A középosztályi biztonság- és stabilitásigény
A középosztályok megkülönböztetõ jegyei közé sorolják egy adott társadalomban az átlagosnál jobb anyagi-gazdasági helyzetet, a magasabb mûveltséget és birtokolt szimbolikus tõkét, ezen belül a kapcsolati tõke más rétegekhez viszonyított magasabb értékét, s az ezek alapján kialakuló kedvezõbb piacképességet. Mindezek következtében a középosztályok az alacsonyabb státuszpozíciót betöltõkhöz képest többnyire nagyobb autonómiával, több szabadsággal szervezhetik életüket, alakíthatják életstílusukat. Ugyanakkor rendszerint féltve õrzik relatív jólétüket, nagyra értékelve a biztonságot és stabilitást (Giddens 1973, Róbert-Sági 1995; Utasi 1995).
Feltételezhetõ, hogy fokozott biztonság- és állandóságkeresés, stabilitásigény jellemzi a középosztálybeliek családdal, házassággal kapcsolatos vélekedését és napi gyakorlatát is. A hajdani polgári-középosztályi otthonban a család és a házastársak érzelmi egységének, összetartozásának demonstrálása e rétegre jellemzõ sajátos igény volt. A középosztályi otthon a "béke" szigete, a nyugalom helye a mozgalmas üzleti életbõl hazatérõ családfõ számára, ahol a háziasszony és a többi családtag gondoskodó szeretete jelentette a munka szférájának zaklatottsága utáni biztonságot (Márai é.n.; Hanák 1984; Losonczi 1977).
A középosztályi (és más) házasságokat jobbára valláserkölcsi alapon kötötték, az egyházak szemében pedig a válás bûnnek számít(ott). De bûnnek minõsül(t) a szentesített házasság nélküli együttélés is, s a törvényszegõt - kiváltképp a nõt - a "társaság" kiközösítette, megvetés tárgyává tette.
Az arisztokrácia és az õt közvetlen mintának tekintõ felsõ-középosztály értékei és életvitele valamelyest eltért a középosztályok más rétegében szokásostól, ám õk is igyekeztek megõrizni, legalábbis demonstrálni a házasságok egységének látszatát (Veblen 1975; Weisz 1930; De Maggio-Mohr 1985).
Az ipari társadalmakban a modernizáció - elsõsorban a nõk munkavállalásának hatására - sokat változtatott a hajdani szokásokon, ám a család, s vele együtt a házasság valamennyi szociológiai vizsgálat szerint ma is, szinte minden társadalmi réteg értékrendszerében (a biztonság értékével együtt) az értékpreferenciákban az elsõ helyet foglalja el (Cseh-Szombathy 1979; Utasi 1987).
Az újraformálódó-alakuló magyar középosztályt feltáró kutatás során választ kerestünk arra a kérdésre is, hogy a biztonságra törekvõ, kedvezõ létfeltételeket mindenkor - akár önkorlátozás árán is - megõrizni kívánó középosztályok ma miként vélekednek a családot és házasságot destabilizáló házasság nélküli együttélésrõl és a házasság felbonthatóságáról, a válásról, a megkérdezettek milyen aránya tekinti életre szóló köteléknek a házasságot, s ítéli el a válást és a házasságon kívüli együttélést.
Nem elégedtünk meg a vélemények feltárásával,
igyekeztünk összevetni azokat a házasságmegõrzõ
praxissal is. Vagyis nemcsak a családdal-házassággal
kapcsolatos véleményt, attitûdöt kutattuk, hanem
azt is, hogy más státuszrétegekhez képest több
vagy kevesebb középosztályi házasság bomlik-e
fel válással, illetve milyen arányokat ölt a
középosztály egyes rétegeiben a házasság
nélküli együttélés.
A minta összetétele, a középosztályi identitás kontrollja
A TÁRKI 1994-es nemzetközi családvizsgálatából (N=1500) a középosztályi életformát követõk "leválasztásához" a nemzetközileg is elfogadott, ám korántsem tökéletes identifikációs módszert használtuk. Ennek értelmében a megkérdezettek besorolták önmagukat, illetve családjukat az általuk követett életforma szerint az alsó osztálytól a felsõ osztályig terjedõ hatfokú skála valamelyik szintjére.
Ezen a skálán a középosztálybeliek három rétegét különböztettük meg. Az "alsó-középosztályba" sorolta magát a megkérdezettek 18,8 százaléka, a klasszikus középsõ "középbe" 30,4, a "felsõ-középosztályba" 1,8 százalék. Vagyis a három középosztályi réteg valamelyikébe tartozónak tekintette magát a minta 51 százaléka (lásd 1. táblázat).
