Csabina Zoltán-Leveleki Magdolna
VÁLLALATOK KOOPERATÍV MAGATARTÁSA A HAZAI FELDOLGOZÓIPARBAN
Az elemzés célja
A tanulmány a hazai feldolgozóipari vállalatok kooperatív magatartását vizsgálja a
Vállalati Panel 1998. évi kérdõíves adatfelvétele alapján. Kooperatív viselkedés alatt
Karl-Dieter Opp (1996: 129) nyomán azt értjük, amikor a piaci szereplõk "a piacon
a csereügyleteket az uralkodó szabályoknak megfelelõen hajtják végre". A nem kooperáló fél viselkedése nem feltétlenül ütközik büntetõtörvényekbe, de "ellentmond
az explicit vagy hallgatólagos megegyezéseknek". Opp hivatkozott tanulmányában
azt vizsgálja, hogy milyen körülmények között követik a piaci szereplõk az uralkodó
szabályokat, erkölcsi normákat, a társadalomszerkezet és a piaci struktúrák milyen
változói befolyásolják a normakövetõ magatartást, melyek a cserepartnerek közötti
kooperáció feltételei. Elméleti modellje szerint a kooperáció a normaszegõ, illetve a
normakövetõ viselkedés várható haszna, a cserepartner elõzetes kooperatív teljesítménye, a tranzakció megfigyelhetõsége, átláthatósága és a szankcionálási lehetõségek, valamint a kooperációs normák függvénye.
Opp modellje alapján a panelvizsgálat segítségével ellenõrizni tudunk néhány - a
piac szerkezetére és a hazai iparvállalatok magatartásra vonatkozó - összefüggést.
Feltételeztük, hogy a nem kooperatív viselkedés szankcionálásának lehetõsége és
a piac átláthatósága és kontrollálhatósága, a normaszegõ viselkedés megfigyelhetõsége nagyobb, ha a felek nem egyszeri, hanem ismétlõdõ tranzakcióra számítanak,
és így azok a hazai feldolgozóipari vállalatok, amelyek hosszú távra terveznek, kevésbé normaszegõek, mint azok, amelyek rövid távon gondolkodnak.
Másik hipotézisünk, hogy az a vállalat, amely sok kis vevõvel áll kapcsolatban,
vagyis amelynek a vevõköre szórt, a piac kisebb átláthatósága és kontrollálhatósága,
a normaszegõ viselkedés kisebb mértékû szankcionálási lehetõségei miatt kevésbé
kényszerül a normák betartására, mint az, amelynek a vevõköre koncentrált. Vizsgálatunkban a vevõkör számosságát - mely Opp által használt változó - annak szórtságával, illetve koncentráltságával helyettesítettük, szórtnak tekintve a személyi fogyasztókból és kiskereskedõkbõl álló, koncentráltnak a nagykereskedelmi cégekbõl,
közintézményekbõl és további feldolgozásra vásárló vállalatokból álló vevõkört.
Feltételeztük, hogy a szórtság és a koncentráltság éppúgy hat az átláthatóságra és az
információáramlásra, mint a vevõkör számossága.
Végül Oppnak azt a feltevését is ellenõrizni tudtuk, mely szerint a kooperáció a
cserepartner elõzetes kooperatív teljesítményének is lehet a következménye, esetenként pedig a normaszegés a másik fél nem kooperáló magatartásának szankcionálására szolgál. Megnéztük, hogy mennyire gyakori a vizsgálatban szereplõ vállalatok
partnereinél a normaszegõ magatartás elõfordulása, és mondhatjuk-e azt, hogy a
normaszegés rendszerint a partnervállalatok hasonló magatartására adott válasz,
viszonzás.
Annak érdekében, hogy elõfeltevéseink verifikálása mellett a kooperatív, illetve
nem kooperatív magatartást magyarázó modellt tudjunk készíteni, bevontunk a vizsgálatba olyan változókat is, mint a vállalati méret, a tulajdonosi szerkezet, és a regionális hovatartozás. Ez utóbbi összefüggések elemzése a hazai gazdaságban zajló
változások szempontjából érdekes. Általuk választ kaphatunk arra, hogy jobban érvényesülnek-e a piac mûködésének alapvetõ normái a fejlettebb, iparosodottabb
régiókban, mint másutt, a privatizált vállalatok menedzserei számára fontosabb-e a
piackonform, normakövetõ magatartás, mint az egykori állami tulajdont tovább mûködtetõ vállalati vezetõk számára, és hogy a gazdasági szervezetek koncentrációja, a
nagyobb vállalati méret növeli-e a kooperatív viselkedésre való hajlandóságot.
Elemzésünkben a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Szociológia Tanszéke által végzett vállalati panelvizsgálat 1998. évi adatbázisát használtuk. Az adatfelvétel alapsokaságát a gyártással foglalkozó ipari vállalatok köre képezte. A mintába került 423 vállalat területi elhelyezkedés és létszámkategóriák szerint reprezentatív. Az 1992 óta évente megismételt adatfelvétel idõsorait a vállalati normakövetõ magatartás szempontjából Janky Béla (1999), Semjén András (1998) és Tóth
István János (1998-1999) elemezte.1
Janky Béla (1999) a "halogatónak" és "megoldónak" nevezett vállalati stratégiák (Laki 1998) és a normakövetõ magatartás,
Semjén András és Tóth István János (1998) pedig a gazdasági növekedés és a pénzügyi és szerzõdéses fegyelem betartása közti összefüggéseket vizsgálta.
A másodelemzéshez használt Vállalati Panel vizsgálat kérdõívében a vállalatok
kooperatív magatartására vonatkozóan egyetlen kérdéskör szerepelt, mely a vállalatok fizetési moráljára vonatkozott, vagyis arra, hogy a gazdasági szervezetek 1997-ben milyen mértékben tettek eleget fizetési kötelezettségeiknek különbözõ partnereikkel szemben, halasztották-e a társadalombiztosítási járulék és az adó befizetését,
a bankhitelekkel kapcsolatos tartozások törlesztését, illetve más vállalatokkal szemben fennálló tartozásaik kiegyenlítését.
Tekintettel arra, hogy a fizetési kötelezettségek teljesítése a piaci szereplõk között
zajló tranzakciók lényegi mozzanata, feltételeztük, hogy a vállalatok kooperatív magatartását megfelelõen méri a fizetési kötelezettségek teljesítése, illetve annak elmulasztása.
Vizsgálatunk nem is terjedt ki a vállalati pénzügyi fegyelemmel, a normakövetõ
vállalati magatartással kapcsolatos minden olyan kérdésre, amely a kérdõíves felvétel alapján vizsgálható lenne. Különösen izgalmas az a kérdés, hogy kiknek tartoznak a vállalatok, kikkel szemben renitensek. Vajon az adóhatóság, a társadalombiztosítás, a bank vagy más vállalatok felé sértik-e meg leggyakrabban a szerzõdéses
fegyelmet? Ezek a kérdések további vizsgálódás tárgyai lehetnének.
Az elemzés során alkalmazott módszerek, modellek és változók
Vizsgálatunk függõ változóját az alábbi kérdésre adott válaszokból állítottuk elõ.
(A kérdések jelöléséhez az eredeti kérdõív jelöléseit használtuk.)
