Szociológiai Szemle 2002/2. 3-27. |
Bevezetés
Ebben a tanulmányban a kulturális tõke és a megszerzett társadalmi pozíció közötti összefüggés két alternatív elméletét tesztelem. A kulturális reprodukció bourdieu-i elmélete szerint a családban szerzett kulturális erõforrások a mindenkori elit számára biztosítanak eszközt arra, hogy elõnyös pozícióikat gyermekeikre is továbbörökítsék. A kulturális mobilitás (Paul DiMaggiótól származtatható) hipotézise alapján viszont arra számíthatunk, hogy a kulturális erõforrások éppen az alsóbb osztályokból származó gyermekek számára teszik lehetõvé az egyéb hátrányok kompenzálását, míg az elit tagjai egyéb módszerekkel tartják fent kiváltságos helyzetüket.
A kulturális tõke jelentõségét vizsgáló korábbi hazai kutatások a kulturális hatásoknak az egyenlõtlenségek újratermelésében betöltött szerepét hangsúlyozták. A TÁRKI 1992-es Mobilitás adatfelvételének felhasználásával felállított modellek tanúsága szerint viszont Magyarországon a kétféle folyamat egyszerre van jelen, a kulturális tõke mind mobilizáló, mind reprodukciós funkcióval bír. Kimutatható ráadásul, hogy azoknak a gyermekeknek az iskolai pályafutása befolyásolható a kulturális aktivitás serkentése révén legerõsebben, akiknek a szülei nem végezték el a nyolc általános iskolai osztályt sem, vagyis a társadalmi hierarchia legalján helyezkednek el, illetve azoké, akik szakmunkás szülõktõl származnak. A kétféle folyamat idõbeli alakulását vizsgálva az is kiderül, hogy a reprodukciós funkció csupán az ötvenes évek végén kezdett lassan megjelenni: a negyvenes években a kulturális tõke csak egész mérsékelt elõny-újratermelõ hatással bírt.
Kulturális reprodukció
Az iskolai esélyekrõl való szociológiai gondolkodás általánosan elfogadott (és többszörösen bizonyított) tétele, hogy az egyén iskolázottsági szintje nem független származásának körülményeitõl. Bár a hatás idõben és térben jelentõsen különbözõ mértékû lehet, tudjuk, hogy a magasabb státuszú, iskolázottabb szülõk gyermekei nagyobb eséllyel szereznek maguk is magas szintû képzettséget, és jutnak ezen keresztül magas presztízsû foglalkozásba, mint a hátrányosabb helyzetbõl indulók.
A megszerzett elõnyök továbbörökítésének erõs tendenciája már a társadalmi mobilitással foglalkozó kutatások kétdimenziós táblaelemzéseinek eszköztárával is világosan kimutatható volt. Az elméleti gondolkodás és empirikus kutatómunka ezen alapvetõ összefüggés létezésének bizonyításán és megmérésén túllépve azonban egyre inkább az okok és elõnyátörökítõ mechanizmusok minél árnyaltabb és minél nagyobb magyarázó érvénnyel bíró feltárására irányul. Ezen a területen mind teoretikusan, mind pedig a gyakorlati kutatás számára az egyik legtermékenyebb kiindulópontnak Bourdieu kulturális tõkérõl szóló elmélete bizonyult.
Bourdieu nagyon népszerûvé vált elgondolása szerint a szülõi háttér mindenekelõtt az úgynevezett kulturális tõkén, a kulturális erõforrásokon keresztül befolyásolja a megszerzett társadalmi pozíciót (Bourdieu 1973; 1978; 1986). Az elmélet szerint a magas (legitim) kultúrával való szoros kapcsolatot biztosító családi háttér olyan készségekhez, stílushoz, modorhoz, ízléshez juttatja az egyént, amelyek képessé teszik õt arra, hogy ismerõsként mozogjon, megfelelõen kommunikálni tudjon az iskola világában, és amelyeket éppen ezért az oktatási rendszer nagyra értékel. Bourdieu ugyanis úgy tartja, hogy az iskola valódi funkciója nem a tudás, az ismeretek továbbadása, hanem a fennálló egyenlõtlenségi rendszer újratermelése. Ez pedig éppen azáltal válik lehetõvé, hogy a privilegizált társadalmi csoportokból érkezõ gyerekeket az örökölt kulturális erõforrásaik jól megkülönböztethetõvé teszik, vagyis a kulturális tõkével való ellátottság a kedvezõ társadalmi pozíció megbízható jelzõrendszereként szolgál.
Bourdieu feltételezi, hogy ezek az erõforrások elsõsorban (kizárólag?) a felsõ társadalmi osztályokból származó gyermekek számára állnak rendelkezésre. Ennek okai többfélék. Ezen osztályok tagjai maguk is bõségesen el vannak látva kulturális erõforrásokkal, ismerik a szentesített kultúra jeleinek megfejtéséhez szükséges kódokat, és maguk is uralják mindazokat a viselkedésformákat, melyek ezt a tudásukat nyilvánvalóvá teszik. Emellett a kulturális tõke elsajátítása, illetve átadása anyagi tõkét is igényel, amivel megint csak az uralmon lévõ csoportok vannak a legjobban ellátva. Ráadásul pedig a kulturális tõke elsajátításához, illetve továbbadásához olyan szabadon felhasználható idõre van szükség, amely közvetlen gazdasági kényszerektõl mentesen, a lassan és közvetve megtérülõ befektetések gyarapítására rendelkezésre áll. Társadalmilag differenciált, és megint csak az uralmon lévõ csoportok monopóliumai közé tartozik végül az ilyen, kockázatosnak tûnõ befektetések hasznosságának felismerésére való képesség is. Az elmélet ilyen módon tehát a kulturális tõke reprodukciós funkcióját hangsúlyozza, vagyis azt a képességét, hogy a felsõ osztályokból érkezõk számára teszi könnyen végigjárhatóvá az iskolarendszert. Lényeges még, hogy Bourdieu feltételezi, hogy a kulturális tõkének ez a funkciója a modern társadalmakban az elmúlt évtizedekben nem gyengült, sõt esetleg erõsödött is. Az elmélet gyakorlati jelentõségét az adja, hogy amennyiben feltevései helytállónak bizonyulnak, erõsen megkérdõjelezõdik mindazoknak a politikai törekvéseknek a hatékonysága, amelyek az oktatás ingyenessé tételével, az alacsony származású gyermekek anyagi támogatásával igyekeznek az iskolázottsági egyenlõtlenségeket visszaszorítani.
