Bevezetés
1998 elején tanulmánykötet jelent meg Hans-Peter Blossfeld és Gerald Prein
szerkesztésében Rational Choice Theory and Large-Scale Data Analysis címmel. A
könyv témája és közelítésmódja több szempontból is figyelmet érdemel. A
racionális döntések elméletének szociológiai alkalmazásával foglalkozók általában
az irányzat egyik megkülönböztetõ sajátosságaként emelik ki, hogy követõi
elsõsorban illusztratív jellegû empirikus vizsgálatokat folytatnak, és kerülik a
reprezentatív mintákon alapuló kvantitatív elemzéseket (Green–Shapiro 1994: 6;
Blossfeld–Prein 1998: 5, 8; Opp 1998: 204; Tardos 1998: 8). Ez a könyv azonban a
gyakorlatban használható ötleteket ad a modellezés és a tesztelés metodológiai
kérdéseiben, emellett konkrét példákat is bemutat statisztikai elemzésekre.
Figyelemre méltó a kötet szerzõinek közelítésmódja is, ti., hogy szemben a
racionális döntéselmélettel foglalkozó metateoretikus és metodológiai elemzéseket
összegyûjtõ válogatások jellemzõ stílusával, nem a más irányzatokkal történõ
általános összevetés uralja a gondolatmenetek többségét. A szerzõk a racionális
döntéselmélet keretein belül mozogva próbálnak választ találni a megközelítésmód
empirikus szociológiai alkalmazásának számos megoldatlan problémájára.1
Jelen írás az említett tanulmánykötet hozzáállását követve – és részben annak tartalmát
is ismertetve – , a racionális döntések szociológiai elméletének kereteit
elfogadva vizsgálja a kvantitatív társadalomkutatás lehetõségeit és korlátait. A
dolgozat ugyanakkor nem vállalkozik az irányzathoz köthetõ empirikus szociológiai
kutatások áttekintésére, csupán bizonyos statisztikai eljárások bemutatása során
hivatkozunk néhány empirikus munkára. A konkrét elemzések iránt érdeklõdõ
olvasók több áttekintõ tanulmányból tájékozódhatnak az alkalmazásokról
(Friedman–Hechter 1988; Baron–Hannan 1994; Hechter–Kanazawa 1997; Miller
1997; Zafirovski 1999).
Amikor a racionális döntések elméletérõl2 beszélünk, valójában elméletek és
modellek meghatározott családját értjük alatta (Hechter–Kanazawa 1997: 194;
Blossfeld–Prein 1998: 5). Csontos Lászlót idézve, az RDE egyfelõl bizonyos
szubsztantív és formális modellek összessége, másfelõl egy metodológiai
paradigma. A modellek közé a döntéselmélet, a játékelmélet, a közösségi döntések
elmélete, valamint a különbözõ társadalomtudományok ökonómiai ihletésû
modelljei tartoznak. A paradigma pedig az a közös platform, amely a fenti modellek
alkalmazásait más kutatási irányoktól megkülönbözteti (Csontos 1996: 326).3
Elemzésünk során a racionális döntések szociológiai elméletének két lényeges
sajátosságát emeljük ki. Az egyik jellegzetesség az interakciók struktúrájának
kitüntetett vizsgálata (Abell 1991: xii.; klasszikus példa: Marwell–Oliver–Prein,
1988).4 A másik megkülönböztetõ elem az elmélet általános érvényû motivációs és
kognitív továbbfejlesztésére irányuló azon törekvés, hogy a szociológia által tárgyalt
– és a közgazdaságtan, valamint a politikatudomány által elhanyagolt – ,
viselkedésbefolyásoló mechanizmusok tárgyalhatók legyenek a
hasznosságmaximalizáló modell keretein belül (a nagyobb szabású kísérletekhez
lásd: Boudon 1989; 1996; Lindenberg 1989).5 Itt elsõsorban a másodikként említett
kutatási irány egyes eredményeit tekintjük át.
A középpontban azok az empirikus elemzések állnak, ahol az elméletbõl
levezetett állításokat statisztikai módszerekkel tesztelik a célpopuláció (vagy annak
egy mintája) viselkedése vagy véleményalkotása alapján.
Az ismertetés szelektív mind az elmélet, mind a releváns statisztikai eljárások
bemutatása tekintetében. Nem vállalkozunk arra, hogy végigtekintsünk a paradigma
keretében kifejlesztett elméleteken (pl. kollektív cselekvések elmélete, közösségi
döntések elmélete vagy társadalmi választások elmélete). Mindegyik terület sajátos
mérési kérdésekkel szembesül, melyek módszeres áttekintése meghaladná jelen
munka kereteit. Teljességgel kimarad az alábbi ismertetésbõl az interakciók és a társadalmi
struktúrák RDE alapú vizsgálatával kapcsolatos speciális mérési problémák
bemutatása. A téma kimerítõ tárgyalása helyett a legalapvetõbb kérdésekre
koncentrálunk, és az RDE-modell alkalmazásával kapcsolatos általános dilemmákat
és ajánlásokat ismertetünk.
Elsõként a különbözõ racionális modellekhez kapcsolódó lehetséges empirikus
kutatási stratégiákat tekintjük át, majd az elemzési szinteknek a modellépítésre és az
eredmények értékelésére gyakorolt hatását vizsgáljuk. Ezután az RDE motivációs
feltevéseit, és ezek kvantitatív elemzések számára lényeges következményeit
vesszük szemügyre. A negyedik fejezetben a döntési modellek észlelési problémákat
figyelembe vevõ kiterjesztéseivel foglalkozunk. Végül két konkrét statisztikai
eljárás alapelemeit mutatjuk be. Egyrészt egy regressziós modellezési logikát
ismertetünk, amely közvetlenül a hasznosságelméletre és a döntések
következményeinek szereplõk általi számbavételére épül. Másrészt a gazdasági
önérdeken kívül esõ motivációk mérésének egy lehetséges eljárását vázoljuk.
Kutatási stratégiák és elemzési szintek
A lehetséges kutatási stratégiák ismertetéséhez mindenekelõtt a racionális döntés
fogalmának elemi szintû tisztázására van szükség. Csontos László meghatározását
fogadjuk el kiindulópontként, mely szerint az RDE racionalitásposztulátuma alapján
tanácsos azt föltételeznünk, hogy az egyének cselekedeteik során meghatározott
célok elérésére törekszenek, továbbá információik és tapasztalataik alapján döntik el,
hogy mely eszközök a legalkalmasabbak a szóban forgó célok elérésére (Csontos
1996: 329).6
Ezeken a kereteken belül a szociológusok tartalmas és kevésbé tartalmas döntési
modelleket különböztetnek meg (Hechter–Kanazawa 1997: 194).7
A kevésbé tartalmas modellek nem foglalkoznak a partikuláris célokkal és értékekkel, csak
néhány elõfeltevést fogalmaznak meg a cselekvõk preferenciarendezésének
tulajdonságaival kapcsolatban. A tartalmas modellek ellenben specifikálják a
szereplõk alapvetõ céljait és értékeit. Egyik típus szociológiai alkalmazása sem
problémamentes. Az RDE hívei általában törvényjellegû és cáfolható állításokon
nyugvó magyarázatokra törekszenek (Kelle–Lüdemann 1998: 113). A kevésbé
tartalmas modellek (némi leegyszerûsítéssel élve)8
univerzális, ám empirikus kutatásokban nehezen hasznosítható állításokat tartalmaznak
az emberi viselkedésre vonatkozóan. A tartalmas modellek következtetéseit teszteknek
vethetjük alá, ám az RDE-ben egyetlen konzenzuálisan elfogadott motiváló tényezõ,
a személyes anyagi jólét alapján igen korlátozott predikcióink érvényességi köre (Kelle–
Lüdemann 1998: 113–114). Ennek következtében a modelleket az alábbi korlátok
figyelembevételével érdemes felépíteni.
