Szociológiai Szemle 1993/3-4. 147-166. |
Az alábbiakban arra keressük a választ, hogy a nõk
világszerte megnövekedett foglalkozási szintjével
párhuzamosan milyen társadalmi jellemzõkkel bírnak
a nõi vezetõk, növekszik-e arányuk a vezetõk
csoportján belül. A makroszintû áttekintés
részben elõtanulmányként szolgál a "Nõk
a gazdaságban: a menedzserek" címû OTKA-kutatáshoz.
A kutatás 1992-1994 között zajlik a BKE Szociológia
Tanszékén a szerzõ vezetésével, s célja,
hogy a gazdasági életben vezetõ pozíciót
betöltõ nõkkel életút-interjúkat
készítsen.
I. Nemzetközi kitekintés
Az utóbbi két évtizedben már a nyugat-európai országokat is az a tendencia jellemzi, hogy a nõi foglalkoztatás kibõvülése miatt a munkaerõ növekvõ részét alkotják nõk, megközelítve a Közép- és Kelet-Európában tapasztalt igen magas, csaknem 50 százalékos arányt. A szocialista gazdaságpolitika egyik legfõbb célja, a munkaerõ-tartalék lehetõ legintenzívebb mozgósítása, a teljes foglalkoztatás elérése jelentós részben a nõk növekvõ munkába állítása révén volt megvalósítható. Az "ügy" érdekében olyan párthatározatokat hoztak, amelyek többek között a nõk iskolázottsági színvonalának emelését, s a nõi vezetõk arányának növelését is hangoztatták.1 A "felülrõl" irányított, erõltetett emancipáció látványos eredményeket produkált a statisztikák szintjén. Ennek a folyamatnak a visszásságaival, a munkavállaló férfiak és nõk, ezáltal az egész magyar társadalom számára nemkívánatos következményeivel foglalkozott már néhány tanulmány (Koncz: 1985).
Ha a gazdaságilag fejlett országok adatait összevetjük abból a szempontból, hogy mekkora a nõk aránya a keresõk körében, akkor a tervgazdaságokban és a skandináv országokban találjuk a legmagasabb participációs rátát. Közismert azonban, hogy ezekben az északi országokban a nõi munkavállalóknak csaknem fele részmunkaidõben dolgozik, megkönnyítve ezzel a keresõtevékenység és a családi, háztartási teendõk összehangolását. (1. táblázat)
A teljes és a részmunkaidõs foglalkoztatás megkülönböztetésének hiánya miatt Európa eltérõ gazdasági rendszereihez tartozó/tartozott országok között alig mutatkozik különbség abban a tekintetben, hogy a nõk a munkavállalók mekkora hányadát alkotják. Markáns különbség sokkal inkább az észak-dél vonal mentén rajzolódik ki, mivel a Földközi-tenger országaiban - Portugália kivételével - lényegesen kisebb a nõk részvétele a munkaerõpiacon, s ennek nyomán a vezetõk közötti arányuk is csekélyebb.
A következõkben a nõi vezetõk helyzetét statisztikai és szociológiai adatfelvételek alapján tekintjük át. Az elemzésre annál is inkább nagy szükség van, mert mind ez ideig nem készült átfogó vizsgálat errõl a társadalmi csoportról.
Elõször két fõ forrás alapján felvázoljuk, hogy a nõk milyen arányban töltenek be vezetõ szerepeket a gazdaságilag fejlett országokban, majd a magyarországi helyzet ismertetése következik. A nemzetközi kitekintéshez egyrészt az International Labour Office statisztikai évkönyvét (Year Book 1992)2, másrészt pedig a Worldwide Government Directory adatait használtuk fel (Women in Government 1992).3
Ha a nemzetközi statisztikákban csak azt az adatot nézzük, hogy a vezetésben mekkora a férfiak és a nõk aránya, akkor a nõk javára történõ folyamatos elmozdulást találunk, azaz mindenütt emelkedett a vezetõ pozícióba bekerülõ nõk száma és aránya. Az Amerikai Egyesült Államokban például a nõk aránya már 1970-tõl folyamatosan növekedett, 1988-ban elérte a 38 százalékot, s 1992-ben a 41 százalékot. Ennek ellenére igen csekély azoknak a nõknek az aránya, akik a vezetés csúcspozícióiba is bejutottak. A legtöbb szociológiai adatfelvétel legfeljebb 2 százalékra becsüli a nõk arányát ezekben a pozíciókban. "Ami változott, az az, hogy több nõ van a menedzsmentben. Ami nem változott: a nõk a menedzsment alacsonyabb szintjein koncentrálódnak, s mindenhol kevesebb hatalmat jelentõ pozíciókat birtokolnak, mint a férfiak." (Powell 1988: 13) A nemzetközi tapasztalat szerint tehát pusztán az a tény, hogy a munkaerõn és a vezetésen belül növekszik a nõk aránya, még nem jelenti azt, hogy a nõk és a férfiak pozíciója hozzávetõleg azonos lesz.
Más adatközlésekbõl kiderül, hogy a skandináv országokban a magánszektorban a gazdasági vezetõk 5-6 százaléka n6, az állami szektorban ennek kétszerese az arányuk (Kovalainen 1990). Nagy-Britanniában a gazdasági vezetõk 8-10 százaléka nõ. (Marshall 1984). Európai kutatók is az amerikai tapasztalatokat erõsítették meg: minél magasabban helyezkedik el az adott menedzseri pozíció, annál kevésbé vannak képviselve benne a nõk. A nõk vezetésben elfoglalt aránya Svájcban 4,2 százalékot, Angliában 9 százalékot, Svédországban és Norvégiában 13,2 százalékot, Hollandiában 4,4 százalékot, Olaszországban 5,7 százalékot, Finnországban 14,4 százalékot ért el a nyolcvanas években, ám a legfelsõ vezetési szinten már legfeljebb csak 1 százalék a nõk aránya. (Preuss 1987). Mindegyik ország esetében tehát csak nagyon kicsi kisebbséget alkotnak a nõk a vezetõkön belül.
A nõi vezetõk társadalmi helyzetét elemzõ kutatókat régóta foglalkoztatja a kérdés, hogy mi okozza a nõk kis arányú részvételét a foglalkozási hierarchia magasabb szintjein. Vajon a férfiak és a nõk kora gyermekkori szocializációjának eltéréseiben keresendõk az okok (a karrier iránti motiváció, a feladat betöltéséhez szükséges képességek, készségek hiánya), vagy pedig a szervezeti diszkriminációt érhetjük tetten (a karrier lehetõségének hiánya). Ebben a tanulmányban nem vállalkozhatunk a fenti kérdés direkt megválaszolására, pedig a válaszadás hozzásegíthetne bennünket ahhoz, hogy jobban megértsük a vezetõ beosztású nõk helyzetét. Igyekezünk azonban a statisztikai adatokból felsorolni néhány bizonyítékot a nõkkel szembeni diszkrimináció meglétére.
