Bevezetés
A globalizáció hatásait a szociális jólét területén legtöbbször olyan
makrorendszereken keresztül vizsgálják, mint a nyugdíjrendszer és az egészségügy,
vagy a szociális támogatás rendszerei. Ezeket különbözõ szociálpolitikai tételekkel
összefüggõ közkiadások makroszintû adatai alapján elemzik. A globalizáció hatására
a termelés és a foglalkoztatás rendszereiben végbemenõ reformok azonban a cégek
mikroszintû kutatásainak is témái. A mikro- és makroszintû kutatás ezen két
megközelítése gyakran vezeti a globalizáció hatásaival foglalkozó kutatásokat
párhuzamos ösvényekre, amelyeken a gazdálkodók lépései, stratégiái gyakran a
globális változások alárendeltjeinek látszanak. A mikroszintû szereplõk – hasonlóan
a makroszintûekhez – viszont nem egyszerûen elszenvedik a globális hatásokat és
reagálnak azokra, hanem egyidejûleg újra is értelmezik egymás közt fennálló piaci
és szervezeti kapcsolataikat. Összetett, több színtéren zajló társadalmi
alkufolyamatok figyelhetõk meg a mikro- és makroszintû szereplõk között a jóléti
rendszerekhez való hozzájárulásokról és a viselt felelõsségekrõl a globalizáció
hatásaihoz való alkalmazkodás során is. Ezek az alkufolyamatok zajlanak immár egy
jó évtizede a nyugat-európai szociális jóléti reformok esetében. Globális
kontextusban a versenyképes gazdálkodás financiális és monetáris követelményei
arra ösztönzik a kormányzatokat és a „politikacsinálókat”, hogy kötelezzék el
magukat a jóléti rendszerek makroszintû változtatása mellett (a nyugdíj- és
egészségügyi reformok, a szociális szolgáltatások privatizálása, a szociális kiadások
lefaragása stb. terén). Ugyanakkor a fejlett gazdaságok mikroszintû szereplõi – az
üzleti világ menedzsmentje, a munkáltatók – szintén keresik azokat a stratégiákat,
amelyekkel meg tudnak felelni a globális versenyképesség követelményeinek.
A termelés költségeinek lefaragására, éppúgy, mint a különbözõ típusú
beruházások hatékonyságának növelésére, valamint e két lehetõség kombinációira
számos eszköz áll rendelkezésre. Ez igaz a humán erõforrás gazdálkodásra is. A
munka, a termelés egyéb összetevõihez hasonlóan, miként például a technikai
felszerelés is, egyszerre költség és beruházás. A vállalkozások szintjén
munkaerõköltségen nemcsak a fizetést, a bérterheket és az úgynevezett szociális
juttatásokat (segélyek, biztosításialap-hozzájárulás, étkezési jegyek stb. formájában)
értik, hanem a kiadások olyan egyéb formáit is, melyek révén a munkavállalók
kívánt mennyiségét és minõségét tudják biztosítani. Így, a folyamatos szakképzéssel,
a vállalat szociális infrastruktúrájának kiépítésével, esetleg a közlekedés vagy a
lakáshoz jutás költségeinek támogatásával kapcsolatos kiadásokat is. Ezek a
kiadások egyúttal befektetések is, melyek – közvetve vagy közvetlenül, hosszú-
vagy rövidtávon – a munka hatékonyságát hivatottak fokozni. A makroszintû
döntések és kiadások azonban maguk is alakítják a munkaerõ költségeit és
minõségét egyaránt. A kormányzatok
a vállalkozások bérterheinek és szociális hozzájárulásainak emelésével közvetlenül
növelhetik a munkaerõköltségeket. Az oktatás és a szakképzés közkiadásai, a
lakáshoz jutás és a közlekedési vagy az egészségügyi gondoskodás kiadásai,
amelyek mind hozzájárulnak a munkaerõ újratermelésének javulásához, az emberi
tõke jobb minõségéhez, s így a munka termelékenységének növekedéséhez,
közvetve alakítják a munkaerõköltségeket. Az emberi tõke minõségéért viselt
felelõsségek és a különbözõ financiális terhek (például a képzés, a közlekedés vagy
az egészségügy terén) igen különbözõ módon oszlanak meg az államok, a
munkaadók és a munkavállalók között a különbözõ fejlett országokban. A reformok
és a kiadások csökkentése, akár az állam, akár a munkaadók részérõl – motiválja
azokat akár az átalakulás, akár az integráció vagy a globalizáció –, felvetik a mikro-
és makroszintû szereplõk között a jobb versenyképesség költségeinek és
eredményeinek újraelosztását.
