Szociológiai Szemle 1994/3. 151-159. |
Felkai Gábor Habermas-monográfiájának megjelenése eseményszámba ment a magyar könyvpiacon. A magyar kulturális életbe ugyanis a késés még mindig be van programozva. A közönség általában 40-60-80 éves késéssel szerezhet tudomást meghatározó mûvekrõl1. Talán elõször jelent meg monográfia egy olyan filozófusról, aki még csak nem is tartozik a nagy öregek generációjához, akinek fõmûve alig több mint tíz évvel ezelõtt látott napvilágot. Az igazsághoz tartozik: az elmúlt években a magyar folyóiratok hasábjain (és különszámaiban) sorra jelentek meg rövidebb-hosszabb Habermas-fordítások. Átfogó kép megalkotásához azonban ezek a szövegek még nem elegendõek.
Ebben a szituációban az a veszély támad, hogy az interpretáció a mûvek helyettesftõjévé lép elõ. Olyan tartalomismertetések születhetnek, melyeknek az olvasók ki vannak szolgáltatva. Kísértetiesen hasonló körülmények között született meg a Habermas-irodalom eddig legjelentõsebb monográfiája, Thomas McCarthy The Critical Theory of Jürgen Habermas címû könyve is. McCarthy könyve is egy olyan korban jelent meg, amikor Habermas mûveinek recepciója az angol nyelvterületen éppen hogy elkezdõdött. "A legfontosabb célom az - írja -, hogy megalkossam az angol nyelvû kritikai Habermas-recepció megbízható keretfeltételeit" (McCarthy 1979: X). Habermas kapcsán McCarthy nem az utolsó, hanem az elsõ szót akarja kimondani, mely utat nyithat egy intelligens diszkusszió számára. Felkai Gábor önmaga számára is érvényesnek tekinti ezt a programot, amely garantálja a puszta tartalmi ismertetések átlépését, és utat nyit egy szimpatizáló, mégis kritikai recepció számára. A monográfia programját az alábbiakban négy lépésben fogom rekonstruálni.
1. Habermas elsõ jelentós alkotása az 1962-ben
megjelent habilitációs írás, A társadalmi
nyilvánosság szerkezetváltozása. (A könyv
1971-ben magyarul is napvilágot látott, majd 1993-ban második
kiadására is sor került.)2
A könyv kontextusát Felkai Gábor a következõképpen
rekonstruálja: Habermas könyve - az interpretáció
kiindulópontja szerint - arra a kérdésre keresett
választ, hogy milyen körülmények között
valósítható meg a szociális racionalizáció.
A tézis: a fiatal Habermasnál "a politikai részvétel
(illetve a nyilvánosság) kategóriája" veszi
át "a szociális racionalizáció funkcióját"
(23.o.). A program kidolgozásakor Habermas a létrehozás
(poiészisz) és a cselekvés (praxisz) arisztotelészi
megkülönböztetésébõl indult ki. A megkülönböztetés
alapja: a "létrehozónak önmagán kívül
esõ célja van, ellenben a cselekvésnek nem, hiszen
a jó cselekvés maga a cél" (Nikomakhoszi etika 1880b-1881a).
Ezt a megkülönböztetést Hannah Arendt elevenítette
fel az ötvenes évek végén a Vita Activa címû
könyvében. ó mutatott rá arra, hogy a görögöknél
a létrehozás nem lehetett a szabad emberek életformájának
alapja. A létrehozás arra szolgál, hogy "elõteremtse
a szükségeset és létrehozza a hasznosat" - ez
a tevékenység azonban nem lehet szabad, mert az emberi szükségletek
és vágyak kényszere határozza meg (Arendt 1989:
19). A szabad emberhez méltó tevékenység: a
cselekvés. Hannah Arendt arra is rámutatott, hogy a cselekvés
- melynek legfontosabb mintája a beszéd - emberi lényegünkhöz
tartozik. A szabadság közegét a polisz érintkezési
viszonyai alkotják. Ebben a világban az emberek nemcsak szabadok,
hanem mivel nincs alá- és fölérendeltség
- egyenlõek is. (Á szabadság és az egyenlõség
ilyen összekötése, állapítja meg Felkai
Gábor, homlokegyenest szemben áll e két fogalom feszültségét
hangsúlyozó - Tocqueville-re visszavezethetõ - tradícióval.)