A nõk nemcsak a gazdasági vezetésben, de a politikai
döntéshozatalban is csekély szerepet játszanak:
kormányzati részvételük eltörpül a
férfiak jelenléte mellett. A végrehajtó hatalom
legmagasabb pozícióit vizsgálva - a minisztertõl
a helyettes államtitkárig - azt láthatjuk, hogy a
felelõsségteljes pozíció betöltésével
kevéssé bízzák meg a nõket. Akárcsak
a gazdaságirányításban, a politikai vezetésben,
kormányzati pozíciók betöltésében
is a skandináv nõk járnak az élen. Dániában,
Norvégiában és Svédországban a miniszterek
több mint 16 százaléka nõ. Az összes tervgazdasággal
és felülrõl irányított "emancipációs"
mozgalommal rendelkezõ ország a lista végén
helyezkedik el a nõi miniszterek száma a tekintetében,
Románia kivételével, ahol 6 nõi miniszter volt
a kormányban. (2. táblázat)
II. Munkavállalók és vezetõk Magyarországon
A magyar nõi vezetõk helyzetérõl nehéz teljes képet alkotni, ugyanis a fellelhetõ statisztikai adatok nem elégségesek e társadalmi csoport kimerítõ statisztikai és szociológiai jellemzésére. A nõk munkavállalásával kapcsolatos kutatások sem fordítottak erre a területre elegendõ figyelmet. A következõkben egyrészt a Központi Statisztikai Hivatal adatközléseire, illetve ezek másodlagos elemzéseire támaszkodunk, másrészt pedig az OTKA által támogatott "A vezetõk rekrutációja, identitás-tudata és értékorientációi" címû kutatás eredményeibõl rajzoljuk fel a gazdasági elitbe bekerült nõk családi-társadalmi hátterét.
A vezetõk helyzetének statisztikai elemzése elõtt
azonban feltétlenül meg kell határozni a csoport helyét
a munkavállalók egészén belül.
1. A nõi és férfi keresõk számának alakulása
A gazdaságilag aktív férfi népesség száma a hetvenes évek során már nem emelkedett tovább, ezzel szemben a nõi keresõ népesség a nyolcvanas évekig folyamatosan bõvült. A gazdasági visszaeséssel, a munkanélküliség megjelenésével a férfi és nõi munkavállalók száma egyaránt csökkenni kezdett. A munkanélküliség azonban a férfiakat - a nemzetközi tendenciákkal ellentétben - némileg nagyobb arányban érintette. Ezek a tényezõk együttesen vezettek ahhoz a tényhez, hogy ma a keresõ népesség kb. 46 százalékát alkotják nõk. (3. táblázat)
A nõk növekvõ foglalkoztatottsága következtében
az aktív nõi keresõk aránya a 15-55 éves
(=munkavállalási korú) nõi népesség
egészéhez képest emelkedett, de nem érte el
a férfiaknál tapasztalt értéket. Ennek a relatív
lemaradásnak fontos tényezõje, hogy a munkavállalási
korú nõk csaknem egytizede gyermekgondozási segélyen
vagy gyermekgondozási díjon lévõ ún.
inaktív keresõ, aki csak átmenetileg van távol
a munkaerõpiacról. A nõi aktivitási arányszám
növekedésének lelassulása mögött tehát
a gyes 1967. évi és a gyed 1985. évi bevezetését
is felfedezhetjük okként. (4. táblázat)
2. Nõk a felsõfokú oktatásban
Az utóbbi évtizedekben a felsõfokú oktatási intézmények hallgatói között fokozatosan emelkedett a nõk aránya, bár a nemek szerinti szegregáció mértéke mindvégig jelentós maradt. A nõk aránya mindazonáltal egyre magasabb lett, és eléri a férfiak arányát azokon a fõiskolákon és egyetemeken (pl. jogi és közgazdasági), amelyeknek elvégzése a felsõszintû vezetõi posztok betöltéséhez kívánatos. (5. táblázat) Ugyanezt mondhatjuk el az egyetemi és fõiskolai oklevelet szerzõk nemek szerinti megoszlásáról is. (6. táblázat)
A férfiak és a nõk közötti iskolázottságbeli
különbség tehát jelentõsen csökkent,
s a férfiak igazán már csak a mezõgazdasági,
mûszaki és állatorvosi egyetemeken vannak többségben
a nõi hallgatókkal szemben. Az emberi tõke elméletének
legfõbb tézise, amely a nemek munkahelyi pozícióiban,
keresetében megnyilvánuló különbségeket
a kevesebb "befektett" emberi tõkével magyarázza,
részben tehát megdõl. Az 1990-es népszámlálás
adatai azonban arra is felhívják a figyelmünket, hogy
a nõi egyetemi hallgatók nagyobb arányban képviseltetik
magukat a fõiskolai, mint az egyetemi hallgatók között.
"Az egyetemi végzettségûeknek csak 35 százaléka
nõ, szemben a fõiskolai végzettségûek
esetében tapasztalt 54 százalékkal." (Hrubos 1993:
10). (7. táblázat)
3. A nõi vezetõk jellemzõi4
3.1 A nõi vezetõk aránya
Az 1980. és 1990. évi népszámlálás adatainak egybevetése meglepõ adatokkal szolgál. Miközben némileg növekedett a nõk aránya az aktív keresõk között, és ezzel párhuzamosan a szellemi foglalkozásúak körében, ennél sokkal nagyobb arányban, harminc százalékkal (!) nõtt a nõk aránya a vezetõk és irányítók között. 1980-ban a pozíciók egynegyedét, 1990-ben pedig egyharmadát töltötték be nõk. (Akár az emancipációs törekvések sikereként is lehetne értelmezni azt az arányeltolódást, amely a vezetõk és irányítók csoportjában a nõk javára bekövetkezett.) Ez számokban kifejezve 1980-ban 101 ezer, 1990-ben 132 ezer nõt jelentett, a férfi vezetõk és irányítók száma ez idõ alatt 285 ezerrõl 260 ezerre csökkent. (8. táblázat)
Vajon mi az oka annak, hogy csaknem 30 százalékkal emelkedett a nõk aránya a vezetõk és irányítók között? A magyarázatot keresve, valószínûleg lényeges szempont, hogy a fentiekben említett munkaerõpiaci folyamatok eredménye, azaz a férfi keresõk számának csökkenése és a nõi foglalkoztatás kiszélesedése megváltoztatta a nemek arányát a kategórián belül. Javította a nõk esélyeit az is, hogy egyre többen vettek részt a felsõfokú oktatásban. A harmadik tényezõ pedig az, hogy a vezetõknek és az irányítóknak a hierarchiában alacsonyabban elhelyezkedõ csoportjaiban gyakrabban találhatunk nõket, míg a felsõ szintû vezetõk körében ritkábban. (9. táblázat)
Feltételezhetõ továbbá, hogy a férfi vezetõk 1990-ben már inkább a magánszektort választották az állami szektor vezetõ állásaival szemben. Sejtésünket alátámasztja, hogy különösen a nõkhöz viszonyítva jelentõsen megnõtt a vezetõ beosztást jelentõ foglalkozások esetében is az "önálló" besorolású férfiak száma. (Például: mûszaki igazgató, üzemvezetõ, vállalati igazgató, kereskedelmi és vendéglátóipari üzletvezetõ.)
