Szociológiai Szemle 2001/3. 3-18. |
"Január hó 23-án délután 3 1/2 órakor az Országos Magyar Tisztviselõ-Egylet Esterházy-utczai palotájának egyik termében körülbelül 80-100 tagból álló elõkelõ társaság gyûlt össze a czélból, hogy a társadalomtudományok mívelésére új tudományos társaságot teremtsen. A társaság, mely nyomban meg is alakult, hivatva lesz arra, hogy a jövõben szélesebb alapokon folytassa a mûködést ugyanazon czélok érdekében, a melyeket egy évvel ezelõtt a "Huszadik Század" tûzött maga elé. E mûködést remélhetõleg siker fogja koronázni."1 |
A szociológia magyarországi történetét
kutatók körében a kezdeteket illetõen nem alakult
ki szakmai egyezség. Abban viszont a szociológusok szakmai
közössége nagy valószínûséggel
egyetért, hogy a mai, professzionális és intézményesült
- egyetemen oktatott és legújabban az akadémia tudományági
besorolásában is önálló diszciplínaként
feltûntetett - szociológia történetének
kezdete évszámokhoz, sõt pontos dátumhoz köthetõ.
S ezekben az években ünnepelheti centenáriumát.
A múlt év januárjában múlt száz
éve annak, hogy megjelent a Huszadik Század, az elsõ
olyan folyóirat, amelynek létrehozói kifejezetten
a szociológiára hagyatkozva fogalmazták meg társadalomreformeri
törekvéseiket. S ehhez a korabeli szociológia nagy öregétõl,
Herbert Spencertõl kértek és kaptak - a folyóirat
elsõ számában közölt - bátorítást.
S az idén, január 23-án volt száz éve
annak, hogy - mint arról a Huszadik Század fent idézett
közleménye beszámol - megalakult a Társadalomtudományi
Társaság, a mai Magyar Szociológiai Társaság
elõdje.
Az egyetemek világában a szociológia ekkortájt
még ismeretlen, járulékos vagy perifériális
helyzetû diszciplína volt. Külön tanszéken
csak Amerikában és Franciaországban tanították.
A magyar felsõoktatásban leginkább joghallgatóként,
jogakadémistaként ismerkedhettek meg vele a hallgatók.
A Huszadik Század szerkesztõi: Gratz Gusztáv, Jászi
Oszkár és Somló Bódog is huszonéves
ifjú jogászok, jogtudósok voltak. Egyetemistaként
valamennyien a jog- és államelmélet, illetve a politikatudomány
újabb, hol jogbölcseletinek, hol szociologikusnak nevezett
irányzata vonzáskörébe kerültek. Ez a nyolcvanas
és kilencvenes években az uralkodó jogdogmatikai (tételes
jogi) és a helyes jog eszményét és eszméjét
értelmezõ természetjogi-észjogi iskolával,
a néplélek és az ösztön történeti
változatait kutató jogtörténeti iskolával,
illetve a kameralista hagyományokat folytató közigazgatástannal
(politikával) szemben, illetve ezek mellett olyan irányzat
volt, amely a jogi normák, elvek és intézmények
fejlõdésének tudományos törvényeit
kutatta. Új iskola, amelyben a társadalom univerzális
természeti törvényeire hagyatkozó fejlõdéskoncepciók
formálódtak. S amelynek, éppen ezért, nemcsak
hallgatói, hívei is lettek az elõadótermekben,
a millennium körüli években hirtelen kiterjedt - a létszámokat
megduplázó - egyetemi képzésben. Különösen
azok körében, akiket a századfordulói újvilágvárás
és - last but not least - a korszakváltás sodrában
felsejlõ perspektíva: a történelmi Magyarország
uralmi rendszerének radikális átalakítási
lehetõsége is megérintett.
Képzési expanzió, korszakküszöb(Epochenschwelle)-élmény
és az elitváltás igénye - ez az a három
tényezõ, amelynek együtthatása ennek a tanszékkel
és akadémiai státussal még nem is bíró,
új tudománynak a presztízsét és a hozzá
fûzött várakozásokat magasra - azóta is
példátlan és felülmúlhatatlan magasságokba
- emelte. A comte-iánus tudományfilozófia integratív-alárendelõ
kulcstudományi szerepébe, szemben a humboldti rokontudományok-koncepcióval.
Ez a kétféle felfogás a Társadalomtudományi
Társaság ünnepélyes alakuló közgyûlését
elõkészítõ választmányi ülésen
éles polémiában ütközött meg. Kenedi
Géza a társadalomtudományok olyan társaságát
szerette volna létrehozni, amely a szociológia, a társadalmi
lélektan, az erkölcstan, a jogbölcselet, a demográfia,
a statisztika, a kriminológia és - nem utolsósorban
- a gyakorlati szociálpolitika mûvelésére szervezõdik.
Pikler Gyula viszont elvetette a szociológiának ezt a mellérendelõ
felfogását, mondván, hogy a felsorolt tudományágak
"nem rokontudományai a szociológiának, hanem benne
foglaltatnak a szociológia körében." A vitában
végül is Pikler álláspontja kerekedett felül,
s a Társadalomtudományi Társaság alapszabályba
foglalt célját ennek a kulcstudományi szerepre elgondolt
szociológiának a szellemében fogalmazták meg.2
Ebbõl a felfogásból egyfelõl nyilvánvalóan
következett, hogy a modern (szociologikus) jogbölcseleti irányzat
hívévé szegõdött ifjú társadalomtudósok
a magyar felsõoktatás vaskalapos elmaradottságának
egyik szembeszökõ vonását abban látták,
hogy a nemzeti-történeti diszciplínák uralta
bölcsészeti és jogi-állami tudományok
karai az egyetemes haladás tudományaként koncipiált
szociológia intézményesítése elõl
elzárkóznak. A szociológiai képzés és
tanszék ügyével a Huszadik Század elsõ
évfolyamaiban több közleményben is foglalkoztak,3
s a képzésnek ezt a hiányosságát még
parlamenti interpelláció is szóvá tette.4
Másfelõl az egyetemek fenntartásai is nyilvánvalóak:
miért fogadtak volna szívesen falaik közé egy
olyan - polgári foglalkozásban nem azonosítható
- diszciplínát, amelyet mûvelõi mint egyetemes
törvénytudományt afféle világi üdvtanként
hajlamosak definiálni?
Ma - s régóta már - ez nem, pontosabban nem ez
a kérdés. Az univerzitás világában nemhogy
fenntartások nincsenek a szociológiával szemben, abból
tömegszak lett, a szociológusdiplomák részesedése
számottevõ az egyetemi végzettséget igazoló
diplomák termelésében. A szociológia magyarországi
perspektíváival kapcsolatos fenntartások másutt:
a szakmai és a tágabb értelmiségi közvéleményben
fogalmazódnak meg. Száz évvel ezelõtt a szociológiában
a jövõ tudományát látták, ami -
érthetetlen és értelmetlen módon - nincs benn
az egyetemen. Ma, természetesen, benn van, anélkül hogy
jövõjéhez különösebb illúziók
fûzõdnének. Kérdés, hogy a mai távlatok
felõl nézve, a múlt század eleji nagy korszak
felidézésekor, a jubiláris tiszteletkörön
túlmenõen, mire érdemes összpontosítani
a figyelmet. Van-e egyáltalán ennek a szociológiának
mához szóló mondanivalója? A "nagy korszak"
szociológiai gondolati hagyománya ugyanis - a Szociológiai
Szemlében eddig megjelent tanulmányok hivatkozásainak
ilyen szempontú elemzése ezt valószínûleg
bizonyítaná - diszciplínánk mai magyarországi
mûvelõit egyáltalán nem orientálja.5
Nem csak azért, mert ez a - sokak szerint a maga korában
is meglehetõsen idejétmúlt - szociológiai gondolatvilág
ma végképp kopottnak, érdektelennek tûnhet.