A teória empirikus ellenõrzésére számos kutatás készült. Az ehhez felhasznált eszköztárak közös vonása, hogy oksági statisztikai modell felállításával igyekeznek a feltevéseket ellenõrizni úgy, hogy a magyarázó változók között a kulturális tõkének valamilyen mérése (is) szerepel, a függõ változó pedig az iskolai végzettség, vagy esetleg az iskolai elõmenetelnek egyéb mutatója. A kulturális tõke operacionalizálására a kutatók rendszerint a gyerekkori kulturális tevékenység (színházba, múzeumba, hangversenyre járás, olvasás), valamint kulturális eszközökkel való ellátottság (könyvek, hanglemezek, hangszerek, saját íróasztal) mutatóit szokták felhasználni.
Különbségeket képez a módszerekben és valószínûleg az eredményekben is viszont, hogy a kérdezettek a szülõk vagy pedig a hajdani gyerekek; illetve (ettõl nem függetlenül), hogy a kérdések a szülõk vagy pedig a gyerekek kulturális aktivitására vonatkoznak-e. Eltérések vannak ezen kívül a mérésre felhasznált mutatók kiválasztásában és persze a felhasznált statisztikai eljárásban is. Mindezekbõl adódik, hogy az eredmények csak erõs korlátok mellett hasonlíthatók össze egymással.
A kulturális tõke (kisebb vagy nagyobb mértékû) státuszközvetítõ szerepére bizonyítékokat talált többek között holland, amerikai és magyar adatokon Ganzeboom (1986); holland mintán De Graaf (1986; 1989); csehszlovák, majd pedig cseh, szlovák, magyar és holland adatokon Mateju (1988, 1990). Kifejezetten a magyarországi folyamatok tanulmányozására született és e tekintetben hasonló eredményre jutott Ganzeboom, De Graaf és Róbert (Ganzeboom et al. 1990), valamint Róbert (1991) és Blaskó (1998) vizsgálata is. Ugyanezek a kutatások ugyanakkor nem vagy csak nagyon korlátozottan támasztották alá azt a feltételezést, hogy a kulturális tõke státuszközvetítõ szerepe idõben ne lenne csökkenõ.
A felsorolt vizsgálatok közös sajátossága, hogy ha más-más modellel dolgozva is az "elõnyös társadalmi háttér → magas kulturális tõke → elõnyös szerzett pozíció" logika szerint épülnek fel. Az eredmények értelmezésekor a szerzõk többnyire feltételezik, hogy Bourdieu kulturális reprodukcióról szóló elméletét találták igazoltnak akkor, amikor a származási háttér, a kulturális erõforrások és a megszerzett pozíció között szignifikáns, pozitív kapcsolatot tárnak föl. Eszerint tehát a kulturális tõke elsõsorban a legkedvezõbb társadalmi pozíciókból származóknak nyújtana elõnyöket, hiszen õk azok, akik az iskolai rendszer által elismert kulturális tõkefajtákkal a leggazdagabban ellátottak.
Ezzel szemben a modell pozitív paraméterei a specifikációból adódóan implicite azt a következtetést rejtik magukban, hogy a kulturális tõke státuszjavító hatása mindenféle társadalmi háttér mellett ugyanolyan mértékû vagyis nem adódik belõlük az az állítás, hogy a magasabb státuszokban nagyobb lenne a kulturális erõforrások megtérülési rátája.
Már csak ezért sem egyértelmû tehát, hogy a bourdieu-i összefüggések állnak a fent csak sematikusan vázolt oksági modell pozitív paramétereinek hátterében. Számos elméleti okunk is van azonban azt feltételezni, hogy a kulturális tõkének nem kizárólag, illetve esetleg nem is elsõsorban csak reprodukciós funkciói léteznek. Azzal a lehetõséggel, hogy az otthonról hozott kulturális erõforrások az alsóbb osztályokból indulók felemelkedésében is szerepet játszhatnak, Paul DiMaggio (1982), Aschaffenbug és Maas (1997), valamint Paul De Graaf és társai (2000) foglalkoztak. Magam is tettem már ezen kívül egy kísérletet a kulturális tõke mobilizáló hatásának feltárására (Blaskó 1999).1
Kulturális mobilitás
A Bourdieu teóriájához némileg hasonló alapokra építõ, ám következtetéseiben attól elkanyarodó elméletet Paul DiMaggio nevezte elõször a kulturális mobilitás modelljének. Az elgondolás lényege, hogy a kulturális tõke valóban lényeges szerepet tölt be a társadalmi egyenlõtlenségi rendszer kialakításában, ám ezt nem elsõsorban az elõnyös pozíciók továbbörökítése, hanem éppen ellenkezõleg, az alacsony státuszú családokból származók esélyeinek javítása révén teszi. Másképpen: a kulturális mobilitás elmélete azt tételezi fel, hogy éppen az alsóbb társadalmi osztályok gyermekei azok, akik az általuk örökölt kulturális erõforrásokat másoknál nagyobb haszonnal tudják felhasználni a társadalmi státusz megszerzéséért folyó küzdelemben.
DiMaggio, Aschaffenbug és Maas, valamint De Graaf és szerzõtársai lényegében ugyanazt az alternatív hipotézispárt teszik vizsgálatuk (egyik) tárgyává.
H1 A társadalmi reprodukció modellje: A kulturális tõke a magas státuszú családból érkezõ diákok számára kamatozik a legtöbbet, míg az alacsony státuszú családi háttérrel rendelkezõk számára a legkevesebbet.
H2 A társadalmi mobilitás modellje: A kulturális tõke szerepe nagyobb az alacsony státuszból induló gyerekek felemelkedésében, mint az elit pozícióból indulók státuszmegtartásban. Vagyis a kulturális tõke erõsebben hat az alacsony, mint a magas státuszú családból származó gyerekek státuszmegszerzésére.