E04. Kérem, jelölje meg, hogy az alábbiak mennyire jellemezték 1997-ben az Önök
vállalatát!
nagyon jellemezték (5), jellemezték (4), "is-is" (3), inkább nem jellemezték (2), egyáltalán nem jellemezték (1)
m./ a vállalat késik a tb. járulék befizetésével
n./ a vállalat késik az adók befizetésével
o./ a vállalat késik más vállalatoknak való tartozása kifizetésével
p./ a vállalat késik bankhitelek befizetésével
A vállalatok kooperatív, illetve nem kooperatív magatartását a fenti kérdésekre adott
válaszokkal, vagyis a fizetési kötelezettségek teljesítésével vagy annak mulasztásával mértük. Kooperatívnak tekintettük azokat a vállalatokat, amelyek fizetési kötelezettségeiket teljesítik, nem kooperatívnak pedig azokat, amelyek fizetési kötelezettségeiknek nem pontosan tesznek eleget. Ezek alapján egy olyan dichotóm változót
állítottunk elõ, amelynek értéke "nem kooperatív", ha a vállalatot legalább egyféle
fizetési kötelezettség mulasztása valamilyen szinten jellemzi, míg a változó értéke
minden más esetben "kooperatív". Eszerint nem kooperatív az a vállalat, melyre
igaz, hogy:
E04m > 2 vagy E04n > 2 vagy E04o > 2 vagy E04p > 2.
Ennek komplementer halmazát képezik a kooperatív vállalatok.
Az így képzett dichotóm változó alapján a mintasokaság megoszlását az 1. táblázat mutatja.
1. táblázat
A vállalat kooperatív-e?
| A vállalatok száma |
A vállalatok százalékos megoszlása |
Nem kooperatív |
71 | 16,8 |
Kooperatív | 347 | 82,0 |
Összesen | 418 |
100,0 |
A továbbiakban az elemzésbe bevont más változóknak is elvégeztük a transzformációját, kategorikus - nominális és ordinális - változóvá alakítva a tulajdonosi szerkezetet, a regionális hovatartozást, a tervezés távlatát, illetve a vevõkör koncentráltságát mutató eredeti skálákat. A vállalati méretet mutató átlagos állományi létszám
esetében az eredeti kérdõív felosztáshoz igazodva magasabb szintû mérési skálát
alakítottunk ki.
Az elemzés során arra is választ kerestünk, hogy a hosszú távú üzleti stratégia -
amennyiben az jellemzõ az adott szervezetre -, milyen módon befolyásolja a vállalati magatartást. Az eredeti adatbázis több olyan változót is tartalmaz, ami a stratégiai gondolkozással hozható kapcsolatba, így megpróbáltuk az ezek mögött fellelhetõ
latens változókat faktoranalízis segítségével feltárni.
A vállalatok magatartása és a fenti változók közötti összefüggést a megfelelõ kereszttáblák elemzésével végeztük, asszociációs mérõszámok, és c2 próba alapján
vizsgálva, hogy van-e szignifikáns kapcsolat közöttük. Ezt követõen - tekintettel a
kooperatív magatartás változójának dichotóm voltára - logisztikus regressziós modellt készítettünk annak számszerûsítésére, hogy milyen mértékben befolyásolják az
egyes változók a vállalatok magatartását.
A vállalati méret
A vállalati méret meghatározásának általánosan elfogadott módja az alkalmazotti
létszám szerinti kategóriák kialakítása. A szokásos felosztás szerint mikro-, kis-,
közepes- és nagyvállalkozások különülnek el. Mikrovállalkozások a legfeljebb 10
fõt alkalmazó szervezetek, kisvállalkozások a 10 fõnél többet, de legfeljebb 50 fõt
alkalmazó szervezetek, közepes vállalkozások az 51-300 fõs szervezetek, nagyvállalatoknak pedig a 300 fõt meghaladó létszámmal mûködõ gazdasági szervezeteket
tekintjük.
Elemzésünk során - az eredeti adatbázisban használt felosztáshoz igazodva - a
fentinél finomabb felosztást tartottunk célszerûnek, így az általunk alkalmazott kategóriahatárok a következõk: 1-5 fõ; 6-10 fõ; 11-20 fõ; 21-50 fõ; 51-300 fõ; 301 fõ
fölött. Ez a szokásos esetben ordinális változó lenne, azonban itt az egyes kategóriákat jelzõ változóértékként az adott létszámkategória felsõ határát használtuk, ezért az
így definiált vállalati méretet a késõbbiekben magas mérési skálán mért változóként
(arányskálaként) kezeltük.
2. táblázat
A vállalati méret
| A vállalatok száma |
A vállalatok százalékos megoszlása |
0–5 fõt alkalmaz | 84 |
20,2 |
6–10 fõt | 61 |
14,7 |
11–20 fõt | 76 |
18,3 |
21–50 fõt | 77 |
18,5 |
51–300 fõt |
98 | 23,6 |
30 fõnél többet |
20 | 4,8 |
Összesen |
416 | 100,0 |
A mintasokaságban legfeljebb 5 fõt alkalmaz a vállalatok 20,2 százaléka, 6-10 fõt
14,7 százaléka, 11-20 fõt 18,3 százaléka, 21-50 fõt 18,5 százaléka, 51-300 fõt 23,6
százaléka. A 300 alkalmazottnál többet foglalkoztató cégek száma 20, arányuk a
mintában 4,8 százalék (2. táblázat.)
A vállalatok tulajdonosi szerkezete
Az eredeti kérdõív a vállalatok tulajdoni megoszlásával kapcsolatos információkat
olyan módon tartalmazza, hogy hét különbözõ tulajdoni forma százalékos arányát
hét változóval méri. Ezekbõl megtudjuk, hogy mennyi az alapítói vagyonon belül az
állami, az önkormányzati, a dolgozói tulajdon aránya, mennyi a dolgozói tulajdonon
kívül a magyar magánszemélyek, a magyar vállalatok, bankok tulajdoni aránya, és
mennyi a külföldi tulajdon százalékos aránya.
A fenti hét változóból a vállalatok tulajdonosi összetételét mutató egyetlen változót képeztünk. Ehhez elõször megnéztük, hogy mely cégeknél homogén a tulajdonosi szerkezet és melyeknél összetett. Homogénnek tekintettük a tulajdonosi szerkezetet, ha egyetlen tulajdonforma aránya 100 százalék. Vizsgálatunkban az állami és
az önkormányzati tulajdonban lévõ cégeket összevontuk, lévén ezek sokasága kicsi,
másrészt pedig feltételeztük, hogy nincs számottevõ különbség a tulajdonosi szerep
gyakorlása tekintetében az önkormányzatok és az állami szervek között. Hasonló
indokok alapján vontuk össze a magyar vállalati, illetve banki tulajdonban lévõ cégeket is. Mindezek eredményeként a homogén tulajdonosi szerkezetû cégek alábbi
kategóriáival dolgoztunk:
Állami vagy önkormányzati
Dolgozói
Egyéb magánszemély
Magyar vállalat vagy bank
Külföldi
A felmérésbe bevont vállalatok 67 százalékának (270 cég) a tulajdonosa vizsgálatunk kategóriái szerint homogén. Ezen belül a cégeknek mindössze 1 százaléka van
az állam és önkormányzatok tulajdonában, 16,3 százalék tisztán a dolgozók, 39,6
százalék egyéb magánszemélyek, 3 százalék vállalatok és bankok, 7,8 százalék pedig külföldi tulajdonban van (3. táblázat).