Az állami és a munkahelyi jóléti rendszerek közti kapcsolat idõrõl idõre viták
tárgya. Vajon a munkahelyi jóléti gondoskodás rendszere kiegészíti az államit, avagy
pótolja azt? Vajon a vállalkozások emberi erõforrás gazdálkodásukból fakadó
érdekeik miatt ajánlanak fel többlet ellátásokat munkavállalóiknak, avagy a
közgondoskodás hiányában kényszerülnek (bizonyos esetekben törvény kötelezi õket) arra,
hogy részben vagy egészben átvegyék bizonyos szociális, oktatási, szakképzési
funkciók pénzügyi terheit? És vajon mi a szakszervezetek szerepe és álláspontja e
redisztribúciós folyamatban? Mely munkavállalói rétegek milyen mértékben és
milyen feltételek mellett részesülnek ennek az újraelosztásnak az eredményeibõl? Mely
munkaadók milyen rendszereket hívnak életre? Mely társadalmi csoportok maradnak
részben vagy egészben ki a munkahelyek jóléti politikájának hatókörébõl? A
globalizáció, a privatizáció, vagy a Közép- és Kelet-Európában történõ széles körû
átalakulás során a termelési és a jóléti rendszerekben történõ változások újra meg
újra a viták középpontjába állítják a jóléti rendszerek gazdasági funkcióit éppúgy,
mint a munkahelyek társadalmi funkcióit.
Ez a tanulmány a globalizáció és a nemzetközi verseny folyamatainak valamint e
folyamatok kapcsán a jóléti ellátásokkal kapcsolatban kibontakozott vitáknak – a
hatásokat feltérképezõk, értelmezõk, értelmezni tudók felelõsségét jelzõ vitáinak – a
szociálpolitikában megjelenõ következményeivel foglalkozó
kutatáson1 alapul. Az
EU és az OECD alapokmányai, amelyek leszögezik, hogy a szociálpolitika és a
gazdaságpolitika egymásra épülnek, a közkiadások túlzott növekedésének veszélyeivel
kapcsolatos aggodalmaknak is hangot adnak. Az egyre nyitottabb nemzetközi piacok
nyomása és a fokozódó versenyképesség igénye szintén kihívást jelentenek az
európai jóléti rendszerek számára. Európában a válaszok sokszínûsége széles körben jól
ismert és gyakran aggodalmakra is okot ad, hiszen az eltérõ munkaerõköltségek
a versenyképes bérek fenntartása céljából „szociális dömpinghez” vagy a jóléti
normák leértékeléséhez vezethetnek (Hantrais 1995; Esping Andersen 1996; George–
Taylor-Gooby 1996).
Globalizáció és átalakulás összefonódása Közép- és Kelet-Európában
A kilencvenes évek kezdete óta a fejlett országokban felvetõdöttekhez hasonló
problémákkal találják szembe magukat a közép- és kelet-európai országok, köztük
Magyarország is. Mindez azonban politikai és gazdasági átalakulásuk sajátos
körülményei közepette még érzékenyebben vetõdik fel. A politikai és elméleti viták
ezekben az országokban többnyire a jóléti rendszerek jellegét, tartalmát alakító politikai
mezõre irányulnak. A globalizációs tézis jegyében külsõ nemzetközi erõk erõs és
idõnként meghatározó befolyást gyakorolnak a jóléti rendszereket alakító nemzeti
vitákban. A globalizációs elméletek hangsúlyozzák a nemzetközi tényezõk
fontosságát a nemzeti szociálpolitikák vonatkozásában, és azt, hogy a követendõ
gyakorlattal kapcsolatos politikai vitákat a nemzetközi hatások várható befolyásával
kapcsolatos feltevések alakítják.