1. táblázat
Néhány életfeltétel változó
átlaga az önbesorolásos státuszcsoportokban
(N=1500, TÁRKl, 1994)
életfeltétel változók
önbesorolásos státuszcsoport |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
alsó osztály | 2,0 | 1,6 | 10 767 | 4,6 | 132 | 8,9 |
munkásosztály | 2,3 | 1,7 | 13 537 | 6,6 | 579 | 39,2 |
alsó-közép | 3,6 | 2,4 | 17 826 | 6,1 | 278 | 18,8 |
közép | 4,0 | 2,7 | 20 050 | 6,5 | 449 | 30,4 |
felsõ-közép | 5,7 | 4,7 | 34 238 | 9,0 | 26 | 1,8 |
felsõ | 5,2 | 2,0 | 84 000 | 1,7 | 4 | 0,3 |
egyéb | 3,1 | 2,1 | 14 240 | 7,3 | 10 | 0,6 |
átlag | 3,0 | 2,1 | 16 419 | 6,3 | 1478 | 100,6 |
Az önbesorolásos státuszkategóriák között a középosztályi rétegek mindegyikében a megkérdezettek mûveltsége-iskolázottsága a népességi átlag fölött van. Egy iskolai végzettséget mérõ ötfokú indexen az "alsó-közép" éppen hogy meghaladja az átlagot, a "középosztályiak" már jóval felette vannak a népességi átlagnak, de kiemelkedõen magas arányokat az önmagukat a "felsõ-középosztályba" sorolók körében találunk.
A középosztályi tudattal élõk származási mûveltségi szintjét az apák iskolai végzettségével ellenõrizve, a megkérdezettek iskolázottságával kapcsolatban már tapasztalt trendet találjuk. Vagyis mind a származási család mûveltségi szintje, mind saját mûveltségi-kulturális és kapcsolati tõkéje alapján azok alkotják a társadalom kiemelkedõ státuszcsoportját, akik a "felsõ-középosztályba" sorolták magukat, ám a középosztályok mindegyikének átlagos mûveltsége magasabb a népességi átlagnál.
A magas mûveltséggel rendelkezõknek nagyobb esélye van arra is, hogy kapcsolatokkal bõvítsék szimbolikus vagyonukat (Granovetter 1973; Wellman 1983; Utasi 1991; 1994; Weber 1987). A barátok száma, illetve egy fõre jutó átlaga alapján az alsó-középosztályba tartozók valamivel átlag alatti "kapcsolati vagyonnal" rendelkeznek. Az alsó-középosztályi identitással élõket még kötelékeik erõsen fûzik az alattuk elhelyezkedõkhöz, hiszen sokan közülük még új jövevények a középosztályban. Részben státuszközi helyzetükkel azonban régi kapcsolataik nagy részét sokan már elveszítették, miközben az új körbe integráló kötelékeik még csak most szervezõdnek.
A középsõ "középosztályba" tartozók barátok számával mért kapcsolati vagyona már némileg magasabb a népességi minta átlagánál, a "felsõ-középosztály" pedig kitûnik a barátok számával is, s hipotézisünk szerint az általuk nyerhetõ kapcsolati tõke mértékével, nagyságával is (Utasi 1995).
A szociológia-elmélet szerint a középosztályokat a náluk alacsonyabb státuszúaknál kedvezõbb jövedelem is jellemzi (Weber 1987). A megkérdezettek havi összes nettó jövedelme az alsó osztálytól a középosztály középsõ rétegéig a sátuszhierarchián felfelé haladva ugyan egyenletesen, ám kategóriánként csak kismértékben emelkedik. Kétségtelenül már az alsó-középosztály átlagjövedelme is meghaladja a teljes minta átlagát, ám az egyes státuscsoportok közötti különbség mindössze 20-30 százalék. Ezzel szemben ugrásszerûen megnõ a különbség a középsõ középosztály és felsõ-középosztály között. A felsõ-középosztályba tartozók átlagjövedelme a középosztálybeliekéhez viszonyítva 60 százalékkal emelkedik.
Elfogadva azt a tételt, hogy az életstílus mintaadó rétegei a társadalom felsõ osztályai (Weber 1987; Veblen 1975; Losonczi 1977), úgy gondoljuk, hogy a középosztály életstílus-mintáit elsõsorban a legkedvezõbb helyzetben lévõ "felsõ-középosztály" szolgáltatja. Ennek alapján a felsõ-középosztály családi stabilitással kapcsolatos nézeteibõl, gyakorlatából arra is következtethetünk, hogy a házasság és család vonatkozásában milyen mintát találnak a társadalmi hierarchia alacsonyabb szintjein elhelyezkedõk.
A fentieknek ellentmond az, hogy az adatok szerint az egyes középosztályi
rétegek létfeltételeinek minden dimenziójában
igen nagy különbségeket regisztráltunk. Ismeretes,
hogy az életstílus-választás szabadságát,
a minták adaptálását nagymértékben
alakítják - korlátozzák vagy másoknál
tágítják - a létfeltételek. A megismert
adatok alapján feltételezhetõ az is, hogy a felsõ
középosztály - amelynek életfeltételei
jóval kedvezõbbek - életstílusát tekintve
jelentõs mértékben különbözik a középosztály
többi rétegétõl, illetve az általa közvetített
mintákat lényeges módosítással, átalakítással
tudják csak követni a középosztály más
rétegei. Úgy gondoljuk, hogy ez vonatkozik a családdal,
házassággal összefüggõ életstílus-választás
területeire is.