Az inhomogén tulajdonosi szerkezetû vállalatok a mintába bevont cégek 33 százalékát adják (140 vállalat). Ezen a részsokaságon belül hierarchikus klaszter-
elemzéssel képeztünk az eredeti hét változó alapján viszonylag homogén csoportokat. Az eljárás során kapott dendrogramot elemezve 5 klasztert különböztetünk meg.
Az elsõ klaszterbe azok a cégek tartoznak, melyekben a dolgozói tulajdon dominál.
Körükben a dolgozói tulajdon aránya átlagosan 69,13 százalékos. A második
klaszter vállalataira az egyéb magánszemélyek magas - átlagosan 69,49 százalékos
- tulajdonosi részesedése, kisebb részt a dolgozói tulajdon jellemzõ. A harmadik
klaszter vállalatainál a legfõbb tulajdonos jellemzõen az állam (átlagosan 65% a
részesedése), de relatíve magas az egyéb magánszemélyek részesedése is (16%). A
vegyes tulajdonú vállalatok negyedik csoportjára fõképpen a vállalati tulajdon
(66,04%) és az egyéb magánszemélyek tulajdonlása, az ötödik klaszterre pedig a
külföldi tulajdon magas aránya (66,38%), és az egyéb magánszemélyek átlag 17,66
százalékos tulajdoni hányada jellemzõ.
A fentiek szerint definiált tulajdoni szerkezet alapján a vállalatok megoszlása a
következõ:
3. táblázat
Tulajdonosi szerkezet
|
A vállalatok száma | A vállalatok százalékos megoszlása |
Állam/önkormányzat | 4 | 1,0 |
Dolgozói | 65 | 16,3 |
Egyéb magánszemély | 158 | 39,6 |
Vállalat/bank | 12 | 3,0 |
Külföldi | 31 | 7,8 |
Vegyes 1. | 30 | 7,5 |
Vegyes 2. | 37 | 9,3 |
Vegyes 3. | 5 | 1,3 |
Vegyes 4. | 25 | 6,3 |
Vegyes 5. | 32 | 8,0 |
Összesen | 399 | 100,0
|
Regionális hovatartozás
A vállalatokat a területi hovatartozás alapján 7 régióba soroltuk, ahol a régiók megegyeznek a jelenleg használt tervezési statisztikai egységekkel.
4. táblázat
A mintasokaság megoszlása régiók szerint
| A vállalatok száma |
A vállalatok százalékos aránya |
Nyugat-Dunántúl | 39 | 9,2 |
Közép-Dunántúl | 50 | 11,8 |
Dél-Dunántúl | 35 | 8,3 |
Közép-Magyarország | 140 | 33,1 |
Észak-Magyarország | 46 | 10,9 |
Észak-Alföld | 49 | 11,6 |
Dél-Alföld | 64 | 15,1 |
Összesen | 423 |
100,0 |
A mintasokaságban szereplõ vállalatok harmada Közép-Magyarországon található,
amely magába foglalja a fõvárost is. A másik hat régióban található a mintában szereplõ vállalatok 66,9 százaléka. A régiókon belül megyénként 8,3 és 15,1 százalék
között szóródik a vállalatok aránya.
A piaci szerkezet
A piaci szerkezet definiálásánál feltételeztük, hogy vizsgálatunk szempontjából csak
annak van jelentõsége, hogy az adott cég vásárlói mennyire szórtak, illetve mennyire
koncentráltak. Ennek megfelelõen a vevõk csoportjait három kategóriába soroltuk.
Szórtnak tekintettük azt a vállalati vevõkört, amely kizárólag személyi fogyasztókból vagy kiskereskedõkbõl áll. Koncentráltnak tekintettük azt a vevõkört, amely
nagykereskedelmi cégekbõl, közintézményekbõl vagy további feldolgozásra vásároló vállalatokból áll. Azokat a vállalatokat, amelyek vevõköre vegyes, külön kategóriába soroltuk. Hipotézisünk szerint a koncentrált piac inkább kooperatív magatartáshoz vezet, ezért ezt a változót ordinális mérési skálájúnak tekintettük.
5. táblázat
A piaci szerkezet koncentráltsága
| A vállalatok száma | A vállalatok százalékos megoszlása |
A vevõkör szórt | 22 | 5,2 |
A vevõkör vegyes | 246 | 58,2 |
A vevõkör koncentrált | 155 | 36,6 |
Összesen | 423 |
100,0 |
Mint az 5. táblázatból látható, a vállalatok több mint felének a vevõköre vegyes, míg
koncentrált vevõkörrel rendelkezik a mintasokaság mintegy harmada (36,6%). A
szórt vevõkör kevéssé jellemzõ (5,2%).
A partnerek fizetési elmaradása
A partnerek fizetési kötelezettségére vonatkozó eredeti adatbázisban szereplõ változót és annak kategóriáit változatlanul hagytuk.
6. táblázat
Jellemzõ-e, hogy a partnerek nem fizetnek?
|
A vállalatok száma | A vállalatok százalékos megoszlása |
Egyáltalán nem | 106 | 25,4 |
Inkább nem | 97 | 23,3 |
Is-is | 102 | 24,5 |
Igen | 74 | 17,7 |
Nagyon | 38 | 9,1 |
Összesen | 417 | 100,0 |
A mintasokaság 26,8 százalékának piaci partnereire jellemzõ, hogy nem teljesítik
idõben fizetési kötelezettségeiket. Közel ekkora azoknak a cégeknek is az aránya,
akikre egyáltalán nem jellemzõ a fizetés elmulasztása.
A tervezés távlata
A vállalatok magatartását aszerint is vizsgáltuk, hogy a vállalat milyen távra tervez.
A tervezés távlatának jellemzésére az eredeti adatbázis változóját használtuk azzal a
módosítással, hogy a tíz évre és az annál hosszabb távra tervezõket összevontuk.
7. táblázat
A mintasokaság megoszlása a tervezés távlata szerint
|
A vállalatok száma | A vállalatok százalékos aránya |
Nem tervez | 43 | 10,2 |
Egy év alatt | 44 | 10,4 |
Egy év | 154 | 36,5 |
2-4 év |
86 | 20,4 |
5 év | 57 |
13,5 |
legalább 10 év |
38 | 9,0 |
Összesen | 422 | 100,0 |
A mintában szereplõ vállalatok közel fele (46,9%) csupán egy évre, vagy annál rövidebb idõre tervez, tizedére pedig egyáltalán nem jellemzõ a tervszerû mûködés. A
vállalatok valamivel több mint ötöde (22,5%-a) tervez öt évre, vagy annál hosszabb
távra.
Latens változók képzése
A hosszú távú üzleti kapcsolat és üzleti stratégia kritériumának való megfelelés feltételezésünk szerint az eredeti kérdõívben szereplõ alábbi tényezõkkel is összefügg:
Termelõkapacitásaik mennyire vannak kihasználva?
