1. Bevezetés
A szerzõdések elengedhetetlenek az átfogó munkamegosztáson alapuló társadalom
harmonikus mûködéséhez. A szerzõdéskötés azonban nem egyszerû feladat. Elõször
is, a szerzõdések gyakran szekvenciális természetûek, azaz, az egyik fél teljesítése
idõben megelõzi a másikét. Ez sokszor hátrányos annak, aki elsõként kénytelen
teljesíteni. Másodszor pedig, az információ a felek között általában aszimmetrikusan
oszlik meg. A szerzõdésekkel foglalkozó közgazdasági elméletek ezért elsõsorban
azt kutatják, hogy milyen körülmények között hidalhatók át az ilyen problémák.
Másként fogalmazva, milyen feltételekkel jöhet mégis létre a szerzõdés.
Az alábbi tanulmányban bemutatjuk, hogy a szerzõdések létrejöhetnek úgy is,
hogy az érintettek nem egyenlítették ki az elsõként teljesítõ partner hátrányát
és nem tettek semmit az információs aszimmetria ellen. Ennek egyik formája,
tanulmányunk témája, egy olyan külsõ szereplõ bekapcsolódása, aki adott esetben,
ha zavar támad arra kényszeríthetõ, hogy kisegítse a két szerzõdõ felet.
Megmutatjuk, hogy egy ilyen konstelláció magyarázatot adhat a központi tervezésû
gazdaságok szerzõdéseinek olyan sajátosságaira, mint a szerzõdések kezelésére
fordított erõfeszítések rendszeres elhanyagolása2 vagy a felek notórius
megbízhatatlansága. Azt is bemutatjuk, hogy a modell segítségével miként
magyarázhatók, illetve jelezhetõk elõre a szerzõdéses fegyelem és a szerzõdések
kezelésének változásai a központi tervezésbõl a piacgazdaságba történõ átmenet
idõszakában.
A hangsúlyt a szerzõdések kezelésének rendszeres elhanyagolására és a notórius
megbízhatatlanságra helyezzük. Macaulay nagy hatású tanulmánya (1963) óta a
szakirodalom is foglalkozik azzal a ténnyel, hogy a szerzõdések nem képesek
minden részletkérdésben szabályozni a résztvevõ felek cselekedeteit, akik gyakran
nincsenek is tisztában az általuk aláírt szerzõdés pontos szövegével. Ha pedig
zavar támad a szerzõdés teljesítése körül, akkor az ügyet peren kívül, a jogi
kényszer alkalmazását mellõzve próbálják orvosolni, mert a bírósági út költséges,
idõigényes és nem hatékony. A késés és a megbízhatatlanság egyéb formái tehát
jelen vannak a szerzõdések közgazdasági elméletében. A szerzõdés-kezelés
rendszeres elhanyagolása, a megbízhatóság szisztematikus figyelmen kívül hagyása
azonban kívül esik a szerzõdésekkel foglalkozó standard közgazdasági elméletek
határain.
Az alábbiakban bemutatott modell nem használja a kultúra, a szerep vagy a men
talitás fogalmait. A jellegzetes társadalmi problémákat az egyének racionális
kalkulációjára vezeti vissza; a szerzõdések világának változásait az egyéni cselekedetek
intézményi reformokra visszavezethetõ változásaival magyarázzuk.
A tanulmány felépítése a következõ. A 2. szakaszban bevezetjük a szerzõdések
nek a szokásos feltevések mellett felírható egyik lehetséges modelljét, a Határidõ
Játékot. A 3. szakaszban a modellt nem-standard feltevések bevezetésével alakítjuk
át. Olyan harmadik szereplõ jelenik meg a szerzõdéses játékban, aki pótlólagos erõ
források juttatására kényszeríthetõ. Bemutatjuk a szerzõdéses fegyelem és a szerzõ
dések kezelésének változásait és ezek makroszintû következményeit. Végül a 4. sza
kaszban a modellt egy átmeneti gazdaságban, Magyarországon, 1988 és 1993 között
megkötött szerzõdések mintáján teszteljük.
2. Szerzõdés szokásos feltevések mellett: a Határidõ Játék
Ebben a szakaszban a Határidõ Játéknak nevezett szerzõdésmodellt mutatjuk be há
rom lépésben. Az elsõben a szereplõknek anélkül kell szerzõdniük, hogy a teljesítést
kikényszerítõ szerzõdés-kezelési technikákat alkalmaznának. Efféle megoldásokhoz
csak a második lépésben nyúlnak. Végül, a harmadik lépésben a garanciális
technikákhoz kapcsolódó ügyleti költségeket is figyelembe vesszük.
2.1 Határidõ Játék szerzõdés-kezelés nélkül
A Határidõ Játékot a Bizalom Játék3 (Dasgupta 1988) modelljére vezetjük vissza.
Két, lehetõségeit a könyörtelenségig kihasználó szereplõ, Vevõ és Szállító játssza,
akiket az 1. ábrán kezdõbetûikkel jelölünk. Vevõ lép elõször. Eldönti, hogy köt-e
szerzõdést Szállítóval, vagy nem. A labda ezután Szállító térfelére kerül, aki elõtt
három lehetõség van: aláírja a szerzõdést és betartja a határidõt, aláírja a szerzõdést
és késik, végül pedig, hogy nem szerzõdik. A készletezési költségek miatt az idõ
elõtti szállítást ugyanúgy hátrányosnak tekintjük, mint a késést, ezért a továbbiakban
a határidõtõl való mindkét irányú eltérést „késésnek" nevezzük. A szállítást
követõen Vevõ újra választhat: határidõre vagy azon túl fizet. Az idõ elõtti szállítással
ellentétben az elõrefizetés nem minõsül hátrányosnak.
A modellben felvetett kérdés a határidõ betartása. Vagyis nem azzal foglalkozunk,
hogy a szereplõk teljesítenek-e egyáltalán, és nem is azzal, hogy kihasználják-e
az elõttük lépõ helyzeti hátrányát annak érdekében, hogy újratárgyalják az árat
vagy rontsák a minõséget, hanem azzal, hogy a határidõt cselekedeteik iránytûjeként
alkalmazzák-e.
Mindkét játékosról feltételezzük, hogy valamennyi releváns információ
birtokában vannak4. Nyilvánvalóan érzékelik, hogy egy meghatározott határidõ teljesült-e.
Képesek megállapítani, hogy a késés vis major vagy partnerük hibájának következménye-e
és azt is, hogy mekkora káruk származott belõle. Sõt azt is tudják, hogy az
õ késésük mekkora veszteséget okoz a másik félnek. Megállapításaikat azonban
külsõ fél, például bíróság elõtt nem tudják egyértelmûen bizonyítani. Más szóval a
veszteség mértéke és a késés okai mindkét fél számára láthatóak, ám harmadik fél,
például bíróság elõtt bizonyíthatatlanok5. A játék e jellegzetessége drasztikusan
csökkenti a jogi út alkalmazásának esélyét.
1. ábra: A Határidõ Játék extenzív formája
Az egyes kimenetelekhez tartozó nyereményeket az 1. ábrán nagy betûkkel jelöltük,
az indexek pedig a játékos nevének kezdõbetûi. Rv és Rs nyeremény
az ideális esetben jelentkezõ profitot jelzi, amikor Vevõ is, Szállító is betartja a határidõt.