A liberális házassági praxis méretei a középosztályokban
A válási arányszám a családok stabilitását jelzõ legkeményebb mutató. A válás házassági konfliktusmegoldó szerepe ma általánosabb, mint korábban volt, ám az adatok szerint a családok túlnyomó többsége ennek ellenáll, igyekszik megõrizni a konvencionális családi állapotot és a tradicionális házassági kapcsolatot.
A már házasságban, párkapcsolatban éltek (N=1315) részmintájának több mint kétharmada él házasságban (67,5%). Elvált vagy válás nélkül költözött külön partnerétõl, s így él egyedül közel egytizedük, míg a minta ötöde él özvegyen egyedül. A többiek élettársi közösségben élõ hajadonok, elváltak, házasok vagy özvegyek. Vagyis a családi állapot variánsait számba véve fölényesen vezetnek a tradíciókövetõ együttélés változatai, az attól eltérõk jelentõs kisebbségben vannak.
Az is kétségtelen, hogy az elváltak, különélõk és élettársi közösségben élõk együttesen - azaz a hagyományostól eltérõ családi állapot variánsait összegezve -, minden hetedik valaha is házasságot kötött megkérdezett a konvencionálistól eltérõ, "renitens" családi állapot kategóriájába tartozik.
A "renitens" családi állapotot jelzõ kategóriák: az elváltak, különélõk és élettársi kapcsolatban élõk együttes aránya a teljes mintában (N=1478) 12,2 százalék. A teljes mintában értelemszerûen jelentõs a még házasságot nem kötöttek aránya is (12,3%), s ennélfogva némileg alacsonyabb a házasságban élõké (59,1%) (lásd 2. táblázat).
2. táblázat
Az önbesorolásos középosztályi kategóriák
családi állapot szerinti megoszlása
(N=1478, TÁRKl, 1994)
családi állapot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
nõtlen, hajadon | 11,9 | 14,3 | 30,8 | 185 | 12,3 |
nõtlen, hajadon élettárssal | 1,4 | 1,8 | - | 25 | 1,7 |
házas, egyedül | 0,4 | 0,2 | - | 15 | 1,0 |
házas, élettárssal | 0,4 | 0,7 | - | 10 | 0,7 |
házas házastárssal | 63,3 | 66,1 | 53,9 | 887 | 59,1 |
elvált | 8,6 | 6,0 | 7,7 | 106 | 7,1 |
elvált, élettárssal | 1,1 | 0,9 | 3,8 | 21 | 1,4 |
özvegy | 12,5 | 10,0 | 3,8 | 246 | 16,4 |
özvegy, élettárssal | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 5 | 0,3 |
együtt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 1500 | 100,0 |
Az elvált státuszúakat (8,5%) és azokat, akik életük során már elváltak, együtt tekintve azt találjuk, hogy a teljes mintában minden hetedik megkérdezett elvált már valaha életében (14,5%). A "középsõ középosztály" mintaátlag alatti válási arányszámából (12,2%) arra következtethetünk, hogy más rétegekhez képest a középosztály gerince jobban õrzi-védi a családi kapcsolatokat, a házasságok biztonságát, stabilitását. Ezzel szemben a középosztályba nemrég bekerült és integrálódó "alsó-középben" valamelyest a mintaátlag fölötti a válási arányszám (16,2%) (lásd 3. táblázat).
3. táblázat
A valaha elváltak aránya az önbesorolásos
státuszkategóriákban
(N=1500, TÁRKI, 1994)
önbesorolásos státusz |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
alsó osztály | 111 | 84,1 | 21 | 15,9 | 132 | 8,9 |
munkásosztály | 496 | 85,7 | 83 | 14,3 | 579 | 39,2 |
alsó-középosztály | 233 | 83,8 | 45 | 16,2 | 278 | 18,8 |
középosztály | 394 | 87,8 | 55 | 12,2 | 449 | 30,4 |
19 | 73,1 | 7 | 26,9 | 26 | 1,8 | |
felsõ osztály | 3 | 75,0 | 1 | 25,0 | 4 | 0,3 |
egyéb | 7 | 70,0 | 3 | 30,0 | 10 | 0,7 |
együtt | 1263 | 85,5 | 215 | 14,5 | 1478 | 100,0 |
A "felsõ-közép" kedvezõ életfeltételei, nagyobb individuális szabadsága a magánélet minden területén szabadabb választást tesz lehetõvé. Az adatok szerint a "felsõ-közép" más rétegekhez viszonyítva gyakoribb partnerváltást is megenged (megengedhet) magának. Ezt meggyõzõen igazolja, hogy a részmintába tartozók több mint negyede (26,9%-a) már volt vagy jelenleg elvált.