Habermas a polisz közegében megvalósuló társadalmi
érlinkezések mintájára alkotja meg a maga nyilvánosság-fogalmát.
A könyv - elsõ megközelítésben - a fogalom
történeti rekonstrukciójával foglalkozik. "Habermas
számára - írja Felkai Gábor mértékadó
a görögök tanítása a politikáról,
mely még része volt az etikának. A politika náluk
még a jó és igazságos élet kérdésére
kereste a választ" (28.o.). A nyilvánosságnak a görög
polisz önértelmezésébõl kiinduló
fogalma "normatív érvényességgel rendelkezik"
és egyfajta "ideológiai mintává" válik
(uo.). A történeti elemzések így egy normatív
elmélet kontextusába illeszkednek. Habermas már a
könyv elõszavában kísérletet tett a "nyilvánosság"
fogalmában rejlõ történeti és szociológiai
mozzanatok összefonódásának magyarázatára.
Mégis ezen a ponton érik a leghevesebb támadások.
Felkai Wolfgang Jäger ellenvetését rekonstruálja:
Jáger szerint Habermas súlyos módszertani hibát
követett el a nyilvánosság történeti-empirikus
leírásának és utópikus értelmezésének
összekapcsolásakor. Azt lehetne válaszolni, hogy ez
az ellenvetés félreérti Habermas intencióit.
Felkai azonban - okkal - némileg árnyaltabban fogalmaz: "Kétségtelen
- írja, hogy a politikailag mûködõ nyilvánosság
mint eszme tényleg hatékony volt, sõt ma is fontos
legitimációs funkciót tölt be" (57.o.). A kiindulópont
megvédése azonban még nem jelenti azt, hogy a könyv
koncepciója minden ponton kiállta volna az ellenvetések
megpróbáltatásait. A valóban releváns
ellenvetéseket maga Habermas foglalta össze a könyv 1990-es
kiadásához írott új elõszavában
(Habermas 1993: 17 skk) - Felkai Gábor összefoglalása
is erre támaszkodik (57-58.o.). Ezeknél a hiányosságoknál3
azonban a monográfia stratégiája számára
fontosabbak azok a vonások, melyek az egész életmûre
nézve meghatározóvá váltak. Ezek kidolgozásával
lehet a nyilvánosság-könyvet valóban a monografikus
elemzések bázisává tenni: a) Az egész
életmûvet végigkíséri a létrehozás
és a cselekvés megkülönböztetése, pontosabban,
a megkülönböztetés elméleti megragadásáért
vívott küzdelem; b) ugyanilyen meghatározó az
egész életmû számára a nyilvánosság
fogalmával megragadott nézetegyeztetési folyamatok
szerepe; c) a legfontosabb azonban a koncepció egészének
elõföltevése, a homo politicus modellje (58.o.). Ez
az utolsó szempont mintha magában foglalná a megelõzõeket.
"Habermas - írja Felkai Gábor - nem igazolja a politikai
cselekvésnek az egyes ember életében betöltött
elsõdlegességét, de tudományos eszközökkel
igazolni kívánja, hogy a demokrácia és a jogállamiság
intézményes garanciái ... olyan kitüntetett értékeket
jelentenek az emberiség történetében, amelyek
tudományosan megalapozhatók..." (59.o.).
2. A nyilvánosság-könyv megírását
követõen Habermas intenzíven bekapcsolódott a
német filozófiai és szociológiai irányzatok
közötti vitákba. Ezt a korszakot zárta le az 1968-ban
megjelent könyv, a "Megismerés és érdek". (Magyarul
egy részlete jelent meg a Thalassa címû folyóirat
1991/92-es számában.) A mûvet az interpretálók
általában az életmû elsõ nagy szintézisének
tekintik. E meghatározásnak azonban némileg ellentmond
a mû hangsúlyozott kísérleti jellege: a vizsgálódás
- írja Habermas az elõszóban - csak egy prolegomena
helyi értékére tarthat igényt (Habermas 1973:
9). A nehézséget Felkai - találó módon
- a provizorikus szintézis megjelöléssel hidalja át.