Tv és Ts Vevõ, illetve Szállító nyereményeit jelöli, amikor az említett játékos késett, partnere
pedig nem. Ezzel szemben Sv és Ss azt mutatja, hogy mekkora nyereményhez jut a
jelölt játékos, ha egyoldalúan teljesít. Végül Pv és Ps nyeremények
adódnak akkor, ha egyik fél sem pontos. A szerzõdéskötés elmaradása sem nyereséget, sem
veszteséget nem okoz. A játékosok nyereményei három komponensbõl tevõdnek össze: (1)
a kooperációból származó haszonból; (2) a határidõ be nem tartásából eredõ
extrahaszonból; és végül (3) a másik fél késedelme okozta veszteségbõl. A szerzõdés
aláírása elõnyös a szereplõknek (másként fogalmazva, a szerzõdéseket önkéntesen kötik).
Következésképpen az elsõ komponens pozitív. A másik fél becsapása (a késedelem
is ez) ugyancsak elõnyös a szerzõdés megszegõje számára, ám hátrányos a másik
félre, akit becsaptak, ami a második komponenst pozitívvá, a harmadikat pedig
negatívvá teszi. Reális feltételezésekkel élve6, a nyeremények nagyság szerinti
sorrendje a következõ:
2. ábra: Részjáték-tökéletes egyensúly a Határidõ Játékban,
a teljesítést kikényszerítõ szerzõdés-kezelési technikák nélkül
Tv > Rv > 0 > Pv > Sv (1)
Vevõ, ésTs > Rs > 0 > Ps > Ss (2)
Szállító számára. A játék megoldását a legegyszerûbben visszafelé következtetéssel
kapjuk meg, miként a 2. ábra mutatja. A játék megoldása7, hogy nem szerzõdnek
(vagyis a [0,0] kimenetel), jóllehet ez mindkét szereplõnek rosszabb, mint ha
kölcsönösen teljesítenének (Rv,Rs). Egy olyan világban, amelyben semmilyen
intézmény sem szabályozza a szerzõdéskötést, a szereplõk nem fognak szerzõdni
egymással.
2.2 Határidõ Játék ingyenes kikényszerítési technikákkal: a szerzõdések
megbízhatósága és a szerzõdés-kezelés módja
A Határidõ Játék egyik kimenetele, a szállítási és fizetési határidõk kölcsönös
betartása Pareto-javulást jelentene a kialakult megoldáshoz képest, ez a kombináció
azonban nem egyensúlyi. Szerencsére számos társadalmi intézmény és technika
szolgál az efféle dilemmák megoldására, többnyire úgy, hogy a játék
nyereményszerkezetének átrendezésével csökkentik a szereplõk motivációját a csalásra8. Ha a
késés így vagy úgy kevésbé kifizetõdõ a határidõ betartásánál, akkor a játékosok
inkább határidõre teljesítenek. A szóban forgó technikák két fõ kategóriáját szokás
megkülönböztetni: garanciák, biztosítékok nyújtását9, illetve a jó hírnévbe történõ
beruházást10.
A kölcsönös garanciák rendszerének kialakítását egy, az elsõ világháború
történetébõl vett példán illusztráljuk. A géppuskás raj minden katonája két alternatíva
között választhat: kitart az utolsó töltényig, vagy elmenekül, ha a helyzet túlságosan
forróvá válik. A túlélés esélyei nem rosszak, ha valamennyien kitartanak, ha azonban
valaki elmenekül, biztosan életben marad (bár lehet, hogy fogságba esik). Ha
viszont egyedüliként kitart, az a biztos halált jelenti. A katonák azt találták ki, hogy
a dezertálás megakadályozása érdekében fához láncolják magukat. Ez a módszer
kizárja az alternatívák egyikét, a menekülést (a történetet ismerteti és elemzi
Ullmann-Margalit 1977). E példa alapeleme a megvalósítható alternatívák számának
csökkentése a biztosítékot nyújtó játékos szabad akaratából, sõt esetleg
kezdeményezésére. Arról, aki a biztosítékot adja, feltételezzük az önkéntességet; a
garanciák nem önkéntes nyújtását itt nem tárgyaljuk. A szereplõk elõnyösnek tekintik
szabadságuk egy szeletének feladását, így demonstrálva, hogy elkötelezik magukat szavuk
betartása mellett.
A garancianyújtásnak számos esetenként távolról sem triviális formája ismeretes
a gazdasági életben. Williamson (1985) kimutatja, hogy még olyan eszközök is,
mint az árukapcsolás, a kizárólagossági jogok vagy a preferenciális árak, melyeket a
polgári jog az erõfölénnyel történõ visszaélésként büntet, szolgálhatnak arra, hogy
visszavonhatatlanná tegyék a gyengének látszó fél szerzõdéses ígéreteit. A bíróság
beavatkozása ezért a célokkal épp ellentétes következményre is vezethet: a piaci
tranzakciók olajozottabbá tétele helyett gátolhatja a sikeres együttmûködést. Ugyancsak
a biztosítékok nyújtásának egyfajta módja a máshol nem, vagy csak nehezen
felhasználható – fizikai vagy emberi – erõforrásokba történõ beruházás11.
Olyan garancianyújtási technikák is léteznek, amelyeknél a szerzõdõ felek egy
kívülállót is bevonnak. Efféle harmadik szereplõ lehet a Kereskedelmi Kamara, a
választott-bíróság vagy a bank. A bank által kiadott akkreditív és fedezetigazolás
például megköti a vevõ kezét: vásárlásra szánt pénzét nem használhatja fel más
célokra. A polgári jog ugyancsak segíti a szerzõdõ feleket a garancianyújtás általános
mintáinak megadásával. Standardizált díjakat alakít ki, így a kötbérre vagy a
késedelmi pótlékra, a munkaügyi kapcsolatokban pedig iránymutatást ad, például a
végkielégítés tekintetében. A standardizáláson kívül a jog egyéb, gyakori biztosítékadási
formákat is szabályozhat, mint például a letétet vagy a zálogot.
A polgári jog szintén igényli harmadik fél, ez esetben az állam részvételét. Az
állam azonban, épp úgy, mint a harmadik fél többi felsorolt alakváltozata, csak
közvetít a vitás kérdésekben, segít a szerzõdéskötésben. A szerzõdések kikényszerítése
nem a közvetítõk dolga. Az állam, mint a szerzõdések kikényszerítõje más
köntösben – és merõben más hatékonysággal jelenik meg. Itt csak megemlítjük, rövidesen
pedig még visszatérünk rá, hogy lényeges különbség van az államnak a polgári
jogban részletezett közvetítõ szerepe, és a polgári jog talán legfontosabb alapelve, a
restitúció, vagyis az eredeti állapot visszaállításának, az okozott kár megtérítésének
az elve között.
A szerzõdések teljesítése melletti elkötelezettség hihetõvé tételének másik fontos
technikája a reputáció, a jó hírnévbe történõ beruházás12. Az a specifikus tõke,
amely a reputáció építése során felhalmozódik, a márkanév. A beruházási költség
pedig az a rövid távon – a Határidõ Játékban a határidõ be nem tartása révén –
learatható nyeremény, amelyrõl a játékos a hosszú távon remélt nyeremény fejében
lemond. A racionális aktorok tehát e két tételt mérik össze. Ez a kalkuláció új
kérdéseket vet fel13. A hosszú távú nyeremény ugyanis több, eddig figyelembe nem vett
tényezõtõl függ, elsõsorban attól, hogy a szerzõdés megismételhetõ-e és ha igen,
hányszor, valamint attól, hogy a hírnévre vonatkozó információ áramlása milyen
költségekkel jár. Erre a kérdésre a következõ szekcióban még visszatérünk.