Történt-e kapacitásbõvítés 1997-ben?
Terveznek-e kapacitásbõvítést 1998-ban?
Folyik-e a vállalatnál csõdeljárás vagy felszámolás?
Várható-e 1998-ban csõdeljárás vagy felszámolás?
Termelõkapacitásuk mennyire van kihasználva a lehetséges mûszakszámhoz képest?
Nyereséges vagy veszteséges volt 1997-ben a vállalat?
Várhatóan nyereséges vagy veszteséges lesz 1998-ban a vállalat?
Az éves létszám 1996-hoz képest: csökkent - nem változott - nõtt.
Volt-e szükség Önöknél 1997-ben létszámbõvítésre?
Mennyi az üzleti forgalomhoz képest a reklám, hirdetés és a piackutatás aránya?
Mennyi a kutatási-fejlesztési költségek aránya az összes költségen belül?
Mi jellemezte az Önök vállalati nyereségét az elmúlt 5 évben? (nõtt - ingadozva nõtt -
nem változott - ingadozva csökkent - csökkent - nem tudja)
A fenti - különbözõ mérési szintû skálán mért - változókat mindenekelõtt 0 és 1
értékû dichotóm változókká transzformáltuk, ahol a nemleges válaszokat 0-val, a
pozitív válaszokat 1-gyel jelöltük. A dichotomizálás a változók többségénél egyértelmû, mivel az eredeti változó is dichotóm, vagy ordinális. A magasabb mérési
skálájú kapacitáskihasználtság esetén a maximális vagy nem maximális kihasználtságot választottuk a besorolás alapjául. A reklám, piackutatás és K+F költségarány a
vizsgált vállalatok többségénél olyan alacsony, hogy már az 1 százalékos értéket (és
minden ennél magasabbat) is az 1 kategóriába soroltuk.
A változók közti összefüggést a korrelációs együtthatók értékei alapján vizsgálva
úgy ítéltük meg, hogy az együttható értékei elég nagyok ahhoz, hogy a változók
között kapcsolatról (illetve redundanciáról) beszélhessünk, így mögöttük valamilyen
latens faktor létezését feltételezhessük. E feltevésünket - azaz a faktorelemzés alkalmazhatóságát - a Kaiser-Meyer-Olkin mérték (KMO) 0,708-as közepes nagyságú értéke is alátámasztja.
A faktorelemzés során négy olyan faktor adódott, amelynek sajátértéke 1-nél
nagyobb, ezek összesen az eredeti változók együttes szórásának mintegy felét
(50,2%-át) reprodukálják. A kommunalitások értékeibõl az is látszik, hogy e négy
faktor az eredeti változók többségét külön-külön is jól reprodukálja. Különösen erõs
a négy faktor magyarázóereje a nyereségesség és a piackutatásra fordított összeg
változója tekintetében, ezek szórásának több mint 90 százalékát kapjuk a faktorok
alapján. Ezzel szemben a kapacitáskihasználtságra és a már folyamatban lévõ felszámolásra vonatkozó változók kommunalitása igen alacsonynak bizonyult
(0,2 alatti), ezért e két változót a további eljárásból kivontuk. Ez tulajdonképpen
összhangban áll az alapfeltevésünkkel, miszerint a latens változók a hosszú távú,
stratégiai gondolkodás indikátorai. Ez ugyanis nem annyira a kapacitáskihasználtság
tényével, mint inkább a kapacitásbõvítéssel, vagy annak szándékával hozható
kapcsolatba. Ugyanígy nem a felszámolás ténye, mint inkább annak veszélye lehet
mérvadó a stratégia szempontjából.
A kettõvel csökkentett változóhalmazon újra elvégzett faktoranalízis az elõbbinél
valamivel jobb magyarázóerõvel bír, hiszen itt a négy 1-nél nagyobb sajátértékû
faktor a változók együttes szórásának már 54,1 százalékát reprodukálja.
A négy latens változó a rotált faktormátrix alapján a következõk szerint interpretálható (a mellékletben lévõ táblázatban csak a 0,2-nél nagyobb értékeket tüntettük
fel): Az elsõ faktor legerõsebben a piackutatásra, a reklámra, illetve a K+F-re fordított összeggel függ össze, így ezt az aktív piacbefolyásolás faktorának neveztük el.
A második faktornak egyértelmûen a nyereségességre vonatkozó változókkal van
szoros kapcsolata (kisebb mértékû negatív korreláció a várható felszámolással is
kimutatható), ezért ezt a nyereségesség faktorának tekintjük. A harmadik faktor a
már bekövetkezett létszámnövekedéssel és a kapacitásbõvüléssel függ össze, ami
alapján ezt az extenzív növekedés faktorának nevezhetjük. Végül a negyedik faktorról megállapítható, hogy legerõsebben a kapacitásbõvítésre vonatkozó változókkal
függ össze. A kapcsolat szorosságát tekintve ezeket követik a nyereségesség
növekedésére, majd a létszámnövekedésre vonatkozó változók. Kisebb mértékû, de számottevõ összefüggés mutatkozik a K+F-re fordított költségek jelentõségét mutató
változóval is. Mindezek alapján ezt a faktort a perspektivikus vállalati gazdálkodás faktorának neveztük.
A vállalati magatartás összefüggései
A továbbiakban azt igyekeztünk tisztázni, hogy a fenti manifeszt és latens változók,
valamint a vállalatok kooperatív, illetve nem kooperatív magatartása között van-e
szignifikáns kapcsolat. Ezt egyrészt a bevezetésben említett hipotézisek ellenõrzése
érdekében végeztük el, másrészt annak megállapítására, hogy mely változókat lehet
egy regressziós modell készítésénél számba venni.
A változók közti összefüggést - figyelembe véve az adott változó mérési szintjét
- a megfelelõ kontingenciatáblák alapján, esélyhányadosok és asszociációs
(kontingencia) együtthatók számításával, illetve a c2 statisztika segítségével, továbbá szóráselemzéssel ellenõriztük.
Számításaink szerint a hat megfigyelhetõ változó közül csak háromnak van számottevõ hatása a vállalati magatartásra, míg a másik három változótól függetlennek
tekinthetõ a vállalat kooperatív vagy nem kooperatív viselkedése. Ugyanígy a négy
faktor közül is csak három az, amelyik a vállalati magatartást befolyásolja.
A vállalati magatartást befolyásoló tényezõk
A vállalatok magatartását leginkább a piaci partnerek fizetési hajlandósága befolyásolja, a kontingencia-együtthatók értékei alapján e két változó között mutatható ki
a legerõsebb összefüggés. A kapcsolat létét a c2-próba is egyértelmûen megerõsíti
(c2 = 27,56, míg 95 százalékos szignifikanciaszinten 4 szabadsági fok mellett
c2p=0,95, n=4 = 9,488). Az esélyhányadosok alapján azt mondhatjuk, hogy azon vállalatok körében, amelyeknél a partnerek fizetési kötelezettségeiknek "nagyon" nem
tesznek eleget, jóval nagyobb az esélye annak, hogy maguk is normaszegõ módon
viselkedjenek, mint azoknál, amelyeknél a partnerek fizetési elmaradása egyáltalán nem jellemzõ.
