Szociológiai Szemle 2001/1. 85-94.
Csite András
POLITIKA, KULTÚRA ÉS GAZDASÁG:
NEIL FLIGSTEIN A TÁRSADALMI INTÉZMÉNYEK LÉTREJÖTTÉRÕL ÉS ÁTALAKULÁSÁRÓL*
 

Írásom célja, hogy a jelenkori gazdaságszociológia egy jelentõs alakjának, a Magyarországon kevésbé ismert Neil Fligsteinnek1 fõbb tudományos meglátásait bemutassam. Fligstein írásainak bemutatását nem csupán az elméleti újdonság indokolja, hanem az is, hogy szerzõnk a legutóbbi idõben részletesen foglalkozott az Európai Unió intézményrendszerének kibontakozásával.2 Ezek a vizsgálatai a hazai kutatásokban is eredménnyel adaptálhatónak tûnnek.

Fligstein modelljében számos, az új gazdaságszociológia mûvelõjének gondolataival való hasonlóság mutatható ki. Ezek a következõk:

  • (a) mezoszintû gazdasági jelenségek dinamikáját kívánja magyarázni, azaz nem a periferikus gazdasági jelenségekét, és a legfõbb gazdaságtani vizsgálódási témákban veti fel a szociológiai megközelítés relevanciáját (gazdasági intézmények: pl. piacok);
  • (b) nem fogadja el a neoklasszikus/neoinstitucionalista közgazdasági és szociológiai magyarázati modelleket, s legfõképpen azok atomisztikus emberképét;
  • (c) a schumpeteri vállalkozónak a társadalmi változások elõidézésében (és magyarázatában) kitüntetett szerepet szán;
  • (d) a gazdaságon belüli változások elõidézésében a társadalmi mozgalmaknak komoly szerepet tulajdonít;
  • (e) a mezoszintû gazdasági jelenségek létrejöttében, mûködésében mind politikai, mind pedig kulturális tényezõk befolyását regisztrálja.

  • Fligstein eddigi munkásságának eredményeit azok létrejöttének idõrendjét követve mutatom be.
     

    Az Alfred Chandler inspirálta kutatások: vállalatszervezési megközelítések

    Fligstein a nyolcvanas évek második felében és a kilencvenes évek elején született munkáiban (Fligstein 1985, 1990, Fligstein-Brantley 1992) Chandler nyomán az amerikai nagyvállalatok szervezetén belüli változásokat elemezte, elsõsorban a második világháborút követõen domináns változási irányokra (a multidivizionális forma elterjedése, a nagyvállalati összeolvadások stb. kérdésköre) koncentrálva. A politikai-kulturális gazdaságszociológiai megközelítés, melynek tételszerû összefoglalására 1996-os AJS-beli cikkében vállalkozott, már ezekben a korábbi munkákban is körvonalazódik. Ezen írásaiban különösen az uralkodó vállalatszervezési megközelítések, helyi szervezeti kultúrák (conceptions of control3) kérdéskörének a nagyvállalati mezõben észlelt változások magyarázatában játszott fontos szerepére összpontosított.

    A gazdasági döntéshozó - mint minden más társadalmi aktor - arra törekszik, hogy "biztos világot" hozzon maga körül létre, azaz a körülötte, általa és vele történõ események értelmezésében világos fogódzói legyenek, s a saját, illetve a vele kapcsolatban állók cselekvése mind önmaga, mind mások számára kiszámítható s a várt eredményekhez vezetõ legyen. A szervezeti mezõben (mely lehet szervezetek közötti, illetve szervezeteken belüli) a szereplõk ilyen stabil értelmezési rendszerek kialakítására törnek. Fligstein 1990-es könyvében csak azokat az értelmezési rendszereket tekinti uralkodó vállalatszervezési megközelítéseknek, melyek egy-egy adott szervezeti mezõben általánosan elterjedtek (azaz a domináns többség sajátjaként fogadja el), másrészt a kormányzat által legitimnek elismertek, és egyben a kormányzat, illetve a szervezeti mezõ tagjainak együttmûködése révén elfogadásuk kikényszeríthetõ.