Azért is, mert ez kérdésként (valóban
annyira anakronisztikussá vált volna?) általában
nem vetõdik fel. A magyar szociológiában nem - s úgy
gondolom, más kisállami szociológiában sem
- szokás a saját(os) elõzményekre (is) hagyatkozni
és hivatkozni, onnan ötleteket, ösztönzéseket
meríteni. A hivatkozási támpontokat keresõk
tekintetét ezekben az országokban - ha a nagy nyelvterületek
kortárs irodalmával való lépéstartás
mellett még erre is marad energiájuk - szokásosan
a nemzetközileg jegyzett elméleti és módszertani
elõzmények kötik le.
Ennek tudatában sem felesleges a száz évvel ezelõtt
intézményesülni kezdett magyar szociológia jellemzõ
irányultságait, sajátos problematikáját,
néhány, ma is mintául vehetõ értékét
felidézni. A következõkben - Pulszky Ágost, Méray-Horváth
Károly, Pikler Gyula munkásságára emlékezve
- mindenekelõtt azt emelem ki, hogy a szociológia magyarországi
meggyökerezõdésében milyen fontos szerepük
volt a korértelmezõ nagyelméleteknek. A századforduló
elmúltával ez az igény is elenyészett. Majd
Somló Bódog és Jászi Oszkár - jubileumi
elnagyoltsággal bemutatott - pályájának példáján
azt kísérelem meg bemutatni, hogy a szociológia elméleti
paradigmáival egyfelõl a szaktudományos professzionalizmus
útjára lépett tudósi beállítottság
nem tudott mit kezdeni, másfelõl ezek a paradigmák
végül is a tudományos alapozottságra törõ
korértelmezõ publicisztikában sem hasznosultak igazán.
Végül a jubileum alkalom arra, hogy megemlékezzünk
a Huszadik Századról, arról a társadalompolitikai
revürõl, amely a szociológiához fûzött
nagy várakozások jegyében jött létre,
s ma már vitán felül álló mûvelõdéstörténeti
érték: a múlt század egyik korformáló
jelentõségû szellemi nagyvállalkozása.
Alapelvek, alaptanok, alaptörvények
A Társadalomtudományi Társaság elsõ
elnöke a szociologikus jog- és államelméleti
iskola megalapítója: Pulszky Ágost volt. Õ
az elsõ magyar szociológiai elmélet megalkotója.
Ahogy a klasszikus orosz regényirodalom - Dosztojevszkij aforizmája
szerint - Gogol nevezetes Köpönyegébõl bújt
elõ, úgy a századelõ magyar szociológiája,
szociologikus affinitásai közvetlenül vagy közvetve
mind Pulszky jogbölcseleti elõadásaiban, társadalom-
és államelméletében gyökereznek, melyet
Pulszky A jog és állambölcsészet alaptanai címû
fõ mûvében fejtett ki, s amelyet az annak megjelenését
követõ évben, 1886-ban saját fordításában
Londonban is kiadtak. Ennek bevezetõ fejezetében olvasható
a szociológia elsõ - Saint-Simon és Comte pozitivista
tudománykategorizálásának hatását
mutató - defíníciója: "A tudat és akarat
köztudat és közakarat alakjában, közönségben
való alakulásának és jelenségeinek törvényeit
pedig a társadalmi tudomány (sociológia) állapítja
meg, amely ismét erkölcstanra, közgazdaságra, jog-
és állambölcsészetre és politikára
oszlik."6 A szociológiának
ez a máig kísértõ, kitüntetett diszciplináris
státusa: társdiszciplínákat átfogó-integráló
szerepe - amely, mint láttuk, a Pulszky-tanítvány
Pikler Gyula nyomán a Társadalomtudományi Társaság
alapszabályába is belefoglaltatott - mindig nagy vonzerõt
gyakorolt az értelmiségi elitekre. S különösen
vonzó volt ez a XIX.(XX. század fordulóján
a jogi karokon feltorlódó, nagy létszámú
fiatalság körében, akik a régi helyén
"új", "másik" Magyarországot s abban tágabb
érvényesülési tereket, uralmi pozíciókat
kívántak maguknak. Ehhez a beállítódáshoz
s a korszakváltásélmény motiválta vágyképekhez
az egyetemi falakon belül (pl. Bodnár Zsigmond) és azokon
kívül is (pl. Schmitt Jenõ-Henrik kávéházi
kurzusain) ugyancsak jellegzetesen századfordulói, messianisztikus
tanok szolgáltatták a szellemi muníciót. A
jog és állambölcsészet alaptanai sem mentes a
prófétikus elemektõl, ahogy Comte stádiumelmélete,
Spencer szintetikus filozófiája sem az, a történelmi
materializmusról nem is beszélve. Ha magán viseli
is a comte-i-spenceri ihletést, az "Alaptanok" alapvetõen
szuverén alkotás. Helye van, vagy inkább lehetne,
a XIX. századi evolúciós nagyelméletek sorában.
Pulszky a korabeli evolucionista teóriák és az
õsi társadalmakat értelmezõ etnológiai
irodalom ismeretében következetesen végigvitt társadalomtudományi
fogalomrendszert dolgozott ki, és ebbe a rendszerbe ágyazva
fejtette ki társadalom- és államfejlõdési
elméletét. A civilizáció kezdeteitõl
a jelenkorig követte a domináns életeszmények
kialakítására és elfogadtatására
képes uralkodó (politikai, állami) és az annak
alárendelt, az uralomról aláhanyatló és
uralomra (a domináns életeszmény kiszorítására)
képes fejlõdõ társadalmak történeti
váltakozását. Ez a nagyívû fejlõdés
a mind szélesebb körû életérdekekben gyökerezõ
életeszmények alakulásának: eszmék és
eszmények univerzalizálódásának folyamata,
amelynek végcélja van. S ez a korabeli nemzetállamok
korát - a nemzetiségi társadalom eszményét
és uralmát - felváltó, a gazdasági és
egyetemes forgalmi életérdekre épülõ emberiségi
szövetség életeszménye: a béke, jólét
és általános jogkiterjeszés kozmopolitisztikus
világtársadalma.
A XX. század elején a szociológia vonzáskörébe
került ifjak Pulszky Ágost mellett két idõsebb
kortársuk - ugyancsak az egyetemesen érvényes magyarázat
igényével megalkotott - teóriájára hagyatkozhattak:
Méray-Horváth Károly organikus/objektív szociológiájára
és Pikler Gyula belátásos társadalomelméletére.
Mindketten a XIX. század utolsó éveiben alakították
ki koncepciójukat.
Kettejük közül az idõsebb: az 1859-ben született
Méray-Horváth is, mint annyi kortársa, az emberiség
fejlõdésének alaptörvényét kereste.
A törvényt, amelynek alapján az elmúlt évezredek
története értelmezhetõ, s a jövõ
elõre látható. A tudományos támpontot
ehhez a fiziológiában: az élõ szervezetek sejtjein
belüli (a sejtmag és a protoplazma közötti) és
sejtjei közötti anyagcsere-folyamatokban fedezte fel. A Huszadik
Század írói körébe és a Társadalomtudományi
Társaság vitaüléseire Münchenbõl,
a Schwabing képzõmûvészeti akadémiája
körüli bohémnegyedbõl s a párizsi mûvészvilágból
érkezett. Kész kultúrfiziológiai elmélettel,
az "eljövendõ nap" távlatos ígéretével
s a napi politikában is eligazító jóslatokkal.
