E századvégen újra nagy választás elõtt állunk: a modernitás (posztmodernitás)
valamilyen társadalmi, illetve gazdasági formája mellett kell döntenünk, indítja
provokatív tanulmánykötetét a szerzõ. Célja a demokrácia és a nacionalizmus közötti
ellentét bemutatása, a két szemben álló fogalom elemzése a román társadalom példáján.
A könyv címe – kis változtatással – tudatosan ismétli meg a román
eszmetörténetben híressé vagy inkább hírhedtté vált szerzõ, A. C. Popovici:
Nacionalizmus és demokrácia? címû, 1910-ben megjelent mûvét, erõteljesen
szembehelyezkedve annak érvelésével és végkövetkeztetéseivel, határozottan a
mindennapi élet és a gondolkodás demokratizmusa mellett foglalva állást. Roth
átfogó kísérletet tesz arra, hogy a nacionalizmus és a demokrácia témakörét,
történeti és elméleti összefoglaló keretében, a román történelmi és aktuális
valósággal szembesítve közelítse meg.
A nacionalizmus vagy demokrácia? nagyrészt a szerzõ 1990 és 1999 között e
témában publikált írásainak gyûjteménye. Ennek ellenére a könyv koherens egészet
alkot, a benne található tanulmányok pedig egy-egy téma kritikai analízisét képezik,
újragondolásai egy térségünkben jól ismert tudományos anyagnak, amelyet
statisztikai-, demográfiai anyagokra építõ másodelemzések egészítenek ki. A
tanulmányok vezérfonala a román nacionalizmus elemzése, és annak hatása a
kisebbségek és a többség életére.
A könyv elsõ része a nacionalizmus, a második a kisebbségek, a harmadik pedig
a következmények kérdése köré csoportosuló tanulmányokat tartalmazza. A
nacionalizmus-tanulmányokban Roth a nemzetet és a nemzeti kérdést a modernitás
termékének tekinti, amely különbözõ módon jött létre Európa különbözõ
térségeiben. Áttekintve az erre vonatkozó szakirodalmat, a hangsúlyt a keleti
térségben kialakuló nacionalizmus specifikus voltára, és fõként a román
nacionalizmusra helyezi. Kelet-Európában a „nacionalizmus paradoxonjának”
nevezhetõ jelenség valósult meg, amely a modernizációs folyamat késésére adott
reflexként értelmezhetõ, s amelyet a késésbõl fakadó frusztráció és agresszivitás
jellemez. Ez hatványozottan érvényes Románia esetében, érvel a szerzõ, ahol a
társadalmi, kulturális és gazdasági struktúrák modernizációja elmaradt, az átvett
alkotmányos struktúrák elemei nem stabilak, így demokratizmusuk nem teljes, és
ahol a nemzeti ideológiában a nacionalizmus egyben antidemokratizmust és
nyugatellenességet is jelent. A román nacionalizmus etnocentrizmusa a nemzet
szellemiségének hordozójaként a parasztságot jelöli meg. Ugyanakkor az
indusztrializmus, az urbánus életmód, a piacgazdaság mint nemkívánatos
tulajdonságok jelentek meg a közgondolkodásban. Ez a nacionalista
antimodernizmus ma is életképes, virulens eleme a román társadalmi gondolkodásnak.
A könyv második része a romániai kisebbségek (fõként a magyar, a német, a
zsidó és a roma kisebbségiek) történelmével, identitásával foglalkozik, kiegészítve az
inter- és multikulturalitás vizsgálatával. A több etnikum együttélésének
következménye több, mint egyszerû kulturális vagy nyelvi kölcsönhatás. A hosszas
történelmi együttélés során több-kevesebb súllyal mindig az identitás és asszimiláció
problémája vetõdik fel. Európa keleti felében az interetnikus kapcsolatokat a történelmi
helyzet problematikussá tette. Ez az állítás különösen érvényes a Romániában élõ
etnikumok esetében, ugyanis a társadalmi-politikai struktúrák túl gyakran változtak
a történelem folyamán, így a hatalmi arányok hirtelen változása az addig domináns
etnikumot alárendelt pozícióba helyezte, és fordítva. A szerzõ ebben a
referenciakeretben elemzi az identitás/asszimiláció közötti kapcsolatot, a többség és
kisebbség viszonyára vonatkoztatva. A román nacionalizmus etnokratikus irányultsága pedig
minden kisebbség esetében e században végig, néhol erõszakkal is, az asszimilációt
szorgalmazta. A szerzõ érzékletesen vezeti végig az identitás/asszimiláció
fogalompáros magyarázatát a magyar, a német és a zsidó kisebbség esetében, elemezve a
különbözõ identitáselemek épülését, illetve az asszimiláció különbözõ komponenseit,
például a vegyes házasságokat.
