Szociológiai Szemle 2001/3. 113-136. |
Bertalan László életmûvének meghatározó
elemét jelentették az elmélettörténeti
tárgyú elõadások. Szociológusnemzedékek
hallgatták ezeket az elõadásokat, melyek során
a klasszikus gondolatmenetek racionális rekonstrukcióját
tanította meg. Az elõadásainak hallgatása során
szerzett intellektuális élmény tanítványai
számára felejthetetlen emlék. Számára
a tanítás - a szó legnemesebb értelmében
- hivatás volt. Élete utolsó éveiben elõadásvázlatait
szerkesztett formában kezdte el összerendezni, s tervei között
szerepelt ezek megjelentetése hallgatói számára.
Ezen elõadásvázlatok közül választottuk
ki Max Weber cselekvéselméletérõl és
cselekvéstipológiájáról szóló
elemzéseit. Az elõadások ugyanakkor nem pusztán
Weber-értelmezéseket, hanem gondolatébresztõ
elmélettörténeti kitekintéseket is tartalmaznak:
klasszikus (pl. Simmel, Durkheim) és modern (pl. von Wright, Hirschman,
Schelling) szerzõk témába vágó fejtegetéseit
közlik, felkínálva az összehasonlító
szövegelemzés lehetõségét. E rendhagyó
mûfajú munka közlésével adózik a
Szociológiai Szemle szerkesztõsége Bertalan László
tudóstanár emlékének.
Max Weber cselekvéselmélete
1. Egyidejû belsõ és külsõ ténykedés. Szigorúan belsõ ténykedés. Szigorúan külsõ ténykedés.
A szó legtágabb értelmében vett emberi viselkedés
Max Weber-i tipológiája (1.)
van szó |
külsõ ténykedésrõl |
||
van szó |
Külsõ cselekvés |
|
|
belsõ ténykedésrõl |
Viselkedés |
|
"Cselekvésnek" nevezünk minden emberi viselkedést (mindegy, hogy külsõ [äusseres] vagy belsõ [innerliches] ténykedésrõl [Tun]... van-e szó), ha és amennyiben a cselekvõ, illetve a cselekvõk valamilyen szubjektív értelmet kapcsolnak vele össze. (38. o.)
Az értelemmel bíró cselekvést a pusztán (ahogyan itt nevezni fogjuk) reaktív, semmiféle szubjektív, szándékolt értelemmel össze nem kapcsolt viselkedéstõl (bloss reaktives Sicherhalten) elválasztó határvonal teljesen elmosódó. A szociológiai szempontból releváns viselkedések - különösen a tisztán tradicionális cselekvések... - igen jelentékeny része éppen a kettõ határterületére esik. (38. o.)
Nem mindenfajta cselekvés - még a kifelé irányuló cselekvések (äusserliches Handeln) közül sem mind - "társadalmi cselekvés" a szó itt megadott értelmében. A külsõ cselekvés (äusseres Handeln) akkor nem az, ha csupán élettelen tárgyak várható viselkedéséhez igazodik. (51. o.)
A szó legtágabb értelmében vett emberi
viselkedés Max Weber-i tipológiája (2.)
Elmélettörténeti kitekintés: Az aktusok
(vagy tevékenységek) von Wright-i tipológiája
formája |
formája |
|
formája |
|
(tevékenységek) |
formája |
|
|
A teleologikus magyarázatok explanandumát többnyire valamilyen viselkedési megnyilvánulás - illetve valamilyen viselkedési megnyilvánulás terméke vagy eredménye - alkotja. A "viselkedés" szónak azonban számos, különbözõ jelentése van. Így például azt mondjuk, hogy a mágnestû elektromos áram jelenlétében így vagy úgy viselkedik. Az effajta viselkedést természetesen nem magyarázhatjuk teleologikusan. Figyelemre méltó tény azonban, hogy az élettelen tárgyak reakcióit gyakran a "cselekvés" nyelvén írjuk le.
Azt a viselkedést, amelynek valódi teleologikus magyarázata van, cselekvésszerû viselkedésnek nevezhetjük. A cselekvésnek rendszerint két - egy "belsõ" és egy "külsõ" - megjelenési formája van. Az elsõ nem más, mint a cselekvés intencio-.nalitása, a cselekvés külsõ megnyilvánulásai "mögött" meghúzódó szándék vagy akarat. A másodikat viszont ismét két részre vagy mozzanatra bonthatjuk. Ezeket a cselekvés közvetlen és közvetett külsõ megjelenési formájának nevezem. A cselekvés közvetlen külsõ megjelenési formája voltaképpen izomtevékenység - pl. a kéz elfordítása vagy a kar fölemelése. A cselekvés közvetett külsõ megjelenési formája viszont egy olyan esemény, amelyet okságilag az elõbbi izomtevékenységnek tudhatunk be - pl. egy fogantyú elfordítása vagy egy ablak kinyitása; pontosabban az a tény, hogy egy meghatározott fogantyú elfordul, vagy egy ablak kinyílik. A cselekvés közvetett megjelenési formájának nem kell változásnak lennie. A cselekvés megjelenhet abban a tényben is, hogy egy adott változás nem következik be, mint például akkor, ha megragadom a vázát, és így megakadályozom, hogy felboruljon. (...)