Elõbb Németországban, s csak 1912-ben Magyarországon
kiadott fõ mûve: Die Physiologie unsrer Weltgeschichte und
der kommende Tag, azt a több ezer éves folyamatot részletezi,
amelynek során az emberiség szervezete, kidolgozván
magából a két évezredes kór - fõként
az emberiségtestet mutációként betegítõ
keresztény civilizáció - következményeit,
a jelenlegi (Comte-hoz hasonlóan átmenetinek-anarchikusnak
tartott) idõszak után egy új, ép és
egészséges világ eljövetelének végkifejletéhez
érkezett. Új korszak küszöbére, amelyet
új vallás és új kultuszok fognak vezérelni:
"Mert - olvasható a magyar kiadás prófétikus
zárósoraiban - amint nem volt egy civilizáció
sem vallás nélkül, úgy nem lesz a jövendõ
sem anélkül. Elemei itt élnek már közöttünk
mindabban, ami az Élet vallásos kultusza. A kereszténység
elvégezte isteni misszióját, a Teremtés ezzel
vezetett végig minket a legnagyobb válságon, amelyben
a kereszténység nélkül elpusztultunk volna. Maradjon
a jövendõk elõtt szent az emlékezete. De mindenek
fölött való szent magának a Teremtésnek
az akarata, amely civilizációk elmúlásával,
új és magasabb rendû civilizáció felé
vezérel bennünket s a jövendõ Istenkultusza az
övé. Egyazon Isten õ mindvégig, csak a cselekvése
más."7
Bármennyire úgy tûnik is ma már, Méray-Horváth
és munkássága nem csak mûvelõdéstörténeti
érdekesség. Kiszûrve belõle a kordivat hordalékát,
azt hiszem, a társadalomelmélet mai, strukturalista-funkcionalista
iskolái is találhatnának benne figyelemre méltó
elemeket. Mint ahogy Somló Bódog is talált, akinek
Méray-Horváth elmélete irányította figyelmét
a társadalomszervezõ cserefolyamatok fontosságára.
Méray-Horváth festõmûvészként,
építészként, feltalálóként,
színmûíróként indult, majd egy jó
évtizeden át prófétikus jóslatokra is
kapható, intenzív szociologizálásban találta
meg önmagát, s végül - mindennek folyományaként
- tudományos-fantasztikus regények írójaként
fejezte be pályáját. Mûvelt amatõrként,
akinek, természetesen, tudományos elmélete is volt
a világról. Elméletének nagy ellenfele s legfõbb
vitapartnere a Huszadik Század hasábjain: Pikler Gyula viszont
egyetemi tanárként, Pulszky jogbölcseleti iskolájában
kezdte pályáját. A Társadalomtudományi
Társaságnak megalakulásakor alelnöke, 1906-tól
elnöke volt. Már huszonéves korában továbbgondolva
- metafizikus elemeitõl megtisztítva - radikalizálta
mestere elméletét. Kapcsolódásának és
elhatárolódásának indítékait
a jog keletkezésérõl és fejlõdésérõl
írt alapozó mûve második kiadásában
így összegezte: "Hazánkban Pulszky Ágost itt-ott
fölismeri és nagy tudományossággal megvilágítja,
hogy az állandó szükségletek kielégítésére
vonatkozó ismeretek határozzák meg a jogot és
hogy ez azok fejlõdésével együtt fejlõdik;
túlnyomólag azonban Pulszky éppen az ellenkezõ
nézeten van, eszményekbõl származtatja a jogot,
és azok változásának tulajdonítja fejlõdését,
az eszmények mellett pedig a (magasabbrendû) érzelmeknek,
hagyományoknak és uralkodó elméleteknek döntõ
befolyást tulajdonít, óriási tanultsággal
és sok leleménnyel támogatva e nézetet. Éppen
Pulszky tanítása idézte elõ nagy mértékben
a jelen könyv szerzõjében az ellentétes visszahatást."8
A könyv elsõ kiadásban 1897-ben jelent meg, s benne
Pikler - harminchárom éves korában - végleges
formába öntötte saját, radikálisan naturalista
és monista jogbölcseletét: a célszerû belátás
elméletét.
Az elmélet alapjait 1885-ben, a Nemzetgazdasági Szemlébe
írt Ricardo-tanulmányában vázolta fel, vitatva
a korabeli, szociálpolitikai indíttatású német
gazdaságtörténészek szubsztanciális normák
iránti elkötelezettségét.9
Ugyanazzal a tekintélyes - és a magyar társadalmi
gazdaságtan és agrárius szociálpolitikusi körben
is nagy hatású - iskolával és képviselõivel
(Roscher, Knies, Hildebrandt) vitázott, amellyel egy értékítélet-mentes,
illetve értéktisztázó társadalomtudományi
metodika (szociológiát alapozó módszertan)
kialakítására törekedve, jóval késõbb,
Max Weber is szembekerült. Ricardo és a német gazdaságtörténészek
kapcsán - akiknek szemlélete C. F. Savigny jogtörténeti
iskolájához is közel állt - Piklert tulajdonképpen
a törvény és a norma viszonya érdekelte. S itt
kialakított álláspontját - 1886-tól
a jogi karra kinevezett tanárként - a jogbölcselet területére
is átvitte. Álláspontja szerint egyetemes és
kizárólagos érvényességû értékek:
erkölcsi és jogi normák nincsenek, de vannak abszolút
érvényességû - azaz: tudományos - gazdasági
és társadalmi törvények. Ebbõl következõen
a jogbölcsész feladata, hogy a jogfejlõdést összekapcsolja
a társadalom tudományos magyarázatával, s ezáltal
- híres-hírhedt formulája szerint - a természetjogot
a jog természetrajzával helyettesítse. Vizsgálhatja
a norma természetét, az annak alapjául szolgáló
jogérzetet (jogi közmeggyõzõdést) s az
arra épülõ intézményeket, de - fejtegeti
jogbölcseleti tankönyvében10
- minderre, egyáltalán a legyen világára vonatkozóan,
abszolút érvényû állításokat,
a tudományos igény fenntartása mellett, nem tehet.
A század fordulóján, ezt a tételét tovább
gondolva, említett 1897-es mûvében végül
õ is kidolgozza az evolúciós elméletek "végsõ
elvét", a minden cselekvést közös nevezõre
hozó utilitárius motivációs formulát,
amelyre minden norma és intézmény visszavezethetõ.
S ez az individuumból kiinduló s az egyén ismeretei
- ész- és célszerû belátása (
szerint változó, örömelvû szükségletkielégítés.