Magyarország és a többi közép- és kelet-európai ország számára a kilencvenes
évek a politikai, gazdasági és társadalmi átalakulással együtt a piacaik megnyitásával
járó, fokozódó nemzetközi verseny idõszaka is volt. Ebben a helyzetben a munkaerõpiac
és a jóléti gondoskodás miatti aggodalmak a kilencvenes évek politikai
vitáiban kiemelt szerepet játszottak, és játszanak még ma is. Egyes közgazdászok és
politika döntéshozók szerint a nemzetközi verseny kezelésének legjobb módja a
munkaerõpiac deregulációja és az állami jóléti és társadalombiztosítási kiadások
csökkentése. Egy ezzel ellentétes álláspont szerint a legjobb út az oktatási beruházás,
a technológiai fejlesztés és a munkaerõvel való együttmûködés. Ez a stratégia csak
folyamatos jóléti ráfordítások és adott munkavállalói jogok fenntartása esetén lehet
eredményes. Mások azt állítják, hogy a közjavakba és a szociális biztonságba való
beruházások szükségesek ugyan a versenyképesség fenntartása miatt és a munkára
való ösztönzés erõsítése érdekében, ám a társadalmi juttatások módosítására mégis
szükség van.
A Magyarországon végbemenõ politikai, gazdasági és társadalmi átalakulás során
a bérköltségek és a jóléti gondoskodás társadalmilag érzékeny problémái számos új
politikai, gazdaságpolitikai, gazdálkodói kérdést vetnek fel, úgymint a szociális
ellátások kemény költségvetési korlátokon belül maradó biztosításának kérdését, a
kormányzati támogatások és szolgáltatások szintjének változtatásáét, a munkahelyek
társadalmi funkcióinak és a gazdálkodó szervezetek intézményes jóléti szerepének
módosulásáét. Az üzleti élet szereplõinek a munkaerõpiaci intézményekkel, a
szakképzéssel, a munkaerõpiaci mobilitással, a nõk foglalkoztatásának változó
társadalmi feltételeivel és az általános szociális ellátórendszerek szerkezetével és
mûködésével kapcsolatos nézetei kevésbé ismertek, mint az elméleti szakemberek
véleménye. Kutatásunkat a gazdálkodók nézeteinek és felfogásának jobb megismerése
érdekében indítottuk. Arra törekedtünk, hogy a jóléti gondoskodás olyan különbözõ
fejleményeivel kapcsolatban, mint a szociális és egészségügyi reformok, mint az
oktatás és a szakképzés, a munkanélküli biztosítás, a családellátások, a munkához
kapcsolódó juttatások és a mindezeket finanszírozó rendszer alakulása, megismerjük
az üzleti élet befolyásos szereplõinek álláspontját. Olyan felsõ vállalatvezetõk
véleményére koncentráltunk, akik a globalizáció és az erõsen kompetitív nemzetközi
piacok növekvõ nyomása alatt mûködõ cégeknél dolgoznak, hiszen az, amit a jóléti
gondoskodás kérdéseiben képviselnek valamint az a befolyás, amit a politikai
vitákban gyakorolnak, messzemenõen fontos lehet a jóléti reformokban gondolkodók
számára. Vállalataik aktuális helyzete, piaci stratégiáik, jóléti politikáik, valamint
személyes vezetõi elképzeléseik egyaránt tükrözik a lehetõségeket és a kényszereket,
amelyek e sajátos közép-kelet-európai régióban az egymással összefonódva,
párhuzamosan zajló átalakulás és globalizálódás társadalmi és gazdasági
folyamataiból adódnak.
Versenystratégiák a globalizáció folyamatában
A kutatási téma, a versenyképesség és a jóléti rendszer összefüggéseibõl adódott,
hogy olyan nagy és közepes vállalatokra kell összpontosítanunk, amelyek
nemzetközi piacokon mûködnek, noha ágazataik (elektronika, gépgyártás, acélgyártás és
vaskohászat, élelmiszer-feldolgozás, dohány-, textil-, gyógyszer- és vegyipar,
energiaellátás) eltérõ mértékben nyitottak a nemzetközi versenynek. Különböznek
munkaerõ és szakképzettség iránti szükségleteiket, technológiai fejlettségüket, szervezeti
és mûködési mintáikat illetõen is. Kevés kivétellel (ilyen a Nitrokémia, a Herendi
Porcelán Manufaktúra és a Dunaferr) mintánk már külföldi és/vagy magyar
részvétellel privatizált vállalatokból (mint pl. a British American Tobacco, a Reemtsma, az
Ikarus, az EGIS), vagy multinacionális cégek által alapított új magyarországi
vállalatokból (mint például az IBM, a Philips, a Nokia stb.), vagy magyar
vállalkozásokból (ilyen a Karsai Rt.) állt össze. Megpróbáltuk az ország különbözõ
régióit lefedni, amikor a vállalatokat és a megkérdezett vezetõket mintánkba
beválogattuk, hogy a munkaügyi és a jóléti témák kutatásában idõrõl idõre
felbukkanó regionális különbségeket is érzékelni tudjuk. A kutatásban szereplõ
vállalatok a magyar gazdaságnak azt a fejlõdõ szegmensét képviselik, ahol a
termékkibocsátás és az export a kilencvenes évek közepe óta növekedett, ahol
a fizetések a munkaerõpiaci átlag fölé emelkednek és ahol – az 1989 elõtt állami
vállalatként létezõ, majd privatizált és/vagy átalakított vállalatok
esetében – a munkavállalók száma radikális létszámcsökkentések után stabilizálódott.
