdaságtani kutatás közötti különbségre. A
szociológia – az összevetés szerint – a közgazdaságtudomány mögött kullog a
mechanizmusalapú elméletek kialakítása és használata tekintetében.
A mechanizmus fogalma nem ismeretlen a szociológusok számára, de õk a mechanizmusokat
a mindennapi értelemben használják. A klasszikusok, Durkheim vagy
Weber a társadalmi mechanizmus fogalmát nagyon ritkán használták, még akkor is,
ha maga az elgondolás jelen van írásaikban. Ezek közül legismertebb a protestáns
etika mechanizmusa, amely pontosan arra mutat rá, hogy bizonyos társadalmi
elvárások hogyan hoznak létre változásokat az emberek gazdasági viselkedésében.
A mechanizmus gondolata legpregnánsabban Merton írásaiban (1967; 1968)
található meg. Merton határozottan ellenezte, hogy a szociológia általános
elméleteket dolgozzon ki. Õ pontosan abban látta a szociológia funkcióját, hogy
társadalmi mechanizmusokkal foglalkozzon. Merton úgy határozza meg a társadalmi
mechanizmusokat, mint olyan társadalmi folyamatokat, melyeknek kinyilvánított,
szándékolt következményei vannak, amelyek hozzá vannak rendelve bizonyos
társadalmi struktúrákhoz. Azt állítja, hogy a szociológiának az a fõ feladata, hogy
ezeket a mechanizmusokat azonosítsa, leírja, valamint hogy megállapítsa, milyen
feltételek segítik, vagy éppen gátolják mûködésüket. Hedström és Swedberg
sajnálkozva állapítják meg, hogy a Columbiai-iskola mûködése után a
mechanizmusalapú elméletek kérdése a feledés homályába merült, kivéve Arthur
Stinchcombe 1991-ben írt cikkét, amelynek címe: The Conditions of Fruitfulness of
Theorizing about Mechanisms
in Social Science („Milyen feltételek kedveznek leginkább a mechanizmuselméletek
alakulásának a társadalomtudományokban?”). Stinchcombe ebben a
mechanizmuskoncepciót így határozza meg: „Egy adott elméletben szereplõ
mechanizmus nem más, mint különbözõ szinteken mûködõ entitások
elméletdarabkái; az egyén szintjén mûködõ elmélet kihat a felette álló csoportszintre
is, ezért az egyén szintjén érvényes »elméletek« ismerete a felette lévõ
csoportszinten mûködõ »elméletet« plasztikusabbá, pontosabbá és általánosabbá
teszi” (1991: 367. old.). Erre példa
a haszonmaximalizáló egyének (alsó szint), akik cselekedeteik által létrehozzák a
piacot (magasabb szint). Egy biológiából vett példa: a molekulák (alsóbb szint)
bizonyos helyzetekben gázzá alakulnak, légnemûvé válnak – ez pedig a magasabb
szintet jelenti.
Mi az, amivel a mechanizmus többet ad a statisztikai együttjárások
megállapításánál? Tételezzük fel, hogy szisztematikus összefüggést figyeltünk meg
két, I (input) és O (outcome) entitás között. Ahhoz, hogy megmagyarázzuk ezt a
kapcsolatot, egy M mechanizmust keresünk, amely úgy mûködik, hogy I esetén O
eredményt idéz elõ. A mechanizmuskeresés azt jelenti, hogy nem elégszünk meg
azzal, hogy rendszeres együttjárást állapítunk meg a változók vagy események
között, hanem a kielégítõ magyarázathoz azt is tudnunk kell, hogy melyek azok a
társadalmi „fogaskerekek” (Elster 1989: 3), amelyek ezt a bizonyos kapcsolatot
létrehozzák. Thomas Shelling magyarázatában, aki a könyv második tanulmányában
a társadalmi mechanizmus és a dinamika kérdését elemzi, a mechanizmus nem más,
mint állítások olyan csoportja, amelyek hihetõ leírást adnak arról, hogy I-bõl hogyan
lesz O, azaz: I hogyan idézi elõ O-t. Ez a kauzális magyarázat azonban különbözik a
klasszikus, a jelenségeket általánosan lefedõ, törvényszerû modelltõl, amelyet Carl
Hempel és követõi képviselnek. Hempel (1942; 1962) szerint egy esemény
magyarázata magában foglal minden olyan eseményt, amely egy általános
törvényben egyébként is le van fedve. A törvényben szerepelni kell azoknak a
feltételeknek, amelyek lehetõvé teszik ennek a törvénynek az alkalmazását egyedi
esetekre is. Hempel szerint azonban a társadalomtudományokban ezek a törvények
természetüket tekintve csak sztochasztikusak lehetnek. Ezek a törvények azt fejezik
ki, hogy adott kapcsolat bizonyos valószínûség szerint valóban létezik, de ennél
többet nem mondanak. Nem kísérlik meg annak megállapítását, hogy miért és
hogyan lehetséges az adott kapcsolat elõfordulása. Ezért von Wright-ra (1971: 14.