(a.) Mindenképpen feltevéseket kell megfogalmazni az egyének céljaival
kapcsolatban. Méghozzá olyanokat, melyeket a döntések megfigyelhetõ
korlátozó feltételeihez tudunk kötni (Blossfeld–Prein 1998: 14). Amennyiben
modellünk a tesztelés során nem állja ki a próbát, a preferenciákról alkotott
feltevéseinket kell vizsgálat alá vonni (Abell 1992: 203–204). Az RDE-t
alkalmazó kutatók tehát egyes modelljeik tesztelése során nem vizsgálják az
elméleti paradigma érvényességét. Ez a tudomány világában nem példa nélküli,
és ugyanakkor védhetõ kutatási stratégia (Kelle–Lüdemann 1998: 115).
(b.) Nincs szükség azonban a célok egymáshoz viszonyított súlyának specifikálására
(Harsányi 1969: 520). Ameddig nem áll rendelkezésünkre megalapozott elmélet
erre vonatkozóan, az adatokból következtethetünk az ismeretlen paraméterekre.
Ettõl még a célok meglétére vonatkozó állításaink cáfolhatóak maradnak
(bizonyos minimális mintaelemszám felett).
Az itt kifejtett szempontok figyelembe vételével születik a tesztelésnek alávetett
racionális döntési modellek túlnyomó többsége. Ezeken a kereteken belül is többféle
empirikus kutatási stratégia létezik.
1. Lehetséges az alternatívák és következményeik tökéletes számbavételén és
többnyire (de nem feltétlenül) az anyagi önérdeken alapuló úgynevezett normatív
döntési modellek használata. A normatív RDE modell nem morális, hanem
technikai jellegû utasításokat tartalmaz (Szántó 1992: 118). Azt mutatja meg,
hogy az objektíve adott lehetõségek mellett melyik döntés a legkedvezõbb
céljaink szempontjából.9
Az ilyen modellek többnyire könnyen tesztelhetõ formába önthetõk, fõleg
ha motivációs feltevéseink az anyagi önérdekre korlátozódnak. Nagyfokú
racionalitás esetén közvetlenül magyarázatokra is
használhatók, egyébként viszonyítási alapként lehet kezelni õket (Szántó 1992:
118). A tapasztalt viselkedés elõrejelzettõl való eltérése alapján
következtethetünk másféle célok meglétére vagy az alternatívák és
következmények korlátozott (vagy torzított) számbavételére. Ez a kutatási
stratégia fogyatékosságai ellenére talán a legelterjedtebb a szociológai
alkalmazások között (is).
2. A racionális döntések szociológiai elmélete kiemelt figyelmet fordít arra, hogy
tökéletesítse a a cselekvések modelljét. Történtek elõrelépések ebben az irányban,
és kétségtelen, hogy a paradigma fejlõdésének lényegi elemét alkotják ezek a
kiegészítések (Lindenberg 1992; Blossfeld–Prein 1998: 5). Egy másik kutatási
stratégia tehát tartalmasabb, az empirikus adatokhoz potenciálisan jobban
illeszkedõ modellek alkalmazása. Az RDE jelenlegi szintjén igen nehéz
feltételezéseiben és eszközeiben takarékos, általánosan használható, ugyanakkor
az egyes helyzetekben nagy magyarázóerejû modelleket alkotni. A tapasztalat azt
mutatja, hogy az ilyen stratégiát követõ empirikus kutatásokban a vizsgált terület
sajátosságaihoz igazodóan terjesztik ki a döntési modell feltevéseit. Ily módon
adataikhoz jól illeszkedõ, ám korlátozott hatókörû elméletekhez jutnak.
3. Ugyanakkor a két elõbbi kutatási stratégia kombinálható is egymással. A
modellépíttés kiindulópontja ekkor az önérdeken és az objektíve adott
lehetõségeken alapuló döntés feltételezése. Amennyiben az empirikus tesztelés
során ez nem állja ki a próbát, akkor fokozatosan bonyolítjuk a modell
motivációval és észleléssel kapcsolatos feltevéseit (Abell 1991: xi).
A kézikönyvek evidenciájához tartozik, hogy az RDE-t a módszertani individualista
társadalomtudományi paradigmák közé soroljuk (pl. Szántó 1998a). Ez még akkor is
igaz, ha figyelembe vesszük, hogy nehéz pontosan és az RDE-hez jól illeszkedõen
definiálni a fogalmat (Orthmayr 1997: 4, 23., 26).10 Létezik olyan vélemény, amely
szerint az individualista megközelítéssel a mikrojelenségek középpontba állítása jár
együtt (Tardos 1998: 8), ugyanakkor az RDE képviselõi ezt nem fogadják el (Szántó
1998b 89–90). Annyit érdemes megjegyezni, hogy az RDE keretében, hasonlóan
más individualista irányzatokhoz, kevés szereplõs interakciós struktúrák vizsgálata
lényegesen egyszerûbb, mint a makroszintû jelenségek elemzése. Jó példa erre az
RDE-t régóta sikerrel alkalmazó közgazdaságtan, ahol a makroökonómia döntéselméleti
alapjainak lerakása sokáig váratott magára.
Tekintve a cselekvéselmélet jelenlegi eredményeit, a témával foglalkozó szociológusok
egyetértenek abban, hogy az eddig kifejlesztett modellek segítségével az
egyéni viselkedés csak igen korlátozott mértékben jelezhetõ elõre. Azonban sokan
osztják azt a véleményt, hogy aggregált szinten számos, nehezen számba vehetõ
hatás eltûnhet, és az egyszerûbb modellek jól magyarázhatják a jellemzõ döntéseket
(Hechter 1994: 326, 328; Hechter–Kanazawa 1997: 194–195; Goldthorpe 1998: 43–
44). Ez természetesen csak az eredeti modelltõl való nem szisztematikus egyéni eltéréseket
okozó tényezõk esetében igaz. Ha valamiért a torzításokban nem véletlenszerûen
eloszló hatást tapasztalhatunk, azt be kell építeni modellünkbe (ilyen torzítások
tárgyalására lásd: Frei–Eichenberger 1989).
A mérés szempontjából makroszintû elemzés nem feltétlenül jelenti sokszereplõs,
bonyolult interakciós struktúrájú modell vizsgálatát. A legtöbb elemzés éppen azokon
a területeken születik, ahol kevés szereplõt érintõ, vagy sok szereplõt homogén
módon befolyásoló helyzetet vizsgálhatnak, ugyanakkor nagyszámú cselekvõ érintett
hasonló helyzetben.
