Szociológiai Szemle 2002/3. 183–193.
Csizmadia Zoltán
ROBERT D. PUTNAM: BOWLING ALONE.
THE COLLAPSE AND REVIVAL OF AMERICAN COMMUNITY

(New York: Simon&Schuster, 2000)


A társadalomtudományi szakirodalomban a hetvenes évek közepétõl kezdõdõen komoly szerepet kap a társadalmi tõke fogalma. A téma Mark Granovetter (1988), Pierre Bourdieu (1997) és James S. Coleman (1996, 1998) munkái révén vált egyre népszerûbb tudományos vizsgálati kategóriává. Robert D. Putnam a Harvard Egyetem professzora, az olasz és az amerikai civil társadalommal kapcsolatos munkáival (1993a, 1993b, 1995a) eszmecserére, és konceptuális álláspontjuk újragondolására, vagy megerõsítésére ösztönözte a témában érintett szereplõket. Putnam a kilencvenes évektõl kezdõdõen az egyik legfontosabb szereplõjévé vált a társadalmi tõke fogalma és mérhetõsége körül kialakult szakmai vitáknak. A bemutatásra kerülõ monográfia a Journal of Democracy hasábjain megjelent (1995b), az amerikai közösségek válságával és a csökkenõ társadalmi tõke kérdésével foglakozó vitaindító gondolatokon alapul.

Putnam problémafelvetésének az alapgondolata úgy fogalmazható meg, hogy az amerikai társadalom közösségi alapú társulási készségében nagyon radikális, és egy bizonyos pontig szinte láthatatlan eróziós folyamatok indultak be a 20. század utolsó néhány évtizedében. A bomlás jelei a közösségi alapú civil társadalom szinte mindegyik szférájában az ötvenes és a hatvanas évek "aranykorszaka" után jelentek meg, annak ellenére, hogy a civil társadalom jövõje a prosperitás szempontjából nem rendelkezett fényesebb kilátásokkal a korábbi korszakokban. Persze tisztában van a szerzõ azzal a ténnyel, hogy az amerikai civil társadalom története több évszázada egy erõsödõ, majd legyengülõ játéktérben formálódik folyamatosan. A közösségi élet, a civil részvételi hajlandóság egy állandó megerõsödési és legyengülési folyamat két szélsõ pólusa között ingadozik, de az utóbbi három évtized folyamatai arra utalnak, hogy az amerikai társadalom darabokra szakadt. Mi történt az amerikai társadalom közösségi társas hajlamával, civil részvételi aktivitásával az utóbbi három évtizedben? A folyamat mögött húzódó változó társadalmi karaktereket a társadalmi tõke terminus használatával írja le, és megpróbálja "felboncolni" a negatív tendenciák háttérelemeit is.

A válaszkeresési folyamat összetettségét jól érzékelteti a könyv világos szerkezete, logikai stabilitása. Öt nagyobb részre tagolódik a huszonnégy fejezetbõl álló munka. A bevezetõ rész a társadalmi változások alapvetõ jellemzõit taglalja és felvázolja a társadalmi tõke putnami koncepcióját. A magyarázatkeresés elsõ lépése az alapvetõ tények és trendek bemutatása, majd a ránk zúduló adathalmaz súlya alatt végre elõkerülnek a miért kérdésre adható válaszok is. A könyv utolsó két fejezete az empirikusan megalapozott feltáró munka következtetéseire építve a lehetséges megoldási alternatívákat tárgyalja, s egy szakácskönyvhöz hasonlóan megadja a problémakezelés receptjeit, bár az összetételi és a sorrendi kérdéseket óvatos nagyvonalúsággal kezeli. A könyv végsõ konklúziója röviden úgy foglalható össze, hogy ha sikeres és fejlõdõ társadalomban szeretnénk élni, akkor szükségszerûen újra kapcsolatba kell lépnünk egymással, újra kell gondolni az individualizmus és a kollektivizmus kategóriáit, és át kell értékelni a társulási hajlamról, a voluntarizmusról és a bizalomról alkotott képünket (ez megítélésünk szerint persze nem csak az Egyesült Államokra vonatkozik).


A társadalmi tõke putnami koncepciója

A társadalmi tõke fogalmának problematikájával foglakozó tanulmányok (Adler–Woo Kwon 1999; Baker 2000; Lin 2001; Portes 1998; Woolcock 1998) "rendezési terveiben" sok elem gyökeresen eltér egymástól, de abban szinte mindegyik megközelítés egyetért, hogy milyen fogalmi irányvonaléhoz sorolja Putnam koncepcióját. Az általa végigvezetett interpretációs séma normatív alapú, a fõ témasík a társadalmi integráció, a kölcsönös kötelezettségek és elvárások, a bizalom és a civil részvétel kapcsán domborodik ki. Az elemzés ebben a sémában csoportszinten mozog, a társadalmi tõke a bizalommal, a kölcsönös támogatással azonos, mely egyben alappillére is a kooperatív társadalmi cselekvésnek. A vizsgálati célközeg pedig valamilyen közösségi formáció. A longitudinális adatokra épülõ felmérés egy adott országra, vagy esetleg több bizonyos karakterében eltérõ nemzetre terjedhet ki.