old.) hivatkozva „jobb nem azt mondani, hogy (Hempel) induktív és valószínûségi
modellje megmagyarázza, mi történik, hanem csak azt mondani, hogy bizonyos
várakozásokat és elõrejelzéseket igazol”. Ez az általánosan lefedõ törvény modell
létjogosultságot biztosít az úgynevezett feketedoboz típusú magyarázatoknak.
A mechanizmusalapú magyarázatok pedig épp a feketedobozokat kísérlik meg
felszámolni. Arra törekednek, hogy megkülönböztessék a valódi kauzalitást a
véletlenszerû egybeesésektõl és asszociációktól, mely növeli esélyünket annak
megértésére, hogy miért tapasztaljuk azt, amit tapasztalunk.
Szélsõséges, de az adott problémát jól megvilágító példa az elektromágneses tér
körül folyó vita. Nevezetesen, hogy van-e káros hatása az egészségre. Néhány
bõrbetegségeket vizsgáló kutatás empirikus kapcsolatot talált az elektromágneses
mezõ és a gyermekkori fehérvérûség között. Azonban ezeknek az empirikus
eredményeknek a jelentõségét nagyban csökkenti az, hogy nincs olyan ismert
biológiai mechanizmus, amely meg tudná magyarázni, hogy az alacsony
frekvenciájú mágneses mezõk hogyan tudnak rákot elõidézni. Ha ugyanis volna
ilyen, az nagyon komoly, megalapozott fizikai törvényeket sértene. Ebbõl az
következik, hogy ezek a tanulmányok idáig nem tisztázott és nem mért tényezõket
mutatnak fel, amelyek másfajta kauzális kapcsolatban vannak, mint amit
feltételezünk, vagy esetleg nincsenek is kauzális kapcsolatban egymással. A
statisztikailag alátámasztott kapcsolat önmagában kevés.
A feketedoboz-magyarázatok különböznek a mechanizmusalapú magyarázatoktól:
a feketedoboz-magyarázatokat az jellemzi, hogy az I és O között vagy
strukturálatlan, vagy gyengén strukturált folyamatokat tételezünk fel. A
szociológiában a legszisztematikusabb típusú feketedoboz-magyarázatok a modell-
megközelítésekben találhatók. A kauzális modell-magyarázatokban a magyarázó-
mechanizmus nem más, mint egy regressziós együttható, amely I-t O-hoz kapcsolja.
Általánosan elfogadott, hogy I ezek után befolyásolja O-t. A mechanizmusalapú
megközelítés ezzel szemben túlmegy azon, hogy megállapítja a kapcsolat erejét, arra
is megpróbál választ adni, hogyan jött létre ez a kapcsolat. Vegyünk egy mérgezési
példát. Meg lehetne becsülni egy olyan egyenlet paramétereit, amelyek
meghatározzák például a sztrichninnek és a halál bekövetkezésének a kapcsolatát.
Ebben az esetben ki is tudnánk alakítani egy általános törvényt egy adott dózis által
kiváltott válasz képletére. De ameddig nem magyaráztuk meg, hogyan is mûködik a
sztrichnin, addig ez a magyarázat önmagában még nem volna elég. Ebben az esetben
tudnunk kell például, hogy a sztrichnin egy biokémiai folyamat során az agy légzési
központjára hatva bénulást okoz, s ez az, ami a halált elõidézi.
Hedström és Swedberg megjegyzik ugyanakkor, hogy a mechanizmus nem
jelenthet akármilyen ad hoc történetet, ami elsõ ránézésre hihetõen hangzik az adott
jelenség magyarázatában. Ilyet kitalálni Arthur Stinchcombe szellemes megjegyzése
szerint, nem túl nehéz társadalomtudós számára, sõt, mint Stinchcombe hozzáteszi:
„az a társadalomtudós, aki nem tud legalább három különbözõ hihetõ magyarázatot
találni egy adott korrelációra, jobb, ha más foglalkozást választ” (1968: 13. old.).
