Császi Lajos
A MORÁL KULTURÁLIS SZOCIOLÓGIÁJA ÉS A MÉDIA
Az erkölcs és a morál kérdései periférikus
helyet foglaltak el századunkban a szociológiai kutatásokban is. Ez annál
meglepõbb, mert az alapítóatyák, de különösen Weber és Durkheim különösen
fontos szerepet tulajdonítottak az értékeknek, Durkheim szerint például
semmilyen társadalom, így a komplex
modern társadalmak sem létezhetnek az általánosan elfogadott és mindenki
számára kötelezõ morális rend integráló szerepe nélkül. Ehhez képest mégiscsak
meglepõ, hogy ez a terület olyan látványosan marginalizálódott késõbb
(Alexander 1990; Alexander–Smith 1993).
A morállal és az értékkel kapcsolatos kutatások
háttérbe szorulása mégsem tekinthetõ véletlennek, hiszen kifejezte azt
a mindennapi tapasztalatot, amelyet a társadalomtudományok mûvelõi nap,
mint nap észleltek: a modernizáció és a szekularizáció felbomlasztotta
a tradicionális társadalmakra jellemzõ korábbi homogén morális rendet.
A modern világban többé nem találhatók olyan mindenki által elfogadott
értékek, amelyek behálóznák a társadalmi élet minden területét, és megmondanák
mi a jó és mi a rossz, és a betartásukat
ellenõrzõ jutalmazó vagy büntetõ aktusokat is hiába keressük. A szakrális
értékeket szekularizált szabályok váltották fel, amikbõl a társadalom számára
legfontosabbak az erkölcstõl függetlenített jog intézményén belül önállósultak.
Egy másik részük viszont a társadalmi differentáció során kialakuló önálló
intézmények funkcionális mûködésébe épült be implicit módon az adott területre
jellemzõ szokások, vagy normák formájában (Parsons–Shils
1951). Az, hogy például a hivatalnoknak, tanárnak,
orvosnak stb. hogyan kell viselkednie az ügyfelekkel, a diákokkal, a betegekkel
stb. szemben, vagy mi számít elfogadhatónak az újságírói gyakorlatban,
már nem a társadalom mindent átfogó értékeibõl következik, hanem az adott
intézmény gyakorlati mûködését reguláló
normákból. Az értékekkel szemben a normák tehát sem nem szakrális természetûek,
sem nem általános érvényességûek. Ezért állíthatta Geiger, hogy a racionálisan
organizált és funkcionálisan differenciált modern társadalmak inkompatíbilisek
bármiféle morális renddel (Geiger 1969).
Nem célunk az értékszociológiának még csak
vázlatos feltérképezése sem, mindössze azokat a történeti tendenciákat
és elméleti elõfeltevéseket tekintjük át röviden, amelyek elengedhetetlenül
szükségesek mondanivalónk megértéséhez. Mindenekelõtt arra utalunk, hogy
századunk közepétõl kezdve az értékrend kifejezést vagy a társadalmi rend
kifejezéssel helyettesítették, amennyiben az intézmények szabályairól beszéltek,
vagy pedig a normarend kifejezést használták helyette,
ami lényegében a mindennapok szervezetileg nem intézményesített szokásait,
a dolgok elrendezését jelölte értékvonatkozások nélkül. Mindez megoldatlan
nehézségek elé állította az értékek szociológiai vizsgálatát. Ha az elsõ
esetben említett intézményi rendet vették alapul, amint azt a századunk
negyvenes és ötvenes éveiben végzett funkcionalista értékvizsgálatok tették,
akkor indokolatlanul értéknek "tupíroztak" fel néhány normát, és így önkényes
prioritást biztosítottak ezeknek a többi normához, és más társadalmi
struktúrákhoz képest. De hiányos volt a rendszerszintû magyarázat abban
is, hogy az "értékeknek" kezelt normák segítségével leegyszerûsítették
az emberi élet és cselekvés komplex természetének a magyarázatát, mert
azok semmit sem árultak el a cselekvõk
motivációiról, érzéseirõl, gondolatairól (Almond–Verba
1963).
A századunk ötvenes-hatvanas éveire jellemzõ
másik típusú értékkutatást pedig azért marasztalható el – itt fõleg Goffman
és az etnometodológusok neve említhetõ –, mert bár õk az interakciós rend
tanulmányozásával képesek voltak az egyéni cselekvõk motivációit és stratégiáit
kutatni, mikroszociológiai nézõpontjuk miatt alkalmatlanok voltak a nagyobb
társadalmi rend, a makrostruktúra vizsgálatára (Alexander–Smith
1993). Alexander, akinek a kulturális szociológiájáról késõbb részletesen
beszélünk majd, úgy látja, hogy a fent említett, és egymással szemben álló
kétféle irányzatot sajátos belsõ kapcsolat fûzte össze, amennyiben a kétféle
értékkutatás a "mikro–makro kapcsolat" szétesésének a következménye volt,
ahol az egyik megközelítés elszigetelten csak az attitûdöket és az életvilágot
írta le, a másik pedig ugyanilyen izoláltan csak az intézményeket és a
rendszervilágot (Alexander–Giesen 1987).
Szerinte ebben a kérdésben elmarasztalhatók a hetvenes-nyolcvanas évek
különbözõ indíttatású szociológiai értékkutatásai is, mint amelyek a fenti
kettõsséget csak redukcionizmus útján tudták megoldani. Elemzése szerint
mind a Bourdieu, mind a Giddens, mind
a Wuthnow nevével – jelzett egyébként különbözõ – szociológiai iskolák
közös jellegzetessége egyaránt az volt, hogy az értékeket és a kultúrát
reduktív módon a társadalmi struktúra függõ változóinak kezelték, nem autonómnak
(Alexander 1995).
Századunk értékszociológiájának kritikai
vizsgálata még várat magára, és a fenti rövid és vázlatos áttekintés kizárólag
csak azt a célt kívánta szolgálni, hogy a jelenlegi változások elõzményeirõl
tudósítsanak bennünket. A kilencvenes évek ugyanis ismét visszahozták az
erkölcsi kérdések iránti érdeklõdést a társadalomtudományokban, szoros
összefüggésben azzal a reflexív törekvéssel, amely megkérdõjelezte a modern
társadalmi élet korábban feltételezett értékmentességét (Battani–Hall–Powers
1997; Bauman 1993, 1995; Honneth 1995b;
Lash 1996; Stivers 1996). A morális rend iránti megújult kíváncsiság
abból adódott, hogy az önszabályozó, autonóm normarendszerek, amelyek az
értékkérdéseknek még a puszta feltevését is kizárták, egyre inkább megoldhatatlan
konfliktusokat kezdtek produkálni és ezért
egyre inkább külsõ beavatkozásokra lett szükség a nem kívánt hatások korrekciójára.