8. táblázat
Jellemzõ-e, hogy a partnerek nem fizetnek, és a vállalat normakövetõ-e?
Jellemzõ-e, hogy
a partnerek nem fizetnek |
A vállalat magatartása kooperatív-e? |
| Nem kooperatív |
Kooperatív |
Összesen |
Egyáltalán nem | 13 |
91 | 104 |
| 12,5% | 87,5% |
100,0% |
Inkább nem |
5 | 92 | 97 |
| 5,2% | 94,8% |
100,0% |
Is-is |
23 | 78 | 101 |
| 22,8% | 77,2% |
100,0% |
Igen | 15 |
57 | 72 |
|
20,8% | 79,2% | 100,0% |
Nagyon | 15 | 23 |
38 |
| 39,5% |
60,5% | 100,0% |
Összesen |
71 | 341 |
412 |
| 17,2% |
82,8% | 100,0% |
A tulajdonosi szerkezet és a vállalati magatartás megoszlását mutató kontingencia-táblából látható, hogy a kizárólag állami és külföldi tulajdonban lévõ cégek körében
az átlagot jóval meghaladó mértékben jellemzõ a kooperatív magatartás. A homogén
tulajdoni szerkezetû cégek közül a nem kooperáló magatartás erõsebben jellemzõ ott az átlagosnál, ahol a cég dolgozói tulajdonban van, a vegyes tulajdonú cégek esetében pedig azoknál, amelyeknél az állami, vagy a dolgozói, vagy egyéb magyar magánszemélyek résztulajdona dominál. Ezek alapján megállapíthatjuk - amit a c2
statisztika (c2= 21,359 és c2p=0,95, n=9 = 16,919), illetve a kontingencia-együttható értéke egyaránt megerõsít -, hogy a tulajdonosi szerkezet hatással van a kooperatív vagy nem kooperatív magatartásra.
Már itt jelezni kell azonban, hogy a regressziós modell alapján ettõl eltérõ következtetésre
jutunk.2
9. táblázat
A tulajdonosi szerkezet, és a vállalati magatartás kooperatív-e?
Tulajdonosi szerkezet |
A vállalati magatartás kooperatív-e? |
| Nem kooperatív |
Kooperatív |
Összesen |
Állam/önk. | |
4 | 4 |
| | 100,0% |
100,0% |
Dolgozói |
16 |
48 | 64 |
| 25,0% |
75,0% | 100,0% |
Magánszemély |
18 |
139 |
157 |
|
11,5% |
88,5% |
100,0% |
Vállalat/bank |
2 |
10 |
12 |
|
16,7% |
83,3% |
100,0% |
Külföldi |
1 |
30 |
31 |
|
3,2% |
96,8% |
100,0% |
Vegyes1 |
9 |
21 |
30 |
|
30,0% |
70,0% |
100,0% |
Vegyes2 |
11 |
26 |
37 |
|
29,7% |
70,3% |
100,0% |
Vegyes3 |
2 |
3 |
5 |
|
40,0% |
60,0% |
100,0% |
Vegyes4 |
4 |
21 |
25 |
|
16,0% |
84,0% |
100,0% |
Vegyes5 |
4 |
26 |
30 |
|
13,3% |
86,7% |
100,0% |
Összesen |
67 |
328 |
395 |
|
17,0% |
83,0% |
100,0% |
Szintén erõs a tervezés távlata és a vállalati magatartás közötti összefüggés. A
kontingenciatáblázat cellagyakoriságai és megoszlásai alapján is látható, hogy minél
hosszabb távra tervez egy vállalat, annál inkább igyekszik betartani a normákat, annál inkább kooperatív a magatartása. Külön említést érdemel, hogy azoknál a cégeknél a legalacsonyabb a kooperatív magatartásra való hajlandóság, amelyek egy évnél rövidebb távra terveznek. Körükben a normaszegés még azoknál is gyakoribb, mint akik semmilyen távra nem terveznek elõre.
A két változó közti összefüggést a c2-próba eredménye is alátámasztja
(c2 = 25,187 és c2p=0,95, n=5 = 11,070), így eredeti hipotézisünk fenntartható, vagyis a vizsgált mintasokaságban igaznak tûnik a Karl-Dieter Opp által megfogalmazott összefüggés, miszerint azokra a piaci szereplõkre, amelyek hosszú távra terveznek, inkább jellemzõ a kooperáció és a tisztességes piaci magatartás, mint a rövid távon gondolkodókra.
10. táblázat
A tervezés távlata, és a vállalati magatartás kooperatív-e?
A tervezés távlata |
A vállalati magatartás kooperatív-e |
|
Nem kooperatív |
Kooperatív |
Összesen |
Nem tervez |
11 |
32 |
43 |
|
25,6% |
74,4% |
100,0% |
Egy év alatt |
16 |
28 |
44 |
|
36,4% |
63,6% |
100,0% |
Egy év |
28 |
124 |
152 |
|
18,4% |
81,6% |
100,0% |
2-4 év |
12 |
74 |
86 |
|
14,0% |
86,0% |
100,0% |
5 év |
2 |
54 |
56 |
|
3,6% |
96,4% |
100,0% |
Legalább 10 év |
2 |
34 |
36 |
|
5,6% |
94,4% |
100,0% |
Összesen |
71 |
346 |
417 |
|
17,0% |
83,0% |
100,0% |
A faktoranalízissel kapott latens változók vállalati magatartásra gyakorolt hatását szóráselemzéssel (varianciaanalízissel) ellenõriztük. Az F-statisztika értékei alapján megállapítható, hogy különösen a negyedik faktor, azaz a perspektivikus vállalati gazdálkodás faktora mutat erõs összefüggést a vállalati magatartással, de emellett erõsen valószínûsíthetõ, hogy a nyereségesség faktora is számottevõen befolyásolja a vállalatok kooperatív magatartását. Valamivel nagyobb bizonytalansággal ugyan, de az aktív piacbefolyásolás faktora is hat a vállalati magatartásra.
A vállalati magatartást nem befolyásoló tényezõk
A regionális hovatartozás és a vállalati magatartás közötti kapcsolat vizsgálata azért
is érdekes, mert felveti a gazdasági fejlettségben, illetve a fejlõdés dinamizmusában megmutatkozó regionális különbözõségek problémáját is. A kereszttáblázat cellagyakoriságai, illetve azok megoszlásai szerint azt mondhatnánk, hogy az észak-magyarországi és dél-alföldi vállalatok inkább kooperatívak, mint a más régiókhoz tartozó feldolgozóipari cégek, míg a normaszegésre a legnagyobb hajlandóságot a
Dél-Dunántúl és a Közép-Dunántúl vállalatai mutatják. A statisztikai számítások
azonban ezt az összefüggést nem erõsítik meg, így a vállalati magatartás a regionális hovatartozástól függetlennek tekinthetjük.
A vállalati méretet vizsgálva az elõbbihez hasonló megállapításokra jutottunk.
Bár a kontingenciatáblázat adatai szerint a 10-50 fõs vállalatok esetében az átlagnál kissé valószínûbbnek tûnik a kooperatív magatartás, azonban az asszociációs mérõszámok alacsony értéke és a statisztikai próbák egyaránt azt jelzik, hogy ez az eltérés csak a véletlen ingadozások eredménye. Ez alapján a vállalati magatartást a vállalati mérettõl függetlennek tekinthetjük.
