Szociológiai Szemle 2001/2. 35-57. |
Bevezetés
A társadalmi indikátorok "mozgalmának" kialakulásáról, indulásáról beszélve legalább három fontos állomást kell száma vennünk (Rothenbacher 1993). Az elsõt az az 1954-es ENSZ-kezdeményezés képviseli, amely egy szakértõi csoport felállításával az életszínvonal koncepciójának és mérésének a problémáit kívánta felvázolni. Az itt alkalmazott megközelítésben a lakossági jólét, az életkörülmények különbözõ területekre "darabolhatók", és ezek a szegmensek külön-külön vizsgálandók a statisztikai eszközeivel.
A második kiindulási pontot az a NASA-kutatás jelentette, amely a hatvanas évek elején indult, és amelynek a célja annak a felmérése volt, vajon az ûrprogramoknak milyen a fogadtatása az amerikai társadalomban. Ennek keretében a kutatók egy olyan egységes társadalomstatisztikai rendszer kialakítását tûzték ki célul, amely évente, a gazdasági jelentések mellékleteként egy "társadalmi riportot" jelentet meg. Ez a jelentés a lakosság objektív életkörülményeinek legfontosabb jellemzõirõl és azok változásáról volt hivatott tudósítani.
A harmadik "lökés" szintén az Egyesült Államokból származott. A hatvanas években a gazdasági fejlõdéssel párhuzamosan már jelentkeztek azok a társadalmi problémák, amelyek megoldása pusztán gazdasági eszközökkel nem volt lehetséges. Mind a szakemberek, mind a politikai döntéshozók felismerték, hogy a gazdasági indikátorok önmagukban nem fejezik ki egy ország gazdasági-társadalmi állapotát. Ez a kritika vezetett el egy olyan igényhez, amely a nemzeti számlák rendszeréhez hasonlóan fontosnak látja a "társadalmi számlák" rendszerének kidolgozását. Azonban ennek megvalósítását még mindig inkább a gazdasági helyzetjelentések mellékleteként képzelték el.
A társadalmi jelzõszámok kutatásának "virágzása" a hatvanas évek közepétõl a nyolcvanas évek elejéig tartott. Ekkor, az elméleti keretek tisztázására és a módszertani problémák megoldására több mûhely is kialakult. Európában a legnagyobb tekintélyt a Wolfgang Zapf vezette német és az Erik Allard - a késõbbiekben Joachim Vogel - nevéhez kapcsolható skandináv iskola vívta ki magának. A hetvenes évek végén kezdõdõ gazdasági visszaesés azonban nem kedvezett a társadalmi jelzõszámok kutatásának, a figyelem ismét a gazdasági jelzõszámokra irányult.
Az országok nagy részében a társadalmi indikátorok rendszerbe fûzését célzó statisztikai programok abbamaradtak, más országokban viszont a mozgalom ekkorra már elérte "nagykorúságát", és integrálódott a nemzeti statisztikai rendszerbe.
Napjainkban viszont ismét az érdeklõdés homlokterébe kerültek a társadalmi indikátorokkal kapcsolatos kutatások - a legtöbb ország viszonylagos rendszerességgel megjelentet társadalmi helyzetképeket, sõt néhány helyen egy egységes társadalomstatisztikai adatfelvételi rendszerre épül az információközlés. Kétségkívül, az újabb "lökést" az Európai Unió gazdasági-társadalmi integrációjának felpörgése jelentette, amely új kihívásokat teremtett a statisztikai szolgálaton belül. Egyrészt megindult a nemzeti statisztikai nómenklatúrák, adatközlések összehangolása, másrészt az egységes elvek alapján végrehajtott, a tagállamok legtöbbjére kiterjedõ komparatív társadalomstatisztikai felmérések alapján közös adatbankok létrehozása.
Az elsõ ilyen nagyszabású vállalkozás az Európai Közösség háztartáspanel vizsgálata volt 1994-ben, amely elsõsorban az iskolázottsággal, munkaerõpiaccal, jövedelemeloszlással kapcsolatos kérdésekre fókuszált.
A társadalmi jelzõszámokkal kapcsolatos kutatások történeti hátterének felvázolásakor említést kell tennünk a nem elhanyagolható magyar hagyományokról is. Nálunk a hetvenes évek közepén Andorka Rudolf vezetésével a KSH-ban kezdõdött meg társadalmi indikátorok rendszere elméleti alapjainak kidolgozása. A munka alapvetõen két irányban folyt: Az egyik utat az úgynevezett társadalomstatisztikai tranzíciós mátrixok módszerének hazai adaptációja jelentette (Andorka-Illés 1974), a másikat az ennél "szerényebb" igényû társadalmijelzõszám-szisztéma kidolgozása (Andorka-Kulcsár 1976) képviselte. Az elõbbi megközelítésnek az a lényege, hogy idõrõl idõre követve a társadalom tagjainak életútját, "elszámoljuk" a lakosság mozgását a különbözõ demográfiai, iskolai, munkaerõ-piaci, jövedelmi stb. kategóriák és állapotok között. Ehhez azonban egy olyan komplex, évrõl évre ismétlõdõ társadalomstatisztikai adatfelvételi rendszerre lenne szükség, amely sem akkor, sem azóta nem valósult meg a maga teljességében. Az "egyszerûbb" utat képviselõ, társadalmi jelzõszámokkal kapcsolatos kutatások eredményei viszont több munkában is publikálódtak. 1986-ban - majd angol nyelven 1990-ben - megjelent egy olyan összefoglaló tanulmány, amely az addig kidolgozott mutatók felhasználásával vázolja fel a társadalmi modernizáció rövid és hosszú távú trendjeit (Andorka-Harcsa 1986, 1990). Tulajdonképpen ezen kötet tartalmának és adatainak - legalábbis részbeni - aktualizálását jelentette egyrészt a Társadalmi riport sorozat, másrészt a Társadalmi helyzetkép kiadvány. Az elõbbi kétévente jelenik meg a Tárki égisze alatt, és az elsõ, az általános gazdasági, társadalmi tendenciákat bemutató fejezeten kívül nem csupán adatközlõ, hanem elemzõ tanulmányokat is tartalmaz (Andorka-Kolosi-Vukovich 1990, 1992, 1994, 1996; Kolosi-Tóth-Vukovich 1998, 2000). Az utóbbi kiadványt a KSH munkatársai állítják össze, és funkciója elsõsorban az, hogy leíró jelleggel összegzõ keretet adjon a fontosabb társadalmi jelenségekrõl és folyamatokról (KSH 1999).
A következõkben, a téma nemzetközi szakirodalmára alapozva, áttekintjük
a társadalmi jelzõszámokkal kapcsolatos elméleti megközelítéseket, tisztázzuk
az általános fogalmakat. Ezen túlmenõen bemutatjuk a különbözõ elméleti
megközelítésekbõl következõ operacionalizációs lehetõségeket, és végül
kísérletet teszünk egy lehetséges adatgyûjtési rendszer elõnyeinek és hátrányainak
a felvázolására.
A társadalmi indikátorok: definíciók, típusok
A statisztikától az indikátorokig
Elméletileg a statisztikák olyan számokban kifejezett tények, amelyeket valamilyen módszertani eljárás segítségével szisztematikus adatgyûjtés eredményeként állítanak elõ, ebbõl következõen "értékmentesek", feladatuk csupán az információnyújtás, tájékoztatás. Az indikátorok ezzel szemben túllépnek ezen a "könyvviteli" szemléleten, és magukban rejtik a tervezés, az elõrejelzés és az értékelés lehetõségét. Vagyis az indikátorok közvetítõk - metaadatok (Olenski 1986) - a statisztikai megfigyelések és a gazdasági, társadalmi jelenségek között. A jelzõszámokkal kapcsolatban az egyik legfontosabb szempont az idõbeli vagy a különbözõ gazdasági, társadalmi aggregátumok, csoportok közötti összehasonlítás, összehasonlíthatóság. Egyetlen idõpontra vagy egyetlen csoportra vonatkozó statisztikai adat önmagában nem képvisel indikátort, csak abban az esetben, ha az egy idõsorba illeszkedik, illetve ha más csoportokkal való összehasonlításban szerepel. Más szóval, a jelzõszámoknak minden esetben relatív mutatóknak kell lenniük.