Fontos szerepet játszott ebben a folyamatban a média. Az utolsó egy-két
évtized alatt a média egyre növekvõ befolyásra tett szert az olyan
értékkérdések nyilvános tárgyalásában és megválaszolásában, amelyeket az
intézmények "rendszer-világa" korábban saját hatáskörén belül, értékaspektusok
bevonása nélkül önállóan meg tudott oldani.
Habermas a nyilvánosság fogalmával és a morál diszkurzív értelmezésével
új elméleti keretet teremtett a morál fentebb leírt ellentmondásainak meghaladására.
Habermas elfogadta a magánélet és az intézményi világ korábban leírt elkülönültségét,
ugyanakkor Meadre támaszkodva társadalom- és morálfilozófiájában a szubjektum
helyére az interszubjektivitást helyezte, az instrumentális cselekvés mellé
pedig bevezette a kommunikatív cselekvés fogalmát. Habermas elmélete a
magyar olvasó elõtt ismert, ezért nem foglalkozunk vele, bár állandó és
fontos referenciapontként használjuk. A dolgozat a neodurkheimiánus
Jeffrey Alexandernek a civil társadalomról szóló morális diskurzus elméletét
tárgyalja részletesen, mint amelyik a kommunikáció és a média kulturális
dimenziójának a hangsúlyozásával nemcsak kiegészítette, de tovább
is fejlesztette Habermas gondolatait. Mindkettõjüknél a társadalmi nyilvánosság
és a demokrácia a központi kategória, de míg Habermasnál a politikai racionalizmus,
addig Alexandernél a morális szimbolizmus szolgál a normatív közéleti cselekvés
alapjául. Ha Habermas a társadalmi nyilvánosság fogalmának kidolgozásával
egy új kontinenset fedezett fel a politikai filozófia számára, akkor megítélésünk
szerint, Alexander volt az, aki ezt a kontinenset a média szerepének újragondolásával
a morális kommunikáció számára otthonossá tette.
A társadalmi elismerés morálja
Mielõtt a diszkurzív moralitás Alexander
által képviselt kulturális elméletének a tárgyalására térnénk, rövid kitérõt
teszünk Honneth Habermas-kritikájának ismertetésére. Ez a kitérõ annál
indokoltabb, mert a Honneth által ismertetett erkölcsi rendszerek különbözõ
elemei valamilyen módon késõbb Alexandernál is elõfordulnak majd. Honneth
három csoportba sorolta a morális kommunikációt kritizáló és továbbgondoló
morálelméleteket (Honneth 1995a). Valamennyit a
habermasi morális perspektíva figyelemre méltó belsõ
kibõvítéseként írta le. Elsõként Lyotardot említette, aki szerint a mindennapi
körülmények között bizonyosfajta nyelvjátékok és érvényességigények ki
vannak zárva a megnevezhetõségbõl, az artikulálhatóságból. Példaként a
Holocaustot említette, mint az olyan elfojtott szenvedések esetét, amire
nincsenek szavak, és ezért a hallgatás és a felejtés a sorsuk. Lyotard
szavak találásáról, a szenvedések emlékének megõrzésérõl és artikulációjáról,
egyáltalán a morál elemeinek a védelmérõl beszélt, és Honneth szerint
így kétségtelenül tovább bõvítette a morális kommunikáció fogalmát napjainkban.
Másodikként White – Rorty posztmodern pragmatizmusán alapuló – elméletét
tárgyalta, aki a morális érzékenység kérdésével gazdagította a vitát. Szerinte
az emberek tudni akarják, hogy mi a jó és
mi a rossz, hogy helyesen tudjanak cselekedni. Ehhez azonban elsõsorban
a másik embert kell ismerniük, aki nemcsak tárgya a morális cselekedetnek,
hanem élõ, egyedi tulajdonságokkal rendelkezõ személy. Az érzékenység értékei
a meghallgatás, az emocionális involváltság
és a törõdés. A magasfokú morális érzékenység alapján azután az igazságtalanságnak
azokat a formáit is fel tudják fedezni, ami máskülönben rejtve maradna
elõttük. Honneth szerint mind Lyotard, mind White tézise tárgyalható
Habermas rendszerén belül is, így igazi konfrontációt azzal nem jelentenek,
mert a morál igénye ezekben is kölcsönös tiszteletet, reciprocitást jelent,
a közösen osztott morális értékek és szabályok egyenlõ betartását.
Az igazi különbséget Honneth Derrida morálteóriájában
találta meg, aki Levinasra támaszkodva a morál ontológiai elsõbbségét hangsúlyozta
a megismeréssel szemben. Derrida a barátság és a szerelem összehasonlításából
indult ki. A szerelem nem morális képzõdmény, mert feltétel és kölcsönösség
nélküli felelõsséget jelent. A barátság viszont kettõs természetû. A barátságnak
is van a szerelemhez hasonló egyenlõtlen, nem morális aspektusa, de van
egy szimmetrikus, egyenlõségen alapuló oldala is, és a barátság ennek a
két oldalnak a feszültségén alapul.
De a barátsághoz hasonló feszültséget megtalálhatjuk a jogban is, mint
a feltétel nélküli igazságosság és az egyenlõségen alapuló jogszolgáltatás
közötti ellentétet. Derrida nem állt meg itt, hanem Levinasra utalt vissza,
hangsúlyozva, hogy az ellentétek között
a jóságé és az empátiáé, azaz a morálé a döntõ szerep. A morál a végtelenség
világa, az evilági viszony a transzcendenciához. A morális kihívást Levinasnál
az arc képviseli, a "másik" az "idegen" arcának a megpillantása, amely
nem egyszerûen igazságosságot, hanem
törõdõ igazságosságot követel. Ez a megközelítés Habermas morálelméletét
alapjaiban kérdõjelezi meg – írja Honneth –, mert nemcsak nem kell elõzetesen
megállapítanunk racionálisan, hogy mi a jó, de a kölcsönösség sem feltétele
a morális cselekedetnek, amely a másikkal
való, feltétel nélküli, egyoldalú törõdésen alapul. A szociológiai jelentõsége
Derrida Levinas-tézisének az, hogy egyaránt lehetõséget nyit úgy a "másság"
elméleti kidolgozására, mint a kisebbségekhez való gyakorlati viszony
– a pozitív diszkrimináció – morális alátámasztására. Ezt valahogy így
fogalmazhatjuk meg: ahhoz, hogy egyenlõen kezeljük az egyenlõtlen helyzetben
lévõket, egyenlõtlenül kell kezelnünk õket addig, amíg az egyenlõség feltételét
a mi magunk cselekedete meg nem teremtette.
A társadalom szolidaritása annál fontosabb, mert bár a liberális jogállam
potenciálisan képes megvédeni az idegent, a külföldit a közösségbõl való
barbár kizárástól, nem képes felismerni az idegen egyediségét (Lash
1996). Kafka Perének a fõhõse éppen
azt példázza, hogy az idegennek nem lehet egyedi neve, és ezért hiába az
univerzalizmus, a világ mindig bûnösnek fogja találni az idegent. Még vádat
sem kell emelni ellene (Bauman 1991).