E szintézis értelmezésére és megvitatására
kiterjedt diskurzus jött létre. A mû megközelítése
nem tûnik könnyûnek. Habermas a könyv megjelenése
elõtt 1965. június 28-án - ugyanezzel a címmel
tartotta meg a frankfurti Goethe-egyetemenen székfoglaló
elõadását. Ez az elõadás Horkheimer
1937-es tanulmányának (Horkheimer 1992) nyomdokaiba szegõdve
a "kritikai elmélet" sajátosságainak meghatározására
törekszik. A kritikai elmélet programját - Habermas
szerint - a megismerést vezetõ érdekek feltárásával
lehet kidolgozni. Ezeket az érdekeket a tudományok mögött
meghúzódó kvázi-tanszcendentális alaporientációkként
tárja föl Habermas. A szóban forgó elõadás
koncepciója meghatározóvá vált a mû
interpretációja számára. Paradigmatikus kísérletként
Nikolaus Lobkowich "Interesse und Ojektivität (1974) címû
tanulmányából indulhatunk ki. Ez a tanulmány
a habermasi székfoglaló elõadás téziseit
rekonstruálja: "Az 1965 júniusában megtartott frankfurti
székfoglaló elõadásában Habermas kifejtette
azt a tézist, hogy minden "kutatási folyamat" esetében
pontosan meghatározható összefüggés áll
fenn a "logikai metodológiai" szabályok és a "megismerés"
interszubjektivitásának garantálása között;
a cselekvéstudományok - Habermas az ökonómiát,
a szociológiát és a politikát említi
- kritikai társadalomtudományokként az "emancipáció"
érdekeit követik (Lobkowicz 1974: 169). A kérdés
mármost az, hogyan lehet eljutni a székfoglaló elõadás
programjától a könyv koncepciójáig. Szükség
van egy közvetítõ feltételre, amely egyfajta
fordulatként teljesen elterjedt a szakirodalomban: a könyv
az elõadás téziseinek részletes explikációja.
Ez a feltevés azonban nehezen igazolható. Néhány
nehézségre már Lobkowicz is rámutatott a könyv
elõszavának elemzése kapcsán. "A megismerés
és az érdek összefüggésének elemzése
- így Habermas - arra az eredményre vezet, hogy a radikális
ismeretelmélet csak társadalomelméletként lehetséges
(Habermas 1973: 9). Ez a tézis az elõadás szisztematikus
érdeklõdése helyébe egy filozófiatörténeti
tendenciát állit. A filozófiatörténeti
áttekintés minden szerzõrõl kimutatja, hogy
nem gondolta végig következetesen saját gondolatait,
sõt félreértette saját intencióit is;
így aztán nem is mondhatta ki azt, amit ki kellett volna
mondania (Lobkowicz 1974: 173). Ezt a nehézséget Lobkowicz
úgy próbálja megoldani, hogy azt állítja:
maga Habermas is félreértette önmagát, és
így a történeti elemzések hátterében
mégiscsak a szisztematikus program áll. A könyv tartalmi
mondanivalójává így az ismeretérdekek
elmélete válik, ezt az elképzelést a legrészletesebben
McCarthy dolgozta ki. A pozitivizmus a technikai érdekre, a hermeneutika
a gyakorlati érdekre, a pszichoanalízis pedig az emancipatorikus
érdekre épül. Így azonban interpretálatlanul
marad a mû elsõ fejezete, amely "Az ismeretkritika válsága"
címet viseli és a Kant-Hegel-Marx vonulat elemzésével
foglalkozik. Ezt a vonulatot McCarthy szerint - a könyv bevezetésének
kell tekintetnünk. Habermas a marxi elmélet rekonstrukciójával
jut el saját feladatának meghatározásához.
Az önmagát alakító nem reflexiójának
marxi elmélete a Habermas által kidolgozott "kritikai elmélet"
alapja (McCarthy, 1979: 55). Ebbe a tradícióba illeszkedik
Felkai Gábor elemzése is. Javaslatként szeretném
fölvetni: érdemes lenne kidolgozni a könyv és az
elõadás töréspontjait, talán ez lehetne
a könyv önálló alkotásként való
értelmezésnek elsõ lépése.