Lássuk most, hogy azon kívül, hogy az empirikus modell nem zárja ki mûködésének lehetõségét milyen elméleti megfontolások vezethetnek a társadalmi mobilitás modelljének felállítására. Áttekintjük ezen kívül azt is, hogy milyen eszközöket használtak és milyen eredményekre vezettek az eddig lefolytatott empirikus vizsgálódások ezen a téren.2
DiMaggio 1982-ben megjelent, Cultural capital and school success: the impact of status culture participation on the grades of U.S. high school students címû tanulmányában abból a megfontolásból vezeti le elméletét, hogy a piacgazdaságra épülõ modern társadalmakban a különbözõ státuszcsoportokat elhatároló határvonalak képlékennyé váltak, a társadalmi szerkezet fellazult. Úgy véli, hogy e változások következtében megnövekedett a státuszcsoport tagjai által közösen birtokolt "státuszkultúra", a csoport-hovatartozást a csoport többi tagja számára láthatóvá tévõ kulturális jelzõrendszerek szerepe. Az egyének önkéntelenül is folyamatosan alkalmazzák a kulturális részvételnek mindazon formáit, melyek kijelölik helyüket a státuszcsoportok rendszerében.
Mindezek alapján DiMaggio azt feltételezi, hogy ebben a képlékeny rendszerben a szülõi háttér és a Bourdieu által kulcsfontosságúnak gondolt a szülõi háttér által meghatározott gyermekkori élmények legfeljebb csak részben határozzák meg az egyének kulturális tõkéjét. Mivel a csoporttagság a születés által kevéssé determinált, a késõbbiekben így például az középiskolás évek alatt korrigálható, mégpedig a kulturális tõke megemelése révén, a megcélzott kulturális státuszcsoport tevékenységeiben való aktív részvétellel. "Azon alacsony státusú diákok számára, akik pedig a felfelé irányuló mobilitásért küzdenek, praktikus és hasznos stratégia lehet a magas presztízsû státuszkultúrában való részvétel." (DiMaggio 1998: 200)
DiMaggio elmélete tehát egybevág az itt alkalmazott gondolatmenettel annyiban, hogy õ is feltételezi, hogy a kulturális tõkének nem csupán a társadalmi státusz reprodukálásában van szerepe, hanem annak megváltoztatásában is. Elképzelhetõnek tartja ráadásul azt is, hogy az elõbbi szerepnek a jelentõsége meghaladja a reprodukciós funkció jelentõségét. Ugyanakkor azonban DiMaggio nem a hagyományos, bourdieu-i értelemben vett kulturális tõkének tulajdonít ilyen funkciót, hanem a szülõi házban tapasztalttól független, késõkamaszkori kulturális aktivitás alakításának.
Vizsgálatában egy 1960-ban készített amerikai adatbázist felhasználva a 16-17 éves diákok kulturális tevékenységeit és a kultúrára vonatkozó attitûdjeit tekintette kulturális tõkének. Regresszióanalízissel készített modelljének eredményei szerint az így értelmezett kulturális tõke a képességekkel kontrollálva is statisztikailag szignifikáns, pozitív kapcsolatban áll az iskolai eredményekkel. Ez az összefüggés a lányokra és a fiúkra egyaránt érvényes. A kulturális mobilitás elméletének teszteléséhez a nemenként kettébontott mintát még tovább osztotta DiMaggio, mégpedig mindkét nem esetében három részre, az apa iskolai végzettsége szerint. A korábbi regressziós modelleket így az apa végzettségével kontrollálva, almintánként számította újra. Ezek a modellek határozott különbségeket mutattak a két nem életében a kulturális tõke szerepét illetõen. Azt találta, hogy míg a lányokra a hagyományos kulturális reprodukciós modell feltételezései érvényesek, addig a fiúk státuszelérését a kulturális mobilitás modelljeivel lehet inkább leírni.
A lányok esetében ugyanis a kulturális tõkének az érdemjegyekre gyakorolt hatása az apa iskolai végzettségének emelkedésével növekszik, vagyis a kulturális tõke hozama a magasabb státuszú családokból származó lányok számára nagyobb, mint az alacsonyabb státuszú családból származók számára. A fiúknál éppen ellenkezõleg: minél alacsonyabb státuszú apától származik valaki, annál nagyobb nyereségre számíthat akkor, ha középiskolás évei alatt megnöveli kulturális tõkéjét.
N. D. De Graaf, P. M. De Graaf és G. Kraaykamp Parental cultural capital and the educational attainment in the Netherlands: a refinement of the cultural capital perspective címû tanulmányukban (2000) kevésbé távolodnak el az eredeti bourdieu-i koncepciótól. Õk ugyanis a családban megszerezhetõ kulturális erõforrások mobilizáló hatását feltételezik. Elgondolásuk szerint elképzelhetõ, hogy a kulturális erõforrásoknak elsõsorban kompenzációs jelentõsége van: az egyébként nem túlságosan kedvezõ (például anyagi) feltételeket továbbadni tudó alsó osztálybeli szülõk éppen a kulturális erõforrások biztosítása révén igyekezhetnek ellensúlyozni gyermekeik hátrányait. De Graafék ugyanis nem feltételeznek (és nem is találnak) nagyon szoros összefüggést a kulturális erõforrásokkal való ellátottság és a társadalmi pozíció egyéb ismérvei között: alacsony iskolai végzettséggel, kevésbé jó anyagi körülményekkel, foglalkozási pozícióval stb. rendelkezõ szülõk is nyújthatnak kiemelkedõ mennyiségû kulturális erõforrást a gyermekeiknek. A kulturális erõforrások révén való kiemelkedés már csak azért is gyümölcsözõ lehet, mert ezáltal hatásosan szûkíthetõ le az a távolság, amely saját iskolázatlanságuk miatt a család és az iskolák világa között fennáll. Gyermekeik számára ismerõsebbé tehetik azt a nyelvet, azt a gondolkodási módot, a könyvekhez való viszonyt, amelyet az iskola elvár és jutalmaz.
Ennek megfelelõen azt sem tekintik általánosnak, hogy a felsõbb osztályok tagjai nagy kulturális aktivitással rendelkeznek. A szerzõk szerint erre nincs is feltétlenül szükségük ahhoz, hogy elõnyös pozíciójuk továbbörökítését biztosítsák. Egyéb erõforrásaik nem utolsó sorban társadalmi tõkéjük bõségesen kompenzálhatják kulturális tevékenységük hiányosságait. A szülõk ismeretségi körében nagy valószínûséggel alapvetõ norma a magas iskolai végzettség megszerzése, ráadásul a kiterjedt kapcsolati háló nagyon alkalmas információszerzésre is a megfelelõ iskolákkal, továbbtanulási lehetõségekkel kapcsolatban. Ráadásul a magasan iskolázott szülõk korábbi tapasztalataiknak köszönhetõen folyamatos kulturális tevékenységek nélkül is otthonosabban mozognak az iskolák világában, az akadémiai szférában, mint a kevésbé iskolázottak.
