Ambrus-Lakatos Loránd
MORALITÁS ÉS RACIONALITÁS
A DÖNTÉSELMÉLETBEN*
(Huoranszki Ferenc: "Racionalitás és erkölcsi normák")§
1. Ha a racionális döntések elmélete igényt tart arra, hogy az
emberi cselekvés
magyarázatában érdekelt doktrínák között privilegizált vagy éppenséggel
elsõdleges helyet foglaljon el, akkor számot kell adjon a moralitáshoz
való viszonyáról is.
Ehhez Huoranszki Ferenc szerint az elméletet módosítani kell,
mégpedig úgy, hogy
a speciálisan morális motivációkat számba vehesse a cselekedetek
magyarázatában, illetve, hogy helyüket a racionális megfontolások között
kijelölhesse. Mindez
azért fontos és sürgõs, mert nincs alkalmasabb elméletünk ezen
megfontolások
stuktúrájának vizsgálatára (7).
A javasolt módosítás kifejtéséhez elengedhetetlen a bevett elmélet
felvázolása
(14-18). Így lokalizálhatók azon kitételei, amelyek a moralitásra
vonatkozó elfogadhatatlan korolláriumokért elsõsorban felelõsek. Ezek között
kulcsfontosságú
az az álláspont, mely szerint, ha a rendelkezésünkre álló döntések között
van olyan,
amelyik minden lehetséges esetben ("világállapotban") többet hoz a
konyhára,
mint bármely másik, akkor ezt kell választanunk. Ez a dominancia
elve. - Gondoljunk a híres fogolydilemmára, amely éppen egy olyan szituációt
mutat be, ahol
a szokványos döntéselmélet morálisan elfogadhatatlan választ ad a "mit
tegyünk ilyenkor?" kérdésre - mégpedig pontosan azért, mert a nem morális
akció (a fenti technikai értelemben) dominálja a morálisat.
A sztenderd döntéselmélet szerint cselekedeteink következményei
rangsorba állíthatók, és többnyire megengedi azt is, hogy a rangsort kardinális
skálán is kifejezzük. Huoranszki kulcsfontosságú érve szerint azonban semmi
sem akadályozhat meg bennünket abban, hogy a következményeken kívül a
cselekedetekhez magukhoz is ilyen értékszámokat rendeljünk. Hanem a racionális
döntések így módosított elméletében elõfordulhat, hogy - ceteris paribus - az
optimális választás (a dilemma opciói közül) a morálisan megfelelõ akcióra esik - mert
a nem morális akció dominanciája feloldódik. Hogy ez így lesz-e, azon
múlik, hogy a morális tett önértéké felülmúlja-e következményeinek értékét. Ez esetrõl
esetre és személytõl személyre változhat (28). Mindenesetre ez a módosítás
helyet talál a morális motivációknak a formális döntéselmélet keretében.
2. Ez a gondolatmenet azonban aligha állja meg a helyét. Elõször
is, láttuk, hogy
a szerzõ szerint a deliberáció logikai-matematikai struktúrájának
legmegfelelõbb
reprezentációja a döntéselmélet, és ez az elmélet kész arra, hogy az
értékeket
számokkal fejezze ki. Tehát, ha az egyes cselekedeteknek is önálló
értéket tulajdonítunk - cselekedetek és következményeik egy bizonyos kitüntetett
értelemben
egy szintre kerülnek.
Azonban, ha a cselekedetek értékeit hozzáadjuk a kifizetõ
(következmény)
mátrix megfelelõ elemeihez, akkor az eredetihez képest új játékot
definiálunk. A
lehetséges stratégiák és kifizetések konstellációja már nem ugyanaz,
mint az eredeti
problémában. Így hát ebben a módosított játékban, akár az is lehet a
végkifejlet,
hogy a felek az erkölcs által preferált lépést teszik meg; de mindez
nem befolyásolja
az eredeti fogolydilemma megoldását, sem a kritizált
dominanciaelvet.
A problémák gyökerét abban látom, hogy racionális választások elmélete
nem
lép fel avval az igénnyel, hogy a »természeti
állapotok-következmények-cselekedetek-preferenciák« négyesének elemeihez szubsztantív értelmezést is
csatoljon.
Ha egy vizsgálandó szituációban a lehetséges cselekedeteket
azonosítottuk, akkor
az összes értékelést lehetséges kimeneteleikhez tartozó értékelésekbe
sûríthetjük.
Vagy másképpen fogalmazva: az alapmodell formális értelemben véve
invariáns
arra nézve, hogy pontosan mit is értékel az elemzendõ döntéshozó.1
És ez éppen a
logikai-matematikai "megjelenítés" követelményébõl következik.
