Spéder Zsolt
HÁZTARTÁSOK EGY KISTÉRSÉGBEN
 

1994-ben és 1995-ben empirikus kutatást1 végeztünk Balassagyarmaton és öt, a város vonzáskörzetében elhelyezkedõ faluban2. Kíváncsiak voltunk, hogy a családok hogyan tudnak a mindennapokban megélni, milyen rutinokat, eljárásokat használnak mindennapos, ügyes-bajos dolgaik elintézése során, hogyan alkalmazkodnak a gazdasági körülményekhez. Az is érdekelt minket, hogy különbözik-e az egyes társadalmi csoportokhoz tartozók háztartásainak viselkedése, és ha igen, vajon milyen jellegzetességeket lehet megnevezni. Tanulmányunkban e kutatás néhány eredményét tesszük közzé. Mivel a legtöbb empirikus vizsgálat a kutatók elméleti érdeklõdésének, az adott terület kutatási tradícióinak és a tudományos nyilvánosságban elterjedt hiteknek és tényeknek egymásrahatásában alakul ki, nem érdektelen megismerni a mi kutatásunkat ösztönzõ és befolyásoló közelítéseket. Ezzel foglalkozunk tanulmányunk elsõ részében. Ez szükségképpen egyoldalú, mert a kutatásunk szempontjai szerint rendezett szakirodalmi összefoglalót követõen3 elemezzük a háztartásgazdaság mûködésének néhány területét; így a háztartások kistermelését és az élelmiszer-gazdaság természetét, a szolgáltató tevékenységeket és végül a háztartások vásárlói-fogyasztói magatartását. Tanulmányunkban különös figyelmet fordítunk a háztartások gazdálkodása során alkalmazott eljárások és a rétegzõdés kapcsolatára.
 

Elméleti megközelítések és a mindennapi megélhetés empirikus vizsgálatai
A háztartásgazdaság jelentõségét hangsúlyozó közelítések

A kelet-európai és fõképpen a magyarországi társadalomtudomány számára magától értetõdõ, hogy a háztartásgazdaság teljesítményei, így az otthoni munkavégzés is, az egyéni jólét legfontosabb tényezõi, és a mindennapi megélhetés elengedhetetlen, szerves részét képezik. A háztartásgazdaság természetének vizsgálata tehát nem lehet meglepõ. Két szemléleti elemet érdemes megemlíteni (ám ezeket nem fogjuk részletesen tárgyalni), ami megítélésünk szerint eddig késleltette a háztartásgazdaság mûködésének feltárását. Az egyik a fejlõdéselméletek különbözõ változatainak beépülése gondolkodásunkba. Ezek alapján implicit feltételezés, hit alakult ki, amely szerint az otthon végzett munka az alulfejlettség és az ország gazdasági elmaradottságának, szegénységnek következménye. A másik elképzelés a "második gazdaság" jelenségeinek nyolcvanas évekbeli értelmezésébõl következik. E munkák ugyanis - akarva- akaratlanul - olyan képet alakítottak ki, hogy minden redisztribúción kívül szervezett munka "piaci", "magánjellegû", "vállalkozói". Jóllehet voltak olyan elemzések (Kovách 1988), amelyekbõl egyértelmûen kiderült, hogy például a kistermelésben vagy a házépítésben végzett munka kizárólag a háztartás tagjainak ellátását (önellátás) célozza, ám a (tudományos) közgondolkodásban a második gazdaságban végzett munkához a vállalkozás képzete tapadt. Mindez persze nem jelenti azt, hogy nem lettek volna olyan közelítések, amelyek a háztartásban végzett munka önálló értelmezését hangsúlyozták (Sik 1988).

A háztartások kiüresedésének eszméje a nyugat-európai társadalomtudományok képviselõi körében is elterjedt volt, olyannyira, hogy alig-alig foglalkoztak a háztartások mûködésével. A hetvenes évek végén és a nyolcvanas években aztán többféle tudományos diszciplínában tettek fel olyan újszerû kérdéseket és dolgoztak ki olyan megközelítéseket, melyek ráirányították a figyelmet a háztartásokban végzett fizetetlen munkára, a kapcsolathálózati teljesítményekre és más, a nagy intézmények szervezett világán kívüli aktivitásokra.

Jonathan Gershuny (1978) nagyhatású könyvében és késõbbi munkáiban tiszta logikai érvelésével és statisztikai adatok elemzésével egyaránt kritizálta Bell (1973) széles körben elterjedt koncepcióját a posztindusztriális társadalomról, mely a klasszikus fejlõdéselméletek továbbvitelének tekinthetõ. Gershuny alternatív koncepciójának egyik központi eleme a háztartásgazdaság térnyerése a modern társadalmakban. Érdemes felidézni érvelését. Szerinte a háztartás racionálisan dönt arról, hogy szükségleteit "hagyományos módon" - közvetlen piaci fogyasztás révén - vagy pedig "innovatív módon" - otthoni termelés, önszolgáltatás - keretében elégíti ki. Mivel ez utóbbi szolgáltatási forma az ötvenes évek óta relatíve egyre olcsóbb lett, a modern társadalmakban mind több háztartás él(t) ezzel a lehetõséggel. A mûszaki fejlõdés eredményeként és a bõvülõ vásárlóerõ folytán a saját háztartás számára végzett munkákat segítõ (kis)gépek és technika relatív ára - a hagyományos szolgáltatás költségeihez képest - jelentõs mértékben csökkent (Gershuny 1978; 1988), ezért a háztartások egyre több munkát végeznek el otthon.

A nõkutatás, melynek kiinduló tételezése és gyakran végkövetkeztetése a háztartási munka nemi meghatározottsága ("a háztartási munka az asszonyok dolga"), úgyszintén nagyban segítette, hogy a nyilvánosság elõl elzárt háztartásgazdaság mûködése tematikus kutatás tárgyává váljon. E vizsgálatok alapvetõ, ma már kevesek által megkérdõjelezett kiinduló- és végpontja, hogy a fizetetlen háztartási munkát ugyanúgy munkának kell tekinteni, mint azt, ami a piacon hasznosul. Hasonlóképpen tisztázódott, hogy a háztartási munka nem tekinthetõ az elmaradottság jelének, hiszen strukturális része a modern társadalmak mûködésének (Oakly 1974; Ostner 1978; Kontos-Walser 1979).

Az informális (szürke, rejtett vagy szabálytalan) gazdaság kutatása, ezen belül az otthon végzett munka számbavétele, a háztartások közötti gazdasági tranzakciók elemzése, az önkéntes munka tematizálása és végül a háztartások megélhetési stratégiáinak feltérképezése megkövetelte a munka, a gazdaság és gazdálkodás, valamint a racionalitás fogalmainak újradefiniálását, és egyben a háztartások gazdasági funkcióinak újraértelmezését (Pahl 1984; Jessen et al. 1988; Mingione 1991).

Mindezekkel párhuzamosan, illetve részben az említett kutatások eredményeként fogalmazódott meg, hogy nemcsak a piac és az állam tekinthetõ jólétet elõállító és létrehozó intézményeknek, hanem a háztartás is. Ezen túlmenõleg az önkéntes szervezeteket szokás még a jóléttermelõ intézmények fõbb típusai között megemlíteni (Zapf 1984; Glatzer 1987). A háztartások és a többi jóléttermelõ intézmény viszonyát illetõen csak azt emeljük ki, hogy a helyettesítés mellett gyakran kiegészítõ, kooperatív jellegû.4 A háztartásgazdaság e jóléti koncepció szerint kétféle perspektívából is megközelíthetõ. Egyrészt maga is a jóléttermelõ intézmények egyike, másrészt pedig a háztartások szintjén integrálja a szóban forgó intézmények teljesítményeit. Ez utóbbi megközelítés variációiként is értelmezhetõk azok a munkák (Pahl 1984; Mingione 1991), amelyek minden lehetséges munkatípust figyelembe véve azt feltételezik, hogy a háztartások "munkaalkalmazó stratégiákat" (household work strategies) követnek a megélhetés céljából.

A tárgyaltaktól eltérnek a háztartás stratégiáit, a megélhetés eljárásait maghatározott szituációban értelmezõ megközelítések (Caplovitz 1991; Tardos 1988; Sik 1995; Harcsa 1994; Spéder 1994). Az alapkérdés úgy fogalmazható meg: hogyan reagálnak a háztartásgazdaságok a különbözõ szükséghelyzetekre, és ezenközben milyen erõforrásokat tudnak mobilizálni? A problémahelyzetek a háztartások nem egynazon körét érintik, és súlyosságuk szerint is különböznek (Sik 1995). A háztartások többsége számára válaszra szorító társadalmi tényt jelentenek az olyan események, mint a gazdaság stagnálása, az infláció, valamilyen természeti csapás. Az egyes család életében bekövetkezõ (váratlan) változások (egy családtag munkanélkülivé válása, hosszan tartó betegsége, halála, a házasság felbomlása, a család szétesése) viszont csak az érintett háztartásgazdaságok alkalmazkodását teszik szükségessé. A kutatások eddig inkább az elsõként említett szituációkra irányultak, ezek közül is kiemelkedett a gazdasági recesszió és infláció mint krízishelyzet (Caplovitz 1981; Pahl-Wallace 1985). Az alkalmazkodás eszközeként a többletjövedelem-szerzés, az önellátás és az önszolgáltatás elõtérbe helyezése, a megtakarítások mobilizálása, a fogyasztás visszafogása, illetve szerkezetének átalakítása, a beszerzések racionalizálása, a naturális termékcsere intenzifikálása, a rokoni kapcsolathálózatok mûködtetése, a szociális támogatások igénybevétele jöhetnek számba. Az alkalmazkodás aktuális hogyanját a háztartások számára adott külsõ körülmények (a munkaerõpiac állapota, a kereskedelem szervezeti rendszere, a szociálpolitika intézményrendszere stb.) és a háztartások erõforrásai (a rokoni kapcsolathálózat kiterjedtsége és erõssége, a felhalmozott vagyon nagysága és formája, az életmódbeli szokások stb.) együttesen alakítják ki.

Az alapdilemmát Magyarország tekintetében Tardos Róbert fogalmazta meg még a nyolcvanas években. Ezek szerint a háztartások nehezedõ körülmények között két dolgot tehetnek. Vagy megpróbálnak többet dolgozni, vagy pedig kevesebbet fogyasztanak. Tardos vizsgálata szerint a magyar háztartások inkább az elsõ alternatívát választották: mellékállást vállaltak, mezõgazdasági kistermelést folytattak (Tardos 1988). A gazdasági rendszer átalakításával azonban, úgy tûnik, igencsak megváltoztak a körülmények. Ez - feltételezéseink szerint - egyrészt a többletjövedelem-szerzés lehetõségeinek átalakulását és beszûkülését, másrészt a fogyasztói-vásárlói magatartás intézményrendszerének és szerkezetének átalakulását jelentette. Vizsgálatunkban ez utóbbi változással foglalkozunk, úgy ítéljük meg, itt is döntõen új feltételek alakultak ki.

A KGST-piacokon eszközölt vásárlás vizsgálata is részben ebbõl a tradícióból nõtt ki. A nyolcvanas évek végén addig "ismeretlen" kereskedelmi intézmények - konkrétan a KGST-piacok, az aluljáró-kereskedelem, az ügynöki hálózatok, a diszkont boltok, a katalógusáruházak, Tele-Shop stb. - jelentek meg, és ezek a háztartások vásárlói-fogyasztói magatartásának egészen új környezetét hozták létre. Emellett egyre elterjedtebbekké váltak a kiárusítások, leértékelések stb. is. A nyolcvanas évek hosszú recessziós idõszakát követõen tehát természetesen fordult a kutatók érdeklõdése a kereskedelmi intézmények és a háztartások fogyasztói magatartása irányába (Sik 1992; Ékes 1992; Harcsa 1994).