A formula nem túl bonyolult, ahogy a mögöttes antropológiai
tételezés: a vegytisztán utilitárius-racionális
elemekbõl konstruált emberkép (vagy inkább
embergép) sem igazán szofisztikált. Felvilágosító-leleplezõ-mozgosító
ereje viszont felülmúlhatatlan. Fõként egy korosztály
és réteg: a Turgenyev híres könyvében
olyan életszerûen megrajzolt ridegen okos, minden álság
leleplezésére azonnal "ugró", tanult ifjúság
számára. S ez a századforduló táján
már mint statisztikailag is számottevõ réteg
- korántsem csak a jogászok - tódult Pikler Gyula
elõadásaira. Hallgatni a professzor tárgyilagos okfejtésekbe
csomagolt provokatív és frivol példáit a csak
burgonyát, káposztát és árpakenyeret
látott "szegény tót fiúról", "aki talán
nem fogja tudni, hogy éhes"; s a holdvilágos séta,
szenvedélyes leánybarátság, költeményolvasás
és maszturbáció között vergõdõ
"nõnemû serdülõ egyénrõl", aki "tudatlan
lévén a célszerû, alkalmas eszközök
tekintetében, alapszükségletét azokkal az eszközökkel
fogja kielégíteni, amelyeket ismer."11
Mindkettõn a felvilágosítás segít. Mert
a társadalmi kapcsolatokban a belátás és beláttatás
között lehetetlen éles határt vonni. Ahogy - írja
Pikler - "...a vágy és a teljesen céltudatos eljárás
közt valóságos határvonal nincs. Megcáfolásául
azon jogbölcselõknek, akik azt hiszik, hogy az embernek vannak
minden meggondolástól független, oly magasrendû
érzései, mint a hazaszeretet, a fajhoz való ragaszkodás
vagy a megtorlási ösztön."12
S minthogy életünkben alig van (és volt) valami, ami
tisztán racionális, materiális és hasznos,
alig van (volt) olyan is, ami ne lenne "valóságos" eredetére,
funkciójára, hasznára-haszontalanságára
redukálható. Az anyanyelvet illetõen például:
"Egészen helytelen nézet..., hogy egészséges,
ép lelkû és haladó emberek nyelvükhöz
és mûveltségükhöz azért ragaszkodnak,
mert az õ saját nyelvük vagy mûveltségük,
mert azt õseiktõl örökölték, vagy mert
az faji tulajdonságuk. Ellenkezõleg, egészséges,
ép lelkû és haladó emberek csak mint nyelvhez
és mûveltséghez ragaszkodnak saját nyelvükhöz
és mûveltségükhöz, vagyis azért, mert
az jó, és feladják azt jobb kedvéért.
Az ellenkezõ értelemben való ragaszkodás ahhoz,
kivételes, beteges és haladásellenes tény."13
Hasonlóképpen utilitárius redukciónak vethetõ
alá a nemzet, a (nemzeti) történelem, a barátság,
a szerelem, a házasság. S a tízparancsolat úgy
általában, kiváltképpen a felebaráti
szeretet, amelynek "belátásos" értelmezésével
Pikler a szabadtanítás 1907-es pécsi kongresszusán
országos felháborodást keltett.
Távolodóban a szociológiai paradigmáktól
Pulszky evolúciós társadalom- és államtudománya,
Méray-Horváth organikus szociológiája, Pikler
belátásos elmélete, amelyet a Társadalomtudományi
Társaság alakuló ülésén a szociológia
lélektani irányzatához soroltak - három markáns
elméleti paradigma. Mindhárom az elõzõ században
jött létre, s mindhárom kapcsolódik a XIX. századi
társadalomtudományi naturalizmushoz s fõként
annak legerõteljesebb irányzatához: a pozitivista-evolucionista
paradigmához. Ezzel kapcsolatban többször felvetõdik,
hogy az intézményesülés elsõ lépéseit
járó magyar szociológia elméleti tájékozódása
bizony meglehetõsen anakronisztikus. A XX. század eleje éppen
a naturalista-monista elméletek megingásának, kantiánus
fordulatának (Németország), illetve - a pozitivizmus
fordulataként - társadalmi tények kutatására
alkalmazható metodológiai operacionalizálásának
(Franciaország) idõszaka. A mai szociológia irányzatai
jórészt ezeknek a fordulatoknak valamelyikében gyökereznek.
A magyar szociológia viszont - élénk tájékozódókészsége
ellenére is, amit a Huszadik Század recenziórovata
dokumentál - mintha túlságosan beszorult volna néhány
nagy egyéniség kétségtelenül nagy hatású,
de hát mégiscsak a tegnapok világába sorolható
paradigmájába.
Ez az alapvetõen helytálló állítás,
azt hiszem, két szempont figyelembe vételével árnyaltabbá
tehetõ.
1. A magyar szociológia viszonylag korán kezdett intézményesülni.
Társasága például hét, illetve nyolc
évvel megelõzte a szellemi életünket mindig erõteljesen
orientáló osztrákokat, illetve németeket: Ausztriában
1908-ban, Németországban 1909-ben alakult szociológiai
társaság. (Igaz, a Társadalomtudományi Társaság
neve nem tartalmazza a szociológia szót, de az alakuló
ülés és az elsõ vitaülések jegyzõkönyvei
nem hagynak kétséget afelõl, hogy a társaság
alapvetõen a kulcstudományként értelmezett
szociológia mûvelésére szervezõdött.)
A szociológia fogalma talán ezért sem ment át
itt a néhány évvel késõbbi jelentésváltozáson.
Itt az maradt, amit a szociológia szó jelent: a társadalom
(metafizikai) tanaival szemben kialakult (pozitív) tudománya.
Kant filozófiáját már a "súlyegyen"-tan
XIX. század eleji teoretikusai elméletük középpontjába
állították, s az ismeretelméletének
újragondolásával kapcsolatos értékelméleti
kutatások Böhm Károly filozófiájában
központi jelentõségûek. Pikler jogbölcseleti
alapozásai a XIX. század nyolcvanas-kilencvenes éveinek
fordulóján az értékelmélet alapkérdései:
a tény és érték, a van és a legyen kérdése
körül fogalmazódtak meg. De õ nem filozófusként,
nem a juriszprudencia teoretikusaként, hanem a társadalmi
képzõdmények és egyéni lelki folyamatok
természeti törvényeinek: a társadalom tudományának
(science) tudósaként foglalkozott ezzel a kérdéskörrel.
Palágyi Menyhért 1902-ben Németországban éles
polémiába keveredett Husserl fenomenológiájával,
vitatva annak egyoldalú logicizmusát. A nagy vonzerejû
Huszadik Század írói-olvasói köreiben
mindez bizonyára nem volt ismeretlen. A szociológiai szemléletmódtól
azonban idegen volt. Ez az alapvetõen szociológiaorientált
kör nem zárult ugyan be Dienes Valéria Bergson-fordításai
és értelmezései elõtt, de azokat végül
is ugyanolyan fenntartásokkal fogadta, mint a tízes évek
"vasárnapi köröseinek" metafizikai-szellemtudományi
érdeklõdését. Ezek egyszerûen nem tartoztak
oda.
Mint például egy idõ után Somló Bódog,
a századelõ talán legjelentõsebb jogtudósa,
aki elhagyván ezt a szociológiát, a Társadalomtudományi
Társaságtól is eltávolodott, noha a Huszadik
Század egyik alapítója, s az elsõ években
a társaság titkára volt. Szociológusi pályafutása
az 1897-1909 közötti tizenkét év. Ezalatt a pozitivista-evolucionista
paradigma minden kurrens változatát - a spenceri evolucionizmustól
a pikleri "belátásos" elméleten át Méray-Horváth
"objektív szociológiájáig" - végiggondolta,
és mindegyiket elhagyta. Végül, kimerítvén
a naturalista társadalom- és jogértelmezés
lehetõségeit, egyszerûen kikopott a Huszadik Századból.
Útkeresése a társadalom tudományának
világában nem volt terméketlen. Továbblépéseit
a századelõ talán legmaradandóbb szociológiai
mûvei jelzik. Az említett fejlõdési fázisok
elhagyásának sorrendjében: a Szociológia (1900),
Az állami beavatkozás és individualizmus (1900), A
Der Güterverkehr in der Urgesellschaft (1909) - ezt Primitive Transfer
of Goods címmel angolra is lefordították, s a Gazdaság
õskorából címmel a Huszadik Században
is megjelent (1909) - s végül a Zur Gründung einer beschreibenden
Soziologie (1909).