Az adatokból kiderül, hogy 1980 és 1990 között
emelkedett a nõk aránya a gazdasági élet vezetõ
pozícióiban (mûszaki, vállalati igazgatók,
szövetkezetek, üzletek vezetõi), és jelenlétük
aránya már nem elhanyagolható. Még ennél
is nagyobb mértékben emelkedett azonban arányuk a
közigazgatás vezetõ posztjain: a központi államigazgatási
szervek vezetõi között megduplázódott az
arányuk, és e csoport egyharmadát képezik.
A tanácsi igazgatásban pedig 10 vezetõ közül
négy nõ. A politikai szervezetek (párt- és
tömegszervezetek) vezetõi között is csaknem eléri
a 40 százalékot a nõk aránya. Mindezek a változások
akkor történtek, amikor a magyar parlament tagjai között
7 százalékra csökkent a nõi képviselõk
száma. (10. táblázat)
3.2 Vezetõk és korcsoportok
Az 1990. évi népszámlálás adatai
szerint a nõi vezetõk és irányítók
többsége 30-55 év közötti, a férfiak
ennél némileg fiatalabbak. A férfiak tehát
korábban kerültek a vezetõi és irányítói
pozícióba, és-részben a magasabb nyugdíjkorhatár
miatt- tovább vannak felelõs beosztásban. (11. táblázat)
Az életkori eltolódással kapcsolatos megállapítást
alátámasztja a gazdasági elit körében
végzett kutatás is (ezt a késõbbiekben, a 4.
pont alatt ismertetjük). Az adatok azt jelzik, hogy a nõk számára
jelentós problémát okozhat a karrier és a magánélet,
a családalapítás összehangolása, mivel
mindkettõ kialakítása; formálása hozzávetõleg
ugyanarra az idõszakaszra, a munkába állás
utáni néhány esztendõre esik. A kevesebb konfliktussal
járó megoldást sokszor az jelenti, ha a szakmai elõrehaladás
átmenetileg háttérbe szorul, s ez is hozzájárulhat
ahhoz, hogy a nõk a szervezeti hierarchiának többnyire
csak az alacsonyabb fokaira jutnak el. Ezzel azonban nem állítjuk
azt, hogy a döntésben érintett nõk számára
ez a dilemma a fentiekben leírt módon tudatosul. Inkább
az a feltevésünk, hogy a kérdés a társadalmi
elvárásoknak megfelelõ módon oldódik
meg, s a karrierjük elején álló nõk többnyire
kevéssé érzékelik még hátrányukat
férfi kollégáikkal szemben.
3.3 Vezetõk és iskolai végzettség
Az ÁBMH és a KSH 1983-as adatait elemzõ vizsgálat azt a feltevést támasztotta alá, hogy nem megfelelõ szintû a gazdasági vezetõk iskolai végzettsége (Székely 1986). A kutatás fõ tanulsága az volt, hogy az iskolázottsági szint jelentõs emelkedése ellenére sok vezetõ nem rendelkezett felsõfokú végzettséggel. A nõi gazdasági vezetõk pedig még férfi kollégáiknál is sokkal gyakrabban töltöttek be olyan állásokat, amelyekhez nem volt megfelelõ iskolai végzettségük. (12. táblázat) A káderpolitikai céloknak és a szakismeret igényének egyidejû megvalósítása tehát nehézségeket okozott.
A fentinél szélesebb csoportot ölel fel az a néhány
foglalkozás, amelyekben kizárólag vezetõi és
irányító pozícióban lévõ
emberek dolgoznak. Az adatokból kiderül, hogy a nagyobb gazdasági
és társadalmi egységek élén a vezetõk
és irányítók többsége rendelkezik
felsõfokú végzettséggel. A legmagasabb iskolai
végzettség a központi államigazgatási
szervek vezetõit jellemzi. A pozíciót betöltõ
férfiak 90 százaléka, a nõk 79 százaléka
rendelkezik felsõfokú végzettséggel. A tanácsi
igazgatás vezetésében dolgozók legalább
2/3-ának van diplomája. A férfiak és nõk
közötti iskolázottságbeli eltérés
a vállalatok és intézmények vezetõi
körében a legnagyobb. A férfiak 1/4-e, a nõknek
csaknem 1/2-e felsõfokú végzettséget igazoló
diploma nélkül tölti be a pozícióját.
A legalacsonyabb átlagos iskolai végzettséget a kereskedelem
és vendéglátóipar üzletvezetõi
körében tapasztalhatjuk, ahol a férfiak 12-14 százaléka,
a nõk 5-8 százaléka rendelkezik diplomával.
Ezekre a csoportokra a középiskolai végzettség
a jellemzõ. A kereskedelem és a vendéglátóipar
különösen fontos területe a nõi vezetõk
és irányítók foglalkoztatásának.
A vezetõk és irányítók csoportját
alkotó 132 ezer nõbõl 23 ezer itt található.
Ebben szerepe van az új vállalkozásoknak is, mivel
a nõk szívesen kezdik vállalkozásaikat ezen
a két területen. (13. táblázat)
3.4 Vezetõk és keresetek
Akárcsak a férfi és a nõi aktív keresõ népesség egészében, éppúgy a vezetõk körében is feltûnõ a nemek szerinti kereseti különbség. 1991-ben a szellemi foglalkozásokban dolgozóknál a férfiak és a nõk havi bruttó átlagkeresetének különbsége a vállalati szférában 36,6 százalékos, a költségvetési szférában 33,2 százalékos volt a férfiak javára (Kereseti arányok 1993: 9. tábl.).
A férfi és a nõi vezetõk fizetési
kategóriák közötti eloszlását vizsgálva
feltûnõ, hogy míg a férfiaknak csaknem a fele,
addig a nõknek alig több mint egynegyede tartozik a legmagasabb
kategóriába. (14. táblázat) Mik az okai a férfi
és a nõi vezetõk jelentõs keresete között
tapasztalható jelentõs eltéréseknek?
3.4.1 A kereseti különbség földrajzi tényezõi
A fõváros és a vidék közötti kereseti
lehetõségek már korábban is közismertek
voltak. Talán az is ismert, hogy a nõk esetében még
nagyobb a lemaradás, mint a férfiaknál. A kereseti
statisztika alapján három kategóriát különböztetünk
meg: Budapest, vidéki városok, községek. Mindhárom
csoportban 1/4-1/3 a nõi vezetõk aránya. A vezetõi
pozíciókban elérhetõ jövedelmet vizsgálva
a fõvárosból a kisebb települések felé
haladva egyre kisebb az elérhetõ havi kereset (mindkét
nem esetében), és egyre nagyobb a nõk kereseti lemaradása.