Honneth ezt az utóbbi gondolatot, a marginalitás és másság gondolatát
vitte tovább, amikor az elismerés megszerzéséért és a megalázás elkerüléséért
folytatott harcot tette saját morálelmélete középpontjává (Honneth
1995b; Némedi 1998). Elmélete a kanti-habermasi hagyományoktól való
távolodást jelent, amennyiben a hangsúlyt az etika másik nagy történeti
vonulatára, az arisztotelészi-hegeli tradícióra helyezi. Az arisztotelészi
"etikait" hozza vissza a "morálissal" szemben, a kanti igazságosságot pedig
a hegeli önmegvalósítással helyettesíti. Honneth
Hegel jénai elõadásait követve a morál központi kérdésének a társadalmi
elismerést tartja, amely a szeretet és a tisztelet keveréke. Ezt az elismerést
azonban a szociológus Honneth szerint változatos formában lépten-nyomon
megtagadják vagy megvonják a társadalmi
élet különbözõ csoportjaitól vagy egyéni szereplõitõl.
Az elismerés megtagadását a filozófusok sokféleképpen értelmezték. Hobbes
szerint a mások által okozott fizikai ártalom, Kant szerint az egyéni autonómia
korlátozása, Marx szerint a kollektív gazdasági
érdekek megsértése a morál alapja. Bár a fentiek valóban morális skandalumok,
és a különbözõ formájú testi, jogi és szellemi korlátozásokat maga is az
értékvesztés különbözõ stádiumaiként írja le, Honneth úgy gondolja, hogy
a morált mégsem egyedül valaminek az
elvesztéseként, vagy korlátozásként kell elgondolnunk, hanem legalább annyira
valamilyen pozitív értelmû erkölcsi kiteljesedés meghiúsításának. Úgy látja,
hogy az igazságosságnál és egyenlõségnél a társadalmi elismerés és az önmegvalósítás
fontosabb szerepet játszik a morálban. A család az egyéni törõdést és a
szeretetet, a társadalom a morális elfogadást, a jogi befogadást, a szolidaritás
a másokkal való kollektív azonosulást biztosítja. (Honneth nem Kant-ellenes,
az igazságosság vagy a reciprocitás elve nála is fontos, szerinte
ugyanis csak úgy remélhet valaki elismerést és önmegvalósítást, ha maga
is megadja azt másoknak.)
Az a mód, ahogyan Alexander látja Honneth teljesítményét jó alkalomként
szolgál magának Alexandernek a bemutatására is. Nagyra értékeli Honnethet,
néhány kérdésben azonban nemcsak problematikusnak látja a Honneth által
javasolt morális elméletet, de visszalépésnek is Habermashoz képest (Alexander
1996). A legfontosabb ezek között az "antropológiai túlsúly" vádja,
amely szerint Honneth valamiféle univerzális emberi szükségletben és nem
a társadalmi patológiában vagy a konfliktusokban látja az elismerésért
folytatott morális harc gyökereit. Kritikája szerint a nyilvánosság szerepe,
az intézmények és kofliktusok nyelvi és kulturális
összefüggései alig kapnak említést az egyéni "önbecsülés", és az ezt megerõsítõ
vagy leromboló társadalmi intézményrendszer közötti viszonyban. Ami hiányzik
Honnethnél – érvel Alexander – az a kulturális mediáció szerepe, annak
felismerése, hogy a nyilvános morális
identitások nem eleve adottak, hanem szimbolikus konstrukciók. Annak a
belátása, hogy az elismerés többrétegû, inkomplett viszonyokat is magába
foglal, amelyek a különbözõ társadalmi csoportokat összekötik, de el is
választják egymástól.
Alexander szerint a multikulturálisan osztott
értékek kölcsönös elismerése más mikroközösségek által nem garantálja automatikusan
a társadalmi elismerést. Az egész társadalom elõtti elismerésért folyó
harcban a nyilvános figyelem igénylésére, megszerzésére, igazolására
is szükség van. A nyilvánosság azonban nemcsak a közvetlen érdek és az
adott helyzet folyománya, hanem tartalmaz egy szimbolikus dimenziót is,
ahol a kollektív identitások és a társadalmi szolidaritás kialakítása történik,
amelyek azután általánosabb érvényességû utalásokon
keresztül generalizálódnak, és kapcsolódnak a társadalom értékrendjéhez.
Más szavakkal: az önmegvalósítás érdekében valamilyen narratíva formájában
olyan szimbolikus kollektív identitást kell kialakítani és nagy erõvel
megjeleníteni a nyilvánosság elõtt,
amely demokratikusabb, egyenlõbb és humánusabb alternatívát kínál a jelenleginél
nemcsak a szóban forgó csoport, de az egész társadalom számára.
Alexander a kulturális közvetítés szükségességét
az amerikai nõmozgalom példájával illusztrálta. A nõmozgalomban a szereplõk
szimbolikus jutalmat – önbizalmat és elismerést – találtak azokon az interakciós
és kulturális struktúrákon keresztül, amelyek a nyilvánosságon keresztül
intézményesen elérhetõk voltak. A különbözõ közéleti
fórumokon a nõk olyan történeteken keresztül mutatták be a helyzetüket,
amelyekben a fájdalom, a diszkrimináció, az izoláció és megnemértés áldozatai
voltak. Abban a mértékben, ahogyan ezek a nyilvános intervenciók sikeresnek
bizonyultak, a nõk fokozatosan legitimást tudtak szerezni ügyüknek, megértést
kaptak és szolidaritást nyertek a társadalom legszélesebb köreiben, amelyek
azután az egyenlõségüket szolgáló jogi és egyéb intézményeken keresztül
objektiválódtak. A civil társadalom domináns narratívája a romantikus
zsánert kedveli, a közélet drámáit leggyakrabban románcként meséli el a
média. A kizárt vagy el nem ismert társadalmi csoportok befogadása az igazság
és az univerzális szolidaritás heroikus gyõzelmeként van bemutatva, ahonnan
visszapillantva a korábbi kizárás tragikus hibának látszik (Alexander
1998).