    Ez utóbbi momentumnak - mint azt a késõbbiekben a politikai dimenzió tárgyalásánál látni fogjuk - kiemelt szerepe van a szervezeti mezõ definiálásában: egy-egy ilyen mezõ nem csupán társadalmilag létrehozott jelentések strukturált rendszere, hanem hatalmi rendszer is egyben: a mezõ legnagyobb aktorai általában meghatározzák a mezõben érvényes szabályokat. A kisebb szereplõk a fennálló értelmezési és hatalmi rendszerbõl pedig csak addig tudnak profitálni, amíg az érvényes játékszabályokat betartják.

    Fligstein tehát a társadalom lehetõségérõl folyó gondolkodás régi tradíciójához kapcsolódik: hogyan lehetséges hogy a társadalmi szereplõk megértik egymást? A kérdésre adott válasza egyértelmû: vannak olyan általánosan elterjedt értelmezési rendszerek, melyek léte egy-egy társadalmi szegmensben, mezõben éppen fennálló hatalmi konstellációtól függ.

    A vállalatszervezési megközelítések létrejöttének két forrását különbözteti meg: egyrészt más szervezetekbõl (szervezetek esetében) vagy más szervezeti mezõbõl (szervezeti mezõ esetében) átvettek, másrészt a szervezeten belüli különbözõ divíziókból érkezhetnek. E nézetek megváltozására 1990-es könyvében hoz példát: azt mutatja be, hogy miként terjedt el a pénzügyi vállalatszervezési megközelítés (financial conception of control) a nagy amerikai vállalatok körében. A pénzügyi megközelítés a vállalatot vagyontárgyak csoportjának tekinti, melyeket rövid távú profitmaximalizálásra hasznosítanak. E megközelítés a cégeknek azoktól a pénzügyi elemzési módszerekben jártas vezetõitõl származott, akik eredetileg a vállalatok pénzügyi alegységeiben dolgoztak. Szerintük a vállalat nem árukat elõállító üzlet, hanem vagyontárgyak együtteseként mûködik. A várakozásoknak nem megfelelõen mûködõ vállalati alegységeket így aztán el kell adni, és helyettük újakat kell vásárolni. A vállalat növekedését eredményezõ fõ taktika a - gyakran diverzifikálódásként értelmezett - más cégekkel történõ összeolvadás és a veszteséges ágazatokból, piacokról történõ kivonulás.

    Fligstein a gazdasági cselekvés társadalmi beágyazottságának kérdéséhez kapcsolódó gazdaságszociológiai vizsgálódásokhoz - a kérdés jogosságát nem vitatva, ám mégis - kritikusan viszonyul. "Az elméleti probléma annak megállapítása, hogy a beágyazottság mibõl is áll ténylegesen" (Fligstein-Brantley 1992: 303). Kutatási eredményei ugyanis azt mutatták, hogy a Granovetter inspirálta hálózati megközelítés (igazgatótanácsi tagságok, kereszttulajdonlás) magyarázati modelljének érvényessége kétséges: "A vállalatok, bankok, tulajdonosok és menedzserek közötti kapcsolatok nem mondanak sokat arról, ami érdekes a vállalatok stratégiai döntései tekintetében, így az elméleti figyelemnek arra kell irányulnia, ami ezeket jobban magyarázza" (Fligstein-Brantley 1992: 304).

    Amit Fligstein a vállalatok stratégiai döntéseinek (beolvadás, szervezeti átszervezés stb.) vizsgálatakor talált, az a kulturális keretek (cultural frames), tágabban az adott szervezeti mezõben érvényes értelmezési rendszer fontossága: azaz a vállalatok stratégiai döntései a vállalatokon belüli és közötti hatalmi viszonyokban és az uralkodó értelmezési mintázatokban végbemenõ változásokhoz kapcsolódnak. Amire a hálózati megközelítésnek koncentrálnia kell, az az, hogy a vállalatok miként (és milyen) információkat szereznek versenytársaikról, s hogy az összegyûjtött információk miként (és kik által) járulnak hozzá a stratégiai döntések meghozatalához. Amit Fligstein itt javasol, az nem egyéb, mint az új gazdaságszociológia két "szent tehene", a kapcsolatháló és a beágyazottság szétválasztása. Mindkettõ jogosult mint metafora, ám jelentésük és egyben kapcsolatuk kérdése tisztázásra vár.
     

