Kelemen Katalin
KISVÁLLALKOZÁSOK EGY IPARVÁROSBAN
 

A gyõri kisvállalkozások és a helyi gazdaságszerkezet1

A vállalkozáselmélet - többek közt - a személyes adottságokhoz, a kultúrához, a hálózatokhoz, a makrokörnyezethez kapcsolja a vállalkozások értelmezését, amelyek területi eloszlása nem egyenletes. Ezen olvasatokhoz kapcsolódva, a vállalkozások sûrûségének, szerkezetének a helyi gazdasági struktúrában való elhelyezésére törekszem. Szeretném kideríteni, hogy milyen hatások alakítják egy térség kisvállalkozói szféráját, mi a kapcsolat a kisvállalkozások jellemzõi és a régió között. Azokat a régiót, illetve a helyi gazdasági struktúrát jellemzõ - sokszor egymást keresztezõ hatású - tényezõket vagy tényezõegyütteseket keresem, amelyek a vállalkozások számának, szerkezetének területi különbségeire hatással lehetnek. A nemzetközi és hazai szakirodalom alapján ilyenek például:

- a (helyi) gazdaság fejlettségi szintje (nyugat-kelet lejtõ),
- a fogyasztás növekedése,
- technikai változások,
- a munkanélküliség,
- a külföldi tõke szerepe,
- az ágazati struktúra,
- a cégek méret szerinti struktúrája,
- a helyi politika stb.

Gyõr, azaz egy olyan város esetében, ahol Budapest után a legmagasabb az egy fõre jutó GDP, alacsony a munkanélküliség, s úgy tûnik, a transzformációs válság a legkevesebb zökkenõvel járt, különösen érdekes, hogy a vállalkozások száma nem kiemelkedõ, nem haladja meg a megyeszékhelyek átlagát. Ennek okait keresve, Gyõr példáján azt vizsgálom, hogy egy település kisvállalkozásainak sûrûsége, összetétele milyen összefüggésben áll annak strukturális adottságaival, illetve milyen a kisvállalkozások egymáshoz és a helyi gazdasághoz való kapcsolódása.

Gyõr az észak-dunántúli régió legnagyobb települése, lakónépessége 130 808 fõ, agglomerációs gyûrûjével együtt 200 000 fõ (1996). Bécs, Budapest és Pozsony felé ágaznak szét az innen induló autópályák, egyórás távolságon belül 15,9 millió ember él (Magyarország városai 1996).

Az egy fõre jutó GDP a megyék rangsorát tekintve Gyõr-Moson-Sopron megyében a legmagasabb (1994, 1995, 1996), s elõnye évrõl évre nõ. A nyolcvanas évek végi, kilencvenes évek eleji visszaesést 1993-tól a forgalom - inflációt meghaladó mértékû - növekedése követi. A magas jövedelem nemcsak a rendszerváltás utáni idõszak jellemzõje. Annak ellenére, hogy a relatív pozíciók átrendezõdtek,2 a megye korábbi elõnyét nemcsak megtartotta, hanem növelte is.

Gyõrött a regisztrált munkanélküliek száma 1993-ban érte el a maximumot,
10 059 fõt (ekkor a megyei munkanélküliségi ráta: 8,5% volt). 1993-tól a foglalkoztatás szélesedése és részben a korábbi munkanélküliek inaktívvá válása révén a munkanélküliségi ráta fokozatosan csökkent.3

A munkaerõ-kereslet szerkezete megváltozott: nõtt az iskolázottabbak iránti igény (Köllõ 1998), s ennek hatására a magasabb képzettséget nyújtó iskolákban tanulók aránya Gyõrött a magyar városokhoz képest emelkedett (1. táblázat).

1. táblázat
Az ezer lakosra jutó tanulók száma Gyõrött és a városokban, 1996 (fõ)
Tanulók száma ezer lakosra 
Gyõr
Az összes magyar város
Szakmunkás 
30
26
Középiskolai tanuló
78
58
Felsõfokú hallgató
53
19
Forrás: KSH Gyõr-Moson-Sopron Megyei Igazgatósága.

A képzés jellege alkalmazkodik a város munkapiacához. A középiskolák harmada ipari jellegû, s az 1973-ban alapított Széchenyi István Fõiskola hallgatóinak létszáma is dinamikusan bõvült. Mindemellett a város nemcsak közigazgatási, hanem kulturális központ is.

Nemcsak az infrastruktúrát jellemzi az az adat, hogy 1997-ben 27 bank, illetve 41 takarékszövetkezet telephelyével képviselteti magát a városban.
 

A vállalkozások számokban4

A társasági törvény megszületése után Gyõrben is cégalapítási láz kezdõdött, s a cégbejegyzések száma - ha csökkenõ mértékben is - a mai napig körülbelül évi 10 százalékkal növekszik (2. táblázat). A társaságok méret szerinti vagy társasági forma szerinti struktúrája nem mutat egyedi vonásokat.

2. táblázat
A Gyõr-Moson-Sopron megyei cégbíróság által bejegyzett, Gyõr székhelyû cégek számának összegzett adatai
Idõpont
Bejegyzett cégek száma
Évi számbeli 
növekedés
Növekedés (százalék) 
Elõzõ év =100 százalék 
1989. január 1. 
314
-
-
1989. december 31.
727
413
131
1990. december 31.
1448
721
199
1991. december 31.
2272
824
157
1992. december 31.
2865
593
126
1993. december 31.
3590
725
125
1994. december 31.
4237
647
118
1995. december 31.
4636
399
109
1996. december 31.
5225
589
113
1997. augusztus 31.
5541
316
108
Forrás: Céghírek CD, Kerszöv.

1997-ben a megyei cégbíróság 5541 (gyõri székhelyû) cégbejegyzésében - a többi megyeszékhelyhez hasonlóan - 16 százalék a megszûnt vagy jelenleg megszûnõ társaságok aránya. Természetesen a megszûnés közgazdasági, szociológiai tartalma nagyon sokféle lehet, jelenthet piaci kudarcot, de átalakulást is, esetleg csak a szabályozókhoz való alkalmazkodást.

Az egyéni vállalkozások fluktuációja - szintén nem egyedi jelenségként - ennél jóval nagyobb (3. táblázat).

3. táblázat
Az egyéni vállalkozások számának alakulása Gyõrött 1990-1997
Év
Kiadott engedélyek száma
Visszaadott engedélyek száma
Egyenleg
(évi)
Kumulált egyenleg
1990 elõtt
1 868
     
1990
1 801
516
1285
3 153
1991
3 625
1 194
2431
5 584
1992
2 724
1 348
1376
6 960
1993
3 225
1 278
1947
8 907
1994
2 358
1 201
1157
10 064
1995
1 253
1 876
-623
9 441
1996
1 025
2 409
-1384
8 057
1997 szeptember 30-ig
678
1 750
-1072
6 985
Összesen:
18 557
11 572
 
6 985
Forrás: Gyõri Önkormányzat adatgyûjtése.

A kilencvenes évek elsõ éveiben a kiadott engedélyek száma évente több mint háromezerrel nõtt, 1994-ben ennél kevesebben fogtak egyéni vállalkozásba, s 1995-ben már csak ezer új vállalkozást indítottak Gyõrben. A vállalkozói engedélyek 62 százalékát azonban hosszabb-rövidebb idõ után visszaadták. Így az egyéni vállalkozások száma 1994-ig csökkenõ ütemben növekedett, majd 1995-tõl - növekvõ ütemben - csökkenni kezdett, s 1997-re újra az 1992-es szintre került.