Arról van szó tehát, hogy nem elég a statisztikai asszociáció, keresnünk kell a
választ a miértre, és a hogyanra is.
A mechanizmusalapú magyarázatok rendszerint feltételeznek valamiféle okozati
ágenst, amely a megfigyelési egységek közötti kapcsolatot hozza létre. A
természettudományokban ilyen például a kémiai reakció vagy a biológiában a
természetes kiválasztódás. A társadalomtudományban az elsõdleges kiváltó tényezõ
mindig a cselekvõ egyén (cselekedete vagy intenciója). A módszertani
individualizmus alapelve szorosan kötõdik a mechanizmusalapú megközelítésekhez:
hogy mi köt össze két jelenséget vagy állapotot, úgy értjük meg igazán, ha
megismerjük azt a mechanizmust, amely ezt a kapcsolatot megteremti. A
társadalomtudományban e kapcsolat kulcsa az emberi a cselekvés.
Hedström és Swedberg fontosnak tartja megkülönböztetni a módszertani
individualizmus erõs és gyenge formáját. Az erõs változat csak sziklaszilárd
magyarázatokat fogad el. A gyenge magyarázat ugyanazt az ontológiai pozíciót
veszi fel, de elfogadja a realizmus kedvéért a nem megmagyarázott társadalmi
jelenségeket is, ezek részét képezhetik a magyarázatnak. A társadalmi valóság ritkán
teszi lehetõvé az erõs magyarázatokat, mivel a jelenlegi társadalmi jelenségek
hosszú és bonyolult történelmi folyamat nyomán jöttek létre. A szociológiai
magyarázatok alapvetõ területei, mint például a társadalmi intézmények vagy a
kultúra hosszú ok-okozati láncolatok eredményei, így a módszertani individualizmus
erõs változatát lehetetlen alapul venni. A módszertani individualizmus gyenge
variációja megegyezik az erõs variációval abban, hogy minden társadalmi intézmény
elvileg az individuum, tehát az egyedi cselekvések szándékolt és nem szándékolt
következményeivel magyarázható, de miután olyan világban élünk, ahol ezek a
kauzális ok-okozati láncok végtelenek, ezért a gyakorlatban csak ezek legutóbbi
történetét tudjuk magyarázatainkba bevenni. A mechanizmusalapú magyarázatok a
módszertani individualizmus gyenge verziójával kapcsolódnak össze.
A fentiekbõl az is következik, hogy a módszertani individualizmus használata a
szociológiában különbözik attól, ahogy ezt például a közgazdaságtanban vagy a
pszichológiában használják: cselekvésen mindig az egyén olyan cselekvését értjük,
amely mások cselekvésére irányul, tehát ebbõl a szempontból a mechanizmusok
magyarázatában a szociológia weberi meghatározását használjuk: a
mechanizmusokban elsõsorban olyan cselekvést veszünk figyelembe, amely mások
magatartásához igazodik.
A mechanizmusok közvetlenül megfigyelhetetlen elméleti konstrukciók. Miután a
mechanizmus értéke pontosan „elemzõ erejében” van, elsõ lépésben egy ideáltípikus
elemzési modellt kell alkotni. Ez azért lényeges, mert a jelenlegi
szociológiakutatásban nem nagyon hisznek az absztrakt elemzés hasznában, sokkal
inkább a megfigyelt események mikroszkopikus és makroszkopikus leírásában.
Ahogy az „valóban” megtörtént vagy megtörténik. Azonban mindent leírni –
technikailag – lehetetlen. Minden leírás, még a legtriviálisabb is, szelektív és
modellszerû. A modell pedig mindig torzít.
A pontos leírásra való törekvés, pontosabban az a meggyõzõdés, hogy ez
lehetséges, vezetett oda, hogy a szociológiában relatíve kevés a magyarázó
mechanizmus alapú elmélet. Az elõbbit erõsítette az elmúlt évtizedekben a
számítógépek jóvoltából felfutó kvantitatív empirikus kutatás is. Bár a kvantitatív
kutatás fontosságát senki sem vitatja, különösen nem az elméletek ellenõrzésében,
azt a reményt, hogy ez által új elméletekhez is jutunk, a számítógépes statisztika
nem váltotta be. A többváltozós elemzések nem sok új mechanizmust produkáltak.