Elméletük tesztelésére a szerzõk interakciós hatásokkal bõvített regressziós modelleket állítottak fel. A kulturális tõke mérésére két változócsoportot használnak: a magas kultúrában való szülõi részvétel mutatóit,3 valamint egy másik változóba összevonva a szülõk olvasási szokásainak mutatóit.4 A modell függõ változója a kérdezett által iskolában töltött évek száma, a magyarázó változók között pedig a kulturális tõke két mutatója mellett a szülõk iskolai végzettsége, az apa foglakozásának ISEI-pontszáma, a szülõk anyagi helyzetét mérõ változó (anyagi tõke) szerepeltek. Kontrollváltozóként bevonták még a modellbe az életkort években mérve, a nemet és azt, hogy egyszülõs családban nõtt-e föl a gyerek. A "kulturális reprodukció vagy kulturális mobilitás?" kérdés eldöntésére a szülõk iskolai végzettségének és az egyes erõforrásfajtáknak az interakcióit használták.
Eredményeik szerint Hollandiában a kulturális erõforrások, illetve azokon belül az olvasási szokások státuszelérést befolyásoló szerepe mobilizáló hatásként van elsõsorban jelen: a szülõk iskolai végzettségének és az átörökített kulturális (olvasási) tõkének az interakciója szignifikáns negatív hatást gyakorol az elvégzett osztályok számára. Mindezt igen szemléletesen mutatják a korrelációs együtthatók segítségével mért háromváltozós összefüggések is: az örökölt kulturális tõke szintje csupán a legkevésbé és a közepesen iskolázott szülõk gyerekeinél mutat szignifikáns kapcsolatot a gyerek által elvégzett osztályok számával, a magasan iskolázott szülõk gyermekeinél ez a kapcsolat eltûnik. Az anyagi tõke vonatkozásában hasonló különbségek nem mutatkoztak.
Bár az itt ismertetett két elemzésben különösen az utóbbiban nem csupán empirikus bizonyítását találjuk meg a kulturális mobilitás (különbözõképpen operacionalizált) tételének, hanem magyarázatokat is a mechanizmus mûködésével kapcsolatban, érdemes lehet még azokat néhány gondolattal kiegészíteni, illetve néhány új szempontból végiggondolni.
A legalapvetõbb pont talán, ahol mind DiMaggio, mind pedig De Graafék ellentmondanak Bourdieu-nek, a társadalmi státusz konzisztenciájának kérdése. Az eredeti bourdieu-i gondolatmenet többé-kevésbé konzisztens társadalmi státuszokat feltételez: az uralkodó osztályok tagjai akik maguk is iskolázottak nagy mennyiségû gazdasági tõkéjük egy részét kulturális tõkére váltják át, és utódaikra bõséges kulturális tõkét örökítenek. És ugyanígy a társadalmi egyenlõtlenségi rendszer alsóbb régióiban a kevéssé iskolázottaknak akik ráadásul átváltásra alkalmas gazdasági tõkével sincsenek kellõen ellátva a kulturális tõkéje is alacsony, és ennek megfelelõen gyermekeik rossz kulturális háttérrel indulnak.
Ezzel szemben DiMaggio a "cseppfolyós" státuszokra, De Graafék pedig direktebben, a kulturális tõke nem determinisztikus státuszmeghatározottságára utalva valójában a státuszinkonzisztenciák létezésére építik elméletüket. Arra a tényre, hogy bár valóban igaz az, hogy az elõnyök, illetve hátrányok összekapcsolódása a modern társadalmak egyenlõtlenségi rendszereiben is jelentõs, a dimenziók összhangja korántsem tökéletes: az egyik ismérv szerint elfoglalt jó pozíció nem feltétlenül hoz magával elõnyöket az egyenlõtlenségi rendszert meghatározó többi tényezõ szerint is.
Mint azt De Graaf és társai kifejtik, a kulturális tõke esetében a státuszinkonzisztencia megjelenhet úgy, hogy a magasan iskolázott és/vagy a foglalkozási hierarchia felsõ régióiban elhelyezkedõ és/vagy igen jó anyagi helyzetben lévõ szülõk gyermekeikre viszonylag alacsony szintû kulturális tõkét örökítenek vagyis csak kevéssé veszik ki részüket a mûvelõdés és a kulturális tevékenységek különféle formáiból, illetve gyerekeik számára is csak kevés ilyen lehetõséget biztosítnak. Vagy éppen ellenkezõleg, az inkonzisztencia jelentkezhet úgy is, hogy az iskolai és/vagy a foglalkozási és/vagy az anyagi dimenzió mentén hátrányos helyzetû szülõk gyermekeiknek viszonylag magas szintû kulturális tõkét adnak tovább. Hogy ilyen fajta inkonzisztenciák léteznek, az már pusztán abból a ténybõl is nyilvánvaló, hogy a kulturális tõke társadalmi meghatározottsága csak közepesen erõs a gazdasági-társadalmi mutatókkal abból megmagyarázott varianciahányad a státuszmegszerzési modellekben általában harminc és negyven százalék körül mozog.
Ezeket a tényeket figyelembe véve pedig már adódik a kérdés: mit mondhatunk az ilyen inkonzisztens pozíciójú családok jövõre vonatkozó esélyeirõl? Elindíthat-e vajon a kulturális tõke ilyen esetben egyfajta státuszrendezési folyamatot, amelynek során a státusz egyéb összetevõi iskolai, foglalkozási, anyagi, hatalmi vagy éppen települési helyzet mintegy "hozzáigazodnak" a kulturális tõke szintjéhez? De Graaf és munkatársai lényegében erre a kérdésre találtak igenlõ választ a holland társadalomra vonatkozóan, kiegészítve ezt ráadásul azzal a ténnyel is, hogy ez a fajta kompenzációs hatás nem csak hogy létezik, de erõsebb is, mint a kulturális tõkének a konzisztens státuszokban kifejtett hatása.