Motivációs feltevések
Az elméleti és a mérési problémák sok esetben nehezen választhatók szét. Az
alábbiakban tárgyalandó motivációs feltevésekkel is ez a helyzet, így mindenképpen
foglalkoznunk kell néhány egészen általános elméleti feltevéssel.11
Egyes vélemények szerint a közgazdaságtan viszonylagos sikereinek egyik titka a
cselekvési modelljében alkalmazott egyszerû és plauzibilis, ugyanakkor széles körben
használható feltételezéseiben rejlik (Harsányi 1969: 518). Például abban a feltevésben,
hogy a gazdasági önérdek az egyetlen motiváló tényezõ. Már a fenti állítást
három évtizede megfogalmazó Harsányi János kifejtette, hogy a szélesebb
társadalomtudományi alkalmazás számára elégtelen ez a modell, és más motivációs
tényezõkkel is számolnunk kell. A cél azonban a modell kiegészítése során is az, hogy
viszonylag egyszerû (és mérhetõ következményekkel járó) tételek hozzáadásával a
lehetõ legtöbb új jelenség magyarázatára nyíljon mód (Harsányi 1969: 519).
A cselekvéselmélettel foglalkozó szociológusokban felmerülhet a kérdés, hogy a
komplexebb modellben lényegi szerepet kapjon-e a gazdasági önérdek, hisz a primátusa
védelmében gyakran felsorakoztatott evolúciós érvek gyengébbek, mint
amilyennek látszanak. A kapcsolódó kutatási területek eddigi eredményei alapján
nem zárható ki teljes bizonyossággal, hogy a természetes szelekció vagy a kulturális
evolúció mondjuk altruista preferenciák dominanciáját segítette elõ. Mindazonáltal
úgy tûnik, a racionális döntések szociológiai elméletének kutatói egyetértenek abban,
hogy a gazdasági önérdek kell, hogy maradjon bármilyen modell megingathatatlan
kiindulópontja, és a cselekvéselméleti vizsgálatnak a kiegészítések megtalálásán
kell fáradoznia (Abell 1992: 200–201; Hechter–Kanazawa 1997: 194).
Ahogy látni fogjuk, nincs konszenzus abban a kérdésben, hogy pontosan milyen
kiegészítõ motivációs feltevésekkel kell élnünk az RDE-n alapuló szociológiai
vizsgálatainkban. Ha a kérdés iránt érdeklõdõ olvasó figyelmét egy-egy témakörre vagy
szerzõre összpontosítja, az összetettebb modellel kapcsolatos egyetértés jeleit fogja
felfedezni. Különösen igaz ez az elméleti, legfeljebb illusztratív empíriát alkalmazó
munkákra. Azonban ha összehasonlítjuk mondjuk a politika világát, a gazdasági
kapcsolatokat, illetve a családi viszonyokat vizsgáló elemzéseket, azt tapasztaljuk,
hogy önmagukban kompakt, ám egymástól egészen eltérõ kigészítõ feltételezésekkel
élõ modelleket alkalmaznak. Az csak a kisebb probléma (ha probléma valójában),
hogy ezek párhuzamos elfogadása egy „általános” cselekvési modellben, annak
meglehetõs komplexitásához vezet. Ám a különféle motivációs mechanizmusok
együttes alkalmazása kiüresítheti a modellt, teret engedve az ad hoc magyarázatoknak.
Annál is inkább, mivel bizonyos helyzetekben egymásnak ellentmondó (és így
együttesen akár az összes modellezett lehetõséget lefedõ) következtetésekre vezetnek
a különféle feltevések.
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül (némileg esetleges csoportosításban és
hivatkozásokkal) próbáljuk ismertetni a fõbb kutatási irányokat, kiemelve azok
empirikus használhatóságát.
1. Az egyik, elméleti munkákban sokszor alkalmazott feltevés szerint nem
következménycentrikus morális megfontolások létével kell számolnunk a cselekvés
modellezése során. Az ehhez hasonló elgondolások mélyen gyökereznek a
szociológia elméletében (Weber 1986 [1922]), és vannak neves hirdetõi a kortárs
kutatók között is (Elster 1989). Ugyanakkor az empirikus kutatás szempontjából
számos problémát vetnek fel az ilyen típusú feltételezések. Egyrészt beépítésük
a hasznosságmaximalizáló modellbe messze nem megoldott kérdés.12 Másrészt az
ilyen motivációk mérésekor gyakran kényszerülhetünk a kérdezettek attitûdjeivel
kapcsolatos állításaikra hagyatkozni, ami sokkal problematikusabb, mint a gazdasági
következmények mérése. Mindemellett, úgy tûnik, tisztán elméleti kritika is
éri az utóbbi idõben a nemkonzekvencialista etika lehetségességét feltételezõ teóriákat
a morálfilozófia területén (Hausman–McPherson 1993: 705). Az RDE-n
alapuló kvantitatív empirikus kutatások gyakorlatilag nem használják ezt a fajta
kiegészítést.
2. A következõ, gyakran elõforduló feltételezés szerint a saját jólétet maximalizáló
alapvetõ cél mellett létezik egy mások jólétének javítására irányuló motivációs
tényezõ is (pl. Becker 1974; további hivatkozások: Hausman–McPherson 1993:
687).13 Arra figyelnünk kell a feltételezés pontos megfogalmazásakor, hogy nem
mások általános, csupán anyagi jólétét tanácsos a modellbe foglalni, máskülönben
paradox helyzetekkel találhatjuk szembe magunkat predikcióink kapcsán (Elster
1989).14 Az ilyen típusú kiegészítések könnyen beépíthetõk a cselekvési modellekbe,
és tesztelhetõ empirikus feltevések megfogalmazása is viszonylag egyszerûen
megoldható feladat alkalmazásuk során. Kényes pontja a modellépítésnek az
altruizmus15 számára releváns személyek kiválasztása. A tapasztalat azt mutatja,
hogy ebben a kérdésben már komoly különbségek léteznek az egyes vizsgálatok
között attól függõen, hogy milyen területen folyik az elemzés. A családok
vizsgálatánál a rokonok felé irányuló altruizmus evolúciós elmélettel is védhetõ
feltevését alkalmazzák (pl. Becker 1974). A karitatív viselkedés elemzésekor gyakran
felteszik a modern nagyméretû társadalmak ismeretlen személyei felé irányuló
jóakarat létezését (Hochman–Rodgers 1969). A hivatkozásokból is jól látható,
hogy a szociológiai témák felé is érdeklõdõ közgazdászok alkalmazzák
leggyakrabban kiegészítõ motivációként az altruizmus valamilyen formáját. Amilyen
könnyen alkalmazható és népszerû ez a kiegészítési mód, annyi kritika éri empirikus
érvényességét (Andreoni 1990; Kahneman–Knetsch 1992; Sugden 1982;
laboratóriumi kísérleteken alapuló kritikákhoz: Rabin 1998: 17–18). Elsõsorban
az ismeretlenekkel kapcsolatos altruizmus feltevése került az empirikus cáfolatok
kereszttüzébe.