    A piacok létrejötte és hatalmi struktúrája

    Fligstein 1996-os írásával a gazdaságszociológiai vizsgálatok eddigi eredményei alapján új szintre kívánja emelni a piacok szociológiáját, azért, hogy a szakterület túllépjen a neoklasszikus modell strukturálatlan bírálatán. Fligstein szerint a piacok társadalmi struktúrája és a vállalkozások belsõ szervezete azt a célt szolgálják, hogy a piaci verseny hatásait enyhítsék, azaz "egy-egy piacon a cselekvés célja olyan állandó - vállalaton belüli és vállalatok közti - világok létrehozása és fenntartása, melyek lehetõvé teszik a vállalatok fennmaradását" (Fligstein 1996: 658).

    E kérdéskör tudományos megragadására a "piacok mint politika" (markets as politics) metafora bevezetését javasolja, ami két dimenzióból áll:

  • (i) a piacok létrehozatalát az államépítés egy elemének tartja, azaz a modern kapitalista gazdaságokkal rendelkezõ államok (s azokon belül is a befolyásos aktorok) mûködéséhez kapcsolja egy-egy (nemzeti) piac intézményi feltételeinek kialakítását;
  • (ii) egy-egy piac belsõ folyamatai két politikai projektbõl tevõdnek össze: a vállalkozásokon belüli, illetve a vállalkozások közötti hatalmi küzdelembõl.

  • A fentiek mellett Fligstein utal a piaci intézmények létrehozatalának "kulturális" jellegére: "A gazdasági világok társadalmi világok is egyben; azaz éppen olyan elvek szerint mûködnek, mint más társadalmi világok. A szereplõk politikai akciókat hajtanak végre, és helyi kultúrákat hoznak létre, melyek megszabják a piaci interakciók milyenségét" (1996: 657).

    Fligstein a piacok mûködésének dinamikus modelljét három gazdaságszociológiai irányzat felkínálta összefüggésekbõl próbálja meg kialakítani:

  • (a) Az institucionalisták (institutional theory) erõsségének a szervezeten belüli szabályok létrehozatalának megragadását tarja, ám véleménye szerint hiányzik ebbõl elméletbõl a politika és az egyéni cselekvés (agency) teoretizálása.
  • (b) A hálózati megközelítés erõssége abban áll, hogy felhívta a figyelmet: a piaci szereplõk közti társadalmi kapcsolatok modellezésére a hálózat minden más korábbi megközelítésnél alkalmasabb. A hálózati irodalomban viszont kevés figyelmet kapott a dinamika: azaz miként folyik a piaci szereplõk közti vetélkedés (politika), s miként hoznak létre e szereplõk viszonylagos stabilitás jellemezte helyi kultúrákat.
  • (c) A Fligstein fogalmi kereteibe beépített harmadik elméleti irányzat a populációökológia (population ecology) elmélete, ami szerzõnk szerint szintén kevés figyelmet szentelt a piacok dinamikájának s ennek politikai dimenziójának.

  •  

     
     
     

    A modern piacok struktúrájának fogalmi kidolgozását Fligstein a piaci intézmények definiálásával kezdi. Intézmények alatt közösen osztott szabályokat ért, melyek lehetnek tulajdonjogok (property rights), kormányzati struktúrák (governance structures), intézményi kultúra (conceptions of control) és csereszabályok (rules of exchange).

  • (a) Tulajdonjogok: olyan társadalmi viszonyok, melyek azt határozzák meg, hogy ki jogosult a vállalatok profitjának kisajátítására.
  • (b) Kormányzati struktúrák: egy-egy társadalomban érvényes általános szabályok, melyek azt határozzák meg, hogy a verseny és a kooperáció miként folyhat, s hogy a vállalatok miként szervezõdhetnek. Fligstein két fajtáját különbözteti meg a kormányzati struktúráknak, a törvényeket és az informális intézményi gyakorlatokat.
  • (c) Az intézményi kultúra (conceptions of control) terminust Fligstein 1990-es könyvében vezette be, ahol használata sokkal szûkebb jelenségkörre vonatkozott, mint 1996-os munkájában.4 Késõbbi munkáiban utalt arra, hogy a terminust a geertzi "helyi kultúra" fogalmának megfelelõen használja, azaz ez alatt olyan értelmezéseket ért, melyek a piacok mûködésérõl érkezõ információkat strukturálják, s ezzel lehetõvé teszik, hogy a cselekvõ értelmezze a világ folyását, és egyben ellenõrzése alatt tartsa a mindenkori helyzetet (vagy legalábbis kísérletet tegyen erre).
  • (d) A csere szabályai azt definiálják, hogy ki kivel mûködhet együtt, s a tranzakciók milyen feltételek fennállása esetén érvényesek.