Vegyük észre, hogy annak, amit általában aktusnak (vagy tevékenységnek) hívunk, nincs mindig külsõ és belsõ megjelenési formája. Azokat az aktusokat (tevékenységeket), amelyek külsõleg nem jelennek meg, gyakran szellemi aktusoknak (tevékenységeknek) nevezik. A "viselkedés" terminust, úgy tûnik, egyáltalán nem alkalmazhatjuk szellemi aktusokra és tevékenységekre. Többnyire a "cselekvés" terminust sem használjuk ebben az összefüggésben.
Vegyük észre azt is, hogy annak, amit cselekvésnek (vagy tevékenységnek) nevezünk, szintén nincs mindig belsõ és külsõ megjelenési formája. Az intencionalitástól mentes cselekvést (tevékenységet) gyakran reflexcselekvésnek nevezik. Az effajta cselekvéseket egy (eleven) test ingerekre adott válaszreakcióinak vagy válaszainak is hívják.
Az alábbiakban csak olyan cselekvésszerû viselkedési
megnyilvánulásokkal foglalkozunk, amelyeknek - a fenti értelemben
- belsõ és külsõ megjelenési formájuk
is van.
(G. H. von Wright: Magyarázat és megértés. Megj.: Bertalan László (szerk.): Magyarázat-megértés-elõrejelzés. Budapest: Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1987. 114-115. o.) |
A szó legtágabb értelmében vett cselekvések
Max Weber-i tipológiája
(Javított fordítás)
(38. o.)
(Javított fordítás)
(51. o.)
(Javított fordítás)
(86. o.)
Elmélettörténeti kitekintés: A cselekvésszerû
viselkedések von Wright-i tipológiája
A cselekvésnek és a tartózkodásnak különféle
formáit különböztethetjük meg, s a szóban
forgó megkülönböztetések alapján a
cselekvés egyfajta "algebráját" vagy "logikáját"
dolgozhatjuk ki. Ezekkel a kérdésekkel azonban itt nem foglalkozunk.
Azokat a problémákat sem fogom külön szemügyre
venni, amelyek a cselekvéstõl megkülönböztetett
tartózkodással vagy a preventív cselekvéstõl
megkülönböztetett produktív cselekvéssel (a
tartózkodás vagy a produktív cselekvés magyarázatával)
kapcsolatban merülnek föl. Tudatában kell lennünk
azonban az egyoldalúság veszélyének, amely
akkor fenyeget bennünket, ha vizsgálódásunkat
- a hagyományos módon - a változásokat elõidézõ
cselekvésfajtákra korlátozzuk. A preventív
cselekvéssel és tartózkodással önmagukban
is figyelemre méltó problémák kapcsolódhatnak
össze.
(G. H. von Wright: i.m. 118-119. o.) Lásd még G. H. von Wright: The Logic of Action - A Sketch! Megj.: N. Rescher (szerk.): The Logic of Decision and Action. Pittsburgh. 1967. 121-139. o. |
A, B: cselekvõ individuumok
(38. o.)
(51. o.)
(54. o.)
Elmélettörténeti kitekintés:
Max Weber cselekvéselméletének korai - 1913
elõtti - változata
Az emberi ("külsõ" vagy "belsõ") viselkedés alakulásának ugyanúgy vannak összefüggései és szabályszerûségei, mint bármely történésnek. Az azonban, legalábbis a szó szigorú értelmében, csakis az emberi viselkedésre jellemzõ, hogy alakulásának vannak érthetõen értelmezhetõ összefüggései és szabályszerûségei. (...)
"Közösségi cselekvésrõl" (Gemeinschaftshandeln)
akkor szándékozunk beszélni, ha az emberi cselekvés
szubjektíve értelemmel bíró módon más
emberek viselkedésére van vonatkoztatva.
(Max Weber: Über einige Kategorien der verstehenden Soziologie. [A megértõ szociológia néhány kategóriájáról]. Megj.: Logos. IV. évfolyam. 1913. 253-294. o.) |
(38.o.)
b) Ismeretes, hogy az egyes ember cselekvését már az egy helyen összezsúfolódott "tömeg" puszta ténye is erõsen befolyásolja (ezzel foglalkoznak a "tömegpszichológiai" kutatások, ilyen tárgyúak például Le Bon munkái): ez a tömegtõl függõ cselekvés (massenbedingtes Handeln).
De tömegtõl függõvé teheti az egyes ember viselkedését a különbözõ helyeken szétszórt tömeg is, ha (pl. a sajtó közvetítésével) sokak viselkedése hat egyidejûleg vagy egymást követõen az egyes emberre, és hatással is van rá.
Bizonyos reagálási módokat (bestimmte Arten des Reagierens) már az a puszta tény lehetõvé tesz, hogy az egyes ember egy "tömeg" részének érzi magát, máskor viszont ugyanez a tény megnehezíti a reagálást. Ennek következtében azután elõfordulhat, hogy egy meghatározott esemény vagy emberi viselkedés teljesen különbözõ érzéseket vált ki - vidámságot, dühöt, lelkesedést, kétségbeesést és különféle szenvedélyeket -, amelyek különálló egyének esetében nem (vagy nem ilyen könnyen) következnének be.