3. Az altruizmus feltételezésével kapcsolatos kritikák egy része alternatív ajánlást
tett. Annak a feltevésnek a modellbe való beépítését támogatták, miszerint inkább
az adás (adakozás) vágya hajtja az embereket, mint a kedvezményezettek jóléte
(Andreoni 1990; Kahneman–Knetsch, 1992). Ez a módosítás némi visszatérést
jelent az 1. pontban tárgyalt megközelítés egyes lehetséges értelmezéseinek
irányába.16 Megtartja ugyanakkor azt a feltevést, hogy eredményében a normának
mások jólétét kell növelnie. Ennek a feltevésnek a következtetései sok esetben
viszonylag jól tesztelhetõk. Bár a kedvezményezettek jóléte (és más potenciális
adományozók jelenléte) kikerült a figyelembe vett tényezõk közül, az egyén saját
anyagi helyzetének továbbra is vannak következményei az adakozó hajlam mûködésére
vonatkozóan. Nem szabad elfeledkeznünk róla, hogy a kollektív cselekvésekben
való részvétel önértéke szintén ennek a motivációs tényezõnek egyik
fajtája. Vannak olyanok, akik kritizálták az olyan típusú motivációs tényezõk
használatát, melyek a megmagyarázandó (és a tudomány számára fejtörést okozó)
cselekvést magával a cselekvés iránti vággyal magyarázzák (Abell 1992: 200).
Az valóban igaz, hogy a naiv magyarázatok jellegzetességével bír az ilyen megoldás.
Ettõl azonban nem válik feltétlen hamissá az elmélet, legfeljebb a preferenciák
kialakulásának kutatására ösztönzi a kutatót. Egy másik komoly kritika
azt a kérdést fogalmazhatja meg, hogy miért kizárólag jóindulatú preferenciákat
feltételezünk mások vonatkozásában.
4. Az imént idézett kritika az egyik alapja a személyes jóléten kívül esõ motivációk
más típusú számbavételének. Ekkor a másokhoz viszonyított helyzet valamilyen
típusú megítélése a kiegészítõ motiváció alapja. Ez lehet egyrészrõl státuskeresés
(Frank 1985), másrészrõl konformitás (Gould 1993; Bernheim 1994; Akerlof
1997). A szociológiai cselekvéselméletben kidolgoztak egy mindkettõt figyelembe
vevõ modellt (Lindenberg–Frei 1993). E szerint a fizikai jólét mellett az ember
hasznosságát az úgynevezett társadalmi jólét befolyásolja, amelynek három
meghatározó tényezõje van: a státus, a megerõsítés, valamint az érzelmi kötõdés. Az
utóbbi elgondolás teljesebb és elegánsabb, ugyanakkor ez az összetettebb séma
konkrét modellekben ritkán található meg.17 A racionális modell ilyen típusú
kiterjesztése magával vonhatja nem anyagi javak figyelembevételének szükségességét
az empirikus vizsgálatok során. Ez megkülönbözteti a 2. és 3. pontban tárgyalt
kiegészítésektõl. Emellett többnyire viszonylag jól kell ismerni a vizsgált
egyének személyes környezetét a megfelelõ hipotézisek megfogalmazásához. A
modell kvantitatív empirikus alkalmazásai, annak elméleti megalapozottsága ellenére
sem túlságosan elterjedtek az RDE hívei körében.
A fentieken kívül többféle feltételezés él az irányzat keretein belül az alapvetõ
motivációkkal kapcsolatban.18 Az empirikus munkákban a 2. pontban tárgyalt altruista
preferenciák beépítése a legelterjedtebb – már amennyiben alkalmaznak valamilyen
kiegészítést a motivációkkal kapcsolatban. A széles körben hasznosítható modellek
kifejlõdését minden bizonnyal elõsegíthetik majd a preferenciák kialakulásával
foglalkozó, elsõsorban evolúciós alapú elméletek. (Bár nem szabad figyelmen kívül
hagyni a kulturális meghatározottságot, akár a legalapvetõbb értékek esetében sem:
Hechter 1994: 326). Amennyiben az RDE-t alkalmazó empirikus kutató túl akar
lépni az egyszerûbb cselekvésmodellek motivációs feltevésein, szüksége van az
általa vizsgált konkrét szituáció más paradigmák keretében történt empirikus
elemzéseinek ismeretére. Csak így tudja megválasztani a preferenciák modellezésének azt
az útját, mely az empirikus tesztelés próbáját kiálló hipotézisekhez vezet.
Az alternatívák észlelése
A mérést végzõ társadalomtudós számára lényeges annak ismerete, hogyan látják
valójában a cselekvõk döntésük korlátozó feltételeit, és ez hogyan viszonyul az
objektíve mérhetõ változókhoz. Ennek a kérdéskörnek formalizálható modellek keretében
történõ vizsgálata kevesebb eredményt tud felmutatni, mint a motivációk elemzése,
és a meglévõ modellek alkalmazásaira nehéz példákat találni. Mindemellett
minden empirikus kutatás során szükséges valamilyen formában kezelni a szóban
forgó kérdést.
Az alternatívák észlelésével foglalkozó RDE-kutatások a szociológia területén
többnyire nem jutottak túl problémafelvetés és a tesztelhetõ modellek világától
messzeesõ elvont érvek szintjén. A hiányosságok gyökere az RDE-modell alapvetõ
sajátosságaiban rejlik. Míg a motivációk tekintetében nyitott a modell a legkülönfélébb
feltevések beépítésére, az alternatívák észlelésének és feldolgozásának processzusára
nincs kialakított formális keret az adott modellezési paradigmában.
A közgazdaságtanon belül is született alternatív modell az ilyen jellegû problémák
kezelésére (Simon 1982),19 de elsõsorban a pszichológián belül szenteltek kiemelt
figyelmet a racionális döntés kognitív korlátainak (áttekintés a legfõbb eredményekrõl:
Rabin 1998). Ám ezek az eredmények is elsõsorban az alapmodell
elégtelenségére hívják fel a figyelmet: laboratóriumi kísérleteket mutatnak be, melyek
cáfolják az elmélet bizonyos feltevéseit. Egyrészt kevés kutatás vállalkozik
arra, hogy formálisan tárgyalható, empirikusan alkalmazható alternatívát mutasson
be, másrészt a meglévõ, pszichológia által kínált módosításokat alig használják
empirikus szociológiai vizsgálatokban. A pszichológia empirikusan hasznosítható
eredményei közül az objektív és a szubjektív valószínûség kapcsolatának
megállapítására, és a kockázat kezelésére vonatkozó feltételezéseket kell kiemelnünk
(Kahneman–Tversky 1979). A Kahneman és Tversky nevéhez fûzõdõ kilátáselmélet
valóban sok hasznos fogódzót adhat az empirikus társadalomtudós számára.
A szociológiai cselekvéselméleten belül elsõsorban Raymond Boudon és
Siegwart Lindenberg foglalkozott az alapmodell átfogó módosítási lehetõségeivel
(Boudon 1989, 1996; Lindenberg 1989). Az utóbbi a kerethatás (framing effect)
figyelembevételére konkrét modellt szerkesztett, ám ez nem terjedt el eddig az
alkalmazásokban. Tekintve az elméleti fejlõdés jelenlegi szintjét, az empirikus
kutatások megtervezéséhez nyújtandó iránymutatások helyett csak két, a problémakezelés
fogalmi kereteit megadó terminus ismertetésére vállalkozunk.
Az egyik a szubjektív racionalitás fogalma, melynek használata elengedhetetlen
az észlelés szempontjából kifinomult modellek alkotásakor (Boudon 1989; Abell
1992: 98). A racionális döntést (legalábbis elvi szinten) nem mindig célszerû objektív
tényezõkhöz kötni, mert hibás következtetésekre juthatunk például a motivációk
tekintetében. A szubjektív racionalitás fogalmi keretében az egyén számára
rendelkezésre álló információk alapján értékeljük viselkedését.