  • A fenti intézménytípusok létrejöttében és fennmaradásában az államnak központi helye van.

    Fligstein a tanulmány további részében a további kutatások lehetséges irányait vázolja fel 16 tétel felállításával. Ezek az államnak a piacok kialakításában játszott szerepe (1-4. tétel) és a piacok dinamikája köré (5-16. tétel) szervezõdnek.
     

  • 1. tétel: Egy ország kapitalista átalakulása arra ösztönzi az államot, hogy stabilizálja a piacokat a tulajdonjogok, a kormányzati struktúrák és a csere szabályozása révén.
  • 2. tétel: A legelsõ szabályozó intézmények a további piacok fejlõdésére is hatással vannak, mivel olyan kulturális formák (templates) létrejöttét eredményezik, melyek befolyásolják más piacok szervezõdését.
  • 3. tétel: A piacokat állandó átszervezés és destabilizáció jellemzi, s a vállalatok folyamatosan állami beavatkozásért lobbiznak, ezért aztán az állami szereplõk folyamatosan figyelemmel kísérik egymás mûködését és a piaci válsághelyzeteket.
  • 4. tétel: A törvények és az elfogadott gyakorlatok gyakran a legszervezettebb társadalmi szereplõk érdekeit tükrözik. E csoportok az intézmények nagyobb léptékû átalakítását csak azokban az esetekben támogatják, ha mély társadalmi válság lép fel (pl. háború, gazdasági összeomlás, az államszervezet összeomlása).
  • 5. tétel: Egy piac létrejöttekor a legnagyobb vállalatoknak van arra esélyük, hogy meghatározzák az érvényes piaci rendet, s kialakítsák azt a politikai koalíciót, mely a versenyt kontrollálja.
  • 6. tétel: A vállalaton belüli hatalmi küzdelem tétje, ki oldhatja meg annak feladatát, hogy miként szervezzék meg a céget, hogy az a lehetõ legalkalmasabbá váljon a piaci versenyben való helytállásra. A küzdelem gyõztesei saját szervezeti kultúrájuk és elgondolásaik alapján szervezik át a vállalatot.
  • 7. tétel: Szándékolt és nem szándékolt cselekedetek révén az állam meg tudja akadályozni a vállalatokat abban, hogy a piaci rendet legitimáló intézményi kultúrát hozzanak létre.
  • 8. tétel: Az "ifjúkori esendõséget"5, azaz egy piac "fiatal" voltát részben az mutatja, hogy a piac nem rendelkezik kialakult társadalmi struktúrával és helyi kultúrával (azaz a piaci szereplõk képtelenek a verseny kontrollálására).
  • 9. tétel: Az új piacok intézményi kultúrája a közeli, már régebben létrejött piacokról származik, különösen akkor, ha másik piacon is mûködõ vállalatok alakítanak ki egy új piacot.
  • 10. tétel: Stabil intézményi kultúra jellemezte piacok szereplõi általában egyetértenek a státuszhierarchiák és az érvényes piaci stratégiák tekintetében is.
  • 11. tétel: A piac régebbi szereplõi (incumbent firms) nem az új belépõk (challenger firms), hanem más régebbi szereplõk mûködésére vannak figyelemmel, míg a kihívó, a piacon újonnan megjelenõ cégek nem egymást, hanem a régebbi szereplõk mûködését figyelik.
  • 12. tétel: Stabil piacokon a vállalatok akkor is a korábban bevált intézményi kultúra alapján mûködnek, amikor külsõ invázió éri a piacot vagy gazdasági válsághelyzet alakul ki.
  • 13. tétel: Piaci válság akkor figyelhetõ meg, ha a régebbi piaci szereplõk hanyatlásnak indulnak.
  • 14. tétel: Meglevõ piacok átalakulása külsõ erõk behatása révén alakul ki: invázió, gazdasági válság avagy állami politikai beavatkozás következtében.
  • 15. tétel: "Erõszakos" piaci betolakodók (invaders) nagy valószínûséggel közeli piacokról érkeznek.
  • 16. tétel: Egy cég hanyatlásának megindulásakor a belsõ hatalmi küzdelem kiélezõdik, ami a csúcsvezetés cseréjéhez, az igazgatótanács és a nem menedzser tulajdonosok tevékenységének felélénküléséhez vezet. A szervezeti szereplõk új koalíciói ilyenkor kísérletet tesznek a cég olyatén átszervezésére, melynek eredményeként a vállalat szervezete hasonlatossá válik a piacra "erõszakkal" betolakodó cégekéhez.