Alexander Habermast azért kritizálta, mert a morális kommunikáció politikai
és racionális jellegzetességei mellett a kulturális-esztétikai és a normatív-morális
szempontok háttérbe szorultak (Alexander
1991, 1996). Ehhez képest úgy látja,
hogy bár Honneth kibõvítette és gazdagította a morális dimenzió jelentését,
de ugyanakkor még Habermashoz képest is mostohán kezelte annak a szimbolikus
kontextusát. Ezért Alexander azt javasolja, hogy ahhoz, hogy Honneth
elismerésért folytatott harca sikeres legyen társadalmi méretekben, azt
ki kell egészíteni a White által képviselt morális szenzitivitás állandó
nyilvános finomításával, ami kulturális közvetítésen keresztül valósítható
meg. Alexander ebben White-hoz hasonlóan nyilván
Rortyt követi, aki szerint az igazságtalanság leküzdéséhez a másik ember
szenvedésének az esztétikailag megjelenített megismerésén keresztül vezet
az út, azaz az esztétikai érzékenység a morális fejlõdés motorja (Rorty
1989, 1998). Pontosabban szólva, Habermasszal szemben és Rorty-val
egyetértésben Alexander úgy gondolja, hogy az érzelmek és az esztétikum
semmivel sem játszanak kisebb szerepet a morálban, mint a racionalitás.
Média és moralitás Alexandernál
A nyolcvanas években a kommunikáció információs
szemlélete elleni lázadás jegyében különösen nagy hangsúlyt fektettek az
interakciók korábban elhanyagolt kulturális-esztétikai aspektusának a kidolgozására
a médiakutatásban. Ekkor vált széleskörûen elterjedtté az felfogás, hogy
a közéleti drámák olyan szimbolikus reprezentációk, amelyek nem
direkt módon, hanem áttételes formában közvetítik mondanivalójukat, ráadásul
úgy, hogy közben nemcsak informálnak, hanem szórakoztatnak, élvezetet is
okoznak. Ennek jegyében a nyolcvanas éveket a populáris
kultúra újrafelfedezése, és heurisztikus lehetõségeinek a kiaknázása uralta
(Fiske 1989a, 1989b). A kilencvenes évekre
viszont nyilvánvalóvá vált, hogy ahogyan a médiaelemzéseket nem dominálhatja
a kognitív kommunikáció vizsgálata, ugyanúgy
nem elégséges az interakciók kulturális dimenziójának esztétikai jellegû
vizsgálata sem önmagában. Az információ gyakorlati szerepének a kiiktatásával
állandósult annak a veszélye, hogy a kultúrának valamilyen frivol öncélúsága,
társadalmi kontextustól való független
szemlélete válik uralkodóvá. Ha a kanti tipológia alapján megkülönböztethetünk
kognitív, esztétikai és morális kommunikációt, akkor szembeötlõ, hogy a
médiaelemzéseket a kilencvenes évekig az elsõ kettõ dominálta, pedig a
biztonság, a világos határok, a rend,
az igazságosság és elismerés iránti morális vágy ugyanolyan erõs a kommunikációban
is, és ugyanúgy megtalálható a médiában, mint a valóság racionális ismerete
vagy a szórakozás iránti igény (Dahlgren 1995).
Alexander munkásságának az egyik legnagyobb
jelentõsége az, hogy neodurkheimiánus eredetének megfelelõen a kultúrát
és az erkölcsöt a társadalmi közösség keretén belül, annak szerves alkotóelemeként
és nem elidegenült részeként értelmezte. A médiát alapvetõen normatív intézménynek
tekintette, amelynek a kognitív vagy esztétikai feladata eltörpül a közösség
morális integrációját elõsegítõ feladata mellett (Alexander
1998). A média nála a híresztelések, pletykák olyan intézményesült
formája, amely a közvélemény valamilyen irányú befolyásolására
törekszik, azaz a társadalom összetartása érdekében az információk "normatív
szervezését" végzi (Alexander 1990b). Az ellenõrizhetetlen
személyes információk, vagy a transzcendentális eredetû csodák helyett
a közösség számára létfontosságú állásfoglalások,
elkötelezettségek, identitások megbízható társadalmi termelése történik
bennük. A média egyben integrálja is az új ismereteket a korábbi világképbe,
amikor elõzetes ismereteink és fogalmaink alapján tipizálja az újabb eseményeket,
szembeállítva azokkal vagy hasonlónak
mutatva õket (Goffman 1974).
Szemben a média Habermasnál látott intézményjellegû
szemléletével, amely az életvilág ellentétének és amorálisnak tekintette
a médiát, Alexander visszament a Habermas által használt történeti forrásanyagokhoz
és a társadalomintegrációban játszott szerepük alapján újraelemezte õket
(Alexander 1990). Azt találta, hogy a média intézményesülésének
története azt mutatja, hogy a média akkor válik normatív közintézménnyé,
amikor nem egyes pártok vagy egyéb partikuláris
érdekek szócsöve, hanem a közösség egészének morális regulátora. Ez a feltétel
leginkább az angolszász országokban teljesült, míg az európai kontinens
országaira a sajtó politikai és ideológiai beágyazottsága volt és maradt
is jellemzõ, azaz egy-egy sajátos helyzetû
csoport érdeke az egész társadalom érdeke helyét foglalta el. A partikuláris
érdekek ezekben az országokban nem engedik, hogy a média univerzális érdekeket
képviseljen. Ahol viszont a média önálló közintézménnyé vált, ott a társadalom
más szabályozó intézményeivel együtt, de azoktól különbözõ módon az egész
társadalom sajátos normatív szabályozó feladatát látja el. Szabályozó szerepe
flexibilisebb, mint a parlamenté vagy a jogé, ugyanakkor nyitottabb is
azoknál, és olyan finomszabályozásra
képes, amire más intézmények nem. A normatív reguláló szerepe korlátozásokat
is jelent, nem játszhatja el például a bíró ítélkezõ szerepét, de még alkukötõ
közvetítõ szerepét sem a vitás esetekben. Nem adhat továbbá közvetlenül
célokat a közösség számára, ahogyan
azt a politika teszi, sem értékeket nem képviselhet, mint a mûvészet vagy
a vallás, sem pedig eszközöket nem teremthet, mint a tudomány. Amikor például
az értékek közvetlen hirdetõjévé vált a média, amint az a kommunizmus alatt
történt, akkor automatikusan elvesztette
azt a szavahihetõségét és komolyságát, amit csak egy autonóm intézmény
igényelhet magának. A példa jól illusztrálja azt az állandó feszültséget
és bizalmatlanságot, ami a média és a politika között állandóan fennáll.
Ha a média az állam politikai kontrolljának az eszközévé válik,
akkor elveszíti önállóságát, ha viszont a média populizmusa az államnak
a politikai autoritását vonja kétségbe, akkor az állam számára jelent halálos
veszélyt (Wolfsfeld 1997).
Szemben a Habermas által követelt közvetlen
politikai szereppel, Alexander szerint demokratikus körülmények között
a média csak olyan esetekben vállalhat fel közvetlen politikai feladatot,
válhat végsõ közéleti autoritássá, ha a kormány, a jog, vagy más tekintélyek
megrendülnek és elvesztik legitimitásukat.