A mechanizmusok jobb megértésére, Hedström és Swedberg három közismert
példát hoz fel: a Robert Merton által leírt önbeteljesítõ jóslat mechanizmusát, James
Coleman kapcsolatháló-terjedés mechanizmusát és Mark Granovetter küszöbhatás
mechanizmusát. Az önbeteljesítõ jóslat lényege, hogy az eredetileg hamis
feltételezésen alapuló hit képes olyan viselkedést kiváltani, mely a hamis
feltételezést valóságossá teszi. Ilyen például a bankpánik: ha elterjed, hogy a bank
tönkremegy, az ügyfelek tömegesen kiveszik a pénzüket, és a bank valóban
tönkremegy. A kapcsolatháló-terjedés mechanizmusa jelenleg nagyon népszerû.
Coleman példája azt a folyamatot írja le, ahogyan az új gyógyszereket az orvosok a
kollégákon keresztül megismerik és elkezdik használni. Granovetter küszöbhatás
mechanizmus példája azt mutatja be, hogy az emberek általában mennyire nem
ülnek be egy üres vendéglõbe, illetve, hogy valamilyen kritikus tömegnek kell
kialakulnia ahhoz, hogy beinduljon a kollektív cselekvés.
A konkrétabb társadalmi események vagy állapotok több elemi mechanizmust igényelnek,
általában egy nem elegendõ. Ezek néha egy irányban hatnak, néha egymás
ellen. Szükségesnek látszik valamiféle általános tipológia bevezetése, mely segít eligazodni
a mechanizmusok között.
Hedström és Swedberg Coleman (1986) modelljébõl indul ki, melyet Coleman a
társadalmi cselekvés konceptualizálására fejlesztett ki.
A makro–mikro–makro modell lényege az, hogy a változás makroszintû magyarázata
magában foglalja azt is, hogy a makroszint hogyan befolyásolja az egyéni
cselekvõk mikroszintû magatartását, és hogy ezek a mikroszintû cselekvések hogyan
hoznak létre új makroszintû állapotokat. Ez három mechanizmustípust jelenít meg:
a makro–mikro vagy szituációs mechanizmust, a mikro–mikro vagy
cselekvésformáló mechanizmust és a mikro–makro vagy transzformációs
mechanizmust.
Az elsõ mechanizmus a makro–mikro átmenet mechanizmusa, amelyet
Stinchcombe javaslatára szituációs mechanizmusnak nevezünk. Az egyén belekerül
egy helyzetbe és ez valamilyen módon hat rá. Ilyenek a hit és meggyõzõdés formáló
mechanizmusok.
A második a mikroszint, ezt cselekvésformáló mechanizmusnak nevezzük. Ez azt
mutatja meg, hogy az egyén vágyai, hite, és lehetõségei milyen cselekvéseket
idéznek elõ.
A harmadik a mikro–makro mechanizmus, amit transzformációs mechanizmusnak
nevezünk. Itt egy sor aktor kerül kapcsolatba és cselekszik együttesen és ebbõl
egyfajta kollektív eredmény születik, mely lehet szándékolt, vagy nem szándékolt.
A társadalmi mechanizmusok elemzése alapvetõ a társadalomtudományok, de
különösen a szociológia kutatásaiban. A mechanizmus megközelítést Swedberg és
Hedström szerint négy alapelv jellemzi:
1. Cselekvés
2. Pontosság
3. Absztrakció
4. Redukció
Cselekvés: A cselekvõk cselekszenek és nem a változók. A mechanizmusalapú
magyarázat nem elégszik meg a változók közötti összefüggések megállapításával,
hanem keresi az összefüggések eredõjét azokban az okokban és
következményekben, amelyek az egyéni cselekvõk más cselekvõkhöz igazodó
döntéseik nyomán jönnek létre. Idetartozik egy lényeges elv: nincsenek független
makroszintû mechanizmusok; a makroszintû események mindig szituációs
mechanizmusokon, cselekvésformáló mechanizmusokon és transzformációs
mechanizmusokon keresztül kapcsolódnak egymáshoz.
A (magyarázó) pontosság: Ez lényeges alapelve a középszintû szociológiának, és
azt fejezi ki, hogy a szociológiának nem szabad elnagyolt általánosításokat végeznie.
Csak korlátozott mennyiségû jelenségre vonatkozhat. Ez nem azt jelenti, hogy a
társadalom szûk körében értelmezhetõ csak, az ilyen módon magyarázott
jelenségcsoport a társadalom sok, adott esetben egymástól független helyén
megtalálható.
