Márkus Mária
HEGEDÜS ANDRÁS HALÁLÁRA
Hegedüs András közel negyven éven keresztül barátom volt. Barátom halálát
gyászolom, és ez másokra nem tartozik. Hegedüs András azonban, az egyik
legjelentõsebb magyar szociológus volt, közel húsz éven keresztül munkatársam,
egy évtizeden át kollégám és fõnököm a Szociológiai Intézetben, és ez a
gyász már közügy, legalábbis a szociológiai közösség közügye. Ebben a gyászban,
biztos vagyok benne, sokan osztoznak, függetlenül attól, hogy milyen volt
a viszonyuk Hegedüs Andráshoz mint emberhez, mint a volt politikushoz.
Függetlenül attól is, hogy mennyire értettek egyet vagy sem az Õ szociológiai
munkásságával.
Nem vitatható, hogy a magyar szociológia intézményesített létezése
Hegedüs András nevéhez kapcsolódik. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy
nélküle a Szociológiai Kutatócsoport, Szociológiai Intézet, vagy egyéb
más szociológiai intézmény nem jött volna létre. Elvégre sokan voltak,
akik abban az idõben a szociológia iránt érdeklõdtek, vagy akár ezt valamilyen
formában, valamilyen más intézményi keretek között, mûvelték is. A szociológia
közép-európai 'rehabilitálása' nem magyar teljesítmény, hanem az akkori
'Zeit-Geist' szerves része. Mégis, bár a szociológia intézményesítése nemcsak
az Õ nevéhez kapcsolódik, de nagymértékben az Õ erõfeszítéseinek eredménye.
Õ 'alkudta' ki 'cserébe' a Statisztikai Hivatal igazgatójának aktuálisan
felkínált pozíciójáért. Nem mintha ez áldozat lett volna számára abban
az idõben. Mégis egy lépés, amely - s ez már akkor is világos volt - azt
jelentette, hogy egy magas presztízzsel bíró, viszonylag stabil helyzetet
ad fel egy nagyon bizonytalan, állandóan 'tûz alatt' álló jövõért. Fontosabb
volt azonban az, hogy Hegedüs András ebben az idõben nemhogy lezárta a
múltját, de megpróbálta azt fokozatosan végiggondolni, s nem egyszerûen
a saját múltját, de annak az eszmének, a mozgalomnak és aztán rendszernek
a múltját, amelynek "árnyékában" a gondolkodása kialakult. Ehhez formális
distanciára is szüksége volt, és ennek reményében ment át az Akadémiához.
Ilyen értelemben esetleges körülmények összejátszásának eredménye volt
az, hogy Hegedüs András lett a megalakult Csoport és aztán Intézet igazgatója.
Az azonban már nem volt véletlen, hogy milyen igazgató volt, mit csinált,
és kiket hozott össze ebben az új szociológiai intézményben.
Hegedüs András kezdeti rekrutálási politikáját az jellemezte, hogy
olyan embereket igyekezett bevonni, akik vagy már foglalkoztak szociológiával
más intézményi keretek között, amelyek azonban súlyosan korlátozták ez
irányú tevékenységüket, vagy pedig olyanokat, akik teljesen ki voltak szorítva
a tudományos életbõl, és senki sem merte õket valamely akadémiai intézetben
alkalmazni. Természetesen voltak olyanok is, akik már korábban valamiféle
munkakapcsolatban voltak Hegedüs Andrással. Ezen túl azonban volt még egy
rekrutálási elve, amely saját ifjúságához és a saját tapasztalataihoz kapcsolódott:
szerette támogatni az általa tehetségesnek vélt, különbözõ szociális 'handicappekkel'
rendelkezõ, elsõsorban paraszti származású fiatalokat. Ez természetesen
rendkívül vegyes társaságot hozott össze, nagyon különbözõ háttérrel, különbözõ
tudással és 'nem-tudással', ami bizonyos mértékben meghatározta az Intézet
kezdeti kutatási lehetõségeit, de úgyszintén mûködési módját is.
Így vetõdik fel a kérdés milyen igazgató volt Hegedüs András, és ki
tudott-e alakítani egy 'iskolát'?
E kérdések megválaszolásába nyilván szubjektívebb megítélések is belejátszanak.
Ez nem a megfelelõ alkalom arra, hogy vitassam az 'iskolák' szerepét a
modern társadalomtudományokban. Egy dolgot talán érdemes itt megjegyezni.
Hegedüs András számára a gondolkodói függetlenség és autonómia már ebben
az idõben is rendkívül fontos értekké vált, s ezt nem csak magára vonatkoztatta,
hanem érvényesítette másokkal való viszonyaiban is. Mint igazgató igyekezett,
ezt a rendkívüli vegyes társaságot emberileg és szakmailag anélkül összehozni,
hogy a tudás, az érdeklõdés és a hozzáállás heterogenitását elveszítse
ebben a folyamatban.
