Szociológiai szemle
Magos Gergely
2025/2. szám
The personal and social drama of work. The work of Everett C. Hughes
Everett C. Hughes (1897–1983) munkássága Magyarországon alig ismert. Hazájában, az Egyesült Államokban is inkább a szociológiatörténti pantheon perifériáján helyezkedik el (Helmes-Hayes–Santoro 2016), ismertsége és hatása nem mérhető olyan kortársaihoz, mint Parsons és Lazarsfeld. Ennek oka az, hogy utóbbiakkal ellentétben nem dolgozta ki szisztematikusan sem elméleti, sem módszertani alapelveit. Emögött azonban tudatos döntés állt. Úgy vélte, a módszertani vagy elméleti kiindulópont rögzítése korlátozza a kutatás tárgyának megismerését, ellentétes a „szociológiai képzelettel”, és végső soron dogmatizmushoz vezethet. Tanulmányomban arra teszek kísérletet, hogy – a nemzetközi szakirodalom alapján és elsősorban Hughes munkaszociológiai kutatásaira fókuszálva – rekonstruáljam és röviden bemutassam elméleti és módszertani alapvetéseit. Ezek ugyanis nemcsak hogy kitapinthatók munkásságában, de jelentős hatást gyakoroltak tanítványaira – hogy csak az ismertebbeket említsem –, Goffmanra, Beckerre, Straussra, Whyte-ra, vagyis mindazokra, akiket ma a chicagói iskola második generációjaként tartanak számon.
The work of Everett C. Hughes (1897–1983) is barely known in Hungary. In the United States, too, he is on the periphery of the pantheon of sociology (Helmes-Hayes–Santoro 2016), his reputation and influence cannot be compared to his contemporaries such as Parsons or Lazarsfeld. The reason is that, unlike the latter, he did not systematically develop his theoretical or methodological principles. This was a conscious decision by Hughes. He believed that the anchorage of the methodological or theoretical framework would limit the understanding of the research subject, would be contrary to the ‘sociological imagination’ and could lead to dogmatism. In my study, I try to reconstruct and present Hughes’ theoretical and methodological foundations, based on the international literature and focusing on his research in the field of sociology of work. Indeed, these can be identified in his work and had a significant influence on his students - to mention only the best known - Goffman, Becker, Strauss, Whyte, in other words all those who are today considered the second generation of the Chicago School.
Kulcsszavak: munkaszociológia, chicagói iskola, hivatás, szociológiatörténet
Kulcsszavak angol: sociology of work, Chicago school, profession, history of sociology