Absztrakció: Az elmélet akkor termékeny, ha az irreleváns tényezõktõl
elvonatkoztat, és csak a központi kérdésre irányul.
Redukció: Ebben a mechanizmusok elmélete megegyezik a tudomány redukcionista felfogásával,
mely törekszik a feketedoboz típusú input-output közötti rés
szûkítésére. A mechanizmusalapú megközelítésnek arra kell törekedni, hogy a
magyarázandó jelenség és a magyarázó erejû jelenség közötti illeszkedés minél
finomabb legyen.
A társadalmi mechanizmus általános meghatározása tehát így hangzik: „A
társadalmi mechanizmus integráns része olyan magyarázatnak mely (1) teljesíti a
fent leírt négy feltételt, és (2) melyben I ok (vagy input) elõfordulása O hatást (vagy
eredményt) hozza létre.”(25. old.)
A kötet tanulmányai három típusba sorolhatók.
a) Elméleti és módszertani kérdések
Ebben a csoportban a kötet egyik gondolatilag leggazdagabb tanulmánya Jon
Elsteré: „A mechanizmusok védelmében” (A plea for mechanisms) tanulmánya a
mechanizmusok és törvények közötti különbségeket vizsgálja olyan elemi
mechanizmusok elemzésével, mint a harc vagy menekülés, a kognitív disszonancia
feloldása, vagy az úgy nevezett Toqueville-effektus. (A Toqueville-effektus: amikor
a helyzet javul, a társadalmi elégedetlenség nem csökken, hanem nõ. Ennek az a
magyarázata, hogy amikor nõnek a lehetõségek, a vágyak gyorsabban nõnek, s ettõl
az elégedetlenség érzete a vártnál nagyobb mértékben erõsödik.) Elster azt
fogalmazza meg, hogy a mechanizmusok láthatólag könnyen felismerhetõ ok-
okozati minták. A feltételek azonban, amelyek között mûködésbe lépnek, általában
nem egyértelmûek.
Szintén az elsõ csoportba tartozik Gudmund Hernes tanulmánya is, (aki mellesleg
Norvégia egészségügyi minisztere), címe „A valódi virtualitás” (Real virtuality).
Hernes szerint a mechanizmusok az absztrakciók világába tartoznak, és ily módon
könnyen általánosíthatók. A kötet egyik fõ problémája a módszertani individualizmus
és az általánosíthatóság ellentéte, és Hernes pontosan azt bizonyítja, hogy
a mechanizmusok termékenyen általánosíthatók. „Mi a különbség a törvény és a
mechanizmus között?” kérdezi. „A törvényt egyetlen kivétel megkérdõjelezheti.
A mechanizmus, ahogyan James Coleman fogalmazza meg: »néha igaz történet«.
Elméleti konstrukció, amely ráillik bizonyos jelenségekre, illetve amelyekkel
bizonyos jelenségeket megmagyarázhatunk” (75). Okfejtését egy példa szellemes
elemzésén keresztül mutatja be: „1990 nyarán a Norvég sajtó azt közölte, hogy a
nõket gyakrabban csípik meg darazsak, mint a férfiakat”. Mi magyarázhatja ezt a
nemi hovatartozás szerinti különbséget a darázscsípések tekintetében?
1 A Rambo-elv: a nõk gyengébb teremtmények; a fiúk nem sírnak, nem
panaszkodnak, nem rohannak orvoshoz egy kis darázscsípés miatt.
2 A szabadlevegõ-elmélet: a nõk több idõt töltenek a szabad levegõn
gyermekeiket sétáltatva, és így gyakrabban esnek áldozatul a darazsaknak.
3 A hisztéria-elmélet: a nõk hisztérikusabbak, mint a férfiak; ha egy darázs
megjelenik, elkezdenek össze-vissza csapkodni, felbosszantva ezzel a darazsakat,
amelyek védekezésül megcsípik õket.
4 Az illat-teória: a nõk több kölnit, testápolót és egyéb kenceficét használnak, ami
odavonzza a darazsakat, melyek aztán dühükben, hogy nem valódi virágra szálltak,
megcsípik a „galád csábítót” (76–98).
