Szociológiai Szemle 1992/2. 45-59. |
Max Weber a rendi rétegzõdésrõl szólva az azonos rendbe tartozókkal létesített magánkapcsolatokat a rend szervezõdésének és reprodukciójának egyik alappilléreként írja le. A tagok a rendhez tartozók mindegyikétõl hasonló életvitelt várnak el, ezzel (is) demonstrálva egyûvé tartozásukat. A társasági jellegû érintkezést, kapcsolattartást, s különösképpen a házasságot ugyancsak a rendi, illetve kulturális körre kell korlátozni (Weber 1967).
Az azonos körbe tartozás velejárója többnyire az életvitel azonossága, az egymáséhoz hasonló értékrendszer és -preferenciák, a közõsség által kialakított szokások kõvetése. A kulturálisan endogám házasságok ezáltal biztosíthatják a különbözõ kulturális értékeket, szokásokat közvetítõ társadalmi rétegek egymás melletti fennmaradását (Veblen 1963).
A népi bölcsektõl ("Suba subához...") a társadalomtudomány
teoretikusaiig sokan felismerik a házassági homogámia
célszerûségét. Az empirikus kutatók elsõsorban
mint a társadalmi struktúra, az egyenlõtlenségek
egyik indikátorát vizsgálják a társadalmi
hierarchia hasonló szintjén elhelyezkedõk közti
házasodást (Tönnies 1983; Simmel 1973; Giddings 1908).
A homogámia-kutatások többsége az inhomogám
házasságot a vagyoni és/vagy státuszkiegyenlítés
eszközének tekinti, a homogám házasságot
viszont, éppen ellenkezõleg, a státuszreprodukció,
a vagyongyarapítás, de legalább a vagyonmegõrzés
eszközének. A házassági homogámiát
a státuszmobilitás indikátoraként értelmezve
pedig arra következtetnek, hogy mennyire nyitott, mobil, illetve mennyire
zárt egy társadalom; mennyire merevek vagy átléphetõk
a réteghatárok; mennyire engedékeny a közmegítélés,
ha eltérõ státuszúak házasodnak össze,
illetve mennyire vállalják a házasulandók a
"mésalliance" elõidézte esetleges kiközösítés
kockázatát (Sorokin 1959; Andorka 1991; Kulcsár 1978;
Vukovich 1962).
A kulturális homogámia egyik dimenziója: a házasfelek azonos vallása
E kutatásoktól eltérõen homogámia-vizsgálatunk középpontjában - Girard (1974) koncepcióját követve - a hasonló kulturális értékek és szokások családi hagyományozása állt. Több dimenzióban elemeztük a kulturális endogámiát, melyek egyike a házasulandók azonos vallása volt. Vagyis a kulturális homogámia elméletileg tételezett többdimenziós struktúráján belül az egyik dimenziónak a házasfelek azonos vallását s ebbõl adódó hasonló értékrendszerét tekintettük {Girard 1974).
A vallási homogámiát nem elsõsorban a vallásos hit és/vagy a gyakorló vallásosság aspektusából vizsgáltuk, hanem azon kulturális értékek fényében, amelyeket a házasfelek mindegyike szülei családjában nevelkedése során elsajátított. Ezeket az értékeket adják tovább homogám házasság esetén az általuk alapított családban életstílusukba, életvitelükbe beépítetten. A vallásilag inhomogám házasságban viszont ezeket jobbára módosítani, átalakítani, esetenként feladni kényszerülnek.
A kutatási koncepció nem mond ellent annak a hipotézisnek, hogy a házasfelek hasonló életvitelének vizsgálatában a gyakorló, illetve nem gyakorló vallásosság ugyancsak fontos indikátor lehet. A vallásos kontaktusokat kutató felvétel idõpontjában (1986) azonban e kérdés empirikusan csak kis pontossággal volt vizsgálható: 1986-ban a felmérteknek még több mint kétharmada azt válaszolta, hogy sohasem jár templomba (68,9%), ezzel szemben az 1990-es TÁRKI-felvétel szerint a templomba soha nem járók aránya a felmértek harmadát sem érte el (30,9%). A különbség valószínû oka az, hogy alig négy év alatt jelentõsen oldódtak a korábbi állami vallásellenesség hatására kialakult félelmek. (Homogámia-vizsgálatunkhoz a gyakorló vallásosság mérésére nem tudtuk a pontosabbnak tûnõ 1990-es felvételt használni, mert az nem regisztrálta a házastárs vallását.)
