Szociológiai szemle
Levente Székely
2024/2. szám
The History of the Hungarian Large Sample Youth Survey
Az írásban a 2000-ben indult nagyszabású kutatási program elmúlt két évtizedének összefoglalásával szeretnék foglalkozni. A rendszerváltást követő magyarországi ifjúságkutatás történetében a nagymintás ifjúságkutatás az egyik, ha nem a legjelentősebb kutatási program, amely négyévenként végzett adatfelvételével kísérel meg részletes képet nyújtani a 15–29 évesekről. A legutolsó adatfelvételre 2020-ban került sor, az indulás óta eltelt húsz év tapasztalatai megértek az összefoglalásra, amelyre eddig csak részben, egy-egy aspektus bemutatásával került sor. A nagymintás ifjúságkutatás történetét bemutató írásban át kívánom tekinteni az ifjúság kutatásának történetét Magyarországon – részletekbe nem menően egyfajta kronológiát kívánok nyújtani a fontosabb kutatásokról, szervezetekről a rendszerváltást megelőző időszakra vonatkozóan is. Foglalkozni kívánok a nagymintás ifjúságkutatás empirikus eredményei és az ifjúságelméleti diskurzusok kapcsolatával, be kívánom mutatni azokat a fontosabb elméleti megközelítéseket, amelyek kialakításában vagy empirikus tesztelésében szerepe volt a nagymintás ifjúságkutatásnak – ráirányítva a figyelmet a kutatási program szerepére a fiatalokkal kapcsolatos tudományos gondolkodásban. Tanulmányomban a kutatássorozat történeti bemutatását a kutatásszervezés körülményeit is érintve elsősorban tematikai és módszertani fókusszal kívánom elvégezni. Be kívánom mutatni hogyan változott és mi maradt állandó a két évtized alatt. Célként tekintek a kutatássorozat értékelésére is, azaz erényeit és hiányosságait mérlegre téve a jövőre vonatkozó fejlesztési irányokkal is foglalkozni kívánok.
In this paper I would like to summarize the last two decades of this major research program, which was launched in 2000. In the history of youth research in Hungary following the transition to democracy, the Hungarian large sample youth survey is one of, if not the most, important research program seeking to provide a detailed picture of 15–29-year-olds by regularly collecting data every four years. The last round of surveys was conducted in 2020. It is worthwhile to summarize the findings and experiences since the launch of this research program with respect to a given aspect as so far, this has only been done in part.
In this paper on the history of the Hungarian large sample youth survey, I review the history of youth research in Hungary; in general terms, I will provide a chronology of sorts on the most important research and organizations in this field in the period before the fall of communism. I want to deal with the relationship between the empirical results of the large sample youth survey and the discourses on youth theory to present the major theoretical approaches that the large sample youth survey has been instrumental in developing or empirically testing, and to draw attention to the role of the research program in academic thinking regarding youth. In my study, I will present the history of the research series with a thematic and methodological focus, including the circumstances of the research organization. I want to show how it has evolved and what has remained constant over the past two decades. I also aim to evaluate the research series, i.e. to take stock of its strengths and weaknesses and to look at future directions for improvement.
In this paper on the history of the Hungarian large sample youth survey, I review the history of youth research in Hungary; in general terms, I will provide a chronology of sorts on the most important research and organizations in this field in the period before the fall of communism. I want to deal with the relationship between the empirical results of the large sample youth survey and the discourses on youth theory to present the major theoretical approaches that the large sample youth survey has been instrumental in developing or empirically testing, and to draw attention to the role of the research program in academic thinking regarding youth. In my study, I will present the history of the research series with a thematic and methodological focus, including the circumstances of the research organization. I want to show how it has evolved and what has remained constant over the past two decades. I also aim to evaluate the research series, i.e. to take stock of its strengths and weaknesses and to look at future directions for improvement.
Kulcsszavak: történet, nagymintás, ifjúságkutatás
Kulcsszavak angol: history, large sample, youth survey