Az olyan státuszinkonzisztencia által generált társadalmi mobilitás, amikor a kulturális tõke mennyisége pozitív irányban tér el a társadalmi státusz egyéb dimenziói alapján jósolható mennyiségtõl, R. K. Merton munkái alapján a megcélzott társadalmi csoport szokásaihoz való elõzetes szocializációként is értelmezhetõ. A mertoni gondolatmenetet a kulturális mobilitás elméletére alkalmazva a kulturális tõkével a gyereküket a társadalmi csoport más tagjaihoz képest bõségesen ellátó szülõk viselkedésére mint egyfajta elõzetes szocializációra tekinthetünk. Ennek során a szülõk tudatosan vagy nem tudatosan a sajátjukénál kedvezõbb társadalmi pozíciójú vonatkoztatási csoportot "választanak", és annak kulturális viselkedéséhez igazodnak. Ez az elõzetes igazodás egyrészt megkönnyíti a gyerek számára a megcélzott csoportba való bejutást, másrészt pedig az új csoportba való bejutás után elõsegíti az új csoporthoz való alkalmazkodást, az új pozícióban való "megkapaszkodást" is, hiszen az újonnan érkezõ így legalább egy területen már többé-kevésbé hasonlóvá vált új társadalmi csoportjához (Merton 1980: 544545). Ha pedig ez így van, akkor az itt vizsgált probléma úgy is megfogalmazható, hogy vajon az elõzetes szocializációnak ez a formája mennyiben képes betölteni egyes számú funkcióját, a vonatkoztatási csoportba való bekerülés elõsegítését.5
Kulturális reprodukció és kulturális mobilitás Magyarországon
Hazai kutatási eredmények csak a kulturális reprodukció mûködésével kapcsolatban állnak rendelkezésre. Ezeket dióhéjban az alábbiakban foglalhatjuk össze.
A témában végzett vizsgálatok kivétel nélkül találtak kisebb vagy nagyobb mértékû kulturálistõkehatást az iskolai végzettség, illetve a foglalkozási pozíció megszerzésében (lásd például Ganzeboom 1986; Róbert 1986; Kolosi 1984; Mateju 1990; Ganzeboom et al. 1990; Róbert 1991; Blaskó 1998). Az eredmények azt bizonyítják, hogy az egyenlõsítõ társadalompolitika ellenére a származás és a társadalmi státusz közötti kapcsolat a szocialista Magyarországon sem tûnt el teljesen, és ennek oka elsõsorban abban keresendõ, hogy az iskola itt is kiemelt elõnyökhöz juttatta magas kulturális tõkével rendelkezõ diákjait. Az anyagi tõke hatását a kutatások általában jóval kisebbnek találták, mint a kulturális erõforrások a szülõk iskolai végzettségének, valamint kulturális aktivitásának súlyát.
Nem egyértelmûek azonban az eredmények abból a szempontból, hogy idõben hogyan alakult a kulturális erõforrások státuszmeghatározó szerepe. A két kutatásnak, amely ezt a kérdést (más-más módszerekkel) körüljárni igyekezett, eltérõek az eredményei. Róbert Péter (1991) a sztálinizmus idejére a mechanizmus periodikus felerõsödését találta. Eszerint tehát a materiális egyenlõtlenségek felszámolásának radikális politikája a kulturális hatások elõtérbe kerülését eredményezte volna. Ganzeboom és társai (1990) következtetései szerint viszont a kulturális reprodukció jelentõsége a 20. század elsõ fele óta folyamatosan mérséklõdött.
Azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy a státuszelérés folyamatában nem jelentéktelen szerepet betöltõ kulturális erõforrások Magyarországon az elit társadalmi pozíciók újratermelõdését segítették-e inkább, vagy pedig az alsóbb rétegek felemelkedésében játszottak szerepet, idevágó empirikus eredmények hiányában csak feltevéseket tudunk megfogalmazni.
Az 1980-as évek elején készített hazai rétegzõdésvizsgálatból tudjuk, hogy a társadalmi státuszinkonzisztencia mértéke a szocialista Magyarországon igen számottevõ volt (Kolosi 1984). Ugyanebbõl a kutatásból azonban az is kiderült, hogy a társadalmi réteghelyzet számos ismérve közül éppen a kulturális dimenzió mutatta a legerõsebb összefüggést az egyéb jellemzõkkel. A társadalmi státusz mérésére felhasznált nyolc dimenzió6 közül a kulturális életmód volt az, amelyik a társadalmi státusz többi szegmensével a legszorosabb kapcsolatot mutatta (Kolosi 1984). Róbert Péter ugyanennek az adatfelvételnek a segítségével a kérdezettek szüleinek társadalmi státuszát írta le sokdimenziós jelenségként (Róbert 1986). Azt találta, hogy a kulturális tényezõk már ebben az idõben amikor tehát az 1981-ben megkérdezettek gyerekek voltak a társadalmi egyenlõtlenségek (munkamegosztási, anyagi és települési egyenlõtlenségek) legjobb kifejezõi voltak.7 Utasi Ágnes életstílusuk jegyei alapján különített el egymástól társadalmi csoportokat, és az általa számba vett kilenc fogyasztási terület8 közül a lakáskomfort mellett szintén a kulturális fogyasztás bizonyult a legerõsebb differenciáló tényezõnek (Utasi 1984). Ezek az eredmények, melyek tehát a kulturális tényezõknek a többi státuszjellemzõvel való (viszonylag) nagyfokú konzisztenciájára utalnak, azt valószínûsítik, hogy a kulturális erõforrásoknak csak mérsékelt lehetett a szerepe az alsóbb társadalmi csoportok tagjainak felfelé mobilizálódásában, vagy legalábbis csak viszonylag szûk csoportok számára biztosított a kulturális tõke elmozdulási lehetõséget. Ugyanakkor a társadalmi differenciálódás anyagi jelzéseinek jövedelem, vagyon, lakáshelyzet visszaszorítása mellett a kulturális kiválóság jelzése a felsõbb osztályok státuszmegõrzésre szolgáló eszközrendszerében vélhetõen fokozott szerephez jutott.