A másik, empirikus kutatók számára lényeges terminus az áthidaló feltevések
(bridge assumptions) fogalma (Esser 1998; további hivatkozások: Kelle–Lüdemann
1998). Az empirikus modelleknek a tesztelhetõség érdekében rendelkezniük kell a
döntés szempontjából releváns magyarázó változók valamilyen véges készletével
(Opp 1998: 207). Ehhez szükségesek az RDE alkalmazója számára az áthidaló feltevések,
melyek összekötik a társadalmi struktúra makroszintjének jellemzõit az egyén
által észlelt szituációval (Esser 1998: 94–95), azaz a szubjektív racionalitás
modelljének méréséhez viszik közelebb a kutatót. Az ilyen hipotézisek elsõsorban a döntés
három aspektusára vonatkoznak. Ezek a cselekvõk számára elérhetõ alternatívák, a
választást meghatározó feltételek, valamint az alternatívák következményeinek
értékelése. Az áthidaló feltevések alkalmazásával explicitté teszi az empirikus elemzõ,
hogy ad hoc hipotézisekkel egészíti ki az elméleti igényességre törekvõ RDE-t, illetve
adott esetben más szociológiai paradigmák eredményeit építi be feltevéseibe.
Az alternatívák észlelésének sajátosságaival kapcsolatos mérési nehézségek
kezelése tehát nehezen megoldható a racionalista elmélet kompaktságának megbontása
nélkül. Szükségesnek látszik (a kutatás témájának megfelelõen) más paradigmák
keretei között született feltevések átvétele. Az alternatívák észlelésével kapcsolatban
is hangsúlyozzuk, hogy rendkívül fontos a modellezõ számára a vizsgálati területén
végzett, kevéssé elméletorientált tematikus kutatások eredményeinek alapos ismerete
(Lindenberg 1998: 69). Ezek visznek ugyanis közelebb az adott helyzetekben
releváns döntési korlátok feltérképezéséhez.
Statisztikai eljárások
Az eddigiekben azt vizsgáltuk, hogy milyen lehetõségeket kínálnak az RDE eredményei
az empirikus kutatás számára. Az alábbiakban azt nézzük meg, hogy mivel
járulhatnak hozzá a matematikai-statisztikai eljárások az RDE paradigmáján nyugvó
elemzések sikerességéhez. Két, a cselekvéselmélet és a szociológia számára fontos
eljárás alapelemeit mutatjuk be.
Diszkrét függõ változós regressziós elemzés döntéselméleti megközelítése
A szóban forgó regressziós modellek fõ sajátossága, hogy a magyarázott változó
korlátozott számú értéket vehet fel. A legegyszerûbb és legelterjedtebb modellekben
dichotóm függõ változókat alkalmaznak. A továbbiakban az egyszerûség kedvéért
LOGIT-modellként hivatkozunk az eljárásra, bár ez csak egy szûkebb halmaza a
diszkrét magyarázott változós modellcsaládnak. Az ilyen, kvalitatív függõ változóval
számoló eljárásoknak általában nagy a jelentõségük a szociológia szempontjából.
A megmagyarázandó jelenség ebben a keretben lehet például különféle, önmagukban
jellemezhetõ cselekvési lehetõségek közötti választás, ami különösen vonzóvá
teszi a módszert a cselekvéselmélet számára. A modell ekkor azt mutatja meg, hogy
mekkora az esélye egy alternatíva választásának a cselekvõ számára adott körülmények
függvényében, azaz:
ahol yi az i-dik egyén döntésének eredménye (értéke 0 vagy 1), x1i,...,x
mi a döntést meghatározó változók értékei az i-dik egyén esetében, β1,...,βm
pedig a regressziós paraméterek. A LOGIT-modellben F(w) értéke egy lognormális eloszlású
valószínûségi változó eloszlásfüggvényét követi.20
A kézikönyvek gyakran követett eljárása, hogy ezt a modellt a lineáris regresszióból
vezetik le, mérési problémaként feltüntetve a diszkrét változó jelenlétét. Létezik
azonban egy cselekvéselméleti kifejtése is a LOGIT-modellnek. Kiindulásként
tekintsük az egyes lehetséges döntési alternatívák hasznosságát és annak meghatározó
tényezõit egy lineáris additív modellben.21
ahol UiA az A alternatíva hasznossága az i-dik egyén számára, x1iA az egyes számú,
hasznosságot befolyásoló változó értéke. A alternatíva választása esetén, εiA pedig
egy hibatényezõ. A változók és a hasznosság értékei közötti összefüggéseket a β
paraméterek mutatják. Ahogy a hibatényezõ jelenlétébõl látható, a hasznosság értékét
ezen változók alapján csak valószínûsíteni lehet. A hasznosság ilyen sztochasztikus
értelmezésének léteznek elméleti interpretációi is, így nem ad hoc módon került
a hibatag a modellbe (Amemiya 1981: 1490).
Bizonyos változók értéke azonos a különbözõ alternatívák esetében, mások viszont
eltérõ értékeket vesznek fel az egyes kimenetelekben. Az utóbbi típusba tartozókat
választásfüggõ változóknak nevezzük. Ebben a modellben ezek határozzák
meg, hogy melyik alternatívát választja az egyén.
Az egyszerûség kedvéért legyen adott két alternatíva, A és B. Az i-dik egyén A-t
preferálja B-vel szemben, ha UiA > UiB. Kis átalakítások után A választásának a
valószínûségét az alábbi módon írhatjuk fel:
Amennyiben az εiB – εiA valószínûségi változóról feltételezzük, hogy lognormális
eloszlást követ, akkor az
eloszlásfüggvény az (1) és (2) egyenletekben bemutatott LOGIT-modell egy lehetséges
felírását mutatja.
Az itt felvázolt gondolkodási logika elméleti jelentõsége abban rejlik, hogy a
cselekvéselméleti modellfelírástól közvetlenül jutunk a mérési modellhez, ami nem
lehetséges a hagyományos eljárás alapján. Az empirikus kutatás kivitelezése
szempontjából a választásfüggõ változók bevezetésének van jelentõsége. Ezeknek, mint
láthattuk, nem egy értéke van minden egyénre, hanem döntésüktõl függõen különbözõ
értékük lehet. Használatuk révén lehetõség nyílik arra, hogy a változók szintjén
is definiáljuk azokat az egyének elõtt álló lehetõségeket és korlátokat, melyek
alapján döntésüket meghozzák.
A gyakorlatban a választásfüggõ változókkal (is) számoló modelleket elsõsorban
egy speciális területen használták, a napi közlekedési eszközök megválasztásának
módját próbálták magyarázni velük (Amemiya 1981: 1490–1491). Ugyanakkor találunk
példát arra is, hogy a jóléti rendszerek kialakításával kapcsolatos preferenciák
magyarázata során alkottak ilyen logikájú modellt (Heijden–Nelissen–Verbon
1997).
A fentiekben leegyszerûsítettük a modellfelírást. Valójában a hagyományos módon
számba vett magyarázó változók is szerepelnek az ilyen eljárást alkalmazó
vizsgálatokban, emellett a konstans (β0) értéke a feltevések szerint eltérõ a különbözõ
alternatívák esetén.