A megszûnési ráta 1995-ös megugrása (Gyõrött és az egész országban) azt is sugallja, hogy intézményi környezetben lényeges változások következtek be. A visszaadások mögött részben az is meghúzódott, hogy a vállalkozói engedélyt nem kifejezetten az "adóalanyiságot eredményezõ gazdasági tevékenység" céljával váltották ki.

Az egyéni vállalkozásról szóló törvény 1995-ös módosítása szerint 12 havi társadalombiztosítási járulékot meghaladó tartozás esetén a vállalkozói igazolványt visszavonják. Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvényt is 1995. január 1-jei hatállyal módosították. Szûkült azon beszerzések köre, amelyek után az adóteher levonható. A levonás lehetõsége csak azokra a beszerzésekre terjed ki, amelyet "teljes egészében az adóalanyiságot eredményezõ gazdasági tevékenység körében használnak fel". Ez azt jelenti, hogy ha a vállalkozás a beszerzést bármely kis részben is, de a vállalkozásból kivonva, például a háztartásban is használja, az adó terhe alól nem mentesülhet.

Megszigorították a kis bevételt hozó (az egymillió forintot el nem érõ) vállalkozások áfa-visszaigénylési jogát. E szerint a beszerzést terhelõ adó csak levonható az értékesítést terhelõ befizetendõ adóból, azaz tényleges visszaigénylésre nem kerülhet sor, a követelés a következõ év befizetését csökkenti. Megszûnéskor - elszámolván az adóhatósággal - ez a korlátozás nincs.

A társadalombiztosítási járulékokra vonatkozó jogszabályok 1996-os változása szerint a mellékfoglalkozású egyéni vállalkozók korábbi (10%-os) tb-járuléka már csak a saját jogú nyugdíjasokra vonatkozik, s a mellékfoglalkozásúakra is (kiegészítõ tevékenységet végzõkre) a fõfoglalkozásúak tb-terhei érvényesek. Így a munkaviszony melletti vállalkozók tb-terhelése négy és félszeresére növekedett.

A helyi KSH 1995-re vonatkozó adatai szerint a legtöbben a magánkereskedõk közül adták vissza a vállalkozói igazolványukat, míg a szellemi szabad foglalkozásúak száma ebben az idõszakban is tovább növekedett (nemcsak számukra, de munkáltatójuk számára is kedvezõbb feltételeket teremt, ha honorárium vagy munkabér helyett egyéni vállalkozóként számlán kapják meg fizetésüket). A kiskereskedõi engedélyek nagyszámú megszûnéséhez az is hozzájárulhatott, hogy e tevékenységbe sokszor a szakismerettel nem rendelkezõk is belevágtak. (Az önkormányzat egy, a vállalkozói engedélyek kiadásával foglakozó tisztviselõje interjúban említette, hogy az engedélyért folyamodók közel felének nem volt határozott elképzelése, hogy valójában milyen tevékenységet szeretne folytatni, s nagyon sokszor tõle kérnek tanácsot, hogy milyen vállalkozásba kezdjenek (Kelemen 1995).

Az egyéni vállalkozók ezer fõre jutó létszáma Gyõrött (pl.: 1995-ben 72) nem haladja meg az egész országra vonatkozó átlagos "sûrûséget" (77)5. Megyei vagy a megyeszékhelyekre vonatkozó adatokat összevetve is átlag alatti egyéni vállalkozói létszámot találunk. A társas vállalkozások, illetve azon belül a jogi személyiségû vállalkozások sûrûsége szintén nem kiemelkedõ, a 18 megyeszékhely rangsorában Gyõr az ötödik-hetedik helyen található (4. táblázat).

A megyeszékhelyeken a jogi személyiségû vállalkozások aránya - szûk sávban szóródva - átlagosan 15,6 százalék, így a többség - 85,4 százalék - jogi személyiség nélküli vállalkozás. A vállalkozások összetételének struktúrája, homogén, nem különbözik régiónként (5. táblázat).
 

A kisvállalkozói szektort befolyásoló tényezõk
Gazdasági fejlettség és a vállalkozások sûrûsége

Európában a hetveneses évek közepétõl a vállalkozások száma nõtt, s e növekedést többek között a gazdasági fejlõdés következményeként is szokták interpretálni. E feltételezés mögött részben gazdasági (fizetõképes kereslet növekedése), részben kulturális (fogyasztói szokások változása) összefüggések húzódnak meg: a rendelkezésre álló jövedelem növekedésével a piaci kereslet növekszik a kisszériás javak és a szolgáltatások iránt, a tömegtermeléssel elõállított jószágok rovására (Whitley 1991). Így a gazdasági fejlõdés a gazdaság makrostruktúrájának változásával - a szolgáltatószektor növekedésével - jár, amely jellegébõl adódóan általában a rugalmasabb kisvállalkozásokra, kisszervezetekre épül.6

4. táblázat
A mûködõ vállalkozások* sûrûsége a fõvárosban és a megyeszékhelyeken (1996)**

Város
Ezer fõre jutó jogi szemé-
lyiségû vállalat
Ezer fõre jutó nem jogi személyiségû vállalat
Ebbõl 
egyéni 
Ezer fõre
jutó vállalat összesen
Budapest
24,8
74,7
50,8
99,5
Békéscsaba
11,8
76,8
61,8
88,6
Debrecen
11,9
65,6
48,7
77,6
Eger
12,3
73,6
62,5
85,9
Gyõr
14,8
77,2
60
92,1
Kaposvár
11,8
74,8
59
86,6
Kecskemét
15,4
74,8
58
90,2
Miskolc
11,9
56,5
40,6
68,5
Nyíregyháza
15,6
81,7
62,8
97,3
Pécs
15,5
71,8
52
87
Salgótarján
8,8
53,3
42,8
62,1
Szeged
13,4
82,1
59
95,7
Székesfehérvár
14,7
77,3
58,3
92
Szekszárd
17,2
87
67
104,3
Szolnok
14,4
69,3
52
83,7
Szombathely
14,7
61,7
57
82,4
Tatabánya
10,5
57,3
46
67,8
Veszprém
14,9
79,3
64,2
94,2
Zalaegerszeg
11,8
80,4
62,6
92,3
Átlag
(megyeszékely)
 
 

13,4

 
 

72,3

 
 

59,2

 
 

85,7

Max/min
(Budapest nékül)
 
 

1,95

 
 

1,62

 
 

1,65

 
 

1,67

* 1996 óta a KSH megkülönbözteti a regisztrált mellett a mûködõ vállalkozásokat, amelybe az adott évben adóbevallást benyújtók, s az az évben alakultak tartoznak.
**Az adott megyeszékhelyen a helyi székhellyel rendelkezõ, cégbíróság által bejegyzett társaság.
Forrás: Területi statisztikai évkönyv, 1996 adatai alapján számolva.

5. táblázat
A vállalkozási formák százalékos megoszlása a fõvárosban és a megyeszékhelyeken (1996)*
Város
A jogi személyiségû vállalat aránya
A nem jogi 
személyiségû vállalat aránya
Az egyéni vállalkozók aránya
Összesen
Budapest
25
75
51
100
Békéscsaba
13
87
70
100
Debrecen
15
85
62
100
Eger
14
86
73
100
Gyõr
16
84
65
100
Kaposvár
14
86
68
100
Kecskemét
17
83
64
100
Miskolc
17
83
60
100
Nyíregyháza
16
84
64
100
Pécs
18
82
60
100
Salgótarján
14
86
69
100
Szeged
14
86
62
100
Székesfehérvár
16
84
63
100
Szekszárd
16
84
64
100
Szolnok
17
83
62
100
Szombathely
18
82
69
100
Tatabánya
15
85
68
100
Veszprém
16
84
68
100
Zalaegerszeg
13
87
68
100
Átlag (megyeszékhely)
16
84
69
100
Max/min

(Budapest nélkül)

1,3
1,06
1,2
 
* Az adott megyeszékhelyen a helyi székhellyel rendelkezõ, cégbíróság által bejegyzett társaságok.
Forrás: Területi statisztikai évkönyv 1996 adatai alapján számolva.