Az általános társadalmi tõkeelmélet alapelve az, hogy a társadalmi hálózatok értéket jelentenek, a hálózatokká szervezõdõ társadalmi kapcsolatok behatárolják az egyének és a csoportok produktivitási mozgási pályáját. A könyvben "civil erényként" megfogalmazott társadalmi tõke utal az egyének közötti relációkra, a kapcsolatokból felépülõ hálózatokra, és a hálózatokat mûködtetõ generalizált és specializált reciprocitási elvekre is. A társadalmi szervezõdés azon jellemzõinek az összességeként írható le a társadalmi tõke, amelyek biztosítják a koordinációt és a kooperációt a kölcsönös haszonszerzés érdekében. Ilyen jellemzõk lehetnek a hálózatok, a normák és a társadalmi bizalom. Megítélése szerint a társadalmi tõke abban az esetben a leghatékonyabb, ha a kölcsönös társadalmi kötelékek sûrû hálózatába ágyazódik. A szerzõ a könyv alapját képezõ témakör fogalmi letisztázásakor felhívja a figyelmet a társadalmi tõke kétarcúságára. A "magán jószág"-ként definiált irányvonal az egyéni aspektusokra helyezi a hangsúlyt. Ebben a formában a társadalmi tõke az egyéni érdekek által vezérelt kapcsolatépítés eredménye. A "közjószág" jellege abból adódik, hogy ugyan nem a közösségek alakítanak ki társadalmi kapcsolatokat (nem õk fizetik meg a költségeit), de ennek ellenére részesednek a hálózati mechanizmusok pozitív és negatív következményeibõl. A putnami társadalmi tõke koncepció kulcseleme tehát egyrészt az általános reciprocitás elve, másrészt az ezen alapuló bizalom, amely "megolajozza" a társadalmi élet szinte minden területét, lehetõvé téve a kölcsönös elõnyök érdekében létrejövõ társadalmi kooperációt.

Putnam a pozitívumok mellett nem feledkezik meg a társadalmi tõke árnyoldaláról sem, mivel az a többi tõkeformához hasonlóan antiszociális célok megvalósításához is hozzájárulhat. A témával kapcsolatos alapvetõ probléma pontosan a pozitív és a negatív külsõ társadalmi hatások (externalities) nyugtalanító kettõsségén alapul: hogyan lehet a társadalmi tõke pozitív külsõ hatásait (kölcsönös támogatás, együttmûködés, bizalom, kollektív intézményi/szervezeti alapú hatékonyság) úgy maximalizálni, hogy a negatív hatásokat (szektarianizmus, etnocentrizmus, korrupció, szervezett bûnözés, társadalmi kirekesztés) a lehetõ legminimálisabbra csökkentsük? A könyv erre a kérdésre komolyan meg sem próbál válaszolni, éppen elég fejtörést jelent a szerzõnek az, hogy miként lehet a közösségi alapú szerepvállalási hajlandóságot, a társulási készséget makrotársadalmi szinten újraéleszteni.


Trendek és mérõszámok

Putnam kutatási alapproblémájának alátámasztására lenyûgözõ mennyiségû és meglepõen sokrétû adatot gyûjtött össze (a szerzõ honlapján /www.bowlingalone.com/ elérhetõek a felhasznált empirikus források lelõhelyei). Vizsgálati módszerének lényegét röviden három alapelv köré csoportosítja: 1) nem nyújthat tudományos értelemben megbízható információt az az adat, amelyet legalább két egymástól független forrás nem erõsít meg; 2) a tények és bizonyítékok lehetõ legszélesebb körét kell áttekinteni minden egyes kérdéskör esetén, alapvetõen soha sem lehet megelégedni egyetlen csinos és passzentos mutatóval; 3) a társadalmi tõke és a civil részvételi hajlandóság trendváltozóinak az áttekintése során – a komplex társadalmi keretekbõl következõen – a lehetõ legszélesebb körû empirikus tények ütköztetésére van szükség.

Putnam céljaihoz a statisztikai mérés két módszerét használja. Az elsõ azoknak az információknak a vizsgálata, amelyek a csoportokra és a csoporttagságra, valamint a társadalmi és politikai részvétel mutatóira vonatkoznak (szervezeti és intézményi adattárak, tagnyilvántartások, stb.), a másik metódust pedig a longitudinális kérdõíves adatfelvételi módszerek jelentik (General Social Survey, National Election Studies, Ropert Social and Political Trends, DDB Netham Life Style Surveys).