A társadalmi indikátoroknak ez a közvetítõ szerepe jól megmutatkozik azokban a definíciókban, amelyeket a terület "klasszikusainál" olvashatunk:
A társadalmi indikátorok "...olyan statisztikák, statisztikai sorok és minden egyéb formái a bizonyítékoknak, amelyek lehetõvé teszik számunkra, hogy megállapítsuk, hol állunk most, és merrefelé tartunk értékeink és céljaink tekintetében."(Bauer 1966)
"A társadalmi indikátorok valamely társadalmi jelenség mérései, ...[a jelzõszámok] jellegükben normatívok és egy konzisztens információs rendszer részei." (Cazes 1972)
"A társadalmi indikátorok valamilyen társadalmi alrendszerre vonatkoznak ...és a kíváncsiság, a megértés és a cselekvés eszközéül szolgálnak." (Stone 1975)
"A társadalmi indikátorok a társadalomról alkotott számszerûsített tények." (Hauser 1975)
"A társadalmi indikátorok olyan statisztikák, amelyek az életkörülményeket és az ezekben bekövetkezett idõbeli változásokat mérik a népesség különbözõ csoportjaira vonatkozóan, figyelembe véve a társadalmi létezés külsõ (objektív) és belsõ (szubjektív) vonatkozásait." (Land 1975)
Társadalmi indikátoroknak tekinthetõk "...mindazon adatok, amelyek felvilágosítanak bennünket a struktúrákról és a folyamatokról, a célokról és a teljesítményekrõl, az értékekrõl és a véleményekrõl". (Zapf 1977)
"A társadalmi indikátorok egy olyan szisztematikus rendszer részei, amely rendszer a megfigyeléstõl a prognózisig, a tervezéstõl a tervek megvalósulásának értékeléséig terjed." (Horn 1993)
"A társadalmi indikátorok olyan mérések, amelyek legalább háromféle módon használhatók: mint teljesítményindikátorok, a társadalmi célok megvalósulásának sikeressége szempontjából; mint statisztikai háttéradatok az egyéni jólét leírása vonatkozásában; és mint kulcsstatisztikák a nemzeti, regionális, helyi tervezés elõsegítésére." (Vogel 1994)
"...a társadalmi indikátoroknak két alapvetõ célja van: az elsõ a társadalmi változások felmérése, a második a társadalmi jólét mérése és leírása. Szélesebb értelemben véve a társadalmi indikátorok a társadalmi változások rendszeres megfigyelésének és elemzésének eszközei." (Noll 1998)
A fentebbi definíciók "közös" elemeinek kiemelésével a társadalmi jelzõszámok
céljaikat, funkcióikat, feladataikat tekintve a következõképpen illeszkednek
a gazdasági-társadalmi döntési folyamatokba:
|
|
A jelenségek, tendenciák megfigyelése | Elemzés |
Az elemzések eredményeként a társadalmi
változások elõrejelzése |
Tervezés |
Lehetséges alternatívák felvázolása, prioritások
megadása |
Orientálás |
A döntések társadalmi következményeinek,
;teljesítményének; értékelése |
Monitoring, retrospektív
elemzés |
A kutatók többsége (pl. Vogel 1994) egyetért abban, hogy a társadalmi indikátorok alkalmazásának elsõdleges célja a társadalmi jólét, az életkörülmények leírása, ennek idõbeli nyomon követése. Ennek megfelelõen a jelzõszámoknak
a. az egyénekre és a háztartásokra kell koncentrálniuk, nem pedig az egyéb gazdasági-társadalmi aggregátumokra;
b. output-méréseknek kell lenniük, amelyek alkalmasak a különbözõ folyamatok, döntések következményeinek a feltárására.
A társadalmi indikátorok mindig normatív jellemzõkkel bírnak abban az értelemben, hogy segítségükkel a szakemberek és a politikai döntéshozók is egyértelmûen meg tudják állapítani a "fejlõdés" vagy a "leszakadás" tényét. Ezeknek a jelzõszámoknak alapvetõ feladatuk, hogy megmutassák azt, vajon a változások "jó" vagy "rossz" irányban haladnak-e; vannak-e egyáltalán változások.
A társadalmi jelzõszámokkal foglalkozó magyar szakirodalom a jelzõszámoknak három típusát különbözteti meg (Andorka-Kulcsár 1976). Az elsõ típus gyakorlatilag megfelel a nemzetközi szakirodalomból származó definícióknak, vagyis az indikátorok normatív, teljesítménymérõ jellegét hangsúlyozza. Ezek mellett azonban a szerzõk szükségesnek tartják a nem normatív jellegû indikátorok alkalmazását is, ezen elsõsorban a társadalmi szolgáltatások és a társadalmi ráfordítások teljesítményét kifejezõ mutatókat értik. Érvelésük szerint az ilyen típusú indikátorok fontos részei a társadalmi viszonyoknak, és összefüggenek a társadalmi jólét alakulásával. Egy harmadik típusú jelzõszám viszont sem a társadalmi jólét bizonyos elemeit, sem a társadalmi szolgáltatásokat, hanem "egyszerûen" a társadalom állapotát írja le. Ide sorolják például a különbözõ beiskolázási mutatókat. Összefoglalóan a társadalmi jelzõszámokat a következõképpen definiálták a szerzõk:
"...a társadalmi folyamatoknak és jelenségeknek - a társadalmi jólét egyes elemeinek, a különbözõ társadalmi ráfordításoknak és általában a társadalom állapotának - olyan mutatói, amelyek a kérdéses folyamatokat és jelenségeket összefoglalóan és világosan jellemzik." (Andorka-Kulcsár1976: 460)
A fentebbi jelzõszám-definíción túlmenõen Andorka és Kulcsár megfogalmazott egy négyes követelményrendszert is a lehetséges indikátorstruktúrát illetõen:
A társadalmi jelzõszámok
1. a jólét minden lényeges területére terjedjenek ki;
2. minden jelenséget a lehetõ legkevesebb, de a legjellemzõbb mutatóval írjanak le;
3. a jelzõszámok legyenek elég érzékenyek ahhoz, hogy a jelenség viszonylag kis változását is jól kimutassák;
4. a kiválasztott jelzõszámoknak minél hosszabb idõsorai, valamint minél
részletesebb társadalmi és területi bontás szerint kimutatott keresztmetszeti
adatai álljanak rendelkezésre.
Objektív versus szubjektív indikátorok
A jelzõszámok természetesen különbözõ szempontok szerint csoportosíthatók, amely szempontokat az adatközlés célja és tartalma határozza meg. Horn (1993) az indikátorok rendezésének következõ módját javasolja:
A. Objektív típus
A.1. egyváltozós megközelítés
A.2. többváltozós "egyszerû" megközelítés
A.3. többváltozós "komplex" megközelítés
B. Levezetett vagy szubjektív típus
Az "objektív" indikátorok alapulhatnak egyetlen változó idõsorán (pl.
a nappali tagozaton tanulók száma bizonyos életkorban). Egy másik megoldás
az lehet, amikor többé-kevésbé heterogén "elemi" jelzõszámokból alakítunk
ki egy kombinált mutatót (pl. a születések és a halálozások számából kiszámítjuk
a természetes szaporodás-fogyás indexét). A harmadik megközelítés egy adott
gazdasági-társadalmi jelenség komplex, sokféle szempontot figyelembe vevõ
megközelítésén alapul (pl. háztartások jövedelmi helyzete, a népesség egészségi
állapotát kifejezõ szintetikus mutató). A következõ táblázat három példával
világítja meg a három indikátortípus sajátosságait.
|
megközelítés |
|
|
|
|
||
Népesedés | születési, halálozási
mutatók |
természetes szaporodás | a népességváltozás hosszú távú trendjei |
Oktatás,
iskolázottság |
a 20 éves népességbõl a nappali tagozaton tanulók aránya | az érettségizettek közül felsõoktatási intézményekben továbbtanulók aránya | az iskolázottsági
státusz |
Munkaerõpiac | a foglalkoztatottak aránya az aktív korú népességen belül | a népesség gazdasági aktivitási státusz szerinti megoszlása (foglalkoztatottak, munkanélküliek stb.) | a munkaerõ-piaci változások hosszú távú trendjei |
Az objektív indikátoroktól Horn elkülöníti az általa "levezetettnek"
vagy szubjektívnek nevezett jelzõszámokat. Ezek a mutatók nem közvetlen
módon ragadják meg a különbözõ társadalmi jelenségeket, hanem úgynevezett
"helyettesítõ" (proxy) indikátorok segítségével. Ebbe a kategóriába sorolja
a szerzõ például az öngyilkosságok számának alakulásáról tudósító mutatókat,
azzal érvelvén, hogy az öngyilkosságok idõsorainak vizsgálatából megbízható
következtetéseket vonhatunk le a társadalom "jól-létének" változására vonatkozóan.