Míg a községekben élõ férfi vezetõk
a fõvárosi férfi vezetõk keresetének
76 százalékát érik el, addig a nõk esetében
a községekben élõ nõi vezetõk a
fõvárosi nõi vezetõk keresetének 63,7
százalékát. A vidéken élõ nõi
vezetõk tehát többszörösen is hátrányos
helyzetben vannak: egyrészt férfi kollégáikhoz,
másrészt a fõvárosi nõi vezetõkhöz
képest is nagy a kereseti lemaradásuk. (15. táblázat)
3.4.2 A beosztási szintek
A több mint 50 fõt alkalmazó vállalatoknál, szövetkezeteknél, vállalkozásoknál és a költségvetési intézményeknél végzett kereseti adatfelvétel világít rá legélesebben a férfi és nõi vezetõk közötti kereseti különbségek okaira. A kereseti adatok standardizálása eredményeképpen ugyanis azt láthatjuk, hogy "...viszonylag kicsi az azonos beosztási (vezetési) szinten belül a bérek nemek közötti különbsége". (Kereseti arányok 1993: 8).
Az összes szellemi dolgozóra érvényes, fentiekben említett több mint 30 százalékos kereseti különbség lényegesen csökken, ha csak a vezetõk és irányítók adatait elemezzük. (16. táblázat) (Ugyanez a jelenség érvényes az 50 fõnél kevesebb embert foglalkoztató gazdálkodó szervezetek kereseti adataira is.) Az elsõ feltûnõ jelenség az, hogy a költségvetési szférában nagyobbak a nemek szerinti kereseti különbségek, mint a vállalati szférában. A másik - kevésbé meglepõ - tény pedig az, hogy a vezetõk körében a hierarchián felfelé haladva egyrészt csökken a nõk aránya, másrészt növekszik a kereseti eltérés. A legmagasabb vezetõi pozíciókba csak kevés nõ jutott be.5 Ezzel visszaértünk a probléma gyökeréhez: nem az adott vezetõi pozícióban meglévõ kereseti különbségek a jelentõsek A különbségek döntõ része a beosztási szintek nemenként eltérõ létszámarányából adódik.
A magyar adatok sajnos nem nyújtanak lehetõséget
arra, hogy kiszámítsuk a vezetõ pozícióban
lévõ nõk családjaiban az egy fõre esõ
havi keresetet. Külföldi kutatások azt mutatták,
hogy a nõi vezetõk háztartásai anyagilag jóval
kedvezõbb feltételek között vannak, mivel kétszer
annyi havi jövedelemmel rendelkeznek, mint azok a családok,
ahol a férj van vezetõ beosztásban. (Rosener 1990).
4. Nõk a gazdasági elitben6
A továbbiakban a népszámlálás "vezetõk és irányítók" statisztikai kategóriájánál jóval szûkebb, s ezért homogénebb csoportját vizsgáljuk, amikor figyelmünket a gazdasági élet talán legvitatottabb, de a legnagyobb érdeklõdéssel övezett csoportja, a gazdasági elit tagjai felé fordítjuk. Az 1990-ben végzett kutatás során a gazdasági eliten belül a nõk aránya 16 százalék volt. Ez pontosan megfelel a fentiekben említett "vezetõ A" kategóriában tapasztalt aránynak, s egyben a nemzetközi eredményeknek is.
A gazdaság felsõ szintû vezetõ pozícióiban mindegyik vezetõ rendelkezik a szükséges felsõfokú, azaz fõiskolai vagy egyetemi végzettséggel. A nõk és a férfiak a gazdasági eliten belül is erõteljesen differenciálódnak beosztási szintek szerint: a vizsgált mintában a férfiak 30 százaléka dolgozott vezérigazgatói vagy helyettesi beosztásban, míg a nõk közül mindössze 5 százalék. Ezzel szemben a nõk 25 százaléka osztályvezetõ volt, míg a férfiaknak csak 9 százaléka. A karrierutak elemzésébõl az is kiderült, hogy a férfiak elõbb hozzákezdtek karrierjük építéséhez, mint a nõk. A nõk ugyanis csak 31-40 éves koruk között szerezték meg elsõ vezetõi pozíciójukat, ezzel szemben a férfiak csaknem 2/3-a már 30 éves kora elõtt vezetõ volt. (Ez összhangban van a vezetõk és irányítók kategóriájában tapasztaltakkal.)
Nemcsak a beosztást, hanem a magánéletet illetõen
is hátrányos helyzetben vannak a vezetõ pozíciót
betöltõ nõk. Az általunk felkeresett nõi
és férfi vezetõk családi állapotában
jelentõsek az eltérések. A vezetõ beosztású
férfiak jobb esélyekkel indulnak a házasodási
piacon, minta velük egyidõs férfi népesség:
az átlagosnál magasabb a házasodási arányszámuk:
92 százalék volt házas és 6 százalék
elvált. A nõknél éppen ellenkezõ a helyzet,
õk az azonos korcsoportú nõi lakossághoz képest
"lemaradásban" vannak: a nõi vezetõk 2/3-a volt férjnél,
1/4-e elvált, és 1/10-e maradt hajadon. Már ezekbõl
az arányokból is következik, hogy a nõi vezetõknél
az átlagos gyermekszám is kisebb. A fentiek következményeként
a nõk kisebb kiterjedésû, kevesebb személybõl
álló háztartásokban élnek, és
lényegesen gyakrabban élnek egyedül, mint a férfi
vezetõk. A nemek szerinti különbségeket illetõen
a szociológiai elemzés egyik fõ következtetése
az, hogy a nõi vezetõknek mindenkor nagy árat kell
fizetniük azért, hogy ebben a férfias világban
a férfiakéhoz hasonló pozícióba juthassanak,
illetve a hierarchián elõre haladhassanak.
5. Két választás Magyarországon: nõk a politikában7
Az elmúlt évtizedekben gazdaságpolitikai és ideológiai szempontok együttesen alakították a nõk munkavállalását. Az intézkedések egyik fontos célja a nõk iskolázottságának emelése és a vezetõk közötti arányuk növelése volt. Miként a fenti táblázatok megmutatták, folyamatosan bõvült a nõi vezetõk jelenléte a gazdaságban, a közigazgatásban, a párt- és tömegszervezetekben. De ahogy arra már az iskolai végzettség elemzése során is rámutattunk, nem volt mindig sikeres a politikai megbízhatóság és a szakmai hozzáértés összeegyeztetése. A vezetõi pozíciókba felemelt "dísz-nõk" sokat ártottak a nõk valódi egyenjogúsításának. Az erõltetett emancipációnak ez a formája kétségtelenül vétkes abban, hogy komoly elõítéletek alakultak ki a karrier-orientált nõkkel szemben.