Az elõbbiekben többször említést tettünk a háztartások stratégiájáról, alkalmazkodásáról, és ez a szóhasználat mindenképpen a háztartások gazdálkodásának tudatosságára utal. Nem vitatjuk, hogy a háztartásgazdaság mûködtetése során sokféle racionális döntés születik, ám indokolt felhívni a figyelmet arra, hogy e döntések, csakúgy, mint a háztartáson belüli erõforrás-allokáció, nem mindig követik a racionalitás szabályait. Sõt, olykor a döntések nem is tudatosulnak, "csak megtörténik" az erõforrás-felhasználás (McCrone 1994). Mindez arra int minket, hogy óvatosan használjuk a stratégia fogalmát, és helyette inkább megélhetési eljárásokról beszéljünk.

Mindezek a megközelítések5 alakították ki azt a meggyõzõdésünket, hogy a háztartásban folyó tevékenységeket és döntéseket ne csak önmagukban, hanem a háztartásgazdaság keretei között is értelmezzük. Persze azt is tudjuk, hogy mivel a kutatók nagyon különbözõ kérdésfeltevésekbõl kiindulva jutottak el a háztartásgazdaság egyik vagy másik összetevõjének elemzéséhez, a háztartásgazdaság mûködését illetõen nem beszélhetünk jól kialakult és zárt paradigmáról.
 

A háztartásgazdasági eljárások rétegzõdési kötõdése

A bemutatott megközelítések egy része expicite, más része csak implicite érinti a szociológiai kutatás egyik klasszikus területét, a társadalmi rétegzõdést. Három lényegesen eltérõ álláspontot lehet megragadni. Mingione (1991) és mások szerint is a háztartások azért végeznek önellátást és szolgáltatást saját célra, mert nincs elég pénzük piaci fogyasztásra. A háztartásgazdaság helyettesíteni kényszerül az elégtelen jövedelembõl következõ piaci távolmaradást. Azaz az önellátás a hátrányos jövedelmi helyzetben lévõk, a szegények megélhetésének elengedhetelen eleme.

Pahl empirikus kutatása során alakította ki a társadalmi polarizáció (social polarisation) elméletét (Pahl 1984; 1988; Pahl-Wallace 1995). Vizsgálatai szerint a háztartások "munkában gazdag" és "munkában szegény" háztartásokra oszthatók. A munkában gazdag háztartásokban több keresõ is van, otthon is intenzívebb a munkavégzés, könnyebben tudnak bekapcsolódni mind a pénzért, mind pedig a szívességbõl végzett, kapcsolathálózati tranzakciókba is. A jobb jövedelmi helyzetûek több olyan "tárggyal" (saját ház, autó, kert) rendelkeznek, amelyek a háztartás önellátó tevékenységeinek elõfeltételét képezik (Pahl 1988; Jorges 1982). Ezzel szemben a "munkában szegény" háztartásokra az jellemzõ, hogy tagjaiknak nincs munkahelyük (munkanélküliek, inaktívak, háztartásbeliek), emellett otthon sem végeznek annyi munkát, mert nincs elég pénzük az önellátás inputjainak megvásárlásához, mert nincsenek (munkahelyi) kapcsolataik, amelyek lehetõvé teszik számukra a szürke gazdaságban való részvételt (Pahl 1988). A "társadalmi polarizáció" elmélete szerint a különbözõ informális munkák, így az önellátó tevékenységek is, tovább növelik a gazdasági aktivitáson alapuló elsõdleges társadalmi egyenlõtlenségeket. Az említett folyamatok vélhetõleg a középsõ és az alsó helyzetûek távolságát növelik, és a középsõ helyzetûek jóléti pozícióját a felsõ helyzetûek irányába tolják el.

Jessen és munkatársai hajógyári munkásokkal, vagyis egy középsõ társadalmi pozícióban elhelyezkedõ csoport tagjaival készített interjúkon keresztül vizsgálták az informális munka disztributív hatását. Elemzésük szerint az önellátás és az informális munka mintái egy meghatározott miliõben általánosan elterjedtek, és elsõsorban a vidéki életmódhoz kötõdnek, és éppen ezért érdemes az "életmód ökonómiájáról" beszélni (Jessen et al. 1988). Jessenék vizsgálatából eszerint az következik - ha ezt nem is mondják ki -, hogy az informális munkák településtípushoz (város és vidék) kapcsolódó egyenlõtlenségeket hoznak létre.
 

A balassagyarmati kutatás súlypontjai

Empirikus kutatásunkban az említett hipotézisek közül csak néhányat tesztelhettünk. A hangsúlyt a kérdésprogram kialakítása során arra helyeztük, hogy a háztartások mindennnapos megélhetésének, gondjainak és erõfeszítéseinek legkevésbé vizsgált területeit a legteljesebben tudjuk megragadni. A háztartásgazdaság viszonylag jól feltárt területeirõl pedig csak a leglényegesebb (háttér) változókat használtuk6. Különleges figyelmet szenteltünk annak, hogy a háztartásgazdaság gyakorlata hogyan kapcsolódik az említett jóléttermelõ intézményekhez, és hogyan kapcsolható a társadalmi rétegzõdéshez.

A háztartásgazdaság mindennapos mûködtetése során felmerülõ feladatok és problémahelyzetek leltározása során támaszkodtunk a Pahl-féle kutatásra és természetesen figyelembe vettük az ország és a kistérség sajátosságait is (Pahl 1984; Spéder 1995). Ezek szerint sorra vettük a ház- és lakáskarbantartás, illetve -felújítás, a háztartási munkák, a gyermekgondozás és az autókarbantartás egyes feladatait, és megkérdeztük, hogy utoljára ki végezte el a munkák többségét. A háztartásban elvégzendõ feladatok listájának kialakítása során figyelembe vettük Ward kritikáját, aki szerint Pahl feladatlistája eleve elõnyben részesíti azokat a munkákat, amelyeket a háztartások inkább önellátóan szoktak elvégezni (Ward et al. 1989). Különös hangsúlyt helyeztünk a háztartás élelmiszer-gazdaságának feltárására, ezen belül a kistermelés funkciójára. A további kérdések a standard háttérváltozókon túl a családon belüli munkamegosztásra, a vásárlói és fogyasztói magatartás egyes vonatkozásaira, a kérdezett munkaerõpiaci karrierjére és a háztartásgazdaság mûködésének feszültségeire terjedtek ki.

Elõzetes elképzeléseink szerint szerettünk volna olyan, az egyes háztartásokat jellemzõ indexeket képezni - például az önellátás mértéke, a piaci függõség, vagy a fogyasztás kommercionalizáltsága -, amelyeket aztán a szokásos demográfiai és szocio-ökonómiai jegyekkel elemezhettünk volna. Be kell vallanunk, hogy eddig nem sikerült olyan összefoglaló indexeket alkotnunk, amelyekkel elõzetes hipotéziseink könnyen tesztelhetõek lettek volna. Mint ahogy azonban az egyes tevékenységek szeparált elemzése után belátható, a sikertelenség elsõdlegesen az aktivások természetébõl következik. A háztartásgazdaság elemei ugyanis más-más változókkal magyarázhatók. Mindezeket elõrebocsátva a következõekben vizsgáljuk meg a balassagyarmati háztartások mûködésének néhány területét.7
 

A háztartás élelmiszer-gazdasága
A kistermelés: jövedelemszerzés és kiadáscsökkentés

Közhelynek számít, hogy a családi keretek között folytatott kistermelés hosszú évtizedeken keresztül a háztartások megélhetésének alapja volt. Közismert az is, hogy a gazdasági rendszer átalakulásásával romlottak ennek a feltételei (Harcsa-Kovács 1996). Az említett vizsgálat szerint az is egyértelmûen bebizonyosodott, hogy az elmúlt idõszakot a differenciálódás jellemezte, aminek következtében a mezõgazdasági vállalkozások koncentrálódnak. Talán kevésbé ismert az a másik folyamat, amelynek eredményeképpen az önellátó termelés egyfajta "reneszánszának" lehetünk tanúi. Erre utal az, hogy 1992-ben a háztartásoknak 34,4 százaléka, két év múltán pedig már 44,4 százaléka folytatott "kizárólag önellátó" jellegû kistermelést, kertészkedést (Spéder 1994b)8. Ez a két strukturális fejlemény a kistermelésnek a háztartásgazdaságban betöltött kettõs funkiójára hívja fel a figyelmet: a jövedelemszerzésre és a kiadáscsökkentésre. Vizsgálatunkban a hangsúlyt a kiadáscsökkentési szerepre helyzetük, hiszen alig ismerünk olyan munkát, amely az önellátás intenzitásának meghatározásával próbálkozott volna. Ugyanakkor nem fogjuk mellõzni a jövedelemszerés mozzanatát sem.

A mezõgazdasági kistermelésen belül piacorientált, piacra is termelõ (talán nem követünk el nagy hibát, ha e formát a hagyományos paraszti típushoz közelállónak tekintjük), illetve önellátó típusokat különböztettünk meg.9 Ahogy alábbi táblázatunkból látszik, a kistérség népességének több mint négyötöde folytat mezõgazdasági kistermelést (1. táblázat). Többségben vannak a növénytermesztõk, de a háztartások fele állattenyésztéssel is foglakozik. A kistermelõk majdnem egyötöde piacorientált termelést folytat, többségük tevékenysége azonban önellátó, vásárlást kiváltó jellegû.

1. táblázat
A kistermelés típusainak megoszlása Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)
A kistermelés típusai növénytermesztés állattenyésztés együtt
csak eladásra 16,0 4,1 18,2
eladásra 5,4 3,1 6,8
csak fogyasztásra 59,9 42,7 58,4
nincs 18,7 50,1 16,6
N= 556 557 556

A specializált termelés inkább a növénytermesztés területén jellemzõ. A piacra termelõk többsége (53,3%-a) burgonyára szakosodik, kisebb részük málnával, ribiszkével, illetve egyéb növénytermesztéssel (pl. palánták) foglalkozik. Az állattenyésztõk közül a nyúltenyésztésre szakosodókat érdemes kiemelni. Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy a mezõgazdasági kistermelés a kistérség háztartásainak egynegyedében (25%) pénzbevételhez juttatja a háztartásokat.

Az önellátás intenzitásának felméréséree többféle közelítéssel kísérleteztünk. Végül elvetettük a mennyiségi kérdéseket, és olyan kérdéstípus mellett döntöttünk, amelyre válaszként a kérdezett becsüli fel a zöldség- és gyümölcstermesztés, illetve a hússal való önellátás háztartásgazdaságon belüli szerepét.10 Tudjuk persze, hogy az egyes társadalmi csoportok esetében (különösen az idõsek és a fiatalok között, de más társadalmi jegyektõl függõen is) igencsak eltérhetnek az étkezési szokások. Ennek következtében például azonos mennyiségû burgonyatermelés az önellátás eltérõ fokát jelentheti a különbözõ családokban. De mivel bennünket a háztartások önellátásának mértéke, illetve piacra utaltsága érdekelt, elfogadhatónak tartottuk a fogyasztáshoz történõ viszonyítást. Az állattenyésztést és zöldségtermesztést végzõk egynegyede-egyharmada az önellátásnak csak igen alacsony fokáig jut el, így õket inkább csak "hobby"-termelõknek tekinthetjük, más oldalról a háztartásoknak majdnem a fele szinte egyáltalán nem szorul piaci vásárlásra11 az adott "termék" tekintetében.