A társadalom túlnyomó többsége tolerálja, sõt sokan természetesnek tekintve elfogadják a házasság elõtti, illetve házasság nélküli együttélést. Különösen terjed a házasságkötést megelõzõ "próbaházasság" (Cseh-Szombathy, 1991). A házasok közül minden nyolcadik megkérdezett (12,4 százalék) együtt élt jelenlegi társával házasságkötésüket megelõzõen. A középsõ "középosztály" a legóvatosabb e tekintetben is, itt a mintaátlagnál kissé alacsonyabb (11,6%), az "alsó-középosztályban" némileg magasabb arányban (13,7%), míg a "felsõ-középosztály" identitásúak körében a legtöbben (15,4%) vannak azok, akik a házasságkötést megelõzõen élettársi kapcsolatban éltek házastársukkal.
A mintába tartozók egy része korábbi partnerével, partnereivel (is) létesíthetett együttélési kapcsolatot. A jelenlegit megelõzõ együttélési kapcsolatokkal kiegészítve, minden hatodik megkérdezett (a minta 17,1%-a) élt valaha életében házasságkötés nélkül élettársi közösségben. Az alsó-középosztályban ez az arány kissé magasabb az átlagnál (19,1%). A "középosztályba" soroltak ragaszkodnak leginkább a konvenciókhoz, a házasságkötés vonatkozásában közöttük átlag alatti (15,8%) azok aránya, akik életük során valaha is házasság nélkül éltek együtt. A "felsõ-középosztályba" tartozóknak azonban több mint negyede (26,9%) élt már házasság nélküli életközösségben. Így a minta "felsõ-középosztályi" identitású csoportja házassági-együttélési konvenciókat negligáló praxisával kétségkívül kiemelkedik az átlagból (lásd 4. táblázat).
4. táblázat
Házasságkötés nélküli együttélés
adatai az önbesorolásos státuszok metszetében
(N=1500, TÁRKI, 1994)
házasságkötés
nélküli együttélés
önbesorolásos státusz |
|
|
volt élettársa együtt (N=252 |
|
|||
|
|
||
|
|||
alsó osztály | 16,7 | 6,8 | 19,7 |
munkásosztály | 10,9 | 6,2 | 15,5 |
alsó-középosztály | 13,7 | 6,5 | 19,1 |
középosztály | 11,6 | 6,0 | 15,8 |
felsõ-középosztály | 15,4 | 15,4 | 26,9 |
felsõ osztály | 50,0 | 25,0 | 50,0 |
Egyéb | 20,0 | 25,0 | 30,0 |
Együtt | 12,4 | 6,6 | 17,1 |
A házasság nélküli együttélésre és a válásra vonatkozó adatok egyaránt azt jelzik, hogy a középosztály középsõ részét, gerincét alkotó rétegbe tartozók azok, akik az "arany középútnak" megfelelõ önbesorolást választották, a középosztály többi rétegéhez, de a társadalmi hierarchia más rétegeihez képest is fontosabbnak tekintik a tradicionális házassági-családi kapcsolatot, vagyis erõteljesebben õrzik magánéletük stabilitását, biztonságát. Ezzel a gyakorlattal legszembetûnõbben a középosztály legmagasabb státuszrétegétõl; a "felsõ-középosztálybeliektõl" különböznek.
A konvencionális házassági kapcsolat tiszteletben tartása vagy negligálása vonatkozásában tehát egyáltalán nem tekinthetõ egységesnek a középosztály. Az egyes középosztályi rétegek differenciált életfeltételei a családi stabilitás eltérõ igényszintjét eredményezik. Feltételezhetjük, hogy a középrétegeket tekintve a legkedvezõbb felétetek között élõ "felsõ-középosztálybeliek" autonómiája, s ezáltal életstílusválasztási szabadsága oly mértékû, hogy ezt sok esetben kiterjesztik a partnerválasztás "szabadságára" is, s ezzel együtt értelemszerûen a válás és a házasságkötés nélküli együttélés gyakorlatára. Javaik bõsége olyan biztonságot jelent életvitelük alakításakor, hogy mernek "kockáztatni", változtatni. Könnyebben tudják és merik vállalni a családi stabilitás feladását, a gazdasági helyzet (átmeneti) gyengülését is.
Az alsó-középosztálybeliek még épphogy
csak elérték a középosztályi életfeltételek
alapszintjét, birtokolt javaik mértéke épphogy
meghaladja a társadalmi átlagét, kevesebb a védeni
való vagyonuk, kevésbé van miért ragaszkodniuk
a biztonsághoz, állandósághoz, mint a középosztály
magját, törzsét jelentõ középsõ
rétegnek. A "klasszikus közép" bizonyára komoly
erõfeszítéssel õrzi a házassági-családi
kapcsolatot. A modern ipari társadalmakban kitermelõdött
életformák a korábbinál több konfliktust
gerjesztenek családon belül, házastársak között.
A középosztály középsõ rétegében
sem kevesebb a konfliktus mint másutt, ám kevesebben vannak
azok, akik a házassági konfliktusokat válással
oldják meg, és akik a párválasztásban
az élettársi kapcsolatot preferálják.