Adott régió gazdasági fejlettsége és a kisvállalkozások sûrûsége között azonban ellentétes hatású folyamatot is számba vehetünk. Nemzetközi tapasztalatok szerint - az önfoglalkoztatók,7 a kisvállalkozók aránya a szegényebb, kevésbé fejlett és jelentõsebb mezõgazdasági foglalkoztatású országokban magasabb szinten, a fejlettebb országokban alacsonyabb szinten stabilizálódott. A kisvállalati szektor (ahová a száz foglalkoztatott alatti vállalkozásokat sorolták) kisebb például Angliában és Németországban - ahol a nagyvállalatok dominálnak -, s nagyobb Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban. A regionális különbségeket magyarázó faktorok közül Whitley (1991) kiemeli a mezõgazdaság szervezõdésének, illetve a késõi iparosodásnak a módját. A kevésbé fejlett európai országokban a kisvállalkozások általában felülreprezentáltak a munkaintenzív ágazatokban. A független paraszti múlt az önfoglalkoztató életmód mintájával generálja az önálló vállalkozásokat. Nem elhanyagolhatók a hagyományok, a családszerkezet - általában ezekben az országokban e tevékenység a családra épül (Laky 1998a; 1998b).

A munkanélküliség emelkedése is okozhatja az önfoglalkoztatás növekedését (Whitley 1991).8 A gazdasági válság során kialakuló úgynevezett recessziós nyomás hatásmechanizmusának közgazdasági magyarázata a feláldozott hasznot is figyelembe veszi. A költségekhez nemcsak a konkrét ráfordításokat sorolják, hanem az olyan elveszett jövedelmeket is, amelyekrõl a vállalkozó lemond. Így például ha a vállalkozás helyett alkalmazottként fizetést kapna, vagy kamat járna a bankban lekötött pénzéért, nem vállalna kockázatot stb. Olyan környezetben, ahol magas a munkanélküliség, és alacsonyak a bérek, kisebbek a feláldozott lehetõségek, hasznok, hiszen ezek híja a vállalkozásalapítás egyik lehetséges oka.

Magyarországon a rendszerváltás után a régiók között a területi differenciálódás törésvonala - a nyugat-kelet tengely - erõteljesebbé vált. A gazdasági teljesítmény, a jövedelem, a munkanélküliség, illetve a fejlettség más indikátorainak növekvõ különbségei jól leírhatók e tengely mentén való elhelyezkedés változójával (Cséfalvay 1993).

Fazekas (1993) kutatása szerint az alacsonyabb munkanélküliségû régiókat a jobb infrastruktúra, az átlagosnál gazdagabb, fiatalabb és iskolázottabb népesség, valamint az átlagot meghaladó számú egyéni vállalkozás s ipari nagyvállalatok jellemzik. Ábrahám-Kertesi (1996) adott körzet emberitõke-állományát, az iskolázottság mértékét találta meghatározónak a munkanélküliségi ráták regionális különbségeit vizsgálva.

6. táblázat
A hét évesnél idõsebb népesség átlagos befejezett iskolai osztályszáma országrészenként 1990-ben
Budapest
Központi
Észak-nyugati
Dél-nyugati
Dél-keleti
Észak-keleti 
Magyarország
9,64
8,37
8,45
8,17
7,98
7,88
8,13
Forrás: Ábrahám-Kertesi 1996: 661.

A GDP, a munkanélküliségi ráta alakulása mellett az inaktívak arányváltozásának nagysága szintén kifejezõ jelzõszáma a transzformációs válság alakulásának. Köllõ (1998) elemzése szerint makroszinten a munkanélküliek száma csökkent, ami nem a foglalkoztatottak növekedésének, hanem az inaktívak növekedésének tudható be. Sokan, miután már nem voltak jogosultak munkanélküli-járadékra, kiléptek a munkapiacról. A nagy munkanélküliségi rátájú megyékben az inaktivitás aránya is magas (Ábrahám-Kertesi 1996).

Mindez összetett folyamatok hatásaként értelmezhetõ. Egyrészt a korábbi újra-elosztási mechanizmusok felbomlása, másrészt a korábbi ágazati struktúra - az inkább keleten domináns nehézipar - eltérõ mélységû válsága után a nyugati régiók piaci koordináció keretén belüli elõnye növekvõ, amihez a Nyugat térbeli közelségének abszolút elõnye s más, a gazdasági fejlettségébõl adódó - például az infrastrukturális, intézményi, kulturális - elõnyök társulnak. A polarizációt tovább erõsítheti, hogy a külföldi érdekeltségû vállalatok térnyerését a munkavállalók képzettségi színvonala mellett erõsen meghatározza a földrajzi helyzet, a Bécs-Budapest tengelytõl, illetve az osztrák határtól mért távolság (Fazekas-Köllõ 1998).

A folyamat már a 1982 után alapuló kisvállalkozások területi eloszlásánál is megfigyelhetõ: a nagyvárosi koncentráció, a településnagyság szerinti és a nyugat-kelet lejtõ jellemzõ. A vállalkozások e térszerkezetén a rendszerváltás sem változtatott, hiszen a nagyvállalati szektor szervezeti átalakulása - privatizációja - legelõbb a piacképes városi ágazatokban indult meg, s a nagyobb városi vásárlóerõ, a fejlettebb infrastruktúra, az anyagi és szellemi tõkeerõ, az ingatlanvagyon, a hatalmi centrum közelsége meghatározzák ezt a struktúrát (Nemes-Ruttkay 1993). A nyugati régiók erõteljesebb "vállalkozói potenciálja" alapján tehát a vállalkozások sûrûségének nyugat-kelet lejtõ szerinti alakulását feltételezhetnénk. Adataink azonban csak részben igazolják ezt a hipotézis.
 

A régió jövedelme és a vállalkozások sûrûsége közötti kapcsolat

A GDP és a vállalkozások sûrûségének vizsgálatakor figyelembe kell vennünk a vállalkozások inhomogén voltát, ezért külön vizsgáljuk a vállalkozások bizonyos típusait.9 Magyarországon az alacsony egyéni vállalkozói létszám együtt jár az egy fõre jutó GDP rangsorának "hátsó helyezéseivel", azaz a legszegényebb megyékben a legkevesebb az egyéni vállalkozó - tehát a rangsor alján az egyéni vállalkozói létszámot elfogadhatjuk a gazdasági fejlettség vagy pontosabban "alulfejlettség" egy lehetséges indikátorának.10 Ezzel szemben a közepes, illetve a legmagasabb vállalkozói létszámok/jövedelmek esetében a kapcsolat nem ilyen egyértelmû. A legmagasabb jövedelmû megyék az egyéni vállalkozói létszám tekintetében a középmezõnyben, az átlag környékén vannak.

A vállalkozás klasszikus kritériumainak jobban megfelelõ jogi személyiségû vállalkozások sûrûségének megyeszékhelyek szerinti differenciálódása nem mutat összefüggést sem a GDP nagyságával, sem a megyeszékhely fekvésével, sem annak méretével. A GDP és a vállalkozások sûrûsége közötti korrelációs hányados
(r = -0,003) azt mutatja, hogy ez az ismérv gyakorlatilag nem befolyásolja a sûrûségek szórását. A fekvést dichotom változóként értelmezve (a Dunától keletre vagy nyugatra) sûrûségének és a területi változónak a külön mozgását jelzi.