A szerzõdések kezelésének különbözõ technikái azt a célt szolgálják, hogy a
játékosok önként olyan helyzetet tudjanak teremteni, amelyben a szerzõdésszegés
immár nem vonzó alternatíva. A nyeremények eddigi három alkotóeleméhez egy
negyedik kapcsolódik: a letett és elvesztett biztosíték értéke. A következõ kérdés tehát
az, hogy mekkorának kell lennie a garanciának, illetve mennyivel kell a hosszú távú
nyereménynek meghaladnia a rövid távon besöpörhetõ nyereményt, hogy az utóbbi
ne csábítson a meglévõ reputáció felélésére. A nyereményszerkezet új, kiegészítõ
komponensére vonatkozóan elég minimális követelményt megfogalmazni.
Nevezetesen, nagyobbnak kell lennie, mint amekkora hozamra a szállításbeli vagy
fizetésbeli késés révén szert lehet tenni. A túlságosan csekély áldozat a lehetõségeit
könyörtelenül kihasználó játékost nyilvánvalóan nem tartja vissza.
Ez a triviális feltétel azonban rávilágít arra, hogy a szerzõdés-kezelés technikái
hatékonyabbak, mint a polgári jog restitúciós alapelvének kikényszerítésére hivatott
szabályok. Elõször is, az utóbbi az okozott kárral azonos értékû ex post kártérítést ír
elõ. Márpedig az „azonos érték" kimérése lényegesen nehezebb feladat, mint egy
alsó érték megszabása, különösképp, ha, mint feltételeztük, a felek pontosan
érzékelik az egyes költség- és veszteségtételeket, de nem feltétlenül tudják azokat
bizonyítani a bíróságon. A félelem, hogy esetleges veszteségeikért nem kapnak teljes
kompenzációt, visszatarthatja az érintetteket a szerzõdés megkötésétõl, a kellõen
nagy értékû garancia – amelyre vonatkozóan csak alsó határt kellett szabni, felsõt
nem – azonban ilyen esetekben is áthidalhatja a szekvencialitásból fakadó problémát.
Másodszor, a restitúció elve a megkárosított, tehát az egyik játékos veszteségeit
építi be a károkozó, vagyis a másik játékos nyereményfüggvényébe.
Szerzõdésszegés esetén tehát vita tárgya a veszteség mértéke, aminek
igazolása a bíróság elõtt kétséges. Ez pedig visszatarthatja a feleket a szerzõdés
megkötésétõl. Ezzel szemben a garancia vagy a kockára tett jó hírnév, amely a
szerzõdés be nem tartásakor elvész, illetve a késedelmes teljesítésbõl származó
extranyereség ugyanannak a félnek, a károkozónak a nyereményfüggvényében
jelentkezik. Tekintve, hogy a biztosítékokat önként ajánlják fel, a hírnevet önként
teszik kockára, az érintettek, partnerük megnyugtatása érdekében hajlandóak
kiemelkedõen nagy téteket is felajánlani. Következésképp a szerzõdés-kezelés
technikái olyan esetekben is támogatják a szerzõdõ feleket, amikor a restitúciós
elv már nem.
3. ábra: Részjáték-tökéletes egyensúly a Határidõ Játékban, a teljesítést
kikényszerítõ szerzõdés-kezelési technikákkal
A szerzõdés-kezelési technikák alkalmazása új nyereményeket állít elõ. Az egyoldalú
késés által kínált nyereményt,
Az új részjáték-tökéletes egyensúly a kölcsönös teljesítés (RvRs),
amely minden egyéb kimenetelt dominál (lásd 3. ábra). Mindkét fél határidõre teljesít, és
mindkettõjüknek áldozniuk kell ezért valamit. A konklúzió tehát a következõ:
Együttmûködésüket támogató eszközök hiányában a felek nem tudtak szerzõdni egymással, a
szükséges szerzõdés-kezelési eljárások, például biztosítékok cseréje esetén azonban
igen, és be is tartották a szerzõdéseket.
2.3 Határidõ Játék költséges szerzõdés-kezelési technikákkal:
a szerzõdéskötés feltételei
Mindez nagyon biztató. A biztosítékok cseréjének vagy a reputációba történõ
beruházások kamatoztatásának azonban nyilván vannak korlátai, különben minden
elképzelhetõ szerzõdést megkötnének. A Határidõ Játékban megtestesülõ problémákat
lehetetlen minden esetben szerzõdés-kezelési technikákkal orvosolni. Ez ugyanis
erõforrásokat emészt fel és így nem mindig fizetõdik ki, hiszen a költségek
meghaladhatják az elõnyöket. A költségeknek számos forrása van. A felek például nem
használhatják az általuk letétbe helyezett pénzt. Az akkreditív és a fedezetigazolás
így mûködik. Sõt a biztosíték értéke akár csökkenhet is a mûvelet következtében. A
letétek értékét például lemorzsolja az infláció. Még ha a biztosítékadó hiánytalanul
vissza is kapja az általa letett biztosítékot, valamit veszít. Ez ösztönözheti arra, hogy
betartsa a határidõt, de arra is, hogy ne szerzõdjön. Leginkább a szerzõdés-kezelési
eljárások legfõbb elõnye, a kölcsönös függés kialakulása válhat károssá. Mivel a
biztosítékadó keze meg van kötve, rugalmassága romlik. Az új piaci lehetõségek
megragadásának reakcióideje meghosszabbodhat, mivel a korábbi szerzõdés
feltételeit újra kell tárgyalni15.
Minthogy az ügyleti költségeket elõre kell fizetni, összegüket minden lehetséges
nyereményhez hozzá kell adni. Következésképpen nem rendezik át a nyeremények
sorrendjét. Meghatározzák viszont a szerzõdéskötés feltételeit. Ezek szerint a felek
csak addig szerzõdnek egymással, amíg költségeik elmaradnak a szerzõdés által
nyújtott profittól. Ha a szerzõdés-kezelés költségei meghaladják a határidõk
kölcsönös betartásából származó hasznot, akkor nincs értelme szerzõdni. E feltételt,
mely a szerzõdéskötés szokásos feltevések mellett felírt modelljébõl ered, a késõbbiekben
összevetjük egy alternatív feltétellel, amelyet a szerzõdéskötés alternatív modelljébõl
vezetünk le.
3. Szerzõdés nem-szokásos feltevések mellett: a Határidõ Játék
puha költségvetési korláttal
Ebben a szakaszban a szerzõdések egy, a szokásostól eltérõ feltevések mellett felírt
modelljét mutatjuk be. Nevezetesen, belép egy olyan szereplõ, aki hajlandó a
felektõl átvállalni a partnerük késedelmes teljesítésébõl származó veszteségeket. Ez a
lehetõség felpuhítja a szerzõdõk költségvetési korlátait, toleránssá válnak a
késésekkel szemben. Az alternatív feltevések következményeit bemutatjuk a Határidõ
Játékban is.
3.1 Határidõ Játék a költségvetési korlát ingyenes felpuhításával:
szerzõdéses megbízhatóság és szerzõdés-kezelés
Kezdjük példával e szakaszt. Egy vállalat és egy nagy bank megállapodik abban,
hogy a vállalat meghatározott árért kivitelez egy ígéretes projektet. Az elsõ
szakaszban a bank pénzt folyósít a vállalatnak, amely elvégzi a szükséges munkákat. A
második szakaszban azonban a vállalat olyan elõre nem látott problémákat jelent be,
amelyek feltornázzák az árat. Ha a bank képes fizetni és a beruházás leállítása (vagy
egy másik megbízott keresése) költségesebb a pótlólagos kiadások fedezésénél,
akkor a bank fizetni fog. A vállalat ily módon képes rávenni a bankot, hogy fusson az
elsõ szakaszban elköltött pénze után. Mindaddig, amíg szekvenciális optimuma a
játék második fordulójában afelé szorítja a bankot, hogy kifizesse a megbízottjánál a
projekt elején felmerült pótlólagos költségeket, a vállalat e potenciális veszteséget
nem próbálja megakadályozni16.