A férfiak és a nõk társadalmi és politikai szerepének megítélése már a rendszerváltás elõtt is nagyon tradicionális volt a magyar társadalomban. (Tóth 1990). A férfi és nõi szférák (közélet vs. magánélet) szétválasztásának határozottan konzervatív igényeként értékelhetjük az önkormányzati és különösen a parlamenti választásokat. Jelentõsen csökkent a nõk közéleti szerepvállalása. Minél magasabb beosztást és minél nagyobb lélekszámú települést vizsgálunk, annál kisebb az esélye annak, hogy nõ tölti be a posztot. 1990-ben az önkormányzati képviselõk körében azt tapasztalhattuk, hogy a parlamenti képviselõkhöz és a polgármesterekhez viszonyítva itt volt a legmagasabb a testületbe bekerülõ nõk aránya, átlagosan több mint 15 százalék. A polgármesterek között már lényegesen kisebb az arányuk,10 százalék körüli. (17. táblázat) A parlamenti választások esetében a képviselõjelöltek 9 százaléka, a megválasztott képviselõk 7,3 százaléka volt nõ. A legtöbb nõi képviselõt a Hazafias Választási Koalíció jelölte, ezen kívül már csak a Fidesz és az SZDSZ jelöltjei között volt több mint 10 százalék nõ. Mivel a választások során a fenti három politikai szervezet közül kettõ jutott be a parlamentbe, s mindkettõ ellenzékbe, így az sem meglepõ, hogy a parlamentbe bekerült nõk aránya is nagyon alacsony. (18. táblázat) A parlamenti frakciók közül a kormánypártokban a legalacsonyabb a nõi képviselõk aránya, egyik párt esetében esetében sem éri el az átlagos 7,3 százalékot. Az ellenzéki pártokban már magasabb a nõi képviselõk aránya, és az MSZP-ben eléri az országgyûlési átlag kétszeresét, 15 százalékot. (19. táblázat)
Nem pusztán a társadalom szavazott arra, hogy a férfiak
kezében legyen az ország sorsa, hanem a kormányalakítás
és -átalakítások során sem törekedtek
arra, hogy a nõk sajátos érdekei is képviselethez
jussanak. Még jelképes szerepet is alig kaptak a nõk
a végrehajtó hatalomban. Az 1990-ben megalakított
kormányba mindössze egy (tárca nélküli)
nõi miniszter került be. A minisztériumok felsõ
szintû vezetésében is elenyészõ a nõi
jelenlét, összesen 4 fõre korlátozódik.
(20. táblázat)
III. Következtetések
A tanulmány a nõi vezetõknek a gazdaságban és társadalomban elfoglalt helyérõl adott áttekintést, elsõsorban a nemzetközi és a magyarországi statisztikai adatforrásokra támaszkodva.
A nemzetközi adatok és a magyar tendenciák megegyeznek abban, hogy egyre több nõ kerül vezetõi és irányítói pozícióba, számuk és arányuk egyaránt növekszik a csoporton belül. Ennek ellenére nem egyenlõ a férfiak és a nõk esélye arra, hogy a beosztási hierarchia magasabb szintjein elhelyezkedõ felsõ vezetõi foglalkozásokba kerüljenek.
A férfiak és a nõk közti esélykülönbségeket nem indokolhatjuk eltérõ iskolai végzettségükkel, mivel a mûszaki egyetemek és fõiskolák kivételével a nõi hallgatók száma eléri a férfi hallgatók számát. A férfiak nagyobb esélyét a két nem eltérõ gazdasági aktivitására sem lehet visszavezetni, mivel az aktív keresõ népességnek csaknem felét nõk alkotják.
A nõk karrier-esélyeit lényegesen csökkenti, hogy egybeesik a családalapítás és a karrierépítés idõszaka. Ezt alátámasztja a férfi és nõi vezetõk korcsoportok szerinti megoszlása is, másrészt a családi állapotra vonatkozó adatok elemzése.
Mivel a nõk kisebb eséllyel jutnak be a magasabb presztízsû és felelõsségû vezetõi állásokba, mint a hierarchia alacsonyabb vezetõi posztjaira, ezért a vezetõk csoportján belül tapasztalt kereseti eltérések is nagynak tûnnek. A beosztási szintek szerinti standardizálás azonban a különbségek legnagyobb részét eltünteti.
Nagyon kis mértékû a nõk jelenléte a politikai vezetésben. A parlament, a kormányzat és a helyi önkormányzatok összetételét vizsgálva feltûnik, hogy a nagy felelõsségû, nagyobb településeken betöltendõ pozíciókba aránytalanul gyakrabban kerülnek férfiak, mint nõk.
A gazdasági elit körében folytatott kutatás azt bizonyította, hogy a nõk még ezen a csoporton belül is inkább csak az alacsonyabb posztokat foglalhatják el. A nõi vezetõknek ráadásul nagy árat kell fizetni a karrierért, családi életük sokkal kevésbé tûnik kiegyensúlyozottnak, mint a férfi vezetõké.
Úgy tûnik tehát, hogy a társadalom nem jutalmazza,
nem értékeli azokat a nõket, akik a tradíciók
ellenében karriert futnak be. Az elmúlt évtizedekben
a felülrõl szervezett, erõltetett egyenjogúsítási
törekvések a kívánatossal ellentétes hatást
értek el. A társadalmi-gazdasági rendszer nem bátorítja
a nõket vezetõi poszt betöltésére, a tradicionális
elvárások uralkodnak a nõkkel szemben. A nõkre
többé-kevésbé egyértelmûen felismerhetõ
nyomás nehezedik, amely szinte válaszút elé
állítja õket: a családot vagy a karriert válasszák.
Ritkán nyílik arra lehetõség, hogy a nõk
úgy érezzék, nem kell választaniuk a munka
és a család között, hanem a két terület
összehangolható. Az elkészítendõ életút-interjúk
hozzásegítenek bennünket ahhoz, hogy jobban megismerjük
és megértsük ezeknek a nõknek a választásait.
Jegyzetek
1. Az 1970-es párthatározatot és végrehajtását lásd Nõpolitikai dokumentumok 1970-1980. 1981. Budapest: Kossuth
2. A nemzetközi statisztikák, ez esetben az ILO adatainak használhatóságával szemben komoly fenntartások vannak, amelyek a jelenlegi írásban is megerõsítést nyernek. Az adatok összevethetõsége mindig kétségeket ébreszt a kutatóban, már csak az országok eltérõ népszámlálási gyakorlata miatt is. Éppen ezért a nemzetközi statisztikai adatokat igyekszünk kiegészíteni egyéb forrásokból származó, egyes országokra vonatkozó adatokkal.
3. Az adatbázis legnagyobb hiányossága az hogy 1989-es információkat tartalmaz, az azóta eltelt 4 esztendõ változásait, országok megszûnését, szétválását és létrejöttét már nem kíséri nyomon.
4. A népszámlálási adatfelvételi gyakorlat a szellemi foglalkozású dolgozókat 3 f8 csoportba sorolja: vezetõk és irányítók, beosztott ügyintézõk, beosztott ügyviteli dolgozók. Részletesebb bontás hiányában az alábbiakban a vezetõk és irányítók meglehetõsen heterogén csoportját fogjuk elemezni.
5. A beosztási hierarchia legfelsõ szintjén elhelyezkedõ "Vezetõ A" kategória korántsem homogén. A vezérigazgatótól a fõmérnökig és fõkönyvelõig terjedõ beosztásokat foglalja magában. Ugyanez az inhomogenitás érvényes a többi összevont beosztási kategóriára is.