7. táblázat
Az ezer lakosra jutó egyéni vállalkozói létszám regionális adatai és az egy fõre jutó GDP sorrendje 1994-ben
Megye
Ezer lakosra jutó egyéni 
vállalkozó (1994)
Egy fõre jutó GDP sorrendje (1994)
Budapest 
109
-
Somogy
112
15
Zala
88
6
Baranya
84
7
Veszprém
89
11
Csongrád
78
4
Gyõr
75
1
Komárom
71
10
Tolna
74
5
Fejér
70
3
Pest
69
16
Bács-Kiskun
69
14
Vas
63
2
Békés
63
12
Hajdú-Bihar
57
8
Heves
59
17
Jász-Nagykun-Szolnok
59
13
Szabolcs-Szatmár
50
20
Borsod
47
18
Nógrád
46
19
Összesen:
76
-
Forrás: Jakab et al. 1996: 48; KSH 1997a.

Szintén dichotom változóként kezelve a településnagyságot (a népesség sorrendje alapján az elsõ kilenc megyeszékhely a "nagy", a 10-18. a "kicsi") a szórásnégyzetek felbontása e változó alacsony differenciáló szerepét mutatja, a településnagyság különbözõsége 10 százalékban idézi elõ a sûrûségek szórását.

Úgy tûnik, a kibocsátás differenciálódása nem írja le egyértelmûen a vállalkozások térszerkezetének differenciálódását. Azt, hogy nem a legmagasabb jövedelmû régiókban a legsûrûbbek a vállalkozások, részben összetételük - kicsi, döntõen önfoglalkoztató voltuk - magyarázhatja. Az egyéni vállalkozások száma Gyõrött is növekedett 1994-ig, majd csökkenni kezdett, azaz az egyéni vállalkozók száma párhuzamosan nõtt a munkanélküli-rátával, késõbb pedig a beruházások nyomán a foglalkoztatás szélesedésével csökkent. Azaz a "transzformációs válság" ösztönözte az úgynevezett kényszervállalkozások létrejöttét, azonban a "recessziós nyomás" önmagában - fizetõképes kereslet, illetve a legtágabban értelmezett tõkék útján - "kevésnek" bizonyult a legfejletlenebb régiókban.

A magasabb GDP nem feltétlenül áll egyenes arányban a fizetõképes kereslettel. A KSH adatai szerint például az alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 1996-ban Gyõr-Moson-Sopron megyében 107 százaléka a megyék átlagának, míg a GDP 134 százaléka. Mindezt árnyalhatja, ha figyelembe vesszük a GDP-számbavétel nehézségeit, illetve, ha nem feledkezünk meg, a külföldi vállalatok menedzserei, illetve a határ közelségébõl adódó turizmus által generált keresletrõl. A régió fekvése - a fizetõképes kereslet oldaláról - sem elhanyagolható tényezõ.

Magyarországon a magasabb GDP nem jár együtt a szolgáltatási szektor nagyobb súlyával. A magasabb jövedelmû megyékben az ipar aránya kiemelkedõ, a szolgáltatásokban foglalkoztatottak aránya általában nem éri el az 50 százalékot. Ezzel szemben sok alacsony jövedelmû megyében magas - 50 százalékot, Szabolcsban a 60 százalékot is meghaladó a szolgáltatásban foglalkoztatottak aránya. E számok magyarázatához szét kell választani a szolgáltatások aggregátumát az állami redisztribúcióhoz kapcsolódó szolgáltatásokra (állami szolgáltatások, amelyekhez a KSH ágazati kategóriái közül a közigazgatás, az oktatás és az egészségügy tartozik), valamint a piachoz kapcsolódókra (tehát szállítás, pénzügyi tevékenység, kereskedelem, vendéglátás stb.). Az alacsony jövedelmû megyékben az állami szolgáltatások aránya magas, a "leggazdagabb" megyékben - Vas, Gyõr, Fejér - pedig a legalacsonyabb. Mindez jól illusztrálja, hogy Magyarországon a szolgáltatásokban foglalkoztatottak arányának növekedése a másik két szektor zsugorodásának következménye (Laky 1998b).

Az is látható, hogy a piaci szolgáltatások arányának szórása a legkisebb, az differenciál a legkevésbé. A piaci szolgáltatások alkalmazott arányának viszonylag homogén súlya mellett megfigyelhetõ: ahol az ipari foglalkoztatottság alacsonyabb arányú, ott általában magas a redisztribúcióhoz kapcsolódó állami szolgáltatások hányada.
 

Ágazati jellemzõk és a vállalkozások méretstruktúrája

Adott régió ágazati jellemzõi, a vállalkozások méretstruktúrája és a kisvállalkozások száma sem függetlenek egymástól. Bizonyos ágazatok esetében az optimális üzemméret nagysága, a technológia zártsága legalábbis megnehezíti a kisvállalkozások bekapcsolódását. A mûködõ vállalkozások méretstruktúrája és a kis cégek alapításának intenzitása is összefügg, minél nagyobb méretû cégek vannak egy övezetben, annál kisebb a cégalapítás intenzitása (Kuczi 1998). Ezt részben a nagyvállalati alkalmazotti mentalitás, részben a nagyvállalati, nagyipari specializált szaktudás kicsik felé nem konvertálható volta magyarázza.

8. táblázat
Az alkalmazásban állók gazdasági ág szerint megyénként 1996 (százalék)
Város
Mezõgazdaság
(1)
Ipar+építõipar
(2)
(1) + (2)
Szolgáltatások
piaci állami
Budapest
0,1
20
20,1
37,9
41
Pest
6,6
38,6
45,2
23,1
31,5
Fejér
8,9
50,7
59,6
18,5
21,7
Komárom
7,6
45
52,6
21,2
25,6
Veszprém
7
44,4
51,4
22,8
25,7
Gyõr
8,2
44
52,2
24,6
23,1
Vas
9
46,4
55,4
22,4
22,1
Zala
8,7
41,7
50,4
25,1
25,3
Baranya
10
31,5
41,5
25,1
33
Somogy
14,4
28,9
42,3
25,2
31,3
Tolna
14,5
40,3
54,8
19,3
25,5
Borsod
5,4
41,2
46,6
23,3
30
Heves
7,9
38,7
46,6
20,2
30,1
Nógrád
5,8
40,6
46,4
20,2
33,8
Hajdú
10
32,9
42,9
24,8
31,7
Jász
12,3
38,2
50,5
21,3
28,3
Szabolcs
6,1
32,2
38,3
25,4
37
Bács
12,2
36,7
48,9
22,6
28,4
Békés
11,9
37,4
49,3
20,6
29,7
Csongrád
9,8
34,9
44,7
25,2
29,9
Összes
6,6
34
40,6
26,9 
32,2
Vidéki átlag
9
39,3
48,3
23
28,7
Max/min
(Budapest nélkül)
2,68
1,75
4,43
1,37
1,70
Forrás: KSH 1997d.

Toivonen (1985) eredményei szerint három ország - Dánia, Finnország, Svédország - vállalkozóinak számarányában 1930 és 1970 között mutatkozó különbséget az adott országok ipari struktúrájának különbségei magyarázzák leginkább, s nem más speciális nemzeti politikai, gazdasági vagy társadalmi tényezõk. Olyan régi ipari körzetekben, ahol a jellemzõ iparágak a vasipar, acélipar, hajógyártás, ahol a nagyvállalatok dominálnak, a kisvállalkozások kis szerepet játszanak a foglalkoztatásban, s a vállalkozások száma relatíve alacsony. A munkavállalók tradicionálisan néhány nagyvállalattól függnek, s az új vállalkozások sem a hagyományos iparban, hanem más szektorokban kezdik meg a mûködésüket (Whitley 1991).