Természetesen az is kérdés, hogy a több évtizedes állami vallásellenesség után egyáltalán eredményesen vizsgálható-e a vallási homogámia Magyarországon. Aggályunkat azonban eloszlatta egy 1986-ban készített nemzetközi összehasonlító vizsgálat eredménye.1 Az összehasonlító adatok ugyanis azt jelezték, hogy Magyarországon a vizsgálatba vont többi országhoz képest kisebb azok aránya, akiket nyilatkozatuk szerint egyetlen felekezetbe sem jegyezték be (3,5%; nem tudja 1,1%). Ausztrália, USA, Nagy-Britannia, Olaszország, NSZK és Ausztria reprezentatív mintáiban a felekezeten kívüliek aránya 4,2 százaléktól (Olaszország) 34,8 százalékig (Nagy-Britannia) terjedt. Ezekben az országokban - ellentétben Magyarországgal - a kormányok vallásellenessége nem merült fel.
1. táblázata Vallásarányok hét országban (1986, N=10 746)
(százalék)
|
|||||||
Ország |
|
|
Britannia |
|
|
ország |
ország |
Vallás | |||||||
Katolikus | 25,2 | 39,3 | 11,2 | 25,9 | 82,9 | 94,7 | 70,7 |
Izraelita | 0,2 | - | 0,1 | 2,6 | - | - | 0,2 |
Muzulmán | 0,1 | - | - | 0,1 | - | - | - |
Protestáns | 0,7 | 46,9* | - | 15,3 | 7,2 | - | 20,5 |
Baptista | 1,6 | - | 1,4 | 20,1 | - | - | - |
Metodista | 4,1 | - | 4,0 | 9,9 | - | - | 0,1 |
Luteránus | 2,3 | - | - | 7,8 | - | - | 3,4 |
Presbiteriánus | 7,2 | - | 4,6 | 3,4 | - | - | - |
Anglikán | 32,5 | - | 36,9 | - | - | - | - |
Episkopális | - | - | - | 2,6 | - | - | - |
Unitánus | 8,2 | - | - | - | - | - | - |
Szabadegyh. | 3,8 | 2,6 | - | - | - | - | 0,1 |
Többi együtt | 3,9 | 1,5 | 6,8 | 5,6 | 0,8 | 1,1 | 0,1 |
Nem tudta,
nem válaszolt, nem jegyezték be |
10,0 | 9,7 | 34,8 | 6,7 | 9,1 | 4,2 | 4,6 |
A mintegy harmadévszázadnyi hivatalos állami vallásellenesség sem változtatott tehát a magyar kultúra erõs vallásos kötõdésén, nem tudta kiiktatni a vallásból eredõ domináns szokások, értékek követését.
1910-tõl idõsorosan elemezve a magyarországi vallásarányokat, arról is meggyõzõdhetünk, hogy az egyes vallásokhoz tartozók aránya az eltelt közel egy évszázad alatt keveset változott. Ahol mégis változás mutatkozik, ott világpolitikai kényszerek állnak a háttérben, és egyáltalán nem vagy csak kevésbé a családok akarata.
2. táblázat: Vallásarányok Magyarországon négy idõpontban
|
|
|
|
|
Felekezet |
|
N=4392 | N=952 | |
Katolikus | 65,0 | 69,7 | 71,5 | 72,3 |
Református | 21,4 | 19,9 | 22,0 | 21,2 |
Evangélikus | 6,4 | 4,3 | 4,6 | 3,8 |
Izraelita | 6,2 | 2,5 | 0,5 | 0,4 |
Unitárius | 0,1 | 0,4 | 0,2 | - |
Ortodox | 0,8 | 3,2 | - | - |
Szabadegyh. | - | - | 0,2 | 0,1 |
Többi együtt | 0,1 | 0,1 | - | - |
Nem tudja,
nem jegyezték be |
- | - | 1,0 | 1,5 |
Még azok a családok is, amelyek bevallásuk szerint templomba sohasem járnak, utódaikat többnyire bejegyeztették saját vallásukba. A vallásos szertartásokkal együtt járó szokások közül a legáltalánosabbakat (a keresztelést, mások vizsgálatai szerint a házasságkötést és a temetést is) a többség megtartotta (Tomka 1990). Minden valószínûség szerint számtalan más, a családi vallásból származtatható szokás, érték is megõrzõdött a családokon belül. Joggal feltételezhetjük, hogy a valamilyen valláshoz tartozás a felnevelõ családból származó kulturális örökség egyik fontos indikátora.