A társulási hajlam eróziós folyamatainak empirikus "bizonyítékait" hét dimenzióban vonultatja fel. A részvételi hajlandóságot a politika, a társadalmi szervezõdések és a vallási aktivitás kapcsán ismerteti, áttekinti a munkahelyi kapcsolatok változási tendenciáit, az informális – fõként családi, baráti és szomszédi – kötelékek sajátosságait. Két fejezetben tárgyalja az altruizmus, a voluntarizmus, a filantrópia társadalmi megnyilvánulásának nyomait, valamint kitér a reciprocitás, a becsületesség és a bizalom (a társadalmi tõke alapvetõ elemei) alakváltozásaira is.

1. táblázat
A társadalmi tõke és a civil társulási hajlandóság trendváltozói

A társadalmi tõke mutatói
Politikai részvételi hajlandóság, politikai érdeklõdés
A szavazók %-os aránya az elnökválasztásokon
Valamilyen tisztség betöltése szervezetben, klubban
Részvétel a közösségi gyûléseken, rendezvényeken
Levélírás a politikai szereplõknek (országos és helyi)
Levelet ír újságok, magazinok szerkesztõségébe
Politikai pártban szerepvállalás
Tagság helyi szervezeti bizottságban
Részvétel politikai tüntetésen, felvonuláson
Petíció gyûjtése, vagy aláírása
Indult politikai tisztség betöltésért
Civil szerepvállalás
Non-profit szervezetek száma (1000 fõre)
Az egy szervezetre jutó tagok száma
Hivatalos tisztség vagy bizottsági tagság civil szervezetben
Tényleges tagságon alapuló szervezetek száma
A részvételi tagsággal rendelkezõ tagok száma egy szervezeten belül
Az egy szervezetre jutó éves összejövetelek gyakorisága
Vallási alapokon nyugvó szerepvállalás
Egyházközösségi tagság (100 fõbõl)Templomba járási gyakoriság (hetente)
Munkahelyi kapcsolatok
A foglalkoztatottak szakszervezeti tagsága (%)
A foglakozási alapú szakmai szervezetek tagjainak a száma (relatív aránya)
Közösségi érzés foka a munkatársak között
A foglakozási alapú szakmai szervezetek száma
A munkaközösséghez kötõdõ baráti kapcsolatok aránya az összes baráti kapcsolathoz képest
A kölcsönös segítségnyújtás valószínûsége
Informális társadalmi kapcsolatok (a felsorolt társadalmi aktivitások gyakorisága)
Vacsora étteremben, közös családi vacsora
Közös baráti TV nézés, kártyaparti
Pletykálkodás a szomszéddal
Moziba, színházba járás
Sportrendezvények, csapatszintû sportolás
Barát meglátogatása, vagy a barát látogatása
Közös reggeli kocogás
Közös iszogatás munka után
Szórakozóhelyek, koncertek látogatása
Tagság olvasói körben, vitaklubban
Altruizmus, önkéntesség, filantrópia
Önkéntes munka vállalása (évente)
Adakozás, segélyezés
Véradási hajlandóság és gyakoriság
Önként, juttatás nélküli segítség barátnak, ismerõsnek vagy akár idegennek
Reciprocitás és bizalom
A legtöbb ember becsületes (igen válaszok %-a)
Részvételi hajlandóság kérdõíves lekérdezésekben
A jog és a közbiztonság területén dolgozó személyek aránya 1000 foglalkoztatottra bontva
A legtöbb ember erkölcsös (igen válaszok %-a)
A közlekedési szabályok betartása
Forrás: Putnam (2000). Saját válogatás és szerkesztés.