Az itt vázlatosan ismertetett modellezési logika elméleti szempontból elegánsabbnak
tekinthetõ, ha megvalósítható. Azonban kivitelezéséhez némileg több információra
van szükség, mint a hagyományos eljárás alapján készült elemzések
esetében. A konvencionális LOGIT-modell ugyanakkor éppúgy megfelelhet az elméleti
igényesség követelményeinek, ha megfelelõen vannak definiálva az egyes
változók hatásmechanizmusai.
Anyagi érdekeken kívüli megfontolások mérése reziduális módszerrel
A korábbiakban már utaltunk rá, hogy milyen mérési nehézségekkel találja szemben
magát az empirikus kutató, ha olyan motivációs tényezõk szerepét kívánja vizsgálni,
melyek hatása nem köthetõ az egyén anyagi viszonyaihoz. Az alábbiakban egy
korántsem problémamentes megoldási kísérletet mutatunk be.
Az eljárás alapfeltevése szerint két alapvetõ motivációs erõ befolyásolja az
egyének döntését a vizsgált helyzetben. Az egyik az anyagi önérdek, a másik valamilyen
morális megfontolás. Ez utóbbi tartalmára vonatkozóan a vizsgált szituációtól függõen
fogalmaznak meg konkrét feltevéseket. A feltételezett morális megfontolás
nem (vagy csak nehezen) mérhetõ közvetlenül. A vizsgált magyarázandó változó
elméleti és mérési modellje ekkor az alábbi módon írható fel (a lehetõ legnagyobb
egyszerûségre törekedve):22
ahol yi a magyarázott változó értéke az i-dik egyén esetében, x1 az anyagi önérdeket
reprezentáló változó, x2 pedig a morális megfontolások változója.
Az εe és έm valószínûségi változók az elméleti és
a mért modell hibatagjai, ahol έm = β2x2 + εe.
Ahhoz, hogy a morális megfontolásokat mérhetõvé tegyük, keresnünk kell egy
olyan függõ változót az adott populáció viselkedésével kapcsolatban, melynek értékeit
ugyanazok az anyagi és nem anyagi tényezõk határozzák meg, mint az általunk
vizsgált Y változót, ráadásul a morális megfontolások hatása ugyanúgy mûködik. A
módszer szerint erre a másik változóra futtatjuk elõször a mérési modellt. Az egyes
egyének esetében empirikusan regisztrált hibatag értékek feltételezésünk szerint
tehát tartalmazni fogják a morális megfontolások (anyagi érdekektõl független) hatását
is. Ezért, feltéve, hogy az Y és a másik változó elméleti magyarázómodelljében
található hibatagok függetlenek egymástól, a másik mért modell hibatagjával
kiegészítjük a (7) egyenletben leírt modellt, és így megközelítõ módon mérni tudjuk a
morális megfontolások hatását.
Az eljárás jól szolgálhatja például a cselekvések önértékének vizsgálatát, és
általában ott hasznosítható, ahol azt feltételezzük, hogy mérhetõ változóink nem tudják
teljesen lefedni a cselekvõk által számba vett tényezõket. Elsõsorban a
politikatudományban találkozhatunk ilyen jellegû elemzésekkel, ahol a képviselõk vagy a
választók döntéseinek ideológiai meghatározottságát vizsgálták vele (pl. Carson–
Oppenheimer 1984; Holmes 1990).
A hibás modellspecifikáció általában súlyos problémákat vethet fel az empirikus
vizsgálatok eredményeinek értelmezésekor, és ez kiemelten igaz erre a módszerre. A
szokásos regressziós modellezés során a rossz modellfelírás jó eséllyel (de nem
feltétlenül) vezethet nem szignifikáns mértékû hatásokhoz, ami a leginkább elterjedt
tesztelési stratégia alkalmazásakor csökkenti a tévkövetkeztetések esélyét. Ha
azonban az itt ismertetett modellezési keretben hiányosan, vagy nem megfelelõ módon
vettük számba az anyagi önérdek meghatározó tényezõit, vagy valamilyen, valójában
szerepet játszó nem anyagi szempontot nem vettünk figyelembe, akkor tévesen
juthatunk arra a következtetésre, hogy a kiegészítõ motiváció mûködésére vonatkozó
feltevéseink helyesek.
Összegzés
Az RDE képviselõi szerint a paradigmának fontos szerep juthat a szociológiai
elmélet és az empirikus kutatás egyesítésében (Hedström–Swedberg 1998: 70). Mint
az ismertetésünkbõl is kiderült, jelenleg még számos megoldatlan problémával kell
szembenéznie annak a kutatónak, aki RDE alapokon kíván statisztikai elemzéseket
folytatni. Az RDE empirikus kutatásokban való felhasználásának közgazdaságtanban
elért sikereit nem lehet egyszerûen megismételni pusztán az ott kifejlesztett
modellek szociológia által vizsgált területekre történõ kiterjesztésével. Az irányzatra
kritikus szemmel tekintõk a legfontosabb szempontok között róják fel a paradigma
empirikus alkalmazásokkal kapcsolatos hiányosságait (Green–Shapiro 1994: 10).
Szemére vetik, hogy az elmélet tesztelt állításai legfeljebb banális tényeket
fogalmaztak újra az RDE terminológiájában (Green–Shapiro 1994: 6).
Az RDE egyes hívei felhívják a figyelmet arra, hogy a régi elméletek
újrafogalmazása még csak az elsõ lépés az új paradigma fejlõdésében, és ennek alapján nem
tudunk még következtetéseket levonni termékenységére vonatkozóan (Lindenberg
1998: 58). Az irányzat egzakt és individualista közelítésmódja kedvez a statisztikai
elemzéseken nyugvó kvantitatív kutatásnak. Ugyanakkor bizonyos szubjektív tényezõk
fontossága az elméleti modellekben komolyan nehezíti az empirikus munkát.
Mindazonáltal a szerzõ szerény ismereteire alapozott véleménye az, hogy eleddig az
RDE kvantitatív empirikus vizsgálatok számára jelenleg nyújtott lehetõségeit sem
használták ki eléggé a szociológiában. A paradigma a jövõben a cselekvéselmélet
jelentõs fejlõdésének elmaradása esetén is fontos szerepet játszhat a társadalom
szociológusok számára érdekes, és eddig kevés sikerrel elemzett jelenségeinek
megértésében és egzakt eszközökkel történõ magyarázatában.
Irodalom
Abell, Peter 1991. Introduction. In: Abell, Peter (ed.) Rational Choice Theory.
Edward Elgar, Aldeshot, Brookfield, ix-xviii.
– 1992. Is Rational Choice Theory a Rational Choice of Theory? In. Coleman,
James–Thomas Fararo (eds.) Rational Choice Theory: Advocacy and Critique.
Sage, Newbury Park, 183–206.
Akerlof, George 1997. Social Distance and Social Decisions. Econometrica, 65,
1005–1027.
Amemiya, Takeshi 1981. Qualitative Response Models: A Survey. Journal of
Economic Literature, 19, 1483–1536.
Andreoni, James 1990. Impure Altruism and Donations to Public Goods: A Theory
of Warm-Glow Giving? Economic Journal, 100, 464–477.
Baron, James–Michael Hannan 1994. The Impact of Economics on Contemporary
Sociology. Journal of Economic Literature, 32, 111–1146.
Becker, Gary 1974. A Theory of Social Interactions. Journal of Political Economy,
82, 1063–1093.
Bernheim, Douglas 1994: A Theory of Conformity. Journal of Political Economy,
102, 841–877.