3. 1981-ben jelentette meg Habermas "A kommunikatív cselekvés
elmélete" címû munkáját. (A mû
rövidített formában, tartalmi összefoglalókkal,
magyarul is megjelent a Filozófiai Figyelõ és a Szociológiai
Figyelõ különkiadványaként.)4
Ezzel a könyvvel zárta le és koronázta meg Habermas
a csaknem két évtizede tartó kutatási erõfeszítéseit.
Már ez a puszta biográfiai tény is feljogosít
arra, hogy a mû szintetizáló jellegér61 beszéljünk.
A rendkívül komplex mû röviden összefoglalható
alapgondolatra épül: "az emberek társadalmi életformájának
mélyén ott húzódik a kommunikatív racionalitás
elpusztíthatatlan folyamata".5
Erre a tézisre építi Habermas a maga átfogó
társadalomelméletét. A könyv körül
a nyolcvanas évek végére élénk viták
bontakoztak ki, amelyeknek legfontosabb csomópontjai: 1. a racionalitás
fogalmának vizsgálata; 2. a cselekvéselmélet
kidolgozása; 3. a cselekvések összefüggése:
a "társadalmi rend" elmélete; és 4. kordiagnózis
analízise (Honneth-Joas 1988: 8). Felkai Gábor interpretációja
is ezt a felépítést követi. Habermas a racionalitás
fogalmából indul ki, ennek vonatkoztatási rendszerét
próbálja lépésrõl lépésre
meghatározni. A racionalitás kategóriája elõször
a tudásformákra, majd a világképekre és
végül a cselekvésekre vonatkozik. Ezen a ponton vezeti
be Habermas a maga cselekvéselméletét, mégpedig
úgy, hogy a különbözõ cselekvéstípusokhoz
különbözõ racionalitási formákat rendel
hozzá. A kommunikatív racionalitás - a könyv
elemzéseinek tárgya - a cselekedetek interszubjektív
legitimációját jelenti (Papp 1987: 75). E koncepció
körvonalai egy Weber-interpretáció eredményeként
rajzolódnak ki. Felkai Gábor az interpretáció
ívének bemutatása helyett a két elképzelés
konfrontálásának útját választja.
"Ismeretes - írja -, hogy Weber célracionális, tradicionális,
értékracionális és effektív cselekvéstípusok
közt tett különbségeket" (284.o.). Ez a sorrend a
csökkenõ racionalitás elvét követi.6
A habermasi cselekvéstipológia legfájóbb hiánya
- állítja Felkai (1989: 310) Honneth nyomán - a szociális
cselekvés testi dimenziójának elsikkasztása.
A habermasi koncepciónak ez a gyengesége mutatja, hogy a
Weber-interpretáció intenciói - a kritikai meghaladás
- kudarcot vallottak. Ez a kimondatlan tézis megkérdõjelezi
a Weber-interpretáció helyi értékét
is. A két legfontosabb cselekvéstípusnak Habermas
a célracionális és a kommunikatív cselekvést
tekinti, ezekhez tartozik a rendszer és az életvilág
rendje. Ezt Felkai a "komplementer koncepciók" bevezetéseként
írja le (200.o.). A rendszerhól és az életvilágból
álló konstrukció bírálatának
szempontjait Felkai Hans Joas kritikájából meríti,
aki a problémát "A hermeneutika és a funkcionalizmus
boldogtalan házassága" címszava alatt tárgyalja
(Joas 1988: 144 skk). (A hermeneutika az életvilág, a funkcionalizmus