Vélemények a családról és a válásról
A válási adatokból nagy valószínûséggel következtethetünk arra, hogy a társadalom eltérõ feltételek között élõ rétegeiben az emberek milyen arányban képesek vagy nem képesek fenntartani a már megkötött házasságot, illetve milyen arányban választottak már valaha életükben a konvencionálistól eltérõ életközösséget.
A családi-házassági praxisra utaló információk után afelõl érdeklõdtünk, hogy a megkérdezettek miként gondolkodnak, milyen véleményt fogalmaznak meg a családról, házasságról, házastársi-családi kapcsolatról és a válásról. Mi jellemzi a házasság felbontásával és a házasság nélküli együttéléssel kapcsolatos középosztályi véleményeket, értékeket?
Az attitûd-változók egyike arra vonatkozott, hogy miként vélekednek a megkérdezettek a házasság nélküli életközösségrõl. (A házassággal kapcsolatos attitûdöket szimbolizáló ötfokú skálákon - a "teljesen egyetért"-tõl az "egyáltalán nem ért egyet" fokozatig - kellett a válaszadóknak megjelölniük a számukra megfelelõ kategóriát.) Az átlagok szerint az alsó-osztálytól a felsõ-osztályig haladó önbesorolásos státuszhierarchia mentén egyértelmûen emelkedik a házasságon kívüli életközösséget elfogadók, legalábbis tolerálók aránya. Szembetûnõ, hogy az egyes státuszrétegek közötti (vélemény)különbség igen kicsi. A "középosztálybeliek" alsó két rétegének felfogása közel áll a "munkásosztályba" és az "alsó-osztályba" soroltak véleményéhez, de nem különbözik túlságosan a "felsõ-középosztályé" sem.
Egy másik attitûd-változó a házasság
szigorúan konvencionális, valláserkölcsi felfogásával
kapcsolatos véleményt tesztelte. Az attitûd-változó
szerint "Egy házaspárnak együtt kellene maradni még
akkor is, ha nincs gyerekük, és nem jönnek jól
ki egymással". Vagyis az egyszer megkötött házasságot
nem lenne szabad felbontani. A házasságok felbonthatatlanságának,
minden körülmények közötti egybentartásának
elvét a legkevésbé a "felsõ-középosztály"
és a "középosztály" fogadja el, míg a
legszigorúbbak e kérdés vonatkozásában,
tehát leginkább egyetértenek a házasságok
felbonthatatlanságával az "alsó-osztályba"
soroltak.
A szigorúan tradicionális házassági attitûd
Az iménti két attitûd-változóból a házasság minden körülmények közötti felbonthatatlanságával teljes mértékben egyetértõk és a házasságon kívüli együttélést mindenkor teljesen elutasítók házasságról-családról alkotott véleményét szigorúan tradíció-követõnek tekintettük.
E két attitûdöt jelzõ indikátorból létrehozott indexet felhasználva kívántuk azonosítani azokat, akik a végsõkig ragaszkodnak a megkötött házasság egybentartásához és/vagy határozottan elvetik a házasság nélküli együttélést (KONZERV). E mérce szerint a házassággal kapcsolatos véleményében következetesen tradicionális a megkérdezettek több mint egyötöde (22,0%), a státuszhierarchián felfelé haladva egyértelmûen csökkenõ aránnyal. A házasság minden körülmények közötti megõrzését hirdetõk és/vagy a házasság nélküli együttélést elvetõk között találjuk az alsó-osztály harmadát (34,1%), a munkásosztályba soroltak negyedét (23,1%), az "alsó-középosztályba" (20,5%) és a "középosztályba" (18,0%) tartozók mintegy ötödét, a "felsõ-középnek" pedig, jelentõs aránycsökkenéssel, alig több mint egytizedét (11,5%) (lásd 5. táblázat).
5. táblázat
A szigorúan konvencionális attitûd követõinek
aránya az önbesorolásos státuszok metszetében
(N=1500, TÁRKI, 1994)
konvenciókövetõ
attitûdök
önbesorolásos státusz |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
alsó osztály | 28 | 21,2 | 24 | 18,2 | 45 | 34,1 |
munkásosztály | 105 | 18,1 | 48 | 8,3 | 134 | 23,2 |
alsó-középosztály | 43 | 15,5 | 24 | 8,6 | 57 | 20,5 |
középosztály | 62 | 13,8 | 27 | 6,0 | 8,1 | 18,1 |
felsõ-középosztály | 3 | 11,5 | - | 0,0 | 3 | 11,5 |
felsõ osztály | 0 | 0,0 | - | 0,0 | - | - |
egyéb | 2 | 20,0 | 4 | 40,0 | 5 | 50,0 |
együtt | 243 | 16,4 | 127 | 8,6 | 325 | 22,0 |
A különbözõ életfeltételi metszetben
végzett vizsgálat azt is jelezte, hogy a házasság
és együttélés kérdésében
a szigorúan konvenciókhoz ragaszkodó értékkövetõk
aránya meredeken csökken az iskolai végzettség
és az apák mûveltségi szintjének emelkedésével.