Jelentõsebb befolyást gyakorolt a vallásellenes állami ideológia Magyarországon a templomlátogató vallásgyakorlásra. A mintába került többi ország mindegyikében magasabb a rendszeresen templomba járók aránya, mint a magyarok között. Egy újabb reprezentatív felvétel (1990) ugyan már számottevõ emelkedést jelez, ám valójában csak azt tükrözi, hogy 1990-ben már azok is "be merték vallani" ritka templomlátogatásukat s vallásos kötõdésüket, akik 1986-ban még úgy nyilatkoztak, hogy soha nem járnak templomba. Az õ vallásgyakorlásuk most is csak az évenkénti nagy ünnepekre korlátozódik.2
3. táblázat: A templomlátogatás intenzitására utaló két szélsõ pólushoz tartozók aránya 1986-ban a nemzetközi mintában (N=10764) és 1990-ben (N=952) Magyarországon korcsoportonkénti metszetben
|
||||
Korcsoportok | ||||
|
|
|
|
|
18-24 évesek | 21,5 | 22,6 | 6,9 | 34,7 |
25-34 évesek | 15,6 | 26,6 | 2,5 | 36,2 |
35-44 évesek | 18,6 | 24,7 | 5,7 | 32,6 |
45-54 évesek | 19,9 | 21,7 | 12,4 | 32,0 |
55-64 évesek | 25,8 | 22,5 | ||
65- x évesek | 32,0 | 22,2 | 28,0 | 23,7 |
A nemzetközi felvétel vallási megoszlásra vonatkozó adatait vizsgálva szembetûnik, hogy az óceánon túli országokban a mintasokaság több vallásra tagolódik, mint Európában. A mintába került európai országok közül viszont szinte teljesen katolikus Ausztria (82,9%) és Olaszország (94,7%). A népesség döntõ többségét Magyarországon is a katolikus vallásba jegyezték be (70,7%).3 A házasfelek egymásratalálásának statisztikai valószínûsége szempontjából a vallásarányok korántsem mellékesek.
A magyar házaspárokat gyûjtõ alminta (1986-ban N=626) 68 százalékában a házasfelek vallása megegyezik, vagyis a házasságok mintegy kétharmada a vallás dimenziójában homogám. Ez véletlen is lehet - gondolhatnánk az iménti arányok ismeretében -, és a hasonló kulturális értékrendszernek nincs hatása a választásra: a magas homogámiaarány elsõsorban annak következménye, hogy a magyar lakosság közel háromnegyedét a katolikus vallásba jegyezték be.
4. táblázat: Homogámia arány a házas felmértek almintájában (1986, N=626)
Vallások |
|
homogám házasságok aránya |
|
||
Református | 20,0 | 50,4 |
Evangélikus | 4,3 | 29,6 |
Többi együtt | 0,5 | 50,0 |
Nem jegyezték be | 3,2 | 15,0 |
Összesen | 100,0 | Ebbõl homogám: 68,0 |
Ha meg akarunk gyõzõdni arról, hogy kulturális kohéziós erõként mûködik-e az azonos vallás, illetve a vele hagyományozott értékrendszer hasonlósága a házasságra lépõk választásában, akkor a vallások közötti aránykülönbség hatását kiszûrve kell vizsgálni a vallás dimenziójában mérhetõ házassági homogámiát. A kérdés tehát az, hogy amennyiben véletlen eloszlással kerülnének egymás mellé a házastársak, vagyis nem hatna választásukra vallásuk és a vallással együtt a családon belül elsajátított kulturális értékrendszer, milyen eséllyel születnének olyan házasságok, amelyekben mindkét fél egyazon valláshoz tartoznék. A véletlen eloszlással várható értéket kell ezután összehasonlítanunk a mintában mért, valós értékkel.