pedig a rendszer szervezõ elve.) A két rend egymáshoz
való viszonyából vezeti le Habermas az "életvilág
technicizálásának" (vagy gyarmatosításának)
tendenciáját. E diganózisról Felkai Gábornak
két rendkívül érdekes - a koncepció kontextusára
vonatkozó - megjegyzése van. Az egyik, hogy Habermas a "gyarmatosítás"
kifejezést Freud "Rossz közérzet a kultúrában"
címû tanulmányából meríti, felfedezésszámba
menõ bejelentés (314.o.); A másik, hogy Habermas gyarmatosítási
tézisének lényege: "A pénz és a hatalom
sem nem vásárolhat, sem nem kényszeríthet ki
szolidaritást vagy értelmet". A megfogalmazás - fûzi
hozzá Felkai - egészen nyilvánvalóan és
megható módon régi, hatvanas évekbeli emléket
idéz fel: félreérthetetlen az utalás a Beatles
"Can't Buy Me Love" címû számának mondandójára
(336.o.). A rekonstruált interpretáció hézagaiban
bizonyos ellenvetések is meghúzódnak. Ezeket az ellenvetéseket
élezte ki Felkai Gábor a "Kritikai megjegyzések a
habermasi cselekvéselmélethez" címû tanulmányában
(1993). Felkai már a könyvben ezt írta: "Habermas egyik
legtehetségesebb... asszisztense, Axel Honneth a problémát
úgy fogalmazta meg, hogy a kommunikáció reális
folyamatainak elemzése helyébe Habermasnál a kommunikáció
transzcendentálási feltételeinek kutatása lép"
(285.o.). Honneth ellenvetését a tanulmányban Felkai
a következõképpen fogalmazta át: "Habermasnál
helyenként összekeverednek a transzcendentális elemzés
síkján nyert állítások az empirikus
folyamatokra vonatkozó állításokkal" (Felkai
1993: 51). Ez az ellenvetés azonban az elméleti konstrukciót
tekintve nem lehet releváns: a koncepció kritikai töltése
ugyanis éppen arra épül, hogy a "kommunikatív
cselekvés" fogalma egyszerre tartalmaz normatív és
leíró elemeket. A "kommunikatív cselekvés"
- bizonyos értelemben - a "nyilvánosság" fogalmának
örököse. (Ezt a kapcsolatot maga Habermas is hangsúlyozta.)7
A "nyilvánosság" kategóriájának elemzésekor
Felkai viszont még egyetértett a leíró és
a normatív fogalmak összekapcsolódásával
(lásd 56.o.). Ami mégis az ellenvetés megfogalmazására
készteti a szerzõt, az a következõ megfigyelés:
"A kommunikatív cselekvéselmélet kétségkívül
egyik, módszertanilag legkellemetlenebb következménye
a cselekvõk tényellentétes racionalitásának
elõfeltételezése" (Felkai 1993: 50). Ez az a feltételezés,
amely miatt Habermas semmit sem tud mondani korunk barbárságairól
(277.o.). Az ellenvetésre a választ (egy lehetséges
válasz kiindulópontját) már magában
a könyvben is megtalálhatjuk. "Azt is fontos emlékezetünkbe
idézni olvashatjuk -, hogy Habermas a modern világképet
sem tekinti a megvalósult kommunikatív racionalitás
terminusának, hanem csak egy olyan fejlõdési foknak,
ahol már tendenciaszerûen megjelennek ... a racionalitás
bizonyos ismérvei" (276.o.).