Ez történt a Watergate esetén, amikor a lakosság bizalma megrendült az
elnök politikai autoritásában. Jellemzõ, hogy a média csak azután tehetett
szert a politikai autoritás szerepére, hogy elõbb politikai pártatlanságát
az ügyben hónapokon keresztül be tudta
bizonyítani minden olvasó számára, és így olyannak tudta mutatni a saját
nézõpontját, mint amely alkalmasabb a nemzeti érdek képviseletére, mint
a hitelét vesztett, saját egyéni érdekét követõ elnök (Lang–Lang
1983). Az eset után viszont a lakosság azon félelme miatt, hogy
a média esetleg túl nagy politikai hatalomra tehet szert, a médiának ismét
gyorsan fel kellett adni közvetlen politikai szerepét, és vissza kellett
vonulnia saját funkciójához, a társadalom normatív szabályozójának a szerepéhez.
Az angolszász és a kontinentális média
helyzetébõl adódó különbségek magyarázzák azt a tényt, hogy a nyilvánosságnak
a német nyelvterületen ható politikai-racionális metaforájával szemben
az angolszász társadalomtudományban a média színházi-szimbolikus értelmezése
volt elterjedtebb (Chaney 1993). Könnyû belátni,
hogy a kétféle modell kétféle társadalmi gyakorlatot tükröz, és a kultúra
egymástól eltérõ kétféle nyilvánosságképét mutatja. (A színház metaforát
itt történeti-összehasonlító értelemben használjuk, nem cselekvéselméleti
értelemben, mint Habermas [1989: I. 75–102]). A
német médiában valamilyen társadalmi csoport egyoldalú képviseletében nyíltan
és politizálva jelennek meg a vélemények, amelyeket Habermas parlamenti-bírósági
modellje megvizsgálni, mérsékelni, racionalizálni akar az univerzalizmus
érdekében. Ez éppen az ellentéte az amerikai liberális médiának, ahol az
objektivitás követelménye miatt a vélemények a csoportérdekek elrejtését,
pontosabban burkolt és formalizált kifejezését engedik csak meg, amelyet
a társadalomtudományi vizsgálódás leginkább csak a színházi modell segítségével
tud láthatóvá tenni és felnagyítani. Kenneth Burke dramatológiának, Erving
Goffman dramaturgiának nevezte azt a módszert, amely úgy tekint a társadalomra,
mint egy színpadra, ahol a szereplõk egy szimbolikus
forgatókönyv szerepeit játsszák el (Edelman 1988; Gusfield
1989). A színházi modell szerint a befolyásolás indirekt, nem nyílt,
a hatás pedig morális-esztétikai formában érvényesül, nem logikai bizonyításként.
A színház metaforája gyakorlatilag
mindenféle diskurzus megjelenítésére alkalmas – így akár a politikai-jogira
is –, ráadásul nemcsak a párbeszédeket, hanem azok kontextusát is jelzik.
Ezen túl, nemcsak a szereplõk, hanem a közönség, és a mediatív eszköztár
(a média típusa, a mûfaji forma, a
retorikai stratégiák) is elemzésre kerülhetnek, mint amelyeken keresztül
az üzenet megfogalmazódott.
A nyilvánosság és a morál "színházi metaforája"
"középponti jelentõséget kap Alexander munkáiban, aki a kultúra segítségével
elkerülhetõnek véli az egyéni és intézményi faktorok szétválását, és újraépíthetõnek
a megszakadt makro–mikro kapcsolatot". A kultúrát úgy fogja fel, mint olyan
intézményt, amely értelmet ad a világnak, mégpedig értékek, szimbólumok,
kódok, drámák, mítoszok és narratívák
segítségével. A jelentés nem külsõ társadalmi referenciákon, hanem szimbolikus
kódok egymáshoz való eltérõ viszonyának belsõ referenciáin keresztül jön
létre, amely egyebek mellett a morális rendet, a jót és a rosszat is meghatározza
(Alexander–Smith 1993).
Alexander szerint azért lehetséges a modern társadalomban az álláspontok
sokfélesége, és azért válhat elfogadhatóvá számtalan konfliktus, mert létezik
valami, ami a sokféleséget normatív módon összetartja, és ez nála a Durkheim
nyomán elgondolt "kulturális univerzalizmus".
A társadalom tagjai bár különbözõ faji, osztály és más csoportokhoz tartoznak,
de egyaránt tagjai egy univerzális közösségnek, amely mindenki számára
jogilag, politikailag és erkölcsileg egyforma jogokat biztosit. A
kulturális univerzalizmus olyan idealizált,
magasabb rendet jelent, amely alapján az állampolgárok állandóan tehetnek
másokat érintõ kritikai észrevételeket vagy igényelhetik, hogy a hatóságok
igazolják saját akcióikat. Így lehet megérteni, hogy a nyilvánosság
nemcsak pluralizmust és toleranciát jelent, hanem normatív integrációt
és egységet is. Még a konfliktusokat is lehet, sõt kell is az egység és
az univerzalizmus alapján értelmezni. A demokratikus társadalmak konfliktusai
olyan minden rivális csoport által ismert és hallgatólagosan elfogadott
"univerzális koncepciókba" vannak ágyazva, amelyek idealizált módon tartalmazzák
azokat a jutalmakat, amelyekért a harc folyik, és azokat a módokat is,
ahogyan magukat és másokat látják (Alexander–Smith
1993; Smith 1998).
Demokratikus és nem demokratikus kódok
Durkheim szerint a modern társadalomban is vannak olyan értékek, amelyek
minden másnál fontosabbak, és amelyek ugyanúgy a szakrális-profán dichotómiáján
alapulnak, amint az a tradicionális társadalomban ismert.
A szakrális-profán kódokon keresztül a szekuláris diskurzusok "vallásos"
erejû szimbólumokkal töltõdnek fel, legalábbis abban az értelemben, hogy
vagy a tisztaság képeit hordozzák és a veszélytõl való védelmet ígérik
a híveiknek, vagy a szennyet és a veszélyt
jelzik, és megadják azoknak a tevékenységeknek és csoportoknak a nevét,
amelyek a veszélyt hordozzák. Alexander egész tevékenysége arra irányul,
hogy a médiának ne csak egyszerûen a morális szerepét hangsúlyozza, hanem
azt a vallásos-rituális kulturális kontextust is, amibe a modern
morál is ágyazva van. Így jut el oda, hogy a médiát mint intézményt a demokratikus
állampolgári értékek, a "civil vallás" legfontosabb eszközének és alakítójának
lássa.