2. táblázat
Az önellátás mértéke a termelést/tenyésztést folytatók között Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)
Az önellátás mértéke:
a család szükségleteinek...
húsból zöldségbõl, gyümölcsbõl
kis részét fedezi 24,0 21,9
harmadát fedezi 8,7 9,4
felét fedezi 20,4 22,1
nagy részét fedezi 22,2 25,9
teljesen fedezi 24,7 20,8
N= 275 448

Mindkét változó alakulását figyelembe vettük, amikor a késõbbi elemzés céljára kialakítottuk az önellátás összevont változóját.12 Ezek szerint mind húsból, mind pedig zöldségekbõl önellátónak tekinthetõ a háztartások 27,6 százaléka. Ezzel szemben teljesen a piacról él a háztartások 33,5 százaléka, és végül piacon is vásárol és önellátást is folytat a maradék 39 százalék.

Vizsgáljuk akár a kistermelés piacorientáltságát (jövedelemszerzõ szerepét), akár az önellátás intenzitását, két tényezõnek egyértelmû a szerepe. A kistermelés eltérõ típusai a település jellegéhez és a generációkhoz (a kérdezett életkora) köthetõk. Minden más tényezõ csak a fentiek keretében értelmezhetõ. Mind a piacorientáltság, mind pedig az intenzív önellátás erõsen kötõdik a falusi életmódhoz és háztartásgazdasághoz (3. táblázat). A falvakban szinte nincsenek olyanok, akik ne folytatnák a kistermelés egyik vagy másik formáját; a háztartások egyharmadának13 származik jövedelme belõle. Másrészt a háztartások fele kiterjedt önellátást (is) folytat. Ezzel szemben a városi háztartások fele kizárólag a piacról él. A város és falu mint a mindennapi megélhetéshez eltérõ feltételeket adó és más-más megélhetési módokat kedvezményezõ tényezõ még a területileg ennyire közelálló települések esetében is egyértelmûen megkülönbözteti a háztartásgazdaságokat.

3. táblázat
Az önellátás és a piachoz kötõdés Balassagyarmaton és környékén az egyes társadalmijegyek szerint 1994-ben (százalék)
 
Az önellátás mértéke
zöldségbõl és húsból
van piacorientált
termelés*
összesen
N=
(100%)
  piacról él vegyes önellátó
településtípus
Balassagyarmat 53,5 39,2 7,3 14,5 296
falvak 11,2 38,8 50,0 22,4 263
életkor
18-35 39,8 38,6 21,6 20,8 178
36-50 35,5 38,6 25,9 19,8 202
51-65 24,7 39,7 35,6 13,6 177
összesen 33,4 39,0 27,6 18,3 559
*Az összes háztartás százalékában.14

Szembetûnõ a kistermelés korspecifikus jellege is, jóllehet az összefüggések gyengébbek. Az idõsebbek között van a legtöbb kiterjedt önellátást folytató15, a fiatalok között pedig a legtöbb piacfüggõ. A termelés piacorientáltságát tekintve pedig azt látjuk, hogy az utóbbiak vannak felülreprezentálva. A fiatalabbak tehát vagy nem folytatnak kistermelést, vagy piacorientált termelést folytatnak. Ha a falusi almintát tekintjük, megerõsíthetjük a fentieket, hiszen az életkor a piaci részvétel módjában mutat különbségeket: a fiatalok inkább folytatnak specializált piaci termelést, az idõsebbek (és középkorúak) pedig - a hagyományos parasztgazdaságra jellemzõen - "piacra is" termelnek.

A rétegzõdés jól bevált ismérvei (iskolai végzettség és egy nagyon leegyszerûsített rétegváltozó16) segítségével árnyaltabb kép rajzolódik ki elõttünk. Ha a teljes kistérségi mintát tekintjük, megállapíthatjuk, hogy a magasabb végzettségû és fehérgalléros státuszú kérdezettek háztartásának élelmiszergazdasága inkább a piachoz kötõdik, illetve minél alacsonyabb végzettségû valaki, annál nagyobb eséllyel önellátó a háztartásgazdasága. Vegyük azonban figyelembe, hogy a településtípusnak milyen döntõ hatása volt és használjuk ezt kontrollváltozóként!

A falusiak részmintáját tekintve az önellátás intenzitása a leírtaktól eltérõ természetû. (4. táblázatunkban a falusi minta megoszlásaiból csak a kiterjedt önellátást folytatók egyes társadalmi csoportokon belüli részarányát jelöltük. Az "összesen" tehát itt mindig a falvakban élõ, adott társadalmi jegyekkel rendelkezõ háztartásokra és egyénekre vonatkozik.) A falvakban a közép- és felsõfokú végzettségûek, illetve a fehérgallérosok az átlagosnál gyakrabban folytatnak kiterjedt önellátást. Ezek az eltérõ összefüggések az anyagi helyzetre is (háztartási jövedelmek, megtakarító képesség) érvényesek (4. táblázat). A kistérségben a jobb jövedelmi helyzetûek és a megtakarítani tudók inkább a piacról élnek, ezzel szemben a falvakban ugyanezen csoportok inkább hajlanak kiterjedt önellátásra. A kistérségi mintát tekintve azt látjuk, hogy az inaktív háztartásokat kevésbé jellemzi a "csak piacról" élés, viszont a falvakban az aktív háztartásokban jellemzõbb a kiterjedt önellátás. (Ez természetszerûleg azt is jelenti, hogy Balassagyarmaton a kistérségi összefüggések felerõsödve mutatkoznak meg.)

A piacorientált kistermelés tekintében a vizsgált jegyek a kistérségi mintán nem mutatnak egyértelmû összefüggéseket. A részletesebb vizsgálat alapján azonban megállapíthattuk, hogy a falvakban a közepes és magas végzettségûek, a papírmunkát végzõk, a megtakarítani képesek, a magasabb jövedelmûek és az aktív háztartások sokkal nagyobb gyakorisággal folytatnak piacorientált termelést (Spéder 1995). A falvakban a piaci jövedelemszerzés a magasabb státuszúakhoz köthetõ. Az összefüggések persze másképpen is megfogalmazhatók: a piacorientált termelést folytatók nagy valószínûséggel kerülnek jó jövedelmi helyzetbe, képesek lesznek megtakarítani. Vagyis megfogalmazható az a feltételezés, hogy a piacorientált kistermelés továbbra is a háztartási megélhetési stratégiák egyik sikeres falusi formája.

4. táblázat
A kistermelés típusai Balassagyarmaton és környékén az egyes társadalmi jegyek szerint 1994-ben (százalék)
 
Az önellátás mértéke
zöldségbõl és húsból
falusi
önellátás
csak eladásra
van termelés
  piacról élõ vegyes önellátás
iskolai végzettség
8 általános 22,8 34,4 42,8 56,1 15,2
szakmunkásképzõ 28,4 44,8 26,9 37,2 16,7
középfokú 41,1 40,5 18,5 55,3 22,0
felsõfokú 54,0 36,5 9,5 (50,0) 20,0
réteg
fehérgalléros 52,8 30,2 17,0 62,5 19,7
kékgalléros 34,1 37,0 28,9 50,7 21,2
jövedelmi osztály
***alsó 28,3 43,9 27,7 41,0 12,5
közép 33,0 36,2 30,8 57,5 21,2
felsõ 39,0 36,7 34,3 56,3 19,7
megtakarítói helyzet****
nem takarított meg 32,8 39,7 27,5 49,3 16,9
megtakarított 35,5 36,4 28,2 54,9 23,7
a háztartás pénzügyei
állandó gond 39,5 39,5 21,0 40,3 15,5
ritka gondok 33,3 38,2 28,5 51,3 24,9
kijönnek 29,3 39,2 31,5 56,1 31,8
aktívak száma
0 26,5 46,4 27,1 40,9 15,9
1 33,3 40,3 26,3 49,5 19,5
2 40,3 33,8 26,3 60,0 19,5
3 35,9 23,1 41,0 63,2 17,1
összesen 33,4 39,0 27,6 50,2 18,3
* A falvakban élõ, adott társadalmi jegyekkel rendelkezõk százalékában.
** A kistérségben élõ, adott társadalmi jegyekkel rendelkezõk százalékában.
*** A háztartási jövedelem tercilisei.
**** A kérdezést megelõzõ három hónapban tudott-e megtakarítani.

A kistermelés elemzése megvilágította számunkra, hogy a települési jelleg változója nemcsak módosíthatja, de meg is fordíthatja más szocio-ökonómiai változók hatásirányát. Vajon nem következik-e ebbõl a feltételezésbõl, hogy a falusi társadalom megélhetésének alapszerkezetei döntõen eltérnek a városéitól (vö. Farkas-Vajda 1988; Kuczi 1996). Ha ugyanis a szokásos változóink a két almintán ellenkezõ irányú, ugyanakkor lényegi összefüggéseket mutatnak ki, akkor arra kell gondolnunk, hogy a kistermelésnek, ezen belül mind a jövedelemszerzésnek, mind pedig az intenzív önellátásnak más és más a megélhetésben betöltött funkciója, és egyben eltérõ szerepet játszhatnak a rétegzõdésben. Azaz: a falvakban mind a kistermelésbõl származó jövedelemszerzés, mind pedig az intenzív önellátás a kedvezõ társadalmi helyzet (elõ)feltétele. Az egyébként elõnyösebb helyzetû városlakó viszont az élemiszerellátás tekintetében vélhetõleg jobban függ a piactól. Többek között e feltételezések további tesztelése céljából is érdemes kiterjeszteni az elemzést a megélhetés és az élelmiszer-gazdaság további területeire.
 

Befõzés és befõttvásárlás

A befõzés és a befõttvásárlás az élelmiszer-gazdaság piaci és/vagy önellátói természetérõl egy másik metszetben tudósít. Megoszlási arányszámaink elsõ látásra azt mutatják, hogy az és kötõszó jobban fedi a valóságos viszonyokat, hiszen a háztartások 77,1 százaléka rendszeresen befõz, és 69,6 százaléka szokott befõttet, savanyúságot vásárolni is. A háztartások alig kevesebb, mint fele pedig rendszeres vásárló is (5. táblázat). Táblázatunk elsõ oszlopa a rendszeres befõzõk társadalmi jegyeirõl ad képet. A jellegzetes csoportok: a falusiak, az idõsebbek, a nagyobb háztartásban élõk és a több aktív taggal rendelkezõk. A jövedelemi helyzet és a háztartásgazdaság pénzügyi feszültségei alapján azt állapíthatjuk meg, hogy a legrosszabb jövedelmi helyzetben lévõk (alsó tercilis) biztosan nem fõznek be rendszeresebben, mint a középsõ, illetve legjobb jövedelmi helyzetûek.

Ha most megvizsgáljuk, mely tényezõk valószínûsítik, hogy a háztartás készít-e és vásárol is a piacon befõttet, savanyúságot, akkor a tényezõk egy részénél ellenkezõ irányú kapcsolatot találunk. Egyrészt a falusiak, idõsebbek rendszeresen fõznek be, ugyanakkor közülük kerülnek ki a befõttet soha nem vásárlók is (helyettesítési hatás). Más oldalról, a családnagyság és részben a jövedelmi helyzet esetében nem látható ilyen összefüggés: a nagycsaládosok rendszeres befõzõk és egyben rendszeres vásárlók is; a jövedelmeket tekintve pedig megállapítható, hogy ahogy javulnak a jövedelmi lehetõségek, a háztartás úgy lesz egyre aktívabb a piacon.