4. "A kommunikatív cselekvés elméleté"-nek egyik aspektusaként dolgozta ki Habermas a diskurzus-etika programját. E program tárgyalásához Felkai Gábor sajátos bermas érdeme, hanem barátja és munkatársa, Karl-Otto Apel elméleti erõfeszítésének is köszönhetõ, ezért a koncepciónak mind az apeli, mind a habermasi változatát rekonstruálni szeretném" (353.o.). Ez a javaslat egy kicsit árt ugyan a könyv karcsúságának, de érdemes követnünk. (A témába tartozó tanulmányok közül néhány Felkai Gábor fordításában - magyarul is napvilágot látott.)8 A könyv ezen fejezetének korábbi változata 1988-ban megjelent a Medvetánc címû folyóiratban. Ebben olvashatjuk a következõ fölvezetõ sorokat: "A hatvanas évek közepétõl kezdõdõen mind Jürgen Habermas, mind barátja, Karl-Otto Apel munkásságában egyre hangsúlyosabb szerephez jut egy újonnan kialakítandó kognitív etika megalapozásának programja. Ez irányú kutatásaik már mintegy húsz évre egymásra épülnek és egymás eredményeit állandóan korrigálva folynak tovább napjainkig" (Felkai 1988: 33). Felkai Gábor tanulmánya ezt az ívet próbálja bemutatni. A bemutatás legnagyobb érdeme a szinkronitás elvének alkalmazása. Apel már a hetvenes évek elején a Transformation der Philosophie címû kétkötetes tanulmánygyûjteményében megfogalmazta a diskurzus-etika programját. Egy ilyen programnak azonban szembe kelt néznie néhány elõzetes nehézséggel: a késõ-liberalizmus rendszereiben - Weber leírása szerint a nyilvánosság szféráját az "értékmentes racionalitás", a privát szférát pedig a "preracionális végsõ döntések" jellemzik, ezen túlmenõen az etika általános megalapozhatósága is problematikusnak tûnik, hiszen Hume-ot követõen értékeket nem lehet többé tényekbõl levezetni. "Korunk kedvezõtlen társadalmi és tudományos feltételei ellenére, állítja Apel - sõt, talán éppen emiatt - még sohasem volt tapasztalható ilyen sürgetõen jelentkezõ igény egy univerzális etika iránt (336.o.). A megoldás Apel által javasolt útja: olyan koncepciót kell kidolgozni, amely átlépi az újkori filozófia monologikus szerkezetét és az etikát egy kommunikációs közösségben horgonyozza le. Az emberek valamennyi szükségletét - Apel szerint - a kommunikációs közösségben kell - morális és gyakorlati viták során - igazolni (373.o.). Ugyanebben az idõben - a hatvanas évek közepétõl - Habermasnál is megtalálhatók a diskurzusetika alapvetésének körvonalai. A Megismerés és érdek címû székfoglaló elõadásában Habermas "annak a meggyõzõdésének adott hangot, hogy a nyelvileg közvetített emberi kommunikáció mélyszerkezetében bizonyos normatív anticipációk húzódnak meg" (334.o.). A kidolgozásra kerülõ etikai koncepciók persze több ponton divergálnak. A legélesebb különbség a nyelvi diskurzusok preszuppozicióinak megalapozását illetõen mutatkozik. Apel szerint az etika legfontosabb feladata éppen a megalapozás; Habermas viszont ebben a régi metafizika maradványát látja: a végsõ ok meghatározására irányuló metafizikai program már nem tartható. (A fejezet munkálatainak lezárását követõen jelent meg az a nagyszabású tanulmány, amelyben Apel válaszolt a habermasi ellenvetésekre) (Apel 1989). Megfogalmazódtak persze olyan ellenvetések is, amelyek magát a programot veszik célba. Ezek közül a legjelentõsebb: a normatív és az empirikus szempontok összefonódásának bírálata. A könyvben Felkai még védelmébe vette a két frankfurti gondolkodót. A "Kritikai megjegyzések a habermasi cselekvéselmélethez" címû tanulmány gondolatmenete azonban a diskurzus-etikát sem hagyhatta érintetlenül. A diskurzus-etika alapelve, hogy "a döntést azoknak kell meghozniuk, akik a döntések következményeit kell, hogy viseljék" (Felkai 1993: 56). De hogyan lehetne garantálni, hogy az érintettek meghozzák azokat a döntéseket, amelyek rájuk nézve kellemetlen következményekkel járnak, és mégis - "mindenki által beláthatóan" - meg kell hozni õket? (Felkai 1993: 56).
A kitûnõ monográfiának jó esélye van arra, hogy útjára indítson egy kritikai Habermas-koncepciót. Ennél azonban - ez érezhetõ a könyv néhány utalásából - mintha a szerzõ többre gondolna: "megkockáztatható az az állítás - írja -, hogy Habermas a hetvenes-nyolcvanas években viszonylag széles kutatói-oktatói körben egyfajta szerény, ha nem is mindig tudatosuló közös orientációs alapot is betöltött" (10 0.). Fölmerül a kérdés: milyenhozadékkal rendelkezik a habermasi koncepció a közép-kelet-európai társadalmak önértelmezése számára. Rendelkezik-e ilyen hozadékkal? EIsõ lépésben a nemleges válasz ésszerûbbnek tûnik.