A piaci szerkezet hatásának vizsgálata kiinduló hipotézisünk ellenõrzése szempontjából különösen fontos. A bevezetésben említett egyik hipotézisünk ugyanis az volt, hogy minél koncentráltabb egy vállalat vevõköre annál inkább kooperatív a vállalati magatartás, illetve fordítva, minél több kis vevõvel áll szemben a vállalat, annál valószínûbb, hogy nem kooperál. Számításaink alapján azonban vállalati magatartás és a piaci szereplõk koncentráltsága közötti összefüggés nem bizonyult erõsnek: a koncentrált vevõkörrel rendelkezõ feldolgozóipari vállalatok kooperációs hajlandósága mindössze 1,4 százalékkal magasabb az átlagos értéknél, s a függetlenséget a statisztikai próba is megerõsítette. A minta alapján tehát eredeti hipotézisünk nem igazolódott.
A négy faktor közül az extenzív növekedés faktora és a vállalati magatartás között csak igen laza és bizonytalan kapcsolat mutatható ki, ezért a továbbiakban e két változót egymástól függetlennek tekintettük.
A kooperatív vállalati magatartás regressziós modellje
A fentiek alapján megpróbáltuk felvázolni a vállalati magatartás regressziós modelljét. A modellben a függõ változó értelemszerûen a vállalatok kooperatív, illetve nem kooperatív magatartása, míg független változóként azokat vontuk be a modellbe, amelyek az elõbbiek szerint a vállalati magatartást befolyásoló tényezõknek bizonyultak. Így összesen hat változóval dolgoztunk: tulajdoni szerkezet, a tervezés távlata, a piaci partnerek fizetési hajlandósága, valamint az aktív piacbefolyásolás, a nyereségesség és a perspektivikus vállalati magatartás faktora.
Meg kell említeni, hogy bár az eljárásba a fentebb felsorolt hat független változót vontuk be, a matematikai modellben szereplõ független változók száma ennél nagyobb, ugyanis a kategorikus változókat úgynevezett dummy vagy indikátor változókká alakítottuk. Ily módon például a tulajdonosi szerkezetet jelzõ változó (amelynek 10 különbözõ lehetséges értéke van) helyére kilenc dichotóm változó került, amelyek 1 és 0 értékei egy adott vállalat esetében azt jelzik, hogy az egyes tulajdoni
szerkezet-típusok fennállnak-e vagy sem. Amennyiben mind a kilenc változó 0 értéket vesz fel, azaz a kilenc tulajdonosi szerkezet egyike sem fordul elõ, az természetesen a tizedik típus fennállását jelenti, emiatt a 10 kategória kódolásához csak 9 indikátor változóra van szükség.
Tekintettel arra, hogy a függõ változó is dichotóm, melynek értékei 0 és 1,
logisztikus regressziós modell alkalmazása indokolt. Ebben a modellben annak valószínûségét, hogy a vállalat kooperatívan viselkedik, a
következõképpen írjuk le:
, ahol
A képletben Xi jelöli a független változókat, s az eljárás során a Bi együtthatók meghatározása a feladat. Mint látható az együtthatók interpretációja itt némileg eltér a szokásostól. Lineáris regresszió esetén ugyanis az együtthatók azt mutatják meg, hogy a független változó egységnyi változása a függõ változó milyen mértékû változását eredményezi, itt azonban ennél közvetettebb a jelentésük. A fenti összefüggésbõl az ellentett esemény (vagyis a vállalat normaszegése) valószínûségét (1 - P) kifejezve és a két valószínûség hányadosát képezve kapjuk:
Ha a két ellentétes vállalati magatartás valószínûségeinek arányát itt is esélyhányadosnak nevezzük el, akkor azt mondhatjuk, hogy a logisztikus regressziós modell Bi együtthatói az esélyhányados logaritmusának változását mutatják, miközben a megfelelõ független változó egységnyit változik. (A mellékletben láthatjuk az Exp(Bi) értékeket is, amelyek már közvetlenül az esélyhányados változásának mértékét mutatják.)
Az ily módon megkonstruált regressziós modell alapján számított vállalati magatartás az esetek 87,07 százalékában reprodukálja a változó megfigyelt értékét. Különösen jó ez a reprodukciós mérték a kooperatív magatartás esetében (95,07%-os), míg a nem kooperatívan viselkedõ vállalatok esetében a modell csak az esetek 51,85 százalékában adja vissza a megfigyelt értékeket. A illeszkedését mérõ c2 próba is a modell elfogadhatóságát támasztja alá. A próba azt a nullhipotézist ellenõrzi, hogy a modell alapján becsült együtthatók mindegyike 0. A hipotézis gyakorlatilag teljes biztonsággal elvethetõ. A regressziószámítást különbözõ algoritmusok szerint lefuttatva (amelyek a független változóknak a modellbe való bevonásának, illetve esetleges kiejtésének módjában térnek el egymástól) a fenti reprodukciós aránytól csak néhány százalékos eltérést tapasztaltunk. A fent említett c2 próba eredményeiben
sincs jelentõs különbség. A különbözõ modellek abban is egyeznek, hogy egyértelmûen megerõsítették a korábban már kimutatott összefüggést a vállalati magatartás, illetve a faktorok és a partnerek fizetési hajlandósága között. Ugyanakkor a másik két változó (a tulajdonosi szerkezet és a tervezés távlata) tekintetében az egyes eljárások részben eltérõ eredményt adtak. Az eltérés abban mutatkozik meg, hogy a tervezés távlata és a tulajdonosi szerkezet változói nem mindegyik modellben maradtak benn. Ez annyiban mindenképpen megerõsíti azt a korábbi megállapításunkat, hogy a vállalati magatartás a manifeszt változók közül a partnerek fizetési hajlandóságával van a legszorosabb kapcsolatban.
Az összefüggés szorosságára és irányára vonatkozóan a regressziós modell
együtthatói alapján vonhatunk le következtetéseket. Ha a becsült együtthatók
0-tól való eltérését nem összességében vizsgáljuk - ahogy azt az elõbb említett próba esetében tettük -, hanem külön-külön, azt látjuk, hogy a modellben szereplõ változóknak csak kisebb része különbözik 0-tól (legalább 95%-os szignifikancia szintet megkövetelve). Ebben a tekintetben a különbözõ regressziós algoritmusok ugyancsak azonos, és az elõbb említettel összhangban álló eredményt adtak, vagyis azt, hogy csupán a három faktor és a partner magatartását mutató változók együtthatói különböznek nullától. A többi esetben tehát a B együttható 0-nak tekinthetõ, ami a fentebb leírt értelmezés alapján azt jelenti, hogy miközben a tulajdoni szerkezet vagy a tervezés távlata változók különbözõ értékeket vesznek fel, az esélyhányados - vagyis a kooperatív és a nem kooperatív viselkedés valószínûségeinek aránya - változatlan marad. Másképpen fogalmazva, a tisztességes vállalati viselkedést egyik tulajdoni forma sem valószínûsíti jobban, mint a másik, és ugyanígy a nem kooperatív magatartás irányába sem mutat elmozdulást a modell. Az együtthatók vizsgálata alapján ugyanez, vagyis gyakorlatilag a vállalati viselkedésre gyakorolt szignifikáns hatás hiánya állapítható meg a tervezés távlata esetében is. A nagyobb távra
történõ tervezés vélhetõen csak akkor befolyásolja a vállalati magatartást, ha annak megvannak a reális feltételei, vagyis a vállalat gyarapodik, növekszik, amely hatások a latens faktorok segítségével jól kimutathatóak.