A házassággal kapcsolatos liberális praxis és szigorúan tradíciókövetõ teória összevetése
A teória és praxis - mint az élet számos más területén - a házasság vonatkozásában sem mindig kerül szinkronba egymással. Feltételeztük, hogy a házassággal kapcsolatban szigorú-konvencionális elveket megfogalmazók között is találhatók olyanok, akik saját gyakorlatukban mégiscsak eltértek házasságfelfogásuktól, véleményükben megfogalmazott konvenciókövetõ értékeiktõl. Azt vizsgáltuk, hogy a válást és együttélést szavakban elvetõk között találhatók-e olyanok, akik már valaha elváltak (1), és/vagy akik jelenlegi, esetleg korábbi partnerükkel valamikor élettársi közösségben éltek (2), azaz a házasság-család vonatkozásában liberális praxist követnek/követtek (lásd 6. táblázat).
6. táblázat
Liberális* házassági praxist követõk
aránya az önbesorolásos státuszok szerint
liberális házassági praxis
önbesorolásos státusz |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
alsó osztály | 39 | 29,6 | 93 | 70,5 | 132 | 8,9 |
munkásosztály | 145 | 25,2 | 434 | 75,0 | 579 | 39,2 |
alsó-középosztály | 78 | 28,1 | 200 | 71,9 | 278 | 18,8 |
középosztály | 107 | 23,8 | 342 | 76,2 | 445 | 30,4 |
11 | 42,3 | 15 | 57,7 | 26 | 1,8 | |
felsõ osztály | 2 | 50,0 | 2 | 50,0 | 4 | 0,3 |
egyéb | 4 | 40,0 | 6 | 60,0 | 10 | 0,7 |
együtt | 386 | 26,1 | 1092 | 73,9 | 1478 | 100,0 |
A családi együttélés kérdésében szigorúan konvencionális véleményt megfogalmazóknak (lásd 5. táblázat: a minta 22%-a) túlnyomó többsége (88,4%) konzekvens gyakorlatában is, azaz elveinek megfelelõen él, nem vált el és soha nem élt élettársi kapcsolatban. Következésképpen "csak" alig több mint egytizedüknek praxisa tért el saját tradicionális családfelfogásától, azaz a családdal kapcsolatban szigorúan konvenciókövetõ elvet vallók közül "csupán" minden tizedik vált el vagy élt valakivel házasságkötés nélküli életközösségben (11,9%).
A házasság kérdésében tradicionális
elveket valló középosztálybeliek között
némileg magasabb a családi életében liberális
praxist megvalósítók aránya (14,2%), mint a
teljes mintában. Következésképpen más
rétegekhez képest a középosztályban magasabb
a házasság kérdésében ambivalensek aránya.
Úgy tûnik, hogy a minta egészéhez képest
több tradicionális beállítottságú
középosztálybeli vált "renitenssé", akik
úgy vélik, hogy a konvencionális házasságot
meg kellene õrizni, ám saját gyakorlatukban erre képtelenek
voltak.
Az életfeltételek szerepe a családdal kapcsolatos szigorúan tradíciókövetõ elvekben és a "liberális" praxisban
A tradicionális értékkövetés korábbi vizsgálataink szerint elsõsorban a társadalom hátrányos helyzetû csoportjaira jellemzõ, a nõk, idõsek, iskolázatlanok, falun élõk szigorúbbak, kitartóbban ragaszkodnak a hagyományokhoz, mint mások (Utasi 1987; 1995).
Egyszerû korrelációs számítással
azt kutattuk, hogy a családösszetartásra irányuló
szigorú tradicionális értékkövetés
(KONZERV) milyen életfeltételi tényezõkkel
mutat szoros összefüggést.
KONZERV | |
KONZERV | 1.000 |
LIBPRAX | -.1374** |
NEM | .0427 |
ELETKOR | -.3054** |
ISKOLA | -.2630** |
JOVEDELEM | -.0965** |
APAISK | -.1657 |
A bevont életfeltételi dimenziók többsége szignifikáns kapcsolatot jelzett a szigorú tradicionális családösszetartó attitûddel, legerõsebb együttjárást az életkorral találunk, azaz azt a triviálisnak tekinthetõ következtetést vonhatjuk le, hogy minél idõsebb a megkérdezett, annál nagyobb eséllyel vallja a család minden körülmények közötti összetartásának elvét, annál erõsebben ragaszkodik a konvenciókhoz.
Erõs az iskolai végzettség hatása is: minél alacsonyabban iskolázott a megkérdezett, annál inkább egyetért a jogilag szentesített együttélés minden körülmények közötti fenntartásának szükségességével és felbonthatatlanságának elvével. Ezt a tendenciát tükrözi az apák iskolai végzettségét jelzõ korreláció is: az alacsonyabb mûveltségi körbõl származók jobban ragaszkodnak a konvencionális házassághoz. Világosan kiderül az adatokból az is, hogy az elváltak és/vagy házasság nélkül együttélõk (LIBPRAX) ritkán mondanak ellent saját gyakorlatuknak, vagyis másoknál jóval ritkábban vallják a hagyományos családi értékeket. Ugyanakkor némi kapcsolat van az alacsony jövedelem és a tradicionális családi-házassági értékkövetés között is, jelezve, hogy a gazdasági hiány szükségessé teszi a család egybentartását, erõsíti az egymásrautaltságot.