Így hát nehezen védhetõ az az álláspont, hogy a racionális választások
sztenderd elméletének a dolgozatban javasolt módosítása jelentõsen
hozzájárulhat ahhoz, hogy az elméletet alkalmassá tegye a morális motivációk
kezelésére - legfeljebb annyit mondhatunk, hogy a javaslat rámutat arra,
hogy a kérdéses elmélet képtelen rá, hogy a cselekedetek értékelését megfelelõen
elválassza a következmények értékelésétõl. Olyannyira, hogy kérdéses az is, hogy az
elmélet igazából képes-e célok és eszközök megkülönböztetésére: jól ismert,
hogy a formális döntéselmélet megannyi bevett és kurrens változatában
nem is különül el igazán cselekedet és következmény.2
A morális normakövetés és a racionális döntések elméletének viszonya a javasolt módosítás után is
problematikus marad: az, hogy hová számoljuk el a cselekedeteknek
tulajdonított értékeket nem dönthetõ el az elmélet berkein belül.
Vessük össze a dolgozat fõ érvét egy egyszerûbb és jól ismert megoldási
javaslattal. E szerint: mondjuk azt, hogy vannak olyan egyének,
döntéshozók, akik altruista preferenciákkal vannak ellátva egy
fogolydilemma-szituációban, és hogy ezek a preferenciák számszerûsíthetõk. Ekkor, mivel az altruista
cselekedetekhez rendelt értékeket hozzáadhatjuk a következmények (az alaptörténetben
eltöltendõ "börtönhónapok") értékeléseihez, kijöhet az is, hogy az egyensúlyban
mindkét fél
kooperálni fog. De megint csak: ez az állítás már egy, az eredeti
fogolydilemmához
képest módosított, új játékra lesz csak érvényes.3
3. Figyelemre méltó és érdekes, hogy a szerzõ a racionális választások
sztenderd
elméletének felvázolásakor Savage alapvetõ, de ma már ritkán forgatott
mûvében
kifejtett modellbõl indul ki. Ebben két alapfeltevést tart különösen
kifogásolhatónak. Az egyik az, hogy a lehetséges cselekedetek és a releváns
"természeti állapotok" bekövetkezésének valószínûségei egymástól függetlenként vannak
meghatározva. Hanem ez a feltételezés korántsem tartható fenn mindig -
cselekedeteink nagyon gyakran befolyásolják a kérdéses valószínûségeket. Ez az
észrevétel vezet át a Richard Jeffrey döntéselméletét bemutató részhez (20-26), ez
utóbbi elmélet képes a fenti probléma hiteles kezelésére.
A másik korrigálandó feltételezést már ismertettük. Ez az, hogy a
cselekedeteket magukat nem értékeljük, csak azok következményeit. Azonban, amikor a
morális motivációk döntéselméleti tárgyalására tér, a szerzõ lényegében csak a
második módosítást használja fel fõ érvének kifejtése során.4
Vegyük figyelembe azt is, hogy nem egyértelmû, hogy Jeffrey maga úgy gondolta-e, hogy
elméletével megoldotta a fogoly dilemmájában rejlõ paradoxont.5
De a Huoranszki által elõvezetett megoldáshoz nem is kell Jeffrey elmélete.6
4. A dolgozattal kapcsolatos legkomolyabb probléma azonban nem technikai jellegû megfontolásokra vezethetõ vissza. Huoranszki kiemelt
helyen hangsúlyozza, hogy a moralitás mely aspektusát kell a racionális döntések
elméletének kezelnie: nem a morális normák igazolásáról, hanem motivációs erejükrõl
van szó (4-7). Azonban úgy látom, hogy a javasolt fogalmi módosítás a szerzõ
szándékai ellenére sem kezeli megfelelõen az erkölcsi motivációk természetével
kapcsolatos nehézségeket. Elsõrendû jelentõségû ugyanis az, hogy mit ért a szerzõ
"morális cselekedetek" alatt: csakis olyan cselekedeteket tekintünk
morális indíttatásúnak, amely a cselekvést magát is értékeli (26). Kiemelendõ még az az állítás,
hogy ezeddig a formális döntéselmélet hívei nem tudtak mit kezdeni a
morális normák szerepével; a morális döntéseket vagy az önérdek vezérelte
cselekedetek egy válfajának állították be (9-12), vagy az embereknek két külön, egy
egoista és egy altruista, motivációs bázist tulajdonítottak (12-14). A dolgozat
ezen fõ premisszáinak tükrében nehéz elszámolni avval az eredménnyel, miszerint az,
hogy a fogolydilemma-szerû szituációkban az erkölcs által sugallt akciót hajtjuk-e
végre, az erkölcsi normák relatív súlyától függ (28).