Érdemes a háztartásgazdaság pénzügyi feszültségeit jellemzõ változót ("mennyire tudnak bevételeikbõl kijönni") értelmezni. Azt feltételeztük, hogy az önellátás intenzitása és a rendszeres befõzés (mint az árupiaci kínálat helyettesítõi) a háztartások pénzügyi feszültségeinek gyakoribbá válásával párhuzamosan felerõsödnek. Az adatok azonban éppen fordított összefüggést mutatnak (4. és 5. táblázat). Ugyanis ott a legintenzívebb az önellátás, ahol a legritkábban tapasztalják a háztartási költségvetés szûkösségét ("kijönnek a pénzbõl"). E változónk alakulása tehát semmiképpen nem támasztja alá azt az elképzelést, miszerint az önellátás, így az otthoni élelmiszer-termelés is, a szûkös anyagi helyzet következménye.

Mindezek alapján azt feltételezzük, hogy a befõzés és vásárlás területén három hatással érdemes számolnunk. A háztartástagok, illetve a háztartásban élõ aktívak számával való összefüggések az önellátásban mutatkozó skálahatásra utalnak. A skálahatás tételezhetõ mind a szükségletek, mind pedig az erõforrások oldaláról. Ahhoz, hogy az önellátás bizonyos formái elõnyösnek mutatkozzanak, szükséges feltételnek látszik, hogy a háztartás "elég nagy" legyen. Hiszen egyrészt ekkor mutatkozik "nagy tömegû" igény a jószágra, másrészt ekkor van elégséges "munkerõforrás" az önellátó tevékenység elvégzéséhez. A második hatás újra a vidék és város közötti különbségekbõl, az eltérõ kistermelési és élelmiszergazdasági lehetõségekbõl és tradícióból ered. Ezek szerint a falusiak és az idõsebbek gyakrabban fõznek be. És végül a jövedelmi hatás. A növekvõ jövedelmeket a háztartások a piacon költik el. Ezzel együtt nem hal ki szükségszerûen a befõzés szokása. A rendszeres befõzõk között tehát két típust különböztethetünk meg: a jobb helyzetben lévõ, nagyobb háztartásokban élõ rendszeres befõzõk egyben nagyon aktívan vásárolnak az árupiacon is, a rosszabb helyzetben lévõ rendszeres befõzõk pedig távol maradnak a piactól.

5. táblázat
Befõzés és befõttvásárlás Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)
 
Rendszeresen
befõznek
milyen gyakran vásárolnak
befõttet, savanyúságot
összesen
N=
(100%)
soha ritkán gyakran
településtípus
Balassagyarmat 70,3 31,8 51,0 17,2 296
falvak 84,8 44,9 32,7 22,4 263
életkor
18-35 68,5 32,0 46,6 21,3 178
26-50 78,2 30,2 47,0 22,8 202
51-65 84,7 53,1 32,2 14,7 177
iskolai végzettség
8 általános 77,7 45,1 31,5 23,4 184
szakmunkásképzõ 79,0 34,8 47,1 18,1 138
középfokú 77,5 34,7 50,3 15,0 173
felsõfokú (70,8) (32,3) (43,1) (24,6) 65
réteg
fehérgalléros 73,2 30,4 48,2 21,4 112
kékgalléros 78,1 30,7 46,7 22,6 137
jövedelmi osztályalsó 70,5 46,0 37,5 16,5 176
közép 80,4 36,5 45,5 18,0 189
felsõ 80,9 31,7 44,8 23,5 183
a háztartás pénzügyei
állandó gond 72,2 31,5 44,4 24,1 162
ritka gondok 80,4 34,5 44,0 21,4 168
kijönnek 78,2 44,5 40,2 15,3 229
háztartástagok száma
1 (64,4) (60,0) (22,2) (17,8 45
2 76,2 47,6 40,5 11,9 126
3 73,1 36,9 41,5 21,5 130
4 78,7 29,3 51,2 19,5 164
5 (87,3) (27,0) (42,9) (30,2) 63
6+ (87,5) (25,0) (37,5) (25,0) 32
aktívak száma
0 73,5 45,9 38,8 15,3 170
1 74,7 39,5 37,4 23,2 190
2 80,5 30,8 50,3 18,9 159
3+ (90,2) (24,4) (51,2) (24,4) 41
teljes minta 77,1 30,4 33,9 28,4 560

Mindennapos otthoni tevékenységek a piac és az önellátás vonzásában

Jóllehet a család ellátását (részben) fedezõ kistermelés és az egyes szolgáltatások (festés, autójavítás, mosás stb.) családi keretekben történõ végzése logikailag tulajdonképpen ugyanazt a funkciót tölti be a háztartásgazdaságban (mindegyikhez szükséges munkaidõ és egyéb háztartási erõforrás, mindkét esetben rendelkezésre állnak piaci helyettesítõk stb.), mégis ajánlatos a két tevékenységtípust külön kezelni. Erre bizonyos szempontból rá is kényszerültünk, mert a minden lehetséges tevékenységet felölelõ intenzitási skálákat nem tudtuk többváltozós modellel elemezni. Az ok értelmezésünk szerint abban keresendõ, hogy eltérõ összefüggések eredményezik létrejöttüket vagy hiányukat. Másrészt, a kistermelésnek - ismerve hosszú évtizedekre visszanyúló történetét és hatását a mai gazdálkodási habitusokra - sajátos jelentést tulajdoníthatunk a háztartásgazdaságon belül. Emellett azt is indokolnunk kell, hogy miért nem a házépítéssel és miért csak a házon végzett egyes munkákkal, a lakás átalakításával foglakoztunk, amikor ismeretes, hogy az önerõs házépítés Magyarországon az önellátó-informális munkavégzés hagyományosan legkiterjedtebb területe volt (Dávid 1980; Farkas-Vajda 1988). A kérdésfeltevéseinkbõl adódó indok, hogy vizsgálatunkban a háztartások aktuális tevékenységeire összpontosítottunk. Tudjuk, hogy a megkülönböztetés mûvi, a kutatónak azonban kényszerûen le kell határolnia a vizsgálódás tárgyát. A mindennapokban folyó rendszeres, sokszor rutinszerû tevékenységekre helyeztük a hangsúlyt, és ezzel háttérbe szorultak a háztartásgazdaság mûködésének "nagy projektjei", így a házépítés vagy a gyerekek kiházasítása.17

Ismeretes, hogy többen is tipizálták az egyes feledatok és problémahelyzetek megoldására igénybe vehetõ munkafajtákat. Mi elsõ lépésben négy különbözõ logikájú munkafajtát különböztettünk meg. Ezek: háztartásgazdasági önellátás, piaci ellátás, jövedelemmel ellentételezett kapcsolathálózati (rokoni, baráti) munkavégzés és szívességbõl végzett kapcsolathálózati munka.18 Az egyes feladatokon belül a fenti ellátó intézmények részesedését mutatja be 6. táblázatunk.

6. táblázat
Az egyes jóléttermelõ intézmények igénybevétele a mindennapi feladatok végzése során,
Balassagyarmaton 1994-ben (százalék)
Tevékenységek
a munkát végzõ
családok aránya
intézmények igénybevétele
háztartás
informális
szívesség
informális
pénzért
piac egyéb
festés-tapétázás 95,5 44,0 14,9 6,9 32,1 2,1
padlóburkolás 58,6 31,9 11,9 5,5 48,0 2,7
mázolás 85,4 66,8 11, 2,9 18,0 1,3
üvegezés 61,3 20,1 8,4 2,6 68,0 0,9
fürdõszoba kialakítása 54,0 26,1 9,9 5,6 53,8 4,6
garázsépítés 42,8 44,2 14,6 3,3 35,9 2,9
padlásbeépítés 9,8 29,1 10,9 1,8 54,5 3,6
közp. fûtés beépítése 40,6 10,5 s7,5 5,7 75,0 1,3
lakásbõvítés 15,9 47,2 5,6 5,6 41,6 0
kamra építése 29,8 70,7 15,0 0 11,4 3,0
ruhavarrás 56,1 48,6 18,7 1,3 29,8 1,6
kötés 57,0 77,0 17,5 1,3 0,8 34,
ruhajavítás 98,2 87,1 36, 0 0,4 8,9
autómosás 50,1 95,4 1,4 0 2,8 0,4
olajszint ellenõrzése 45,3 92,9 2,4 0,8 3,5 0,4
izzócsere 46,3 91,2 3,5 0,4 3,8 1,2
olajcsere 45,3 70,1 5,1 0,4 24,0 0,4
fékek javítása 47,3 39,8 6,4 1,9 51,5 0,4
gyújtásbeállítás 46,2 39,0 8,5 2,3 49,8 0,4
vizsgára való felkészítés 46,2 23,6 7,7 3,5 64,5 0,8

Táblázatunkból hiányoznak azok a háztartási munkák (mosás, fõzés, takarítás stb.), amelyeket a háztartások kivétel nélkül, teljes egészében önmaguk végeznek. A táblázat alapján az a kép alakul ki bennünk, hogy az egyes tevékenységek esetében igencsak eltér a különbözõ intézmények jelentõsége. Az önellátás és a piaci megoldás arányáról megfogalmazhatjuk, hogy elõzetes várakozásainkkal szemben mintha kisebb lenne a háztartásgazdasági önellátás kiterjedtsége. Megállapítható az is, hogy a piaci munka igénybevételének egyik elõfeltétele a "nagy értékû tárgyak léte" és a "szakszerûség" szükségessége lehet (Jessen et al. 1988).19 A kapcsolathálózatból nyert munka valamennyi fajtája esetében a fizetségért végzett szolgáltatásnál gyakoribb a szívességbõl történtõ munkavégzés. A kapcsolathálón alapuló munkavégzés tehát inkább a háztartásgazdasági tevékenység "kibõvítéseként", egyfajta pénzkímélõ külsõ forrásként tekinthetõ.20 Végül megállapítható, hogy nem beszélhetünk egyik vagy másik intézmény kizárólagosságáról. Ezek után két tevékenységre nézve vizsgáljuk meg, hogy az egyes funkciók ellátása során mely háztartások milyen megoldási módokat részesítettek elõnyben.
 

Festés-tapétázás

A lakáskarbantartás területén viszonylag kevés a rendszeresen elõforduló feladat. Ezek közül az egyik legelterjedtebb a festés-tapétázás. Kiválasztása mellett szólt az is, hogy itt mutatkozott leginkább összefüggés a jóléttermelõ intézmények és a szocio-ökonómiai jegyek között.21 A festés-mázolás "intézményeinek" településtípus szerinti megoszlása az önerõn és a kapcsolathálón alapuló megoldások között mutat különbséget. Városon a háztartások inkább saját maguk végzik a munkát (7. táblázat). Az életkor ugyancsak magyarázhatja a két változat közötti választást: a fiatalok önmaguk, az idõsek pedig a kapcsolathálón keresztül oldják meg a festést, tapétázást. Ha az iskolai végzettség szerint tekintjük az egyes intézmények igénybevételét, akkor egyrészt azt látjuk, hogy minél magasabb a megkérdezettek iskolai végzettsége, annál inkább a piaci intézményeket veszik igénybe. Másrészt a legalacsonyabb végzettségûek egyértelmûen az informális kapcsolathálózatot "preferálják", míg a középesen képzettek önmaguk végzik a munkát.