Ezekkel szemben feltételezhetõ, hogy Magyarországon is meghatározó maradt a felsõ osztályok elõnye a kulturális erõforrások mellett más, nehezebben mérhetõ javak mindenekelõtt a társadalmi tõke különbözõ formáinak tekintetében is. Erre vonatkozóan elsõsorban Angelusz és Tardos vizsgálatai szolgálnak lényeges adalékokkal (Angelusz és Tardos 1991). 1986-ban készült vizsgálatukban a szerzõk szoros pozitív összefüggéseket találtak a kapcsolati erõforrások mennyisége és a társadalmi helyzet egyéb jellemzõi között. Eredményeik szerint a magasan iskolázott csoportok tagjai nem csupán több kapcsolattal rendelkeznek a kevésbé iskolázottaknál, de a kapcsolatok jellemzõen homofil jellegébõl adódóan ismerõseik is jellemzõen a magas státuszú csoportokból kerülnek ki. Elsõsorban gyenge kötéseik terén jellemzi õket nagy kapcsolatgazdagság, vagyis éppen olyan összeköttetésekkel vannak kiemelkedõ mértékben ellátva, melyek nem annyira érzelmi, mint inkább funkcionális (információszerzési, patrónusi, "instrumentális") jelentõséggel bírnak. (Lin 1997) Ezek alapján nem zárhatjuk ki azt sem, hogy Hollandiához hasonlóan nálunk sem maradt elsõdleges a kulturális tõkefajták súlya az elõnyök átörökítésében, illetve, hogy az iskolázott szülõknek az iskola világához fûzõdõ szorosabb kapcsolata egyéb kulturális erõfeszítések nélkül is segíthette a gyerekek megfelelõ pályára helyezését.
A következõkben regressziós modellekkel vizsgálom meg, hogy mobilitási vagy reprodukciós folyamatok képezik-e a kulturális hatások nagyobb részét.
Adatok, mérések, modellépítés
Elemzésemhez a TÁRKI 1992-es mobilitás adatfelvételét használtam. Az eredetileg 2998 megkérdezett adatait tartalmazó mintából a 24. életévüket betöltött, de legfeljebb 65 éves kérdezetteket választottam ki. Számuk 2095.
A modell függõ változója a kérdezett által elvégzett iskolai osztályok számával mért iskolai végzettség volt. A származás ismérvei közül az apa foglalkozási presztízsét, valamint a szülõk iskolai végzettségét vettem figyelembe, valamint egy-egy változót készítettem az anyagi és a kulturális tõke mérésére. A "reprodukció vagy mobilitás?" kérdés vizsgálatához De Graafékhoz hasonlóan én is a szülõk iskolai végzettségének és a tõkemennyiségek mérõszámának interakcióit használtam.
De Graaf és társai az elvégzett iskolai osztályok számához hasonló, kvázi-folytonos változót alakítottak ki a legmagasabb befejezett iskolai végzettség mutatójából, majd ezt az értéket szorozták a kulturális (és az anyagi) tõke folytonos változójával. Ezzel a megoldással implicite feltételezték, hogy a tõkehatások az iskolai végzettség növekedésével lineárisan változnak: vagy folyamatosan csökkennek, ahogyan azt a kulturális mobilitás modellje alapján várhatjuk, vagy pedig folytonosan növekednek, ahogyan azt a kulturális reprodukció szerint valószínûsíthetjük. Tõlük eltérõen én a szülõk iskolai végzettségét nem folytonos változóként kezeltem, hanem kategóriákat képezve, minden kategóriát dummy változóként szorozva a tõkemennyiséggel. Elsõsorban az egyik vagy másik elmélet mellett szóló érvek ellentmondásai és bizonytalanságai miatt ugyanis lényegesnek tartottam kimutatni azt, hogy hogyan változik a kulturális tõke hatása a szülõk iskolai végzettségének egyes, egymástól jól elkülöníthetõ szintjein.
A szülõk iskolai végzettségét az iskolázottabb szülõ végzettségével mértem, a következõ kategóriák szerint: (1) befejezetlen nyolc általános; (2) nyolc általános; (3) szakmunkásképzõ; (4) szakközépiskola vagy gimnázium; (5) fõiskola vagy egyetem. A szülõk "közös" iskolai végzettségének meghatározásánál az iskolázottabb szülõ végzettségét vettem figyelembe. Vélhetõleg nem hibázunk túlságosan sokat akkor, ha feltételezzük, hogy a gyerekek iskoláztatásának meghatározásában a magasabban iskolázott szülõ szerepe a domináns.9 Azokban az esetekben, ahol az egyik szülõ iskolázottságáról nem volt adatom, a másik szülõ végzettségével számoltam. Teljes adathiány miatt a minta 1,2 százalékát kellett kihagynom az elemzésbõl.
Nagy valószínûséggel veszteséget jelent az, hogy kellõen magas elemszámok hiányában az elemzés során nem volt mód a fõiskolát és az egyetemet végzett szülõk elkülönítésére. A két csoport között számottevõek az eltérések ugyanis mind a felhalmozott kulturális tõke mennyiségét tekintve, mind pedig gyermekeik továbbtanulási mintáiban. A kulturális tõke mennyiségében való eltérések az itt használt mintán is szignifikánsan megmutatkoznak: az alkalmazott mutató10 átlagos értéke 1,94 az egyetemet végzett szülõk esetén, míg csupán 1,60 a fõiskolát végzettek csoportjában. Azt pedig, hogy a két csoport erõsen eltér egymástól gyermekeik továbbtanulásának esélyét tekintve, számos korábbi vizsgálatból, így például Andor és Liskó tanulmányából (2000) vagy Róbert Péter egyetemi továbbtanulási esélyeket elemzõ írásából is tudjuk (2000). Utóbbiból nem csak az derül ki, hogy az egyetemet végzett szülõk gyermekei nagyobb valószínûséggel tanulnak tovább felsõfokon, mint a fõiskolát végzettek fiai és lányai, hanem az is, hogy ez a különbség igen nagy arányban tovább is öröklõdik. Láthatjuk ugyanis, hogy egyetemet végzett szülõk gyermekei sokkal nagyobb valószínûséggel mennek egyetemre, mint fõiskolára, míg a fõiskolát végzett apák és anyák gyermekeinél ez nincsen így.