A gyõri ipari tradíciók a századfordulóra nyúlnak vissza, ekkor alakul ki az ipari, nagyipari foglalkoztatottság magas aránya.

A 19. század közepén Gyõr a közvetítõ kereskedelme csúcspontján állt, gabonaforgalma nagyságrendekkel meghaladta a pesti gabonabörzéét, majd a fõvárost az Alfölddel és a Tiszántúllal összekötõ vasúti hálózat kiépülése, az erõsödõ dunai gõzhajózás a múlt század végére erõsen meggyengítette e szerepét. Az elosztó nagykereskedelem súlya amúgy is csökkenõben volt a vasút révén (Vörös 1971; Gecsényi 1997). A kereskedelmi forgalom csökkenése után válságba került a város gazdasága, felemelkedésének - a helyi politika által is felismert - útja az ipari vállalkozások szorgalmazása lett.

Az 1888-ban polgármesterré választott Zechmeister Károly ".. kibontotta a zászlót és nagyszabású terveket fejtegetett, melyek alkalmasak arra, hogy a város évtizedek óta tartó tespedésébõl, mondhatni letargiából új pezsdülésnek és anyagi fejlõdésnek induljon". (Gyõri Közlöny 1889, idézi Tóth 1995.) Dinamikus urbanizációs tevékenysége (hídépítés, teherpályaudvar, személyi pályaudvar, telefon, fõreáliskola, csatornázás, vízvezetékrendszer-bõvítés, közvágóhíd, vásártérrendezés, óvoda, népkonyha, szegényház, árvaház, új városháza, új közkórház, színtársulat stb.) mellett elsõsorban a gyáripari fejlõdés megalapozójának tekintik Zechmeister Károlyt. Intézkedései:

- a város a szeszgyár szomszédságában lévõ saját tulajdonú legelõjén olcsó telket kínál az ide települni szándékozó gyáripari vállalkozásoknak;
- a területet hitelbõl közmûvesítette (csatorna, víz, gáz);
- a terület szomszédságában villanytelepet létesített;
- támogatta az iparvágányok kiépülését;
- az ipari nyersanyag vízi úton való szállításához kiépült a szabad kikötõ;
- a gyõri és Gyõrbe települõ munkáscsaládok számára telepszerû munkáslakásokat építettek a város és az üzemek összefogásával;
- az új ipari vállalkozások adó- és illetékkedvezményben részesültek (Tóth 1995).

Gázgyár, vízmû, csatornahálózat, burkolt utak, telefonközpont, illetve Budapestet is meghaladó telefonsûrûség teszi a földrajzi adottságain túl vonzóvá a várost az ipar számára a századfordulón.

Mindez nem maradt eredmény nélkül, a századforduló fellendülését jól illusztrálják a 9. táblázat adatai.

A szocializmus korai szakaszában a Nyugat közelsége hátránnyá változik, majd a stagnálás évei után a "szocialista iparosítás" periódusában itt a már tradíciókkal rendelkezõ "versenyszféra" ágazatait, a jármûgyártást, textilipart, élelmiszeripart, a vegyipart fejlesztették. 1970-ben Gyõrött az aktív keresõk 53,5 százalék az iparban, körülbelül fele a gépiparban foglalkoztatott, az összes magyar keresõ esetében az ipari foglalkoztatottak arány egyharmad alatt marad. A hetvenes évek közepéig a folyamatos beruházások révén a munkaerõ iránti túlkereslet jellemzõ, amely a hetvenes évek második felétõl változik meg.11

9. táblázat
Foglalkoztatási adatok 1900 (százalék)
 

Város
A keresõ ipari/forgalmi népesség
a lakosság arányában ebbõl ipar
A nagyipari* foglalkoztatottak aránya a lakosságon belül
Pécs
22,1
14,1
10,2
Székesfehérvár
22,1
12,7
2,2
Gyõr
25,9
19,0
9,6
Szeged
13,0
9,0
2,2
Kecskemét
10,1
7,1
0,3
Miskolc
24,3
17,1
2,4
Debrecen
18,4
13,5
3,8
Kaposvár
17,5
12,2
1,9
Szekszárd
10,3
7,6
0,9
Szombathely
23,5
16,5
5,6
Veszprém
20,8
15,2
-
Zalaegerszeg
19,1
14,3
0,2
Eger
14,2
11,2
2,2
Szolnok
17,6
11,0
4,0
Nyíregyháza
11,7
8,4
0,1
*20 fõnél többet foglalkoztató.
Forrás: Thirring 1912.

A foglalkoztatottak számának hetvenes évekbeli ágazati átstrukturálódása az ipar és mezõgazdaság rovására az építõipar, a kereskedelem s az egyéb ágazatok térnyerését mutatja. A nyolcvanas években az iparban foglalkoztatottak aránya Gyõrött erõteljesebben csökkent, mint az ország egészében, a foglalkoztatottak felét meghaladó arány 1990-re 40 százalék alá csúszik, míg a gazdaság egészében csak néhány százalék a súlyvesztés, amit a kilencvenes években további csökkenés követett. Ezzel szemben Gyõrött ekkor újra az ipari foglalkoztatottak arányának pozíciónövekedését láthatjuk. Mindez úgy is interpretálható, hogy a helyi gazdaság strukturális változása korábban elindult.

Ma a nagyvállalatok súlyát s a foglalkoztatás koncentrációját jól illusztrálja hogy, a gyõri foglalkoztatottak több mint 80 százaléka az 50 fõ feletti vállalkozásokban dolgozik,12 amely adat Kõhegyi (1998) becslésének tükrében, miszerint a kisvállalkozások (50 fõig) a versenyszféra foglalkoztatottjainak 48 százalékát adják, válik sokatmondóvá. Ez azt is jelenti, hogy a vállalkozások méret szerinti struktúrájából itt is hiányoznak, vagy legalábbis minimális súllyal vannak jelen az ön-, vagy egy-két alkalmazottat foglalkoztatók, illetve az 50 fõ felettiek között elhelyezkedõ nagyságú vállalkozások.13

Gyõrött tehát a foglalkoztatás hagyományosan nagyipari koncentrációja a jellemzõ. A nagyvállalatok a társadalmi-gazdasági változások hatására, a privatizáció során nem fragmentálódtak, a korábbi termelési struktúra nem omlott össze, sõt az ipari termelés növekedett. A nagyipari struktúra fennmaradásában az ide áramló külföldi befektetések kiemelkedõ szerepet játszottak.

"..Ennek a megyének az osztrák-német orientáltsága nagyon erõs. Több mint ezer vegyes vállalat van a megyében, ennek körülbelül 60 százaléka osztrák tulajdonban van, 20-25 százalék német, a maradék megoszlik angol, francia és egyéb befektetõk között... A nagyobb cégek termelik az itteni GDP-nek a komoly hányadát, legalább a 70-80 százalékát. Az arányokat tekintve (megyei szinten), körülbelül a bevétel 80 százalékát a top száz hozza.14 A külföldi beruházásoknak köszönhetjük a fellendülést."15

A külföldi érdekeltségû vállalatok tõkéjének regionális eloszlása szerint az egy fõre jutó külföldi érdekeltségû vállalkozás által jegyzett tõke (1996-ban) Gyõr-Moson-Sopron megyében volt a legmagasabb. 1993 és 1996 között a külföldi érdekeltségû vállalkozások jegyzett tõkéje megháromszorozódott, ami a megyék közötti relatív súlyát, elõnyét is növelte. Az átlagosnál nagyobb a megyében az egy külföldi érdekeltségû vállalkozás átlagosan jegyzett tõkéje is.