Putnam adatai arról tanúskodnak, hogy az amerikai társadalom szervezeti és egyéni alapú társulási készségének a mutatói minden egyes vizsgálati dimenzióban radikális csökkenésnek indultak a hatvanas évek végétõl, a hetvenes évek elejétõl kezdõdõen (a negatív trendek százalékos értékei bizonyos esetekben csak tíz–tizenöt, míg máskor akár ötven–hatvan százalékos relatív csökkenésekre utalnak). Azóta folyamatosan csökken a választói részvétel, háttérbe szorul a szervezeti tagság, a politikai szerepvállalás (például egy pártban), egyre több állampolgár határolódik el az aktív egyéni vagy csoportos véleménynyilvánítástól (levél, petíció, tüntetés). Ezzel párhuzamosan a civil szektor intézményi és tagsági arculata is radikális változásokon ment keresztül. Háttérbe szorultak a tényleges tagsággal rendelkezõ szervezõdések, leredukálódott a rendszeres összejöveteleket biztosító szervezeti tagság súlya a civil szektor intézményi szereplõi körében, és ezzel párhuzamosan felértékelõdött a postai úton szervezett tagsági procedúrák alkalmazása a támogatói tábor bõvítésének marketingpalettáján. A vallási közösségek korábbi társadalmi súlya (a vallás és az egyházi közösség az amerikai közösségi élet egyik alappillére, mint a civil értékek és normák, illetve a társadalmi szerepvállaláshoz nélkülözhetetlen képességek és ismeretek inkubátora), és a felekezeti hovatartozáson túlmutató vallási gyakorlatok (például a templomba járás) szerepe is módosult a kilencvenes évek közepére. A három eltérõ szervezõdési forma esetén megfigyelhetõ párhuzamos hanyatlási jelenségek szorosan összefüggenek a pontosan a hatvanas és a hetvenes évek fordulóján kezdõdõ generációs váltással. Közös háttértényezõkre utal az a tendencia is, mely szerint minél intenzívebb részvételi hajlandóságot igényel egy adott közösségi alapú szervezõdés (akár a politikai, akár civil vagy a vallás területén vizsgálódunk), annál komolyabb veszteségeket szenvedett a tagjai sorában az elmúlt évtizedek mindent átható változásai következtében.

Ellentmondóak a munkahelyi közösségi szerepvállalásnak (a különbözõ típusú társadalmi kötelékek jelentõs része a munkahelyi környezetben alakul ki) és a munkaerõpiaci részvételhez kötõdõ szervezeti formákban való tagsági alapú részvételnek a trendjei is (Putnam értelmezésében a munkához kapcsolódó szervezeti formák, mint például a szakszervezetek, a különbözõ üzleti és szakmai alapon szervezõdõ társulások, a civil közösségi élet legtradicionálisabb formái közé sorolhatóak az Egyesült Államokban). A munkával kapcsolatos szervezeti, részvételi trendek nem árulkodnak egyértelmû bomlási folyamatokról, de felhívják a figyelmet arra, hogy a munkahelyi és a közösségi, társadalmi élettér fokozottabb integrációjára lenne szükség. A longitudinális életmódvizsgálatok adatai alapján Putnam azt a következtetést vonja le, hogy az informális társadalmi tevékenységek (informális szocializációs mechanizmusok) a hatvanas évek végétõl kezdõdõen, különbözõ ütemben ugyan, de komoly visszaeséseket mutatnak, ami többek között abban nyilvánul meg, hogy kevesebb idõ jut a vacsorai beszélgetésekre, a baráti kapcsolatok ápolására, a társadalmi interakciós közegeket is jelentõ szabadidõs tevékenységekre. Az informális közeg felhígulására utal az is, hogy fokozatosan fellazulnak a szomszédi-baráti kötelékek, mint az informális alapú társadalmi kapcsolatrendszerek egyik alappillére.

A válságtendenciák boncolgatása kiterjed az altruizmus és az önkéntesség társadalmi jelenségére is, mivel Putnam olvasatában a társadalmi tõke mérésének, és a közösségi élet "egészségességének" központi eleme a segítõkészség, az önkéntes, bizonyos esetekben önfeláldozó (legalább is a közösség érdekében) magatartás. Ezt erõsíti meg a részvételi hajlandóság, a civil aktivitás, és az altruista magatartás közti komoly korreláció is (pozitív összefüggés figyelhetõ meg a civil, fõként szervezeti, tagsági alapú és az informális csoport alapú társadalmi aktivitás szintje és az önzetlen segítõkészség, adakozási hajlandóság, jótékony magatartás között). A társadalom integráltságának gyengülésére, illetve a közösségi életforma eróziójára utal az egyre magasabb fokú passzivitás és közömbösség az imént említett trenddimenzióban.

A trendváltozók sorában kiemelt szerepe van a reciprocitásnak és a társadalmi bizalomnak is, mivel az általánosított (generalizált) reciprocitás (Én ezt megteszem érted/neked, most, anélkül, hogy bárminemû közvetlen viszonzást várnék érte cserébe, sõt anélkül hogy akár ismernélek, bízva abban, hogy a késõbbiekben te, vagy valaki más viszonozni fogja a szívességet.), illetve ezen mechanizmusok alapját képezõ bizalom és becsület a társadalmi tõke alappillére, és egyben a sikeres civil alapokra helyezett közösségi élet sarokköve. Az utóbbi három évtizedben elburjánzó bizalmatlanság, a becsületesség elõfeltételezésének a fokozott hiánya alapjaiban rengeti meg a reciprocív interakciós mechanizmusokat, és aláássa a közösségi szervezõdési keretek formális és informális szegmenseinek a hatékonyságát, sõt bizonyos esetekben akár a létjogosultságát is.