Amennyiben a véletlen eloszlással várható értéket meghaladja a vallást tekintve homogám házasságok aránya a mintában, joggal feltételezhetõ, hogy a párválasztáskor hatnak a felnevelõ család által hagyományozott, a család vallásából eredõ kulturális értékek.
5. táblázat: A véletlen eloszlással várható és a mért homogám házasságokszáma a felmértek (N=800) és szüleik (N=909) mintájában4
Vallások |
|
|
||
véletlen |
|
|
|
|
|
|
|||
|
||||
|
|
|
|
|
Katolikus | 403,1 | 454 | 445,1 | 565 |
Református | 35,6 | 78 | 42,2 | 135 |
Evangélikus | 1,4 | 10 | 2,3 | 27 |
Izraelita | 0,0 | 2 | 0,1 | 6 |
Szabadegyházak | 0,0 | 1 | 0,0 | 2 |
Többi együtt | 0,0 | 1 | 0,4 | 13 |
Nem jegyezték be | 0,4 | 3 | 0,0 | 1 |
Az adatok5 egyértelmûen jelzik, hogy véletlen eloszlás esetén rendre kevesebb homogám házasság jönne létre, mint amennyi valóban megköttetett. Bizonyítható tehát, hogy a vallásos kulturális értékkövetés hatására (is) egymás felé gravitálnak a házasulandó felek.
Választ kereshetünk arra a kérdésre is, hogy melyik vallásnál hat a legerõsebben a homogámiát elõidézõ vallási értékpreferencia, azaz mely vallások zártabbak, milyen vallású családban szocializálódtak azok, akiknek az igyekezete a legerõsebb arra, hogy azonos vallású házastársat válasszanak. A homogám házasságok vizsgálatakor a becsült, azaz a véletlenszerûen várható eloszlásnak a többszörösét találjuk a mintában a szigorú zártságot elváró, illetve ezt eredményezõ vallásoknál. (Sajnos, a kis elemszám korlátot szab a következtetéseknek az alacsony népességi arányú vallásoknál.)
Az adatok azt jelzik, hogy például az izraelita vallás kulturális értékei más vallásokhoz képest szigorúbb családon belüli hagyománykövetést írnak elõ, amit megkönnyít a házasfelek egyazon valláshoz tartozása.
A nagyobb arányban fiatalokat magában foglaló alminta homogámia arányainál a chi-négyzet-érték alacsonyabb, mint a szülõk házassági homogámiájánál regisztrált érték. A szülõk generációjában gyakoribb az azonos vallásúval kötött házasság: a házasságok 81,1 százalékában a férjet és feleséget azonos vallásba jegyezték be. (Gyermekeik mintájában ez az arány már csak 68% volt.) A vallási homogámia tendenciájának idõbeli változását - egyes vallások vonatkozásában - az 1941-es adatokkal történõ összehasonlítás is jelzi. (Az 1986-os felvétel elemszámát oly módon bõvítettük, hogy a felmért és házastársa vallásadatain kívül mindkettõjük szüleinek vallását is bevontuk. Ezáltal az elemszám - optimális esetben - megháromszorozódott: N=1832.)
6. táblázat: A vallásilag homogám házasságok aránya Magyarországon 1941-ben és az 1986-os felmérés bõvített mintájában
Vallások |
(férfiak) |
N=1832 |
||
|
N |
N |
|
|
Római katolikus | 84,4 | 1301 | 1121 | 86,2 |
Görög katolikus | 81,3 | - | - | - |
Református | 63,2 | 407 | 266 | 65,4 |
Evangélikus | 53,1 | 84 | 44 | 52,4 |
Görögkeleti | 68,1 | - | - | - |
Unitárius | 42,7 | 4 | 1 | 25,0 |
Izraelita | 89,4 | 9 | 8 | 88,9 |
Szabadegyházak | - | 3 | 2 | 66,6 |
Egyéb | 13,3 | - | - | - |
Felekezeten kívüli,
nem jegyezték be |
22,7 | 24 | 5 | 20,8 |
Együtt | 1832 | 1446 | 78,9 |
Korcsoportonként elemezve az 1986-os felvétel mintáját világosan kirajzolódik, hogy az utóbbi évtizedekben csökkent a vallási homogámia-arány, ez arra az értékvesztésre, értékválságra is utal, amely a korábbi, a jelenleginél konzisztensebb értékekkel élõ, zártabb társadalmat szétfeszítette.