Ezen társaságok menedzsereinek többsége vállalatuk sikereit olyan tényezõkkel
magyarázza, mint termékeik magas minõsége, képzett munkaerõjük, termékeik sokfélesége
és a korszerû technológia. A megkérdezett vezetõk között csak egy csekély
töredék tekinti az olcsó munkaerõt cége versenyképessége szempontjából fontos
tényezõnek (lásd 1. táblázat).
Vállalatuk hosszú távú céljai között a menedzserek leggyakrabban a termelési
költségek csökkentését említették, majd az új piacokra való betörést, a technológiai
fejlesztést és az új termékek bevezetését, ahogy ezt a 2. táblázat illusztrálja. A teljes
termelési költségeken belül azonban a válaszolók tulajdonképpen viszonylag
alacsony jelentõséget tulajdonítottak a bérköltségeknek. Ahol viszont a vállalatok a
leginkább érzik a nemzetközi verseny nyomását az a termelési költségek egészével
összefüggõ árverseny – 70 százalékban – és a jobb marketing-tevékenység – 47
százalékban említett – területei.
A versenyképesség szempontjából a megkérdezett vállalatvezetõk majd mindegyike
(97–98%-uk) nagy jelentõséget tulajdonított a technológiai fejlesztésnek, a
költségcsökkentésnek és a munkaerõ képzettségének. Az a tény, hogy a
versenyképességgel kapcsolatban az alacsony bérköltséget még egy negyedük sem ítélte
fontosnak (24%), jól tükrözi, hogy ezek a vállalatok a termelési költségek lefaragásának
más, nem az alacsony munkabérre épülõ stratégiáját követik (3. táblázat). A piacvesztést,
a jövedelmezõség csökkenését és a termelés más országokba való áthelyezését
tekintik a versenyképesség csökkenésébõl fakadó legkomolyabb veszélyeknek.
A kutatás során kifejtett vállalatvezetõi vélemények többsége az emberi erõforrás
stratégiák részeként mindennél erõsebb hangsúlyt helyezett a nemzetközi versenyben
való helytállás szempontjából a minõségi munkaerõ megszerzésére. Ezen vállalatok
emberi erõforrás stratégiáiban a munkavállalók képzettsége és korábbi szakmai
tapasztalatai mellett az együttmûködõ magatartást és a munkaerõ stabilitását
említették még, mint nagyon fontos és fontos tényezõket. Bizonyos esetekben a
munkaerõ olyan jellemzõi, mint a képzettség szintje, a felelõsségvállalás, az
együttmûködés és a munkafegyelem a cégek technológiai fejlesztéséhez szükséges
további tõkebefektetés elõfeltételeiként is nagy hangsúlyt kaptak.
A munkaerõ képzettségének fontosságát illetõen a megkérdezett menedzserek
többsége egyetértett. A munkaerõ magas képzettségét majd két harmaduk említette,
mint az emberi erõforrások olyan összetevõjét, amely a piaci versenyben elõnyt
jelenthet. Az alacsonyabb munkaerõ-költségeket ugyanolyan gyakorisággal említették,
mint a munkaerõ korábbi tapasztalatainak és rugalmasságának jelentõségét: a
megkérdezettek majd fele állította, hogy ezek elõnyt jelentenek a versenyben. A
válaszok azonban azt is mutatták, hogy a menedzserek a vállalatokon belüli különbözõ
szakmai és hierarchikus csoportoknak különbözõ jelentõséget tulajdonítanak: saját
szerepüket a középszintû mûszaki-technikai személyzet szerepével és a kereskedelmi
tevékenységeket végzõkével együtt sokkal lényegesebbnek tartják cégeik
versenyképességét illetõen, mint a közvetlen termelésben dolgozókét. Ez utóbbi csoport
közremûködését pedig tovább differenciálták, és a képzett munkások hozzájárulását
a versenyképességhez nagy többségük nagyobbnak ítélte, mint a képzetlen és/vagy
idõszakosan foglalkoztatott munkaerõét.