  •  

     
     
     

    Fligstein ezt az elméletét tesztelte Iona Mara-Ditrával közösen írt, 1996-ban megjelent másik tanulmányában (Fligstein-Mara-Ditra 1996). A téma az Európai Unió "Egységes piac" programjának (Single Market Program) létrejötte és megvalósulásának mikéntje. Igaz ugyan, hogy a fentiekben bemutatott négy piaci intézménytípus közül csak három területén végeztek vizsgálatokat (az intézményi kultúra terén végbement változásokat nem elemezték), de így is sikerült kimutatniuk, hogy egy-egy piac létrejöttében az állam(ok)nak és a különbözõ nem állami piaci szereplõknek meghatározó szerepük van. Az "Egységes európai piac" programjának kialakítását egy mély intézményi válságra adott válaszként értelmezték, ahol a válság feloldása nem stabil preferenciákkal rendelkezõ szereplõk alkudozásának eredményeként, hanem intézményi vállalkozók tevékenységeként született meg. Ezek az intézményi vállalkozók - kiaknázva az Európai Közösség nyolcvanas évek eleji-közepi válságát - sikerrel hozták létre az "elõremenekülés" projektjét, az "Európa 1992" programot, melynek vízióját képesek voltak az Európai Közösségben mûködõ kormányzati és nem kormányzati szereplõk többségével elfogadtatni. Persze az "Egységes piac" program nem a semmibõl szökkent szárba, hanem a már korábban is meglevõ intézményi megoldásokra épült, s elsõsorban a csere szabályai területén hozott mélyreható változásokat, vagyis azon a területen, ahol a program kialakításában részt vevõk közül a változásokban a legkevesebben voltak ellenérdekeltek. Más területeken, így például a kormányzati struktúra és a tulajdonjogok területén csak csekély változtatásokra került sor, hisz a változás számos szereplõ (pl. nemzetállamok) érdekeit sértette volna.
     

    Fligstein újabb munkái: társadalmi készségek, társadalmi intézmények és mezõk

    Fligstein 1996 után készített anyagaiban (Fligstein 1998 és 1999) továbbfejlesztette a már korábban kialakított, az intézmények létrejöttének és fennmaradásának megragadására szolgáló fogalmi kereteket. Két új fogalmat vezet be írásaiban: a társadalmi mezõt (field) és a társadalmi készséget (social skill). Tudományos pozíciójának bemutatásakor kifejti, hogy e fogalmak bevezetésével nem kíván kilépni a neoinstitucionalista megközelítés kínálta keretekbõl, ugyanakkor egy olyan cselekvõkép bevezetését javasolja, ami képes meghaladni a racionális választások elméletének és a szociológiai neoinstitucionalizmus aktorképének korlátait. Mindkét irányzat hibájául rója fel azt, hogy cselekvõképük mechanisztikus, hiányzik belõlük az a valóságnak inkább megfelelõ elképzelés, hogy az ember kreatív, a társadalmat megújítva újraalkotó lény. Fligstein a maga emberképét a társadalmi konstruktivista irányzatból eredezteti, s azt mondja, hogy a cselekvõ egyéneknek nincsen állandósult önképük és preferenciáik, hanem identitásukat a másokkal folytatott interakciók alakítják. A cselekvés célja ugyanis Fligstein értelmezésében az, hogy az egyének együttmûködést alakítsanak ki más egyénekkel. Az interakcióba lépésnek, ami Fligsteinnél összemosódik a kooperációval, elõfeltétele az, hogy a társadalmi szereplõk rendelkezzenek a társadalmi készségeknek az együttmûködéshez minimálisan szükséges szintjével. Ezt a fogalmat szerzõnk Mead és Goffman szimbolikus interakcionizmusából veszi át, s úgy látja, hogy a cselekvõk nem izolált és absztrakt lények, hanem mindenkor konkrét csoportokba szervezõdõ cselekvõk, s a társadalmi készség az az egyénenként különbözõ mértékû képesség, hogy a cselekvõ a csoporttagokkal való kooperációt létrehozza, illetve elemezze.