Ugyanakkor az egyes ember viselkedése értelme szerint mégsem (legalábbis sok esetben nem) kapcsolható össze azzal a ténnyel, hogy tömegben cselekszik. Az olyan cselekvés pedig, amelynek lejátszódása csupán reakció a "tömeg" puszta tényének mint olyannak a hatására (das Wirken der blossen Tatsache der "Masse" rein als solcher) (vagy más okokkal közös hatására), de amely értelme szerint nem vonatkozik a tömeg tényére, a szó itt megadott értelmében fogalmilag nem tekinthetõ "társadalmi cselekvésnek".
De a különbség természetesen nagyon elmosódó. Nemcsak a demagógoknál, hanem magában a tömeget alkotó közegben is gyakran megfigyelhetjük például, hogy egy cselekvés értelme kisebb-nagyobb mértékben és sokféleképpen értelmezhetõen a "tömeg" tényére vonatkozik.
Továbbá az idegen cselekvés puszta "utánzását" (blosse "Nachahmung") (amelynek jelentõségét G. Tarde jogosan emeli ki) sem tekinthetjük fogalmilag sajátosan "társadalmi cselekvésnek" akkor, ha csupán reakcióként (lediglich reaktiv) játszódik le, és a saját cselekvés értelme szerint nem igazodik az idegen cselekvéshez. A határ itt annyira elmosódó, hogy gyakran alig lehet megkülönböztetni a kettõt.
Az a puszta tény azonban, hogy valaki valamilyen másoktól tanult, számára célszerûnek tûnõ eljárást a saját dolgaiban is alkalmaz, a szó itt használt értelmében még nem társadalmi cselekvés. Az ilyen cselekvés ugyanis nem a másik ember viselkedéséhez igazodik; ilyenkor arról van szó, hogy a cselekvõ - miután megfigyelte a másik ember viselkedését, és megtudta, hogy annak milyen objektív esélyei vannak - a viselkedés esélyeihez igazodik. Cselekvését kauzálisan és nem értelme szerint határozza meg az idegen cselekvés.
Ha ezzel szemben az idegen cselekvést pl. azért utánozzák, mert "divatos", mert hagyományosnak, mintaszerûnek vagy rangban "elõkelõnek" számít, vagy valamilyen más, hasonló okból, akkor az utánzó viselkedésének értelme igenis az utánzottak viselkedésére, vagy harmadik személyek viselkedésére, vagy mind a kettõre vonatkozik.
A kettõ között természetesen vannak átmenetek. A tömegtõl függõ cselekvés (Massenbedigtheit) és az utánzás (Nachahmung) a társadalmi cselekvés elmosódó határesetei; mindkettõvel sokszor fogunk még találkozni, például a tradicionális cse-lekvés (traditonales Handeln) tárgyalásánál. (...)
(N)em választható el egymástól mindig világosan
a puszta "befolyásolás" (blosse "Beeinflussung") és
az értelemhez való "igazodás". Fogalmilag azonban
el kell különíteni õket, noha magától
értetõdik, hogy a csupán "reakciószerû"
utánzásnak (nur "reaktive" Nachahmung) legalább akkora
a szociológiai jelentõsége, mint annak, amely a szó
tulajdonképpeni értelmében "társadalmi cselekvésnek"
nevezhetõ. A szociológia korántsem csak a "társadalmi
cselekvéssel" foglalkozik, csupán arról van szó,
hogy a "társadalmi cselekvés" az a központi tényállás,
amely nélkülözhetetlen alkotóeleme az (általunk
mûvelt) szociológiának mint tudománynak.
(52-53. o.)
Elmélettörténeti kitekintés: Simmel, Simon és Schelling
A divat egy adott minta utánzása, s ily módon kielégíti
a társadalmi alkalmazkodás igényét; az egyént
arra az útra vezeti, amelyen mindenki jár... De ugyanilyen
mértékben tesz eleget a különbség igényének,
a differenciálódás tendenciájának...
Ezt az a tény biztosítja, hogy a divatok mindig osztályok
divatjai, a felsõ rétegek divatja különbözik
az alsó rétegekétõl, s abban a pillanatban
elhagyják, mihelyt az utóbbiak megkezdik elsajátítását.
A divat ezért nem egyéb, mint az élet azon számos
formájának egyike, amelyekben egységes cselekvéssé
fogjuk össze a társadalmi egyenlõsítés
tendenciáját az egyéni különbségre
irányuló törekvéssel.
(G. Simmel: A divat. Megj.: G. Simmel: Válogatott társadalomelméleti tanulmányok. Gondolat. 1973. 476. o.) |
(H. A. Simon: Választási elõrejelzések "siessünk, mert lemaradunk" és "vesz-tes ügy igaz ügy" hatása. Megj.: Bertalan László (szerk.): Magyarázat-megértés-elõrejelzés. Tömegkommu-nikációs Kutatóközpont. Budapest. 1987. 233-234. o.) |
A szeminárium látogatásával kapcsolatos példában ugyan meghatározott létszámú diáksokaságból indultunk ki, ám nem tudjuk, hogy a különbözõ nagyságú csoportok szempontjából általában vajon a százalékarányok vagy pedig az abszolút számok-e a fontosak.