1. "Critical Sociology and Authoritarian State Socialism" címû tanulmányában Arató András arra hívta fel a figyelmet, hogy Habermas marximus-felfogása (az objektivizáló és redukcionista tendenciák, valamint a technikai haladás fetisizációjának kritikája) és a praxis elmélete (a nyilvánosság és a diskurzusok jelentõségének hangsúlyozása) akadályozza az államszocialista társadalmak sajátosságainak megértését (Arato 1982).
2. Arató ellenvetésére Habermas (1984) a következõ megoldási javaslattal állt elõ: az államszocializmus sajátosságait a modernség egyik variációjának kell tekintetünk. A variáció lényege: az államszocializmust a jogi-adminisztratív hatalom diktatúrájával azonosíthatjuk; ez a diktatúra valósítja meg azt a kolonializálást, melynek szerepét a késõ-kapitalizmusban - döntõen - a gazdaság viszonyrendszere tölt be. Ez a javaslat azonban Johann P. Arnason (1988) szerint elhibázott. Sokkal inkább arról van szó, hogy az államszocializmus válságai és a válságok megoldásának nehézségei a hatalmi struktúrák jogi szabályozatlanságaira vezethetõk vissza.
3. Egy további nehézségre Felkai Gábor hívta fel a figyelmet: Habermas elmélete "elõfeltételezi olyan demokratikus viszonyok meglétét, melyek keretében valóban minden, egy adott probléma tekintetében számba jövõ érdek szabadon és torzítatlan formában jelenhet meg a nyilvánosság elõtt" (Felkai 1988: 54). Ez a feltétel azonban csak a magasan fejlett kapitalista társadalmakban teljesül.
E nehézségek ellenére mégis létrejöttek olyan kutatások és elméleti programok, amelyek megpróbálták hasznosítani és alkalmazni a habermasi belátásokat. Az alábbiakban ezek közül villantok fel néhányat.
a. A közép-kelet-európai térség társadalmi folyamatainak értelmezésében a legnagyobb szerepet a nyilvánosság koncepciója játszotta. E koncepciónak döntõ jelentõsége volt a civil society elméletének megszületésében: az államosított társadalomban a legfontosabb feladat az önszervezõdés lehetõségeinek föltérképezése.9 Könyvének ilyen hatására utalt maga Habermas is: "A civil társadalom fogalmának konjunktúrája annak a kritikának köszönhetõ, amellyel fõként az államszocialista társadalmak ellenzéki gondolkodói illeték a politikai nyilvánosság totalitárius megsemmisítését" (Habermas 1993: 43. - Az én kiemelésem. W. J.) (A Nyilvánosság-könyvnek ezt a vonatkozását azonban Felkai nem említi.)
b. "A nyolcvanas évek elejére Habermas az új társadalmi mozgalmakat... a »kommunikatíven strukturált életformák« ellenállásaként... értékelte, az emberi viszonyoknak a gazdaság és a közigazgatás általi elszegényesítésével és kiüresítésével szemben" (332-333.o.). Ilyen társadalmi mozgalmak - még ha némileg félénk formában is - Közép-Kelet-Európában is fölbukkantak. Ezek leírására, elméleti hátterük kidolgozására és tipizálásukra ebben a térségben is születtek kísérletek.10
c. A diskurzus-etikáról szóló fejezet korábbi
változatában Felkai Gábor fölvetette azt a kérdést,
hogy milyen feltételekkel alkalmazható a habermasi koncepció
a magyar viszonyokra. A diskurzus-etika olyan világot tart szem
elõtt, amelyben a posztmateriális értékrendszer
vált uralkodóvá. A magyar értéktudatról
egyelõre keveset lehet tudni, Felkai mégis megkockáztatja
a következõ hipotézist: "A magyar társadalomban
csíráiban jelen vannak már a posztkonvencionális
erkölcsi szint bizonyos jellemzõi" (Felkai 1988: 68). Ez a
hipotézis azonban empirikus tesztelésre szorulna.