Binmore, Ken 1998. The Evolution of Fairness Norms. Rationality and Society,
10, 275–301.
Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein 1998 The Relationship Between Rational
Choice Theory and Large-Scale Data Analysis – Past Developments and Future
Perspectives. In: Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice
Theory and Large-Scale Data Analysis. Westview Press, Boulder, San Francisco,
Oxford, 3–27.
Boudon, Raymond 1989. Subjective Rationality and the Explanation of Social
Behavior. Rationality and Society, 1, 173–196.
– 1996. „The Cognitivist Model”: A Generalized ‘Rational Choice Model’.
Rationality and Society, 8, 123–150.
Carson, Richard–Joe Oppenheimer 1984. A Method of Estimating the Personal
Ideology of Political Representatives. American Political Science Review, 78,
163–178.
Csepeli György–Wessely Anna 1992. A közép-európai szociológia kognitív esélye.
Replika, május, 1–7.
Csontos László 1996. Túl jón és rosszon: a racionális döntések elméletének
recepciója Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 43, 326–331.
Elster, Jon 1989. The Cement of Society: A Study of Social Order. Cambridge
University Press, Cambridge
Esser, Hartmut 1998. Why are Bridge Hypotheses Necessary? In: Blossfeld, Hans-
Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice Theory and Large-Scale Data Analysis.
Westview Press, Boulder, San Francisco, Oxford, 94–111.
Frank, Robert 1985. Choosing the Right Pond: Human Behavior and the Quest for
Social Status. Oxford University Press, Oxford, New York
Frei, Bruno–Reiner Eichenberger 1989. Should Social Scientists Care About Choice
Anomalies? Rationality and Society, 1, 101–122.
Friedman, Debra–Michael Hechter 1988. The Contribution of Rational Choice
Theory to Macrosociological Research. Sociological Theory, 6, 201–218.
Goldthorpe, John 1998. The Quantitative Analysis of Large-Scale Data-Sets
and Rational Action Theory: For a Sociological Alliance. In: Blossfeld, Hans-
Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice Theory and Large-Scale Data Analysis.
Westview Press, Boulder, San Francisco, Oxford, 31–53.
Gould, Roger 1993) Collective Action and Network Structure. American
Sociological Review 58: 182–196.
Green, Donald–Ian Shapiro 1994. Pathologies of Rational Choice Theory.
Yale University Press, New Haven, London
Harsanyi, John 1969. Rational Choice Models of Political Behavior vs. Funcionalist
and Conformist Theories. World Politics, 21, 513–538.
– 1976. Advances in Understanding Rational Behavior. In: Harsanyi Essays on
Ethics, Social Behavior, and Scientific Explanation. Reidel, Dordrecht, 89–117.
Hausman, Daniel–Michael McPherson 1993. Taking Ethics Seriously: Economics
and Contemporary Moral Philosophy. Journal of Economic Literature, 31
671–731.
Hechter, Michael 1994 The Role of Values in Rational Choice Theory. Rationality
and Society, 6, 318–333.
– 1998. The Future of Rational Choice Theory and its Relationship to Quantitative
Macro-sociological Research. In: Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein (eds.)
Rational Choice Theory and Large-Scale Data Analysis. Westview Press,
Boulder, San Francisco, Oxford, 289–290.
Hechter, Michael–Satoshi Kanazawa 1997. Sociological Rational Choice Theory.
Annual Review of Sociology, 23, 191–214.
Hedström, Peter–Richard Swedberg 1998 Rational Choice, Situational Analysis,
and Empirical Research. In: Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein (eds.) Rational
Choice Theory and Large-Scale Data Analysis. Westview Press, Boulder,
San Francisco, Oxford, 70–87.
Heijden, van der Eline–Jan Nelissen–Harrie Verbon 1997. Altruism and Fairness in
a Public Pension System. Journal of Economic Behavior and Organization,
32, 505–518.
Hochman, Harold–James Rodgers 1969. Pareto Optimal Redistribution. American
Economic Review, 59, 542–557.
Holmes, Thomas 1990. Self Interest, Altruism, and Health Risk Reduction:
An Economic Analysis of Voting Behavior. Land Economics, 66, 140–149.
Huoranszki Ferenc 1999. Döntéselmélet és erkölcsi normák. Szociológiai Szemle,
1, 3–30.
Kahneman, Daniel–Amos Tversky 1979. Prospect Theory: An Analysis of Decision
Under Risk. Econometrica, 47: 263–291. [Magyarul: Kilátáselmélet: A kockázatos
helyzetekben hozott döntések elemzése. In: Csontos László (szerk.) A racionális
döntések elmélete. Budapest: Osiris – Láthatatlan Kollégium, 1998, 82–112.]
Kahneman, Daniel–Jack Knetsch 1992. Valuing Public Goods: The Purchase
of Moral Satisfaction. Journal of Environmental Economics and Management,
22, 57–70.
Kelle, Udo– Christian Lüdemann 1998. Bridge Assumptions in Rational Choice
Theory: Methodological Problems and Possible Solutions. In: Blossfeld, Hans-
Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice Theory and Large-Scale Data Analysis.
Westview Press, Boulder, San Francisco, Oxford, 112–125.
Langlois, Richard–Csontos László 1993. Optimization, Rule-Following, and the
Methodology of Situational Analysis. In: Maki, Uskali–Bo Gustafsson–Christian
Knudsen (eds.) Rationality, Institutions and Economic Methodology. Routledge,
London, New York, 113–132.
Lindenberg, Siegwart (1989) Choice and Culture: The Behaviorial Basis of Cultural
Impact on Transaction. In: Haferkamp, Hans (ed.) Social Structure and Culture.
De Gruyter, Berlin, 175–200.
– 1992. The Method of Decreasing Abstraction. In: Coleman, James–Thomas Fararo
(eds.) Rational Choice Theory: Advocacy and Critique. Sage, Newbury Park,
3–20.
Lindenberg, Siegwart 1998. The Influence of Simplification on Explananda:
Phenomenon-centered Versus Choice-Centered Theories in the Social Sciences.
In: Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice Theory and Large-
Scale Data Analysis. Westview Press, Boulder, San Francisco, Oxford, 54–69.
– Frey, Bruno 1993. Alternatives, Frames, and Relative Prices: A Broader View
of Rational Choice Theory. Acta Sociologica, 36, 191–205.
Marwell, Gerald–Pamela Oliver–Ralph Prahl 1988. Social Networks and Collective
Action: A Theory of Critical Mass III. American Journal of Sociology, 94,
502–534.
Miller, Gary 1997. The Impact of Economics on Contemporary Political Science.
Journal of Economic Literature, 35, 1173–1204.
Moksony Ferenc 1993. Hozzászólás Csepeli György és Wessely Anna „A közép-
európai szociológia kognitív esélye” címû tanulmányához. Replika, április, 64–71.
Nieboer, Anna-Petra 1998. Life Events and Well-Being: A Prospective Study on
Changes in Well-Being of Elderly People Due to a Serious Illness Event or Death
of the Spouse. Rijksuniversiteit, Groningen. Kézirat
Opp, Karl-Dieter 1998. Can and Should Rational Choice Theory Be Tested by
Survey Research? The Example of Explaining Collective Political Action. In:
Blossfeld, Hans-Peter–Gerald Prein (eds.) Rational Choice Theory and Large-
Scale Data Analysis. Westview Press, Boulder, San Francisco, Oxford, 204–230.