Az aktív piacbefolyásolás, a nyereségesség és a perspektivikus vállalati magatartás faktorai erõsen befolyásolják a vállalatok kooperatív készségét, ami azt jelenti, hogy azok a vállalatok, amelyek nyereségességek és bõvülnek (kapacitásbõvítés, létszámnövelés), illetve amelyek fejlesztésre is áldoznak egyértelmûen a fizetési kötelezettségek teljesítésének irányába mozdulnak el, tehát nagyobb valószínûséggel kooperálnak, mint a stagnáló vagy leépülõ szervezetek. A Vállalati Panel vizsgálat során Tóth István János (1999) a korábbi adatbázisokat is elemezve kimutatja, hogy van összefüggés a növekedési képesség hiánya és a pénzügyi fegyelem megsértése között, és megállapítja, hogy nem erõsíthetõk meg azok az aggodalmak, melyek megkérdõjelezik "a gazdasági növekedés erõteljesebbé válása és a piaci normák
szélesebb körû betartása közötti pozitív összefüggés létét."
A normakövetést a partnerek fizetési hajlandósága is egyértelmûen befolyásolja.
A regressziós együttható értéke ott a legmagasabb, ahol a partner kooperál, és ott a legalacsonyabb, ahol a partner sem tartja magát a normákhoz. Figyelembe véve azonban az együtthatók szignifikanciaszintjét azt az árnyaltabb következtetést vonhatjuk le, hogy a partner kooperatív magatartása nem (vagy csak sokkal nagyobb bizonytalansággal) befolyásolja a vállalat viselkedését, mint a partner fizetési elmaradásai. Azt mondhatjuk tehát, hogy a kooperatív magatartás, a pozitív példa ösztönzõ hatása nem feltétlenül vált ki együttmûködést, a szerzõdéseket tiszteletben tartó, a
kötelezettségeket teljesítõ vállalati magtartást (és természetesen a normaszegést sem), ezzel szemben a nem kooperáló magatartásra érzékenyebben reagál a vállalat.
Ezek az eredmények megerõsítik azt a feltevést, mely szerint a kooperáció hiánya
gyakran a nem kooperáló viselkedésre adott válasz, viszonzás. Azon vállalatok esetében pedig, ahol a partner magatartása kooperatív, a normaszegés egyéb tényezõkkel magyarázható.
Ahogy a fentiekbõl látszik, a regressziós modell hiányossága, hogy az együtthatók szignifikanciaszintje magas, ami az eredmények bizonytalanságát mutatja. Ez
azzal is összefügg, hogy adathiány miatt az eljárás az eredeti adatbázis elemeinek csak mintegy harmadával számol. Emiatt egyes kategóriák elemszáma (különösen a tulajdonformák esetében) igen alacsony. Emellett a modell sok tekintetben leegyszerûsíti az eredetileg mért változókat a matematikai modellek alkalmazhatósága miatt.
Érdemes még megjegyezni, hogy a fizetési hajlandóságot befolyásoló tényezõk
1992-1998 közötti idõsorai a normakövetõ magatartásra való hajlandóság
erõsödését valószínûsítik. Ilyen kedvezõ strukturális változás regisztrálható azoknak a változóknak az idõsorai alapján, amelyekbõl a perspektivikus vállalati magatartás és az aktív piacbefolyásolás faktorait nyertük (Janky 1999: 3-5).
Mellékletek
1. Faktoranalízis
Total Variance Explained
Factor |
Initial Eigenvalues |
Extraction Sums of Squared Loadings |
Rotation Sums of Squared Loadings |
|
Total |
% of Variance |
Cumu-lative % |
Total |
% of Variance |
Cumu-lative % |
Total |
% of Variance |
Cumu-lative % |
1 |
3,486 |
31,688 |
31,688 |
3,080 |
27,997 |
27,997 |
1,715 |
15,587 |
15,587 |
2 |
1,812 |
16,469 |
48,157 |
1,525 |
13,862 |
41,859 |
1,554 |
14,128 |
29,716 |
3 |
1,319 |
11,992 |
60,149 |
,982 |
8,926 |
50,785 |
1,517 |
13,788 |
43,504 |
4 |
1,024 |
9,310 |
69,459 |
,363 |
3,300 |
54,084 |
1,164 |
10,581 |
54,084 |
5 |
,804 |
7,311 |
76,770 |
|
|
|
|
|
|
6 |
,667 |
6,060 |
82,830 |
|
|
|
|
|
|
7 |
,558 |
5,070 |
87,900 |
|
|
|
|
|
|
8 |
,480 |
4,364 |
92,265 |
|
|
|
|
|
|
9 |
,318 |
2,892 |
95,156 |
|
|
|
|
|
|
10 |
,290 |
2,634 |
97,790 |
|
|
|
|
|
|
11 |
,243 |
2,210 |
100,000 |
|
|
|
|
|
|
Extraction Method: Principal Axis Factoring.
Rotated Factor Matrix
|
Factor |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Volt-e kapacitásbõvítés |
|
|
,386 |
,597 |
Tervez-e kapacitásbõvítést |
|
| |
,529 |
Várható-e felszámolás |
| -,256 |
| |
Létszámnövekedés az elõzõ évhez képest volt-e? |
| |
,754 | ,300 |
Létszámnövekedés az év során volt-e? |
| |
,815 | ,276 |
Nõtt-e a nyereségesség az elmúlt 5 évben? |
| ,426 |
| ,405 |
Nyereséges volt-e? |
| ,884 | |
,301 |
Nyereséges lesz-e? | |
,651 | |
|
Reklám aránya jelentõs-e? |
,706 | |
| |
Piackutatás aránya jelentõs-e? | ,941 |
| |
|
K+F ktsg aránya jelentõs-e? |
,504 | |
| ,253 |
Extraction Method: Principal Axis Factoring.
Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.