Bizonyos viselkedési megnyilvánulások - például a nyelvhasználat, a divat és talán a szombat délelõtti szemináriumok - esetében kétségkívül százalékarányok, nem pedig abszolút számok befolyásolják a részvételt.
Míg más viselkedési megnyilvánulások - például a sakkozás, egy színjátszó-körben való részvétel és talán a délelõtti szemináriumok - esetében abszolút számok vonzzák vagy taszítják az érdekelteket.
Így tehát valószínûleg mindkét
eshetõséggel találkozni fogunk. És egyáltalán
nem mindegy, hogy egy adott szituációban melyik hatástípusról
van szó.
(Th. C. Schelling: A kritikus nagyságú tömeg elvén nyugvó modellek diagrammatikus ábrázolása. Megj.: i.m. 302. és 309. o.) |
5. Puszta szokások. Társadalmi szokások. Konvenciók. Divatok
A szó tágabb értelmében vett szokások
(Brauche) Max Weber-i tipológiája
* Javított fordítás.
A normák és a szabályok
Szokásról (Brauch) beszélünk, ha a társadalmi cselekvésben ténylegesen van valamilyen esély szabályszerû beállítottságra, és ezt az esélyt az emberek adott körén belül csupán a tényleges gyakorlás (tatsächliche Übung) biztosítja.
A szokást (Brauch) társadalmi szokásnak (Sitte)* nevezzük, ha a tényleges gyakorlást (tatsächliche Übung) az biztosítja, hogy az élet régóta meggyökeresedett (lange Eingelebtheit) keretek között zajlik. (...)
1. A szokás (Brauch) körébe tartozik a "divat" is. A "társadalmi szokással" (Sitte)* ellentétben "divatról" az olyan szokás (Brauch) esetében beszélünk, amikor a szóban forgó viselkedéshez éppen annak újdonsága miatt igazodik a cselekvés (tehát éppen nem régóta meggyökeresedett volta miatt, mint a társadalmi szokás [Sitte]* esetében.)
A divat közel áll a "konvencióhoz", mert, akárcsak a konvenció, (többnyire) a rendi (ständisch) presztízshez fûzõdõ érdekekbõl ered. (...)
2. "Társadalmi szokásról" (Sitte)* - ellentétben a "konvencióval" és a "joggal" - olyan szabályok esetén beszélünk, amelyek betartását külsõ eszközök nem szavatolják, amelyekhez a cselekvõ - akár "anélkül, hogy gondolna rá", akár "kényelembõl", akár bármilyen más okból - csakugyan önként tartja magát, és amelyek betartására ugyanezen okok miatt az adott körhöz tartozó többi embernél is nagy valószínûséggel számíthat. Ebben az értelemben tehát a társadalmi szokás (Sitte)* nem olyasmi, ami "érvényes": senkitõl nem "követelik meg", hogy betartsa.
Ugyanakkor nem választja el éles határ az érvényes konvenciótól és a jogtól. Az átmenet természetesen teljesen képlékeny. Az érvényesnek mindenütt a tényleges hagyomány (tatsächliches Hergebracht) volt az atyja.
Ma már úgyszólván "társadalmi szokásnak"
(Sitte)* tekinthetõ az, hogy
reggelente - hozzávetõlegesen megadható formában
- reggelit veszünk magunkhoz; de ez (a szállodavendégek
kivételével) senkire nézve nem "kötelezõ",
és nem is volt mindig társadalmi szokás (Sitte)*.
Az öltözködési mód viszont még ott
is, ahol valamilyen "társadalmi szokásból" (Sitte)*
alakult ki, ma már távolról sem csak társadalmi
szokás (Sitte)*, hanem konvenció.
(56-57. o.)
(58. o.)
a) konvenciónak nevezzük, ha érvényessége külsõdlegesen azáltal van biztosítva, hogy az emberek megadható körén belül a rendtõl való eltérés várhatóan (viszonylag) általános és gyakorlatilag érezhetõ helytelenítésbe ütközik;
b) jognak nevezzük, ha ugyancsak külsõdlegesen, de azáltal van biztosítva, hogy az emberek egy külön erre fölkészült csoportja várhatóan (fizikai vagy pszichikai) kényszert alkalmaz a rend betartásának kikényszerítésére, illetve megszegésének megtorlására. (...)
Konvenciónak nevezzük azt a "társadalmi szokást"
(Sitte)*, amelyet az emberek egy adott körön belül "érvényesnek"
tartanak, és amelynek betartását a tõle való
eltérés esetén várható helytelenítés
biztosítja. Ellentétben a (szó itt használt
értelmében vett) joggal, a konvenciót nem a külön
erre fölkészült emberek csoportja kényszeríti
ki.)
(60-61. o.)
(61. o.)
Elmélettörténeti kitekintés 1.: É. Durkheim a "kényszerítõ erõvel bíró" társadalmi tényekrõl
Mielõtt megkeresnénk azt, hogy melyik módszer alkalmas a társadalmi tények tanulmányozására, tudnunk kell, hogy milyen tényeket neveznek így.
Kiváltképp azért szükséges e kérdést feltennünk, mert a "társadalmi" jelzõt többnyire minden közelebbi meghatározás nélkül használják. (...)