6. A gazdasági elit kifejezés a gazdasági élet és a gazdaságirányítás legfelsõ szintjén található pozíciókat betöltõ egyénekre utal. A bevezetõben említett "A vezetõk rekrutációja, identitás-tudata és értékorientációi" címû OTKA-kutatást Lengyel György ég Rozgonyi Tamás vezetésével az MTA Szociológia Intézete és a BKE Szociológia Tanszéke végezte 1990 tavaszán. A kutatás során a gazdasági elit három almintáját vizsgáltuk: 1. a gazdaságirányítás (Pénzügyminisztérium, Ipari Minisztérium, Országos Tervhivatal) felsõ szintû vezetése; 2. a banki szféra felsõ szintû vezetése; 3. az állami tulajdonú iparvállalatok felsõ szintû vezetése. A feltett kérdésekre összesen 371 fõ válaszolt, közülük 61 nõ.
7. A címet a KSH statisztikai kiadványától
kölcsönöztem: Két választás Magyarországon
1990-ben
Felhasznált irodalom
1980. évi népszámlálás. 1981. 22. kötet (Foglalkozási adatok L) Budapest: KSH 1990. évi népszámlálás. 1992. 3. kötet (Összefoglaló adatok) Budapest: KSH
Andorka R. -Kolosi T.- Vukovich Gy. (szerk.) 1990. Társadalmi Riport 1990. Budapest: TÁRKI Andorka R.-Kolosi T.- Vukovich Gy. (szerk.) 1993. Társadalmi Riport 1992. Budapest: TÁRKI A keresetek színvonala, szóródása és kapcsolata a családi jövedelemmel. 1991. Budapest: KSH
A nõk helyzetének alakulása a KSH adatainak tükrében 1970-1981. 1982. Budapest: SZEKI Hrubos Ildikó 1993.A férfiak és a nõk iskolai végzettsége, szakképzettsége (Kézirat) Képviselõi Kézikönyv. 1990.
Kereseti arányok szakképzettségi, illetve beosztási szintek szerint 1991. 1993. Budapest: KSH Két választás Magyarországon 1990-ben. 1991. Budapest: KSH
Koncz Katalin (szerk.) 1985. Nõk és férfiak - hiedelmek és tények. Budapest: MNOT-Kossuth Kovalainen, Anne 1990. How do male and female managers in banking view their work roles and their subordinates? Scandinavian Journal of Management, (6) 2.
Magyar Statisztikai Zsebkönyv 1992. 1993. Budapest: KSH
Marshall, Judy 1984. Women Managers - Travellers in a male world. London: Wiley Mohr Katalin (szerk.) 1993. július A Magyar Közélet Kézikönyve. MTI Sajtóbank
Mûvelõdés és Közoktatásügyi Minisztérium Statisztikai Tájékoztató, Felsõoktatás 1990/91. 1991. Budapest
Mûvelõdés és Közoktatásügyi Minisztérium Statisztikai Tájékoztató, Felsõoktatás 1991/92. 1992. Budapest
Nõk a mai magyar társadalomban. 1989. Budapest: KSH
Parlamenti választások 1990. 1990 Budapest: MTA Társadalomtudományi Intézet
Powell, Gary N. 1988. Women & Men in Management Sage. London
Preuss, Eva 1987. Die Frau als Manager- Vorurteile, Fakten, Erfahrungen. Bern: Paul Haupt Rosener, Judy B. 1990. Ways Women Lead. Harvard Business Review, Nov-Dec. 119-125. Székely Judit 1986. Adalékok a gazdasági szférában dolgozó felsõszintû vezetõk iskolai végzettségének elemzéséhez In: Szociológiai Mûhelytanulmányok, 5. kötet. Budapest: MKKF Szociológia Tanszék
The Economic Role of Women in the ECE Region Development 1975/85. 1985. New York: United Nations
Töth Olga 1990. Nézetek, vélemények a nõk munkavállalásáról. (Kézirat) Year Book of Labour Statistics 1992. 1992. Geneva: ILO
Women in Government: Statistical Extract from the DAW Data Base on Women in Decision-Making 1990. 1992. Prepared by the Division for the Advancement of Women (DAW), Vienna
Year Book of Labour Statistics 1992. 1992. Geneva: ILO
TÁBLÁZATOK
1. táblázat
A nõk aránya a munkaerõben (1975, 1984, 1992)
és a második foglalkozási fõcsoporton belül
(1992) (százalékban)*
|
|
|
fõcsoportban |
|
Nyugat-Európa | ||||
Ausztria | 40 | 41 | 41 | 16,4 |
Belgium | 34 | 38 | 42 | - |
Dánia | 41 | 45 | 46 | 14,7 |
Finnország | 46 | 47 | 47 | 24,8 |
Franciaország | 37 | 39 | 43 | - |
Hollandia | 28 | 35 | 40 | 15,9 |
Írország | 27 | 29 | 31 | 15,1 |
Luxemburg | 36 | 12,0 | ||
Nagy-Britannia | 37 | 40 | 43 | - |
Németország | 37 | 39 | 41 | 23,3 |
Norvégia | 38 | 43 | 45 | 26,7 |
Olaszország | 30 | 35 | 37 | - |
Svájc | 34 | 35 | 38 | - |
Svédország | 43 | 47 | 48 | - |
Észak-Amerika | ||||
Kanada | 37 | 41 | 45 | 40,8 |
USA | 39 | 43 | 45 | 40,7 |
Kelet-Európa és Szovjetunió | ||||
Bulgária | 47 | 49 | ||
Csehszlovákia | 45 | 46 | 47 | - |
Lengyelország | 42 | 43 | 45 | 15,6 |
Magyarország | 44 | 45 | 46 | 58,2 |
NDK | 50 | 52 | ||
Románia | 36 | 40 | 46 | - |
Szovjetunió | 51 | 51 | ||
Belorusszia | 49 | - | ||
Észtország | 50 | - | ||
Lettország | 50 | - | ||
Litvánia | 49 | - | ||
Oroszország | 49 | - | ||
Ukrajna | 49 | - | ||
Dél-Európa | ||||
Görögország | 30 | 31 | 37 | 10,1 |
Jugoszlávia | 38 | 39 | ||
Portugália | 38 | 43 | 43 | 18,9 |
Spanyolország | 21 | 30 | 36 | 9,7 |
Törökország | 36 | 35 | 31 | 5,3 |
2. táblázat
Nõk a kormányhivatalokban, a végrehajtó