Alexander úgy látja, hogy a modern közélet az állampolgári
erényekbõl teremtett újfajta szakralitást, amennyiben a demokratikus-nem
demokratikus megkülönböztetés alkotja a közéletben az integráció legmélyebb
szintjét (Alexander 1991b, 1992). A cselekvõket,
a cselekedeteket és az intézményeket aszerint ítéljük
meg, hogy azok támogatják-e a demokratikus értékeket, és így a modern "szakralitás"
közé sorolhatók-e, vagy pedig ellenségesek azokkal, azaz a modern profanitás
részei. Ezzel a politikai jelentésû szakrális-profán megkülönböztetéssel
Alexander azt kívánta bizonyítani, hogy a modern társadalmak is
leírhatók a tradicionális társadalmakhoz hasonlóan, bináris kódok szerint,
mégha a kódok tartalma utóbbi esetekben más is. Rendszerében fontos szerepe
van annak a különbségnek is, hogy a tradicionális társadalmakkal
szemben a modern társadalomban a bináris kódok nem érzékelhetõk közvetlenül
a mindennapokban – lévén azok a "mélystruktúrának" csak szemiotikailag
megragadható részei –, hanem csak a krízishelyzetekben válnak láthatóvá.
Pontosabban a viták során, amikor a
résztvevõk a szakrálisnak és a profánnak tekintett alapértékekhez mennek
vissza a vitatott események, eszmények értelmezése során, miközben ezeket
a mélystruktúrákat idõbeli struktúrákká, narratív történetekké alakítják
át. Ennél a pontnál válik a média fõszereplõvé
a morális kérdések nyilvános definíciójában. Mielõtt azonban ezt a gondolatot
tovább folytatnánk, vessünk egy pillantást egy olyan cikkre, amely Alexander
tézisét empirikus módon kívánta ellenõrizni mai közéleti konfliktusok elemzése
kapcsán (Battani–Hall–Powers 1997).
Számunkra ezek közül elegendõ az egyik
eset ismertetése. Ez az 1978-ban meggyilkolt San Franciscói polgármester,
George Moscone emlékére készített szoborterv ügye volt, amelyet a város
vezetõsége rendelt meg annak idején egy prominens mûvésztõl. Az elkészült
mûalkotást azonban tiszteletlennek tartotta az elhunyt özvegye és a város
új vezetõsége is, amibõl óriási botrány robbant ki. Nem mûvészi kvalitásait
vonták kétségbe a szobornak, hanem azt a frivolságot, ahogyan a volt polgármester
életét ábrázolta a mûvész a mellszoborból és négyszögû emlékoszlopból álló
emlékmû oldallapjain. A szobor ironikus hangnemet és képregényekhez hasonló
formai elemeket használt, kaotikus farsangi ünnepnek mutatva be a volt
polgármester tevékenységét, ahol a
gyilkosságot magát BANG BANG BANG feliratok jelezték. Az alkotás mûvészi
értékét mindenki elismerte, de azt is leszögezték, hogy nem tett eleget
azoknak az elvárásoknak, amelyeket a város és a család az elhunyt tragikus
életének a tiszteletteljes ábrázolásában
elvártak volna. Ezért úgy döntöttek, hogy inkább múzeumba és nem középületbe
való a szobor. Battani és munkatársai szerint ebben az esetben két autonóm
terület, a mûvészet és a közélet értékeinek és elvárásainak az ütközésérõl
volt szó, ahol a demokratikus állampolgári értékek egyik esetben
sem voltak dominánsabbak, mint a másikban, vagyis az értékkonfliktus nem
követte Alexander bináris kódjait.
Milyen elméleti tanulságokat vontak le
az ismertetett esetekbõl a szerzõk? Battani és munkatársai arra
a következtetésre jutottak, hogy a modern társadalmak esetén a demokratikus-nem
demokratikus kódok nem az egyetlen, minden más egyebet meghatározó mélystruktúrák,
és ezért bináris kódok más érték-oppozíciók mentén is létrejöhetnek, amint
azt például a mûvészi-közéleti kódok ellentéte
között láthattuk (Battani 1997). Félrevezetõnek
tartották magát a "mélystruktúra" kifejezést is, mint ami eleve preformálná
a lehetséges jelentéseket. Inkább arról lehet szó – érveltek –, hogy a
késõbb meghatározó érvényûvé váló "mélykódok"
az interpretációk során elõször más kódokkal együtt merülnek fel, és csak
késõbb, magyarázó erejük és egyéb okok miatt tesznek szert a többiekkel
szemben "szakrális" bináris státusra a nyilvános vitákban.
Válaszában Alexander meggyõzõen utalt arra,
a szakrális-profán bináris kód nála inkább egy spektrum, ami sokfajta diskurzus
összefoglaló nevét jelenti, nem valamiféle két szembeállítható pontot.
Ugyanakkor világossá tette, hogy a demokratikus-nem demokratikus közéleti
struktúra nem egy másik szféra a vallás,
a mûvészet és más társadalmi struktúrák mellett, hanem olyan "metastruktúra"
amely a különbözõ szférák közötti értékkonfliktusok tematizálására és megoldására
szolgál (Alexander–Smith 1999). A demokratikus-nem
demokratikus megkülönböztetés nem jelenti
azt sem, hogy az egyes szférák kódjai nem tartalmaznák az igazságosságnak
az adott területre jellemzõ specifikus fogalmait, és azt sem, hogy nem
lehet ellentét a különbözõ szféráknak az igazságosságfogalmai között. Inkább
arról van szó – érvelt –, hogy ha az
egyes szférák igazságigényei közötti belsõ konfliktusok belépnek a közéletbe,
akkor a konfliktusok legitimációja nem lehetséges a demokratikus-nem demokratikus
kódokra és igazságigényekre való utalás nélkül. A Moscone-ügyben például
arról döntöttek a városatyák, hogy az esztétikai kritériumok mennyire voltak
relevánsak közéleti szempontból. Ítéletük szerint – mondja Alexander –
a szobor irracinális, kaotikus városi politikát mutató ironikus üzenete
sok zavaró antidemokratikus konnotációt hordozott,
és ezért talált elutasításra a közélet képviselõi részérõl.
A média a "valódi civil társadalom" és az "utópikus civil társadalom"
között
Talán Battani kritikájának is szerepe volt abban, hogy újabb munkáiban
Alexander a korábbiaknál sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a "szemiotikus"
kódok mellett a "temporális" kódokra, azaz a narratívákra (Alexander
1998). Vagyis a kódok és diskurzusok nem önmagukban határozzák meg
szerinte az értékrendet, hanem az események narratív interpretációja során
dõl el közéleti hierarchiájuk, az, hogy egy
adott kérdésben az igazságosság mely kritériumai gyõzedelmeskednek a másik
felett, és mely kódok válnak "szakrálissá" egy adott közösség számára egy
adott idõre. Alexander tipológiájának figyelemre méltó elõnye, hogy
a médiának középponti szerepet juttatott az értékek szimbolikus újrateremtésében.