    A társadalmi készség Fligstein modelljében azért kap kitüntetett szerepet, mert e fogalommal igyekszik mikroszinten megragadni a társadalmi változást, a társadalmi intézmények folyamatos átalakulását. Így aztán nem véletlen, hogy a társadalmi változások neoinstitucionalista magyarázatában kitüntetett szerepek kapó vállalkozó szerzõnk értelmezésében a társadalmi készségek kiemelkedõen magas szintjét bírja. Ugyanis a sikeres (politikai, intézményi, gazdasági stb.) vállalkozói mûködés lényege az, hogy a vállalkozó képes elfogadtatni saját helyzetértelmezését, fogalmi kereteit azokkal, akikkel interakcióba lép. Természetesen más-más vállalkozói stratégiák és taktikák alkalmazandók hatalmi és hatalom nélküli pozíciókban, ám Fligstein értelmezésében a sikeres vállalakozói mûködés nem más, mint olyan interakciók sora, amelyekben a vállalkozó aktor sikerrel gyõz meg másokat saját álláspontjának helyességérõl, illetve a közösen kialakított értelmezések saját céljainak elérését szolgálják.

    Fligstein a társadalmi készség fogalmával a szabályokat és az erõforrásokat magában foglaló neoinstitucionalista fogalmi alapzatot kívánja kiegészíteni, mert szerinte csak így válik megragadhatóvá a társadalmi mezõk válsága, új mezõ, intézmény létrejötte. Nézzük most, hogy e másik fogalmi újításának mi a háttere és jelentése. A mezõ (field) fogalmát Bourdieu-tõl kölcsönzi Fligstein, s azt mondja, hogy nagyjából ugyanazt érti alatta, mint DiMaggio (1983) a szervezeti mezõ, Meyer (Meyer-Scott 1983) pedig a szektor fogalma alatt. Definíciószerûen a mezõ olyan szituációkat, helyzeteket jelent, amikor aktorok szervezett csoportjai összegyûlnek, és egymással szemben kialakítják cselekvésük értelmi kereteit. Más helyen társadalmi arénaként emlékezik meg a mezõrõl, de van, ahol helyi társadalmi rendként aposztrofálja. A neoinstitucionalista keretekben a leghelytállóbb definíciónak a következõ tûnik: társadalmi intézmények (legitim szabályok és közösen osztott értelmezések) és ezeket az intézményeket ismerõ és újratermelõ avagy átalakító társadalmi szereplõk csoportja. A társadalmi mezõk történetiséggel bíró képzõdmények: létrejönnek/létrehozzák õket, léteznek/újratermelik õket, átalakulnak/átalakítják õket és megszûnnek/felszámolják õket. E dinamikát a társadalmi készségek különbözõ szintjével és minõségével bíró társadalmi cselekvõk közti együttmûködés és versengés idézi elõ, a mezõkön ugyanis nem egyenlõ erõforrásokkal bíró cselekvõk vannak jelen. A mezõk újratermelõdésének és átalakulásának dinamikáját Fligstein azokkal a fogalmakkal ragadja meg, melyeket korábbi munkáiban a piacok létrejöttével és átalakulásával kapcsolatban definiált, így a válsággal, az intézményépítési momentummal és az újratermelõdéssel. Válságot az idézhet elõ, hogy a meglevõ csoportok nem tudnak stabil interakciókat létrehozni, vagy a meglevõ szabályok nem szolgálják e csoportok érdekeit. Válságot idézhet elõ a szomszédos mezõkrõl érkezõ invázió, avagy az ott végbemenõ változások átcsordulása (spillover). Intézményépítési momentumról a különbözõ erõforrásokkal rendelkezõ társadalmi szereplõcsoportok összeütközése esetén ír szerzõnk. Ilyen összeütközés lehet például a mezõ régi, bevett (incumbent) szereplõi és az új, kihívó (challanger) szereplõk egymásnak feszülése. A létrehozott intézmények újratermelõdése Fligstein értelmezésében nem más, mint a domináns csoportok hatalmi helyzetének fenntartása.

    Fligstein hasonlóan a Markets as politics címmel megjelentett írásához 1999-es dolgozatában is tételeket fogalmaz meg arról, hogy miként is jönnek létre új mezõk.
     