Munkahelyi és állami jóléti rendszerek – az emberi tõke fejlesztésének eszközei
A kutatásban szereplõ vállalatok szociális juttatásokkal és ellátásokkal kapcsolatos
(„szociális bérnek” is nevezett) kiadásai a kilencvenes évek közepe óta növekedtek.
Ez a növekedés azoknál a cégeknél is megtörtént, ahol pedig az alacsony munkaerõ-
költség fontos a piaci versenyben. Ez a tény azonban nem mindig jelenti a munkahelyi
jóléti ellátások magasabb szintjét, inkább két makrogazdasági tényezõ hatását.
Elõször is, a növekvõ kiadások olyan, kötelezõ jellegû munkahelyi jóléti költségekbõl
állnak, mint a munkaadók növekvõ hozzájárulása a munkavállalók betegség miatt
kiesõ kereseteinek kompenzálásához, a vállalatok hozzájárulása a szakképzésekhez
vagy a munkaerõpiaci közkiadásokhoz. Másodszor pedig, egyszerûen az inflációnak,
amely növelte a még létezõ, vagy átalakított munkahelyi jóléti infrastruktúra
és szolgáltatások (szakképzõ intézmények, munkásszállítás, munkaegészségügyi
ellátás stb.) fenntartásának költségeit. A növekvõ munkahelyi jóléti kiadások mellett
is létezhet így, hogy a munkavállalókra fordított jóléti ellátások reálértékben
csökkennek, és a dolgozók többsége számára is visszaszorulhat a „szociális bér” (a
juttatások és szolgáltatások) értéke összjövedelmükön belül.
1. táblázat
A vállalati versenyképesség erõsségei (“strong points”)
“Strong points” |
Igen, ez “erõs” tényezõ |
Termék minõsége |
56,1 |
Képzett munkaerõ |
56,1 |
Termék választék |
41,5 |
Korszerû technológia |
39,0 |
Alacsony termék ár |
39,0 |
Stabil piaci pozíció |
41,5 |
Termékfejlesztés |
14,6 |
Beszállítókkal való szoros együttmûködés |
14,6 |
Olcsó munkaerõ |
17,1 |
Jó marketing tevékenység |
7,3 |
“Igen, ez cél” |
|
Új piacok meghódítása |
60,5 |
Piaci pozíció fenntartása |
53,3 |
Új termékek bevezetése |
55,8 |
Termelési költségek csökkentése |
65,1 |
Minõségszint emelése |
53,3 |
Technológiai fejlesztés |
55,8 |
Termelés fokozása |
41,9 |
Egyéb |
6,7 |
Nagyon fontos |
Fontos |
Többé- |
Kicsit fontos |
Nem fontos |
Nem tudja/ |
|
Technológiai |
61,4 |
36,4 |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Kooperáció |
15,9 |
40,9 |
34,1 |
4,5 |
2,3 |
2,3 |
Munkaerõ |
40,9 |
45,5 |
11,4 |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
Munkaerõ |
25,0 |
43,2 |
31,8 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Munkaerõ meg- |
31,8 |
54,5 |
13,6 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Alacsony bérek |
2,3 |
20,5 |
31,8 |
31,8 |
11,4 |
2,3 |
Konszenzus a termelési célokban |
34,1 |
25,0 |
29,5 |
6,8 |
4,5 |
0,0 |
Költségek csökkentése |
56,8 |
38,6 |
4,5 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Rugalmasabb munkaerõ felvétel és elbocsátás |
0,0 |
27,3 |
36,4 |
29,5 |
6,8 |
0,0 |
Egyéb |
4,5 |
2,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
93,2 |
Igen, az államnak többet kéne költenie |
|
Lakáshoz jutás |
81,8 |
Oktatás |
77,3 |
Szakképzés |
29,5 |
Egészségügyi szolgáltatások |
84,1 |
Nyugdíjrendszer |
65,9 |
Család támogatások |
52,3 |
Munkanélküli ellátás |
15,9 |
Szociális segély |
11,4 |
Hajléktalanok támogatása |
22,7 |
Fogyatékosok támogatása |
31,8 |
Rekreációs tevékenységek |
9,1 |
Egyéb |
6,8 |