Hasonló, ám fordított trendet találunk,
ha a "liberális" családi-együttélési praxist
követõk (elváltak, házasság nélkül
együttélõk) (LIBPRAX) életfeltételeit
vizsgáljuk.
LIBERALIS | |
LIBERALIS | 1.000 |
KONZERV | -.1374** |
NEM | .-.0361 |
ELETKOR | .0965** |
ISK | .1233* |
JOVEDELEM | .0792* |
APAISK | .1202* |
Feltûnõen szoros együttjárást egyetlen életfeltételi változóval sem mértünk, s ez valószínûsíti, hogy az életfeltételi meghatározók mellett a pszichológiai és szociálpszichológiai jellegûeket is keresnünk kell a liberális házassági gyakorlat követõinek vizsgálatakor.
Az életfeltételi determinánsok közül a legerõsebb szignifikáns kapcsolatot a saját és apai iskolázottsági szinttel, valamint a konvencionális családi attitûddel mértük. Vagyis nagyobb eséllyel találkozunk a konvenciókat elvetõ, "liberális" együttélést és/vagy válást választókkal a magasabb iskolai végzettségûek között, mint az iskolázatlanok csoportjában. Az adatok megerõsítik azt is, hogy a mûvelt családba születettek másoknál nagyobb szabadsággal, s így nagyobb arányban "rúgják fel" a konvencionális szokásokat a házassági-családi együttélés területén. A magasabb jövedelem és a fiatalabb életkor ugyancsak nagyobb eséllyel eredményez liberális házassági gyakorlatot.
A korrelációs értékek azonban ez utóbbiak
esetében különösen alacsonyak, így - a fennálló
szignifikáns kapcsolatok ellenére is - a szociológiai
motívumoknál minden bizonnyal fontosabb szerepet játszanak
a pszichológiai és szociálpszichológiai motívumok
a konvencióktól eltérõ családi-házassági
kapcsolat választásában. A meglévõ szignifikáns
kapcsolatok azonban kétségkívül mutatják,
hogy a társadalmi-létfeltételi meghatározók
sem elhanyagolhatók.
A középosztályi házasságok várható alakulásáról
A vizsgálat szerint a konvencionális családi-házassági együttélés követése jellemzõ a társadalom túlnyomó többségének értékrendszerére és praxisára. A hagyományos párkapcsolat igenlését és a házassághoz kötõdõ együttélés igényét fogalmazta meg a megkérdezettek döntõ többsége, és saját életében, gyakorlatában is ezt igyekszik követni. Ugyanakkor az is igaz, hogy a konvencionálistól eltérõ családi értékek és gyakorlat egyre szélesebb körben terjed a középosztályok gerincét alkotó rétegben is.
Sajátos a középosztályok válással kapcsolatos praxisa. Az önmagukat alsóközéposztályba sorolók egy része még csak most emelkedett, most integrálódik a középosztály soraiba. Fokozott mértékben igyekszik demonstrálni középosztályhoz tartozását, miközben meg akarja különböztetni magát életstílusával az alatta lévõktõl, hajdani rétegétõl. Túlzott igyekezetével jobban követi a felülrõl "diktált" mintákat, ezzel együtt a válási "divatot" és az élettársi életközösség vállalását is, mint a középosztályok magját jelentõ "középsõ középosztály" tagjai.
A középsõ középosztály - mint sok más területen - az arany középút követõjeként igyekszik õrizni a hagyományos házassági-családi formát, egységet. Az elváltak és a házasság nélküli életközösséget választók aránya ebben a rétegben alacsonyabb, mint az egyre feljebb törõ alsó-középosztály tagjai között, s még inkább az, ha a felsõ-középosztálybeliek gyakorlatával hasonlítjuk össze.
A felsõ-középosztálybeliek tágabb mozgásteret biztosító életfeltételeikhez igazítják házassági praxisukat. A kisebb materiális és szimbolikus vagyonnal rendelkezõ másik két középosztályi réteghez képest jóval nagyobb szabadsággal választanak partnert, követnek liberális gyakorlatot párkapcsolataikban.
A liberális gyakorlat a középosztályok valamennyi rétegében elsõsorban a fiatalokra, az iskolázottabbakra, s a mûveltebb családokban nevelkedettekre jellemzõ.
Ugyanakkor sajátos ciklikusság figyelhetõ meg a státusz-identifikációs skálán felfelé haladva. Az alsó osztályban magasabb a liberális házassági gyakorlatot követõk aránya, mint a fölöttük elhelyezkedõ "munkásosztályba" soroltak státuszrétegében. Az önmagukat a munkásosztályba sorolók - mivel az alsóhoz képest magasabban lévõknek, s így emelkedésnek érzik státuszukat - jobban ügyelnek relatív helyzetük biztonságára, míg az alsó-osztályba tartozók egy részének szétforgácsolt értékrendszere, másoknak lumpen életvezetése lehetetlenné teszi a házassági-családi kapcsolat biztonságának, kontinuitásának megõrzését.