A költségvetési korlát felpuhítására irányuló szekvenciális játék nem csak
piacgazdaságokban fordul elõ, hanem tervgazdaságokban is, sõt az utóbbira sokkal
inkább jellemzõ. Eredetileg itt is figyelték meg és írták le, mint a puha költségvetési
korlát jelenségét17. A központi tervezõ nem engedheti meg, hogy az alárendelt
vállalatok tönkremenjenek, már csak azért sem, mert akkor nem maradnának vállalatok,
amelyek végrehajtanák a terveket. Egy olyan cég csõdje, amelynek outputját már
betervezték más vállalatok inputjaként, általában sokkal drágább, mint a veszteségek
kifizetése. A központi tervezõ ilyetén függését pedig a vállalatok ki tudják használni.
A puha költségvetési korlát kategóriája felhasználható az altruista viselkedés
elemzésében is (lásd Lindbeck–Weibull 1988). Vegyük példaként egy nemzetközi
segélyszervezet és egy harmadik világbeli ország hatóságainak kapcsolatát. A
szervezet segíteni akar a bajbajutottaknak. Személyzetének együtt kell mûködnie a helyi
hatóságokkal a segély szétosztása során. Az utóbbiak azonban saját céljaikra fordíthatják,
ahogy gyakran fordítják is a támogatást, arra kényszerítve ezáltal a szervezetet,
hogy további segélyeket adjon. A szegények megsegítésére irányuló nemzetközi
erõfeszítés tehát felpuhítja a helyi kormányzat költségvetési korlátját.
Meg kell jegyezni, hogy a költségvetési korlát puhasága nem a bõkezûség szinonimája,
inkább az újratárgyalás lehetõségére utal. Még a legnagyvonalúbb juttatások
is kemények a fogalom itt alkalmazott értelmében, ha elõre egyértelmûen tisztázzák
a kereteket. Ezzel szemben még a kétségbeejtõen csekély költségvetés is lehet puha
mindaddig, amíg a késõbbiekben ki lehet tágítani õket (Kornai 1993/1992, 170).
A költségvetési korlátok akkor válnak puhává, ha egy erõforrás-tulajdonost partnerei
kész tények (fait accompli18) elé tudják állítani. A fait accompli két komponensbõl
áll. Elõször is az eszközök tulajdonának aszimmetriáját ellensúlyozza a
szükséges információk birtoklásának ellentétes aszimmetriája. A tulajdonosé az
összes erõforrás, de a felhasználó van tisztában optimális allokációjukkal és
mûködtetésükkel. Az adósok, a központi tervezésû gazdaságok vállalatai, vagy a
harmadik világbeli helyi vezetõk jobban ismerik tevékenységük feltételeit, mint a
hitelezõk, a központi tervezõ, vagy a nemzetközi segélyszervezetek. A második
komponens az elsõként teljesítõ fél hátrányának (first mover disadvantage) valamilyen
formája. A célok megvalósítása idõt vesz igénybe, és a felek kötelezettségeiknek
nem tudnak egyidejûleg eleget tenni. Mindenképpen a tulajdonosnak kell elõször
lépnie, hiszen erõforrások nélkül a felhasználó nem tud teljesíteni. Az elsõ lépés
nyomán azonban a tulajdonos kiadásai visszafordíthatatlanná válnak. Az erõforrások
specifikusak, következésképpen részben konvertálhatatlanok lesznek, mivel a speciális
eszközök legjobb alternatív felhasználása kevesebbet hoz, mint a már elkezdett
projekt befejezése, akár még megemelt költségvetés mellett is. Ennek folytán változik
a felhasználónak átadott erõforrások optimális szintje. A felhasználó éppen a
szekvenciális optimum e módosulását használja ki eredeti keretének növelésére19.
Ha a szerzõdõ felek költségvetési korlátja puha, akkor az általuk kötött szerzõdésekkel
olyan események történnek, amelyek a szokásos feltevések mellett felírt szerzõdéseknél
atipikusak vagy ismeretlenek. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be a Határidõ Játékban.
A fentiekben tulajdonosnak nevezett szereplõ a Határidõ Játékban harmadik
személyként jelenik meg, akinek az elsõként teljesítés kényszerébõl valamint az
információs aszimmetriából származó hátrányát a két szerzõdõ fél, vevõ és eladó
kihasználhatja. Megköthetnek egy szerzõdést, anélkül, hogy a szerzõdés megfelelõ
kezelésére költenének. Mivel a harmadik fél, mint például a központi tervezésû
gazdaságban az állam, érdekelt a szerzõdés sikerében, rávehetõ, hogy kisegítse a szerzõdõ
feleket, és pótlólagos forrásokat bocsásson rendelkezésükre, ha zavar támadna. Ezt
új komponensként vezetjük be a játékosok nyereményfüggvényében. Feltételezzük,
hogy a harmadik fél a szerzõdõ partnerek késésébõl származó veszteséget teljes
egészében megtéríti20. Vagyis a kívülrõl érkezõ kártérítés egyenlõ lesz az illetõ szerzõdõ
fél által elszenvedett veszteséggel.
A harmadik fél intervenciója új nyereményeket, Sv+-t és
Pv+-t rendel az egyoldalú vagy a kölcsönös, kétoldalú késedelem
kimeneteleihez. Sv+ nem más, mint Sv, kiegészítve a
harmadik fél által nyújtott pótköltségvetéssel. Pv+ és Pv
kapcsolata ugyanez. Szállító új nyereményei hasonlóképp állíthatók elõ. A beavatkozás nyomán
a harmadik fél kontójára a késedelem áldozata ugyanazt a nyereményt kapja, mintha
partnere nem késett volna. A nyeremények tehát az alábbi módon rendezõdnek át:
Tv = Pv+ > Rv = Sv+ > 0 (3)
Vevõ esetében, ésTs = Ps+ > Rs = Ss+ > 0 (4)
Szállító esetében.A játék új részjáték-tökéletes egyensúlya egy mindkét oldalról késedelmes
tranzakció, amely Pb+ és Ps+ nyereményt
biztosít a résztvevõknek (lásd a 4. ábrát). Ráadásul ez a kimenetel, ha holtversenyben is, mindkét
játékos profitsorrendjének élén áll. Minthogy az eredménnyel mindkét szerzõdõ fél elégedett
és annak is tudatában vannak, hogy a másik fél sem érdekelt a változtatásban, a játékosok
szerzõdéskötési hajlandóságának ösztönzése nem igényel szerzõdés-kezelési technikákat. Nem
fognak költeni szerzõdéseik betartatására vagy partnerük megbízhatóságának alapos
ellenõrzésére. Ennek folytán egyikük sem fogja betartani a határidõt.
A szerzõdéskötés elõzõ szakaszban tárgyalt módjával összehasonlítva ez újfajta
eredmény. Az elõzõ szakaszban a potenciális szerzõdõ felek vagy szerzõdtek, de
akkor betartották a határidõt, vagy pedig nem is szerzõdtek. A szerzõdéskötés
összekapcsolódása a határidõk notórius elhanyagolásával a puha költségvetési korlát
új keletû következménye.
A puha költségvetési korlát fontos következményekkel jár a szerzõdések kezelésére
nézve is. Megállapítottuk, hogy Pv+ > Rv, illetve
Ps+ > Rs [lásd (3) és (4)].
Szavakban kifejezve, a kölcsönös késés esetén jelentkezõ nettó hasznot mindkét fél
elõnyösebbnek tartja a kölcsönös szerzõdésteljesítés esetén keletkezõ haszonnál.