Ezek a levezetett vagy származtatott jelzõszámok alapulhatnak a társadalmi
tények szubjektív értékelésén, az életkörülmények egyéni percepcióján (is).
Mindezt figyelembe véve beszél Noll (1998) a "szubjektív" társadalmi indikátorokról,
ahova olyan mutatókat sorol, mint például a szubjektív osztály- vagy réteghelyzet,
a foglalkozással, munkakörrel való elégedettség stb. A társadalmi jelzõszámoknak
ez az "objektív" - "szubjektív" elkülönítése azért fontos, mert a társadalmi
indikátorok modelljei - többek között - aszerint különböztethetõk meg egymástól,
hogy milyen típusú jelzõszámokat alkalmaznak, preferálnak a társadalmi
jelenségek leírására.
"Versenyzõ" megközelítések: a társadalmi indikátorok modelljei
A nyugat-európai országok legtöbbjében már a hetvenes évek óta folyik
az úgynevezett "társadalmi indikátorok mozgalma", azonban a keletkezett
produktumok, illetve a munka intézményesítettsége meglehetõsen heterogén
képet mutat. Nagyon kevés olyan ország van, ahol a társadalmi jelzõszámokkal
kapcsolatos kutatások és adatközlések idõben stabilak és folyamatosak.
Talán a "legszebb" példa Skandinávia - leginkább Svédország - ahol az indikátorkutatás
már csaknem harminc éves múltra tekint vissza, és ahol az adatközlések
alapját egy jól kidolgozott adatfelvételi rendszer képviseli. A különbözõ
nemzetek társadalmi jelzõszámokkal kapcsolatos erõfeszítései mind a céljaikat,
mind módszertani megközelítésüket, mind intézményesítettségüket tekintve
nagyon különbözhetnek egymástól. Ezeket a lehetséges megközelítéseket próbáljuk
meg a következõkben tipizálni és legfontosabb sajátosságaikat bemutatni.
Az "erõforrás" megközelítés
A svéd "életkörülmények" megközelítés középpontjában az a probléma áll, vajon hogyan lehet a lehetõ legszisztematikusabb képet adni a társadalom "jól-létének" népességen belüli eloszlásáról, azaz hogyan ragadhatók meg a statisztika eszközeivel a társadalmi egyenlõtlenségek. Vogel (1988) a társadalmi indikátorokkal kapcsolatos munkának három funkcióját jelöli meg:
1. "a dolgok jelenlegi állásának" leírása (a problémák felvetése),
2. annak eldöntése, vajon "hogyan kellene a dolgoknak menniük" (a társadalmi, politikai célok megfogalmazása); végül,
3. annak meghatározása, hogy "mit kell tennünk" a különbözõ célok elérése érdekében (társadalmi tervezés).
A társadalmi egyenlõség/egyenlõtlenség koncepciója szorosan kapcsolódik azokhoz az elképzelésekhez, hogy milyennek is kellene lennie az anyagi és nem anyagi javak igazságos elosztásának egy adott társadalomban. Az errõl szóló elméletek általában azokon a feltételezéseken alapulnak, amelyek a különbözõ csoportok közötti különbségek okainak feltárására irányulnak. Ezek a különbségek a társadalom tagjai elõtt álló "alternatívák" közötti szabad választás eredményeibõl adódnak. Amikor a hasonló erõforrásokkal rendelkezõ egyének (pl. a kereskedelmi alkalmazottak) anyagi fogyasztásukban, kulturális aktivitásukban, üdülési szokásaikban stb. különböznek egymástól, akkor ezek a különbözõségek "csak" az eltérõ preferenciákból és ízlésekbõl adódnak, és nincsenek elsõdleges kapcsolatban az elérhetõ erõforrásokkal. A tényleges különbségek akkor jelentkeznek, amikor az eltérõ mennyiségû és minõségû erõforrásokkal rendelkezõ társadalmi csoportokat hasonlítjuk össze, hiszen ekkor az egyenlõtlenségek éppen az elérhetõ (vagy el nem érhetõ) források különbözõségébõl adódnak. Ebbõl a megfogalmazásból világos, hogy a skandináv "életkörülmények" megközelítés középpontjában az "erõforrások" fogalma áll. Ebben az elméleti keretben a társadalmi jólét nem más, mint "...az egyéneknek erõforrások feletti rendelkezése, amely által az egyéni életkörülmények tudatos módon alakíthatók" (Erikson 1993: 72). Ezek az erõforrások lehetnek anyagiak, gazdaságiak (lakásviszonyok, vagyon, jövedelem, megtakarítás stb.), és lehetnek az életmód más aspektusaira visszavezethetõk (iskolai, képzettségi háttér, munkakörnyezet, egészségi állapot, kapcsolati környezet stb.). A svéd modell kizárólag objektív indikátorokkal dolgozik, az egyének életkörülményeikkel való elégedettségének vagy elégedetlenségének a vizsgálata (a szubjektív jelzõszámok alkalmazása) ebben a megközelítésben kritika tárgya. Ahogyan Erikson (1993: 77) fogalmaz: "...az a megközelítés, amely az egyének szubjektív értékelésére alapoz, részben, [az egyének] aspirációinak különbözõségébõl adódik." Az aspirációkban, preferenciákban meglévõ eltérések viszont nem jelentenek feltétlenül tényleges társadalmi egyenlõtlenségeket.
Az erõforrások fontosságán kívül ez a modell viszonylag pontosan meghatározza, melyek azok a társadalmi csoportok, amelyek vonatkozásában a társadalmi "jól-lét" megoszlásának a vizsgálata elengedhetetlen. Ezeknek a rétegeknek az elkülönítése négy dimenzió mentén történik:
1. demográfiai dimenzió (nem, életkori csoportok, családtípusok szerinti vizsgálat);
2. társadalmi osztály dimenzió (foglalkozási csoportok, munkaerõ-piaci szektorok, ágazatok szerinti megoszlás);
3. a különbözõ társadalmilag "veszélyeztetett" csoportok (képzetlenek, tartós munkanélküliek, fiatal munkanélküliek, fogyatékosok stb.) vizsgálata;
4. a régiók, településtípusok szerinti elemzések.
A társadalmi "jól-létnek" az e dimenziók mentén adódó csoportok szerinti összevetését ez a modell kétféleképpen teszi meg. Egyrészt leíró, másrészt analitikus módon. Az elõbbi megközelítés nem más, mint a különbözõ erõforrásoknak (pl. lakáskörülmények, jövedelmek, egészségi állapot) a különbözõ demográfiai-társadalmi csoportosításokkal való "kereszttáblája". Ez a módszertani alkalmazás szigorúan deskriptív jellegû, azaz annak a leírására irányul, hogy milyen is az erõforrások megoszlása a különbözõ csoportosító ismérvek mentén; de nem ad választ arra a kérdésre vajon "miért éppen ilyenek" ezek a megoszlások. Hogy válaszolni tudjon a "miért" kérdésre is, a skandináv megközelítés a leíró elemzések mellett az oksági vizsgálatokra is támaszkodik. Az analitikus elemzési keretben arra kíváncsi, vajon az életkörülményekben meglévõ társadalmi különbségek milyen fõbb okokra vezethetõk vissza. Ezért a társadalmi indikátorokkal foglalkozó skandináv kiadványokban az alapos helyzetelemzések mellett mindig megtalálhatók az oksági modellek is.
A skandináv szisztéma egyrészt egy általános társadalomstatisztikai adatfelvételi rendszerre, másrészt az adminisztratív regiszterekbõl származó adatokra épít.