A lehangoló bomlási folymatok adatrengetegében végül felbukkannak az ellentendenciák is. A szerzõ értelmezésben a társadalmi kiscsoportok, illetve a nagy tömegmozgalmak, valamint az új tömegkommunikációs eszközök térhódításán alapuló virtuális közösségek burjánzása jelentõs ellenpontja lehet a korábban bemutatott eróziós trendeknek. Egyre nagyobb népszerûségnek örvendenek a privát, informális jellegû, fõként rendszeres (és tényleges) interakciókon alapuló csoportok (olvasói körök, támogató és önsegítõ csoportok), melyek amerikaiak millióinak az életét segítik emocionális és szociális értelemben egyaránt. A hatvanas években kezdõdött a nagy társadalmi mozgalmak korszaka is (polgárjogi mozgalom, diák mozgalom, békemozgalom, a homoszexuálisok törekvései, majd a ma is egyre nagyobb integráló erõt jelentõ környezetvédelmi és globalizáció ellenes mozgalmak), melyek megcáfolják a pervazív bomlási folyamatokról alkotott vélekedéseket. Az új tömegkommunikációs eszközök által nyújtott technikai lehetõségek kiaknázásán alapuló virtuális közösségek fokozatosan felváltják a hagyományosan, fizikai formában is megnyilvánuló közösségi formációk egyes típusait, új, jelenleg még kevésbé átlátható táptalaj jelentve a civil társulási hajlam számára.

Az utóbbi harminc év szervezeti-tagsági és a longitudinális empirikus kérdõíves adatfelvételek információinak áttekintése alapján Putnam megfogalmazza "ítéletét", mely a magyarázatkeresést vezérlõ problémákat is felvezeti. Az Egyesült Államokban az utóbbi két-három évtizedben a sûrû kötésû, multiplex, és jól begyakorolt kapcsolódási formákat felváltották a laza szövésû, én-orientált, specializált célokra alapozott egydimenziós viszonystruktúrák. A nagyléptékû, közös történeti múltra visszatekintõ, helyi kirendeltségekkel és összetett feladatkörökkel rendelkezõ "hagyományos" csoportosulások szerepét a rövid futamidejû, egy adott célra összpontosító szervezõdések, kiscsoportok vették át, amelyek úgy reflektálnak az amerikai társadalom egyre cseppfolyósabb életkereteire, hogy ugyanolyan könnyen elengedik a tagjaikat, mint amilyen könnyen befogadták. A hét vizsgálati dimenzióban elénk táruló negatív trendvonalak tömkelege arra a következtetésre ösztönöz, hogy a társadalmi tõke eróziós folyamatai az amerikai társadalom szinte minden szintjén és szegmensében megjelentek az utóbbi évtizedekben, és legfeljebb csak a dinamikájuk tér el egymástól, de az irányuk nem.


Lehetséges magyarázatok

Putnam áttekinti az amerikai közösségek összeomlásával kapcsolatos trendekre adható alternatív magyarázatok irányvonalait az egyes vizsgálati dimenziókban megjelent szakirodalmak alapján. A kauzális elemek öt nagyobb kérdéskör mentén csoportosíthatók: 1) a gazdasági változások (az üzlet, és az idõ társadalmi "nyomása"; az amerikai gazdaság szerkezeti változásai és az ebbõl következõ nehézségek; a nõk fokozott munkaerõpiaci szerepvállalása); 2) a család (a kétkeresõs családmodell elterjedése; a családi és a házastársi kötelékek meggyengülése, széttöredezése); 3) a térbeli mobilizáció és a szuburbanizáció; 4) a technológiai változások (az elektronikus forradalom, a televíziózás "uralma"); 5) a társadalmi és szociálpolitikai változások (a jóléti állam; a polgárjogi mozgalmak; a hatvanas évek nagy kiábrándulásai; a polgárjogi, kulturális és erkölcsi "forradalmak"). A putnami magyarázatkeresési alapelvek megrostálják a széles palettán mozgó alternatív magyarázó faktorokat. A feltételezett kauzális reláció magyarázó elemének – értelmezésében – miden esetben korrelálnia kell a társadalmi tõke és a civil részvételi hajlandóság általa alkalmazott mutatóival. A hamis összefüggések kiszûrése céljából a lehetõ legalaposabban meg kell bizonyosodni arról, hogy a változások hátterében ténylegesen a feltételezett magyarázó tényezõ szerepel-e. Ha az összefüggés fennáll, akkor a feltételezett magyarázó faktor értékeinek is releváns változásokon kell keresztülmennie a vizsgált idõszakban. És végül, minden esetben ki kell zárni annak a lehetõségét, hogy a magyarázó elv a magyarázandó jelenség vagy folyamat következménye legyen (tautológia).