A jövedelmi terciliseket vizsgálva pedig az tûnik ki, hogy a háztartási önellátás a jövedelmi helyzettel pozitív összefüggést mutat, az informális és a piaci igénybevétel pedig negatívat. Tehát minél jobb jövedelmi pozícióban van egy háztartás, annál valószínûbb, hogy tagjai önmaguk végzik el a festést, tapétázást. Úgy tûnik, ezzel ellentétes a háztartás pénzügyi helyzetét leíró változó hatása. A háztartásgazdaság pénzügyi feszültségeit tekintve megálllapíthatjuk: ha gyakoriak a zavarok, akkor elterjedtebb a háztartási önszolgáltatás, ha pedig ritkák a financiális gondok, akkor igénybe veszik a piaci intézményeket. A jó jövedelmi helyzetben lévõk tehát vélhetõleg akkor folyamodnak önellátáshoz, ha érzékelik a háztartási költségvetés szûkösségét. A festés-tapétázás területén tehát "mûködni" látszik a feltételezett hatásmechanizmus: a háztartási költségvetés "érzékelt" szûkössége esetén a piaci megoldást az önszolgáltatás váltja fel.22 Végül pedig a háztartási önellátás akkor valószínûbb, ha a család nagyobb és több gazdaságilag aktív tagja van. Ez a jellemzés a háztartási önellátás alapjául szolgáló emberi erõforrások fontosságára mutat rá.
 

Ruhavarrás, illetve -varratás

A varrás, illetve a varratás mellett természetesen sokféle más lehetõség is van a ruházkodási szükséglet kielégítésére. A legfontosabb - ezt a késõbbiekben részletesen elemezzük is - a kész ruha vásárlása. Ugyanakkor bizonyos ruhafajtáknál elterjedt azok ajándékozása (gyermekruhák), illetve kölcsönzése is. És végül azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ebben a tekintetben is nagyon eltérõ az egyes társadalmi csoportok igényszintje. Mindezeket vegyük tekintetbe, amikor összevetjük a saját munkát a szolgáltatópiac igénybevételével.

Ruhát a megkérdezetteknek alig több mint a fele varr otthon, illetve varratott varrónõnél. Átlag felett jellemzõ a két intézmény igénybevétele a fiatalabbak és középkorúak (18-50 éves), illetve a középsõ és felsõ társadalmi helyzetben lévõk között és a jobb jövedelmi helyzetben lévõk csoportjaiban (8. táblázat elsõ oszlop). A hátrányosabb helyzetû csoportok számára tehát inkább az árupiac (lásd késõbb) adja a ruházkodás kereteit.

Különbség mutatkozik abban, hogy kik készítenek maguknak ruhát, és kik fordulnak varrónõhöz. A városi és fiatalabb háztartások inkább vállalkoznak arra, hogy maguknak varrjanak, a falusi és idõsebb háztartások inkább varratnak (8. táblázat). Az iskolai végzettséget tekintve inkább a közepesen képzettek közül kerülnek ki az önellátók, az alsó és felsõ23 fokon iskolázottságúakra ez kevésbé jellemzõ. A fehérgallérosok (vezetõk, irodai alkalmazottak), a legjobb jövedelmi helyzetben lévõk és a pénzügyi gondokkal nemigen sújtott háztartások tagjai vannak a legtöbben, akik varratják ruháikat.

Legalább kétféle, egymást talán nem kizáró feltételezés fogalmazható meg a ruházkodást illetõen. Egyrészt az, hogy a ruhavarrás inkább városban és inkább a fiatalok által végzett tevékenység. Elképzelhetõ, hogy az otthoni ruhavarráshoz egyfajta kísérletezõ hajlam szükséges. Másrészt az is egyértelmûen kitûnik, hogy ha az anyagi helyzet lehetõvé teszi, akkor a háztartás sokkal nagyobb valószínûséggel varrat ruhát. De ha az önmaguknak varrók számát a teljes mintára vetítjük, akkor azt kapjuk, hogy a legjobb jövedelmûek aránya ugyanolyan (40,6%), mint a középsõ jövedelmûeké (41,9%), és mivel az alacsony jövedelmûek kevésbé aktívak ezen a területen, közöttük a legalacsonyabb a maguk varrók aránya (33,7%). Így feltételezhetõ, hogy nemcsak a varratás, de a ruhavarrás is a jobb helyzetben lévõk lehetõsége. A hátrányosabb jövedelmi helyzetûek számára a ruházkodási szükséglet kielégítésének más módozatai állnak nyitva.

Jóllehet nem állíthatjuk, hogy a fentebb elemzett két konkrét szolgáltatás: a lakás kifestése és a ruhavarrás ugyanazon háztartásgazdasági logika következménye (erre utal, hogy több változó eltérõen alakul), arra azonban példa lehet, hogy ezen tevékenységek háztartási keretekben történõ, önellátó elvégzése inkább a városokban és a fiatalabb háztartások körében elterjedtebb. Rétegzõdési kötöttségeiket nem látjuk egyértelmûnek. Nem vethetõ el az a feltételezés, hogy a piaci igénybevétel az anyagi helyzet függvényében válik egyre elterjedtebbé, ám azt is megállapíthatjuk, hogy a vizsgált két "városias" tevékenységet nem a legrosszabb helyzetûek végzik leggyakrabban. Inkább a középsõ, illetve a jobb helyzetûek azok, akik ruházkodási igényeiket önmaguk realizálják vagy varrónõt vesznek igénybe.

7. táblázat
Festés és tapétázás a munkavégzés intézményei szerint Balassagyarmaton és környékén1994-ben (százalék)
 
A munkavégzés intézményei
összesen
N=
(100%)
háztartás kapcsolathálózat
piac
településtípus
Balassagyarmat 48,0 18,1 33,9 277
falvak 41,4 26,9 31,7 249
életkor
18-35 58,9 14,7 33,9 277
36-50 44,6 23,3 32,1 193
51-65 32,1 28,6 39,3 168
iskolai végzettség
8 általános 37,4 35,1 27,5 171
szakmunkásképzõ 51,5 16,9 31,5 130
középiskola 47,3 16,2 35,9 167
felsõfokú (42,4) (13,6) (44,1) 59
réteg
fehérgalléros 46,6 16,5 46,9 103
kékgalléros 41,2 24,4 34,4 131
jövedelmi osztály
alsó 36,3 28,1 35,6 160
közép 45,6 21,7 32,8 180
felsõ 54,0 16,5 29,5 176
a háztartás pénzügyei
állandó gond 51,7 22,4 25,9 143
ritka gondok 46,9 21,6 31,5 162
kijönnek 38,9 22,2 38,9 221
háztartástagok száma
1 (22,5) (37,5) (40,0) 40
2 31,4 26,3 42,4 118
3 52,9 14,0 33,1 121
4 51,0 21,0 28,0 157
5 (50,8) (24,6) (24,6) 61
6+ (50,0) 20,0) (30,0) 30
aktívak száma
0 35,8 25,2 39,0 159
1 43,7 24,7 31,6 174
2 51,3 18,8 29,9 154
3+ (60,0) (12,5) (27,5) 40
teljes minta 44,8 22,2 33,0 527

8. táblázat
Ruházkodási szükségletek kielégítésének módjai: ruhavarrás és -varratás Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)
 
Varr(at)nak ruhát
(a teljes minta
százalékában)
ki varrja a ruhát?
összesen
N=
(100%)
háztartás tagja
varrónõ
településtípus
Balassagyarmat 56,5 72,9 27,1 166
falvak 55,4 63,2 36,8 144
életkor
18-35 62,6 78,0 22,0 109
36-50 58,9 67,2 32,8 119
51-65 45,5 58,8 41,3 80
iskolai végzettség
8 általános 45,6 64,6 35,4 82
szakmunkásképzõ 63,5 73,6 26,4 87
középiskola 56,6 69,4 30,6 98
felsõfokú 66,2) (62,8) (37,2) 43
rétegfehérgalléros 65,2 54,8 45,2 73
kékgalléros 60,4 71,6 28,4 81
jövedelmi osztály
alsó 46,9 72,0 28,0 82
közép 56,7 73,3 26,7 105
felsõ 63,7 63,8 36,2 116
megtakarító-e?
nem 53,8 69,9 30,1 239
igen 61,4 62,9 37,1 70
a háztartás pénzügyei
állandó gond 43,6 76,0 24,0 75
ritka gondok 56,9 77,9 22,1 95
kijönnek 61,0 57,6 24,0 139
teljes minta 56,0 68,8 31,2 (100%)


Vásárlói magatartás: sokszínû kínálat és szegmentálódó igénybevétel

A kilencvenes évek fordulóján az árupiac túlkínálatossá vált. E fejlemény új lehetõségeket jelentett és jelent ma is a háztartásoknak, hiszen amíg a korábbiakban vásárlásaikat a sorbanállás jellemezte, a kilencvenes évekre létrejött a választás lehetõsége és kényszere. Korábban arról dönthetett egy háztartás, hogy megvesz vagy sem valamely árucikket, most összevetheti a minõségi paramétereket, a jótállási biztosítékokat, a "design"-t és nem utolsósorban az árakat. Nem beszélve arról, hogy a kereskedelmi intézmények közötti "keresés és eligazodás" gyakran részévé vált a háztartások megélhetési stratégiáinak. Vajon mi jellemzi Balassagyarmaton és környékén a háztartások árupiaci magatartását? Kutatási koncepciónk kialakításakor úgy gondoltuk, hogy csak túl általános válaszokat kaphatnánk, ha a vásárlási dilemmákról nem tételesen kérdezünk.24 Ezért úgy döntöttünk, hogy konkrét árucikkeket választunk ki a kérdések tárgyául. Másrészt feltételeztük, hogy a preferenciák valamennyire kifejezõdnek abban (is), hogy milyen kereskedelmi egységben, milyen üzlettípusban vásárolnak a háztartások.25 Ennek megfelelõen nagyon részletes üzlettípus-sort adtunk meg,26 mikor megkérdeztük, hogy hol vásároltak lisztet, kávét, mosószert, fehérnemût, könyveket stb. Elemzési feladatnak tekintettük, hogy a felsorolt kereskedelmi intézményeket ismerve az üzlettípusok milyen csoportjait definiáljuk. Az általunk használt csoportosítás tehát csak egyike a lehetségeseknek. Legfontosabb szempontnak azt tartottuk, hogy típusalkotásunkban figyelembe vegyük az informális és formális intézmények között meghúzódó különbségeket, illetve hogy meg tudjuk különböztetni a hagyományosabb és "újszerûbb" kereskedelmi intézményeket.27

A háztartások továbbra is a hagyományos üzletekben vásárolnak leggyakrabban, és ez minden árucikkre jellemzõ (9. táblázat). (A kivételt jelentõ zöldségek esetében a piac tekinthetõ a hagyományos vásárlási térnek.) Lényeges különbségek mutatkoznak azonban abban, hogy az egyes árucikkek esetében melyik a második, illetve harmadik legjellemzõbb üzlettípus. Az alapszükségleteket kielégítõ cikkek esetén (élelmiszer, vegyiáru, kávé, cigaretta) a "diszkont" a második legfontosabb kereskedelmi intézmény. E területen, a várttal ellentétben, meglepõen alacsony a KGST-piacos, utcai vásárlás részaránya. A ruházati cikkeket (kabát, ing, fehérnemû) viszont a háztartások egynegye-egyharmada KGST-piacokon, vásárokon szerzi be, mintegy egyötöde magánkereskedõnél vásárolja meg. A KGST-piaci vásárlásnak még a szerszámok esetében van nagy jelentõsége. Az "ügynöki vásárlás", illetve a "katalógusból történõ vásárlás" magas aránya adja ki a könyvek esetében az "egyéb" kategóriát.