Hogyan lehet eldönteni, hogy melyik magyarázat a legelfogadhatóbb? Úgy, hogy
megnézzük milyen következmények vonhatók le az egyes magyarázatokból, és
ezeket mennyire lehet empirikus kutatási adatokkal alátámasztani. Ha igaz az, hogy
a nõk kevésbé tûrik a fájdalmat, akkor ezt orvosi, pszichológiai kutatások, alá kell,
hogy támasszák. Ha ilyen bizonyíték nincs, a magyarázatot elvetjük.
A fenti magyarázatok igazi érdekessége azonban az, hogy sok mindent elárulnak
a mechanizmusalapú gondolkodás természetérõl. Logikailag két dobozba
sorolhatók, aszerint, hogy mi a megkülönböztetés alapja: a cselekvõkbõl kiindulva
megkülönböztetünk nõket és férfiakat (jellemzõik, cselekedeteik alapján) – azaz a
cselekvõk dimenzióját, a környezetbõl kiindulva megkülönböztetünk veszélyes és
védett helyeket – azaz a struktúra dimenzióját. Mindkét osztályozás modellszerû és
ugyanazt a valóságot próbálja leképezni, csak különbözõ dimenziók mentén.
Hernes vitába száll Hedström és Swedberg fentebb idézett véleményével,
miszerint „Mechanizmusalapú magyarázatokat ritkán használnak a történelemben,
néha
a szociológiában, ugyanakkor meglehetõsen gyakran használnak a
közgazdaságtanban és a pszichológiában” (6), és azt mondja, hogy az egyes
diszciplínák közötti különbség nem a mechanizmusalapú magyarázatok
gyakoriságában, hanem inkább azok megragadásának plasztikusságában,
pontosságában van.
b) Konkrét mechanizmusok elemzése
A tanulmányok második csoportjának megközelítése konkrétabb, bár a levont
következtetések általános jellegûek. Diego Gambetta „A mechanizmusok fogaskerekei”
(Concatenations of mechanisms) például empirikus kutatási anyagon
mutatja be, hogy a mechanizmusok gyakran „láncszerûen” összefonódva fejtik ki
együttes hatásukat. Tyler Cowen Használnak-e a közgazdászok társadalmi
mechanizmust magyarázataikban? (Do economists use social mechanisms to
explain?) címû tanulmányában a közgazdaságtan mechanizmusait vizsgálja, például
a játék-elmélet elõrejelzõ mechanizmusait és felhívja a figyelmet arra a
bizonytalanságra, ami a többszörös egyensúlyi helyzetek kialakulásából fakad. Az
ugyancsak közgazdász Timur Kuran A disszonancia-redukció társadalmi
mechanizmusai
(Social mechanisms of dissonance reduction) címû tanulmányában olyan
mechanizmusokat vizsgál, amelyek akkor lépnek fel, amikor a cselekvõk egymással
ellentétes értékkel rendelkeznek. Raymond Boudon a társadalmi mechanizmusok és
a „feketedoboz” elméletek kapcsolatát elemzi „Társadalmi mechanizmusok
feketedobozok nélkül” (Social mechanisms without black boxes) cimû cikkében.
Arra mutat rá, hogy a racionális döntések elméletben minden feketedoboz
felszámolható, és minden mechanizmus megtalálható, leírható, ha és amennyiben az
elemzések magukban foglalják a normatív hiedelmeket. Boudon szintén Toqueville
példáit elemzi.
c) Általános trendek
A harmadik kategóriába olyan tanulmányok tartoznak, amelyek bizonyos
szociológiai problémával foglalkoznak, vagy ezzel ellentétben, a szociológia
jelenlegi trendjeit elemzik. Túl nagyszabású-e a szociológiai elmélet a társadalmi
mechanizmusok számára? (Is sociological theory too grand for social mechanisms?)
címû tanulmányában Axel van den Berg négy neves szociológus, Jürgen Habermas,
Pierre Bourdieu, Anthony Giddens és Jeffrey Alexander átfogó elméleteit vizsgálja
meg abból a szempontból, hogy mennyire rendelkeznek a mechanizmusokra
jellemzõ predikciós erõvel.