Innen a továbblépés már kivezetett a társadalom
tudománya körébõl. A tízes évek
fordulóján a "helyes jog" problematikájához
térve, kantiánus ismeretelméleti alapokra épülõ
jogfilozófia kidolgozásába kezdett. Az abszolút
értékek világába átlépés
mûve: Az érték problémája címû,
kétrészes tanulmánya már filozófiai
folyóiratban: az Athenaeumban jelent meg 1911-ben, majd egy évvel
késõbb egy német filozófiai folyóiratban
is. Elõtte azonban a A jog értékmérõi
címmel a Huszadik Században is jelezte szemléleti
fordulatát.14 Felfogható
lenne ez a tanulmány ajánlatként egy alapvetõen
pozitivista körben lebonyolítandó értékvita
megindításához? Somló írását
a naturalista világkép védelmében Rónai
Zoltán - a radikálisan utilitárius etika és
a történelmi materializmus pozíciójából
- vehemensen elutasító bírálatban részesítette.
Somló elkedvetlenedett. Nem a vita miatt, éppen ellenkezõleg:
azért, mert úgy látta, hogy nincs kivel, nincs mirõl
vitázni. Egyetlen vitapartnere adódott, aki viszont nem tesz
erõfeszítéseket annak érdekében, hogy
a vitatott tételeket megismerje. Így az õ teoretikus
érveléseit itt mintha kezdenék kiszorítani
a meggyõzõdések.15
2. A Huszadik Század és a Társadalomtudományi
Társaság megalakulását kezdeményezõ
ifjak úgy léptek fel a szociológia magyarországi
intézményesítésének programjával,
hogy azt végül is nem a korabeli társadalomtanok vonatkoztatási
keretében - azokkal vitázva, azokat kiegészítve-korrigálva,
gazdagítva -, hanem koruk társadalmi berendezkedésével
szemben fogalmazták meg. Elsõdlegesen nem a társadalom
egyik - a szociológiáról mint diszciplínáról
lévén szó: magától értetõdõen
a tudomány - alrendszerére, hanem a társadalmi rendszer
egészére vonatkoztatva fejtették ki téziseiket.
Igaz, az idõsebb generáció képviselõi,
így a társaság elsõ elnöke, Pulszky Ágost,
aki valóságos - parlamenti képviseletet s vezetõ
államigazgatási tisztséget betöltõ - politikus
is volt, kifejezetten ellenezte az átpolitizált tudományt
és a tudományra hagyatkozó politizálást.
A folyóirat-indító szerkesztõk közül
Gratz Gusztávban (õ az elsõ fõszerkesztõ)
és Jászi Oszkárban is erõs volt a politizáló
hajlandóság. Habitusuk és irányultságuk
ugyanakkor nagyon különbözött, s ennek megfelelõen
kezdettõl fogva feszültségekkel terhelõdött
meg. Somló Bódogban viszont az okozott feszültséget,
hogy tudományos problémaként felvetett és elemzett
témái indulatos politikai viták középpontjába
kerültek. Ambíciója õt pályája
kezdete óta olyan problémák felé húzta,
amelyeknek ha vannak-lehetnek is politikai vonatkozásaik, azok azért
elsõdlegesen tudományos természetûek.
Az egyéni utak és irányultságok tehát
különbözõek: abban a népes és sokszínû
szellemi holdudvarban, amely a Huszadik Század körül létrejött,
s társaságként intézményesült,
a politika és tudomány összefüggéseit illetõen
is sokféle álláspont fogalmazódott meg. A folyóirat
és a társaság jellegét mégis kezdettõl
fogva a hatalomorientáltság és a politikai alternatívában
gondolkodás formálta. A társaságban domináns
evolucionista, organicista, utilitárius, ökonomista, pszichofiziológiai
elméletek s ezek kombinációi mint tudományos
program egyértelmûen ennek rendelõdött alá:
az elkerülhetetlennek vélt elitváltás programjának,
amely társadalmi bázis híján társadalmi
törvényre hagyatkozik. Nem a társaság tájékozódási
készségén múlott - itt fõként
a folyóirat elsõ évfolyamainak elméleti alapokat
tisztázó vitáit, késõbb, elsõsorban
Szabó Ervin bekapcsolódása nyomán, a marxizmus
és Jászi kezdményezéseként a Durkheim-iskola
ösztönzõ hatását kell kiemelnünk (,
hogy ez a beállítódás nem változott
meg, s az indulás világ- és társadalommegváltó
indulatait idõvel nem szorította háttérbe a
társadalomtudományi professzionalizmus. "Békeidõben"
talán így történt volna. A politikai rendszer
Széll-kormány bukásával kezdõdõ
borulékonnyá válása, majd az 1905-1906 közötti
válság nem kedvezett a társadalomtudósi professzionalizmusnak.
Az évtizedközép korszakhatár. Ezekben az években,
a nehezen pacifikálható kormányzati válságon
túlmenõen, a dualizmus minden feszültség és
konfliktus ellenére szilárdnak hitt építménye,
csaknem négy évtized után elõször, alapjaiban
rendült meg. S a válság az alapvetõen modern
- tömegmozgósító - politizálás
nyitánya is volt: a jelszavak korának (Concha Gyõzõ)
kezdete. A politikai erõterek átrendezõdése
felgyorsult. A szellemi élet egésze a politikai erõvonalak
mentén polarizálódott. A bennünket közelebbrõl
érdeklõ társadalomtudósi/szociológusi
törekvések - a magyar szociológia történetében
elõször - a vágyak és konstrukciók szintjérõl
elmozdulván, ha rövid idõre is, a politikaformálás
reális esélye közelébe kerültek.
Jászi Oszkár pályája jól mutatja,
hogy ennek az esélynek a közelsége és vonzása
mennyire nem kedvez a tisztán tudományos megújulási
készség kibontakozásának, s elõbb-utóbb
óhatatlanul lefokozza a szaktudományos megközelítések
jelentõségét. Jászinak kezdettõl, de
különösen Gratz Gusztáv 1903-as kiválásától
fogva, meghatározó szerepe volt a Huszadik Század
és a Társadalomtudományi Társaság habitusának
formálásában. Pályája a gyors tájékozódási
készség, az erõs bölcseleti (elméletalkotási,
-értelmezési) hajlam és a politikusi szenvedély
együtthatása jegyében indult. Az új század
gyökeresen új perspektíváiban bízó,
1900-as programcikke szerint: a tudományos publicisztika jegyében.
Abban a hitben, hogy a tudományra (a fejlõdés tudományára)
hagyatkozó felvilágosítók szakszerûsége
törvényszerûn kiszorítja a választott törvényhozók
dilettantizmusát.16 S ez a folyamat
egy másik - a történelmit felváltó - Magyarország
létrehozását alapozza meg.
A következõ négy-öt évben Jászi
szellemi energiáit fõként a tájékozódás
és az elméleti alapok kimunkálása kötötte
le: az erõfeszítés, hogy ezt a társadalomhiányos
politikai programot tudományos alapra helyezze. Ezt követõen
viszont a hangsúly a társadalmi bázis megkeresésére,
megszólítására, szervezésére
helyezõdött át. Törekvései 1905-tõl
fõként a szabadkõmûvesség szellemi életének
szociologizálására s ehhez kapcsolódóan
a Társadalomtudományi Társaság vidéki
központjainak, szabad tanítási rendszerének (a
Társadalomtudományi Szabad Iskola tagozatainak) létrehozására
és megerõsítésére, a választói
jogkiterjesztés elérésére irányulnak
(az Általános és Titkos Választójog
Ligájában). S nem utolsó sorban annak az átalakulási
- homogenizálódási és kibõvülési
- folyamatnak az elõmozdítására, amelynek eredményeképpen
a Társadalomtudományi Társaság a keresztény-konzervatív-nemzeti
orientáció felé (is) nyitott tagságától
megválván, szocialista értelmiségiekkel (s
egyben a fábiánusokra emlékeztetõ értelmiségi
szocializmus eszmekörével) felfrissülvén, egyre
inkább a Radikális Párt programideológiájának
szervezeti és világnézeti háttereként
kezdett tevékenykedni.