9. táblázat
A különbözõ vásárlóhelyek igénybevételének megoszlása az egyes fogyasztási cikkek esetében (százalék)

Árucikkek
a megkérdezettek
közül hány
százalék vásárolt
üzlettípusok
összesen 
N=
(100%)
hagyomá-
nyos üzlet
diszkont "maszek"
KGST- és ha-
gyományos piac
egyéb
édesség 87,0 66,3 19,9 4,5 2,1 7,2 487
kávé 91,1 59,2 26,5 4,9 6,5 2,9 510
cigaretta 58,4 45,6 22,6 19,3 8,3 4,3 327
liszt 99,8 50,6 41,7 4,1 0,7 2,9 559
húsfélék 81,2 80,7 10,3 2,0 3,5 3,5 455
zöldségek 52,7 15,9 1,4 8,1 71,2 3,4 295
mosószer 99,1 52,2 38,6 3,8 2,5 2,9 559
kozmetikumok 79,6 58,7 19,7 7,8 3,4 10,3 446
fehérnemû 96,1 56,3 - 4,6 35,3 3,7 538
ing, blúz 92,0 47,6 - 12,6 36,1 4,7 515
kabát 87,9 52,2 - 17,3 23,8 6,7 492
cipõ 94,5 59,2 - 14,2 21,6 4,5 529
könyv 63,9 68,2 - 1,4 8,9 21,5 358
mûszaki cikk 78,2 83,1 0,9 2,3 6,8 6,8 438
elem 90,5 77,5 8,5 4,3 7,3 2,4 507
szerszám 58,6 53,4 0,3 1,2 32,0 13,1 328

Nem tudhatjuk pontosan, hogy az egyes üzlettípusokhoz milyen preferenciák tartoznak. Azt feltételezzük, hogy a "diszkontban" történõ vásárlás általában alacsonyabb árszínvonalat, s némiképpen szûkebb kínálatot jelent. Aligha követünk el hibát, amikor azt állítjuk, hogy a KGST-piacon történõ vásárlást az alacsony ár és minõségi színvonal jellemzi, és nincs lehetõség semmilyen fogyasztóvédelmi (re)akcióra (jótállás, cserélehetõség).

Jól ismertek a háztartások krízishelyzetben történõ alkalmazkodásának már bevettnek tekinthetõ megközelítései (Caplovitz 1984; Sik 1995; Spéder 1994a). Balassagyarmati vizsgálatunkban a hagyományos kérdések mellett újakat is feltettünk. Azt feltételeztük ugyanis, hogy jó néhány árucikk esetében más választása is lehet a háztartásnak, mint a vásárlás, illetve a halasztás. Ha az árucikk osztható, vehet belõle kevesebbet, ha pedig széles kínálattal találkozik, lehetõsége nyílik az ár és a minõségi preferenciák érvényesítésére. Megteheti azt is, hogy az egyik árucikk esetében az egyik lehetõséget választja, a másik cikk esetében pedig egy másfajta fogyasztási megoldást részesít elõnyben. Ezek az alternatívák lebegtek a szemünk elõtt, amikor megfogalmaztuk a fogyasztási szükséghelyzetekre vonatkozó kérdésünket. Úgy ítéltük meg, hogy kérdésünket viszonylag konkrét és vélhetõleg sok háztartás által gyakran vásárolt termékekre tesszük fel: a pékáruk, tejtermékek, felvágottak, hús, édességek, szeszes italok árucsoportjait választottuk.29 Annyit tettünk tehát, hogy a lemondás vagy gond nélküli szükségletkielégítés dichotómiáját "felpuhítottuk" az ár-, illetve minõségi preferenciát is képviselõ lehetõségekkel. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy a válaszok vélhetõleg nemcsak az alkalmazkodás megtörtént módját jelzik, hanem a preferenciák és a fogyasztási alkalmazkodás(ok) együttesérõl is számot adnak.

10. táblázat
Alkalmazkodás és preferenciák fogyasztási szükséghelyzetben (százalék)

árucikkek
Mit tettek, ha kevesebb volt a pénzük?
Összesen
(N=100%)
mindig
jut rá
kevesebbet
vettek
olcsóbbat
vettek
lemondtak
róla
pékáru 73,9 14,5 10,0 1,6 552
tejtermék 73,8 13,5 10,9 1,8 542
felvágott 37,2 31,0 23,1 8,7 506
hús 35,2 39,8 16,9 8,0 437
édességek 25,8 37,3 10,2 26,7 450
szeszes italok 20,7 27,8 8,5 43,0 363

Adataink megoszlása egybevág a szükségletek hierarchiájáról szóló ismeretekkel (10. táblázat). Tejre és pékárura a háztartások háromnegyedének "mindig jut", édességekre 25,8 százaléknak, italokra pedig 20,7 százaléknak. Az is kitûnik, hogy minden árucikk esetében többen választják a "kevesebbet vásárolunk", mint az "olcsóbbat" veszünk lehetõségét. Egyedül a felvágottak vásárlása során közelíti meg a szükséghelyzetben "olcsóbbat választók" részaránya az inkább "kevesebbet vásárlók" hányadát. Ezt talán értelmezhetjük úgy is, hogy többen preferálják a minõséget az árakkal szemben.

Végezetül vizsgáltuk, hogy a háztartások vajon kihasználják-e a leértékeléseket, a téli-nyári vásárt, a nagy tételben vásárlás lehetõségeit. A szubjektív vélekedés kontrollálása céljából azt is megkérdeztük, hogy történt-e tényleges vásárlás is. A háztartások fele-kétharmada figyeli és kihasználja az olcsóbb vásárlási lehetõségeket (11. táblázat).

11. táblázat
Egyes vásárlási kedvezmények igénybevétele Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)

 
Kihasználja-e a...
nagy tételben
vásárlás elõnyeit?
nyári-téli
vásárt?
leértékelé-
seket?
nem 36,6 56,6 43,6
igen 63,4 43,4 56,4
(vásárolt is) (60,1) (27,3) -
összesen 549 560 560

Jóllehet a háztartások vásárlási magatartásának csak egyes vonatkozásait érintettük, ám talán ebbõl is kitûnik, hogy az egyes háztartások változatos módon használják ki az újonnan nyílt (illetve régóta fennálló) lehetõségeket. Azt is megállapíthatjuk, hogy a háztartások vélhetõleg eltérõ elveket követnek a különbözõ fogyasztási cikkek vásárlásakor.
 

Vásárlói különbségek: a szegényebbek kényszerei és a jómódúak lehetõségei

Az eddigi kutatások csak alig tudták valamely társadalmi csoporthoz kötni az üzlettípusokat, illetve a vásárlási stratégia más elemeit. Az látszott elfogadottnak, hogy minden társadalmi réteg mindenféle üzlettípust használ (Ékes 1992; Harcsa 1994). Balassagyarmati vizsgálataink szerint az egyes üzlettípusok, az olcsóbb vásárlási lehetõségek kihasználása egyértelmûen köthetõ az egyes társadalmi csoportokhoz.

A kereskedelmi intézmények igénybevételét vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a hátrányos helyzetû csoportok egyértelmûen a KGST-piacot részesítik elõnyben (12. táblázat). Ez igaz minden olyan árucikk esetében, amelyekben a KGST-piacnak egyébként is meghatározó a részesedése30. Ez a preferencia nem függ települési, életkorbeli tényezõktõl, ugyanakkor egyértelmûen kapcsolatban van az iskolázottsággal, a jövedelmi helyzettel és a megtakarító képességekkel. KGST-piacon az alcsonyabb végzettségûek, az alcsony jövedelmûek, a kékgallérosok, a megtakarítani kevésbé tudók vásárolnak. A háztartások költségvetésének feszültségét jelzõ változónk is azt mutatja, hogy akiknek szûkösek a bevételei, azok hagyatkoznak leginkább erre a megoldásra. Lényeges különbség mutatkozik abban is, kik járnak inkább "hagyományos üzletekbe", és kik vásárolnak inkább "maszeknál, butikban". A fiatalok, jobb jövedelmi helyzetûek, fehérgallérosok, magasabb végzettségûek inkább fordulnak magánkereskedõhöz (12. táblázat). Különösen így van ez a nagy értékû (kabát-) vásárlásoknál.

Vajon kimutathatóak-e az elkülönülés jegyei a háztartások árupiaci magatartásának egy másik vonatkozásában, az "olcsó" vásárlási lehetõségek igénybevételekor? Tudjuk, hogy sokszor olcsóbb valami (pl. diszkontban), ha többet veszünk belõle, vagy ha (szezonális) kiárusításkor, leértékeléskor vásárlunk. Nyilvánvaló, hogy a rosszabb jövedelmi helyzetûeken segítene, ha ki tudnák használni ezeket a lehetõségeket. Így várható, hogy õk különös gonddal "keresik" a lehetõségeket és próbálnak "eligazodni". De tudjuk azt is, hogy mindkét esetben pótlólagos pénzügyi erõforrásokra van szükség, hiszen ezen áruk megvásárlása azt jelenti, hogy a fogyasztási kiadásokat elõre kell hozni, és a jövõbeli fogyasztásainkat mai jövedelmünkbõl kell fedeznünk.

A jobb társadalmi helyzetben lévõk (a magasabb végzettségûek és magasabb jövedelmûek) gyakrabban élnek az említett olcsóbb vásárlási lehetõségekkel (13. táblázat). Természetesen az egyes vásárlási opciók realizálása között van különbség. A "nagy tételben" vásárlás egyedül a jövedelmi helyzettel függ össze. A téli, nyári vásár és a leértékelések kihasználása összefüggésben van a jövedelmi helyzet mellett az iskolai végzettséggel, sõt az életkorral is. Balassagyarmat és a környezõ falvak között nem mutatható ki lényeges különbség. Az is kitûnik, hogy a háztartásban élõ aktívak számának növekedésével és egyben a háztartásnagyság növekedésével emelkedik az olcsóbb vásárlási lehetõségeket kihasználók részaránya. A jövedelmi hatás mellett tehát itt is megmutatkozik a skálahatás.

A vásárlói magatartás két területének áttekintése után megállapíthatjuk, hogy a vásárlói magatartásban egyértelmû differenciálódás tapasztalható. A különbözõ társadalmi csoportok eltérõ helyen és másképpen vásárolnak. A jómódúak elõnyben részesítik a magánkereskedõket, a szegények viszont a KGST-piacok kínálatára vannak utalva. Persze a hagyományos üzletekben vásárolnak még mindig a legtöbben, és például a fehérnemû-vásárlás esetén az elkülönülés ezen üzlettípus és a KGST-piac között történik. Az olcsóbb vásárlási opciók elvileg mindenki számára nyitottak, ám a gyakorlatban a jobb helyzetûek tudnak élni velük. A hatásmechanizmus vélhetõleg a föltételezett: a nagy tömegû vásárláshoz, a fogyasztás megelõlegezéséhez, a raktározáshoz szabadon rendelkezésre álló (és jelentékeny mennyiségû) pénzre, megtakarításra van szükség (Jessen et al. 1988).