A kétkeresõs családmodell elterjedése és az amerikai gazdaság átstrukturálódása miatti változások (a szolgáltatói és információs társadalmi keretek, a globalizálódás) mindenképpen a társadalmi idõkeretek beszûküléséhez, és egyre növekvõ pénzügyi szorongási tünetekhez vezettek. De a lehetséges magyarázatok ezen alternatívái Putnam szerint, mindössze tíz százalékban magyarázzák meg az általa ismertetett eróziós folyamatokat. Hasonló magyarázó ereje van a mobilizációs és szuburbanizációs folyamatoknak is. A földrajzi értelemben vett nagyfokú mobilitás és rugalmasság ára az utazással töltött idõszak kitágulása. Ilyen értelemben a mobilitás terjedése és a szuburbanizációs trendek elterjedése a közösségi jellegû aktivitásokra, és a társadalmi kapcsolatok ápolására és építésére szánt idõbõl csippent le egy szeletet folyamatosan. A szegregálódási folyamatok a társadalmi homogenizálódás táptalaját is jelentik, mivel olyan zárt, egységes és redundáns hálózatokat támogatnak, amelyek ritkán tartalmazzák a nagyfokú heterogenitással jellemezhetõ hídszerû gyenge kötéseket, sõt bizonyos esetekben meg is gátolják az ilyen típusú társadalmi összefonódások kialakulását. Az elmúlt három évtizedben lezajló technológiai változások és a tömegmédia társadalmi szerepvállalásának kibõvülése megteremtette az elektronikus szórakoztatóipar térhódításának az alapjait a rekreációs tevékenységek palettáján. A fõként individuális alapokra helyezett elektronikus szórakozási formák (különös tekintettel a televíziózás) a szabadidõ jelentõs részét privilegizálják. Minél dominánsabb szórakozási formát jelent az individualizált elektronikus média, annál izoláltabbak, közömbösebbek és passzívabbak az emberek. Putnam a legnagyobb hangsúlyt a televíziózásra fekteti, és egy új TV-generáció jellemzõit is felvázolja (a napi televízió-nézés óraszáma nagyon magas, a háttértévézés dominánsabb mint a célirányos, egyre nõ a csatorna-szörfösök aránya, a tudatos információszerzésen alapuló felhasználói profilokat háttérbe szorítja a kizárólag szórakozási céllal jellemezhetõ felhasználói profil). Megítélése szerint a technológiai változásokra épülõ életvitelbeli változások huszönöt százalékkal magyarázzák a társadalmi tõke eróziós folyamatait. A magyarázatkeresési folyamatban a legjelentõsebb faktor az amerikai társadalomban jelentkezõ generációs alapú változási tendenciák jelentik, amelyek ötven százalékban magyarázzák a részvételi hajlandóság és a társulási készség bomlási trendjeit. Összevetette a különbözõ korcsoportok civil szerepvállalási hajlandóságának eltéréseit 1972–75 és 1996–98 között. Megállapítása szerint, a legfiatalabb generációban (18–29 évesek) majdnem minden vizsgált dimenzióban több mint ötven százalékos relatív csökkenése figyelhetõ meg a szerepvállalási aktivitásoknak, ami azt jelenti, hogy a kilencvenes évek végének fiatalságában radikálisan csökkent a civil társulási készség és hajlandóság a hetvenes évek fiatal generációjához viszonyítva. A generációs váltás mentális és szociális kihatásai is nyomon követhetõek az adatokban (öngyilkosság, lelki és fiziológiai zavarok). A társadalmi értékek átstrukturálódása is komoly összefüggésben áll a generációs változásokkal: a fiatal korcsoportokban kevésbé jelent fontos értéket a patriotizmus, ezzel szemben jelentõs értéket tulajdonítanak a pénznek és az önmegvalósításnak. Putnam szerint tehát a legfontosabb oka a megfigyelt változásoknak az, hogy az amerikai társadalomban egy radikális, generációs alapú átalakulási folyamat ment végbe, amely az értékek és normák, illetve az ezek által koordinált és irányított társadalmi aktivitások jellemzõiben töréseket, vagy legalábbis irányváltozásokat okozott.


Mi a teendõ?