Ezek a normák és értékük egyénrõl egyénre változnak (uo.). - Tegyük fel,
hogy valaki a következõ dilemmával áll szemben: elérhetõvé válik számára egy
olyan kimenetel, amelyet nagyon nagyra értékel. Azonban ahhoz, hogy ez
a kimenetel ki is teljesedjék, egy sor immorális lépést kell megtennie: mondjuk
azt, hogy az áhított állapot útjában vastag hazugságok állnak. Na már most a szerzõ által
módosított döntéselmélet azt javasolja, hogy vessük össze az áldásos végkifejlet
értéket az okos húzások morális költségével: ha az elõbbi felülmúlja az utóbbit,
megindulhat a célirányos prudens gyakorlat. Azonban lehet, hogy tájékozott és
morálisan nem retardált külsõ megfigyelõk szerint ekkor a morális normák radikális
áthágásáról van szó. "Fejüket csóválják, hogy bizony ez csúnya látvány". - De a
jelen elmélet szerint a cselekvõ hitelesen védekezhet avval, hogy az õ saját
értékelése szerint az elérendõ prudenciális haszon felülmúlja az érkölcsi költségeket.7
5. De mi is a tétje annak, hogy maga a módosítás mûködik-e vagy sem?
- Sokan azok közül, akik eddig az erkölcs szerepét a döntéselmélet keretein
belül óhajtották tisztázni, felvetették álláspontjuk filozófiai elõzményeinek kérdését is.
Harsanyi - például - szükségét látja hangsúlyozni, hogy munkája a gyakorlati
filozófia kanti hagyományát folytatja; õ ráadásul Hume örökösének is tartja magát. Ez pont
idevág: az esszé szerint a döntéselmélet Hume moralitásról alkotott
nézetein és Kant metafizikájának szekularizálásán alapuló konszenzus, akkor is,
ha a módszertani individualizmus társadalomtudósai ezt általában nem is ismerik
fel (18-20).
Ezt a véleményt avval a már felemlegetett kulcspremisszával együtt
kell értékelnünk, hogy a racionális választások elmélete a döntést megelõzõ
megfontolások logikai-matematikai modelljét adja, ezen megfontolások legjobb
elméletének számít, és ezért az erkölcsi normák kontextusában sem szabad elvetni.
Szerintem éppen ezen utóbbi meggyõzõdés vállalását kellene újra jól megfontolni.
Láttuk, hogy Huoranszki módosítása, tudatosan, az eredeti elmélet
keretein belül kíván maradni; bár fentebb amellett érveltem, hogy az eszközlendõ
változtatás hatálya kétséges. Ha ez így van, akkor miért nem kerülheti el azt
sem, hogy a döntéselmélet és moralitás viszonyát a konszenzus terminusai szerint
jelölje ki, hiszen erre csak két mód adódik (hívjuk ezt "kényszerû dichotómiának"8):
a moralitás vagy az önérdekkövetésbõl vezethetõ le (9-12), vagy a
racionalitás határán kívül esõ motivációra vonatkozik (12-14)? -Be this as it may9,
az az (itt motiválatlan) alapállítás - nevezzük a dolgozat alapján szókratészinek
-, hogy a morális cselekvés szükséges feltétele, hogy annak a cselekvõ önértéket
tulajdonítson (26) manifeszt ellentmond annak, hogy a jelen módosítás
mégiscsak a fenti két lehetséges megoldás egyikét fogalmazza újra (20).10
Melyik premissza erõsebb: a szókratészi, vagy az, hogy a racionális
döntések elmélete a cselekvést megelõzõ megfontolások (deliberáció) legjobb
formális megjelenítése?
Na már most, ha a szókratészi alaptételt vesszük elsõdlegesnek, akkor
talán úgy áll a dolog, hogy a módosításban foglalt nézet mégiscsak kikerül a
konszenzus hatálya alól, ekkor azonban az egyéni morális költségekre és a formális
modell prioritására vonatkozó eszmefuttatás szofisztikusnak tûnik - ezek
igazából csak a tisztán prudenciális cselekedetekre érvényesek.