Jegyzetek
2. Az elsõ kiadást a Gondolat Kiadó, a másodikat a Gondolat Kiadó és a Századvég Könyvtár közösen jelentette meg.
3. A nyilvánosság-könyv legnagyobb problémái Habermas szerint:
5. Ez a frappáns meghatározás Axel Honnethtõl és Hans Joastól származik; lásd az általuk szerkesztett Kommunikatives Handelh címû kötet bevezetését (Honneth-Joas 1988: 7).
6. Figyelemre méltó megjegyzés a lap alján: "A cselekvéstípusoknak a beszûkülõ racionalitás foka szerinti megkülönböztetése eredetileg Mannheim Károly ötlete volt" (285.o.). Mannheim szóban forgó mûve 1945-ben jelent meg, Mensch und Gesellscha(t im Zeitalter des Umbaus címmel.
8. Lásd Karl-Otto Apel: Két erkölcsfilozófiai tanulmány. Különlenyomat a Magyar Filozófiai Szemle 1992/3-4. számából. Áron Kiadó. Jürgen Habermas: Elõkészítõ megjegyzések a kommunikatív kompetencia elméletéhez. Szociológiai Figyelõ, III. évf. 2. sz.; Magyarázatok a kommunikatív kompetencia fogalmához Magyar Filozófiai Szemle, 1986/1-2; A jóságos uralkodó utópiája. Magyar Filozófiai Szemle, 1986/1
9. A Magyarországon megszületett civil society-koncepciókat próbáltam kritikailag áttekinteni A civil társadalomról - öt tételben címû tanulmányomban (Weiss 1993).
Hivatkozások
Apel, Karl-Otto 1989. Normative Begründung der "Kritischen Theorie" durch Rekurs auf lebersweltliche Sittlichkeit? In: Honneth-McCarthy-Offe-Wellner (hrsg.) 1989.
Arato, Andrew 1982. Critical Sociology and Authoritarian State Socialism. In: John B. Tompson-David Held (eds.) Habermas. Critical Debates. Cambridge, Massachusetts
Arendt, Hannah 1989. Vita Activa. Serie Piper
Arnason, Johann P 1988. Die Moderne als Projekt und Spannungsfeld. In: Honneth-Joas (hrsg.)1988.
Felkai Gábor 1988. Ideális beszédhelyzet és egyetemes kommunikációs közösség. Medvetánc, 2-3.
- 1993. Kritikai megjegyzések a habermasi cselekvéselmélethez. Szociológiai Szemle, 3-4.
Habermas, Jürgen, 1973. Erkenninis und Interesse. Suhrkamp Verlag
- 1984. Replik auf Einwände. In: Vorstudien und Ergänzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns. Suhrkamp
- 1993. A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Századvég - Gondolat Kiadó
Honneth, Axel 1989. Kritik der Macht. Suhrkamp Verlag
Honneth, Axel-Hans Joas (hrsg.) 1988. Kommunikatives Handeln. Suhrkamp Verlag
Honneth, Axel-Thomas McCarthy-Claus Offe-Albrecht Wellner (hrsg.) 1989. Zwischenbetrachtungen. Jürgen Habermas zum 60. Geburtstag. Suhrkamp Verlag
Horkheimer, Max 1992. Traditionelle und kritische Theorie. Fischer Verlag
Joas, Hans 1988. Die unglückliche Ehe von Hermeneutik und Funktionalismus. In: Honneth-Joas (hrsg.) 1988
Lobkowicz, Nikolaus 1974. Interesse und Objektivität. In: Winfried Sallmayr (hrsg.) Materialien zu Habermas' "Erkenntnis und Interesse" Suhrkamp Verlag
McCarthy, Thomas 1979. The Critical Theory of Jürgen Habermas. The MIT Press
Papp Zsolt 1987. A racionalitástól a kommunikatív racionalitásig. Jürgen Habermas társadalomelméleti szintézisérõl. In: Csepeli György-Papp Zsolt-Pokol Béla: Modern polgári társadalomelméletek. Gondolat Kiadó
Szabó Máté 1994. Az alternatív társadalmi mozgalmak Németországban és Magyarországon. Politikatudományi Szemle, 1.
Széky János 1987. Jelentés az A rekeszbõl.
Élet és Irodalom, április 17. Weiss János 1993.
A civil társadalomról - öt tételben. Világosság,
2.