Aage Sorensen cikke „Elméleti mechanizmusok és a társadalmi folyamatok
empirikus vizsgálata” (Theoretical mechanisms and the empirical study of social
processes) kritizálja a mai szociológiai kutatásokat uraló statisztikai modelleket,
melyek, úgy tûnik, együtt járnak a magyarázó mechanizmusokon való munkálkodás
elhanyagolásával, az elméleti keretek elszegényedésével. Arthur Stinchcombe a
versenyhelyzet mechanizmus-típusú modelljét vázolja a Monopolisztikus verseny,
mint mechanizmus... (Monopolistic competition as a mechanism...) címû
tanulmányában. Három különbözõ korporatív cselekvõt vizsgál: az elitegyetemeket,
a vállalatokat, a nemzetállamokat, és bemutatja, hogy mindegyik egy és ugyanazon
mechanizmus alapján mûködik, ami a verseny sajátos formáját valósítja meg. A
kötet zárótanulmányában „Racionális utánzás” (Rational imitation) Peter Hedström
a társas utánzás jelenségével foglalkozik, ennek racionális alapú mechanizmusát
elemzi. A racionális utánzás elemzése a mikro–makro szintû mechanizmusok
csoportjába tartozik, és azt vizsgálja, hogy az egyéni döntések és vélemények
hogyan alakulnak ki Merton „bankpánik” példája, Coleman „új gyógyszer
elterjedésére” és Granovetter „kihalt étteremre” vonatkozó példái nyomán. Õ is
rámutat arra, hogy az egyén valamely döntése függ attól, hogy volt-e lehetõsége
mások ugyanilyen döntésének, cselekedetének megfigyelésére környezetében. Ezek
a megfigyelések ugyanis informálják az egyént döntésének várható értékérõl.
A mechanizmusok területén a legnagyobb munkát Jon Elster végezte, aki a
nyolcvanas–kilencvenes években legtöbb írásában a mechanizmusok értelmezésével
foglalkozik. A mechanizmusok logikáját és mûködésük leírásának nehézségeit
Elster példáiból érthetjük meg leginkább. Elster a következõ meghatározásból indul
ki: „A mechanizmusok olyan gyakran elõforduló és könnyen felismerhetõ kauzális
minták, amelyeket általában ismeretlen körülmények indítanak el, vagy amelyek
elõre meg nem határozott következményeket produkálnak” (44). Alkoholista szülõk
gyerekei nem mind válnak alkoholistává, némelyek közülük kifejezetten
absztinensek lesznek. Hogy kiben mit vált ki az alkoholista környezet, azt nem lehet
elõre tudni, de hogy ez a körülmény nem marad hatástalan, az valószínû, és
tulajdonképpen ez adja a mechanizmus logikáját. Egy másik példában a
félelemkiváltó mechanizmusokat vizsgálja. Adott környezeti stimulus három
egymással inkompatibilis félelmi reakciót válthat ki az állatokból: a harcot, a
menekülést és a mozdulatlanságot. Tudjuk, hogy a fájdalomra az állatok általában
nagyobb aktivitással válaszolnak, ugrálnak, mérgesen üvöltenek, fújnak stb.,
miközben olyan stimulus hatására, melyet a fájdalommal azonosítanak, az állatok
mozdulatlanná merevednek. Bár tudjuk, hogy mi a különbség a mozdulatlanságot és
a harcot/menekülést elõidézõ feltételek között, azt nem tudjuk, hogy mi idézi elõ a
harcot, és mi a menekülést. Ahelyett, hogy két rendszerben gondolkoznánk,
egyszerûbb egyetlen „menekülj vagy harcolj” mechanizmusban gondolkodni, és
túllépni azon, hogy a teljes stimuluskontextust tekintsük vizsgálati egységünk
független változójának.
Megfigyelhetjük, hogy a mechanizmusok sokszor két vegyértékû, ellentétes
hatásokat kiváltó folyamatok: ilyenek a „savanyú a szõlõ vagy édes a tiltott
gyümölcs” effektus, vagy az, hogy az ellentétek vonzzák, illetve taszítják egymást.
Elster említi Tesser–Achee (1994) egyik, agresszióval, szerelemmel,
konformizmussal és egyéb szociálpszichológiai mechanizmussal foglalkozó cikkét,
melyben a kutatók közlik azon érdekes megfigyelésüket, hogy a függõ változóhoz
kapcsolódó független változók függvénye inkább kétértékû, mint egyértékû, a
viselkedési görbe inkább bimodális, mint unimodális. Ilyen a Toqueville-effektus is:
társadalmi nyomás egyaránt fokozza, illetve csökkenti a konformista magatartást. A
vonzalmat például leírhatjuk egy U alakú függvénnyel, ahol a két egymással
ellentétes mechanizmus a görbe különbözõ pontjain jelenik meg. Tesser és Achee
azonban azt is megállapítja, hogy ez a kétvegyértékûség eltûnik, mihelyt útfüggõ
elemzést végzünk. „Ha az illetõ elkötelezte magát valamelyik magatartás mellett,
akkor sok negatív eseménynek, élménynek kell megtörténni ahhoz, hogy ezt feladja,
s fordított esetben rengeteg gyõzködésre van szükség, hogy magatartását vagy
véleményét megváltoztassa.” – foglalja össze Elster Tesser és Achee elemzéseit (68.