12. táblázat
Kereskedelmi intézmények igénybevétele ing- és blúzvásárlás során társadalmi csoportok szerint, Balassagyarmaton és környékén 1994-ben (százalék)

 
Kereskedelmi intézménytípusok
összesen
N=100%
hagyományos üzlet "maszek" KGST-piac
településtípus
Balassagyarmat  49,3  15,3  35,4  268
falvak  50,9  10,4  38,7  222
életkor
18-35  42,6  20,1  37,3  169
26-50  50,5  12,8  36,7  188
51-65  57,3  5,3  37,4  131
iskolai végzettség
8 általános  45,9  4,1  50,0  148
szakmunkásképzõ  52,9  12,4  34,7  121
középfokú  50,9  16,1  32,9  161
felsõfokú  (50,8) (29,5)  (19,7)  61
réteg
fehérgalléros 46,3 25,0 28,7  108
kékgalléros  46,6  13,0  40,5  131
jövedelmi osztály
alsó  46,2  3,8  50,0  132
közép 52,0 10,3 37,7  175
felsõ 51,4 20,6  28,0  175
megtakarított-e?
nem 51,2 9,9 38,9 383
igen 44,3 25,5 30,2 106
háztartás aktivitása
csak inaktívak 51,6 8,7 39,7 126
aktívak is 49,4 14,8 35,8 365
a háztartás pénzügyei
állandó gond 42,1 5,6 49,3 140
ritka gondok 49,4 11,1 39,0 154
kijönnek 56,1 17,9 26,0 196
teljes minta 49,6 13,3 37,1 (100%)

13. táblázat
Az olcsó áru vásárlási lehetõségeinek kihasználása az egyes társadalmi rétegek szerint(százalék)

  Azok részaránya, akik kihasználják
összesen
N = 100%
a nagy tételt  téli vásárt  árleszállítást
településtípus
Balassagyarmat  62,9  50,7  59,7  286
falvak  63,7  35,0 52,5  262
életkor
18-35 69,2  54,5  68,8  172
26-50  63,8  46,5  56,5 199
51-65  56,6  28,8  43,8 175
iskolai végzettség
8 általános  59,1  31,0  48,4 181
szakmunkásképzõ  65,9  42,8  56,9  138
középfokú  64,9  47,4  62,6  168
felsõfokú (66,1) (69,2)  (61,5)  62
rétegfehér
galléros  67,6  64,3  65,2  108
kékgalléros  66,2  40,1  60,7  136
jövedelmi osztály
alsó  54,3  29,0  43,1  173
közép  64,1  41,8  59,4  184
felsõ  71,7  58,5  66,5  180
megtakarító-e
nem  62,1  41,0  52,6  114
igen  68,1  53,5  71,7  444
aktívak száma
57,5  27,6  41,4  167
61,3  47,4  59,3  186
66,2  52,8  69,4  157
(57,2)  (53,7)  (55,0)  39
a háztartás pénzügyei
állandó gond  59,9  38,9  45,3  157
ritka gondok 62,2  49,4  65,1  164
kijönnek  67,0  42,4  58,1  227

Összefoglalás: rétegzõdés, településhez való kötõdés és skálahatás

A háztartásgazdaság egyes területeinek elemzését követõen feltehetjük újra a kérdést: vajon mely rétegekre jellemzõ leginkább az önellátó termelés, vagy megfordítva: a háztartásban saját célra végzett munka hogyan módosítja az elsõdleges strukturális folyamatokat. Továbbá: kik és hogyan vesznek részt a vásárlási folyamatokban.

A piac szerepének differenciált, sõt szegmentált volta minden területen egyértelmûen kimutatható. Egyrészt magától értetõdõ, hogy minél jobb anyagi és társadalmi helyzetben van valaki, annál inkább a piacról él a háztartásgazdasága. Másrészt a különbözõ helyzetben lévõk más és más részpiacot vesznek igénybe, eltérõ "helyekre" járnak vásárolni. A jobb jövedelmûek a magasabb minõségi jegyekkel rendelkezõ és/vagy divatosabb cikkeket árusító üzleteket részesítik elõnyben, a hátrányos helyzetûeknek pedig nincs más lehetõségük, mint hogy az alacsony árszínvonalú, bizonytalan minõségû kínálatot nyújtó KGST-piacon vásároljanak. Harmadrészt, az alkalmi leárazásokat, a nagy tömegû termékek vásárlásakor adott árengedményeket a tartalékokkal, megtakarításokkal rendelkezõ jómódúak tudják kihasználni.

A háztartásgazdaságban végzett önellátó jellegû termelés viszont nem magyarázható egységes logikával. Ez a tevékenység vélhetõen többféle motívum együttes hatásának eredménye (Pahl 1984). Az egyes tevékenységek elemzését követõen három magyarázó elv gyakorlati hatását tapasztaltuk. Ezek: a településhez kötöttség, a rétegzõdési hatás és a skálahatás.

A város és a falu eltérõ feltételeket jelent a háztartások mindennapi megélhetéséhez. Egyrészrõl a településhez kapcsolható élet- és lakókörülmények a háztartásgazdaságok számára meghatározzák a "mûködési feltételeket", másrészt a megélhetés múltban gyökerezõ mintái is kötõdnek a "helyhez" (Jessen et al. 1988; Kuczi 1996). Természetesnek számíthat, hogy a falvakban kiterjedt és intenzív önellátó élelmiszer-gazdálkodás folyik, ám a városban más területeken alakult ki az átlagosnál kiterjedtebb öntevékenység. Az önellátó élelmiszer-termelés "falusi" jellegével szemben a varrást és a festés-tapétázást nevezhetnénk akár "városias" önellátó és önkiszolgáló tevékenységeknek. Mintha különbség mutatkozna a falusi, illetve városias önellátás motivációiban is.

Nem könnyû megfogalmazni a végkövetkeztetést a rétegzõdés és az önellátás tekintetében, hiszen a feltárt összefüggések nem egy irányba mutatnak. Azt mindenképpen megállapíthatjuk, hogy az intenzív önellátás nem a hátrányos helyzetben lévõk háztartásgazdaságait jellemzi. Ha a legszegényebbek végeznek is otthon fizetetlen munkát, az kevésbé kiterjedt, mint a jómódú háztartások esetében. Nem állíthatjuk azt sem, hogy az intenzív otthoni munka a legjobb helyzetûeket jellemzi, hiszen õk, ha nem is hagytak fel az önellátással, de amint lehet, kilépnek a fogyasztói piacra is. Nem beszélve arról, hogy a városi jómódú háztartások egyértelmûen a piacról élnek. E logika szerint talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt feltételezzük, hogy a háztartásban végzett fizetetlen munka a középes helyzetûeket jellemzi leginkább.

Végül nem hagyhatjuk figyelmen kívül a skálahatást sem. A nagyobb háztartásban nemcsak a szükségletek kiterjedtebbek, de nagyobb és differenciáltabb munkavagyonnal is rendelkeznek. Így nem meglepõ, hogy az alkalmanként megmutatkozó összefüggések a nagyobb háztartások intenzívebb önellátását jelezték.

A három hatásmechanizmus egymáshoz való viszonyáról az elemzés során az a kép bontakozott ki elõttünk, hogy jelentõségük az egyes tevékenységek szintjén igen, de a teljes háztartásgazdaságot tekintve nem rangsorolható. Mindez több kérdést is felvet, amelyek közül egyet szeretnénk cikkünk befejezéseként feltenni. Ha ugyanis a háztartásgazdaság eljárásait egymástól különbözõ logikára alapozva érthetjük meg, akkor ez arra (is) figyelmeztet(het), hogy csínján kell bánnunk minden olyan elképzeléssel, amely a háztartásgazdaság mûködését, a mindennapi megélhetés eljárásait egységes modell alapján kívánja leírni. Persze nem zárhatjuk ki annak lehetõségét sem, hogy más, a kutatásban nem vizsgált magyarázó elv húzódik meg az említett önellátó tevékenységek mögött. Amíg azonban ez nem bizonyosodik be, érvényes marad számunkra a nem túl "szép és érdekes" eredmény: a mindennapok megélhetése sokféle motivum együttes hatása eredményeként formálódik ki.
 

Jegyzetek

1. A kutatást az OTKA finanszírozta (F 4610).

2. E cikk a kutatás eredményeit összefoglaló zárótanulmány felhasználásával készült (Spéder 1995). A kutatásban a közremûködtek a BKE hallgatói. Többeknek tartozom köszönettel. Elõször is Herczeg Hajnalkának, Tyekvicska Árpádnak és a helységek polgármestereinek, akik a terepen segítették munkámat. Másodszor kitartó diákjaimnak, Nagy Ildikónak és Záhonyi Mártának, akik a kutatás minden fázisában részt vettek. És végül, de nem utolsósorban köszönettel tartozom Andorka Rudolfnak, Harcsa Istvánnak, Lengyel Györgynek, Molnár Lászlónak, Sághi Gábornak, Sik Endrének, Tardos Róbertnak és Veress Józsefnek, akik részt vettek a zárótanulmány vitáján, illetve tanulmányomhoz megjegyzéseket fûztek, és így nagyban segítették, hogy ez a cikk elnyerje végsõ szerkezetét és formáját.

3. A téma egyes területeirõl teljes körû áttekintést ad Sik 1989. A mindennapi élet ökonómiája címû válogatásban (KJK, 1993) magyarul olvashatunk részleteket a késõbbiekben említendõ szakirodalomból.

4. A jóléttermelõ intézmények viszonyáról Gershuny és Glatzer említett munkái mellett lásd Sik 1988; Glennerster 1991; Spéder 1991.

5. Nem foglalkoztunk jó néhány olyan diszciplínával, melyek úgyszintén hozzájárultak ahhoz, hogy a modern társadalmakban mûködõ háztartásgazdaságok vizsgálat tárgyává váljanak. Ilyen megközelítések például a "nemzetgazdasági teljesítmények statisztikai számbavétele", a "jóléti állam funkcióinak decentralizálási lehetõségei", a "szegénységben élõk életmódja", a New Home Economics mikroökonómiai modelljei.

6. Tudjuk, hogy a foglalkoztatás rendszerének és a jövedelemszerzés szerkezetének mélyreható átalakulása éppúgy hatással volt a Balassagyarmaton és a környékbeli falvakban élõ családok megélhetésére, mint ahogy az az országos vizsgálatokból ismeretes. De mivel ezen a területen az elmúlt idõszakban sokféle kutatás folyt - gondoljunk csak a Magyar Háztartás Panel kutatási projektjére -, a mi vizsgálatunkban nem fektettünk erre különös hangsúlyt, csak a legszükségesebb háttérváltozók felõl érdeklõdtünk. Az informális jövedelemszerzési módok elemzése során tapasztaltuk, hogy a nyolcvanas évekhez viszonyítva csökkent, de nem tûnt el a mellékjövedelem-szerzés gyakorlata. Továbbra is igaznak tûnik, hogy a "több lábon állás" a sikeres alkalmazkodás egyik lehetséges stratégiája (Spéder 1993b).

7. Mintánk leírását lásd Spéder 1995. Itt azt kell megemlítenünk, hogy a mintavétel a 18-65 évesekre korlátozódott.

8. A növekedés egy része abból adódik, hogy sokan felhagytak a piaci termeléssel, ám ha ezt is figyelembe vesszük, akkor is mintegy 5 százalékkal nõtt a kistermelõvé válók aránya.

9. Ha valaki többféle termelést is folytatott, mindig a leginkább piacorientáltat vettük figyelembe. A kistermelés típusairól részletesebben lásd Kovách 1988; Harcsa-Kovách 1996; Spéder 1994b.

10. A "kistermelés" blokk végén feltett kérdés a következõképpen szólt: "A saját termesztésû zöldség, gyümölcs stb. mennyire fedezi a család szükségletét?" A válaszlehetõségek pedig a következõk voltak: "a) csak nagyon kis részét fedezi; b) a zöldség- és gyümölcsfogyasztás kb. harmadát fedezi; c) a zöldség- és gyümölcsfogyasztás kb. felét fedezi; d) majdnem teljesen fedezi, csak ritkán vásárolunk zöldséget és gyümölcsöt; e) teljesen fedezi, soha nem vásárolunk zöldséget, gyümölcsöt". Ugyanez volt a logikája a saját tenyésztésû állat húsával való ellátottság mérésének.

11. "Nagy részét", illetve "teljesen fedezi" együtt.

12. Piacról élõnek tekintettük mindazokat, akik mind a zöldségtermesztést, mind pedig az állattenyésztést tekintve nem vagy alig folytatták az említett tevékenységeket. Önellátóknak tekintettük azokat, akik majdnem vagy teljesen önellátók voltak mindkét területen.