Ebben a váltásban Jászi pályáján
fordulatos jelentõségûek az 1905-1907 közötti
évek: féléves párizsi tanulmányútja
és a dualista rendszer végét is fel-felvillantó
alkotmányos válság. Franciaországban, Durkheim
szociológiáját és iskoláját megismervén
a professzionális tudománymûvelés, itthon a
tényleges politizálás közelébe került.
Ezekben a vonzó-taszító közelségekben
a tudományos publicisztika, mint néhány (nagyvonalúan
felvázolt) organikus-evolucionista tételbõl egyenesen
következõ értelmiségi küldetéstudat
programja, elbizonytalanodott és átalakult. S ha Jászit
sokáig - egyik helyzettisztázó írása
tanúsága szerint még 1906-ban is - kísértette
is ez program,17 lassan körvonalazódni
kezdett elõtte a tudományos alapozottságú politizálás
gyakorlati lehetõsége. Alapvetõen kétféle
módon. Vagy úgy, hogy egy kizárólagosan érvényesnek
tételezett társadalomelmélet néhány
tézise, tömegfogyasztásra egyszerûsítve,
doktrínaként beépül a politikai programba. Ez
a kitûntetett tan lehetõsége. Vagy úgy, hogy
a politikai ideológia egyfelõl olyan társadalomelméleteket
is látókörébe von, amelyek érvelési-agitatív
célzattal használhatók, másfelõl társadalomkutatással
feltárt tényanyagra is támaszkodik cselekvési
programja kialakításakor. Nevezhetõ ez a tudományos-világnézeti
háttér lehetõségének.
A kitûntetett tan már a múlt századelõ
elsõ éveiben is a történelmi materializmus volt.
Az ennek kizárólagosságából építkezõ
program Jászi szellemi habitusától - jelentkezzék
az Diener-Dénes József vagy Szabó Ervin gondolkodói
színvonalán - alapvetõen idegen volt. Az egyiket megmosolyogta,
a másikat vitatta. A tanhoz rögzülés nyilvánvaló
következménye, hogy az empirikus kutatás is, az elméletképzés
is elõbb-utóbb degradálódik, feleslegessé
(esetleg ellenségessé) válik. Ugyanakkor a másik
változat: a világnézeti háttér lehetõsége
sem kedvez igazán a professzionális tudományosságnak.
Az erre a funkcióra szorítkozó tudomány sajátos
alrendszerként azonosítható professzionalizmusa (
ha nem blokkolódik is egyértelmûen - kibontakozni sem
tud igazán. Az ehhez szükséges autonómia, szerepkülöntartás,
önszervezõdés és önvezérlés
folyamatosan problematikus marad. Luhmanni fogalomkörben közelítve
a problémához: a tudományban az "igaz/hamis", a politikában
a "kormányzati/ellenzéki" mint rendszerhatárt megvonó
bináris kódok egyidejû mûködése pedig
éppen a két alrendszer körvonalazódása
terén tartósítja a bénító zavart.
Ez a lehetõségváltozat mégis vállalhatóbb
volt Jászi számára. Úgy is, mint szociologikus
- azaz materialista-organikus-fejlõdéselvû elméleteket
használó és antiklerikális-antinacionalista
beállítódást feltételezõ - hivatkozási
háttér, s úgy is, mint a társadalmi tények
rendszeres feltárására irányuló - szociografikus
- program: "Magyarország felfedezése".
A tudományos publicisztika programja így az alkotmányos
válság idején az aktuális társadalompolitikai
témákra és problémákra való összpontosítás
jegyében átalakult. Ebben az átalakulásban
fontos szerepe volt az említett módon szociologikus érvelésnek
s a - jórészt megvalósítatlanul maradt - társadalmi
tényfeltárás igényének. Egyikhez sem
kellett igazán a tisztán elméleti és módszertani
útkeresés. Így a tudós hajlamú Somló,
a tudományos professzionalizmus felé tovább lépve,
a szociológiai elméletek vonzását alighanem
éppen úgy hasznos és termékeny ifjúkori
kitérõnek tartotta pályáján, mint a
politikus Jászi Oszkár.
"Szociológia! Ez volt az a szó, mely szintetizálta
törekvéseinket: a természettudományok diadalmas
erejében való hitünket..." Jászi ezekkel a Huszadik
Század tízéves jubileumára írt - gyakran
és hosszabban idézett - emlékezõ sorokkal nem
a szociológiától, még kevésbé
a szociologikus (tudományos igényû) világszemlélettõl,
hanem a hozzá fûzhetõ túlzott várakozásoktól
búcsúzott. Régen kezdõdött illúzióvesztést
regisztrált, amely az õ pályáján túlmenõen
a Huszadik Század arculatváltozásán is követhetõ.
Kifejezetten társadalomelméletekkel foglalkozó társulati
vitaülésre 1903-ban került sor utoljára.18
A következõ évek elméleti vitái: a Méray
kultúrfiziológiája és prognózisai körüli
polémia 1905-1906-ban,19 majd
a "belátásos" elmélet és az "objektív
szociológia" 1907-es megütközése nem váltott
ki széles körû érdeklõdést.20
Mindkét vitát az elméleti útkeresésben
következetes Somló Bódog kezdeményezte. Elméleti
hozama egyiknek sem lett, különösen az utóbbinak
nem, amely végül is Pikler és Méray egymást
"leíró", szarkasztikus pengeváltásába
torkollott. S leginkább talán Somlónak adhatott ösztönzést
- arra, hogy túllépjen a szociológiai elméleteken.
Ha más módon is, a vitázó felek is ezt tették.
A tízes években Pikler már nem jelentkezett elméleti
írással a Huszadik Században. Energiáit egyre
inkább lekötötték elmélete pszichofiziológiai
bizonyítékainak laboratóriumi kísérletei.
Méray-Horváth pedig tudományos-fantasztikus regényekben
kezdte népszerûsíteni kultúrfiziológiáját.
Huszadik Század
Ma, ha fellapozzuk a Huszadik Századot, nagy valószínûséggel
nem az elméleti, hanem a közéleti vitákat keressük
benne, a kort közel hozó s a kordokumentumon túlmutató
jelentõségû tanulmányokat, esszéket,
körkérdéseket, jegyzeteket s - nem utolsó sorban
- a szemle rövid tudósításait, gazdag híranyagát.
Ha a század eleji koreszmékrõl, a nõi, nemzetiségi
emancipáció mozgalmairól, a feminizmusról,
a nemzetiségi kérdésrõl, a közoktatás
és az egyetemi képzés reformjáról, a
földkérdésrõl, a választójog kiterjesztésérõl,
a közigazgatási reformról, a zsidókérdésrõl,
a Monarchia és Közép-Európa jövõjérõl
- egyáltalán a közéletet foglalkoztató
témákról érzékletes s ugyanakkor elemzõ
írásokat akarunk olvasni, akkor a Huszadik Század
fellapozása megkerülhetetlen.
A múlt század szellemi életének erõvonalai,
csoportosulásai irodalmi, mûvészeti, társadalompolitikai
periodikák: revük százaiban követhetõ. Van
néhány ezek között, amely a szó szoros értelmében
korszakalkotó jelentõségû: jelenléte,
visszatérõ témái, fel-fellángoló
vitái, értelmiségi vonzáskörének
történései egy korszak uralkodó eszméinek,
mentalitásának jellegadó összetevõi. Ezek
a periodikák úgy tûnnek ki a többiek sokaságából,
és úgy vonzzák a tájékozódni
kész figyelmet, mint erõs ragyogású égitestek
a csillagos égbolton. A nem irodalmi szemlék sorában
a Huszadik Század ilyen erõs szellemi vonzáscentrum
volt. Száz év távlatából talán
a következõkben foglalhatók össze erõsségei.