A következõ ciklust az alsó-középosztály vezeti be. Õk a középosztály alsó peremén helyezik el magukat, ám hiányos javaik ellenére sokan közülük a középosztály mintaadója, vagyis a felsõ-középosztály által diktált minták átvételére törekednek. Teszik ezt anélkül, hogy birtokában lennének a felsõ-középosztály számára szabadabb választást biztosító feltételrendszernek. Igyekeznek átvenni a felsõ-középosztálytól - annak ellenére, hogy a családi biztonságot ez nagymértékben megingatja - a folyamatos párválasztás és "újítás" gyakorlatát is. A liberális házassági gyakorlatot követõ alsó-középosztálybeliek azután gyakran "visszahullanak" az alacsonyabb státuszcsoportok valamelyikébe.
A felsõ-középosztályban széles körben általános a liberális házassági gyakorlat. A felsõ-középosztályi besorolást választottak közel fele vagy válásával, vagy házasság nélküli partnerkapcsolatával, vagy mindkettõvel élete során már negligálta a konvencionális családi értékeket. Javaik bõsége révén erre több lehetõségük van, mint az alacsonyabb státuszcsoportokba tartozóknak.
Mindazonáltal a vizsgálat tanúsága szerint még a felsõ-középosztályba soroltak egytizede is szigorúan konvencionális elveket vall a házasság és család kérdésében, sõt az átlagnál magasabb arányban utasítják el a válást a házassági konfliktus megoldásaként. Vagyis a felsõ-középosztály a leginkább ambivalens a házasság-család kérdésében. A családot, a megkötött házasságot fenn kívánja tartani, miközben az individuális szabad választást követve, igényli a partnerváltoztatás szabadságát is.
Meglehet, a felsõ-középosztály tagjai is sokat veszítenek javaikból a válással, ugyanakkor õk rendelkeznek a legtöbb mobilizálható, az ismételt "talpraállást" megkönnyítõ eszközzel is. Végül is amennyiben a felsõ-középosztály akadály nélkül közvetítené a hierarchiában alatta elhelyezkedõ rétegek számára a liberális házassági-családi praxist mint életstílus-mintát, a konvencionálistól eltérõ családi-házassági kapcsolatok arányának gyors terjedése lenne várható.
Ugyanakkor láthattuk, hogy a liberális házassági
praxist követõk megoszlása a hierarchikus státuszcsoportokban
ciklikus, az életstílus-minta nem egyenletesen terjed. Ebbõl
arra következtethetünk, hogy egyes csoportokban, társadalmi
rétegekben a liberális elvekkel szemben a biztonságra
törekvés erõsebb, a már elért családi
vagyon, családi nyugalom fokozott féltése munkál.
Ez pedig a liberális házassági kapcsolat, párcsere
elvével éppen ellentétes hatásokat generál.
Úgy tûnik, hogy ez az az erõ, ami fékezi és
keretek közé szorítja a középosztályi
családokban is a házassággal kapcsolatos liberális
praxis dinamikusabb expanzióját.
Hivatkozások
Cseh-Szombathy László 1979. Családszociológiai problémák és módszerek Gondolat
- 1991. A családi értékek változása és ennek hatása a családi funkciók alakulására. In: Társas kapcsolatok Gondolat
Giddens, A. 1973. The Class Structure of the Advanced Societies. London: Hutchínson Granovetter, M. 1973. The Strength of Weak Ties.American Journal of Sociology, 78.
Hanák Péter 1984. Polgári lakáskultúra a nagyvárosi Budapesten. In: Életmód: modellek és minták. Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Losonczi Ágnes 1977. Az életmód az idõben, a tárgyakban és az értékekben. Gondolat
Di Maggio, P-J. Mohr 1985. Cultural Capital. Educational Attaintment and Mariatal Selection. American Journal of Sociology, (90) 6.
Márai Sándor (é.n.) Egy polgár vallomásai. Pantheon Kiadó
Róbert P.-Sági M. 1995. A középrétegek helyzete és társadalmi identitása. In: A középosztályok nyomában. MTA PTI
Utasi Ágnes 1987. Rétegek és preferált életcélok. In: Értékek és változások 1. Tömegkommunikációs Kutatóközpont
- 1991. Az interperszonális kapcsolatok néhány nemzeti sajátosságáról. In: Utasi Á. (szerk.): Társas kapcsolatok Gondolat
- 1995a. Középosztály és életstílusok. Társadalmi Szemle, 8.
- 1995b. Középosztályi életformák és életstílusok reprodukciója és új elemei. In: A középosztályok nyomában. MTA PTI
Veblen, T M. 1975. A dologtalan osztály elmélete. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Weber, M. 1987. Gazdaság és társadalom. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Weisz István 1930. A mai magyar társadalom. A felsõ
négyezer. Magyar Szemle Társaság