Igazság szerint azonban minden társadalomban létezik a jelenségek olyan meghatározott csoportja, amely jellegzetes tulajdonságainál fogva élesen elkülönül azoktól a tényektõl, amelyeket a természettudományok tanulmányoznak. (...)
Olyan cselekvésmódokról, gondolkodásformákról és érzelmekrõl van szó, amelyeknek az a figyelemre méltó jellegzetességük, hogy az egyéni tudaton kívül léteznek.
Ezek a magatartás- és gondolkodástípusok nemcsak külsõdlegesek az egyénhez képest, hanem parancsoló és kényszerítõ erõvel is rendelkeznek, amelyek következtében az egyén - akár akarja, akár nem - kénytelen alávetni magát nekik.
Kétségtelen, hogy amikor szabad akaratunkból alkalmazkodunk hozzájuk, a kényszer, szükségtelen lévén, nem vagy csak alig érzõdik.
Ez azonban mit sem változtat azon, hogy a kényszer e tények egyik legbensõbb tulajdonsága, amit az bizonyít, hogy tüstént érezzük erejét, mihelyt megpróbálkozunk szembehelyezkedni vele. (...)
A társadalmi tudat úgy védekezik a szabálysértõ cselekedetek ellen, hogy ellenõrzi az állampolgárok magatartását, és sajátos megtorlásokat helyez kilátásba. Gyakran a kényszer kevéssé erõszakos jellegû, de akkor is létezik. Ha szembeszegülök a társasági illemszabályokkal, ha öltözködésemben nem veszem figyelembe hazám és osztályom szokásait, a gúny vagy az idegenkedés, amit kiváltok, enyhébb formában ugyan, de ugyanolyan hatással jár, mint egy szorosan vett büntetés. (...)
Van tehát a tényeknek egy olyan osztálya, amely egészen sajátos jellegzetességekkel rendelkezik. E tények az egyénhez képest külsõdleges cselekvésmódok, gondolkodásformák és érzelmek, amelyek kényszerítõ erõvel rendelkeznek, s ennek révén ráerõszakolják magukat az egyénre.
A tények egy új fajtájával van dolgunk.
E tényeket a társadalmi jelzõvel kell jelölnünk,
és ezt a jelzõt kizárólag részükre
kell fenntartanunk.
(É. Durkheim: A társadalmi tények magyarázatához. KJK. Budapest. 1978. 25-28. o.) |
(É. Durkheim: A szociológiai módszer szabályai. Elõszó a második kiadáshoz. Megj.: Ferge Zs. (szerk.): A francia szociológia. KJK. Budapest. 1971. 32-33. o.) |
Elmélettörténeti kitekintés 2.: G. H. von Wright a "normatív nyomásról"
Az emberek gyakran azért tesznek meg bizonyos dolgokat, mert az állam... törvényei ezt követelik tõlük, illetve a társadalom szokásai, a különféle becsületkódexek és a jó modor szabályai ezt írják elõ számukra. Ezeket a különbözõ, de egymással szoros kapcsolatban álló eseteket összefoglalóan a normatív nyomás címkéje alá sorolhatjuk be. (...)
A viselkedési szabályokhoz szankciók kapcsolódhatnak.
A szankciók a szabályok áthágását
követõ büntetések. Jogi normák esetén
magát a büntetés természetét és
alkalmazását is normák (eljárási szabályokra
vonatkozó törvények stb.) szabályozzák.
A társadalom szokásaitól és a bevett társadalmi
gyakorlattól való eltérés többnyire a
közösség jelentõs részének rosszallását
és helytelenítését vonja maga után.
Ez szintén szankciónak számít.
(G. H. von Wright: Magyarázat és megértés. Megj.: Bertalan L. (szerk.): Magyarázat-megértés-elõrejelzés. Tömegkommuniká-ciós Kutatóközpont, Budapest. 168.-169. o.). |
Max Weber cselekvéstipológiája
1. A tiszta típusú cselekvések Max Weber-i tipológiája
a cselekvésben rejlik a cselekvés értelme |
következményekben, illetve eredményekben (Erfolg) rejlik a cselekvés értelme |
|
következetes cselekvések |
|
|
cselekvések (éppen csak hogy tudatos cselekvések) |
|
|
cselekvések |
cselekvések |
(A) Szigorúan értékracionális cselekvések:
Csakis önértékkel bíró, teljesen tudatos
és tervszerûen következetes cselekvések.
(C) Szigorúan érzelmi-indulati cselekvések: Csakis
önértékkel bíró, nem pusztán reakciószerû
cselekvések.
Például: Spontán érzelmek és indulatok
(öröm, bánat, harag stb.). Kedvtelésbõl
végzett cselekvések ("örömet szereznek maguknak").
Személyekhez való hûség ("odaadást tanúsítanak").
Szervezetekhez való vak hûség (A. O. Hirschman terminusa).
(E) Szigorúan tradicionális cselekvések: Önértékkel
egyáltalán nem bíró, nem pusztán reakciószerû
cselekvések.
Például: Jól begyakorolt munka- és egyéb
mûveletek. Társadalmi szokások. Koordinációs
szabályok betartása. Konvenciók (megszólítási,
köszönési, társalgási, étkezési,
öltözködési, udvariassági és egyéb
szabályok) követése.