De, másfelõl, kündulhatunk abból a már ismertetett érvelésbõl is,
miszerint a döntéselmélet nem látja egy cselekedethez és annak következményeihez
rendelhetõ értékek között a különbséget. Ha emellé (második prernisszaként)
tesszük azt az álláspontot, hogy a döntéselmélet a deliberációról adható legjobb
számadás, akkor az egyetlen következtetés az lesz, hogy a szókratészi
premissza nem lehet elsõdleges. Sõt: el kell vetni.
Bármit teszel, okosan tedd?
6. Mindazonáltal, mélységesen egyetértek a dolgozat szándékaival és
alapállásával.
Valóban, racionalitás és moralitás viszonya elsõrendû kérdés, bár ezt
a kérdést a racionális döntések sztenderd elmélete nem tudja megfelélõen kezelni.
És nem lehet elfogadni a fenti viszony deproblematizálását a moralitás
önérdekkövetésbõl való levezetése révén, és szintúgy nem adhatjuk be a derekunkat a
kettõs motiváció elméletének sem. Azután: racionalitás és moralitás viszonyát a morális
követelmények szubsztantív igazolása nélkül is lehet tárgyalni (és nagyon is
rendjénvaló így tárgyalni), érvelésünk során minimális koncessziót adva csak az
erkölcsi kérdésfeltevés jogosságának.
Valamint: elsõrendû jelentõséget kell annak a meggyõzõdésnek
tulajdonítani, hogy a morális cselekedeteket önmagukban is értékeseknek kell
tartanunk. Ennek a követelménynek az igazolásához a racionális döntések elmélete hozzá
sem tud szólni. Végezetül, rendkívül fontos annak a hatásnak a megvilágítása,
amelyet Hume és Kant erkölcsfilozófiája a döntéselmélet világnézetére (és így
kedvenc modelljeinek kialakulására) gyakorolt.
És az is igaz, hogy a racionális döntések elmélete minden cselekvés
mozgatórugójáról számot óhajt adni, köztük az általában morálisnak tartottakról
is. De ezt az igényt nem kell olyan nagyon komolyan venni (másfelõl viszont
Hume és Kant erkölcsfilozófiáját nagyon komolyan kell venni).
Ezért az erkölcsi normák tárgyalásánál nem kell feltétlenül elfogadni a
racionális döntések elméletével szövetséges "logikai-matematikai" modell keretét
sem, doktrinális prioritása tételezése még káros is lehet. Tehát az esszé által
követett út, az alapmodell kiterjesztése vagy módosítása: bár fegyelmezett, de azért
mégiscsak félrevezetõ módszert jelöl ki.
* A kommentár elsõ változata elhangzott 1998. november 28-án, a
"Cselekvéselmélet és társadalomkutatás" címû, Csontos László emlékének szentelt konferencián.
§ A zárójelben lévõ számok a "Racionalitás és erkölcsi normák"
(Szociológiai Szemle 1999/I.)
oldalszámaira vonatkoznak.
1. Az érvelés kifejthetõ a dinamikus (intertemporális) döntések
elméletére való hivatkozással is.
A dinamikus döntések extenzív formában való megjelentetésénél az összes
kifizetés a döntési
fa végpontjaiban történik. Ez a modell, megint csak, invariáns
arra, hogy a döntéshozó az egyedi
cselekedeteket, vagy csak az adott végpontba kerülést értékeli. De
mivel az esszé a fogolydilemma egyszer-játszott (szimultán) változatát tárgyalja, a döntési
fára való ezen utalás csak
illusztrációként szolgálhat.
2. Ezekben a változatokban a döntéshozó csupán arra koncentrál, hogy a
következményeket megfelelõen (preferenciái szerint) rendezze. Ha bizonytalanság
melletti döntésrõl van szó, ugyanõ (megfelelõen értelmezett) szerencsejátékokat rendez sorba,
majd a sor tetején állót választja - itt a cselekedetek és a végeredmény között csak a véletlen
közvetít. (Ebben a kontextusban persze a "véletlen" értelmezése is speciális.) Ez
olyannyira igaz, hogy Martin Osborne és Ariel Rubinstein 1994-es tankönyvében (A Course in Game
Theory, MIT Press) külön érvelni kényszerül amellett, hogy a társadalomtudományoknak a
döntés- és játékelmélet olyan modelijére van újból szüksége, amelyik a cselekedeteket
alapvetõ elemként kezeli. Egy másik vonatkozó példa: John Harsanyi szerint a racionális döntések
cél-eszköz modellje általában elvetendõ, és a preferencia-modellt kell követni ("Does
Reason Tell Us What Moral
Codc to Follow and, Indeed, to Follow Any Moral Code at All?",
Ethics 96.1 [1985]: 42-43.).