Ezt a megoldást Battiniék magától értetõdõnek tekintették, és ezen a kereten
belül vizsgálták a különbözõ vitákat, holott éppen a nyilvánosságnak a
konstruktív felhasználása tekinthetõ
a legfontosabb újításnak az értékrend szociológiai vizsgálatában. A krízisek
és a nyilvános viták ugyanis valóban döntõ szerepet játszanak a mai társadalom
értékei "mélystruktúrájának" a felszínre hozatalában és intepretációjában,
éppen úgy, ahogy azt Alexander feltételezte. Ez azzal függ össze,
hogy a tradicionális társadalmakkal ellentétben, a modern társadalomban
nem eleve adott, és tekintélyek által garantált az értékek érvényességi
köre és hierarchiája, hanem azt a közélet igényei alapján konstruálják
meg, úgy, hogy a média a mindennapi események szelektált híreit interpretációkon
keresztül a társadalom általános értékeihez kapcsolja. Ezen a ponton Alexander
túlmegy a nyilvánosság színházi metaforáján és azt a nyilvánosságnak a
médiában megtestesülõ morális metaforájával
helyettesíti (Alexander 1998). A média szempontjából
egyaránt közömbös, hogy a politikai hírek kognitív racionalizmusa, vagy
a dramatizált események esztétizmusa szolgál a kommunikatív morál eszközeként.
Annál inkább, mert a kommunikáció Habermasnál elválasztott kognitív,
expresszív és morális aspektusai a médiában elválaszthatatlanul össze vannak
fonódva.
A média tehát az a nyilvános fórum, amin keresztül az értékrend és hierarchia
kialakul: a nyilvános diskurzuson keresztül
szakralizálják, deszakralizálják és reszakralizálják a társadalom értékeit.
Ennek a mechanizmusáról sokat elárul Alexandernak az a megjegyzése, amely
szerint a média kulturális közvetítõ szerepet játszik a "valódi civil társadalom"
és a "utópikus civil társadalom" között.
Elõbbi azt a tapasztalati világot jelenti, ahol az értékek univerzális
jellegét a rétegzõdés és a funkcionális differentáció súlyosan korlátozza,
utóbbi az eszményeknek arra az utópikus világra utal, ahol az egyetemesség
idealizált formáit találjuk (Alexander 1998;
Jacobs 1996). Eszerint a média nemcsak nem egyoldalú intervenció, amely
a rendszervilágtól az életvilág irányába hat, amint azt Habermasnál láttuk,
hanem közvetít a civil társadalom két világa között. Ennél a pontnál kapnak
a normateremtõ rituálék fontos szerepet. A
királyi esküvõkrõl, elnöki temetésekrõl és más "médiaeseményekrõl" szóló
tudósítások csökkentik a valóság és a ideálok közötti távolságot. A "médiaesemények"
közelítõ narratívája ezért szakralizáló, mûfaja legtöbbször az idealizáló
románcok vagy tragédia formáját ölti, társadalmilag pedig stabilizáló feladatot
látnak el (Dayan–Katz 1988; 1992). Ezzel szemben
a nyilvános krízisek és botrányok viszont távolítanak, azaz növelik a távolságot
a "valódi" és a "normatív" civil társadalom
között, formájukat tekintve pedig gyakran valamilyen populista-realista,
vagy komikus deszakralizáló alakot öltenek, és a társadalmi változások
ösztönzõjének a szerepét látják el.
Az elmúlt évek egyik legfontosabb médiaelemzése
a közelítõ és a távolító magatartás sajátos ötvözetét jelentõ tabloidokról
készült. A populáris kultúra részét alkotó tabloid hírek szerkezetét és
funkcióját Langer a morális befolyásolás és a társadalom normatív integrációjának
a szempontjából vizsgálta (Langer 1992,
1998). Ezekben az elemzésekben
a szerzõ kiterjesztette a kulturális érzékenység Rorty által leírt és korábban
már tárgyalt morális szerepét a populáris kultúrára is. Az elõzményekhez
tudnunk kell, hogy a média-kritikában régóta fontos, bár morálisan meglehetõsen
alantas helyet foglaltak el az angolul tabloidoknak nevezett "kis színesek".
A tüzesetek, balesetek, árvizek, tornádók, bûnügyi híradások, hírességekrõl
szóló botránykrónikák és más "nem komoly hírek" tartoztak ide. Ezeket a
hírekhez és az informáláshoz képest
szokás volt olcsó szórakoztatásnak, a konzumerizmus jeleinek, a nyilvánosság
korrumpálásának tekinteni. Altheide és Snow az esztétikai-szórakoztató
típusú hírek elõretörését az újságírás klasszikus kora elmúlásának és az
"újságírás utáni korszak" jegyének
látta, ahol a "média-logika" manipulatív érvényesítése a szórakoztatást
a közérdekû információk fölé emelte (Altheide–Snow
1991).
Langer elemzése viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy ezek a "másfajta
hírek" ugyanolyan fontos szerepet játszanak a hatalom és a társadalom morális
reprezentációjában, mint a "komoly" politikai és társadalmi hírek
(Császi 1999a).
A "másfajta hírek" triviális történeteit – legyenek azok egyénekrõl szóló
botrányos beszámolók, az újság címoldalán lévõ szerencsétlenségek vagy
a televízió híradóban látható pusztítások – úgy szerkesztették meg, hogy
a biztonság elvesztése a közönségbõl szorongást váltson ki, és ezen keresztül
felkeltse a rend helyreállítása utáni vágyat (Császi
1999b). Langer szerint ezt a hatást
médiahírek az áldozat vagy áldozatok kiválasztásával
érik el. Erre a célra a legmegfelelõbbek azok a személyek, akikkel a lakosság
kivétel nélkül könnyen tud azonosulni, mint például a közösség szimbolikus
vezetõi vagy a társadalom megszokott rendjét ért támadás
egyszerû áldozatai, akinek a helyzetébe bárki bele tudja képzelni magát.
Az õ sorsuk bemutatásával a katasztrófák és bûnügyi tudósítások fokozzák
a másik személy iránti morális felelõsséget és a rend iránti vágyat, azaz
a látszattal ellentétben nem a közönség
atomizációját, hanem integrációját szolgálják. A tabloidok nem szakralizáló
románcok, de nem is deszakralizáló dokumentarista híradások tehát, hanem
a két zsánert ötvözõ, olyan reszakralizáló történetek, amelyek az áldozat
bemutatásán és a segítségnyújtás történetén keresztül átvezetik
közönségüket a rossztól a jóig.
A tabloidok elõretörése csak egyik, bár
a legfontosabbak egyike azok között az új fejlemények között, amelyek azt
bizonyítják, hogy napjainkra a média és a populáris kultúra az értékrend
megújításának és fenntartásának új "szuperstruktúrávájá" vált. Mindennapi
körülmények között a morál szerepe nem vehetõ könnyen észre, mert az újságíró
társadalom szigorúan ragaszkodik a hírkészítés saját intézményi és professzionális
standardjaihoz, a tárgyi megbízhatósághoz, és az objektív távolságtartáshoz.