A társadalmi tõke bomlási tendenciáinak és lehetséges kauzális faktorainak áttekintése után Putnam felhívja a figyelmet: ha elfogadjuk azt a hipotézist, hogy a társadalmi tõke elõnyöket jelent individuális és kollektív, közösségi alapon egyaránt, akkor az elsõ, és legfontosabb dolog az, hogy megértsük a mûködési mechanizmusát. Öt mûködési mechanizmust különít el a társadalmi tõkével kapcsolatban. A társadalmi tõke: 1) megkönnyíti a kollektív problémák megoldását, mivel receptet nyújthat a "kollektív cselekvés dinamikájára" (potyautas probléma, fogolydilemma, a közlegelõk problémája); 2) a közösségi fejlõdés és versenyképesség alapja (a gazdasági és a társadalmi tranzakciók költségei csökkenthetõek egy magas bizalmi szintû közegben); 3) kiszélesíti a társadalmi életünkkel kapcsolatos látókörünket, tudatállapotunkat (megmutatja egyéni sorsunk miriádnyi összefonódási lehetõségét, és tényleges kapcsolódási pontját a többiekével); 4) biztosítja a sikeres célmeghatározáshoz, és célmegvalósításhoz szükséges információkat (pl. munkakeresés, csapatmunka); 5) a magas bizalmi szintû, társulásra hajlamos közeg megteremtése révén javítja az egyének életminõségét, elégedettségét, pszichés és fiziológiai stabilitását. Ezek azok a Putnam által fontosnak ítélt mechanizmusok, amelyek miatt elengedhetetlen feladat az amerikai társadalom társulási hajlamának az újraélesztése. Az empirikus adatok tükrében Putnam arra a megállapításra jut, hogy az USA magasabb társadalmi tõke indexszel rendelkezõ államaiban magasabb az oktatás színvonala, jobb a diákok teljesítménye és a gyermekek nagyobb jólétben és hatékonyabb szociális környezetben nõnek fel. Biztonságosabb és fejlõdõképesebb lakókörnyezetekben lehet letelepedni, szilárdabb alapokra helyezkedik és dinamikusabb a gazdasági-piaci sikeresség, illetve a vizsgált térség lakópolgárainak az egészségi állapota is (mind biológiai, mind pszichológiai értelemben egyaránt) kielégítõbb azokkal a térségekkel szemben, ahol nagyobb fokú az elidegenedés, a passzivitás, ahol a társadalmi tõke legradikálisabb eróziós folyamatai voltak megfigyelhetõek az utóbbi évtizedekben. A bemutatott tendenciák egyértelmûen megerõsítik a társadalmi tõke mûködési mechanizmusainak társadalmi és gazdasági fontosságát, és komoly legitimációs alapot nyújtanak a könyv záró részében megfogalmazásra kerülõ cselekvési program számára.

A munka kritikai dimenziójának középpontjában tehát az áll, hogy az amerikai társadalom kapcsolathiányos. A cél a társadalmi tõke ki- és újratermelése, amelynek az elsõ lépése a jelenlegi problémák megnevezése, feltárása és megértése (a most bemutatott kutatási eredmények talán ezen a téren a legsikeresebbek). A közösségi élet újraélesztése alapvetõen két szinten kell, hogy mozogjon: kollektív-szervezeti és individuális szinten. Egyrészt, komoly felelõsség hárul a döntéshozókra, a vezetõkre, mivel új és innovatív gyakorlatok kialakítására van szükség az erodálódott civil intézményszervezet és a civil szerepvállalási mechanizmusok területén (új struktúrák, új irányvonalak). Másrészt, ezzel párhuzamosan, felül kell vizsgálni a kollektív cselekvési hajlandóság jelenlegi paradox helyzetét az egyéni aktivitási dimenzióban, meg kell találni az újrakapcsolódási pontokat a különbözõ társadalmi szinteken és szférákon belül, illetve az érintett szintek és szférák között. Ezek a célkitûzések nemzeti szintû és évtizedekig elnyúló társadalompolitikai irányelveket jelentenek, melyeknek hét kihívási szférában kell sikereket elérnie.