Emellett a társadalom nem kis része - a hivatalos állami ideológiától "megfertõzve" - igyekezett elvetni kulturális köre egykori értékeit, s a valóságosnál gyengébbnek gondolta a kulturális réteghatárokat. Ugyanakkor azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a szekularizáció világjelensége mindenütt elsõsorban a fiatalabbaknál jelentkezett.
A vallásilag homogám házasságok életkorral növekvõ aránya (az 1986-os reprezentatív mintában a 16-24 éves házasoknál 60,7%, a 60 év felettieknél 75,7%) mögött azonban semmiképpen sem kizárólag a vallásos értékek csökkenésének világtendenciája áll. Sokkal inkább magyarázható a megváltozott életfeltételekkel: az iskolázottság transzlációjával együtt járt a fiatalok dinamikusabb elmozdulása, általánosabbá vált városi iskoláztatásuk; a modernizáció motorizációs hatásával az ismeretségszerzés hatókörének minden korábbitól nagyobb a sugara. Mindez lazítja a kötöttebb párválasztási szokásokat, csökkentve az egyazon valláshoz tartozók találkozásának esélyét.
Ugyanakkor a reprezentatív mintát (1986) elemezve a vallásilag endogám házasságot kötöttek arányában az idõsebb középkorúaknál (45 évesek) erõteljes cezúrát vettünk észre: a tõlük fiatalabbak között szembetûnõen alacsonyabb a vallásilag homogám házasságok aránya (60,7-63,6%), mint az õ korcsoportjukban, illetve a náluk idõsebbeknél (73,3-75,7%). Köztudomású, hogy a középkorúak még jórészt részesültek szervezett iskolai vallásoktatásban, s a családban is többen kaptak vallásos nevelést, mint a fiatalabb korosztályokhoz tartozók. Ennek hatását sem lehet teljesen kiiktatni a jelenség magyarázatakor.
7. táblázat: A vallásilag homogám házasságban élõk korcsoportonkénti aránya (N=626, 1986-os felvétel)
Korcsoportok |
|
|
|
18-24 | 56 | 34 | 60,7 |
25-34 | 131 | 94 | 62,3 |
35-44 | 151 | 99 | 63,6 |
45-54 | 165 | 121 | 73,3 |
55- | 103 | 78 | 75,7 |
Összesen | 626 | 426 | 68,0 |
A kulturális kört jól szimbolizálja az iskolázottsági szint. Az iskolázottsági-mûveltségi lejtõn felfelé haladva már a befejezett általános iskolát végzetteknél is jelentõsen csökken a vallásilag homogám házasságok aránya (78,7%-ról 67,7%-ra). A vallásilag homogám házasságok legalacsonyabb arányát a szakmunkásképzõbõl kimaradtak (9 osztályt végzettek) kategóriájában találjuk (47,1%).
Tovább haladva az iskolázottsági szinteken felfelé az értékek átlag körüliek, ám ezen az átlagon belül a diplomások két csoportja különíthetõ el: a legfeljebb 5 éves fõiskolát és/vagy egyetemet végzettek körében a vallásilag homogám házasságok aránya a mintaátlag alatt marad (55,0 ~ 57,0%), míg a legalább hat évig felsõfokon tanultak, vagy a még ezen túl is képzésben részesültek között, a mûveltségi elit körében ismét magasabb a homogám házasságban élõk aránya (72,7-80,0%). Ez arra utal, hogy a társadalmi hierarchia csúcsán valószínûleg létezik egy szigorú endogámiára törekvõ, a körön belüli házasságot is elváró elitcsoport.
8. táblázat: A vallásilag homogám házasságok aránya az egyes iskolai szinteken
Elvégzett osztályok |
|
|
|
0-7 oszt. | 127 | 94 | 78,7 |
8 | 158 | 513 | 67,7 |
9-11 | 121 | 78 | 64,5 |
12-14 | 136 | 88 | 64,7 |
15-17 | 62 | 39 | 62,9 |
18-19 | 16 | 12 | 75,0 |
20-X | 6 | 2 | 33,3 |
Összesen | 626 | 426 | 68,0 |
Eddig kizárólag a vallási dimenzióban vizsgáltuk
a magyar házasságok homogámiáját, összehasonlítva
a korábbi idõszakokra jellemzõ vallási homogámia-arányokkal.