1996-ban a gazdasági szervezetek egy lakosra jutó beruházásainak összege Gyõr-Moson-Sopron megyében Budapest után a legmagasabb, a vidék átlagának 202 százaléka.16 1992-ben a beruházások 31,7 százaléka volt külföldi, 1996-ban már
66,8 százaléka. Ezek a befektetések egyre inkább Gyõrbe koncentrálódtak, 1992-ben a megye beruházásainak 47 százaléka történt Gyõrben, 1996-ban 79 százaléka. Gyõrött a beruházások 84 százaléka az iparban történt (Gyõr-Moson-Sopron megye statisztikai évkönyve 1996), míg a nemzetgazdaság összes beruházásából 1996-ban ipari beruházások aránya 30,8 százalék volt. Az ipari termelés eszközigényességét mutatja, hogy 1996-ban Gyõrött az iparban az egy foglalkoztatottra jutó tárgyi eszközök bruttó értéke 5 258 000 forint volt, míg az ágazat egészében: 2 096 486 forint (KSH 1996). A nagyvállalatok dominanciája a tulajdonosi struktúrán is tükrözõdik (10. táblázat).

10. táblázat
A vállalkozások jegyzett tõkéjének megoszlása a fõ tulajdonosok között Gyõrött és Magyarországon, 1995 (százalék)
Tulajdonos
Gyõr
Magyarország
Állami
36,1
29,8
Belföldi magánszemély
5,6
12,0
Belföldi társaság
15,2
26,1
Külföldi
40,1
28,3
Egyéb
3,0
3,8
Összesen
100 
100 
Forrás: Gyõr-Moson-Sopron megyei befektetõi tájékoztató; Kállay et al. 1997a: 85.

Gyõrött a vállalkozások jegyzett tõkéjének tulajdoni eloszlásában az átlagot meghaladó a külföldi tõke szerepe, a nagyvállalati jelenlét miatt az állami tulajdon még 1995-ben is jelentõs, s alulreprezentált mind a belföldi magánszemélyek, mind a társaságok kezében lévõ tõke.

Ma már az újabb betelepedõ vagy a kapacitásait bõvíteni kívánó (külföldi) tõkének a szakképzett munkaerõ hiányával kell szembenéznie.17

A betelepedõ külföldi cégek által állított minõségi követelmény - a tradicionálisan ipari régió ellenére - okoz nehézséget is. Egy megyei gazdasági vezetõvel folytatott interjú tanúsága szerint (1996) "... sok gépipari vállalkozásból, fõleg kisvállalkozásokból - amelyek azért alakultak, hogy a Rábának, vagy az Audinak beszállítsanak - nem sok maradt talpon, mert rendkívül erõs a minõségbiztosítási követelmény. Például az Audinak ebbõl a megyébõl összesen egy beszállítója van. Magyarországon is csak körülbelül 40 összesen. Sokan alakulnak erre, de az idetelepült multiknak a beszállítói minõsítése egyelõre még annyira erõs, hogy a magyarok számára nem teljesíthetõ..."

A magas minõségi követelmény azonban nem szükségszerûen csak a külföldi tulajdonú vállalkozásokat jellemzi. Egy hidraulikai gépekkel foglalkozó gyõri vállalkozó (akinek sikere a magas és innovatív szaktudáson alapul) kényszerbõl - elégséges kapacitás híján - még foglalkoztat bedolgozó kisiparosokat, de az a tapasztalata, hogy azok jobban kedvelik az egyszerûbb, alacsonyabb szintû tudást, olcsóbb eszközöket igénylõ és kevesebb felelõséggel járó bérmunkákat, mint a magas minõségûeket. Így - miután õ pont ez utóbbira alapozza vállalkozását - arra törekszik, hogy saját kapacitása növelése révén idõvel önellátóvá váljon, és megszüntesse a kiszolgáltatottság réseit.

Van, ahol az iparág jellege, illetve a hatékony üzemméret korlátai zárják ki a kisvállalkozások kapcsolódását. A Graboplast - egy 3500 fõt foglalkoztató vegyipari vállalat - vezetõje interjúban elmondta, hogy az általuk használt technológia zártsága mellett fel sem merül, hogy bedolgozókat foglalkoztassanak, s a termelés kisebb méretben sem lenne elképzelhetõ.

Az ágazat meghatározó szerepére utal Gyõr és a hasonló tulajdonságú Székesfehérvár kisvállalkozási szerkezete közötti párhuzam. Mindkettõ Nyugat-Magyarországon fekszik, magas ipari koncentrációval, a külföldi tõke jelentõs szerepével jellemezhetõ, ám az ipari kisvállalkozások és a bedolgozó cégek aránya magasabb Székesfehérváron, mint Gyõrben. Mindezt - a székesfehérvári elbocsátásokon túl - magyarázhatjuk a két város iparának ágazati különbségeivel, tehát azzal, hogy az elektronika tágabb teret nyújt a kisvállalkozások számára, mint a gépipari, vegyipari, élelmiszer-ipari struktúra. Erre utal az is, hogy Székesfehérváron már a nyolcvanas évek - elsõ gazdasághoz szorosan kapcsolódó - kisvállalkozásainak sûrûsége nagyobb volt, mint Gyõrött. (1986-ban a kisvállalkozások sûrûsége rangsorában Gyõr-Moson-Sopron csak a 10. helyen található, Fejér megye a második.)

A nemzetközi szakirodalom az ipari kisvállalkozások számának növekedését a gazdasági fejlõdéssel együtt járó technikai változások, különösen a mikroelektronikai forradalom révén a belépési korlátok, illetve a hatékony üzemméret csökkenésével magyarázza. E folyamat következményeként Whitley (1991) az ipari kisvállalkozások három típusát különbözteti meg.

1. Egyrészt bizonyos, elsõsorban magas szellemi tõkével jellemezhetõ régiókban például egyetemi városokban, kutatóintézetek környékén (például Cambridge, Boston) a technológiai innováción alapuló kisvállalkozások széles hada jött létre.

2. Másrészt a hetvenes években megfigyelhetõ volt jó néhány nagyvállalat fragmentációja, ami elsõsorban a rugalmatlanság, a magasabb költségeknek volt a következménye, s ami a nagyvállalati tevékenységek egy részének kihelyezésével, az ipari tevékenység átstrukturálódásával, az alvállalkozók számának növekedésével járt.

Szabó (1998) definíciója szerint a kihelyezés (outsourcing) esetében nemcsak a perifériás funkciók kerülnek kívülre, hanem a meglévõ kulcsfeladatok is. E vertikális dezintegráció során a specializáció nõ, ezzel szemben a diverzifikáció csökken. Az "intelligens vállalat" esetében csak a szellemi irányítás marad belül, a materiális tevékenységek kívülre kerülnek.

3. Az ipari kisvállalkozásokat azonban nem szükségszerûen a vertikális integráció jellemezheti, hanem a termelés horizontális hálózatai is. A nagyszámú, adott ágazatba tartozó kisüzem földrajzi koncentrációjának elõnye a munkamegosztásból adódó megtakarítás: csökkenhet az információs és kommunikációs költség, illetve kialakul az úgynevezett ipari légkör, ami a szocializáció során megkönnyíti a sajátos képességek megszerzését, és a szereplõk közötti kapcsolatok révén hozzájárul az innovációk gyors terjedéséhez (Zeitlin 1994). A társadalmi kapcsolatok és gazdasági tranzakciók összefonódása révén e hálózatok kollektív teljesítménye mögött a bizalom és a reciprocitás a legfontosabb erõforrás. Kérdés, hogy az egyéni preferenciák és motivációk ilyen harmóniáját csak egy közös és kivételes kultúra hozhatja-e létre, avagy azok sokféle társadalmi bázison kialakulhatnak. Az sem biztos, hogy a helyi azonosságtudat vezet el az együttmûködésig, hanem elképzelhetõ fordítva is, az együttmûködés során formálódnak az identitások.