hatalom felsõ szintjein*
ország |
|
|
||
gazdasági jogi |
|
|
(%) |
|
Ausztria | 1 | 3 | 2 | 12,5 |
Belgium | 6 | 1 | 1 | 4,8 |
Bulgária | 3 | 0 | 1 | 5,9 |
Csehszlovákia | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
Dánia | 15 | 14 | 4 | 16,7 |
Finnország | 0 | 3 | 1 | 7,1 |
Franciaország | 5 | 1 | 0 | 0,0 |
Görögország | 3 | 4 | 1 | 4,3 |
Hollandia | 4 | 1 | 1 | 5,9 |
Írország | 0 | 2 | 2 | 10,0 |
Jugoszlávia | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
Kanada | 8 | 5 | 6 | 14,3 |
Lengyelország | 0 | 1 | 1 | 3,7 |
Luxemburg | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
Magyarország | 0 | 1 | 1 | 5,3 |
Málta | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
Nagy-Britannia | 5 | 2 | 1 | 4,8 |
Németország (NDK) | 11 | 1 | 1 | 2,9 |
Németország (NSZK) | 5 | 2 | 2 | 10,0 |
Norvégia | 8 | 4 | 6 | 33,3 |
Olaszország | 0 | 1 | 0 | 0,0 |
Portugália | 2 | 1 | 1 | 6,3 |
Románia | 17 | 6 | 6 | 13,0 |
Spanyolország | 1 | 2 | 2 | 9,5 |
Svájc | 0 | n.a. | 0 | 0,0 |
Svédország | 4 | 10 | 6 | 25,0 |
Szovjetunió | 2 | 2 | 1 | 1,2 |
Törökország | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
USA | 29 | 11 | 2 | 10,5 |
3. táblázat
A nõi és férfi aktív keresõk*
számának alakulása (ezer fõ)
év |
|
|
|
|
1970 | 2933,5 | 2055,2 | 4988,7 | 41,2 |
1980 | 2866,8 | 2202,1 | 5068,8 | 43,4 |
1990 | 2513,7 | 2013,5 | 4527,2 | 44,5 |
1992 | 2276,5 | 1965,3 | 4241,8 | 46,3 |
4. táblázat
A népességgazdasági aktivitása
|
||
|
|
|
év |
|
|
1949 | 89,7 | 34,5 |
1960 | 91,4 | 53,3 |
1970 | 85,6 | 64,3 |
1980 | 85,9 | 73,2 |
1984 | 86,2 | 73,8 |
1990 | 80,4 | 69,6 |
5. táblázat
A felsõfokú intézmények nappali tagozatán
tanuló nõk
|
|
|||
(ezer fõ) |
(%) |
(ezer fõ) |
(%) |
|
összesen | 31,8 | 50,1 | 34,5 | 51,7 |
ebbõl: | ||||
pedagógiai | 6,0 | 73,4 | 18,6 | 73,4 |
orvostudományi | 4,4 | 56,8 | 4,1 | 54,4 |
egészségügyi | 0,9 | 92,0 | 1,1 | 96,3 |
közgazdasági | 3,4 | 61,5 | 3,9 | 64,6 |
jogi és államig. | 1,4 | 50,8 | 1,8 | 57,3 |
mûszaki | 3,2 | 17,6 | 2,6 | 15,3 |
mezõgazdasági | 1,5 | 28,3 | 1,3 | 31,2 |
állatorvosi | 0,1 | 15,8 | 0,1 | 19,5 |
6. táblázat
Az egyetemi, fõiskolai oklevelet szerzett nõk aránya
(%)
intézmények | 1990 | 1991 |
Állam- és Jogtud. Egyetem | 48,0 | 48,1 |
Közgazdaságtudományi Egyetem | 50,5 | 50,3 |
mûszaki egyetemek | 18,8 | 20,0 |
mûszaki fõiskolák | 15,4 | 16,0 |
közgazdasági fõiskolák | 74,8 | 71,2 |
Keresk. és Vendéglátóipari Fõiskola | 68,5 | 68,5 |
Államigazgatási Fõiskola | 80,7 | 80,8 |
7. táblázat
A nõk aránya a nappali tagozatra beiratkozott hallgatókon
belül 1991/1992.tanév
intézménytípus | nõk aránya (%) |
tudományegyetemek: | 55,2 |
ebbõl: | |
jogi karok | 52,7 |
közgazdasági karok | 46,6 |
mûszaki egyetemek | 15,1 |
mûszaki fõiskolák | 18,4 |
közgazdasági fõiskolák | 67,8 |
Keresk. és Vendéglátóipari Fõiskola | 65,4 |
Államigazgatási Fõiskola | 68,8 |
8. táblázat
A nõi vezetõk aránya a foglalkozási
csoportokban (%)
nõk aránya | 1980 | 1990 |
az aktív keresõk között | 43,4 | 44,5 |
szellemi foglalkozásokban | 57,7 | 60,6 |
irányítók és vezetõk között | 26,2 | 33,7 |
ebbõl: | ||
mûszaki | 8,7 | 12,1 |
igazgatási,igazságszolg. gazdasági, forgalmi és áruforgalmi | 38,0 | 46,6 |
egészségügyi és kulturális | 47,7 | 55,0 |
számviteli, pénzintézeti, pénzügyi | 45,6 | 46,8 |
9. táblázat
A fehérgalléros munkavállalók eloszlása
a beosztások között (%)
|
|
|||
|
|
|
|
|
vezetõ A | 5,1 | 0,9 | 3,6 | 0,5 |
vezetõ B | 7,3 | 2,1 | 4,4 | 0,7 |
irányító A | 8,9 | 4,2 | 5,2 | 1,3 |
iránytó B | 12,1 | 1,9 | 6,1 | 4,1 |
irányító C | 29,4 | 9,4 | 1,3 | 2,2 |
beosztott szellemi | 37,2 | 81,5 | 79,4 | 91,2 |
összes szellemi | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
10. táblázat
A nõk arányának alakulása néhány
vezetõ beosztásban (%)
beosztások | 1960 | 1970 | 1980 | 1990 |
mûszaki igazgató, váll. fõmérnök | 1,7 | 4,2 | 5,2 | 7,4 |
központi államig. szervek vezetõi | 8,1 | 11,8 | 16,4 | 33,9 |
tanácsi igazgatás vezetõi | 12,5 | 15,3 | 27,9 | 40,1 |
párt- és tömegszervezetek | n.a. | n.a. | 26,7 | 38,7 |
vállalatok, intézmények igazg. | 7,4 | 6,4 | 15,5 | 24,6 |
szövetkezetek vezetõi | 2,4 | 2,9 | 7,4 | 13,0 |
kereskedelmi üzletvezetõk | n.a. | n.a. | 55,4 | 62,8 |
vendéglátóipara üzletvezetõk | n.a. | n.a. | 54,7 | 51,6 |
11. táblázat
A vezetõ és irányító beosztásban
lévõ férfiak és nõk korcsoport szerinti
megoszlása
korcsoport |
|
|
||
ezer fõ | arány (%) | ezer fõ | arány (%) | |
14-19 | 0,6 | 0,2 | 0,4 | 0,3 |
20-24 | 6,7 | 2,6 | 3,3 | 2,5 |
25-29 | 16,2 | 6,2 | 6,7 | 5,0 |
30-34 | 29,8 | 11,5 | 16,5 | 12,5 |
35-39 | 45,3 | 17,5 | 27,8 | 21,1 |
40-49 | 98,8 | 38,0 | 57,5 | 43,5 |