  • 1. tétel: Új mezõk létrejöttében döntõ szereppel bírnak a társadalmi készségekkel bíró cselekvõk. Döntõ szerepük van ugyanis abban, hogy a meglevõ szabályok és erõforrások helyi társadalmi renddé formálódjanak. Mindez annak révén következik be, hogy a társadalmi készségekkel jobban bíró aktorok meggyõzik támogatóikat az együttmûködés fontosságáról, illetve más csoportokat az megállapodás fontosságáról.
  • 2. tétel: A társadalmi készségekkel bíró cselekvõk a mezõkön érvényes értelmezési kereteket is átalakíthatják, új csoportidentitásokat hozhatnak létre és fogadtathatnak el.
  • 3. tétel: A stabil helyzetû mezõkön a hatalmi helyzetben levõ csoportok a rendelkezésükre álló erõforrásokat és a szabályokat saját hatalmi helyzetük újratermelésére használják.
  • 4. tétel: A rivális csoportok társadalmi készségekkel bíró cselekvõi kísérletet tesznek olyan részterületek, részmezõk (niche) kialakítására, ahol elkerülhetik a domináns csoportok támadását, s ahol egyben tarthatják csoportjukat, készülve egy sikeres hatalomátvételre.
  • 5. tétel: Azokon a mezõkön, ahol kicsi a belsõ mozgás és nincs külsõ veszély, a társadalmi készségek kis szerepet játszanak a csoport újratermelõdésében.

  •  

     
     
     

    Fligstein legutóbb közzétett, német nyelvû írásában (2000) a gazdasági globalizációval foglalkozó irodalom néhány alaptézisét vizsgálja. Összehasonlító történeti adatokkal cáfolja a globalizáció hirdetõinek három érvét, így azt, hogy (1.) a világkereskedelem növekedése meghaladná a világgazdaság bõvülését, (2.) hogy az információs technológiák elterjedése a termelés átszervezéshez vezetne, (3.) és hogy a világ pénzpiacain valóban végbemenne az integráció. A globalizáció korát mint egy új gazdaság kialakulásának idõszakát tematizáló szerzõkkel (pl. Giovanni Arrighi, Manuel Castells, David Harvey, Saskia Sassen) szemben Flisgtein álláspontja az, hogy a nemzetállamok, különösen pedig a nyugat-európai jóléti államok átalakulását nem képesek megmagyarázni a globalizációs elméletek, mivel ezek egy nemzetgazdaság, nevezetesen az Egyesült Államok 1990-es évekbeli átalakulásának apologetikus megragadására alkalmasak.6 Szerzõnk szerint a globalizációs érvelés egyik központi normatív eleme az, hogy az új gazdaságban a vállalati döntések a részvények értékének alakulására való tekintettel születnek (shareholder value). Fligstein e gondolkodást nem tartja másnak, mint a vállalatszervezésre vonatkozó ma divatos paradigma kulcsmeggyõzõdésének. Ezzel az álláspontjával visszatér a kilencvenes évek elején született írásaihoz, amelyekben a vállalatátszervezési mozgalmakat hasonlította össze, s a "hatékonyság" szempontjának és mérésének társadalmi megkonstruálását vizsgálta. Noha a legutóbb megjelent cikkében kevés részletet közöl a gazdasági globalizációs narratíva történetérõl, a "shareholder value"-nak mint a vállalatok teljesítményének mérésére szolgáló domináns szempontnak a megalkotásáról és elterjedésérõl, nézetei heurisztikusak lehetnek a gazdasági kérdésekkel foglalkozó, a tudományos divatokkal kapcsolatban konzervatív kutatók gondolkodásában.

    Fligstein a vállalatok szervezetszociológiai problémáitól indulva mára eljutott a mezoszintû társadalmi jelenségek analitikus megragadására szolgáló fogalmak (intézmények, társadalmi mezõk, társadalmi készségek stb.) kidolgozásáig. Empirikus elemzései során alkalmazta is a kifejlesztett terminológiát, mely könnyen lehet, hogy az európaizálás/európaizálódás jelenségét értelmezõ egyik népszerû narratíva alapját fogja képezni. E Magyarországon is jelen levõ társadalmi változás szociológiai tematizálásában a Fligstein kínálta terminológia különösen hasznos lehet. Ezt a feltételezést azonban csak további kutatások tudják alátámasztani, avagy megcáfolni.
     