2. A regressziós modell
Number of selected cases: 423
Number rejected because of missing data: 276
Number of cases included in the analysis: 147
Parameter
|
Value |
Freq |
Coding
(1) |
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
TULAJDON
Állam/önk. |
1
|
3
|
1,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
Dolgozói |
2 |
22 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Magánszemély |
3 |
55 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Vállalat/bank |
4 |
2 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Külföldi |
5 |
7 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Vegyes1 |
6 |
15 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Vegyes2 |
7 |
17 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
Vegyes3 |
8 |
1 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
Vegyes4 |
9 |
14 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
Vegyes5 |
10 |
11 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Parameter
|
Value |
Freq |
Coding
(1) |
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
TÁVLAT
Nem tervez |
1
|
14
|
1,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
Egy év alatt |
2 |
18 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
Egy év |
3 |
57 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
2–4 év |
4 |
26 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
5 év |
5 |
17 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
Legalább 1 év |
6 |
15 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
PARTNER
Egyáltalán nem |
1
|
33
|
1,000
|
,000
|
,000
|
,000
|
|
Inkább nem |
2 |
37 |
,000 |
1,000 |
,000 |
,000 |
|
Is-is |
3 |
38 |
,000 |
,000 |
1,000 |
,000 |
|
Igen |
4 |
26 |
,000 |
,000 |
,000 |
1,000 |
|
Nagyon |
5 |
13 |
,000 |
,000 |
,000 |
,000 |
|
Dependent Variable. NORMA A vállalat normakövetõ-e
Beginning Block Number 0. Initial Log Likelihood Function
-2 Log Likelihood 140,21397
Beginning Block Number 1. Method: Enter
Variable(s) Entered on Step Number
1. FAC1_1 REGR factor score 1 for analysis 1
FAC2_1 REGR factor score 2 for analysis 1
FAC4_1 REGR factor score 4 for analysis 1
PARTNER Jellemzõ-e, hogy a partnerek nem fizetnek
TÁVLAT A tervezés távlata
TULAJDON Tulajdonosi szerkezet
Estimation terminated at iteration number 9 because
Log Likelihood decreased by less than ,01 percent.
–2 Log Likelihood 88,471
Goodness of Fit 173,155
Cox & Snell - R^2 ,297
Nagelkerke - R^2 ,483
Chi-Square df Significance
Model 51,743 21 ,0002
Block 51,743 21 ,0002
Step 51,743 21 ,0002
Classification Table for NORMA
The Cut Value is ,50
Predicted
|
|
Normaszegõ
0 |
Normakövetõ
1 |
Percent Correct |
Observed
Normaszegõ |
0 |
14 |
13 |
51,85% |
Normakövetõ |
1 |
6 |
114 |
95,00% |
|
|
|
Overall |
87,07% |
Variables in the Equation
Variable B S.E. Wald df Sig R
Exp(B)
FAC1_1
2,1904 ,7841 ,3273 5,7406 1 ,0166 ,1633
FAC2_1
2,0863 ,7354 ,3136 5,4978 1 ,0190 ,1579
FAC4_1 ,7414 ,4996 2,2027 1 ,1378 ,0380
2,0989
PARTNER 8,3907 4 ,0783 ,0528
PARTNER(1) -,7357 1,1408 ,4159 1 ,5190 ,0000
,4792
PARTNER(2) -,4547 1,3128 ,1200 1 ,7291 ,0000
,6346
PARTNER(3) -1,3311 1,1039 1,4539 1 ,2279 ,0000
,2642
PARTNER(4) -2,6725 1,1897 5,0459 1 ,0247 -,1474
,0691
TÁVLAT 4,4144 5 ,4914 ,0000
TÁVLAT(1) -6,1078 39,2799 ,0242 1 ,8764 ,0000
,0022
TÁVLAT(2) -8,0281 39,2710 ,0418 1 ,8380 ,0000
,0003
TÁVLAT(3) -7,2780 39,2675 ,0344 1 ,8530 ,0000
,0007
TÁVLAT(4) -7,4785 39,2694 ,0363 1 ,8490 ,0000
,0006
TÁVLAT(5) -6,3712 39,2844 ,0263 1 ,8712 ,0000
,0017
TULAJDON 4,5932 9 ,8682 ,0000
TULAJDON(1) -,3743 103,0288 ,0000 1 ,9971 ,0000
,6878
TULAJDON(2) -8,8020 44,1193 ,0398 1 ,8419 ,0000
,0002
TULAJDON(3) -8,0235 44,1158 ,0331 1 ,8557 ,0000
,0003
TULAJDON(4) 1,5790 114,1899 ,0002 1 ,9890 ,0000
4,8501
TULAJDON(5) -,4111 72,1902 ,0000 1 ,9955 ,0000
,6629
TULAJDON(6) -9,7783 44,1191 ,0491 1 ,8246 ,0000
,0001
TULAJDON(7) -8,9914 44,1211 ,0415 1 ,8385 ,0000
,0001
TULAJDON(8) -19,7829 170,0825 ,0135 1 ,9074 ,0000
,0000
TULAJDON(9) -8,7839 44,1211 ,0396 1 ,8422 ,0000
,0002
Constant 18,7692 59,0663 ,1010 1 ,7507
Irodalom
Janky Béla 1999. Ipari vállalkozások Magyarországon 1992–1998: Alapvetõ jellegzetességek és a vállalalati magatartás változásai. In: Lengyel Gy. (szerk.) Siker, halasztás, pénzügyi fegyelem. Budapest: BKE
Laki Mihály 1998: Kisvállalkozások a szocializmus után. Budapest: Közgazdasági Szemle Alapítvány
Lengyel György 1999: Iparvállalatok longitudinális panelvizsgálata 1992–98. Az adatkészlet leírása, VI. kötet. Budapest: BKE
Opp, Karl-Dieter 1996. Piacszerkezetek, társadalomszerkezetek és a piaci kooperáció. In: Lengyel György–Szántó Zoltán (szerk.) A gazdasági élet szociológiája. Budapest: Aula Kiadó
Tóth István János–Semjén András 1998: A magyar vállalkozások adózási magatartása és pénzügyi fegyelme. Budapest: CIPE–Kopint Datorg
Tóth István János 1999: Vállalatok pénzügyi fegyelme és növekedési képessége az átalakuló gazdaságban. In.: Lengyel Gy. (szerk.): Siker, halasztás, pénzügyi fegyelem. Budapest: BKE
Füstös László–Kovács Erzsébet 1989. A számítógépes adatelemzés statisztikai módszerei. Budapest: Tankönyvkiadó
Kolosi Tamás–Rudas Tamás 1988. Empirikus problémamegoldás a szociológiában. Budapest: OMIKK, TÁRKI
SPSS/PC+ Advanced Statistics 1990. Chicago: SPSS Inc.
1. Az adatok longitudinális elemzése azért is fontos, mert az
iparban 1992 óta végbement strukturális átrendezõdések a hazai vállalatok
magatartásában bekövetkezõ változást is eredményezhetik, amennyiben azok a
magatartást is befolyásoló faktorokat is érintik. Míg Janky Béla, Semjén András és
Tóth István János elemzései kiterjednek az 1992 óta végzett adatfelvételek
idõsoraira, jelen tanulmányunk csupán az 1998. év adatait elemzi.
2. Tóth István János és Semjén András (1998: 18) a követõvizsgálat
idõsorait elemezve úgy látja, hogy a szerzõdéses és az adózási fegyelem megszegése
a vizsgált idõszakban inkább jellemzõ volt a hazai, mint a külföldi tulajdonban lévõ
cégek körében. Ugyanakkor a szerzõk megállapítják, hogy 1998-ban a többségi
tulajdonos típusának szerzõdéses fegyelemre gyakorolt hatása már nem jelentõs. A
jelenséget "utolérési effektusnak" nevezik, ami alatt azt értik, hogy a nagyobb
részben magyar tulajdonban lévõ vállalatok szerzõdéses és adózási fegyelme
számottevõ mértékben javult. Ugyanakkor felhívják a figyelmet az adózási fegyelem és
a cégek növekedési képessége közötti kapcsolat szorosságára.