A "jólét"-felvétel az egyéni életmód, életkörülmények feltérképezésére olyan mennyiségû "változó"-tömeget tartalmaz, amely messze túlmutat a szûk értelemben vett társadalmi jelzõszámok körén. Az adatközlések alapjául szolgáló általános társadalomstatisztikai felvételek közül az elsõ 1968-ban volt Svédországban. Ez a vizsgálat elsõsorban a lakossági jövedelemeloszlásra fókuszált, és alapja volt a késõbbi ilyen típusú felméréseknek. 1974-tõl Svédországban évente hajtanak végre úgynevezett életkörülmény-életmód felvételeket a svéd statisztikai hivatal irányításával. Ez a vizsgálatsorozat egy olyan gazdag adatbázis alapját teremtette meg, amely mind a kérdezettek számát (1974-92 között mintegy 130 ezer interjú készült el), mind a benne szereplõ "változók" mennyiségét tekintve egyedülálló a térségben. A svéd életkörülmények vizsgálatsorozat 11 céltémát tartalmaz, ezek a következõk:
A társadalmi indikátorok svéd modelljeinek kialakításakor a fõ hangsúly a lakosság anyagi erõforrások szerinti rétegzettségének vizsgálatára irányult, ami elsõsorban a peremcsoportok életkörülményeinek részletes elemzését jelentette. Ezek a kutatási kérdések egy olyan adatfelvételi keretet indukálnak, ahol egyrészt a vizsgálati egységnek az egyéneknek, illetve a háztartásoknak kell lenniük, másrészt a jelzõszámok kiválasztásánál alapvetõ hangsúly esik azokra az aktivitásokra, amelyek a különbözõ jóléti intézmények (pl. szociális ellátórendszerek) "teljesítményét", "hatékonyságát" ítélik meg. A késõbbiekben az adatfelvételi rendszer eltolódott a jóléti intézmények ilyen típusú "értékelésétõl", és ma már alapvetõen négy célcsoport szükségleteinek kielégítésére irányul: az államapparátus, a különbözõ lakossági érdekcsoportok, nonprofit intézmények, a közvélemény és a tudományos kutatás.
Ahogyan azt már említettük, a skandináv modell kétpillérû, egyrészt egy általános társadalomstatisztikai felvételsorozaton, másrészt a hivatalos statisztikai regisztereken nyugszik. Ami a társadalomstatisztikai felvételt jelenti, ez évente mintegy 8 ezer 16-84 éves személy megkérdezésére irányul. A válaszadók fele esetében a kérdezés panel jellegû abban az értelemben, hogy ezek a személyek régebbi vizsgálatban is szerepeltek. A felvétel az elõbbiekben felsorolt "jóléti" területek mindegyikére kiterjed, és három részre oszlik. Egyrészt tartalmazza azokat a kérdéseket, amelyek az egyes témák "magindikátorainak"* elõállításához szükségesek. Másrészt szerepelnek benne azok az alapinformációk, amelyek a csoportosítási szempontok (demográfiai változók, háztartás-összetétel, foglalkozási réteg, településjellemzõk) elõállításához szükségesek. Harmadrészt, a "központi" modulhoz minden évben kapcsolódik egy kiterjedt felvétel, amely egy adott témának a részletes körüljárását célozza. Ezek a témák kétévenként változnak, és egy-egy terület nyolc évenként kerül ismét elõ. A részletes vizsgálatok a következõ témákban fordulnak elõ: munkaerõ-piaci folyamatok (foglalkozási karrierút, munkakörülmények, részfoglalkoztatás stb.), egészségi helyzet, egészségügyi ellátás, társadalmi kapcsolatok, a fizikai környezet (lakáskörülmények, szolgáltatásokhoz való hozzáférés, szolgáltatások igénybevétele). Egy ilyen típusú adatfelvételi struktúra megteremti annak a lehetõségét, hogy a "magindikátorok" évenkénti publikálásán kívül minden második évben az említett témák valamelyikérõl egy sokkal részletesebb indikátorlista is készüljön. Ezen túlmenõen ezeknek a kiegészítõ vizsgálatoknak a panel jellege az idõbeni és az életútbeli változások nyomon követését is lehetõvé teszi.
A svéd jelzõszámmodell másik pillérét az adminisztratív regiszterekbõl
nyerhetõ adatok jelentik. A skandináv statisztikai szolgálat egyedülálló
abban a tekintetben, ahogyan a különbözõ, eredetileg nem statisztikai céllal
készült adminisztratív adatforrásokat beépíti adatközléseibe (kb. ötven
ilyen típusú regiszter létezik jelenleg Svédországban). Erre a legkitûnõbb
példa talán a jövedelemstatisztika, amely esetben az információk legfõbb
forrását az adóhivatali nyilvántartások jelentik. A rendszer mûködtetését
egy olyan központi azonosító-rendszer teszi lehetõvé, amelyben az ország
minden egyes lakosának van egy egyedi azonosító kódja. Ily módon a különbözõ
hivatali adatforrások minden egyes személy esetében összekapcsolhatók,
és a reprezentatív társadalomstatisztikai vizsgálatok "rekordjaihoz" is
hozzárendelhetõk.
Az "életminõség" megközelítés
A hetvenes évek elsõ felétõl a társadalmi jelzõszámokkal foglalkozó kutatók között élénk vita kezdõdött arról, vajon az egyéni-társadalmi jólét szempontjából elégséges-e csupán az objektív életkörülmények felmérése, vagy szükség van ezen objektív körülmények egyéni percepciójának a vizsgálatára is. Ezen túlmenõen az is kérdésként merült fel, hogy melyek azok a mechanizmusok, amelyeken keresztül az életkörülmények, az életmód objektív és szubjektív elemei egymáshoz kapcsolódnak.
Magától értetõdõnek tûnik az a hipotézis, amely szerint a jobb körülmények
között élõ emberek elégedettebbek, mint szerényebb életmódú társaik. Azonban
több tanulmány is arra hívja fel a figyelmet, hogy adott esetben meglehetõsen
gyenge a kapcsolat az egyének objektív életkörülményei és ezen életkörülmények
szubjektív értékelése között (Zapf 1977). Amikor az "objektív jólétet"
összevetjük annak egyéni megéltségével, akkor - nagyon leegyszerûsítve
- egy 2×2-es táblához jutunk, amelyben négy "jóléti szint" különíthetõ
el (Glatzler-Mohr 1988):
|
|
|
Jó |
|
|
|
|
|
Rossz |
|
|
A fentebbi táblázatból jól látható, hogy azonos egyéni életkörülmények nagyon különbözõ módon értékelhetõk, más szóval rossz objektív körülmények között élõ emberek lehetnek elégedettek (adaptáció), ugyanakkor kedvezõ életmódú csoportok érezhetik magukat nagyon rosszul a társadalomban (disszonancia). Glatzer és Moor (1988) ennek az objektív és szubjektív jólét közötti diszkrepanciának több lehetséges okát is megemlíti:
1. Míg az emberek hajlamosak a saját egyéni teljesítményeiket magasan értékelni, addig azokhoz a "teljesítményekhez", amelyeket egy csoport tagjaként értek el, nem kapcsolnak ilyen pozitív érzületet.
2. Az egyénekre társadalmi nyomás nehezedik elégedetlenségeik "elhallgatására".
3. Az elégedetlenség kifejezése vagy elfojtása egy szocializációs-tanulási folyamat eredménye, és sok esetben nem kapcsolódik szorosan az aktuális helyzethez.
4. Általában a legkedvezõbb körülmények között élõk a legnyitottabbak az új gondolatok, kulturális értékek irányába, ebbõl következõen nekik van a legfejlettebb kritikai érzékük.
Mindezek a tényezõk a társadalmi valóság szubjektív megélésének a részei, és csökkentik a tényleges életkörülmények és az azok értékelése közötti kapcsolat szorosságát.
A társadalmi indikátoroknak ez a szubjektív jelzõszámokon keresztüli megközelítése az életminõséget az aspirációk és a realitás közötti eltérésként definiálja. Michalos (1985) szerint: Az emberek társadalmi elégedettsége vagy elégedetlensége több dolog függvénye. Egyrészt függ azoktól a diszkrepanciáktól, amelyeket az egyének saját kívánságaik és lehetõségeik között éreznek; másrészt függ azoktól a különbségektõl, amelyek az egyének múltbéli életkörülményei és a jelen helyzet között feszülnek; harmadrészt függ a jövõbeni helyzetre vonatkozó egyéni elvárásoktól, aspirációktól.