Más szóval, valamely szervezet költségvetési korlátjának puhítása (vagyis a sikeres
lobbizás) felülmúlja az szerzõdés-kezelésbõl fakadó elõnyöket. Ilyen esetben a
szerzõdõ felek nem adnak biztosítékokat, hanem inkább lobbizásra költenek. A tranzakciós
költségektõl mentes puha költségvetési korlát tehát kiszorítja a tranzakciós költségektõl
mentes szerzõdés-kezelési technikákat.
Ez az eredmény ugyancsak újdonság a standard szerzõdés-kezelési technikák
alkalmazásához képest. Az elõzõ szakaszban a felek különféle biztosítékokra
támaszkodva próbálták szerzõdéses ügyeiket intézni, vagy nem szerzõdtek. A szokásos
feltételek esetén a szerzõdések megkötése biztosítékok nyújtása nélkül lehetetlen
volt. Más a helyzet azonban, ha a játékosok költségvetési korlátja puha.
3.2 Határidõ Játék a költségvetési korlát költséges felpuhításával:
a szerzõdéskötés új feltételei
A (3) és (4) nyereményrendezések a költségvetési korlát felpuhíthatóságának
további következményeire is rámutatnak. Nevezetesen arra, hogy a szerzõdéskötés mindig
elõnyösebb a szerzõdés elmaradásánál. A szerzõdés elmaradásából származó nulla
értékû nyeremény kerül a lista végére. A szerzõdés szándékát nem korlátozzák
megbízhatósági megfontolások, mert az esetleges veszteség utólag teljes egészében
kiegyenlíthetõ. A felek szerzõdéskötési hajlandósága korlátlan, mivel bármely kimenetel
hozama pozitív. Ez azonban csak egy olyan világban érvényes, amelyben a
költségvetési korlát puhává tétele nem jár tranzakciós költséggel. Az elõzõ
szakaszban a harmadik személy beavatkozását magától értetõdõnek vettük. Ám reális az a
feltételezés, hogy a szubvenció megszerzése nem biztos. A siker azon erõfeszítések
függvénye, amelyet a harmadik személy meggyõzésére fordítottak, hogy szükség
van többlettámogatásra. Ezt nevezik lobbizásnak.
A lobbizás költséges dolog, értékes kapcsolatokba való beruházást jelent. Abból a
szempontból is költséges, hogy a lehetséges támogatási források felkutatására kell
átcsoportosítani a munkaerõ egy részét. A lobbisták szakértõket alkalmaznak, hogy
érveiket meggyõzõbbé tegyék. Drága kampányokat folytatnak, hogy embereiket
befolyásos pozíciókba dugják be. A lobbizás közvetlen formái, például a nyílt
korrupció is költségesek.
E költségeket figyelembe véve azonban a szerzõdéskötés tere végessé válik. Lennie
kell egy korlátnak, amelyen túl a lobbizás marginális költsége nagyobb, mint
amekkora marginális hasznot nyújt. Ezt a korlátot, az elõzõ fejezetben megjelölt
feltételhez hasonlóan, a résztvevõknek jutó teljes nyeremény összege jelenti. A fenti
jelöléseket alkalmazva, a lobbizás költségei nem haladhatják meg Pv+-t,
illetve Ps+-t Vevõ, illetve Szállító számára. Ha igen, a játékosok
nem kötnek szerzõdést.
A szerzõdéskötés kétféle feltétele félrevezetõ összehasonlításra adhat módot. Az
elsõ esetben, a 2.3 szakaszban a felek R összeget költhettek szerzõdés-kezelési
technikákra, a 3.3-as szakaszban pedig P+ összeget. Azt is megállapítottuk,
hogy P+ > R. Ebbõl tehát könnyû arra a következtetésre jutni, hogy a
költségvetési korlát felpuhítására a felek többet fordíthatnak, ezért az még akkor
is lehetõvé teszi a szerzõdéskötést, amikor a szerzõdés-kezelési technikák már nem
segítenek. Más szavakkal, puha költségvetési korlát mellett a szerzõdõk több
szerzõdést kötnek, mint ha a költségvetési korlát kemény, minden más feltevés
változatlansága mellett. Sõt azt is állíthatnánk, hogy hacsak a szerzõdés-kezelés
nem lényegesen olcsóbb, mint a lobbizás veszteség-kompenzációkért, akkor a felek
inkább az utóbbit választják. Ezek a következtetések azonban a jelenleg alkalmazott
feltevések mellett tévesek. A szerzõdés-kezelésért ugyanis nem az a játékos fizet,
aki a lobbizásért. Normál körülmények között ugyanis az elõbbit a potenciálisan
késedelmes fél fizeti, utóbbit pedig a késés potenciális áldozata.
4. A modell tesztje
A Határidõ Játék alapján hipotéziseket lehet megfogalmazni a szerzõdések világának
egyes jellemzõire vonatkozóan, és így tesztelhetõ. A központi tervezésû és az átmeneti
gazdaságok különösen alkalmasak ilyen vizsgálatokhoz, bár a puha költségvetési korlát
más intézményi környezetben is létrehozhat a szokásostól eltérõ szerzõdéses
szituációkat. A modell szerint a tervgazdaság bevezetése a puha költségvetési
korlát jelenségének elterjedése révén aláássa a szerzõdéses fegyelmet, és a szerzõdés-
kezelés elhanyagolásához vezet. A központi tervezésbõl a piacgazdaságba való
átmenet épp ellentétes eredményeket produkál: a költségvetési korlátok keményedésével
a szerzõdések megbízhatósága és a szerzõdés-kezelés is javul21.
Az elsõ hipotézispárt nehéz ellenõrizni, mivel a központi tervezés bevezetésekor
nem folytattak ilyen vizsgálatokat. A második hipotézispárra vonatkozóan azonban
végeztünk ilyen felmérést. Magyar vállalatok által 1988 és 1993 között megkötött
szerzõdéseket kódoltunk, annak céljából, hogy megismerjük a szerzõdéses fegyelem
és a szerzõdés-kezelés alakulását. A mintavételi stratégia megválasztása azt célozta,
hogy elkerüljük, vagy legalábbis minimálisra szorítsuk a koncentrált megfigyelés
kockázatát, a mintavételi egység pedig a szerzõdés legyen, és ne a vállalat. A kutatási
terv alapelve ez volt: nézzünk meg néhány vállalati irattárat, és vizsgáljuk meg
nagyszámú más cég, azaz az üzleti partnerek szerzõdéses magatartását.
Az irattárukba betekintést engedõ vállalatok az esetek 45 százalékában vevõk, 55
százalékban pedig eladók voltak. Összesen 11 vállalat irattárát vizsgálhattuk meg,
közülük kettõ építõanyaggyártó, másik kettõ vegyipari cég, egy-egy foglalkozik
acél és más kohászati termékek gyártásával illetve kereskedelmével, a maradék kettõ
pedig a szállítási illetve a távközlési piacon érdekelt. Volt köztük még egy vízmû,
egy kis építõipari cég, valamint egy kiadóvállalat. Az átlag magyar újságolvasó
számára a 11 vállalat közül 8 neve jól ismert. Mind a 8, valamint az egyik kevésbé
ismert vállalat is jelentõs szereplõ saját piacán, ám csak egyiküknek volt helyi
monopóliuma, s mûködött következésképpen igen szigorú szabályok között. A minta
kb. 2 százalékát képviselõ építõipari cég kivételével mindegyikük termelése és
felhasználása sokrétû, s ily módon nagy számú kereskedelmi partnerrel rendelkeztek.