Mint minden cselekvés, a társadalmi cselekvés is lehet 1. célracionális: ekkor a cselekvést az határozza meg, hogy a cselekvõ milyen viselkedést vár a külvilág tárgyaitól és más emberektõl, és mennyiben képes e várakozásokat mint "feltételeket" vagy mint "eszközöket" fölhasználni arra, hogy saját, racionálisan kiválasztott és mérlegelt céljait minél eredményesebben (als Erfolg) elérje; - 2. értékracionális: ekkor a cselekvést egy meghatározott magatartásnak - pusztán mint olyannak, függetlenül attól, hogy mennyire eredményes (Erfolg) - a feltétlen etikai, esztétikai, vallási vagy bármilyen más néven nevezendõ önértékébe vetett tudatos hit határozza meg; - 3. indulati, különösen emocionális: ha tényleges indulatok és érzelmi állapotok, és - 4. tradicionális: ha meggyökeresedett szokások határozzák meg a cselekvést.
A szigorúan tradicionális cselekvés... teljesen a határán van annak - sõt, gyakran túl van azon -, amit egyáltalán "értelemhez" igazodó cselekvésnek lehet nevezni. Nagyon sokszor ugyanis csupán valamilyen homályos reagálást jelent a megszokott ingerekre, s a reakció irányát az egyszer már meggyökeresedett beállítottság szabja meg. A megszokott mindennapi cselekvések többsége közel áll ehhez a típushoz...
A szigorúan indulati-érzelmi magatartás ugyanígy a határán van annak - sõt, gyakran túl van azon -, ami tudatosan "értelemhez" igazodik; ilyen lehet például a gátlástalan reagálás valamilyen nem mindennapi ingerre. (...)
A cselekvés indulati-érzelmi és értékracionális orientációja abban különbözik egymástól, hogy az utóbbi tudatosan megszabja a cselekvés végsõ céljait, és tervszerû következetességgel igazodik hozzájuk. Egyébként közös bennük, hogy a cselekvés értelmét nem a vele együtt járó eredményben (Erfolg), hanem magában a meghatározott fajtájú cselekvésben látják.
Indulati-érzelmi alapon cselekszik az, aki ténylegesen meglévõ vágyait elégíti ki: bosszút áll, élvezetet szerez magának, odaadást tanúsít, belefeledkezik a szemlélõdésbe, vagy... levezeti indulatait.
Tisztán értékracionálisan cselekszik az, aki tekintet nélkül az elõre látható következményekre, azt teszi, amit meggyõzõdése szerint a kötelesség, a méltóság, a szépség, a vallás útmutatása, a kegyelet vagy az "ügy" - egy számára valamilyen szempontból fontos ügy - diktál. Mindig értékracionális cselekvésrõl van szó (az általunk használt terminológia értelmében), ha a cselekvés olyan "parancsokat" követ vagy olyan "követelményekhez" igazodik, amelyekrõl a cselekvõ azt képzeli, hogy személy szerint neki is szólnak. Csak az ilyen követelményekhez igazodó emberi cselekvés esetén - az ilyesmi nagyon változó gyakorisággal, de többnyire meglehetõsen mérsékelten, csak az esetek tört részében fordul elõ - fogunk értékracionalitásról beszélni.
Célracionálisan cselekszik az, aki cselekvését valamilyen célra irányítja, igazodik az eszközökhöz és a mellékes következményekhez (Nebenfolgen), és emellett racionálisan egybeveti az eszközöket a célokkal, a célokat a mellékes következményekkel (Nebenfolgen), s végül a különbözõ lehetséges célokat egymással - vagyis aki nem indulatból (és különösen nem emocionálisan) és nem is tradicionálisan cselekszik... az abszolút célracionális cselekvés lényegében megint csak konstruált határeset.
Csak célracionálisan vagy csak értékracionálisan
irányított cselekvés - különösen társadalmi
cselekvés - nagyon ritkán fordul elõ. És természetesen
arról sincs szó, hogy az itt megadott osztályozás
kimerítené a cselekvés lehetséges irányultságait:
ezek csupán szociológiai célokra alkotott, fogalmilag
tiszta típusok... Hogy megfelelnek-e a célnak, az csak az
eredménybõl (Erfolg) fog számunkra kiderülni.
(Javított fordítás.)
(53-54. o.)
2. A tiszta és vegyes típusú cselekvések
Max Weber-i tipológiája
cselekvések |
részint önértékkel nem bíró cselekvések |
egyáltalán nem bíró cselekvések |
|
és tervszerûen következetes cselekvések |
|
|
|
tervszerûen következetes cselekvések |
|
|
|
cselekvések (éppen csak hogy tudatos cselekvések) |
|
|
|
(53. o.)
(54.o.)