Az "életminõség" megközelítés alkalmazásának egyik legtisztább formáját a társadalmi jelzõszámok német rendszerében találjuk meg, amelyet a hetvenes évek elsõ felében fejlesztették ki az úgynevezett SPES-projekt (Sozialpolitisches Entscheidungs- und Indikatorensystem) keretében, Wolfgang Zapf (1977) vezetésével. Azóta a rendszert folyamatosan fejlesztették és az újabban felmerülõ társadalmi céloknak megfelelõen átalakították. A rendszer egyrészt egy úgynevezett életmód-életminõség felvételre épít, amelyet elõször 1978-ban hajtottak végre, majd 1984-ben és 1988-ban megismételtek; másik alapját pedig - hasonlóan a svéd modelhez - a hivatalos statisztikai adatközlések jelentik. A német társadalmiindikátor-rendszer jelenlegi formájában a következõ témákat, területeket öleli fel:
|
|
|
|
Egészség | Egészségi állapot | Halálokok | Magzati halálozások
Szív-és érrendszeri betegségekbõl adódó halálozások Halálos balesetek Öngyilkosságok |
Várható élettartam | |||
Egészséges életmód | |||
Az egészséggel való elégedettség szubjektív mutatói | |||
Egészségügyi ellátás | |||
Az egészségi
állapotot befolyásoló életkörülmények |
Ahogyan az ábra is mutatja, az egészséggel foglalkozó modul három altémát tartalmaz, amelyek gyakorlatilag három "társadalmi cél" dimenziónak felelnek meg:
1. a lakosság egészségi állapotára vonatkozó adatok,
2. az egészségügyi ellátást jellemzõ információk, és
3. azoknak a tipikus életkörülményeknek, élethelyzeteknek a megragadása, amelyek negatívan vagy pozitívan befolyásolják az egyének egészségi állapotát.
Mindhárom alfejezet 4-5 további dimenziót foglal magában, amelyek az egészségi állapot esetében az ábráról leolvashatók. Végül az ily módon definiált dimenziók legalább egy jól megválasztott egyedi indikátort tartalmaznak.
A fentebbiekben vázolt struktúrában a társadalmi jelzõszámok német rendszere jelenleg mintegy 300 indikátort foglal magában. A megfigyelési periódus, amelyre az adatok rendelkezésre állnak, az ötvenes évektõl a kilencvenes évekig terjed. Ez a jelzõszámrendszer egy olyan szisztematikus gyûjteménye a különbözõ társadalmi indikátoroknak, amely mind társadalompolitikailag, mind elméletileg kellõen megalapozott, és elsõdleges célja az egyének, a lakosság jólétének a felmérése. Ez utóbbi cél érdekében a rendszer feladatának tekinti az objektív életkörülmények felmérésén, leírásán túl ezen élethelyzetek "megélésének" feltérképezését is (objektív és szubjektív indikátorok kombinálása).
A német szakemberek jelzõszámrendszerük kidolgozását több lépcsõben hajtották végre. Elsõ lépésként meghatározták azokat a célterületeket, céltémákat, amelyeket az adatközlésbe feltétlenül be kívántak venni. Ennél a "kiválasztásnál" természetesen több szempontot is figyelembe vettek, így a gazdasági-társadalmi változásokat, a modernizációt éppúgy, mint a mindenkori kormányprogram aktuális célkitûzéseit, elképzeléseit. A második lépésben az ily módon definiált célterületekhez kidolgoztak egy "dimenziókatalógust", amelyben felvázolták, hogy egy adott témán belül melyek azok az alterületek, amelyekre az adatközlésnek mindenképpen ki kell terjedni. Végül a harmadik lépcsõben minden egyes dimenzióban megkonstruáltak jó néhány egyedi jelzõszámot, amelyekbõl azután kiválasztották a legmegfelelõbbeket, és ezeket szerepeltetik idõrõl idõre adatközléseikben.
Az indikátorrendszer felépítésének minden egyes fázisánál elsõdleges szempontként szerepelt, hogy egy olyan szisztémát hozzanak létre, amely alkalmas a lakosság életkörülményeinek, életminõségének lehetõ legteljesebb feltárására és a változások nyomon követésére. A társadalmi indikátorok általános definíciójából következõen a rendszernek biztosítania kell a realitások és a "társadalmi vágyak", célkitûzések közötti összehasonlítás, visszacsatolás lehetõségét is. Ebbõl következõen lehetõvé kell tennie, hogy a felrajzolt idõbeli trendeket a kutatók és a döntéshozók mint a társadalmi jólét növekedését vagy visszafordulását tudják értelmezni. Az idõbeli vizsgálódások mellett a társadalm iindikátorok rendszerének biztosítania kell a különbözõ csoportok életmódjának, élethelyzetének bemutatását éppúgy, mint a lakosság egészére jellemzõ helyzetek feltárását.
Egy ilyen típusú rendszer mûködtetése természetesen folyamatos "karbantartást"
és fejlesztést igényel, és ebben a vonatkozásban egyenlõ szerepet kell
kapnia a folyamatosság és a rugalmasság, flexibilitás garantálásának. Nyilvánvaló,
hogy csak a folyamatos megfigyelések és az azonos struktúrában történõ
adatközlések biztosítják megfelelõen a társadalmi-kulturális változások
leírását és az életminõségre gyakorolt hatásuk bemutatását. Ugyanakkor,
a "tényképszerû" adatközléseknek mindenképpen el kell kerülniük, hogy a
merevség és a zártság hibájába essenek. Nyilvánvalóan nagy figyelmet kell
fordítani arra, hogy a témák megválasztásakor ne maradjanak ki olyan területek,
amelyek a kurrens társadalompolitikai intézkedések célterületei, illetve
ahol a különbözõ gazdasági-társadalmi problémák kumulálódnak. Ebbõl következõen
a jelzõszámrendszer "témakatalógusa" folyamatosan változhat. Ezt példázza,
hogy az utóbbi évtizedben a német szisztéma kiegészült a "környezetvédelem",
a "közbiztonság" és a "szabadidõ- és médiafogyasztás" fejezetekkel.
A "komponens" megközelítés
Az elsõ kísérletet a lakosság életkörülményeivel foglalkozó összefoglaló "társadalmi jelentés" elkészítésére az ENSZ Statisztikai Bizottságága 1954-ben indította útjára (United Nations Statistical Office 1954, 1961). A koncepció szerint az "életkörülmények" fogalommal jelzett társadalmi jelenségek komponensekre "oszthatók" (pl. család, háztartás, iskolázottság, foglalkoztatás, egészségi helyzet stb.), és ezek a komponensek külön-külön tanulmányozhatók a statisztika eszközeivel. Az egyes részterületekre vonatkozóan a társadalmi jelzõszámoknak egy jól meghatározott körét kell kialakítani, amelyek
a. általános képet adnak a lakosság életszínvonaláról, valamint
b. információkkal szolgálnak a népesedés, a munkaerõpiac, a jövedelmek, a fogyasztás, a közlekedés és kommunikáció alapvetõ változásairól.
Ezeknek az elveknek megfelelõen az ENSZ szakértõi kidolgoztak egy, a tagállamoknak javasolt indikátorlistát is.
Hasonló célok vezérelték az OECD kutatóit is, amikor a hetvenes években a fejlett országokra vonatkozóan kidolgozták saját jelzõszámrendszerüket. A kezdeti szakaszokban a munka leginkább a fõ "célterületek" meghatározására irányult, a második lépésben határozták meg az egyes "célkomponensek" konkrét jelzõszámait (OECD 1982). A harmadik és mindeddig az utolsó lépcsõ ezeknek az indikátoroknak a kvantifikálása, "feltöltése" volt. Az OECD társadalmi indikátorokkal foglalkozó programja 1986-ban egy statisztikai jelentés kibocsátásával ért véget.
A nemzetközi szervezetek kezdeményezései mellett az egyes nemzetek statisztikai hivatalai is elkészítették a "maguk" társadalmi jelentését, amelyekben alapvetõen követték a szupranacionális intézmények ajánlásait. Ezek a "tényképek" elsõsorban a hivatalos statisztikai adatgyûjtések, regiszterek már elérhetõ adataira támaszkodnak, és az egyes társadalmi alrendszerek módszeres feltérképezését célozzák. Módszereiket illetõen kizárólag leíró jellegûek, nem törekednek az egyes társadalmi jelenségek közötti oksági kapcsolatláncok feltárására. Az alkalmazott jelzõszámok típusait tekintve elsõsorban az objektív indikátorok fontosságát hangsúlyozzák, de ahol a téma jellege és az adatok elérhetõsége lehetõvé teszi, nem zárkóznak el a szubjektív, értékelõ jellegû információk közlésétõl sem.
A "komponens" megközelítésre példaként álljon itt az angol társadalmijelzõszám-gyakorlat rövid összefoglalása. Az angol statisztikai hivatal 1970 óta adja ki évente Social Trends címû kiadványát, amely a társadalmi jelenségek széles körének a statisztika eszközeivel való feltárására irányul. A jelentés célja kettõs: egyrészt az, hogy egy adott idõpont keresztmetszetszerû társadalmi térképét adja, másrészt az, hogy az egyes jelenségeket illetõen bemutassa az idõbeli változások irányát és jellegét. Az adatforrásokat elsõsorban a hivatalos statisztikai regiszterek, adatgyûjtések jelentik, kiegészülve az egyéb kutatóintézmények adatfelvételeinek információival.