    Irodalom

    DiMaggio, P.-W. W. Powell 1983. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 47: (2), 147-160.

    Fligstein, Neil 1985. The spread of the multidivisional form among large firms, 1919-1979. American Sociological Review, 50: (June), 377-391.

    - 1990. The Transformation of Corporate Control. Cambridge: Harvard University Press

    - 1995. Networks of power or the finance conception of control? Comment on Palmer, Barber, Zhou, and Soysal. American Sociological Review, 60: (August), 500-503.

    - 1996. Markets as politics: a political-cultural approach to market institutions. American Sociological Review, 61: (August), 656-673.

    - 1998. Fields, Power, and Social Skill: A Critical Analysis of The New Institutionalism. (Manuscript.)

    - 1999. Social Skill and the Theory of Fields. (Manuscript.)

    - 2000. Verursacht Globalisierung die Krise des Wohlfahrtsstaates? Berliner Journal für Soziologie, 10: (3), 349-378.

    - P. Brantley 1992. Bank control, owner Control, or organizational dynamics: who controls the large modern corporation?. American Journal of Sociology, 98: (September), 280-307.

    - I. Mara-Ditra 1996. How to make a market: reflections on the attempt to create a single market in the European Union. American Journal of Sociology, 102: (1), 1-33. [Magyarul: Fligstein, N.-I. Mara-Ditra 2000. Hogyan építsünk piacot? Megjegyzések az Európai Unión belüli egységes piac megteremtésének programjáról. In: Lengyel György-Nagy Beáta (szerk.) Az európai integráció társadalmi feltételei és hatásai: Szociológiai tanulmányok. Budapest: Aula. 127-169.]

    Meyer J.-W.R. Scott 1983. Organizational Environments. Beverly Hills: Sage

    Péli G.-Pólos L.-M. T. Hannan 1999. Szervezeti tehetetlenség. Szociológiai Szemle: (1), 120-142.
     

    * A dolgozat az elsõ változatát a BKÁE szociológiai PhD-programja keretében, a gazdaságszociológiai kurzus beszámolójaként készítettem. Köszönettel tartozom Tardos Róbertnek és Szántó Zoltánnak tanácsaikért, javító megjegyzéseikért. A tanulmány a Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatásával készült.
    1. Neil Fligstein a berkeleyi Kaliforniai Egyetem szociológia tanszékének professzora, tanulmányait a Wisconsini Egyetemen, Madisonban végezte. 1997 óta a Kaliforniai Egyetem Ipari Kapcsolatok Intézetében mûködõ "Kultúra, Szervezet és Politika Központ" igazgatója. Kutatásairól a http://sociology.berkeley.edu/faculty/fligstein/index.html címen tájékozódhat az érdeklõdõ. Magyarul 2000-ben jelent meg elsõ és eddig egyetlen anyaga a Lengyel György és Nagy Beáta szerkesztette Az európai integráció társadalmi feltételei és hatásai címû kötetben (Fligstein 1996).
    2. Megjelenésre vár például az Európaizáció folyamata címû mûve.
    3. "Conceptions of control are world views that define one firm's relationship with others, what appropiate behaviour is for firms of that type, and how those kinds of organizations ought to work. They imply certain strategies and structures. In essence, conceptions of control and the organisational fields they create define how markets are structured for firms." (Fligstein 1990: 295.)
    4. A fogalom jelentésének kibõvülése az indoka annak, hogy a "conceptions of control"-t eltérõképpen fordítottam az 1990-es és 1996-os cikkben.
    5. Angolul: liability of newness, amit kissé költõien magyarra Péli Gábor és Pólos László fordított. Lásd: Péli-Pólos-Hannan 1999.
    6. "Es handelt sich vielmehr darum, dass über die wirklichen Probleme fortgeschrittener Gesellschaften der Mantel der Globalisierungsrhetorik gelegt wird, die die amerikanische Erfahrung zur universellen erklärt. Die Behauptung, dass auch die anderen Reduzierung von Belegschaften, wachsende Unsicherheit und Ungleichheit sowie die Versorgung der Bevölkerung im Gesundheits-, Wohnungs- und Bildungswesen auf niedrigstem Niveau als Konsequenz der Herrschaft des Weltmarktes akzeptieren müssen, ist eben nur das: eine Behauptung." (Fligstein 2000: 375.)