old.). Mindebbõl az következik, hogy hasznosan indulhatunk ki egy adott személy
múltbeli viselkedésébõl jövõbeli viselkedésének elõrejelzésében. De ez nem
okvetlenül lineáris elõrejelzés. Az erõsen konformista magatartás például magában
hordozza a nonkonformista viselkedést is, hisz mind a konformista, mind a
nonkonformista élénken figyeli embertársait; az egyik azért, hogy igazodjon
hozzájuk, a másik, azért hogy észrevehetõen embertársai viselkedésének az
ellenkezõjét csinálja. De kialakulhat ennek teljes tagadása, egy antikonformista
magatartás, mely pontosan ezt az erõs igazodást kerüli.
Az események kialakulása a különbözõ mechanizmusok relatív erejétõl függ. Az
elhagyott szerelmes reakciói megjósolhatók: a tény tagadása, a savanyú a szõlõ, a
kompenzálás és egyebek, majd mindegyik reakció bekövetkezik szinte
menetrendszerûen, de az egyének nagy különbséget mutatnak abban, hogy milyen
mértékben és milyen sokáig lesznek ennek vagy annak a szakasznak a foglyai.
Mindezeknek azért van jelentõségük, mert jelenleg a szociológiai kutatások jórészt
statisztikai magyarázatokon alapulnak, ahol a kauzalitást nehéz megkülönböztetni a
korrelációtól. A páros mechanizmusok aggregált kezelése, például, gyenge
korrelációkat mutathat ki és elfedhet egy markánsabb pozitív–negatív hatást. Az
ellenkezõ irányú páros mechanizmusok elemzésénél a feketedoboz alsóbb szintjére
kell leszállni.
Összefoglalásában Hedström kimondja, hogy a mechanizmusok szintje
bizonyíthatóan rendelkezik a nagy szociológiai elméletek általánosító és
termékenyen magyarázó erejével, és a magyarázó erejû szociológiai elméletek
jövõje attól függ, hogy mennyire tudjuk azonosítani, és rendszerbe foglalni a
társadalmi mechanizmusokat.
Irodalom
Coleman, J. S. 1986. Social Theory, Social Research, and a Theory of Action
American Journal of Sociology. New York: The Free Press
Elster, J. 1989. Nuts and Bolts for the Social Sciences. Cambridge: Cambridge
University Press
Hempel, C. G. 1942. The Function of General Laws in History Journal
of Philosophy, 39, 35–48.
– 1962. Explanation in Science and in History. In: R. G. Colodny (ed.) Frontiers
of Science and Philosophy (9–33). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press
Hirschman, A. O. 1970. Exit, voice and loyalty: Responses to Decline in Firms,
Organizations, and States. Cambridge MA: Harvard university Press
Merton, R. K. (1948) 1968. The Self-fulfilling Prophecy. In: Social Theory
and Social Structure (475–490). New York: The Free Press
Merton, R. K. 1967. On Sociological Theories of the Middle Range.
In: On Theoretical Sociology (39–72). New York: The Free Press
Stinchcombe, A. L. 1968. Constructing Social Theories. Chicago: University
of Chicago Press
Stinchcombe, A. L. 1991. The Conditions of Fruitfulness of Theorizing about
Mechanisms in Social Science. Philosophy of Social Sciences (23–41).
In: A. Sorensen–S. Spilerman (eds.) Social Theory and Social Policy: Essays in
Honor of James S. Coleman, Westport, CT. Praeger
Tesser, A.–J. Achee 1994 Aggression, love, conformity, and other social
psychological catastrophes. In: R. R. Vallacher–A. Nowak (eds.) Dynamical
systems in social psychology. New York: Academic Press
von Wright, G. H. 1971. Explanation and Understanding. Ithaca: Cornell University
Press
* A jelen tanulmánykötet a Stockholmi Királyi Tudományos Akadémián 1996 júniusában
megtartott „Társadalmi Mechanizmusok” konferencia anyagát tartalmazza.