A kiadvány által felölelt témák a következõk:
A jelzõszámrendszernek ez az "angol" modellje áll a legközelebb az eddigi
hazai gyakorlathoz, abban az értelemben, hogy ez elégíti ki leginkább az
Andorka Rudolf és Kulcsár Rózsa (1974) által megfogalmazott és a korábbiakban
hivatkozott követelményrendszert. Az angol és az eddigi magyar gyakorlat
közötti hasonlóságot bizonyítják azok a magyar kiadványok is, amelyek az
elmúlt években jelentek meg, és amelyek "katalógusszerûen" próbálták meg
bemutatni a társadalom állapotának idõrõl idõre való változását (pl. Társadalmi
helyzetkép 1999).
Adatgyûjtési keretek: lehetõségek, korlátok, megvalósíthatóság
Öt lehetséges adatgyûjtési struktúra
A következõkben kísérletet teszünk a társadalmi jelzõszámokat "produkáló"
különbözõ adatgyûjtési keretek elõnyeinek és hátrányainak a felvázolására.
Öt lehetséges struktúrát írunk le.
A. A regiszterekre, egymástól független felmérésekre épülõ jelzõszámrendszer
Ez a legegyszerûbb adatgyûjtési technika abban az értelemben, hogy nem
igényli egy "új" vizsgálat megtervezését és végrehajtását, hanem a jelenleg
is fellelhetõ statisztikai forrásokra épít. Az eddigi magyar társadalmi
ténykép típusú munkák ezt az utat követték. Ebben az esetben elsõrendû
feladat az indikátorok egy viszonylag szûk, de folyamatosan, stabilan produkálható
körének a kialakítása. Egyértelmû hátránya az ilyen típusú rendszernek,
hogy csak a már meglévõvel tud "gazdálkodni", vagyis az esetek egy részében
a közölt jelzõszámok kiválasztását nem koncepcionális szempontok indokolják,
hanem az elérhetõség.
B. A munkaerõ-felméréshez kapcsolódó indikátormodul
Ez az elképzelés egy jelenleg is rendszeresen folyó vizsgálathoz (a
KSH Munkaerõ-felméréshez) kapcsolna egy külön modult, amely mintegy 50-60
"magindikátor" folyamatos elõállítását biztosítaná. Ez a megoldás több
szempontból is hasznos lehetne. Egyrészt egy nagymintás felméréshez kapcsolódna
(egy adott évben az egyik negyedévi kérdezéshez lehetne csatolni, vagy
egy almintát véve, minden egyes negyedévben lehetne egy blokkot az eredeti
kérdõívhez kapcsolni). Másrészt egy olyan vizsgálat kísérõje lenne, amely
maga is rengeteg olyan elemet tartalmaz - a munkaerõ-piaci folyamatokra
vonatkozóan -, amely hatékonyan alkalmazható a társadalmi jelzõszámok rendszerének
összeállításában.
C. Szabályos idõközönként ismétlõdõ, monitor jellegû keresztmetszeti vizsgálatok
A következõ megoldás egy "új", szabályos idõközönként ismétlõdõ, a céltémák
mindegyikét részleteiben átfogó általános társadalomstatisztikai vizsgálat
elindítása lehetne. Ezt a gyakorlatot követi jelenleg az angol és a finn
statisztikai szolgálat. Az ilyen típusú vizsgálatok kb. 300 indikátor idõrõl
idõre való megkonstruálására adnának lehetõséget.
D. Kétévente ismétlõdõ, szûkített keresztmetszeti vizsgálatok kiegészítõ modullal
Ez az adatgyûjtési struktúra kétpillérû. Egyrészt tartalmaz egy kétévente
ismétlõdõ "központi" részt, amely a mintegy 50-60 "magindikátor" elõállításához
szükséges, s ez minden (vagy minden második) évben egy kiegészítõ modullal
bõvülne. Ezek a kiegészítõ vizsgálatok tematikusak lennének (pl. munkaerõ-piaci
folyamatok, jövedelmi helyzet, házasság-válás, lakáskörülmények, peremhelyzetben
élõk, szabadidõ-eltöltési szokások stb.), és meghatározott idõközönként
sor kerülne valamennyi modul megkérdezésére. Egy ilyen típusú adatgyûjtési
technika arra adna lehetõséget, hogy a legfontosabb jelzõszámokon kívül,
a különbözõ "kiemelt" társadalmi jelenségekrõl idõrõl idõre részletes képet
kapjunk.
E. Panelvizsgálatok, longitudinális felvételek
Az ötödik megoldást egy szintén kétévente ismétlõdõ háztartási panelvizsgálat
újraindítása jelenthetné. Ennek a megközelítésnek nyilvánvaló elõnye lenne,
hogy ugyanazon háztartásokról, személyekrõl állnának rendelkezésünkre különbözõ
idõpontokra és egyéni életútszakaszokra vonatkozó adatok. Ez a megoldás
nemcsak az idõbeli változások pontos nyomon követését biztosítaná, hanem
elmozdulást jelentene az úgynevezett társadalomstatisztikai tranzíciós
mátrixok (Andorka-Illés 1974; Land 1975) konstruálásának irányába is. Ez
a megközelítés túllép a társadalmi indikátorok "mozgalmán" abban az értelemben,
hogy az egyének életútjának folyamatos figyelésével a legfõbb "elágazási
pontokon" (középfokú iskolaválasztási döntések, felsõfokú iskolaválasztás,
a munkaerõpiacra való belépés, munkaerõ-piaci mozgások, családalapítás,
gyermekvállalás, a munkaerõpiacról történõ kilépés, megbetegedések stb.)
vizsgálja a társadalmi háttérparaméterek szerinti különbségeket. Ebbe a
koncepcióba illeszkedõen a KSH Népességtudományi Intézete a 2001. év végén
elindít egy demográfiai panel felvételt, amely elsõsorban a családformálódás,
a gyermekvállalás egyéni és társadalmi meghatározottságának vizsgálatára
irányul. Ugyanakkor ezeknek a demográfiai eseményeknek, döntéseknek a legfõbb
jellegzetességeit az egyéni életútba ágyazottan kutatja. Ami az elemzési
eszközöket illeti, alapvetõen két kutatási irány különböztethetõ meg: Az
egyik kifejezetten leíró jellegû, és a mobilitási kereszttáblákhoz hasonlóan
- kilépési és belépési arányszámokkal - ábrázolja a különbözõ társadalmi
jelenségek évrõl évre történõ változását. (Erre a megközelítésre a legjobb
példaként a Tárki háztartáspanel-jelentéseibõl származó jövedelmi mobilitási
táblák hozhatók fel.) A másik típus az oksági elemzésekre koncentrál, és
arányok helyett az úgynevezett átmenetvalószínûségekkel számol. (Ezt a
megközelítést a szociológiában elsõ ízben Boudon (1974) alkalmazta az iskolázási
döntések vizsgálatában.) Összességében azt mondhatjuk, hogy a panelfelvételi
struktúra jelenthetné az egyének és a háztartások társadalmi helyzetének
legkomplexebb vizsgálatát, amely messze túlmutathat a leíró elemzéseken,
és egy többdimenziós oksági vizsgálat kereteit teremtheti meg.
Az öt lehetséges adatgyûjtési struktúra értékelése négy értékelési szempont szerint
A következõkben az öt lehetséges adatgyûjtési struktúra elõnyeit és
hátrányait próbáljuk meg bemutatni négy dimenzió mentén.
1. Elemzési lehetõségek
A C variáns (szabályos idõközönként ismétlõdõ keresztmetszeti felmérés) nyújtja a legkedvezõbb lehetõséget a nagyszámú jelzõszámok elemzésére, azáltal, hogy egy ilyen típusú vizsgálat az életmód-életkörülmények minden szegmensére kiterjed, és az egyes területekrõl a lehetõ legrészletesebben tudósít. A D alternatíva - habár nem kétévente ismétlõdõen, de - a jelzõszámoknak szintén viszonylag széles körét kínálja fel. Ezen túlmenõen ez a megoldás a szabályos idõközönként ismétlõdõ részletes modulok által az éppen aktuális szegmensek esetében még a C variánsnál is több típusú mérést tesz lehetõvé, továbbá kétévente biztosítja a kulcsindikátorok elõállítását. A panelvizsgálatok (E megoldás) szintén alkalmasak arra, hogy a "változóknak" viszonylag nagy számát öleljék fel, ugyanakkor ebben az esetben elsõdleges fontosságú a mutatók mennyiségének optimális megválasztása a vizsgálat jellegébõl adódó adatfelvételi nehézségek miatt. A B megoldás esetében csak a legfontosabb "magindikátorok" szerepeltetése lehetséges; az A változat esetében még a kulcsindikátorokat is csak a meglévõ adatgyûjtésekbõl lehet kiválasztani.