Az adatok szerint a házastársválasztást nem
kis mértékben alakítja a származási
családban elsajátított, generációról
generációra hagyományozott, vallási eredetû
kulturális értékrendszer.
A vallások régiói
Amennyiben a kultúra elméletileg tételezett többdimenziós struktúrájából csak a vallást vesszük figyelembe, igazoltnak tekinthetjük a vallási homogámiáról megfogalmazott hipotézist: a homogám házasságok létrejöttét bizonyítottan alakítja a vallási hovatartozás. Induló hipotézisünkben jeleztük azt is, hogy a vallási hovatartozást a kultúra más kulturális determinánsoktól nem független dimenziójának tekintjük. Különösképp számolnunk kell a párválasztást befolyásoló, az egymásrataláláshoz karnyújtásnyi közelséget biztosító - nem ritkán etnikai, nemzetiségi hovatartozást is jelentõ - területi-települési közösségekkel.
Vagyis vallási homogámia-vizsgálatunknak azt is elemeznie kell, hogyan helyezkednek el térben a vallások, s ezáltal miként katalizálhatják a hasonló vallásba bejegyzettek egymásratalálását.
A legkisebb arányban a nagyvárosokban születettek kötöttek vallásilag homogám házasságot (58,5%). A nagyváros nyilvánvalóan kevésbé õrizte meg azoknak a közösségeknek a hatását, amelyek egykor erõsebben irányították a párválasztást. Ezzel szemben a kisebb városokban - ahol a közvetlen kapcsolatok, ismeretségek könnyebben és nagyobb számban alakulhatnak, ahol a városlakók között hagyományosan megvan valamilyen vallás dominanciája - már az átlaghoz közeledik a vallásilag homogám házasságok aránya (66,7%).
A községekben, a néhány ezres népességû településeken pedig - ahol a döntõ többség a születési helyén, vagy az ahhoz közeli településen, végül is a régión belül élt, tanult és vállalt munkát - a közvetlen kapcsolatok, ismeretségek naponkénti megerõsítésével nagyobb az esély arra, hogy a házasulandók saját kulturális körükbõl választanak. Az elmúlt évtizedekben a falusi települések népességcseréje a városéhoz képest kisebb volt, s emiatt a helyi kulturális hagyományokat, ezen belül a falura jellemzõ domináns vallást/vallásokat is nagyobb eséllyel õrizték meg az ott élõk. Mindez bizonyára együttesen eredményezi azt, hogy a községekben születettek körében az átlagosnál magasabb a vallásilag homogám házasságban élõk aránya (71,3-72,1%).
A vizsgált adatok azt is jelzik, hogy a vallások regionális elrendezõdése nagymértékben ellenállt az elmúlt évtizedek társadalmi változásaival sok más területen együtt járó közösségi eróziónak.
Megõrzõdtek azok a falvak, városok, megyék, ahol tradicionálisan kiemelkedõen magas a reformátusok vagy evangélikusok aránya - itt nyilvánvalóan jelentõsen nagyobb az egy valláshoz tartozók egymásratalálásának esélye, s ennek hatására a megkötött homogám házasságok aránya is.