Ez a folyóirat az elsõ modern társadalompolitikai
szemle. Stílusát, szellemiségét, témaválasztásait
és kérésfelvetéseit lehetett kedvelni, vitatni,
elvetni. Meghaladni is lehetett: társadalomtudományi és
-szemléleti naturalizmusa indulása után nem sokkal,
a tízes években pedig - a "vasárnaposok" szellemtudományi
orientációja mellett - végképp anakronisztikussá
vált. Mint mintát és mércét azonban
megkerülni nem lehetett. Az utána jövõ társadalompolitikai
folyóiratok évtizedeken át - politikai, világnézeti
beállítottságuktól függetlenül (,
ha a színvonalas, tájékozott és olvasmányos
közérdekû közlemények periodikái voltak,
valamiképpen mind a Huszadik Század nyomdokain haladtak.
A Huszadik Század és a Társadalomtudományi
Társaság - fõként a liberális konzervatív
és a keresztény nemzeti csoportok 1906-os kiválása
után - a múlt századelõ elsõ két
évtizedében domináns baloldali értelmiségi
gondolkodás sokféle irányzatának teret adó
intézményei s a szocialista, szociálliberális
értelmiségi elit integrálásának meghatározó
jelentõségû fórumai voltak. Szellemi-közmûvelõdési
nagyvállalkozás vonzáscentrumai, amelyekhez vidéki
fiókszervezetek, vidéken is kiépült szabadtanítási
intézményrendszer, könyvsorozatok tartoztak.
A revü a múlt század elején korszakos, a század
egészét tekintve korokon túlsugárzó
jelentõségû folyóirat volt. 1919-es - kommün
alatti - megszüntetése után Századunk címmel
1926-ban ismét létrejött, és másfél
évtizeden át megjelent Vámbéry Rusztem, majd
1934-tõl Csécsy Imre szerkesztésében. S 1947
márciusában a hazalátogatott idõs Jászi
Oszkár beköszöntõ cikkével (a szerkesztõ
ugyancsak Csécsy) ismét Huszadik Század címen
jelent meg - három folyóiratszám erejéig. Ez
sem jelentette a végét. Valószínû, hogy
amíg liberális, szociálliberális periodikák
vannak-lesznek Magyarországon, addig a Huszadik Század szelleme,
jellemzõ témakörei, újra aktualizálódó
kérdésfelvetései is megmaradnak.
Válogatott irodalom
Boros László 1977. Pulszky Ágost tudományszervezõ
tevékenysége. Szociológia, (2): 214-218.
Gyurgyák János-Litván György (szerk.) 1991.
Jászi Oszkár bibliográfiája. Budapest: MTA
Történettudományi Intézet-Századvég
Gyurgyák János 1993. A polgári radikálisok
és a zsidókérdés. Világosság,
(3): 29-39.
Horváth Zoltán 1961.Magyar századforduló.
A második reformnemzedék története. Budapest:
Gondolat
Huszár Tibor 1994. Jászi-dilemmák. Egy fejezet
a szociológia magyarországi intézményesülésének
történetébõl. Szociológiai Szemle, (1):
9-17.
Kiss Albin 1925. A magyar társadalomtan története.
Budapest: Szent István Könyvek
Litván György-Szûcs László (szerk. és
bev.) 1973. A szociológia elsõ magyar mûhelye. Budapest:
Gondolat
Litván György 1974. Szabó Ervin. Budapest: Akadémiai
Kiadó
- 1977. Pulszky Ágost két magyar reformnemzedék
között. Szociológia, (2): 202-206.
- 1977. Somló Bódog munkássága. Szociológia,
(4): 503-507.
- 1978. "Magyar gondolat - szabad gondolat". Nacionalizmus és
progresszió a század eleji Magyarországon. Budapest:
Magvetõ
- 1983. Ifjú forradalmár a századelõn. Szabó
Ervin. Kortárs, (11): 1750-1762. Litván György-Varga
F. János (szerk.) 1982. Jászi Oszkár publicisztikája.
Budapest: Magvetõ
- - 1990: Jászi Oszkár válogatott levelei. Budapest:
Magvetõ
Kende Péter 1999. Godot-ra várva. Jászi Oszkár
ajánlásai és reményei kilencven év távlatából.
Világosság, (3): 11-22.
Kupa László 1996. Pulszky Ágost bölcselete.
Budapest: Seneca
Moór Gyula 1921. Somló Bódog. Társadalomtudomány,
(1): 17-40.
Nagy Endre 1977. Pulszky Ágost társadalom- és államtana.
Szociológia, (2): 207-213.
Nagy J. Endre 1993. Lehet-e tudományos világnézet?
Pikler Gyula értékmentes jogszociológiája.
In: N. J. E.: Eszme és valóság. Budapest: Pesti Szalon,
33-60.
- 1993. Erény és tudomány. Vázlat Somló
Bódog gondolkodói pályájáról.
In: N. J. E.: Eszme és valóság. Budapest: Pesti Szalon,
61-88.
- 1993. A Durkheim-sokk. Jászi találkozása az új
szociológiával. In: N. J. E.: Eszme és valóság.
Budapest: Pesti Szalon, 89-101.
Navracsics Tibor 1991. Somló Bódog államelmélete.
Valóság, (7): 16-27.
Remete László-Litván György (szerk.) 1970.
A magyar szociológiai irodalom bibliográfiája. 1.
k. Folyóiratok 1900-1919. Budapest: MTA Szociológiai Kutatócsoport-Fõvárosi
Szabó Ervin Könyvtár
- - (szerk.) 1975. A magyar szociológiai irodalom bibliográfiája.
2. k. Folyóiratok 1900-1919. Budapest: MTA Szociológiai Kutatócsoport-Fõvárosi
Szabó Ervin Könyvtár
Saád József 2000. Mire való ez az új tudomány?
In: Írások Huszár Tibor 70. születésnapjára.
Budapest: ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Intézet,
372-385.
Sárkány Mihály 1977. Somló Bódog
az õsi társadalom gazdaságáról. Szociológia,
(4): 516-521.
Seres László 1970. Pozitivista társadalombölcsészet
Magyarországon. Somló Bódog halálának
50. évfordulójára. Magyar Filozófiai Szemle,
(5): 936-954.
Somló Bódog 1905. Méray kultúrfiziológiája.
Huszadik Század, 6, é. 1. k. 310-324.
- 1906. Politika és szociológia. Méray rendszere
és prognózisai. Huszadik Század, 7, é. 1. k.
369-381.
Pikler Endre 1938. Pikler Gyula életmûve. Századunk,
13. é. 53-71.
Szabó Imre 1973. Pikler Gyula. Budapest: Akadémiai Kiadó
Zsigmond Gábor 1977. Pulszky Ágost etnológiai munkássága.
Szociológia, (2): 196-201.
- 1977. Somló Bódog és a magyar etnológia.
Szociológia, (4): 508-515.
Jegyzetek
1. Társadalomtudományi Társaság.
Huszadik Század, 1901. 2. é. 1. k. 151. o.
2. Uo. 159-160. o.
3. Lásd ehhez pl. Somló Bódognak
a jogi oktatás - kultuszminisztériumban kidolgozott - reformtervezetérõl
írt éles bírálatát. A tervezet a jogászképzés
gyakorlatiasabbá tétele végett a juriszprudenciához
("jogászathoz" - ahogy Somló nevezi) kapcsolódó
tárgyak súlyának növelését, s ehhez
kapcsolódóan egységes államvizsgarendet helyezett
kilátásba, gyakorló jogászok - bírák,
ügyvédek, köztisztviselõk - bevonásával.