Elmélettörténeti kitekintés: A tevékenységek A. O. Hirschman-féle tipológiája
Elsõ változat
|
|
|
Nem rutinszerû |
|
|
Rutinszerû |
|
|
Második változat
az eredménytõl |
az eredménytõl |
|
a dolgukban |
|
|
a dolgukban |
|
|
Harmadik változat
ben különböztethetõ meg az eredménytõl |
megkülönböztethetõ az eredménytõl |
|
a dolgukban |
|
|
a dolgukban |
|
|
Ez ügyben némi elõrelépést talán akkor érhetünk el, ha a különbözõ termelõ tevékenységek által elérni kívánt eredmények változó elõreláthatóságára koncentrálunk. Bizonyos tevékenységek, különösen a rutinszerûek, tökéletesen elõre látható eredménnyel bírnak. Az ilyen feladatokkal kapcsolatban az egyén számára nem fér kétség ahhoz, hogy erõfeszítése meghozza a várt eredményt - egy óra munka a jól ismert, elõre elképzelt eredményhez vezet, és a munkára szerzõdött dolgozót jogosulttá teszi fizetésére, amelyet felhasználhat egy kívánt (és általában szintén jól ismert) termék beszerzésére. Ilyen körülmények között a folyamat eszközre és eredményre, költségre és haszonra való tagolása szinte spontán megtörténik, és a végzett munka teljesen instrumentális jellegû.
Azonban különféle tevékenységek léteznek, a kutatótól a zeneszerzõig, vagy vegyünk például egy közpolitikában aktív szóvivõt, akik nem lehetnek biztosak az általuk elérni kívánt eredmény megvalósulásában. Az efféle tevékenységek közé tartoznak például azok az alkalmazott kísérleti kutatások, amelyek eredményei sem egy napra, sem pedig egy hónapra elõre nem láthatók. Mindenesetre az idõ múlásával a kívánt eredmény elérése egyre valószínûbbé válik. Így a bizonytalanság valószínûséggé lesz, és bármely pillanatban megfelel az adott tevékenység eredményével kapcsolatos bizonyosságnak. Megismétlem, hogy a folyamat eszközre és eredményre történõ fölbontása megtörténik, és az ebben a felfogásban végzett munka megõrzi instrumentális jellegét. A munka eredményével kapcsolatos rövid távú bizonytalanság kombinálása az eredmény elérésében való hosszú távú, majdnem teljes bizonyossággal, a nem rutinszerû tevékenységeket egy különösen vonzó, "inspiráló" és "izgalmas" minõséggel illeti, ami egyáltalán nem jellemzõ a rutinszerû tevékenységekre, amelyek a rendelkezésre álló idõ rövidségétõl függetlenül mindig elvezetnek a kívánt eredményhez; és nagyon sokban különbözik azoktól a nem rutinszerû tevékenységektõl, amelyekrõl az alábbiakban lesz szó.
Férfi és nõ már a kezdet kezdetén olyan dolgoknak szentelte idejét, melyek sikere elõre egyszerûen nem látható. Ezek közé tartozik többek között az igazságra, a szépségre, az igazságosságra, a szabadságra, a közösségre, a barátságra, a szeretetre és az üdvözülésre való törekvés. Ezek a törekvések törvényszerûen átitatják a legkülönbözõbb, látszólag korlátozott és konkrét emberi tevékenységeket, mint például a könyvírás, egy politikai kampányban való részvétel stb. Mindenesetre az e törekvések fényében végzett tevékenységek fontos alkotóelemét nem a munka, hanem a törekvés szó jellemzi leginkább - egy fogalom, amely pontosan az erõfeszítés és az eredmény közötti megbízható kapcsolat hiányát tükrözi. Az eszköz és az eredmény, vagy a kiadás és a haszon mérlegelése ilyen körülmények között lehetetlen. (...)
A kérdés valójában az, hogy egyáltalán miért végzünk ilyen tevékenységeket. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy e tevékenységek egyáltalán nem mindig kellemesek. Közülük néhány kifejezetten fárasztó vagy akár veszélyes is lehet. (...)
Én elõálltam egy legalább félig-meddig racionális magyarázattal: a nem instrumentális tevékenységekre, melyek eredménye bizonytalan, furcsamód a törekvés és a megvalósulás egy bizonyos mértékû összeolvadása (és összekavarodása) jellemzõ. (...)
Amikor biztosak vagyunk abban, hogy valamely kívánt termék tényleg a miénk lesz, vagy hogy egy várt esemény valóban bekövetkezik - legyen az egy jó étkezés, vagy egy szeretett személlyel való találkozás, vagy egy díj kiosztása - a jövõbeli esemény jól ismert örömét elõre megízleljük.
A haszon idõ elõtti elkönyvelése ráadásul nem korlátozódik olyan helyzetekre, amelyekben a jövõbeli esemény közel van vagy biztos, vagy legalábbis azt hisszük róla.
Ha a cél távoli és megvalósulása eléggé problémás, akkor a megízleléshez hasonló dolog csak akkor történhet, ha az érintett egyén által folytatott küzdelem nagyon eltökélt. Az, aki az igazságra (vagy szépségre) törekszik, gyakran érez magában szilárd hitet, ami talán csak átsuhan rajta, hogy megtalálta (vagy elérte). Az, aki részt vesz egy szabadságot vagy igazságosságot hirdetõ mozgalomban, gyakran érzékeli, hogy ezek az ideálok elérhetõ közelségbe kerültek. (...)
Ez a megízlelés, a törekvés és a megvalósulás összeolvadása, a tapasztalás ténye, ami sokban magyarázza a nem instrumentális tevékenységek létét és fontosságát. Olyan, mintha az eredmény bizonytalanságát csökkentené, és a fárasztó vagy veszélyes tevékenység kompenzációjaként az elfogadhatótól, örömtelitõl vagy netán inspirálótól nagyon távol álló erõfeszítést a cél élénkítené: gyakran fájdalmas jellege ellenére jól ismert, méregtelenítõ hatású. (...)