13. A csak eladásra és az eladásra is termelõk együttesen. A tanulmányban többször elõfordul, hogy nem közlünk egy teljes táblázatot, csak valamelyik adatsorát. A táblázatok megtalálhatók a már hivatkozott zárótanulmányban (Spéder 1995).

14. A teljes táblázatot lásd Spéder 1995: 32.

15. Ha a kismértékû kerti termesztést (amikor is a kistermelés csak elhanyagolható hányadát fedezi a szükségleteknek) nem hagynánk figyelmen kívül, megállapíthatnánk, hogy az idõsebbeknek csak kevesebb mint egytizede nem folytat valamilyen kerti gazdálkodást, függetlenül attól, hogy falvakban vagy Balassagyarmaton lakik (Spéder 1995: 17).

16. Az alacsony elemszám következtében csak a papírmunkát végzõket (vezetõk, alkalmazott értelmiségiek, irodások), illetve fizikai munkát végzõket (szakmunkások, betanított és segédmunkások) különböztettünk meg. A tanulmányban õket tekintjük fehér-, illetve kékgallérosoknak.

17. Itt jegyezzük meg, hogy nagyon is el tudjuk képzelni a másik megközelítést, amely a háztartás mûködésének "nagy projektjeire" koncentrál, így a családgazdaság megalapítására, a gyerekszületésre, a lakásszerzésre vagy házépítésre, a házastársak párhuzamos munkapiaci és informális gazdasági karrierjére, a generációs kapcsolatok alakulására, esetleg a válásra és annak következményeire stb. Ekkor azonban vélhetõleg érdemesebb más módszertani apparátust használni (vö. Jessen et al. 1988).

18. Az elemzések során, az alacsony elemszámból adódóan, további összevonásokat eszközöltünk.

19. Ez látszik különösen a fürdõszoba-felújítás, fûtésszerelés, padlócsiszolás, az autó vizsgára való felkészítése stb. esetén.

20. Errõl lásd bõvebben Sik 1988.

21. Más területeken (így pl. parkettázás, mázolás, fürdõszobafelújítás) is mutatkoztak kapcsolatok, ám gyengébbek. Ennélfogva nem teljesen jogosult a festés-tapétázásról mint tipikus lakáskarbantartási tevékenységrõl beszélni.

22. Az élelmiszer-ellátás területén éppen a fordított hatásmechanizmust tapasztaltuk (Spéder 1995).

23. Nagyon alacsony az elemszám.

24. Ha például megkérdezzük: Ön amikor vásárol, a minõséget vagy az árat részesíti elõnyben? A háztartás ugyanis valószínûleg mindkettõt egyszerre veszi figyelembe. S az is elképzelhetõ, hogy meghatározott árucikkek esetében a minõséget, mások esetében pedig az árat tekintik mérvadónak. Sõt, egy meghatározott árucikk esetében is változhatnak a preferenciák az aktuális háztartási költségvetés vagy éppen a hangulatváltozás függvényében.

25. Ezzel kapcsolódunk a KGST-piacok itthoni vizsgálatának tradíciójához is (Ékes 1992; Harcsa 1994; Sik 1995).

26. A lehetõségek: 1. Szlovákia; 2. "ABC áruház"; 3. nagyáruház (Ipoly, Centrum stb.); 4. szakosított kereskedelmi egység (Keravill, Röltex stb.); 5. butik, magánkereskedõ (zárt térben); 6. diszkont áruház; 7. utcán, alkalmi árus; 8. piac, KGST-piac; 9. használt áruk boltja, kilós ruhák boltja; 10. ügynök, házaló kereskedõ, katalógus, tele-shop; 11. ismerõstõl kézbõl; 12. egyéb helyen.

27. Felvetõdik a kérdés, miért nem különböztettük meg a "hagyományos" üzleteken belül a magán-, illetve az állami boltokat. Ezt nem tartottuk sem fontosnak, sem lehetségesnek. A frissen privatizált vállalatoknak ugyanis ekkorra még alig változott meg az üzletpolitikája, így a megkülönböztetés érdektelen. Emellett lehetetlennek tartottuk, hogy a vásárlók különbséget tudnak tenni a privatizált és a továbbra is állami szaküzletek között.

28. 1994 elején nyílt Balassagyarmaton egy "Plusz" és egy "Profi" diszkont áruház.

29. A kérdés így szólt: "Ha valamikor kevesebb volt a pénzük, mint amire szükségük lett volna, Önök mit tettek a következõ termékek vásárlása esetén?" A következõ válaszlehetõségeket adtuk meg: 1. lemondunk róla; 2. kevesebbet veszünk; 3. olcsóbbat veszünk; 4. erre mindig van pénzünk; 5.

30 Ebben a tanulmányban csak az ing- és blúzvásárlás adatait mutatjuk be. A kabát- és fehérnemûvásárlásra vonatkozó adatok megegyezõ természetûek (Spéder 1995: 44-47.).
 

Hivatkozások

Bell, D. 1973. The Post-industrial Society.

Brunner, O. 1964. Das "ganze Haus" und die alteuropäische Ökonomik (1950). In: ders. Neue Wege der Verfassungs- und Sozialgeschichte. Göttingen

Burns, S. 1975. The Household Economy. Boston: Bacon Press

Caplovitz, D. 1984. Making Ends Meat: How Families Cope with Inflation and Recession. The Annales, July

Dávid János 1980. A magánlakásépítés formái és feltételei. Valóság, 10.

Ékes Ildikó 1992. A vgmk-tól az aluljárói kereskedelemig. Közgazdasági Szemle, 11.

Farkas E. János-Vajda Ágnes 1988. A házépítés második gazdasága. In: Szalai J. (szerk.) Arat a magyar. MTA Szociológiai Kutató Intézet

Gershuny, J. 1978. After the Industrial Society. London: Macmillan

- 1983. Social Innovation and the Division of Labour. Oxford University Press

- 1988. Time, Technology and the Informal Economy. In: R.E. Pahl (ed.) On Work. London: Basil Blackwell (Magyarul: A mindennapi élet ökonómiája címû válogatásban. KJK 1993.)

- 1991. The Household Division of Labour. In: W. O'Conghaoile-E. Kohler (eds.) The Changing Use of Time. Luxemburg

Glatzer, W. 1987. Die Leistungen privater Hausehalte im Prozess der Wohlfahrtproduktion. Hamburg: Vortragsmanuskript

- 1991. The Significance of Households and Families in the Proces of Welfare Production. In: Comparativ Sociology of Family, Health and Education. A Volume in Memory of Ferran Vallsi Taberner, Barcelona.

Glennerster, H. 1991. A vegyes finanszírozás típusai. Esély, 3.

Harcsa István 1991. Családok önvédelmi helyzetben. Közgazdasági Szemle, 3.

- 1994. Fogyasztási és gazdálkodási szokások a háztartásokban. Társadalomstatisztikai Füzetek, 6. KSH

Harcsa István-Kovách Imre 1996. Farmerek és mezõgazdasági vállalkozók. In: Andorka R.-Kolosi T.-Vukovics T. (szerk.) Társadalmi Riport 1996. TÁRKI

Jenkins et al. 1989. The 'Myth' of the Informal Economy. London

Jessen, J.-Ch. Siebel-Rebel-U.J. Walther-F. Weyrather 1988. Arbeit nach der Arbeit. Opladen: Westdeutscher (Magyarul: A mindennapi élet ökonóomiája címû válogatásban. KJK 1993.)

Jorges, B. 1981. Berufsarbeit, Konsumarbeit, Freizeit. Soziale Welt, 2.

Kontos, S.-K. Walser 1979. ...weil nur zählt was Geld einbringt. Glenhausen (Magyarul részletek A mindennapi élet ökonómiája címû válogatásban. KJK 1993.)

Kovách I. 1988. Termelõk és vállalkozók. MSZMP Társadalomtudományi Intézet

Kuczi Tibor 1996: A vállalkozók társadalmi tõkéi az átalakulásban. Századvég, Nyár

McCrone, D. 1994. Getting by and making out in Kirkcaldy. In: M. Anderson et al. (ed.) The Social and Political Economy of the Households. New York: Oxford University Press

Mingione, E. 1991. Fragmented Societies. London: Basil Blackwell

Morris, L. 1990. The Working of the Household. Cambridge: Polity Press

Oakly, A. 1974. The Sociology of Housework. London: Martin Robertson. (Magyarul részletek A mindennapi élet ökonómiája címû válogatásban. KJK 1993.)

Ostner, I. 1978. Berufs- und Hausarbeit. Frankfurt: Campus

Pahl, R. E. 1984. Divisions of Labour. London: Basil Blackwell

- 1988. Some remarks on informal work, social polarisation, and the social structure. International Journal of Urban and Regional Research, 12, 247-267.

Pahl, R. E.-C. Wallace 1995. Household Work Strategies in Economic Recession. In: M. Redclift-E. Mingione (eds.) Beyond Eployment, Oxford, 197-227.

Pinch, S.-A. Storey 1991. Social polarisation in a buoyant labour market: the Southampton case - a response to Pahl, Dale and Bamford. International Journal of Urban and Regional Research, 3, 453-460.

Sik Endre 1985. A szociálpolitika szereplõi a "hosszú 80-as években". Mozgó Világ, 8.

- 1988. Az "örök" kaláka. Gondolat

- 1989. Adalékok a háztartás gazdaságszociológiájához. In ders. ed. A háztartás a gazdaság "örök" intézménye. Szociológiai füzetek, 48.

- 1992. A háztartások gazdasági helyzete és magatartása. In: Andorka R.-Kolosi T.-Vukovich T. (szerk.) Társadalmi Riport 1992. TÁRKI

- 1995a. Itt van a válság, itt van újra, s szép, mint mindig énnekem. Mozgó Világ, 4.

- 1995b. Fekete fogyasztás. In: Sik-Tóth (szerk.) Társadalmi páternoszter. MHP jelentés

Spéder Zsolt 1990. Láthatalan jóléttermelés. Közgazdasági Szemle, 11.

- 1991. A piaci termelés, az állami ellátás és a háztartási önellátás kapcsolódásai a jóléttermelésben. Esély, 3.

- 1993a. Formális, informális és háztartásgazdaság a háztartások és a nemzetgazdaság perspektívájából. In.: Tóth-Sik (szerk.) Egy év után... Jelentés a Magyar Háztartás Panel II. hullámának eredményeirõl. Magyar Háztartás Panel Mûhelytanulmányok 3.

- 1993b. Versorgungsstrategien der ungarischen Haushalte. In: H. Berger-R. Habich (Hrsg.) Lebenslagen im Umbruch, WZB Working Group Social Reporting P 93-101.

- 1994a. A háztartások fogyasztása. In: Tóth I. Gy.-Sik E. (szerk.). Társadalmi átalakulás 1994-1994. 75-82.

- 1994b. A mezõgazdasági kistermelés. In: Tóth I. Gy.-Sik E. (szerk.) Társadalmi átalakulás 1994-1994. 75-82.

- 1994c. Háztartásgazdaság: termelés, ellátás, (pénz)gazdálkodás a modern családban. Társadalomtudományi Tájékoztató, 28.

- 1995. A család-háztartások megélhetése átalakuló intézményes környezetben Balassagyarmat kistérségében. Háztartás-és Családkutató Mûhely. Mûhelytanulmányok, 1.

Tardos R. 1988. Meddig nyújtózkod(j)unk? Budapest: KJK

Ward, A.-K. Soothill-D. Shapiro-A. Papantonakou 1989. Divisions of Labour in North West England. Lancaster Regionalism Group. Worging Paper No. 38.

Zapf, W. 1984. Welfare Production: Public vs. Private. Social Indicators Research, Vol. 14.