A gyakorlatiasság jegyében javasolta a politika és
a jogbölcselet vizsgakötelezettségének eltörlését.
Somló mindezt a jogi oktatás tudományosságának
degradálásaként értelmezte: "Mégis csak
különb alapot nyújt - írja - p. o. a socialismus
és individualismus rendszereinek megítélésére,
ha Marx és Spencer tanításait állítjuk
szembe, mintha a közszájon forgó socialis babonák
és háziszerek bölcsességének engedjük
át a társadalmat. Olyan messze áll ez a kettõ
egymástól, mint az orvostudomány a kuruzslástól
és a népies javasszerektõl." A jogi képzés
"jurisprudencia sáncain" belülre szorítása Somló
szerint összefügg a szakképzett elit társadalomformáló
aktivitásának visszaszorítási kísérletével:
"A kicsiszolt csillogó gyémántból nehéz
a szín tulajdonságait megállapítani. A jogászat
csillogó kristályai sem adnak számot eredetükrõl
és anyagukról, azok sem tanítanak meg a társadalom
ismeretére. De a jogászat nem nevel törvényhozókat
sem, nem ad társadalomfejlesztõ eszméket. Fõszerepe
a conserválás, a meglevõnek rendszerbe foglalása.
Az alkotás szelleme nincsen meg benne. Már pedig nemcsak
törvényalkalmazókat kellene nevelni, de törvényhozókat
is." (Kiemelés: S. J.)
S. B.: A jogi oktatás reformja és a társadalmi
tudományok. Huszadik Század, 1900. 1. k. 49-50. és
53. o.
4. "A költségvetés tárgyalása
alkalmával a pénzügyi bizottságban Emmer Kornél
egy sociológiai tanszék felállítását
hozta a cultusministernél javaslatba." A Huszadik Században
magát "-r -r"-ként szignáló tudósítás
szerzõje (Jászi Oszkár) beszámolója
végén meglehetõsen borúlátóan
ítéli meg a szociológia egyetemi kilátásait:
"Vigyázzunk, hogy a több utáni törekvésben
el ne veszítsük a meglevõ keveset. Vajha Emmer Kornél
és a vele hasonló színvonalon álló politikusok
kicsiny csapata a jogi szakoktatás reformjának közelgõ
débatja alkalmával felemelnék szavukat a magyar társadalmi
tudomány szerény, de életképes fájának
megvédelmezésére."
-r -r.: Sociológiai tanszék az egyetemen. Huszadik Század,
1900. 2. k. 465-466. o.
5. Eltérõen a Szemle elõdjétõl,
a Szociológia c. folyóirattól, ahol folyamatosan követhetõk
a magyar szociológia elõtörténetének jelentõs
alakjaival és teljesítményeivel foglalkozó
közlemények. Ez az érdeklõdés ugyanakkor
elsõsorban nem a bemutatott mûvek és életmûvek
kutatásokat inspiráló elméleti és/vagy
módszertani kiindulásaival és tételeivel, inkább
az új magyar szociológia intézményesülési
problematikájával és a létjogosultságával
küszködõ szakmai közösség történeti
identitásának formálódásával
kapcsolatos. Lásd ehhez: Szociológia, 1972. 1., 1973. 3.,
1975. 3., 1976. 1., 1977. 2., 1977. 4., 1981. 3-4. sz.
6. Pulszky Ágost: A jog és állambölcsészet
alaptanai. Budapest, Eggenberger, 1885. 14. o.
7. Méray-Horváth Károly: Társadalomtudomány
mint természettudomány. Budapest, Athenaeum, 1912. 261. o.
8. A jog keletkezésérõl és
fejlõdésérõl. Budapest, Politzer, 1902, 2.
kiad. 246. o.
9. Ricardo. Jelentõsége a közgazdaságtan
történetében. Érték- és megoszlástana.
Különlenyomat a Nemzetgazdasági Szemle 1885. évi
folyamából. Az MTA támogatásával. 190
o.
10. Bevezetõ a jogbölcseletbe. Budapest,
Politzer, 1892.
11. A jog keletkezésérõl és
fejlõdésérõl. Budapest, Politzer, 1902, 2.
kiad. 27. és 28. o., ill. 31-32. o.
12. Uo. 29. o.
13. Uo. 251. o.
14. Huszadik Század, 1910, 1. k. 1-14. o.
15. Lásd ehhez: Somló Bódog: A
helyes jog. Huszadik Század, 1910, 2. k. 390-395. o. és uõ:
Még egyszer a helyes jogról. Huszadik Század, 1911,
2. k. 71-73. o.
16. Jászi Oszkár: Tudományos publicisztika.
Huszadik Század, 1900. 1. k. 2-12. o.
17. Jászi Oszkár: Tudomány és
politika. Huszadik Század, 1906. 2. k. 327-331. o.
18. Leopold Gusztáv: A szocziológia ujabb
irányai. Huszadik Század, 1903. 1. k. 97-112. és 190-200.
o.
19. Lásd ehhez Somló Bódog: Méray
kultúrfilozófiája. Huszadik Század, 1905, 1.
k. 310-324. o.; Madzsar Imre: Észrevételek Méray organikus
elméletéhez. Huszadik Század, 1905, 1. k. 389-405.
o.; Méray-Horváth Károly: Biológiai rendû
képzõdmény-e a társadalom? Huszadik Század,
1905, 1. k. 464-466. o.; Somló Bódog: Válasz Méraynak.
Huszadik Század, 1905, 1. k. 466-467. o.; Somló Bódog:
Politika és szociológia. Méray rendszere és
prognózisai. Huszadik Század, 1906, 1. k. 369-381. o.
20. Pikler Gyula: Lélektan és társadalmi
tudomány. Nyílt levél Somló Bódoghoz.
Huszadik Század, 1907, 1. k. 113-120. o.; Somló Bódog:
Az objektív szociológia. Huszadik Század, 1907, 1.
k. 209-219. o.; Pikler Gyula: "Objektív szociológia" és
induktív logika. Huszadik Század, 1907, 1. k. 229-235. o.;
Pikler Gyula: Az "objektív szociológia" visszavonása,
az "epifenomenok" és az "anyagcsererendszerek". Viszonválasz
Somló Bódognak. Huszadik Század, 1907, 1. k. 301-318.
o.; Méray-Horváth Károly: Tudomány és
vesébelátás. Megjegyzések Pikler Gyula múltkori
cikkére. Huszadik Század, 1907, 1. k. 456-458. o.; Somló
Bódog: Viszonválasz Pikler Gyulának az objektív
szociológia dolgában. Huszadik Század, 1907, 1. k.
458-471. o.; Pikler Gyula: "anyagcsere" és belátás.
Zárszó. Huszadik Század, 1907, 1. k. 471-475. o.;
Méray-Horváth Károly: A Pikler-féle vitához.
Huszadik Század, 1907, 1. k. 549-552. o.; Gorka Sándor(Pekár
Károly: "Kompleter Unsinn". Huszadik Század, 1907, 1. k.
552-556. o.; Pikler Gyula: Zárszó az "objektív szociológia"
c. vitához. Huszadik Század, 1907, 1. k. 556-559. o.; Méray-Horváth
Károly: A Pikler-féle bizonyításhoz. Huszadik
Század. 1907. 2. k. 636-639. o.; Pikler Gyula: Végszó.
Huszadik Század. 1907. 2. k. 636-640. o.; Pikler Gyula: Pótlás
a Méray-féle vitához. Huszadik Század. 1907.
2. k. 723-724. o.