2. táblázat
A társadalmi tõke ki- és újratermelésének szereplõi és irányelvei

Szereplõk
Társadalompolitikai irányelvek
Oktatás
Szülõk, oktatók, fiatalokA civil részvételi hajlandóság mértéke ismét érje el azt a szintet, amelyet akkor ért el, amikor az érintettek nagyszülei hasonló korban jártak, de úgy, hogy a társadalmi tõke hídszerû, összekötõ szerepe lényegesen nagyobb legyen a nagyszülõkéhez képest.
Munkaerõpiac
Munkaadók, közhivatalnokok és a munkavállalók Családbarát és közösségpárti munkakörnyezetben dolgozhassanak a foglalkoztatottak, amely nagymértékben hozzájárulna a munkaerõ társadalmi tõkekészletének újratöltõdéséhez a munkaközösségen belül és kívül egyaránt.
Városfejlesztés
A települési és a regionális tervezés és fejlesztés szereplõi, a közösségszervezés érintettjei A társadalom többsége kevesebb idõt töltsön utazással, ingázással és több idõt fordítson a szomszédi kapcsolatok ápolására, hogy egy integrált gyalogos-barát környezetben élhessen, amelyben az elérhetõ közösségi terek tervezése és kialakítása még több közös baráti és szomszédi összejövetelre adna lehetõséget.
Vallás
Az egyházak és hitgyülekezetek képviselõi, hívõk A mainál jóval intenzívebben vállaljanak szerepet az egyes vallási közösségek életében, de úgy, hogy ezzel párhuzamosan jóval toleránsabbak legyenek a más hitû és eltérõ vallási gyakorlatú társaikkal szemben.
Elektronikus tömegmédia
"Média mogulok", újságírók, "internet guruk", fogyasztó állampolgárokA szabadidõ eltöltésében sokkal kisebb szerepet kapjon a passzív televíziózás, hogy egyre több idõ jusson az aktív kapcsolatépítésre és kapcsolattartásra. Törekedni kell olyan új elektronikus szórakoztatási és kommunikációs formák elterjesztésére, amelyek a közösségi szerepvállalást erõsítik és táplálják.
Mûvészet, kultúra
Mûvészek, országos kulturális intézmények vezetõi, képviselõi, mûvészetbarát állampolgárok Többen vegyenek részt a különbözõ kollektív alapú kulturális rendezvényeken, de ne csak passzív vásárlóként, érdeklõdõként és csodálóként, hanem aktív szereplõként. A mûvészet új utakat nyithat az egymástól elkülönülõ, gyakran elszigetelt és zárt társadalmi csoportok tagjainak az összekapcsolásában, ezzel is erõsítve és színesítve a társulási készséget.
Politika és kormányzat
Kormányzati hivatalnokok, politikusok, tanácsadók és az összes állampolgár Sokkal több állampolgár vállaljon feladatokat a közügyekben, növekedjen a politikai és a civil alapú részvételi hajlandóság.
Forrás: Putnam (2000). Saját válogatás és szerkesztés.

Az imént felsorolt célkitûzések megvalósításának módszereirõl hallgat Putnam. Persze, mivel ez egy hosszú távú nemzeti szintû reformfolyamat kell legyen, és fel kell, hogy ölelje az amerikai társadalom egészét (mind horizontális, mind vertikális értelemben); ezért nem is várható el a szerzõtõl az, hogy a legfontosabb reformterületek összegyûjtésén és néhány általános célkitûzésen kívül bármilyen javaslatot tegyen. A problémák megfogalmazásra kerültek, az ok–okozati folyamatok szövevényes hálózata egy fokkal világosabbá vált, tényekkel lehet megalapozni a társadalmi kapcsolatokban, az együttmûködésekben rejlõ erõforrások társadalmi hasznát és értékét. A nemzeti szintû vita, az érdekegyeztetés és a társadalompolitikai döntések innentõl kezdve nem a társadalomtudományokra háruló feladatok.


Irodalom

Adler, P. S.–Seok Woo Kwon (1999): Social capital: the good, the bad, and the ugly. http://worldbank.org/poverty/scapital/library/adler.htm

Baker W. E. (2000): Achieving Success through Social capital. San Francisco, CA: Jossey-Bass. (Elsõ fejezet: What is Social Capital, and Why Should You Care About It? 1–25.)

Bourdieu, P. (1997): Gazdasági tõke, kulturális tõke, társadalmi tõke. In Angelusz R. (szerk.): A társadalmi rétegzõdés komponensei. Válogatott tanulmányok. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, 156–177.

Coleman, J. S. (1996): Társadalmi tõke. In Lengyel György–Szántó Zoltán (szerk.): A gazdasági élet szociológiája. Budapest: BKE Szociológiai és Szociálpolitikai Tanszék, 99–129.

Coleman, J. S. (1998): A társadalmi tõke az emberi tõke termelésében. In Lengyel György–Szántó Zoltán (szerk.): Tõkefajták: A társadalmi és a kulturális erõforrások szociológiája. Budapest: Aula Kiadó, 11–43.

Granovetter, Mark (1988): A gyenge kötések ereje. A hálózatelmélet felülvizsgálata.

Lin, N. (2001): Building a Network Theory of Social Capital. In Lin. N.–Cook.

K.–Burt R. S. (eds.): Social Capital: Theory and Research. New York: Aldine De Gruyter, 3–31.

Portes, A. (1998): Social capital: Its origins and applications in modern sociology. Annual Review of Sociology, 24: 1–24.

Putnam R. D. (1993a): The Prosperous Community: Social Capital and Public Life. The American Prospect, 4 (13), March 21.

Putnam R. D. (1993b): Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. Princeton N. J.: Princeton University Press.

Putnam R. D. (1995a): Tuning In, Tuning Out: The Strange Disappearance of Social capital in America. Political Science and Politics, 664–682.

Putnam R. D. (1995b): Bowling Alone: America's Declining Social Capital. Journal of Demokracy, 6: 65–78.

Woolcock, M. (1998): Social capital and economic development: Toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and Society, 27: 151–208.