A jelzõszámok mennyiségén túlmenõen az elemzés vonatkozásában további
fontos szempont az úgynevezett "szimultán" adatfeldolgozás lehetõsége.
Leegyszerûsítve ez azt jelenti, hogy ugyanarról a megkérdezett személyrõl/háztartásról
állnak rendelkezésünkre a különbözõ életmódszegmensekre vonatkozó információk.
Ez lehetõvé teszi az egyes területek közötti konzisztencia/inkonzisztencia
elemzést éppúgy, mint az oksági láncolatok vizsgálatát. Ebbõl a szempontból
csak az A megoldás (statisztikai regiszterek, egymástól független, részterületekre
kiterjedõ felmérések) "lóg" ki a sorból, hiszen ez esetben az adataink
különbözõ aggregátumokra vonatkoznak, és sohasem ugyanarra a személyre/háztartásra.
A "szimultán" elemzéseken túlmenõen a társadalmi indikátorok közlésekor
és feldolgozásakor jogos igényként merül fel az idõbeli változások felvázolása.
Ebbõl a szempontból szintén az A variáns tekinthetõ a legkedvezõtlenebb
megoldásnak, mert ebben az esetben - a legalapvetõbb indikátorokon kívül
- alig-alig van lehetõség az ugyanolyan tartalmú mutatók idõrõl idõre való
megkonstruálására. Természetesen a legideálisabb megoldást az E alternatíva,
a panelvizsgálat képviseli, hiszen ez esetben nemcsak a történeti, de az
életútbeli változások is figyelemmel kísérhetõk.
2. Flexibilitás
Ezen a fogalmon ebben az esetben az új témáknak, célterületeknek az
adatközlési rendszerbe történõ beillesztését értjük, amelyeket vagy a gazdasági-társadalmi
változások, vagy a politikai-társadalompolitikai igények indokolnak. Ebbõl
a szempontból az egyértelmû elõny a D variánsnál van, ahol egy-egy új téma
felvétele egy újabb kiegészítõ modul megtervezését jelenti. A C megoldás
a "második helyen" áll, hiszen itt is elképzelhetõ az általános társadalomstatisztikai
keresztmetszeti vizsgálatok további bõvítése. A longitudinális felvételeknél
egy-egy újabb téma becsatlakozása esetében nyilvánvalóan nincs mód ezen
témák paneljellegû vizsgálatára. A munkaerõ-felméréshez kapcsolódó indikátorblokk
legfeljebb csak a foglalkoztatással, munkaerõpiaccal kapcsolatos új elképzeléseknél
enged meg bõvítést.
3. Technikai szempontok
A technikai szempontok vonatkozásában elsõsorban a viszonylag nagy mintaelemszámra
és az adatminõség biztosítására gondolunk. Ezeknek a figyelembevétele -
véleményünk szerint - leginkább a különbözõ típusú lakossági felvételeknél
(B, C, D és E variáns) biztosítható. A panelvizsgálatoknál természetesen
egy idõ után problémaként jelentkezik a minta lemorzsolódása, amelyre a
megfelelõ pótlási technikák alkalmazása lehet a válasz. Az adatminõség
szintén jobban biztosítható az "egy kézben összefogott", konzekvensen ugyanazt
az adatellenõrzési technikát alkalmazó vizsgálatoknál, mint a "szétszórt",
különbözõ céllal készült statisztikai regisztereknél.
4. Intézményi szempontok
Ez esetben a fõ hangsúly az adatközlési struktúra költségvonzatán van.
A legolcsóbb megoldásnak az A variáns tûnik, amely "hozott", már kész adatokra
épít. Ugyanakkor ez az "olcsóság" csak látszólagos, hiszen nem veszi figyelembe
azokat a költségeket, amelyek a különbözõ adatfelvételek kivitelezésével,
a regiszterek mûködtetésével járnak. A legköltségesebb vizsgálatok kétségkívül
a panelfelvételek, ahol biztosítanunk kell ugyanazon háztartások/személyek
évrõl évre történõ követését. Azonban a költségek figyelembevételekor nem
elégséges csak a nominális összegekre fókuszálni, hiszen a jóval többe
kerülõ lakossági adatfelvételi rendszerek haszna sokkal több lehet, mint
a "hozott" statisztikákból történõ válogatás. Az intézményi szempontoknál
még nagy prioritást kaphat az adatközlések gyorsasága. Ez esetben is az
általános társadalomstatisztikai felvételek "vezetnek", amelyek "egy kézben
összpontosulnak", lehetõvé téve a szakszerû, gyors, az összefüggéseket
gyorsan felismerõ adatfeldolgozást.
Irodalom
Andorka R.-Illés J. 1974. A társadalomstatisztikai rendszer kidolgozásának kérdései. Statisztikai Szemle: (1), 62-77.
Andorka R.-Kulcsár R. 1976. Egy társadalmi jelzõszámrendszer körvonalai I. Statisztikai Szemle: 459-478.
Andorka R.-Harcsa I. 1986. A magyar társadalom modernizációja hosszú- és rövidtávon a társadalmi jelzõszámokkal mérve, 1870-1984. Szociológiai mûhelytanulmányok 1. Budapest: MKKE
- - 1990. Modernization in Hungary in the long and short run measured by social indicators. Social Indicators Research, 23: (1-2)
Andorka R.-Kolosi T.-Vukovich Gy. (szerk.) 1990, 1992, 1994, 1996. Társadalmi riport, Budapest: Tárki
Bauer, R. A. (ed.) 1966. Social Indicators. Cambridge, Mass.: MIT
Boudon R. 1974. Education, Opportunity and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. New York: Wiley
Cazes, B. 1972. The Development in Social Indicators: A Survey. In: Shonfield, A.-S. Shaw (eds.) Social Indicators and Social Policy. London: Heinemann Educational Books
Erikson, R. 1993. Descriptions of Inequality: The Swedish Approach to Welfare Research. In: Nussbaum, M.-A. Sen (eds.) The Quality of Life. Oxford: Clarendon Press, 67-87.
Glatzer, W.-H-M. Mohr 1988. Quality of life: concepts and measurement. Social Indicators Research, 20: 15-38.
Hauser, P. M. 1975. Social Statistics in Use. New York: Russel Sage
Horn, R. V. 1993. Statistical Indicators for the Economic and Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press
Kolosi T.-Tóth I. Gy.-Vukovich Gy. (szerk.) 1998, 2000. Társadalmi riport. Budapest: Tárki
KSH 1999. Társadalmi helyzetkép. Budapest
Land, K. 1975. Theories, models and indicators of social change. International Social Science Journal, 27: 7-37.
Michalos, A. 1985. Multiple discrepancy theories. Social Indicators Research, 16: 347-413.
Noll, H.-H. 1998. Social indicators and social reporting. The international experience. internetes forrás: http://www.ccsd.ca/noll1.html
OECD. 1982. The OECD list of social concerns. Párizs
Olenski, J. 1986. Meta-information systems. Statistical Journal of the United Nations, 4: 31-45.
Rothenbacher, F. 1993. National and international approaches in social reporting. Social Indicators Research, 29: 1-62.
Stone, R. 1975. Towards a System of Social and Demographic Statistics. New York: UN
United Nations Statistical Office. 1961, 1954. International Definition and Measurement of Standards of Living. New York
Vogel, J. 1988. Inequality in Sweden. Trends and Current Situation. Stockholm: Statistics Sweden
- 1994. Social indicators and social reporting. Statistical Journal of United Nations, ECE 11: 241-260.
Zapf, W. (Hrsg.) 1977. Lebensbedingungen in der Bundesrepublik Deutschland.