Az apa foglalkozásának presztízsét a Kulcsár Rózsa-féle presztízspontszámokkal becsültem. A kérdés arra az idõpontra vonatkozott, amikor a kérdezett 14 éves volt. A hiányzó esetek aránya 5,9 százalék. Az anya foglalkozása a nagyszámú háztartásbeli anya miatt nem került be a modellbe.
Az anyagi tõke mérõszámában a következõ tulajdonságok meglétét vettem figyelembe. A kérdezett 14 éves korában a lakásban (1) mindenki szobában aludt; (2) volt villany; (3) fürdõszoba; (4) villany-, gáz- vagy központi fûtés; (5) hûtõszekrény; (6) mosógép; (7) a háztartásban volt személyautó; (8) egy családtagra több mint 8 m2 lakóterület jutott; (9) hetente legalább egyszer ettek sajtot; (10) sosem ettek üres fõzeléket, és (11) nem fordult elõ, hogy pénzhiány miatt rosszat vagy keveset ettek. Hogy a vizsgált idõszak alatt végbement általános életszínvonal-emelkedés hatását minél jobban kiszûrjem, nyolc kohorszra külön-külön számítottam ki és összegeztem az egyes változók z-score értékét, majd minden kérdezetthez a saját kohorszában számított pontértéket rendeltem hozzá. A válaszhiányok aránya egyik változó esetében sem haladta meg az 1-2 százalékot ezeket a hiányokat az adott kohorszban jellemzõbb értékkel pótoltam. A kohorszonként számított z-score-ok összegét végül szintén normáltam, és az így kapott 0 átlagú, 1 szórású változót tekintettem a szülõi háttér "anyagi tõke" ismérvének.
A kulturális tõke mutató létrehozásánál módszertanilag az anyagi tõkénél elmondottakkal megegyezõen jártam el: az elemi változók z-score-ját kohorszonként kiszámoltam és összegeztem, majd az összegnek szintén kiszámítottam a normál értékét. A hiánypótlás szintén az adott kohorszban jellemzõ kategória, illetve átlag behelyettesítésével történt. A kulturális tõke operacionalizálására felhasznált változók a következõk: (1) a szülõk könyveinek a száma; (2) volt-e a kérdezett szüleinek komolyzenei hanglemeze; (3) lexikonja; (4) mûvészeti albuma; (5) idegen nyelvû könyve; (6) az apa olvasott szépirodalmat; (7) az anya olvasott szépirodalmat; (8) a szülõk legalább alkalmanként jártak színházba; (9) múzeumba; (10) komolyzenei koncertre. A kérdezett gyerekkorában legalább alkalmanként (11) olvasott szépirodalmat; (12) volt színházban; (13) múzeumban; (14) komolyzenei koncerten; (15) tanult idegen nyelvet iskolán kívül is, valamint (16) a gyerek saját könyveinek a száma. A mutatók láthatóan a szóba jöhetõ változók igen széles körét fedik le, mind a tevékenységek jellegét (eljáró/nem eljáró tevékenység), mind pedig a tevékenység végrehajtóját tekintve (a szülõ vagy a gyerek aktivitása).11
A szülõk iskolai végzettsége a gyerek által örökölt mindkét itt vizsgált erõforrástípus mennyiségét erõsen meghatározza, bár az összefüggések (természetesen) közel sem determinisztikusak.12 (1. táblázat.) Látható az is, hogy az iskolai végzettség a szülõk és gyermekük kulturális aktivitásával mért kulturális tõkekészletet jobban meghatározza, mint az anyagi viszonyokat. (Eta-négyzet = 0,349 illetve 0,220.) Ez a különbség csak részben adódik az iskolázottsági szint és a kulturális szokások "természetes" kapcsolatából. Jelentõs szerepet játszik ebben a kulturális viszonyoknak a társadalmi státusz jegyeivel való (fentebb részletezett) általános konzisztenciája is. Erre utal, hogy a társadalmi háttér egyéb jegyei például az apa foglalkozása szintén jobban magyarázzák a család kulturális tõkekészletének nagyságát, mint materiális viszonyaikat.
A szülõk iskolázottsága szerint létrehozott, egymás után következõ rétegek között páronként csaknem minden esetben 0,0001-es szinten szignifikáns különbség van mind a kulturális, mind pedig az anyagi erõforrások tekintetében.13 Ami a kulturális különbségeket illeti: a legnagyobb eltéréseket a magasabban iskolázott csoportok köreiben találjuk. A nyolc általános alatti végzettség, a nyolc általános iskolai osztály elvégzése, illetve a szakmunkásiskola egymástól szignifikánsan, ám viszonylag kis mértékben különbözõ kulturális erõfeszítésekhez vezet. Ezzel szemben igen jelentõs kulturális többletet jelent a szakmunkás végzettségû szülõk helyett érettségizettek családjába, vagy érettségizettek helyett diplomások családjába születni.