Ezen a szándékosan homályos leíráson túl nem tárhatjuk fel a cégek nevét, de nincs
is rá szükség. A hipotézis ellenõrzésére szükséges vizsgálat ugyanis a partnervállalatok
szerzõdéses magatartására irányult, amelyek száma és fõleg tevékenysége jóval
szélesebb körû volt. Ennek folytán a mintánk nem 11 vállalatból állt, hanem 415
cég fizetési fegyelmét és 230 cég szállítási megbízhatóságát vizsgálhattuk. E nagy
számú vállalat megfigyelésével az azonos cégen belüli szerzõdések egymáshoz való
hasonlatossága, ha egyáltalán megfigyelhetõ, csak minimális volt.
4.1 Szerzõdéses fegyelem
A szerzõdések megbízhatóságát (pontosabban megbízhatatlanságát) a szállítási határidõ
és a tényleges szállítás között eltelt idõ, valamint a tényleges szállítás és a
tényleges fizetés közötti intervallumok összegeként mértük, mindkettõt napokban.
Az eredményeket az 1. táblázat mutatja.
Az operacionalizálás e módjához két megjegyzést fûzünk. Elõször is fontos észrevenni,
hogy a szállítók megbízhatatlanságának mérésére a késés önmagában nem a
legjobb mérce. Kikerülhetõ ugyanis rendkívül laza határidõkkel, melyekhez aztán
idõ elõtti szállítások kapcsolódnak. A szállító vállalhat valamit fél éves határidõre,
aminek teljesítéséhez tulajdonképpen nem lenne szüksége többre két hétnél, és aztán,
mondjuk, négy hétre szállít (tehát öt hónappal a határidõ elõtt). A szerzõdések
megbízhatóságának vizsgálata azonban arra irányul, hogy a határidõ mennyire alkalmas
iránymutató a partner lépéseinek kiszámításához. Ezért az idõ elõtti szállítást
is a határidõtõl való eltérésnek tekintettük, különös tekintettel az ezzel járó készletezési
többletköltségre. Másodszor, a fizetés megbízhatóságát két tényleges teljesítés
(a szállítás és a fizetés) között eltelt idõvel mértük, nem pedig a fizetési határidõ és a
tényleges fizetés vagyis egy ígéret és egy teljesítés közötti intervallumként. Ennek
magyarázata, hogy a szerzõdések többsége a fizetést a tényleges szállításhoz kapcsolta,
és nem adott meg külön fizetési határidõt.
1. táblázat
A határidõk megbízhatatlansága
(a teljesítési határidõ és a tényleges teljesítés közötti, valamint a tényleges teljesítés
és a tényleges fizetés közötti idõköz együttes hossza napokban)
A szerzõdéses fegyelem a vizsgált periódusban általánosságban javult, amint a Határidõ
Játék alapján elõre jeleztük. A szállítónak a teljesítési határidõtõl, a vevõnek
pedig a fizetési határidõtõl való együttes eltérése az 1988. évi átlagosan 67,6 napról
1993-ban átlagosan 34,1 napra, gyakorlatilag a felére csökkent. Ez a csökkenõ
irányzat, amely valójában a szerzõdéses megbízhatóság javulását jelenti, az 1991-es
év kivételével egyenletes volt, amikor is egy kiugró érték – 84,6 nap – jelentkezett.
Ám mind az 1991. évi kiugrás, és részben a trend monotonitása is kis számú szélsõséges
eset következménye. Ezt támasztja alá a Huber-féle átlag22, a központi tendencia
másik, a szélsõséges értékekre kevésbé érzékeny mércéjének alakulása. Ez utóbbi
nem mutat kiugrást az 1991. évre, s az általa felrajzolt tendencia is kevésbé monoton.
Szembeszökõ javulással indul 1988–1990 között, 1990-tõl stagnál, majd
1993-ban ismét dinamikusan javul. Ugyanakkor, az egész periódust tekintve a
javulás egyértelmû jelei tapasztalhatók. A költségvetési korlátok keményedése egyértelmûen
javítja a szerzõdéses fegyelmet.
4.2 A szerzõdések kezelése
A garanciális elemek fogalmáról a szakirodalomban általános az egyetértés. Következésképpen
a szerzõk többsége illusztratív példákhoz fordul, anélkül, hogy a fogalmat
részletesen megmagyarázná és kategorizálná. Ez az egységes értelmezés elõnyös
az elmélet szempontjából, ám nem segíti az empirikus munkát. Ráadásul kutatásunk
módszerei kissé eltérnek a tranzakciós költségek közgazdaságtanának fõ
áramától. Nemcsak azzal foglalkozunk, hogy az érintettek miért cserélnek biztosítékokat
az üzleti kapcsolatokban, de az ellenkezõjével is: miért nem teszik ezt más
esetekben. Emellett kutatási módszerünk a szerzõdések tartalomelemzésén alapul. A
tranzakciós költségek közgazdaságtanának képviselõi ezt nem javasolják. A piacok
és a hierarchiák mai elméletének iskolája nem kedveli a szerzõdések elemzését, azt
állítván, hogy a jogi procedúrák költségesek és nem hatékonyak, következésképp a
gazdasági élet szereplõi nem is alkalmazzák õket. Mi is osztjuk ezt a véleményt. A
felek valóban gyakran nem élnek a jog eszközeivel vitáik megoldására; nem számolnak
fel kötbért és nem perelnek. Az opportunista partnerekkel szemben, érdekeik
védelmében inkább bizonyos nem szerzõdéses módszereket alakítanak ki, ahelyett,
hogy ragaszkodnának a szerzõdések betûjéhez. A szerzõdések e szkeptikus felfogása
azonban nem ad magyarázatot arra, hogy miért is vannak szerzõdések egyáltalán.
Miért kötnének a felek szerzõdéseket egymással, ha úgy sincs semmi értelme? Az
üzleti élet szereplõi bizonyosan okkal tartanak ki a szerzõdések mellett, még ha ezek
csak korlátozottan alkalmas útmutatói is cselekedeteiknek.
A szerzõdések egyszerre tükrözik a szerzõdõk várakozásait partnerük megbízhatóságát
illetõen, és azt, hogy mekkora fontosságot tulajdonítanak e megbízhatóságnak.
A tartalomelemzés klasszikus példájával élve, a totalitariánus rezsimek által
indított propagandakampányok célja a közvélemény megdolgozása. A
propagandakampányok alapján közvetett információ szerezhetõ a politikai rendszer céljairól,
önértékelésérõl és arról, hogy milyen képet fest önmagáról. Valami hasonló vonatkozik
a szerzõdésekre is. A szerzõdõ felek venni vagy eladni akarnak. Szerzõdéseik
megszövegezése azonban a biztonsággal és a megbízhatósággal kapcsolatos
szempontjaikat tükrözi. A szerzõdések szövegeinek elemzése ily módon hasznos
információul szolgál hipotézisünk ellenõrzéséhez. Lemérhetjük, hogy a szereplõk
komolyabban veszik-e a biztonságot, mint azelõtt.
A szerzõdéses biztosítékok betartásának komolyságát nominális skálán mértük. A
valamilyen biztosítékot tartalmazó szerzõdéseket különválasztottuk azoktól,
amelyekbõl mindenféle garancia hiányzott. A vizsgált garanciális elemek mindegyike
szerzõdéses biztosíték. Listájuk a következõ módszereket tartalmazta: késedelmi
kamat; kötbér; a szállítás visszaigazolásának elõírása; kedvezményes árak
megvonása késedelem esetén; raktárkészlet tartása a vevõ üzemében; letétek;
fedezetigazolás; a szállítás felfüggesztése fizetési késedelem esetén; korlátozott
tulajdonosi jogok a teljes ár kifizetéséig; elõlegfizetés elõírása; próbaidõ; helyszínen
történõ fizetés; készpénzes fizetés a tényleges szállítás és a fizetési határidõ egybeesése
esetén; azonnali fizetés.