Frankfurt: Campus
Függelék
F1. A társadalmi jelzõszámok svéd rendszerének struktúrája
|
|
1. Házasság,
család |
|
2. Oktatás,
iskolá- zottság |
(16-74 évesek) (16-74 évesek) (20-74 évesek) (20-74 évesek) |
3. Foglal-
kozta- tottság, munka- erõpiac |
(16-74 évesek) (16-74 évesek) |
4. Jövedel-
mek, vagyoni helyzet |
az egy fõre jutó munkajövedelmek nagysága az egy fõre jutó tõkejövedelmek nagysága az egy fõre jutó transzferek (gyermeknevelési, egészségügyi, oktatási stb.) nagysága
a legmagasabb és a legalacsonyabb jövedelmi tizedbe tartozók közötti átlagos különbség a hetedik és a negyedik jövedelmi tizedbe tartozók közötti átlagos különbség
|
5. Lakás-
helyzet, lakás- körül- mények |
|
6. Közle-
kedés, szolgál- tatások- hoz való hozzá- férés |
a lakás és a legközelebbi élelmiszerbolt közötti távolság/átlagos közlekedési idõ a lakás és a legközelebbi élelmiszerbolt között a lakás és a legközelebbi postahivatal közötti távolság/átlagos közlekedési idõ a lakás és a legközelebbi postahivatal között a lakás és a munkahely közötti távolság/átlagos közlekedési idõ a lakás és a munkahely között
azoknak a száma és aránya, akik 250 m-nél messzebb laknak a legközelebbi tömegközlekedési megállótól azoknak a száma és aránya, akik birtokolnak vagy használnak személygépkocsit |
7. Szabad-
idõ |
sport és fizikai aktivitás kulturális aktivitás (könyvolvasás, könyvtár-, színház-, múzeum- látogatás stb.) szórakozás (mozi, étterem, zenés szórakozóhely stb. látogatása) otthoni tevékenységek (zenehallgatás, tévé-nézés, barkácsolás stb.)
a színes televízióval rendelkezõ háztartások száma és aránya a videomagnóval rendelkezõ háztartások száma és aránya a hétvégi házzal rendelkezõ háztartások száma és aránya nagy értékû sportfelszereléssel rendelkezõ háztartások száma és aránya
azoknak a száma és aránya, akik az elmúlt 12 hónapban voltak legalább egyszer legalább egy hétig nyaralni, üdülni |
8. Kapcso-
lati erõ- források |
|
9. Közbiz-
tonság |
az elmúlt 12 hónapban |
10. Egész-
ség |
várható átlagos élettartam gyermekhalandóság halandóság halálokok szerint a tartósan betegek száma betegségfajták szerint a fogyatékosok száma azoknak a száma, akiknek munkavégzését betegségük akadályozza
azoknak a száma és aránya, akiknek nincs ;bdquo;családi;rdquo; vagy háziorvosuk azoknak a száma és aránya, akik az elmúlt 12 hónapban igénybe vettek fogászati szakrendelést azoknak a száma és aránya, akik az elmúlt 12 hónapban igénybe vettek bármilyen egyéb szakrendelést
dohányzási szokások alkoholfogyasztás |
11. Társa-
dalmi mobi- litás |
kilépési, belépési mobilitási arányszámok foglalkozási csoportok szerint
kilépési, belépési mobilitási arányszámok foglalkozási csoportok szerint |
F2. A társadalmi jelzõszámok angol rendszerének struktúrája
|
|
|
I. Népesedés | 1. A népesség struktúrája, változása | A népesség nem és életkor szerinti
megoszlása |
2. Születési és halálozási arányok | Teljes termékenységi arányszám | |
3. Migráció | A belsõ vándorlások alakulása településtípusonként | |
II. Háztartások
és családok |
1. Háztartások | A háztartások megoszlása háztartás-
nagyság szerint |
2. Családok | A családok megoszlása az eltartott
gyermekek száma szerint |
|
3. Házasság, élettársi
kapcsolatok, válás |
Nyers házasodási arányszám | |
4. Termékenység, gyermekvállalás | A házasságon kívüli élveszületések
száma |
|
III. Iskolázottság | 1. Iskolai végzettség | A felnõtt népesség megoszlása iskolai /végzettség szerint nemenként |
2. Tanulók és pedagógusok
a közoktatásban |
A tanuló/pedagógus arány iskola--
típusonként |
|
3. Iskolai követelmények | Az otthoni tanulással töltött átlagos
idõmennyiség |
|
4. Felsõoktatás | Az érettségizettek közül a felsõoktatásban továbbtanulók aránya | |
5. Felnõttoktatás, esti,
levelezõ képzés |
Az esti, levelezõ képzésben részt vevõk száma iskolatípusonként | |
6. Oktatási kiadások | A GDP oktatásra fordított része iskolai szintenként | |
IV. Foglalkoztatás,
munkaerõpiac |
1. Munkaerõ-piaci folyamatok | A népesség gazdasági aktivitás szerinti megoszlása életkor szerint |
2. Foglalkoztatási típusok | A teljes és a részfoglalkozta tottak száma | |
3. Munkaidõ | A teljes idõben foglalkoztatottak
és a részfoglalkozásúak átlagos heti munkaideje |
|
4. Munkanélküliség | Munkanélküliségi ráták nemenként | |
5. Munka melletti
szakképzés |
A nem iskolarendszerû szakképzésben részt vevõk száma | |
V. Jövedelem,
anyagi jólét |
1. Háztartási jövedelem | A jövedelmek megoszlása források
szerint |
2. Jövedelemmegoszlás | A reálkeresetek változása | |
3. A jólét egyéb formái | A háztartási megtakarítások mértéke | |
VI. Kiadások | 1. Háztartási és személyi kiadások | A háztartások kiadásszerkezete fõbb
termékcsoportok szerint |
2. Árak | Kiskereskedelmi árindex | |
3. Háztartások megtakarítása | A megtakarítások nagysága háztartásnagyság szerint |
|
|
|
VII. Egészség | 1. Egészségi állapot | Gyermekhalandóság |
2. Betegségmegelõzés | A fogorvosi rendeléseken megjelentek száma | |
3. Szokások és egészség | Dohányzás, alkoholfogyasztás | |
4. Halálokok | A 65 év alatti halálozások száma | |
VIII. Társadalmi
védõháló |
1. A fogyatékosok | Az egészségügyi intézmények aktivitása
a fogyatékosokkal kapcsolatban |
2. Az idõsek | Az idõsekkel foglalkozó intézmények aktivitása | |
3. Gyermekek és családok | Gyermek- és családvédelmi intézkedések | |
IX. Közbiztonság | 1. Bûncselekmények | Bûncselekménytípusok |
2. Elkövetõk | A jogerõsen elítéltek száma és meg-
oszlása nem, kor stb. szerint |
|
4. Rendõrségi, bírósági
intézkedések, személyzet |
A rendõrségi alkalmazottak száma,
aránya |
|
5. Büntetés-végrehajtó
intézetek |
A börtönök zsúfoltsága | |
6. A közbiztonságra fordított kiadások | A büntetés-végrehajtási intézetek
fenntartási költségei |
|
X. Lakáshelyzet | 1. Lakásállomány | Tulajdoni jelleg szerint |
2. Lakásköltségek és lakáskiadások | A háztartási jövedelembõl a lakás-
fenntartásra fordított hányad |
|
3. Lakásminõség | A lakások tartós fogyasztási cikkekkel való ellátottsága | |
XI. Környezet | 1. Levegõ | A levegõszennyezés ;bdquo;forrásai;rdquo; |
2. Víz | A folyóvizek vízminõsége | |
3. Talaj- és földhasználat | A mezõgazdasági mûvelésû földterület nagysága | |
XII. Közlekedés | 1. Közlekedési típusok | A különbözõ típusú közlekedésre
fordított átlagos idõ |
2. Közúti közlekedés | A személygépkocsival rendelkezõ
háztartások aránya |
|
3. Vasúti közlekedés | A vasúton utazók átlagos száma
munkaerõ-piaci státuszuk szerint |
|
4. Légi közlekedés | A nemzetközi légi közlekedést
igénybe vevõk átlagos száma |
|
5. Közlekedési balesetek | A halált okozó közlekedési
balesetek száma |
|
6. Kiadások | A háztartási jövedelem közlekedésre
fordított hányada |
|
XIII. Életstílus | 1. Idõfelhasználás | A háztartási munkákra fordított idõ |
2. Otthoni tevékenységek | Rádióhallgatás, tévénézés | |
3. Kulturális aktivitás | Színházba járás | |
4. Sportolás | A különbözõ típusú sport-tevékenységekre fordított átlagos idõ | |
5. Vallási tevékenységek | Templomba járás | |
6. Politikai, közéleti aktivitás | Választási részvétel |
* "Magindikátorokon" azokat a jelzõszámokat értjük, amelyek az egyes területek legfontosabb sajátosságait, jellemzõit ragadják meg (pl. a "Munkaerõpiac" fejezetnél az aktív keresõk aránya a felnõtt népességben)