Azaz az ipari kisvállalkozások lokális struktúrától való függõsége a szereplõk mind vertikális, mind horizontális hálója esetén jól kitapintható.

Gyõrött a kisvállalkozásokra a helyi piacra termelõ személyi szolgáltatások, a vendéglátás, illetve már a konjunktúrához kapcsolódva a speditõr-, az építõipari tevékenység a jellemzõ. A város gazdasági struktúráját dominánsan jellemzõ nagyipari, feldolgozóipari ágazatokhoz - elsõsorban a gépiparhoz - a kisvállalkozások nem tudtak kapcsolódni, alacsony a bedolgozó kisvállalkozók aránya. Kuczi (1998) az ipari parkok formálódásáról szóló kutatása szerint Gyõrött az ipari park térben egymás mellet lévõ elszigetelt nagyvállalkozásokat jelent, s nem nyújt lehetõséget a kis- és nagyvállalatok együttmûködésére, nem lelhetjük fel sem a termelés vertikális, sem horizontális hálózatait.
 
 

Irodalom

Ábrahám Árpád-Kertesi Gábor 1996. A munkanélküliség regionális egyenlõtlenségei Magyar-országon 1990 és 1995 között. Közgazdasági Szemle, 7-8.

Az új adótörvény 1995. Budapest: Verzál Könyvek

Complex Céghírek CD 1997. Kerszöv, augusztus 31.

Czakó Ágnes 1997. Kisvállalkozások a kilencvenes évek elején. Szociológiai Szemle, 3. sz.

Cséfalvay Zoltán 1993. Felharmadolt ország. Magyarország regionális átrendezõdése, 1989-1992. Valóság, 7.

Fazekas Károly-Köllõ János 1990. Munkaerõpiac tõkepiac nélkül. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó

- 1998. A külföldi érdekeltségû vállalatok munkaerõ-keresletének jellemzõi Magyarországon 1995-ben.In: Munkaerõpiac és regionalitás az átmenet idõszakában. MTA KI, 29-59.

Gábor R. István 1994. Kisvállalkozás Magyarországon - virul vagy satnyul? Közgazdasági Szemle, 7-8.

Gecsényi Lajos 1997. Gyõr gazdasági viszonyai a 19-20. század fordulóján. In: A gyõri ipartestület 110 éves története. Gyõr, 9-20.

Gyõr-Moson-Sopron megye statisztikai évkönyve 1996. KSH

Gyõr-Moson-Sopron megyei befektetõi tájékoztató 1997. Gyõr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara, április.

Jakab Ágnes-Jeszenszki Károly-Kállay László-Kõhegyi Kálmán-Kissné Kovács Eszter-Maszlag Ludmilla 1996. A kis- és középvállalkozások helyzete. Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Kisvállalkozásfejlesztési Intézet.

Jelentés a területi folyamatokról 1992. Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, december.

Kállay László-Kõhegyi Kálmán-Kissné Kovács Eszter-Maszlag Ludmilla-Vörös Tivadar 1997a A kis- és középvállalkozások helyzete 1997. Kisvállalkozásfejlesztési Intézet

- - - - - 1997b A kis- és közepes vállalkozói konjunktúrajelentés, 1997. Kisvállalkozás-fejlesztési Intézet, december

Kelemen Katalin 1995. Interjú a városi önkormányzat egy - a vállalkozói engedélyek kiadásával foglalkozó - tisztviselõjével. Kézirat.

Kõhegyi Kálmán 1998. A kisvállalkozói szektor tagolódása. Közgazdasági Szemle, 1.

Köllõ János 1998a Elnapolt teremtés. Figyelõ, 35-36 (január 15.)

- 1998b Regionális bérkülönbségek 1989-1995. In: Munkaerõpiac és regionalitás az átmenet idõszakában. Budapest: MTA KI, 5-29.

Kövér György 1991. Piacgazdaság-polgárosodás-demokrácia. Magyar Tudomány, 1.

KSH 1983. Iparstatisztikai évkönyv. Budapest

- 1994. A külföldi mûködõ tõke Magyarországon 1993. Budapest

- 1996. Ipari és építõipari statisztikai évkönyv. Budapest

- 1997a A GDP területi megoszlása 1995-ben. Budapest

- 1997b A külföldi mûködõ tõke Magyarországon 1995-1996. Budapest

- 1997c A munkaerõ-felmérés idõsorai 1992-1996. Budapest

- 1997d Területi statisztikai évkönyv, 1996. Budapest

- 1997e Társadalmi és területi folyamatok az 1990-es évek Magyarországán. Budapest

Kuczi Tibor 1998. Kapcsolatrendszer, a kis és középvállalkozások szerepe az ipari parkok formálódásában. Zárótanulmány. Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány

Laky Teréz 1987. Eloszlatott mítoszok - tétova szándékok Valóság, 4.

- 1998a A kisvállalkozások növekedésének korlátai. Szociológiai Szemle. 1.

- 1998b A munkaerõpiac keresletét és kínálatát alakító folyamatok. Munkaügyi Kutatóintézet Munkaerõpiaci helyzetjelentés, április

Leveleki Magdolna 1993. A bomlás virágai. Szociológiai Szemle, 1.

-1998. A kisvállalkozások piaci kapcsolatai. Valóság, 5.

Magyarország városai 1996. Budapest: Égisz

Munkaerõt szerez a Philips 1998. Népszabadság, július 11.

Nemes Nagy József-Ruttkay Éva 1993. Vállalkozások területi terjedése In: Enyedi György (szerk.) Társadalmi területi egyenlõtlenségek Magyarországon. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 127-141.

Süli Zakar István-Baranyai Béla 1997. Kisvállalkozások és vállalkozók helye és szerepe az Alföld mezõgazdaságában. Debreceni Szemle, 2.

Szabó Katalin 1998. Kihelyezési hullám. Közgazdasági Szemle, 2.

Szabó Péter 1995. A gyõri kézmûves polgárok vállalkozásellenes mentalitása. In: Fodor Zsuzsa (szerk.) Vállalkozó polgárok a Dunántúlon a dualizmus korában. Veszprém, 184-192.

Szolnoky Erzsébet 1997. Az ipartársulatoktól az ipartestületig (1872-1884). A Gyõri Ipartestület megalakulása és elsõ évtizedei (1884-1910). In: A gyõri ipartestület 110 éves története. Gyõr, 27-46.

Thirring Gusztáv 1912. Magyar városok statisztikai évkönyve. Budapest

Toivonen, T. 1985. The Entrepreneurs in Denmark, Finland and Sweden 1930-1970. Acta Sociologica, (28), 193-205.

Tóth László 1995. Zechmeister Károly, a vállalkozó gyõri polgármester. In: Fodor Zsuzsa (szerk.) Veszprém, 192-212..

Vörös Károly 1971. Gazdaság és társadalom a dualizmus korában.In: Dávid Lajos-Lengyel Alfréd-Z. Szabó László (szerk.) Gyõr Várostörténeti tanulmányok. Gyõr Megyei Város Tanácsa, 323-405..

Whitley, R. 1991. The Revival of Small Business in Europe.In: Brigitte Berger (ed.) The Culture of Entrepreneurship. San Francisco: Institute for Contemporary Studies Press, 157-189. o.

Zeitlin, J. 1994. Ipari körzetek és regionális megújulás. Közgazdasági Szemle, 1.
 