Az eredmény, amelyet a 2. táblázatban mutatunk be, alátámasztja a Határidõ Játékból
levezetett várakozásokat. A biztosítékokat tartalmazó szerzõdések aránya az
1988. évi 21,2 százalékról folyamatos növekedést mutatva 64 százalékra emelkedett
1993-ban.
2. táblázat
Valamilyen, a határidõt biztosító garanciális elemet tartalmazó szerzõdések
5. Összefoglalás
A jogszabályok kikényszeríthetõsége, a köztisztviselõk és közalkalmazottak korrumpálhatósága,
a szerzõdéses fegyelem, a tulajdon tiszteletben tartása, az adóelkerülés elterjedtsége
jelentõs különbségeket mutat az egyes társadalmak között, és
számottevõen meg tud változni az idõk során még egy társadalmon belül is. A
szociológusok gyakran a kultúra, a szocializáció, a mentalitás vagy a habitus
különbségeivel, illetve változásaival magyarázzák ezt. Fukuyama (1997/1995) szerint a
kooperációhoz szükséges bizalom megteremtése – amelynek egyik aspektusával
foglalkoztunk e tanulmányban – a társadalmi jelenségek azon húsz százalékához tartozik,
amelyekrõl nem tudunk számot adni a racionális döntések terminusaiban. Az efféle
magyarázatok azonban nehézkessé válnak, amikor társadalmi változásokat, különösen
ha gyors változásokat kell magyarázniuk. Mi indokolta a magyar üzleti kultúra,
vagy a szerzõdõk mentalitásának, habitusának változását, ami el kellett hogy
vezessen a szerzõdések megbízhatóságának látványos javulásához, és a szerzõdések
kezelésének új formáihoz? És hogyan lehetséges ennyire gyors változás a kultúrában
és a mentalitásban, hogy lehet ennyire gyors a reszocializáció? És miért épp abba az
irányba változott, ami aztán a szerzõdéses fegyelem tapasztalt változásait mozdította
elõ? Miért nem romlott a megbízhatóság és váltak még elhanyagoltabbá a
szerzõdések?
E lehetséges buktatók miatt megpróbáltuk mellõzni az említett – a preferenciák
egy meghatározott, „épp ilyen és nem olyan", konstellációjára épülõ – magyarázó
változókat. Igyekeztünk olyan modellt konstruálni, amelyben az egyéni cselekedetek
az érintettek racionális kalkulációjából származtak. A magyarázni kívánt változásokat
nem a preferenciák változásából vezettük le, hanem megpróbáltunk olyan, a
cselekvõk döntéseit befolyásoló környezeti változókat keresni, amelyek alakulása
elõidézhette a szerzõdõk viselkedésének és maguknak a szerzõdéseknek a
változását. E változót a költségvetési korlát puhaságában, illetve keménységében, vagyis a
szerzõdõk mögött álló, általuk kihasználható harmadik szereplõ jelenlétében vagy
hiányában találtuk meg.
Irodalom
Dasgupta, P. 1988. Trust as a Commodity. In: Gambetta, D. (ed.) 49–72.
Dewatripont, M.–Maskin, E. 1995. Credit and Efficiency in Centralized and
Decentralized Economies. Review of Economic Studies, 62, 541–56.
Ellis, C. J. 1992. Reputation. Megjelent: Newman, P.–M. Milgate–J. Eatwell (eds.)
The New Palgrave Dictionary of Money and Finance, Vol. 3, 331–332. London:
Macmillan
Fukuyama, F. 1997/1995. Bizalom. Budapest: Európa Kiadó
Gál R. I. 1997. Unreliability. Contract Discipline and Contract Governance under
Economic Transition. Amsterdam: Thesis
– 1999. Hostages or Reputation Effects. (Megjelenés alatt: Raub, W.–J. Weesie
(eds) The Management of Durable Relations: Theoretical and Empirical Models
for Households and Organizations. Amsterdam: Thela)
Hart, O.–Moore, J. 1988. Incomplete Contracts and Renegotiation. Econometrica,
56, 755–785.
Hetényi, I. 1994. Államháztartási folyamatok a kilencvenes évek elején. Közgazdasági
Szemle, 41, 377–390.
Kornai J. 1980. A hiány. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
– 1986. A puha költségvetési korlát. Tervgazdasági Fórum, 2, 1–18.
– 1993/1992. A szocialista rendszer. Kritikai politikai gazdaságtan. Budapest: HVG
Kiadó
– 1993. Útkeresés. Budapest: Századvég Kiadó
– 1998. Pénzügyi fegyelem és puha költségvetési korlát. Közgazdasági Szemle, 44,
940–953.
Lindbeck, A.–Weibull, J. W. 1988. Altruism and Time Consistency: The Economics
of Fait Accompli. Journal of Political Economy, 96, 1165–1182.
Lindenberg, S. 1992. An Extended Theory of Institutions and Contractual
Discipline. Journal of Institutional and Theoretical Economics, 148, 125–154.
Macaulay, S. 1963. Non-Contractual Relations in Business: A Preliminary Study.
American Sociological Review, 28, 55–67.
Magyar Nemzeti Bank 1994. Havi jelentés 4–5, 92.
Parfit, D. 1998/1978. Körültekintés, erkölcsiség és a fogolydilemma. Megjelent:
Csontos L. (vál..) A racionális döntések elmélete. Budapest: Osiris – Láthatatlan
Kollégium, 138–160.
Schaffer, M. E. 1989. The Credible-Commitment Problem in the Center-Enterprise
Relation. Journal of Comparative Economics, 13, 359–382.
Ullmann-Margalit, E. 1977. The Emergence of Norms. Oxford: University Press
Voszka, É. 1984. Érdek és kölcsönös függõség. Budapest: Közgazdasági és Jogi
Könyvkiadó
Weesie, J.–Raub, W. 1996. Private Ordering. A Comparative Institutional Analysis
of Hostage Games. Journal of Mathematical Sociology, 21, 201–240.
Williamson, O .E. 1983. Credible Commitments: Using Hostages to Support
Exchange. American Economic Review, 73, 519–540.
– 1985. Economic Institutions of Capitalism. New York: Free Press
– 1987. Vertical Integration. Megjelent: Eatwell, J.–M. Milgate–P. Newman (eds.)
The New Palgrave: A Dictionary of Economics. London: Macmillan, 4. 807–811.
Jegyzetek
1. Az alábbi tanulmány Gál (1997) alapján íródott, és elõször a „Cselekvéselmélet és
társadalomkutatás" címû, Csontos László emlékére tartott konferencián hangzott el 1998.
november 27-én. Elkészítését a Netherlands Organization for Scientific Research (NWO) és
az Országos Tudományos és Kutatási Alap (OTKA) támogatta. Az NWO-projekt száma
500-279-411, az OTKA-projekt száma: F 4664. Köszönet illeti Siegwart Lindenberget, Ivo
Molenaart, Werner Raubot, Kornai Jánost, Chikán Attilát, Dénes Ferencet, Pápai Zoltánt és
Koos Postmát hasznos kommentárjaikért.
2. A szerzõdések kezelése szófordulat az angol contract governance fordítása. Olyan technikák
alkalmazását jelenti – legyenek azok a jogrendszer részei vagy attól függetlenek –, amelyek
révén elérhetõ a szerzõdések teljesítése.
3. A Bizalom Játékot (Trust Game) egy használt autó iránt érdeklõdõ vevõ és egy kereskedõ
játssza. A szereplõk egymás után lépnek, elsõként a vevõjelölt. Két választása van: úgy
dönt, hogy megbízik az eladóban, vagy úgy, hogy nem. Ha nem bízik meg benne, akkor nem
vesz autót, és a játék véget ér. Ha viszont megbízik, akkor az eladónak van két lehetõsége.