Ez szerintem nagyszerû vállalkozás volt és - akkor legalábbis úgy látszott
- sikeres is. Úgy próbáltunk együtt tanulni és szociológiát mûvelni, hogy
mindenki azt csinálhassa, ami érdekelte és amit fontosnak tartott. Ez nem
is volt túl könnyû ebben az idõben, amikor a 'fõkérdés' mindenféle felsõbb
intézmények részérõl úgy megfogalmazódott meg, hogy 'mik a szociológia
határai és mi is a viszonya a történelmi materializmushoz' és amikor ez
a kérdés a végsõ soron nem tudományos vitákban, hanem a politikai szervek
által lett megválaszolva.
Hegedüs András tudta, hogy mi számára a szociológia. Ezt többszörösen
meg is fogalmazta. A szociológia számára elsõsorban a társadalmi valóság
kritikai feltárását jelentette. Ez azonban szükségszerûen a hivatalos,
csupán ideológiai alapon megfogalmazott tételek megkérdõjelezését vonta
maga után. Így a szociológia, ebben az idõben legalábbis, nem maradhatott
a szûken értelmezett szakma határai között. Az ilyen jellegû törekvéseket
a rendszer egyébként többnyire viszonylag könnyen, 'vannak még hibáink'
címen tudta akceptálni, és igyekezett kooptálni.
Mindez nem azt jelenti azt hogy azok a kritikai elvek, amelyeket Hegedüs
András szociológiai pályafutásának kezdetén kialakított a maga számára,
változatlanok maradtak volna pályájának késõbbi szakaszában is. Õ maga
legalább két világos periódust különböztetett meg ebbõl a szempontból:
a hatvanas évek elejétõl hatvannyolcig, és a hatvannyolc utáni periódust,
amikor le tudott már számolni a korábbi szakaszt jellemzõ reformista illúziókkal
is.
Hogy ez a típusú szociológia mennyire vonzott és vonz másokat, ez megint
összetett kérdés. Félreértés ne essék, voltak a magyar szociológusok között
olyanok is, akik, habár alapvetõen a szakmai keretek között maradtak, mégis
képesek voltak kérdéseiket úgy megfogalmazni, hogy ezeket ne lehessen könnyen
kooptálni, hogy az implicit társadalomkritika magukból a kérdésekbõl világossá
váljék. Hegedüs Andrásnak azonban, ez a kritikai módszer nem felelt meg
- nem amiatt, hogy a valódi társadalmi problémák nem jelentettek számára
kihívást, hanem mert az érdeklõdése szétfeszítette a szûkebben értelmezett
szakmai határokat. Õ a rendszert nem egyszerûen visszautasította (meg akkor
sem, amikor már visszautasította), hanem meg akarta érteni annak a történetét
és a történelmét.
Nem hiszem, hogy ennek a gondolkodásmódnak ne maradna mondanivalója
a magyar szociológia késõbbi fejlõdése szempontjából és a magyar szociológusok
újabb nemzedékei számára. Megértem azonban az új generáció idegenkedését.
Az idõ talán még túl korai ennek a történelemnek a megértésére, s feltárásának
feltételei is egészen mások ma, mint a múltban voltak. Másrészt - bár társadalmi
reflexióra és kritikára ma nem kevésbé van szükség, mint a múltban - már
kialakultak, s jobban vagy rosszabbul mûködnek is a politikai és társadalmi
viták nyilvánosságának a szociológiától független fórumai. Ez a fejlõdés
kétségtelenül a társadalom 'normalizálását' jelenti ugyan, de nem feltétlenül
szolgálja a szociológia javát.
Úgy hiszem érdemes végiggondolni Hegedüs András hagyatékának jelentõségét.
Biztos vagyok abban, hogy a szociológiai mûveinek komoly analízise
és értékelése be fog következni valamint abban is, hogy ebben a hagyatékban
sok tanulnivaló akad.
Június végen kaptam az utolsó levelet Andrástól, akkor megjelent kis
könyvecskéjével együtt. Ebben Õ elbúcsúzott, én azonban ezt csak depressziója
következménynek véltem, amely - különösen felesége halála óta - egyre súlyosabbá
vált. Kis könyvében tálaltam azt az aforizmát, amely talán alkalmas ennek
a rövid visszaemlékezésnek a lezárására, mert - úgy vélem - összefoglalja
András önmagával való 'elszámolását':
"Tévedtem, tudom
de nem való, hogy a jó és igaz felé törve
lábam ma is a múlt botlás kolonca kösse".