Mint az korábban állítottam, az instrumentális
és a rutinszerû cselekvés, valamint a nem instrumentális
és nem rutinszerû cselekvés között rokoni
kapcsolat áll fenn. De mint ezt már említettem, ahogy
léteznek olyan nem rutinszerû tevékenységek,
amelyek többnyire instrumentálisak (mint például
az alkalmazott laboratóriumi kísérletek esetében),
ugyanúgy a rutinszerû tevékenységeknek is lehet
egy többé-kevésbé nem instrumentális összetevõje.
A. O. Hirschman: Versengõ nézetek a piaci társadalomról. Jószöveg Mûhely Kiadó. 2000. 159-164. o.) |
3. A Max Weber-i "racionális-irracionális" terminuspár kettõs jelentése
A "racionális" terminus szûk, az "irracionális"
terminus tág értelemben vett jelentése:
A "racionális" terminus tág, az "irracionális"
terminus szûk értelemben vett jelentése:
A célracionalitás álláspontjáról
nézve az értékracionalitás mindig irracionális,
méghozzá annál irracionálisabb, minél
inkább az abszolút érték rangjára emeli
azt az ér-téket, amelyhez a cselekvés igazodik, hiszen
annál kevésbé van tekintettel a cselekvés következményeire
(Folgen), minél inkább kizárólag az önértékére
(a tiszta érzületre, a szépségre, az abszolút
jóra, az abszolút kötelességteljesítésre)
összpontosít.
(54. o.)
Elmélettörténeti kitekintés: Egy rendhagyó
modern közgazdász:
A. O. Hirschman
Voltak, akiknek... nem tetszett az a manõver, melynek révén mindenféle emberi cselekedetet az "érdek által vezérelt" kategóriába akartak berakni. A közgazdaságtan számára azonban fontosak voltak bizonyos emberi cselekedetek, amelyeket nem lehet az önérdek hagyományos fogalmával megmagyarázni: ilyen az altruizmus által motivált cselekvés, az etikai értékek iránti elkötelezettség, a csoport- és a közérdek figyelembevétele, és, talán a legfontosabb, bármiféle nem instrumentális magatartás. Számos közgazdász és egyéb társadalomtudós új fejezetet nyitott azáltal, hogy komolyan véve az efféle tevékenységeket és magatartást, nem akarta õket az érdek által vezérelt cselekvés puszta változatainak tekinteni. Számos más munka közül említést érdemelnek Boulding, Collard, Margolis, McPherson, Phelps, Pizzorno, Schelling és Sen írásai.
(A. O. Hirschman: Versengõ nézetek a piaci társadalomról. Jószöveg Mûhely Kiadó. 2000. 65. o.) |
Férfi és nõ már a kezdet kezdetén olyan dolgoknak szentelte idejét, melyek sikere elõre egyszerûen nem látható. Ezek közé tartozik többek között az igazságra, a szépségre, az igazságosságra, a szabadságra, a közösségre, a barátságra, a szeretetre és az üdvözülésre való törekvés. Ezek a törekvések törvényszerûen átitatják a legkülönbözõbb, látszólag korlátozott és konkrét emberi tevékenységeket, mint például a könyvírás, egy politikai kampányban való részvétel stb.
Mindenesetre az e törekvések fényében végzett
tevékenységek fontos alkotóelemét nem a munka,
hanem a törekvés szó jellemzi leginkább - egy
fogalom, amely pontosan az erõfeszítés és az
eredmény közötti megbízható kapcsolat hiányát
tükrözi. Az eszköz és az eredmény, vagy a
kiadás és a haszon mérlegelése ilyen körülmények
között lehetetlen.
(i. m. 160. o.)
Azaz itt újfent egy paradoxonnal vagy rejtéllyel állunk szemben, ami már nemcsak a választáshoz (miért nem választanak a racionális emberek?), hanem a tevékenységek egy sokkal szélesebb és fontosabb kategóriájához kapcsolódik.
Azt gondolom, hogy így van: az instrumentális gondolkodás
szemszögébõl a nem instrumentális tevékenység
nem lehet más, mint rejtély.
(i. m. 160-161. o.)
(i. m. 163. o.)
4. A cselekvéstípusok és történeti sorsuk. A racionalizáció világtörténeti tendenciái
A cselekvés "racionalizálásának" egyik lényeges eleme, hogy a meggyökeresedett társadalmi szokásokhoz* való belsõ alkalmazkodást az érdekviszonyokhoz való tervszerû alkalmazkodás váltja fel.
De ez persze nem meríti ki a cselekvés "racionalizálásának" fogalmát.
Ezen kívül beszélhetünk még értékracionalizálásról, ha tudatos értékek kerülnek a társadalmi szokás* és nemcsak a társadalmi szokás*, hanem az indulati-érzelmi cselekvés helyére.
Végül lejátszódhat a racionalizálás
úgy is, hogy az értékekbe vetett hittõl mentes,
tisztán célracionális cselekvés kerül
az értékracionális cselekvés helyére.
(58. o.)