Vagy egy megbízható autót ad el neki, vagy egy tragacsot. A vevõ természetesen inkább az
elõbbit venné, az utóbbi még annál is rosszabb számára, mint ha nem venne semmit. Az eladó
szempontjából az a legjobb, megszabadul a tragacstól. A megbízható autó értékesítése a
második legjobb megoldás, a legrosszabb pedig, ha nem ad el semmit. Bár az adásvétel
mindkét fél szempontjából elõnyösebb, mint ha nem kötnének üzletet egymással, mégis el
fognak állni a szerzõdés megkötésétõl.
4. A tökéletes informáltság a Határidõ Játéknak csak arra a változatára vonatkozik, amelyben a
teljesítés bináris, azaz valaki vagy késik vagy nem. Bináris teljesítés esetén a szerzõdõk
megbízhatósága és a lépéseik elõre jelezhetõsége közötti különbség elmosódik. Ha a játékos
megbízható, akkor elõreláthatólag pontosan a megígért napon szállít vagy fizet. Ha
megbízhatatlan, akkor várhatóan késik a teljesítéssel. A tökéletes informáltság tehát ebben a játékban nem teszi lehetõvé az ígéretektõl való eltérés mértékének és ennek folytán a teljesítés
pontos napjának elõrejelzését. A megbízhatatlan szereplõkrõl feltételezhetõ, hogy késnek, de
nem tudni, mennyit.
5. A megfigyelhetõség és a bizonyíthatóság különbségérõl részletesebben lásd Hart–Moore
(1988).
6. Nevezetesen, a Bizalom Játék alapján feltételezzük, hogy a késésbõl származó veszteség a
teljes nyereséget meghaladja. Megjegyzendõ, hogy ez a feltevés hozzásegít a P nyeremény
helyének megtalálásához az egyéni nyereményrendezésekben, de nem befolyásolja a
késõbbiekben levont következtetéseket.
7. Megoldásnak a részjáték-tökéletes Nash-egyensúlyt tekintjük.
8. A Határidõ Játékban rejlõ dilemmának, hasonlóan a fogolydilemmához, lehetnek olyan – erkölcsi – megoldásai is, amelyek nem a nyereményeket hanem a játékosok
preferenciarendezését változtatják meg. Az efféle megoldásokról lásd Parfit (1998/1978) írását.
9. A biztosítékok nyújtásának módszerét Williamson nyomán szokás a „túszadásnak" is nevezni
(lásd Williamson 1983).
10. A harmadik módszer-család, a vertikális integráció a kooperációt kiviszi a szerzõdések
világából, és egy másik szervezeti struktúrába, a hierarchiába helyezi át. A védtelen
szereplõ kivásárolja partnerét, és összekapcsolja a kooperációs lánc két szomszédos szemét.
Minthogy a vertikális integráció alternatívája a szerzõdéses kapcsolatoknak, ehelyütt nem
foglalkozunk vele. A kérdésrõl részletesebben Williamson (1987) ír. A vertikális integráció,
más kontextusban a hazai szakirodalomban is felmerült, lásd Voszka (1984).
11. A tõkespecifikusság részletesebb kategorizálásával Williamson (1987) foglalkozik.
Biztosítékokkal, garanciákkal kapcsolatban további gyakorlati példákat ad Williamson
(1985:7,8), valamint Weesie–Raub (1996).
12. A „jó", mint a hírnév jelzõje nem minden esetben állná ki az erkölcsfilozófusok tesztjét. „Jó
hírnevet" érdemelhet ki a könyörtelen gyilkos, a hidegvérû rabló, a profi lánykereskedõ és a
rezzenéstelen tekintetû kábítószercsempész is. Sõt, azokban az iparágakban, ahol a
szerzõdések jogi úton történõ kikényszerítése nem csupán hatékonytalan, hanem az illegalitás
miatt teljesen lehetetlen, a „jó" hírnévnek – éppúgy mint a megfelelõ garanciák biztosításának
– kiemelkedõ fontossága van.
13. A reputáció formális elemzésével kapcsolatban lásd Ellis (1992) áttekintõ írását.
14. A szerzõdés-kezelésre vonatkozóan eddig tett feltevéseink átalakítják a nyereményrendezést,
de nem teszik egyértelmûvé. Az egyoldalú késés, T hátrébb kerül a rendezésben, de
nem tudni mennyivel. A pontos sorrend kialakításához további feltevésekre van szükség.
15. A költségekre Weesie és Raub (1996) ismertet további példákat. A garanciális elemek és a
reputáció építés eltérõ költségeivel kapcsolatban lásd Gál (1999).
16. A történet részleteit lásd Dewatripont és Maskin (1995) írásában.
17. A puha költségvetési korlátról lásd Kornai (1980, 1986, 1998).
18. A „fait accompli" fogalmát ebben az összefüggésben Lindbeck és Weibull (1988)
alkalmazta elõször.
19. A puha költségvetési korlátra egyelõre nincs általánosan elismert modell. A legtöbben az
információs aszimmetriát kombinálják az elsõként teljesítõ hátrányával (Dewatripont és
Maskin (1995), Lindbeck és Weibull (1988), valamint Schaffer (1989) negyedik modellje,
egyesek csak az egyiket, vagy pedig a másikat veszik figyelembe (Schaffer az elsõ három
modellje 1989).
20. Ez a feltevés meglehetõsen mérsékelt. Mivel a kérdéses veszteség meghaladja a szerzõdésbõl
származó valamennyi elõnyt (lásd a 2.1 szakaszt), és mivel a harmadik szereplõ nem
tudhatja biztosan a veszteség pontos értékét (a veszteségek bizonyíthatatlansága miatt; lásd
ugyancsak a 2.1 szakaszt), az a fél, amelynek partnere késedelmesen teljesített, addig nem
hagyhatja abba a lobbizást, ameddig nem térült meg a vesztesége. Ily módon a kártérítésnek
legalább azonosnak kell lennie a tényleges veszteséggel. Nagyobb is lehet azonban nála, hiszen
a késedelmet elszenvedõ sohasem tárja fel egy külsõ személynek, hogy a kapott kártérítés
túlságosan nagyvonalú volt. A játékos saját hibájából származó veszteséget, például a
kötbért a harmadik személy nem fedezi. Ezenkívül az egyszerûség kedvéért azonosnak tekintjük
a szerzõdõ felek azon képességét, hogy korlátjukat felpuhítják. Valójában azonban
elõfordulhat, hogy a költségvetési korlát az egyik fél számára kemény, a másiknak pedig
puha.
21. A költségvetési korlát puhaságának méréséhez jó közelítést ad a GDP-bõl a gazdasági
szervezetek részére nyújtott állami támogatások aránya. A GDP minél nagyobb részét osztják ki
támogatások formájában a vállalatoknak, annál puhábbak a költségvetési korlátok.
Magyarországra vonatkozóan a megfelelõ arányszámok az 1988–1993 közötti idõszakra 9,9%,
6,7%, 5,1%, 2,8% és 1,7%. Források: Hetényi számításai alapján (1994, 379, 2. tábla);
1993-ra Magyar Nemzeti Bank (1994); 1988-ra: Kornai (1993, 147).
22. A Huber-féle átlagot a számtani átlagból képezzük súlyozási eljárás segítségével. A számtani
átlag körül a szórás c értékén belüli esetek 1-es súlyt kapnak, a távolabbiak meghatározott
algoritmus szerint csökkenõt. Az SPSS szoftvercsomag által használt alapértéket,
c =1,339-et választottuk.