A tabloid hírek elemzése után viszont minden jogunk megvan annak a feltételezésére,
hogy az objektivitás iránti kognitív igény még a "komoly hírek" esetén
is csak elleplezi a médiareprezentációk mélyebb
és õsibb morális aspektusát, amely még a faktuális hírekben is valamilyen
módon a közösség értékítéletét, vágyait, igényeit fejezi ki.
Visszautalva dolgozatunknak a morál válságával kapcsolatos kiinduló
kérdésére, összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy a média
szerepe és kulturális autoritása azért nõtt meg az elmúlt évtizedekben
és azért vált a civil társadalomról folyó morális diskurzus centrális területévé,
mert a média lett az a hely, ahol a leginkább lehetõség nyílt a máshonnan
kiûzött és megoldhatatlan értéktartalmú
kérdések nyilvános megtárgyalására. A média idealizáló, leleplezõ és tabloid
hírei különösen fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban, mert az
eseményeket alkotóelemeire szétszerelve, majd tanító célú történetekké
összerakva rajtuk keresztül mindenki
számára nemcsak elérhetõvé, de megkerülhetetlenné is teszik a közösség
életében való morális állásfoglalást (Becker 1995).
Irodalom
Alexander, J.–B. Giesen. 1987. "From Reduction to Linkage:
The Long View of he Micro-Macro Link." In: J. Alexander et al. (eds.)
The Micro-Macro Link. Berkeley: University of California Press.
Alexander, J. 1990a. "Analytic Debates: Understanding
the Relative Automony of Culture." In: J. Alexander–S. Seidman (eds.)
Culture and Society: Contemporary Debates. Cambridge: Cambridge University
Press.
– 1990b. "The Mass News Media in Systemic, Historical,
and Comparative Perspective." In: J. Alexander–P. Colomy (eds.) Differentation
Theory and Social Change. New York: Columbia University Press.
– 1991a. "Habermas and Critical Theory: Beyond
the Marxian Dilemma?" In: A. Honneth–H. Joas (eds.) Communicative Action
Essays on Jürgen Habermas's The Theory of Communicative Action. Cambridge:
Polity.
– 1991b. "Bringing Democracy Back In." In:
Ch. Lemert (ed.) Intellectuels and Politics. Newbury Park: SAGE.
– 1992. "Citizen and Enemy as Symbolic Classification."
In: M. Lamont–M. Fournier (eds.) Cultivating Differences. Chicago: University
of Chicago Press.
Alexander, J.–Ph. Smith. 1993. "The discourse of American
civil society: A new proposal for cultural
studies." Theory and Society, 22: 151–207.
– 1995. Fin de Siecle Social Theory. London: Verso
– 1996. "Honeth’s New Critical Theory of Recognition."
New Left Review, 220: 126–136.
– 1998. "Mass communication, ritual and civil society."
In: T. Liebes–J. Curran (eds.) Media, Ritual and Identity. London and New
York: Routledge
Alexander, J.–Ph. Smith. 1999. "Cultural Structures, Social
Action, and the Discourses of American Civil Society: A Reply to Battini,
Hall and Powers." Theory and Society, 28: 455–461.
Almond, G.–S. Verba. 1963. The Civic Culture: Political
Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University
Press.
Altheide, D.–R. Snow. 1991. Media Worlds in the Postjournalism
Era. New York: Aldine.
Battani, M.–D. R. Hall–R. Powers 1997. "Cultures’ structures:
Making Meaning in the Public Sphere." Theory and Society, 26: 781–812.
Bauman, Z. 1991. Modernity and Ambivalence. Cambridge:
Polity Press.
– 1993. Postmodern Ethics. Oxford: Blackwell.
– 1995. Life in Fragments. Oxford: Blackwell.
Becker, K. 1995. "Media and the Ritual Process." Media,
Culture & Society, 17, 629–646.
Chaney, David. 1993. Fictions of Collective Life. London:
Routledge.
Curtis, K. 1997. "Aesthetic Foundations of Democratic
Politics in the work of Hannah Arendt." In: C. Calhoun–J. McGowan (eds.)
Hannah Arendt and the meaning of politics, Minneapolis: University of Minnesota
Press.
Császi,
Lajos. 1999a "Katasztrófák média reprezentációja." Jel-Kép.
– 1999b "Tévé-erõszak
és populáris kultura, a krimi mint morális tanmese." Replika,
35.
Dahlgren, P. 1995. Television and the Public Sphere. London: SAGE.
Dayan, D.–E. Katz 1988. "Articulating Consensus: The Ritual and Rhetoric
of Media Events." In: J. Alexander (ed.) Durkheimian Sociology: Cultural
Studies. Cambridge: Cambridge University Press
Dayan, D.–E. Katz. 1992. Media Events. Cambridge: Harvard University
Press
Edelman, M. 1988. Constructing the Political Spectacle. Chicago:
University of Chicago Press
Fiske, J. 1989a. Reading the Popular. London: Routledge
– 1989b. Understanding Popular Culture. Boston: Unwin Hyman
Geiger, Th. 1969. On social order and mass society. Chicago: The
University of Chicago Press
Goffman, E. 1974. Frame Analysis. New York: Harper & Row
Gusfield, J. (ed.). 1989. Kenneth Burke on symbols and society. Chicago
and London: University of California
Honneth, A. 1995a. "The other of justice: Habermas and the ethical
challenge of postmodernism." In: S. K. White (ed.) The Cambridge Companion
to Habermas. Cambridge: Cambridge University Press.
– 1995b. The Struggle for Recognition. Cambridge: Polity Press.
Jacobs, R. N. 1996. "Producing the News, Producing the Crisis." Media,
Culture & Society, 18, 373–397.
Lang, G.–K. Lang. 1983. The Battle for Public Opinion: The President,
the Press, and the Polls During Watergate. New York: Columbia University
Press
Langer, J. 1992. "Truly Awful News on Television." In: P. Dahlgren–C.
Sparks (eds.) Journalism and Popular Culture. London: Sage
– 1998. Tabloid Television. London: Routledge
Lash, S. 1996. "Postmodern Ethics." Theory, Culture & Society,
13, 91–104.
Némedi Dénes. 1998. "Elismerés és megvetés." BUKSZ 10, 390–397.
Parsons, T.–E. Shils. 1951. Towards a General Theory of Action. Cambridge:
Harvard University Press
Rorty, R. 1989. Contingency, Irony, and Solidarity. Cambridge: Cambridge
University Press.
– 1998. Megismerés helyett remény. Pécs: Jelenkor
Smith, Ph. 1998. "The new American cultural sociology: an introduction."
In: Ph. Smith (ed.) The new American cultural sociology. Cambridge,: Cambridge
University Press
Stivers, R. 1996. "Towards a sociology of morality." International
Journal of Sociology and Social Policy , 16, 1–14.
White, S. K. 1988. The recent work of Jürgen Habermas. Cambridge:
Cambridge University Press
Wolfsfeld, G. 1997. Media and Political Conflict. Cambridge: Cambridge
University Press