Kiemelt helyen szerepelnek a romániai zsidó kisebbség helyzetével foglalkozó
írások (Emancipáció, asszimiláció, zsidó identitás, illetve Ki „hozta be” a
kommunizmus Romániába? címû tanulmányok). Kevés munka született, amely a romániai
zsidóság történelmi helyzetére ilyen jól megalapozott, statisztikai-demográfiai
elemzést nyújtana. Roth kiemeli azt, hogy a zsidóság esetében az identitás/asszimiláció
fogalompáros kiegészítendõ az emancipáció fogalmával. A vezérfonal pedig az,
hogy a zsidó kisebbség emancipációja elkerülhetetlenül összekapcsolódik az
asszimiláció néhány aspektusával. A zsidóság emancipációja az a belsõ, bipoláris
folyamat, amely a modern társadalmak kialakulásához szervesen kötõdik, és magában
hordozza az izoláció és autoizoláláció leküzdését is. Az asszimiláció és emancipáció
kettõssége felelõs azért, hogy kettõs, sõt hármas identitásról is beszélhetünk e
kisebbség esetében. A zsidó kisebbség „eltûnése” Romániából, a deportálásokból, a
kivándorlásból, a népesség elöregedésébõl, és a következõ generációk fokozott
identitásvesztésébõl adódik. Ezt a szerzõ érzékletesen szemlélteti egy kolozsvári
zsidó család krónikáján keresztül. Kevésbé feldolgozott, de ugyanolyan mértékben
érdekes a zsidó kisebbség szerepe és részvétele a második világháború utáni
közvetlen korszakban, a román kommunista pártban. A román közgondolkodásban
erõsen él az a „képzet”, hogy a „zsidó hozták be a kommunizmust”, így ez erõs forrása
az antiszemitizmusnak. Ez az elgondolás azt emeli ki, és használja exkluzív módon,
hogy a kezdeti periódusban a román kommunista mozgalomban túlreprezentált,
aránytalanul nagy volt a zsidó kisebbségiek aránya. A szerzõ ellentételezésként
hangsúlyozza, hogy az ilyen típusú érvelés félrevezetõ lehet, ugyanis nemcsak a
zsidó kisebbség volt aránytalanul képviselve, hanem a magyar kisebbség is, vagy,
hogy a zsidóság túlreprezentált volta ugyanúgy megnyilvánult a gazdasági életben,
az urbánus életmódot képviselõk körében, mint a második világháború
emberveszteségei között. Ugyanakkor ez a „túlreprezentáltság” egyre inkább, és intenzíven
„romlott le”, ugyanis a román kommunista párt az etnikai homogenizációt tûzte ki
céljául, nemcsak a párt sorain belül, hanem az egész társadalmi életre nézve. A
kommunizmus mellett való döntés motívumai között a zsidóság esetében megemlíti
az eredeti ideológiával való szimpatizálást, amennyiben az internacionalizmust tûzte
zászlajára, és a társadalmi igazságosságot hirdette. Az ideológia azonban utópiának
bizonyult – hasonlóan a kommunizmus fasizmussal szembeni választásához. Ez az
oka annak, hogy a kommunista párt zsidó tagjai nagyon hamar kiábrándultak, és
gyors ütemben szakítottak a kommunista mozgalommal.
A harmadik részben a szerzõ megpróbálja összegezni mindazon valós, illetve
potenciális következményeket, amelyeket a nacionalizmus speciális romániai
megjelenési formája hozhat a kisebbségek, és az egész román társadalom életébe. Itt
fõként két gondolatkörre fókuszál, az egyik az emigráció, mint szimptomatikus
jelenség, a másik az integráció, a modernizáció és a demokrácia kérdésköre. Az
emigráció fontos téma, szociális probléma a román társadalomban, ugyanis a második
világháborútól napjainkig az országot elhagyók száma egymillió körül mozog, és
egyes kisebbségek szinte teljesen „eltûntek”. A német és a zsidó kisebbségekrõl van
szó. E két kisebbség esete közös tartalmakat rejt, ugyanis a masszív, majdnem teljes
kivándorlás „sikeressége” a hasonló helyzetnek köszönhetõ. Roth megfogalmazása
szerint a befogadó „anyaországok feltételek nélkül, energikusan támogatták a saját
etnikumhoz tartozók bevándorlását”. A magyar és a roma etnikum esetében a
kivándorlási esélyek jóval korlátozottabbak. Az erdélyi magyarok emigrációja a háború
utáni idõktõl napjainkig mindig a magyar állam attitûdjeitõl, a román társadalom
belsõ helyzetétõl és a két ország közötti kapcsolatoktól függött. Annak ellenére,
hogy a kivándorlási folyamat jelentõs e kisebbség esetében is, ez mégsem vezetett
a teljes vagy majdnem teljes eltûnésig. A szerzõ azonban megkockáztatja azt a
feltevést, miszerint ha a magyar kisebbség kivándorlási körülményei hasonlóan alakultak
volna a német, illetve a zsidó kisebbségekéhez, akkor ugyanaz a jelenség
érvényesült volna. Az emigrálás motivációi között a politikai-ideológiai, a gazdasági, a
társadalmi immobilizmust, és a kommunista-nacionalista rendszer etnocentrizmusát
jelöli meg. Igaz az a tény is, hogy a kivándorlás nagy mértékben köszönhetõ a
román állam mindenkori homogenizáló törekvéseinek. A romániai kisebbségek a
gazdasági ellehetetlenülés többség által is osztott helyzete mellett az asszimiláló,
homogenizáló törekvések célpontjai is voltak az elmúlt évtizedekben. A társadalmi
homogenizáció kommunista ideológiája az összes különbözõség eltûntetését tûzte ki
célul. A könyv utolsó tanulmánya mindezek jegyében azt taglalja, hogy a román
társadalom milyen eséllyel indul az euroatlanti integrációban, és hogy a jelenlegi
helyzetbõl kiindulva elképzelhetõ-e egy erre vonatkozó optimista forgatókönyv.
Mintegy válaszolva erre a kérdésre, Andrei Roth a belsõ stratégiai problémákat
a gazdasági, politikai és mentalitásbeli modernizációs problémákban jelöli meg.
Nacionalizmus vagy demokrácia? Ez a választás két alternatívája. A könyv
tanulmányai a demokrácia mellett érvelnek.