50-54 | 32,7 | 12,6 | 17,2 | 13,0 |
55-59 | 25,5 | 9,8 | 2,3 | 1,7 |
60- | 4,2 | 1,6 | 0,5 | 0,4 |
összesen | 259,8 | 100,0 | 132,2 | 100,0 |
12. táblázat
A beosztások szerinti inkongruencia-arány a gazdasági
vezetõknél
|
|
|||
beosztás |
(fõ) |
felsõfokú végzettsége (%) |
(fõ) |
felsõfokú végzettsége (%) |
igazgató | 3055 | 28,1 | 237 | 45,1 |
mûszaki ig.hely. | 1818 | 14,7 | 78 | 34,6 |
gazdasági ig.hely. | 1487 | 33,3 | 769 | 48,4 |
áruforgalmi ig.hely. | 438 | 29,5 | 29 | 27,6 |
forgalma távközt. ig.hely. | 54 | 27,8 | 3 | 33,3 |
egyéb helyettes | 693 | 18,6 | 89 | 27,0 |
összesen | 7545 | 25,2 | 1205 | 44,8 |
13. táblázat
A legmagasabb iskolai végzettség néhány
vezetõi és irányítói beosztásban
|
||||
általános iskola |
szakiskola |
|
végzettség |
|
mûszaki ig., váll. fõmérnök | 321 | 239 | 2507 | 6763 |
központi államig. szervek vezetõi | - | 1 | 180 | 1629 |
tanácsi igazgatás vezetõi | 73 | 19 | 848 | 2394 |
párt- és tömegszervezetek vez. | 31 | 19 | 362 | 712 |
vállalatok, intézmények igazg. | 237 | 251 | 2671 | 9942 |
szövetkezetek vezetõi | 256 | 184 | 1674 | 3583 |
kereskedelmi üzletvezetõk | 1794 | 2471 | 4943 | 1309 |
vendéglátóipari üzletvezetõk | 740 | 1352 | 2594 | 765 |
|
||||
általános iskola |
szakiskola |
|
végzettség |
|
mûszaki ig., váll. fõmérnök | 44 | 18 | 192 | 528 |
központi államig. szervek vezetõi | - | - | 254 | 677 |
tanácsi igazgatás vezetõi | 35 | 7 | 717 | 1521 |
párt- és tömegszervezetek vez. | 27 | 8 | 284 | 391 |
vállalatok, intézmények igazg. | 217 | 73 | 1690 | 2303 |
szövetkezetek vezetõi | 48 | 19 | 458 | 326 |
kereskedelmi üzletvezetõk | 4122 | 5281 | 7302 | 878 |
vendéglátóipari üzletvezetõk | 1338 | 962 | 2651 | 436 |
14. táblázat
A vezetõk megoszlása fizetési kategóriák
szerint (%)
férfi vezetõk | nõi vezetõk | |
3001-4000 Ft | - | 1,6 |
4001-5000 Ft | 0,2 | 3,5 |
5001-6000 Ft | 1,3 | 4,4 |
6001-7000 Ft | 1,3 | 3,7 |
7001-8000 Ft | 3,0 | 8,8 |
8001-10000 Ft | 13,7 | 14,1 |
10001-12000 Ft | 13,7 | 16,6 |
12001-15000 Ft | 22,2 | 19,6 |
15000 Ft felett | 44,6 | 27,7 |
100,0 | 100,0 |
15. táblázat
A vezetõk havi bruttó keresete a településcsoportok
szerint (Ft)
|
|
kereset |
a csoportban |
|
|
|
|||
Budapest | 17827 | 14797 | 83,0 | 35,4 |
vidéki városok | 15076 | 11500 | 76,3 | 27,6 |
községek | 13549 | 9419 | 69,5 | 33,7 |
országos | 15678 | 12334 | 78,7 | 31,6 |
16. táblázat
A vezetõi és irányítói beosztásban
dolgozó nõk havi bruttó átlagkeresete a férfiak
keresetének százalékában
|
|
|
50 fõ feletti, vállalati rend szerint gazdálkodók | ||
vezetõ A | 85,5 | 15,0 |
vezetõ B | 96,3 | 22,3 |
vezetõ C | 101,4 | 32,1 |
irányító A | 97,4 | 13,6 |
irányító B | 80,1 | 24,2 |
költségvetés | ||
vezetõ A | 73,9 | 12,2 |
vezetõ B | 84,4 | 13,7 |
vezetõ C | 88,6 | 20,0 |
irányító A | 72,9 | 40,2 |
irányító B | 76,7 | 62,9 |
17. táblázat
Az önkormányzati választásokon megválasztott
képviselõk és polgármesterek
|
|
|
|
önkormányzati képviselõk | |||
10 ezer fõnél kisebb lélekszámú település | |||
(fõ) | 15253 | 2907 | 18160 |
(százalék) | 84 | 16 | 100 |
10 ezer fõnél nagyobb lélekszámú település | |||
(fõ) | 2513 | 377 | 2890 |
(százalék) | 87 | 13 | 100 |
polgármesterek | |||
10 ezer fõnél kisebb lélekszámú település | |||
(fõ) | 2082 | 263 | 2345 |
(százalék) | 86 | 14 | 100 |
10 ezer fõnél nagyobb lélekszámú település | |||
(fõ) | 115 | 4 | 119 |
(százalék) | 97 | 3 | 100 |
18. táblázat
A parlamenti képviselõjelöltek száma és
megoszlása, 1990
|
|
a jelöltek |
a pártok |
|
|
|
|||
MDF | 400 | 25 | 5,9 | 7,9 |
FKgP | 313 | 20 | 6,0 | 6,3 |
KDNP | 189 | 16 | 7,8 | 5,1 |
SZDSZ | 297 | 39 | 11,6 | 12,3 |
Fidesz | 170 | 26 | 13,3 | 8,2 |
MSZP | 364 | 40 | 9,9 | 12,7 |
független | 175 | 15 | 7,9 | 4,7 |
MSZDP | 201 | 26 | 11,5 | 8,2 |
MSZMP | 199 | 20 | 9,1 | 6,3 |
HVK | 272 | 48 | 15,0 | 15,2 |
Agrárszövetség | 228 | 10 | 4,2 | 3,2 |
Magyar Néppárt | 152 | 13 | 7,8 | 4,1 |
Vállalkozók Pártja | 120 | 11 | 8,4 | 3,5 |
egyéb | 111 | 7 | 5,9 | 2,3 |
összesen | 3191 | 316 | 9,0 | 100,0 |
19. táblázat
A parlamenti képviselõk száma és megoszlása
1990
|
|
a frakcióban |
|
|
|
|
|
MDF | 156 | 8 | 4,9 |
FKgP | 41 | 3 | 6,8 |
KDNP | 20 | 1 | 4,8 |
SZDSZ | 84 | 8 | 8,7 |
Fidesz | 19 | 2 | 9,5 |
MSZP | 28 | 5 | 15,1 |
független | 10 | 1 | 9,1 |
összesen | 358 | 28 | 7,3 |
20. táblázat
A minisztériumok vezetõinek nemek szerinti megoszlása
|
|||
|
|
aránya |
|
|
|
|
|
miniszter | 13 | 0 | 0,0 |
államtitkár | 23 | 1 | 4,3 |
helyettes államtitkár | 39 | 3 | 7,7 |
összesen | 75 | 4 | 5,2 |
|
|||
miniszter | 13 | 0 | 0,0 |
államtitkár | 26 | 3 | 11,5 |
helyettes államtitkár | 44 | 1 | 2,3 |
összesen | 83 | 4 | 4,8 |