Orthmayr Imre 1997. Módszertani Individualizmus. Szociológiai Szemle, 2, 3–32.
Rabin, Matthew 1998. Psychology and Economics. Journal of Economic Literature,
36, 11–46.
Simon, Herbert 1982. A korlátozott racionalitás. Budapest: KJK
Sugden, Robert 1982. On the Economics of Philantropy. Economic Journal, 92,
341–350.
Szántó Zoltán 1992. A racionális döntések elmélete és a pozitív társadalomkutatás.
Hozzászólás Róna-Tas Ákos „A racionális döntések elmélete a szociológiában” címû
cikkéhez. Replika, 4, 116–118.
– 1998a A racionális döntések elméletén nyugvó társadalomtudomány. In. Csontos
László (szerk.) A racionális döntések elmélete. Budapest: Osiris – Láthatatlan
Kollégium
– 1998b A makroszociológia mikroalapjairól. Gondolatok Tardos Róbert „Szociológiai
válaszkísérletek a mikro-makro problémára” címû tanulmánya kapcsán.
Szociológiai Szemle, 2, 89–108.
Tardos Róbert 1998. Szociológiai válaszkísérletek a mikro–makro problémára.
Szociológiai Szemle, 1, 3–22.
Weber, Max 1986 [1922]. Gazdaság és Társadalom. Budapest: KJK
Zafirovski, Milan 1999. What is Really Rational Choice? Current Sociology
4, 47–132.
*Az áttekintés elkészítését a Soros Alapítvány Hazai Doktorandusz Ösztöndíj programja,
valamint a BKE Szociológia Tanszéke támogatta. A szerzõ köszönettel tartozik Szántó
Zoltánnak és Takács Károlynak a tanulmány egy korábbi változatához fûzött
megjegyzéseikért.
1. Talán említést érdemel az is, hogy a kötet szerzõinek túlnyomó többsége európai kutató, ami
jól tükrözi az irányzat követõinek összetételét (Hechter 1998: 282). Ennek nincs jelentõsége
a könyvben vagy az alábbi áttekintésben vizsgált tartalmi kérdések szempontjából. Ám nem
haszontalan megemlíteni ezt a jellegzetességet egy olyan közegben, ahol a modellalkotásban
és/vagy mérésben egzaktságra törekvõ irányzatokat néha az a vád éri – nem minden hatás
nélkül ezen kutatási programok recepciójára – , hogy az észak-amerikai társadalomtudományi
szemlélet európai hagyományoktól idegen közelítésmódjának megtestesítõi
(vö. Csepeli–Wessely 1992; Moksony 1993).
Egészen más a helyzet ugyanakkor a politikatudomány területén. Green és Shapiro (1994: 3)
összesítése szerint az American Politikal Science Review cikkei között az ötvenes évekbeli 0
százalék, és a nyolcvanas években tapasztalt 20 százalékos arány után, a kilencvenes évtized
elején közel 40 százalékos arányt képviselnek a racionális döntések elméletét alkalmazó
publikációk. Mindemellett az irányzat képviselõi megbecsült tagjai az észak-amerikai
politikatudományi tanszékeknek, akiknek racionális döntéselméleti képzettségét anyagilag is
elismerik (Hechter 1998: 281).
2. Az alábbiakban a szöveg gördülékenységének megõrzése végett többnyire az RDE rövidítést
használjuk.
3. Más szerzõk szerint ugyanakkor a racionális döntések elmélete (rational choice theory) és a
döntéselmélet (decision theory) két, jól elválasztható kutatási irányt képviselnek (Hechter–
Kanazawa 1997: 192–193). Gondolatmenetünk szempontjából az ilyen típusú definíciós
különbségeknek nincs különösebb jelentõsége.
4. Néhány kutató szerint a racionális döntések elméletének egyenesen explicit makroelméletre
van szüksége az ad hoc áthidaló feltevések elkerülése végett (Blossfeld–Prein 1998: 9).
5. Nem szeretnénk a paradigma szociológiai irányzatának sajátszerûségét túlbecsülni, hiszen
többek szerint a racionális döntéselméleti kutatások egy része épp a lehetõ legnagyobb
általánosságra törekszik, a társadalmi valóság egy-egy szeletének univerzális
magyarázatának ambíciójával (Green–Shapiro 1994: x.; 6; Blossfeld–Prein 1998: 6).
6. Ez a meghatározás viszonylag közel áll a racionalitás hétköznapi fogalmához (lásd errõl
Harsányi 1976: 90). Harsányi amellett érvel, hogy a racionális döntések közgazdászok által
használt tudományos fogalma ennél tágabb. E szerint racionális viselkedés az, amely
megfelel bizonyos formális kritériumoknak (Harsányi 1976: 92–93). A cél-eszköz modell
ennek speciális esete.
7. Az angol nyelvû szakirodalom „thick” és „thin” modellekrõl beszél.
8. Természetesen kettõnél több explikációja létezik a racionális döntés fogalmának, különbözõ
szintû tartalmassággal és tesztelhetõséggel.
9. Lásd Harsányinak (1976: 90.) a hétköznapi racionalitásfogalom egyik értelmezésérõl adott
megfogalmazását. Szántó Rapoport megfogalmazását tekinti mértékadónak. Eszerint a
normatív döntéselmélet azt vizsgálja, hogy miképpen viselkednének az emberek, ha
tökéletesen racionálisak lennének (Szántó 1992: 118). A racionalitással kapcsolatos fogalmi
zavarok elkerülése érdekében itt kerültük ezt a megfogalmazást.
10. A társadalomtudományi individualizmusnak több, egymással nem mindig
összeegyeztethetõ típusa lehetséges (Orthmayr 1997: 5–6), így a paradigma individualizmusával
kapcsolatos kérdés némileg összetettebb.
11. Mindazonáltal az elméleti kérdések vizsgálata ebben az áttekintésben szükségszerûen
felületes lesz.
12. Egy érdekes kísérlet bemutatását lásd: Huoranszki (1999).
13. Harsányi János már sokszor idézett, a racionális döntéselmélet kiterjesztésének
lehetõségével (is) foglalkozó tanulmányában szintén ebbe a kategóriába sorolható kiegészítõ feltételezésekkel élt (Harsányi 1969: 521–522).
14. Mit várhatunk pélldául két, saját jólétével nem törõdõ, a másikkal szemben tisztán altruista
cselekvõ interakciójától?
15. Az altruizmus fogalmának többféle definíciója és csoportosítása létezik párhuzamosan a
társadalomtudományokban. Itt a 2. pont elején kifejtett motivációs tényezõt nevezzük altruizmusnak.
16. Ti. oda, hogy nem a cselekvés eredményében, hanem magában a cselekvésben rejlik annak
értelme.
17. Alkalmazásához lásd: Nieboer (1998).
18. Például méltányos elosztással kapcsolatos preferenciák feltételezése. Az ilyen preferenciák
kialakulásának evolúciós magyarázatával együtt lásd Binmore (1998).
19. A korlátozott racionalitást feltételezõ modellek szituációs logikai elemzésekbe történõ
beépítéséhez lásd: Langlois–Csontos (1993).
20. Az F(w) eloszlásfüggvény értéke a w valószínûségi változó adott w* értékénél azt mutatja,
hogy mekkora a valószínûsége annak, hogy w