1. Köszönettel tartozom Kuczi Tibor segítségéért, Laky Teréz és Lengyel György tanácsaiért.
A dolgozat az F 14 774 sz. OTKA kutatás támogatásával készült.
2. Ha összevetjük az 1975-ös területi GDP-ket az 1995-össel, jól látható, hogy a relatív pozíciókat tekintve a fõváros "elõnye" nõtt, a fõváros és az ország többi régiója közt szélesebbre nyílt az olló. A keleti megyékben megtermelt jövedelem szinte kivétel nélkül csökkent (a legalacsonyabb jövedelmû Szabolcs kivételével), s 1995-re a GDP-értékük átlag alatti volt (Csongrád kivételével). A legjelentõsebb pozícióromlás - az 1975-ben még elõkelõ helyet elfoglaló Borsod és Heves megyéknél következett be. A Dunántúlon a változások még dinamikusabbak és kétirányúak. Komárom, Veszprém és Baranya kiugróan magas pozíciójából erõteljesen veszített, de még így is átlagot meghaladó jövedelmet termelt, míg Vas, Zala, Tolna és Somogy inkább átlag alatti pozícióból indulva 1995-re az élre vagy legalábbis jobb helyzetbe került. Gyõr és Fejér megyében 1975-ben is magas volt a jövedelem, s ezt a pozíciót nemcsak megtartották, hanem javították is. Összességében 1975-ben a nyugat-kelet tengely kevésbé differenciálta a jövedelmeket: Komárom, Veszprém, Gyõr és Baranya mellett Borsod, Csongrád és Heves sem maradt el, míg 1995-ben a dunántúli megyéket szinte kivétel nélkül az átlag fölöttiekhez lehetett sorolni, s mint említettük, a Dunától keletre fekvõket az átlag alatti jövedelmûek közé.
3. Az inaktívak aránya, illetve arányváltozása a GDP, a munkanélküliségi ráta alakulása mellett szintén kifejezõ jelzõszáma lehet a transzformációs válsága mértékének. 1992-ben az aktivitási arány (súlyozatlan átlaga a megyék + Budapestnek) 61,3 százalék, Gyõr megyében 63,5 százalék, 1996-ban az átlagos aktivitási arány 52,7 százalék, ugyan ekkor Gyõr megyében 60 százalék (KSH 1997c).
4. Magyarországon a vállakozás fogalma körül zajló teoretikus viták vagy fogalmi tisztázásra irányuló törekvések kezdete a nyolcvanas évek kisvállalkozóinak tevékenységéhez kapcsolódott (Laky 1987). A kilencvenes évek vállalkozási boomjának hatására, amikor a "második gazdaságból kinövõ kisvállalkozások mint a piacgazdaságra való áttérés motorjai" tételt a "túl sok túl kicsi" váltja fel (Gábor 1994), a vállalkozás-nem vállalkozás, vállalkozás-önfoglalkoztatás közötti különbségtétel, illetve annak empirikus megragadása újra középpontba került. Czakó (1997) tipológiájában a jogi személyiséggel rendelkezõ társaság fõállású tulajdonosait nevezi vállalkozónak.
Kõhegyi (1998) a létszámnagyságot találta olyan integráló kategóriának, amely empirikusan is jól felhasználható, s a 0 fõt foglalkoztató egyéni és társas vállalkozásokat sorolta az önfoglalkoztató kategóriába. Munkámban a vállalkozás fogalmát a légszélesebb értelemben használom, de - mert a vállalkozásokon belüli különbségtételek (egyéni/társas, jogi személyiség nélküli/jogi személyiségû fõállású/mellékállású, létszám stb.) fontos tartalmi elemekre mutatnak rá - ahol az adatok módot adnak rá, differenciáltan kezelem azokat.5. Az országos adatokkal való összehasonlítás során azonban torzító tényezõnek bizonyulhat a településtípus hatása. A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem 1996-os felvételének településtípusok (Budapest, város, község) szerinti almintái alapján így tûnik, a vállalkozás egyéni avagy társas voltát némileg differenciálja a település típusa: az egyéni vállalkozások dominanciája Budapesten a legkisebb mértékû, illetve a községekben a legnagyobb.
6. A magyarázat kizárólagos voltát csorbítja, egyrészt, hogy néhány országban nagy szolgál-tatócégek is megjelentek, másrészt, hogy a kis- és közepes méretû ipari vállalkozások jelentõségének növekedését nem magyarázza e faktor.
7. "Az ILO definíciója szerint önfoglalkoztató az önálló céggel nem rendelkezõ, azaz jogi személyiség nélküli vállalkozások dolgozó tulajdonosai, függetlenül attól, hogy vannak-e alkalmazottai, a mezõgazdasági önállók, s valamennyiük segítõ családtagjai és szakmunkás tanulói, valamint a termelõ típusú szövetkezetek dolgozó tagjai." (Laky 1998b: 26.)
8. E témában született elemzések következtetései gyakran ellentmondóak egymásnak. Például Gábor (1994) szerint a fejlett piacgazdaságokban az önfoglalkoztatók száma nem függ a munkanélküliségtõl.
9. A munkanélküliségi ráta és az inaktivitási arány regionális differenciálódása szorosan együtt jár a GDP alakulásával, így most csak a vállalkozások sûrûsége és csak ez utóbbi közötti korrelációkat mutatom be.
10. A keleti megyék foglalkoztatottsági arányait torzíthatja, hogy itt a legjelentõsebb a statisztikákban nem regisztrált mezõgazdasági tevékenységet folytatók aránya (Laky 1998b). Ezek döntõen kisegítõ vagy részmunkaidõs családi gazdaságok (Süli-Baranyi 1998).
11. Gyõr legnagyobb gépipari vállalatánál a gépi munkák arányát 20 százalékról 80 százalékra növelték. Ez azonban nem járt együtt egybõl a létszám csökkenésével, ellenkezõleg: 1966 és 1978 között a vállalat létszáma több mint hétezer fõvel növekedett. Ez részben a termelés több mint hatszoros növekedésének, részben a termelési vertikum beolvasztásokkal megvalósított növelésének volt köszönhetõ - amelyet az egyes üzemek létszámának magas fluktuáció melletti csökkenése s az alkalmazási kritériumok szintjének leszállítása kísért. Mindez az elõzménye a 1979-es "elbocsátási akciónak", amelyet a Rába vezetése a helyi pártvezetés ellenére, azaz utólagos behódolása mellett tett meg (Fazekas-Köllõ 1990).
12. KSH Gyõr-Moson-Sopron megyei Igazgatósága adatai szerint.
13. E jelenség, amelyet - Vahcic és Petrin nyomán - Laky (1998a) "fekete lyukként", illetve egy OECD-tanulmányra hivatkozva a "középméretû vállalkozások általános deficitjeként " nevesít, többek közt a tõkehiányra, illetve a tradicionális életviteli mintákra - a háztartás megélhetésre és felhalmozásra orientálódására - vezette vissza.
14. A KSH 1995-ös nettó árbevételre vonatkozó (megyei) adati szerint is a vállalkozások 0,5 százaléka produkálja a bevételek 40 százalékát, míg a vállalkozások 90 százaléka csak a nettó árbevétel 25 százalékát.
15. Részlet egy (megyei) gazdasági vezetõvel folytatott interjúból (1996).
16. Saját számítás a Gyõr-Moson-Sopron megye statisztikai évkönyve 1996 összehasonlító megyei és regionális adatai alapján.
17. A Philips személyügyi igazgatója szerint a munkaerõért folytatott versenyben a fizetésen kívül (például a szakmunkások havi bruttó bére 100 ezer forint), a tiszta kultúrált munkahely, az ingyenes munkába szállítás vagy az olyan szolgáltatások például, hogy a dolgozók mikrohullámú sütõben melegíthetik a magukkal hozott ételt, fontosak lehetnek. (Munkaerõt szerez a Philips 1998: 15.)