3. Még két technikai megjegyzést szeretnék tenni. (i) A dohányzásról
való leszokás problémájának modelljében (20-23) nem feltétlenül kell olyan, a kimenetelekhez
kapcsolódó, preferenciákat elképzelnünk, amelyek szerint a dohányzás folytatása domináns
stratégia lesz. Akkor viszont az esszében adott példa nem ad elég alapot a savage-i elmélet
across-the-board elvetéséhez.
Csupán annyit mondhatunk, hogy egy bizonyos
preferenciakonstelláció problematikus következtetésekre vezet. De akkor annyi azért még felvethetõ, hogy
akinek a kérdéses preferenciái olyanok, amelyek a dohányzás folytatását domináns stratégiává teszik,
az egyrészt magára vessen, másrészt még mindig racipnális a savage-i értelemben. (ü) A
fogolydilemma kerettörténetének módosításaira való hivatkozás nem hatásos: az esszében
szereplõ mindkét javaslat megint csak egy-egy új játékot definiál (25-26). A megismételt
fogolydilemma megoldása közismerten más lehet, mint az egyszerjátszotté.
4. Ennek, úgy látom, az a felismerés az egyik oka, hogy a
cselekedetek és a kimenetelek függetlensége egy játékelméleti szituációban nem is jöhet szóba. Így hát
ebben a kontextusban a fenti elsõ feltevés kritikája nem sok munkát végezne.
5. Vö. Richard Jeffrey ([1965] 1983): The Logic of Decision,
University of Chicago Press, 16-20.
6. Ahhoz viszont, hogy a savage-i elmélet itt elsõként említett
bajos háttérfeltételét (a cselekedetek
és a kimenetelek valószínûségeinek függetlenségét) feloldjuk, hasznos
lehet Jeffrey elképzeléseinek igénybevétele.
7. Harsanyi szintén hangsúlyozza a morális követelmények
viszonylagosságát, hiszen ezek esetleg
túlságosan is költséges akciókat írhatnak elõ. Úgy tartja, hogy a
"morális" levezethetõ a
"racionális"-ból, igazából az elõbbi az utóbbi egy alesete. Nem azért,
mert a morális motivációk
önérdekkövetést rejtenének, hanem pontosan fordítva, az erkölcsöt
figyelembe vevõ cselekedet
racionális igazolásakor mintegy feladjuk az egyéni
preferenciáinkat. Így õ is számot ad a
morális normák tartalmáról a racionális választások elméletében, és
Harsanyi és Huoranszki
megoldásának morális receptje hasonló. Azonban Harsanyinak eszébe se
jutna a morális cselekedetek önmagukban való értékelése (lásd "Does Reason Tell Us",
52.).
8. Meglehet, hogy úgy léphetünk csak tovább, hogy tüzetesebb vizsgálat
alá vesszük azt az érvelést, amely szerint a döntéselmélet valójában csak kétféleképpen
viszonyulhat az erkölcshöz. Észre kell vennünk, hogy a "racionalitás és moralitás kérdésében
elfoglalt logikailag
lehetséges álláspontok" (8) talán még sincsenek kimerítõen ábrázolva. A
következõ lehetséges
nézet nem is szerepel: az önérdekkövetõ racionális döntések "tételezése"
másra jó, mint a
morális cselekedetek tárgyalása. A formális döntéselmélet számot tud
arról adni, hogy bizonyos
helyzetekben és szcenáriókban mit várhatunk az emberektõl. De ezen
helyzetek tanulmányozásakor fõleg a következmények (fõleg a társadalmi, politikai,
gazdasági stb. következmények)
érdekelnek bennünket. A moralitás azonban ,másról szól', azaz másról is
szól; és persze nem
feltétlenül az altruista cselekedetekrõl.
És: jócskán akad még olyan figyelemre méltó nézet a problémával
kapcsolatban, amelyik nem
esik a dichotómia hatálya alá. Lásd például John Griffin (1986):
Well-being, Oxford University
Press; John Harsanyi ([1977] 1982): "Morality and the Theory of
Rational Behavior", in.: A.
Sen-B. Williams (szerk.) Utilitarianism and Beyond, Cambridge
University Press; Derek Parfit
(1984): Reasons and Persons Oxford University Press.
9. További tisztázásra váró kérdés a "kényszerû dichotómia" kapcsolata a
hume-i/posztkanti konszenzussal.
10. Vö. avval a megfigyeléssel, hogy ahogyan a szerzõ a "kényszerû
dichotómiát" és a hume-i/kanti konszenzust tárgyalja, nyilvánvaló kritikai álláspontot tükröz.