1. táblázat
Kulturális és anyagi erõforrások a szülõk iskolai végzettségének függvényében
A szülõk iskolai |
Arány |
N |
Kulturális tõke-készlet átlaga |
Anyagi tõkekészlet átlaga |
kevesebb |
44,1 |
912 |
0,4647 | 0,4225 |
17,6 |
364 |
0,09851 | 0,0452 | |
22,0 |
455 |
0,1563 | 0,2555 | |
8,9 |
184 |
0,8571 | 0,7754 | |
7,5 |
155 |
1,5583 | 0,9837 | |
100 |
2070 |
0,0051 | 0,0046 | |
Varianciaanalízis | ||||
F-statisztika |
276,976 | 145,432 | ||
Szignifikanciaszint |
0,000 | 0,000 | ||
Eta-négyzet |
0,349 | 0,220 |
Alsó |
Középsõ |
Felsõ |
Pearson-korreláció |
|
Szülõk iskolai végzettsége |
Kulturális tõke |
|||
Kevesebb, mint nyolc általános |
8,32 |
9,67 |
11,72 |
0,329*** |
Nyolc általános |
10,29 |
11,50 |
12,55 |
0,358*** |
Szakmunkásképzõ |
10,33 |
10,85 |
12,80 |
0,367*** |
Érettségi |
11,83 |
12,05 |
13,63 |
0,258*** |
Felsõfokú |
|
11,31 |
14,78 |
0,292*** |
Anyagi tõke |
||||
Kevesebb, mint nyolc általános |
8,64 |
9,56 |
10,54 |
0,262*** |
Nyolc általános |
10,48 |
11,73 |
12,13 |
0,294*** |
Szakmunkásképzõ |
10,87 |
10,96 |
12,39 |
0,247*** |
Érettségi |
12,39 |
12,41 |
13,49 |
0,158* |
Felsõfokú |
11,00 |
14,14 |
14,78 |
0,268** |
I. |
II. |
III. |
||||
b |
Béta |
b |
Béta |
b |
Béta |
|
Konstans | 10,20 | 9,48 | 9,73 | |||
Nem (1 = nõ) |
|
|
|
|
|
|
Születési kohorszok | ||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0,43 | 0,04 | 0,43 | 0,04 | 0,43 | 0,04 | |
1,39 | 0,13*** | 1,50 | 0,14*** | 1,54 | 0,14*** | |
1,97 | 0,18*** | 2,33 | 0,22*** | 2,49 | 0,23*** | |
2,47 | 0,25*** | 3,03 | 0,30*** | 3,18 | 0,32*** | |
1,88 | 0,20*** | 2,43 | 0,26*** | 2,59 | 0,28*** | |
1,84 | 0,18*** | 2,61 | 0,26*** | 2,72 | 0,27*** | |
1,17 | 0,11*** | 2,15 | 0,21*** | 2,27 | 0,22*** | |
Apa foglalkozási presztízse | 0,09 | 0,13*** | 0,02 | 0,04 | 0,02 | 0,03 |
Szülõk iskolázottsága | ||||||
Nyolc általánosnál kevesebb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nyolc általános | 1,59 | 0,18*** | 0,73 | 0,08*** | 0,31 | 0,03 |
Szakmunkásképzõ | 1,76 | 0,22*** | 0,70 | 0,09*** | 0,37 | 0,05 |
Érettségi | 2,93 | 0,25*** | 0,90 | 0,08** | 1,20 | 0,10*** |
Diploma | 3,77 | 0,29*** | 1,26 | 0,10*** | 1,44 | 0,11*** |
Kulturális tõke | 1,14 | 0,34*** | 1,82 | 0,53*** | ||
Anyagi tõke | 0,48 | 0,14*** | 0,60 | 0,18*** | ||
a kulturális tõkével |
||||||
tõke) |
0 | 0 | ||||
tõke) |
0,78 |
|
||||
képzõ) * (kult. tõke) |
-0,47 | 0,06 | ||||
tõke) |
1,23 |
|
||||
tõke) |
1,10 | 0,16*** | ||||
alatt) * (anyagi tõke) |
0 | 0 | ||||
általános) * (anyagi tõke) |
0,06 | 0,01 | ||||
képzõ) * (anyagi tõke) |
0,49 | 0,06* | ||||
tõke) |
0,43 | 0,04 | ||||
tõke) |
0,03 | 0,00 | ||||
Korrigált R2, % | 29,7 | 40,5 | 41,7 |
N |
Születési év |
A kérdezett |
Nyolc általánosnál alacsonyabb végzettségû szülõk aránya, % |
|
1. kohorsz |
719 |
19271941 |
19411955 |
69,9 |
2. kohorsz |
524 |
19421951 |
19561965 |
43,4 |
3. kohorsz |
852 |
19521967 |
19661981 |
22,7 |
Szül.: 19271941 |
Szül.: 19421951 |
Szül.: 19521967 |
||||
b |
Béta |
b |
Béta |
b |
Béta |
|
Konstans | 10,11 | 11,81 | 12,23 | |||
Nem (1 = nõ) | 1,59 |
|
0,78 |
|
0,34 | 0,06* |
Születési kohorszok | ||||||
0 | 0 | | | | | |
0,40 | 0,06 | | | | | |
1,54 | 0,21* | | | | | |
| | 0 | 0 | - | | |
| | 0,69 | 0,10* | | | |
| | | | 0 | 0 | |
| | | | 0,14 | 0,02 | |
| | | | 0,32 | -0,05 | |
Apa foglalkozási presztízse | 0,02 | 0,03 | 0,00 | 0,00 | 0,03 | 0,07 |
Szülõk iskolázottsága | ||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0,53 | 0,04 | 0,51 | 0,06 | 0,21 | 0,03 | |
0,56 | 0,06 | 0,43 | 0,05 | 0,28 | 0,04 | |
2,46 | 0,12* | 0,33 | 0,03 | 1,21 | 0,14* | |
0,71 | 0,04 | 2,69 | 0,22* | 0,55 | 0,06 | |
Kulturális tõke | 1,89 | 0,55*** | 2,05 | 0,60*** | 1,34 | 0,46*** |
Anyagi tõke | 0,56 | 0,16* | 0,67 | 0,20* | 0,75 | 0,26*** |
alatt) * (kult. tõke) |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
általános) * (kult. tõke) |
0,49 | 0,06 | 1,30 | 0,13* | 0,48 | 0,07 |
képzõ) * (kult. tõke) |
0,44 | 0,06 | 0,24 | 0,03 | 0,29 | 0,04 |
tõke) |
1,97 | 0,17* | 1,18 | 0,15 | 0,76 | 0,11 |
tõke) |
1,38 | 0,17* | 1,79 | 0,26* | 0,26 | 0,05 |
tõkével |
||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
általános) * (anyagi tõke) |
0,42 | 0,03 | 0,06 | 0,01 | 0,18 | 0,03 |
képzõ) * (anyagi tõke) |
0,64 | 0,08 | 0,82 | 0,10 | 0,46 | 0,07 |
-0,46 | -0,05 | -0,02 | 0,00 | -0,55 | -0,06 | |
0,12 | 0,01 | -0,06 | -0,01 | 0,17 | 0,02 | |
Korrigált R2, % | 33,9 | 35,8 | 37,5 |
Szülõk iskolai végzettsége |
1. kohorsz |
2. kohorsz |
3. kohorsz |
Kevesebb, mint nyolc általános | 0,41*** | 0,41*** |
0,41*** |
Nyolc általános | 0,56*** | 0,27** |
0,36*** |
Szakmunkásképzõ | 0,45*** | 0,47*** |
0,36*** |
Érettségi | 0,05 | 0,38** |
0,31*** |
Felsõfokú | 0,41 | 0,22 |
0,41*** |
Érettségizettek és felsõfokú végzettségûek együtt | 0,26 | 0,35** |
0,41*** |