9. táblázat: Az egyes vallásokhoz tartozók megyénkénti megoszlása (százalék, 1990, N=952)
Vallás |
|
likus |
mátus |
gélikus |
|
|
ték |
Régió | |||||||
Budapest | 1,5 | 75,1 | 14,9 | 4,0 | 2,0 | - | 2,5 |
Baranya | - | 82,1 | 12,9 | 5,1 | - | - | - |
Bács-Kiskun | - | 92,5 | 3,8 | 1,9 | - | - | 1,9 |
Békés | - | 51,3 | 25,6 | 17,9 | - | - | 5,1 |
Borsod | - | 57,7 | 38,0 | 1,4 | - | - | 2,8 |
Csongrád | 2,4 | 73,2 | 22,0 | - | - | - | 2,4 |
Fejér | 2,8 | 75,0 | 19,4 | - | - | 2,8 | - |
Gyõr-Sopron | - | 97,3 | 2,7 | - | - | - | - |
Hajdú-Bihar | - | 18,0 | 78,0 | - | - | - | 4,0 |
Heves | - | 75,0 | 25,0 | - | - | - | - |
Komárom | 3,3 | 86,7 | 10,0 | - | - | - | - |
Nógrád | - | 72,7 | - | 27,3 | - | - | - |
Pest | - | 72,7 | 21,6 | 1,1 | - | - | 1,1 |
Somogy | - | 76,1 | 5,9 | 17,6 | - | - | - |
Szabolcs | - | 52,9 | 45,1 | 2,0 | - | - | - |
Szolnok | - | 65,0 | 35,0 | - | - | - | - |
Tolna | - | 90,9 | 4,5 | 4,5 | - | - | - |
Vas | - | 96,2 | 3,8 | - | - | - | - |
Veszprém | 2,9 | 77,1 | 14,3 | 5,7 | - | - | - |
Zala | - | 93,3 | 3,3 | 3,3 | - | - | - |
Együtt | 0,7 | 72,4 | 21,2 | 3,8 | 0,4 | 0,1 | 1,4 |
Katolikus vallásúak - nagy népességi arányuk következtében - szinte mindenütt jelentõs számban találhatók, de fõként a Dunántúlon. Az ország térképén kelet felé haladva arányuk tradicionálisan is és ma is relatíve kisebb. (1. térkép)
A reformátusok - a második legnagyobb lélekszámú felekezet az országban (21,2%) - egyedül Hajdú-Biharban alkotnak többséget (78,0%). A "kálvinista Rómának" nevezett hajdúsági fõváros, Debrecen és környéke biztosan megõrizte református többségét. A két református házasságával talán az egykori kiváltságokat élvezõ hajdúk örököseinek értékei is összekapcsolódnak. Törvényszerûen kiemelkedõ értékközvetítõ szerepet játszanak a vallások egy-egy területi-teleülési közösség, nemzetiség vagy etnikum kultúrájának, tradícióinak a megõrzésében.6 (2. térkép)
Az evangélikusok népességen belüli aránya relatíve alacsony (3,8%), de az átlagot többszörösen meghaladó arányban élnek egyes német ajkúak és/vagy szlovákok lakta vidékeken (Nógrádban a felmértek 27,3%-a, Békésben 17,9%-a, Somogyban 17,6%-a). Tanulmányunk nyilvánvalóan nem foglalkozik az egyes megyék, régiók lakosságának történelmi kialakulásával, csupán az 1990-es felvétel adatai szerinti vallásarányok vázlatos bemutatására vállalkozhatunk. A jelenlegi tendencia azonban kétségkívül arra utal, hogy a jelzett nemzetiségi-etnikai közösségeket gyûjtõ régiókban a vallásilag homogám házasság kulturális értékõrzõ szerepét növelheti a települési-regionális környezet homogámiát teremtó hatása. (3. térkép)
A kultúra változásban is állandó egységét s egyszersmind többdimenziósságát jelzik a vallási térképek. Nyilvánvaló, hogy egy meghatározott etnikumot, nemzetiséget az átlagosnál magasabb arányban gyûjtõ faluban, városban jobbára homogén vallási gócokat találunk, ahol relatíve magas a vallásilag (is) homogám házasságok aránya.
A területi közelség azonban akkor is hat a párválasztásra, ha nem azonos etnikumhoz, nemzetiséghez, valláshoz tartoznak a házasulandó felek. A házasságok végül is jelentõs részben a közös lakóhelyen született ismeretségbál származnak. Ezt jelzi vizsgálatunk településtípusok szerint mért homogámia-adata: a vizsgált házasságok 74 százalékában az ugyanolyan településtípuson nevelkedettek kötöttek egymással házasságot. (Jóllehet az adat nem az azonos települést jelzi, csupán az ugyanolyan településtípusra utal, ám e kettõ sok esetben azonos.)
10. táblázat: A településtípus szerint homogám házasságok közül a vallás dimenziójában is homogámok aránya
Településtípus |
szerint homogám házasságok száma |
homogám |
inhomogám |
||
|
|||||
|
|
|
|
||
Tanya | 44 | 39 | 88,6 | 5 | 11,4 |
Község | 376 | 271 | 72,1 | 105 | 27,9 |
Kisváros | 64 | 35 | 54,7 | 29 | 45,3 |
Megyeszékhely | 7 | 3 | 42,8 | 4 | 57,2 |
5 nagyváros | 12 | 8 | 66,6 | 4 | 33,4 |
Budapest | 57 | 31 | 54,4 | 26 | 45,6 |
Külföld | 3 | 3 | 100,0 | 0 | 0,0 |
Együtt | 563 | 390 | 69,3 | 171 | 30,7 |
A településtípus szerint homogám házasságokat a vallás metszetében vizsgálva azt találjuk, hogy az alacsony lélekszámú településeken a településtípus szerinti homogámia igen nagy eséllyel jár együtt vallási homogámiával. Vagyis kistelepülésen - amely nagy valószínûséggel egyúttal mindkét házasfél szülõhelye - a helyi kulturális tradíciókat a több dimenzióban is homogám házasságok erõsítik.
A nagyobb településeken kisebb valószínûséggel
összegzõdik a kulturális kör e két jellemzõ
dimenziójának a hatása. Emiatt az itt lakók
- egyes homogén szegregációk lakosságát
leszámítva - nagyobb eséllyel kötnek kulturálisan
inhomogám házasságot, következésképpen
kisebb az egyaránt városban nevelkedett házasfelek
között a vallásilag is homogám házasságok
aránya.
Jegyzetek
1. Az ISSP Network-vizsgálatának adatfelvétele 1986-ban készült. A nemzetközi minta hét ország reprezentatív almintáját tartalmazza. A felmérésben részt vevõ országok: Ausztrália, USA, Nagy-Britannia, NSZK, Olaszország, Ausztria és Magyarország. Összes esetszám: 10 746, a magyar alminta: 912 fõ.
2. TÁRKI 1990, országosan reprezentatív adatfelvétel, N=977.
3. Lásd az 1. és 2. táblát a vallásarányokról.
4. A minta az 1986-os felvételbõl a házasságban élõ 626 személyt és a valamikor volt házasokat egyesíti, míg a szülõket szimbolizáló minta a teljes reprezentatív minta alapján készült. A véletlen elosztásról Hallingshead, A. B. (1950)
5. A homogám házasságok statisztikai esélye (2. sor) és valós értéke (1.) (1986,N=800).
6. Más vizsgálatok szerint a reformátusokra
leginkább jellemzõ az "elvallástalanodás" (Tomka,
1990). Ezt a mi vizsgálatunknak is több adata megerõsítette,
ám a vallási homogámia-arány ezzel ellentétes
következtetést sugall. A látszólagos ellentmondás
valószínûleg abból adódik, hogy egyes
"református régiókban" rendkívül gyakori
a reformátusok közti házasodás.
Hivatkozások
Andorka Rudolf 1991: "A házasulók társadalmi helyzete egymáshoz viszonyítva". In: Utasi Á. (szerk.) Társas kapcsolatok. Budapest: Gondolat.
Giddings, F. H. 1908: A szociológia elvei. A társulás és a társas szervezõdés jelenségeinek elemzése. Budapest: Grill Károly Könyvkiadó.
Girard, A. 1974: Le choix du conjoint. Paris: Presses Universitaires de France Nouvelle Edition.
Hallingshead, A. B. 1950: "Cultural fartors in the selection of marriage mates," American Sociological Review.
Kulcsár R. 1978: "A házasság mint a társadalmi átrétegzõdés egyik 'csatornája'", Statisztikai Szemle, 5.
Simmel, G. 1973: Válogatott társadalomelméleti tanulmányok. Budapest: Gondolat Kiadó.
Sorokin, P. 1959: Social and cultural mobility. New York: The Free Press.
Tomka M. 1990: "Vallás és vallásosság". In: Andorka-Kolosi-Vukovich (szerk.) Társadalmi riport 1990. Budapest: TÁRKI.
Tönnies, F. 1983: Közösség és társadalom. Budapest: Gondolat Kiadó.
Veblen, Th. 1973: A dologtalan osztály elmélete. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Vukovich György 1962: "A három alapvetõ társadalmi réteg házassági mobilitása", Demográfia, 3.
Weber, Max 1967: Gazdaság és társadalom. Budapest:
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
1. térkép
2. térkép
3. térkép